Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 12021
Sitat av etse Vis innlegg
En av de største problemene med integrering i Norge er at alle absolutt forventer at de som flykter hit skal kun tilpasse seg oss - og vi skal ikke tilpasse oss dem. Siden "vi var her først". For min del er det en litt snever tankegang. For at integrering skal fungere må både vi og dem tilpasse oss hverandre. Lage plass og forståelse for at vi er forskjellige.

En av våre største verdier i vårt demokratiske samfunn er frihet. Å skulle drive å tvinge folk til å gi helt slipp på sin kultur og verdiene er er oppvokst med virker som litt sosial-tvang, og minner ikke om noen form for frihet i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Det er vel kun de særeste handlingene som ikke blir akseptert på strak arm, du legger frem saken som om vi misliker alt de bringer med seg.

Vi kan trekke en parallell til et kollektiv der 5 mennesker har bodd i lag over en lenger periode. De har satt sine husregler så vedlikehold og trivsel skal fungere.
Huseier har bestemt at det er plass til en til så nr 6 flytter inn.
Om da denne som flytter inn røyker og er fast bestemt at han må røyke inne siden han har gjort det i sitt tidligere hjem skal da de 5 andre som missliker røyk befinne seg i dette eller så går det som sosial tvang og frihetsberøvelse?
Sitat av etse Vis innlegg
En av de største problemene med integrering i Norge er at alle absolutt forventer at de som flykter hit skal kun tilpasse seg oss - og vi skal ikke tilpasse oss dem. Siden "vi var her først". For min del er det en litt snever tankegang. For at integrering skal fungere må både vi og dem tilpasse oss hverandre. Lage plass og forståelse for at vi er forskjellige.

En av våre største verdier i vårt demokratiske samfunn er frihet. Å skulle drive å tvinge folk til å gi helt slipp på sin kultur og verdiene er er oppvokst med virker som litt sosial-tvang, og minner ikke om noen form for frihet i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Fullstendig fallitteræring og noe av det desidert mest naive jeg har hørt på lenge.

Ikke faen rart det er et stort identitets-problem i hele den vestlige verden, når mange nok har slik skremmende naiv tankegang som du har.


For å gi et veldig banalt og spissformulert eksempel (ja dessverre igjen somaliere); somaliere som flykter til andre land må over til tilpasse seg normene og reglene i andre land. Dette gjelder også i muslimske land de flykter til, der har det også vært et problem. Nå idag leste jeg om integrasjonsproblemer med somaliske flyktninger i nabolandet Kenya (lille Mogadishu). Så det er ikke bare i Norge de har problemer med å tilpasse seg normene og levesettet.

< "Vi" tilpasser oss "dem" og "de" vil jo naturligvis tilpasse seg "oss", da blir dette en fin liten smørje. > Det fungerer ikke slik i praksis.

Eksempelet til Noxaran86 er bra og viser hvor abstrakt og naiv tankegangen din er etse. Dette med demokrati og frihet (blitt rimelig populære buzzord de siste årene..) kan man kaste på sjøen, når det mellommenneskelige ikke fungerer.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. september 2014 kl. 11:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ser aldri hvordan man skal kunne få integrering til å funke om det å tilpasse seg bare skal gå en vei. Det vil rett og slett ikke gå - og det å tvinge folk til å måtte gi slipp på alle sine verdier vil alltid skape konflikt. Og om man følger med på debatten nasjonalt ser man at veldig mange mener at vi ikke skal tilpasse oss dem på noen som helst måte - men heller at de skal kunne tilpasse seg oss.

Det betyr uansett ikke at man skal akseptere alt som hører med deres kultur uten å stille spørsmål - det finnes en mellomting. Alt jeg etterspørr er at folk faktisk kan akseptere at folk er forskjellige. Og når de er vokst opp i en annen kultur har de et helt annet verdisyn enn oss.

Det er viktig å vite at flyktninger ikke er gjester. De fleste kommer ikke hit fordi de ønsker - men fordi de må for å kunne leve trygt. Dette er folk som ikke bare kan flytte en annen plass - eller tilbake.

Akkurat som i et kollektiv - når det flytter inn en ny person blir det vanskelig om alle de som bodde der fra før bare skal forventet at sistemann tilpasser seg dem uten at de tilpasser seg den nye personen på noen som helst måte. Det vil bare ende i konflikter - og om man bare kan være litt grei så blir alt så mye bedre for alle parter. Men det betyr ikke at man trenger å akseptere ting som at han f.eks. liker å spille høy musikk midt på natta.

I dette eksemepel: Folk ønsker å gå med religiøse plagg. Det skader meg på ingen som helst måte - så jeg ser ikke hvorfor det er så galt at de gjør det, så lenge de gjør det av fri vilje. At vi da skal stå å tvinge dem til å gå med mer vestlig klesstil fordi man mener at "du går med disse klærene fordi du er untrykket, og du tror du vil gå med de men egentlig er du bare indoktrinert av din kultur" blir helt merkelig. For vi kan jo si mye galt om den vestlige klesstilen og seksualiseringen av jenter også. Så for min del synes jeg folk egentlig burde få velge helt fritt hva de vil gå med i de fleste tilfeller.
Sist endret av etse; 5. september 2014 kl. 11:37.
når ett religiøst plagg er en stor balaclava så er det ett problem...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvorfor i all verden skal de gi slipp på sin religion? Vi har da religionsfrihet her i landet.
Vis hele sitatet...
Greit de kan beholde sin religion, men de skal ikke tvinge sine lover over på det norske lovverket. Når jeg skrev de må gi slipp på sin religion så mente jeg at de må gi slipp på sharia loven, draps trusler og kleskoder.
Det er heller ikke greit å gå ut, å be under arbeidstid. Dette er det mange muslimer som gjør.

Hvordan tror du folk i andre land ville følt seg. Hvis du tvinger dem til å akseptere ditt kultur og det eneste som er riktig er lovene i kulturen du tilhører. Innvandrer kommer til Norge og da er det norsk kultur som gjelder.

Buddhister, kristne, katolikker, hinduer osv. Disse er helt greit å prate med og de tvinger ikke kulturen over på deg. De har det som kalles for respekt og mangfold.

Muslimer! Her er det muslimene har alltid rett og det er muslimsk kultur som gjelder. Ikke norsk kultur.

Det er visse grenser for hva som er akseptabelt i Norge.
Sist endret av Gigolo; 5. september 2014 kl. 13:15.
Sitat av etse Vis innlegg
I dette eksemepel: Folk ønsker å gå med religiøse plagg. Det skader meg på ingen som helst måte - så jeg ser ikke hvorfor det er så galt at de gjør det, så lenge de gjør det av fri vilje.
Vis hele sitatet...
Det er dette som er kjernen til problemet. Det hevdes at niqab og burka blir tvunget på kvinnene og at de aller færreste går med dette fordi de upåvirket har fattet en selvstendig avgjørelse. Du tror vel ikke for et sekund at folk flest vil forby religiøse/kulturelle plagg som utelukkende blir bært av fri vilje? Her misforstår du hele debatten med vilje.
Greit nok at de må legge fra seg sharia - men hvorfor må de endre kleskode? Er det virkelig så galt om noen velger å dekke seg helt til? Jeg klarer ikke helt å se hvorfor det er så skummelt eller farlig om noen går med Niqab. Greit nok du kan ikke se annsiktet dems - men har man virkelig behov for å se annsiktet til alle sammen? Og i motsetning til finnlandshette synes jeg ikke den er så veldig truende.

(Og som alltid: forutsetter at folk går med plagget fordi de selv ønsker. For poenget mitt er bare at jeg synes det er merkelig å tvinge folk til å gå med bestemte typer klær)


Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det er dette som er kjernen til problemet. Det hevdes at niqab og burka blir tvunget på kvinnene og at de aller færreste går med dette fordi de upåvirket har fattet en selvstendig avgjørelse. Du tror vel ikke for et sekund at folk flest vil forby religiøse/kulturelle plagg som utelukkende blir bært av fri vilje? Her misforstår du hele debatten med vilje.
Vis hele sitatet...
Mange har gått ut og sagt de ønsker å gå med dette plagget - da det er deres kultur. Løsningen er da ikke å komme med forbud men å legge til rette for at folk kan velge selv. Om noen lever under tvang så må de få hjelp til å komme ut av det - men mange gjør det av ren kultur.

Jeg tror mange vil forby plagget fordi de selv mener at "ingen kan ville gå med det plagget der, det er så undertrykkende" uten å egentlig ha spurt dem om de ønsker det eller ikke.
Sist endret av etse; 5. september 2014 kl. 13:38.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Det er dette som er kjernen til problemet. Det hevdes at niqab og burka blir tvunget på kvinnene og at de aller færreste går med dette fordi de upåvirket har fattet en selvstendig avgjørelse. Du tror vel ikke for et sekund at folk flest vil forby religiøse/kulturelle plagg som utelukkende blir bært av fri vilje? Her misforstår du hele debatten med vilje.
Vis hele sitatet...
...Og med vilje legger seg på en kvasiliberal linje; at liksom kvinnene bestemmer selv, kun på bakgrunn av at de er i Norge. H*n overser totalt det ekstreme sosiale presset og tvangen kvinnene utsettes for. Og innvirkningene dette har på fysisk og psykisk helse, hvis vi ser i større perspektiv på det.



Niqab og burka er ingenting annet enn en fascistisk tvangstrøye - forsvart gjennom religion.

Uniformeringen er komplett -- alle niqabkledte kvinner s-k-a-l ha en kull svarte niqaber eller i dystre mørke farger. I eldre tider (refererer til eksempelvis niqabene blant kvinner i Osmanske Riket på andre halvdel av 1800-tallet (som var mote)) var niqabene fulle av mønstre, farger, og dekor av mang ulik slag. Ikke alle altså, men dette var regelen. Se gjerne bilder/fotografier fra disse tidene på nettet.

En annen ting er at jentebarn over en viss alder ikles tvangstrøya, dette var i-k-k-e tilfelle før. Skulle du bære niqab, måtte du være gift kvinne, gjerne av høyere sosialt status, over en viss alder. Dette er også tilfelle i (de konservative) innvandrermiljøene i Norge samt i konservative arabiske land; gifte kvinner med status pakkes inn, å pakke inn er status. Men for dem som elsker salafismen er jo niqab selvfølgelig dritkult uansett..
Sist endret av aeon_illuminate; 5. september 2014 kl. 13:49.
Det sosiale presset skjer overalt i verden. Det er ikke noe unikt for de som lever i et muslimsk land. Om man først skal kritisere muslimene for å gå med Niqb grunnet sosialt press - så må man samtidig også kritisere den vestlige verden for dette seksuelle presset. Vår klesstil har akkurat like mange problemer, bare på en annen måte. Og jeg klarer ikke se hvorfor det skal være så mye bedre å presse folk til å gå med 1 type klær fremfor noen andre. Det er akkurat like mye sosialt og kulturellt tvang. Spesielt i ungdomsalderen.

Betyr det at vi plutselig skal forby klær som viser for mye hud, har for stor utringing og kanskje viser mage? Nei - det hadde blitt helt merkelig det og. Jeg ser bare ikke hvorfor å "tvinge" noen til å gå med slike klær er bedre enn å tvinge folk til å gå med niqab.

Igjen, forbud er ikke løsningen. Vi må legge til rette for at de faktisk kan ta egne valg. Sørge for at det er en ordentlig fungerende religionsfrihet, der kvinner som ikke ønsker å følge denne delen av troen og kulturen deres kan føle seg trygge på at vi vil ta vare på dem om de bryter med dette. Slik at de kan føle seg trygge. Det er ikke gjort over natta, og krever stor innsats over lengre tid.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Greit de kan beholde sin religion, men de skal ikke tvinge sine lover over på det norske lovverket. Når jeg skrev de må gi slipp på sin religion så mente jeg at de må gi slipp på sharia loven, draps trusler og kleskoder.
Vis hele sitatet...
Gi slipp på kleskoder? Meningsløs påstand. Det er et fåtall plagg som er kontroversielle. Det er ingen grunn til å kreve at noen må endre kleskode for å bosette seg i Norge.

Religiøse lover står ikke over norske lover, uansett hvilke religion det er snakk om. Dette prinsippet må selvsagt videreføres. Om det er hensiktsmessige tilpasninger som kan gjøres er ikke det nødvendigvis noe problem.


Sitat av Gigolo Vis innlegg
Det er heller ikke greit å gå ut, å be under arbeidstid. Dette er det mange muslimer som gjør.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke det være greit? Det må selvsagt være en avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, men hvor får du det fra at det "er ikke greit".

Sitat av Gigolo Vis innlegg
Hvordan tror du folk i andre land ville følt seg. Hvis du tvinger dem til å akseptere ditt kultur og det eneste som er riktig er lovene i kulturen du tilhører. Innvandrer kommer til Norge og da er det norsk kultur som gjelder.
Vis hele sitatet...
Nordmenn har alltid tatt med seg sin kultur når de har utvandret og når de flokker seg til andre land i dag (tenk Spania). Jeg ser ikke noe problem med det den veien heller.

Sitat av Gigolo Vis innlegg
Buddhister, kristne, katolikker, hinduer osv. Disse er helt greit å prate med og de tvinger ikke kulturen over på deg. De har det som kalles for respekt og mangfold.
Vis hele sitatet...
For en meningsløs kommentar. Hvem er det som "tvinger" kulturen sin på deg? Er dette på samme måte som homofile "tvinger" homofilien sin på deg ved å holde hender eller kysse på gaten?

Sitat av Gigolo Vis innlegg
Muslimer! Her er det muslimene har alltid rett og det er muslimsk kultur som gjelder. Ikke norsk kultur.
Vis hele sitatet...
?

Sitat av Gigolo Vis innlegg
Det er visse grenser for hva som er akseptabelt i Norge.
Vis hele sitatet...
Klart vi har grenser for hva som skal være akseptabelt. Religionsfrihet er godt innenfor denne grensen. Å beholde sine kulturelle røtter og religion er selvsagt også godt innenfor denne grensen.
Jeg er forsåvidt enig i at integrering ikke skal være 100% enveiskjøring. Vi må tolerere annerledeshet, men det må også være grenser for hva som skal tolereres.

Det paradoksale er at samtidig som vi forfekter toleranse begge veier hos oss, så har vi ingen problemer med å akseptere den totale enveiskjøringen når vi på den andre siden er gjest i disse kulturene.
Sist endret av bo1e; 5. september 2014 kl. 13:59.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Det paradoksale er at samtidig som vi forfekter toleranse begge veier hos oss, så har vi ingen problemer med å akseptere den totale enveiskjøringen når vi på den andre siden er gjest i disse kulturene.
Vis hele sitatet...
Helt enig - og jeg begriper ikke hvordan dette kan forsvares av de som er for total toleranse éne veien. Av de tildels få tilfellene/stedene er jo gulfstatene og i særdeleshet Dubai som er åpent for vestlige/ikke-muslimer i stor grad (men dette er også et i-land som er mye mer sivilisert enn resten av røkla som er i krig eller våropprør. Faktisk til og med Saudiarabia tolerer ikkemuslimer..).

Men la os si steder som Yemen, Somalia eller Gazastripen; kunne jeg ha gått i baris rundtomkring en fin og varm sommerdag, for å flashe musklene mine litt? Eh?
Sist endret av aeon_illuminate; 5. september 2014 kl. 14:13.
aeon_illuminate: hva har egentlig det med saken å gjøre? Er det at enkelte religiøse regimer er intolerante en grunn til at vi skal være det i Norge? Skal vi sette standarden for frihet basert på hva vi mener er rett, eller på hvordan den praktiseres blant dem vi kritiserer på å være for dårlige i det?
@ Cikey;

Tja, religiøs og religiøs. Jeg både si intolerant kultur _og_ intolerant tolkning av religionen, er tilfelle i de tre sistnevnte stedene.
Intoleransen er systematisk og indoktrinert. Nei - vi skal ikke falle ned på deres nivå; men heller stå beinhardt fast på det "vi" mener er rett, og samtidig ikke tolerere de kategorisk intolerante. De som hater dette samfunnet og ikke er herfra bør være
fri til å forlate det også.

Grunnpilarene er (deriblant) demokrati, ytringsfrihet, likestilling i dette samfunnet. Inntil de høyreekstreme salafistene kuppet den arabiske våren i forskjellige land - var dette også verdier mange arabere (moderate islamister deriblant!) kjempet med livet for. Salafistene skuffet dem dypt... Folk som kommer hit bør straks få vite hvilke verdier som er fundamentale i dette landet.
Sist endret av aeon_illuminate; 5. september 2014 kl. 14:57.
Sitat av Cikey Vis innlegg
aeon_illuminate: hva har egentlig det med saken å gjøre? Er det at enkelte religiøse regimer er intolerante en grunn til at vi skal være det i Norge? Skal vi sette standarden for frihet basert på hva vi mener er rett, eller på hvordan den praktiseres blant dem vi kritiserer på å være for dårlige i det?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er vel at i Norge så fremmer vi en lov der det vil inngå en lav bot dersom den ikke blir fulgt på bagateller som dette. Loven blir også laget på på gode premisser, som at folk ute i offentlig sektor skal kunne igjenkjennes. Dette på lik linje som at balaclava og finlandshette ikke er akseptert i offentlig sektor.

I disse religiøse regimene du omtaler så handler det ikke om en liten bot, det handler om drap eller livsvarig fengsel basert på 1600 år gamle forkastelige lover som skulle blitt revurdert et antall ganger.

Ikke nok med det så skal befolkningen fra disse religiøse regimene ta med seg dette ut daterte lovverket og iverksette det i Norge som et krav eller som en menneskerettighet og grunnen er at de er vokst opp med dette gjennom kulturarven sin i sitt hjemland.

Vi har nok fordommer som overstiger realiteten og jeg virker sikkert rasistisk når jeg skriver ting som dette, men det er absolutt ikke noe jeg vil fremstå som!

Jeg skrev tidligere i side 1 av tråden at jeg synes dette tema er en fille ting som ikke samfunnet burde prioritere med alle andre problemene vi har her i landet. Men sånn er det nå blitt.. 2-3 sider til med denne tråden så er vel diskusjonen gått over til personlig moral, Bibelens/Koranens Moralske synspunkter, etikette og en grå slingring av personlige meninger om hva som er rett og galt.
aeon_illuminate: Igjen hva har at disse statene ikke er tolerante nok å gjøre med at vi ikke skal være tolerante i Norge? Hvorfor skal vi ikke kunne forfekte at toleranse og respekt for andre kulturer og verdier er noe vi skal ha i Norge, fordi de ikke gjør det i Yemen?

Det er ingen som kommer til Norge som ikke kjapt får en ide om hvilke verdier som er grunnleggende for vårt samfunn, men det er dessverre ikke alle som velger å følge dem. Det gjelder like mye de som er født og oppvokst her også.

Men det å akseptere, respektere og integrere andre kulturer i vårt samfunn er en verdi vi absolutt bør stå for, uansett om de er like aksepterende i Yemen eller ikke. Hva som tillates av bekledning i fundamentalistiske stater bør ikke ha noe å si på hvordan vi vurderer hva som skal være tillatt av bekleding i Norge burde det vel?
Sist endret av Cikey; 5. september 2014 kl. 15:37.
Sitat av etse Vis innlegg
Greit nok at de må legge fra seg sharia - men hvorfor må de endre kleskode? Er det virkelig så galt om noen velger å dekke seg helt til? Jeg klarer ikke helt å se hvorfor det er så skummelt eller farlig om noen går med Niqab. Greit nok du kan ikke se annsiktet dems - men har man virkelig behov for å se annsiktet til alle sammen? Og i motsetning til finnlandshette synes jeg ikke den er så veldig truende.

(Og som alltid: forutsetter at folk går med plagget fordi de selv ønsker. For poenget mitt er bare at jeg synes det er merkelig å tvinge folk til å gå med bestemte typer klær)



Mange har gått ut og sagt de ønsker å gå med dette plagget - da det er deres kultur. Løsningen er da ikke å komme med forbud men å legge til rette for at folk kan velge selv. Om noen lever under tvang så må de få hjelp til å komme ut av det - men mange gjør det av ren kultur.

Jeg tror mange vil forby plagget fordi de selv mener at "ingen kan ville gå med det plagget der, det er så undertrykkende" uten å egentlig ha spurt dem om de ønsker det eller ikke.
Vis hele sitatet...
Først og fremst, denne tråden handler ikke om å totalforby et klesplagg med å forby det i en offentlig institusjon. Hvordan stiller f.eks du deg til at lærere skal bruke burka i undervisningen? Selvfølgelig vil du også være for et forbud mot det for lærerer. Det er vel naturlig at man i undervisningen til å bli lærer også kan inkludere dette forbudet da å bruke et slikt plagg vil være et enormt handikapp for en lærer da hun/han ikke vil være i stand til å kommunisere med barna annet enn verbalt.

For det andre, jeg har enda tilgode å finne et avisutklipp eller liknende hvor en norsk kvinne har sagt at hun ønsker å gå med burka. Det motsatte er det ikke veldig vanskelig å finne kilder på:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...n-5580602.html

Bra at du synes vi skal være tolerante ovenfor kulturene til våre nye landsmenn, jeg er helt enig. Men noen ganger er det ikke snakk om norsk kultur vs muslimsk kultur, nogen ganger er det snakk om objektive sannheter om menneskeverd og frihet. Tradisjoner som f.eks kjønnslemlestelse av små gutte- og pikebarn, tvangsekteskap og steining av homofile burde aldri tolereres. Ikke fordi det strider mot vår kultur men fordi det strider mot grunneleggende menneskerettigheter. De er objektivt forkastelige.

Burka og niqab er selve symbolet på kvinnefiendligheten som eksisterer i en del muslimske samfunn. Plaggene fjerner enhver form for identitet og personlighet hos kvinnen som bærer det og er det ultimate symbolet på kvinne som er totalt underkastet en mann. Å tvinge en kvinne til å bære slike plagg og dermed degenerere hennes verdi er igjen en slik objektivt forkastelig ting.

Hvis det skulle bli aktuelt med et nasjonalt forbud så ville ikke motivasjonen vært å tvinge folk til å gå med bestemte klær, men det motsatte, frigjøre de som har vært tvunget. Hvis det skulle bli aktuelt hadde vi sikkert fått en stor offentlig debatt og det tror jeg hadde vært bra. Jeg betviler nemlig at det hadde vært noen som hadde uttrykt noe selvstendig ønske å bruke disse plaggene.
Den startet ut som en debatt om niqab i offentlige jobber - og så snaket man om hvordan plagget burde være forbudt grunnet kvinneundertrykking - det var denne delen av debatten jeg svarte på. Ikke dette med bruk av plagget i yrker som lærer og politi.

Altså mener jeg at man ikke alltid kan se på det som kvinneundertrykkende - da plagget i seg selv ikke er det. Kvinneundetrykkiningen ligger i kulturen deres - og bruk av slike plagg er bare et symptom. Å forby det vil ikke løse det oprinnelige problemet. Trolig ender det nok bare med at mange kvinner ikke får lov til å gå utendørs.

Men selvfølgelig, som jeg har sagt før, at man skal akseptere og være åpen for å tilpasse oss litt andre sin religion betyr ikke at de ikke skal tilpasse seg oss. Og det betyr heller ikke at vi skal akseptere alt de gjør - for enkelte ting vil enten kræsje så mye med vår kultur at det faktisk blir vanskelig å akseptere, og enkelte andre ting kan man si at objektivtsett faktisk er en grusom handling. Deriblandt omskjæring av kvinner - som ikke gir noen verdi og direkte ødelegger sexen.

Så for å si akkurat hva jeg mener synes jeg det er helt greit om ei dame vil gå med Niqab når ho er på shopping i sentrum. Men jeg synes ikke det er greit at man har slik bekledning som politi eller lærer. Hijab har jeg ikke noe i mot - da jeg ikke synes det er et meget dominerende plagg. Og jeg har heller ikke noe i mot at politi og lærere bærer enkelte religiøse ting (som f.eks. kors), så lenge det ikke blir for dominerende. Men jeg har full forståelse for at enkelte mener at de bør være religiøst nøytrale som offentlige tjenestemenn - men det er ikke noe som bryr meg.
Sist endret av etse; 5. september 2014 kl. 16:25.
Skal de akseptere vår kultur eller skal vi akseptere dems kultur? Hvilken kultur skal gjelde?
Skal alle kvinner i Norge gå med Niqab og ha sharia domstol?

Nazismen i Sverige vokser fram og dere ser hvorfor i denne videoen.
https://www.youtube.com/watch?v=g0sRmpvdIIk

Multikulturelt samfunn = oppskrift på nazisme!
Muslimene kommer til Norge og krever at det er religionen og kulturen deres som er gjeldende.

https://www.youtube.com/watch?v=ZDKk15KcqNk
Sist endret av Gigolo; 5. september 2014 kl. 19:15.
Gigolo: det finnes en mellomting. Det trenger ikke være enten-eller.
Sitat av Gigolo Vis innlegg
Skal de akseptere vår kultur eller skal vi akseptere dems kultur? Hvilken kultur skal gjelde?
Skal alle kvinner i Norge gå med Niqab og ha sharia domstol?

Nazismen i Sverige vokser fram og dere ser hvorfor i denne videoen.
https://www.youtube.com/watch?v=g0sRmpvdIIk

Multikulturelt samfunn = oppskrift på nazisme!
Muslimene kommer til Norge og krever at det er religionen og kulturen deres som er gjeldende.

https://www.youtube.com/watch?v=ZDKk15KcqNk
Vis hele sitatet...
Dette må være noe av det mest usammenhengende vrøvlet jeg har lest på lenge.

Nazismen i sverige vokser frem fordi noen reagerte kraftig på at det ble vist en video av muslimske bønnerop ble koblet sammen med homseporno? Dersom slikt driver en til nazisme stiller man litt svakt i genpoolen i utgangspunktet (det at man støtter nazismen er vel kanskje uansett et tydelig tegn i den retningen)

Den andre videoen din, forøvrig av like latterlig kvalitet som den første, er fra et antimuslimsk kristent (fundamentalistisk?) nettsted. Ja, den fører nok mye verdi til diskusjonen (nei, jeg har ikke sett hele videoen, jeg stoler uansett ikke på informasjon som kommer fra slike kilder).

Jeg vil svært gjerne at du forteller oss litt om hvordan et multikulturelt samfunn er lik oppskrift på nazisme. Det har jeg nemlig ekstremt vanskelig for å forstå.

Derimot er det nok liten tvil om at mangel på grunnleggende kunnskap om, og innsyn i ulike kulturer og religioner fører til ubegrunnede fordommer, som så kan lede til nynazisme.

Men jeg kan ikke tenke meg noen bedre medisin mot en slik kunnskapsløshet enn et multikulturelt samfunn med god religionsundervisning på skolen...

Så, fortell meg hvordan et multikulturelt samfunn er oppskriften på nazisme!
Sitat av etse Vis innlegg
Greit nok at de må legge fra seg sharia...
Vis hele sitatet...
Folk har en tendens til å misforstå.
-Nærmest alt en muslim gjør etter boka er sharia.
Kler du deg i hijab følger du sharia.
Ber du fem ganger om dagen følger du sharia.
Gir du mat til en fattig følger du sharia.
Anlegger du skjegg som mann følger du sharia.


Ellers er det fint å se at du ikke er like overbevist som flere andre her om at niqab/hijab er påtvunget av deres menn.

Kanskje i enkelte steder som Saudi Arabia osv, hvor nærmest alle kvinner dekker seg til, og hvor en som ikke dekker seg til vil bli hot topic, men i Norge velger de ALLER FLESTE jentene dette selv.
-Spesielt niqab. Det finnes et par av vår egne under dem også