Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6734
heihei!

Har en gassdreven svær revolver, en taser utformet som en lommelykt, springkniv,brass knuckles og en svært kraftig laserpenn.

Alt er kjøpt i bulgaria og skal hjem om noen dager. Skal jeg dryle det i kofferten og satse på at det går igjennom? Eller skal jeg si ifra at jeg har en leke revolver når jeg sjekker det inn(er den jeg er mest bekymret for).

Legger selvfølgelig alt i bagasjen jeg sjekker inn.
Har du våpentillatelse? Har du tillatelse til å bruke kraftig laserpenn?
Taser er ulovlig i Norge, springkniv og slosshanske(brass knucke) er heller ikke lovlig.

Hva er hensikten med å "smugle" det inn? Blir du tatt i toll/bagasjesjekk er du fuckd.

Mitt tips: Dropp det.
Si at du har en lekerevolver /annet i bagasjen din? De sjekker det momentant og du er fucked uten våpentillatelse (som 4Rooted sa).

Smålig offtopic; Skal du ha våpen, må du også ha ett registrert våpenskap hjemme, uten det kan politiet komme på døra og ta væpna dine helt til du får deg våpenskap. Kan ikke konfirmere det her.
Trådstarter
5 0
Bare så det er klart er det bare en vanlig 4.5mm gass dreven pistol. Blir vell som en airsoft pistol nesten?

Fikk et skriv ned stempel å alt fra ho jeg kjøpte den fra, hun sa jeg skulle vise den den hvis det ble problemer.
Siden folk tydeligvis svarer uten å eie våpen lovlig selv:

Våpenskap trenger du kjøpskvittering på når du søker om erververstillatelse, men politiet går ikke rundt og sjekker at folk faktisk har boltet lette våpenskap skikkelig fast (våpenskap over 300 kg trenger ikke boltes fast).

Gassvåpen (CO2 og Lightergassbutan) er lovlig å eie i Norge så lenge du er over 18 år. Trenger ikke noen tillatelse i det hele tatt så lenge du er >18 år. Selve våpenet er nok derfor ikke et problem så lenge det er i innsjekket og ikke håndbagasje. Alle former for komprimert gass derimot er ikke lov å ha i verken håndbagasje eller innsjekket (enkelte flyselskap er begynt å tillate små lightere så lenge det er snakk om 1 per pers), så evt. CO2 patroner må du nok legge igjen og kjøpe på nytt i Norge.

Taserm springkniv,brass knuckles og kraftige laserpenner er ikke lovlig å verken eie eller importere, så her løper du en risiko som er større enn vinningen (før du aner det så krever drømmejobben politiattes eller sikkerhetsklarering, og da er du fucked)..
Trådstarter
5 0
Okei takk før den oppklaringa!
La oss si jeg tar med alt utenom kniven å "hansken", blir stoppa å tatt. Snakker vi om en bot eller konfiskere dem det bare å that's it?
Knokejernet vil jo lyse opp på alle scanninger, det er det første de vil se sammen med kniv og pistol. Pistolen vil også garantert gjøre at du blir stoppet. Er du over 18 så får du den vil inn, men blir du først stoppa så finner de sikkert alt annet du har også. Nar alt dette lyser på scanningen så vil de automatisk tro at du er en skikkelig gærning eller desperado. Ser for meg at du blir hentet av bevepnede politifolk med skikkelig høy drama faktor og at de kommer til å bli drit forbanna når det viser å være en gass pistol. Som hevn kommer du til å få strengest mulig straff for alt annet.

Kniv, hansken, knokejern er alle brudd på våpenloven. Ja selvsagt teasern også men sålenge den ser ut som en lommellykt kan du jo være heldig med den.

Jeg ville droppet alt, bortsett fra teaseren.
Sist endret av frtoretang; 14. juli 2014 kl. 23:55.
Jeg har tatt med meg gassdrevne pistoler fra utlandet som skulle gies vekk. Det bydde ikke på noen problemer.

Ha den i orginaleska fremfor å ha den løst i bagasjen.
Trådstarter
5 0
Er det ikke kanskje enkleste å opplyse dem på flyplassen i bulgaria at jeg har en gass pistol med når jeg sjekker inn bagasjen?

Dropper å ta med kniven å knoke jernet.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Siden folk tydeligvis svarer uten å eie våpen lovlig selv:

Våpenskap trenger du kjøpskvittering på når du søker om erververstillatelse, men politiet går ikke rundt og sjekker at folk faktisk har boltet lette våpenskap skikkelig fast (våpenskap over 300 kg trenger ikke boltes fast).
Vis hele sitatet...
Siden du tydeligvis ikke er helt oppdatert...

Våpenskap (krav om at det er FG-godkjent) trenger ikke boltes hvis det veier over 150kg. (Jepp, nye regler her..)
Og:
Politiet går faktisk rundt og sjekker at skapene er montert korrekt i følge FG-krav. Det har vært flere saker om dette i avisene de siste par årene fra flere forskjellige våpenkontorer.

Ikke alle våpenkontorer krever kjøpskvittering på våpenskap, (noe de heller ikke egentlig har krav på da de jo ikke kan kreve at du kjøper skap uten at du får innvilget ervervstillatelse) noen er fornøyd med bilde av skap.

@mannemannen: Du bør absolutt informere om at du tar med deg en lovlig luftpistol i innsjekket bagasje! Slipper mye tull i tullen da!
Sist endret av woff; 15. juli 2014 kl. 01:45.
Sist sommer så var jeg noen uker i Bulgaria (Varna). Jeg kjøpte med meg en ASP batong på 26". Jeg hadde på forhånd lest litt rundt om lovene i Norge ang. Og mener å huske at du kan risikere 8k i bot og prikk på rullebladet "for" våpensmugling. Jeg valgte derfor å gi den bort til noen andre jeg kjente i Bulgaria.

Jeg ville uansett ikke tatt sjansen, husker også det digere skiltet på flyplassen som beskrev ting som absolutt ikke skulle være med på flyet. Der var alt "standard" nevnt, men i tilegg så stod det springkniver, batonger, lasere og slåsshansker. Om du skal ha en batong så hadde jeg heller gjort det når jeg var på biltur elns... Da er sjansen mye mindere for å bli stoppa. Det er jo ikke sikkert, men kanke se for meg hvor kjedelig det må være å bli tatt for noe sånt. Du får bot, kanskje prikk på rullebladet pluss at du mister alle de ulovelige tingene. Som du faktisk har kjøpt.

Har hentet litt informasjon fra lovdata og politiet sine egene sider dersom det kan være/du er interessert:

Kap. 1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

§ 1-1. Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under våpenloven § 1

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc.og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.

[CENTER]STRAFFELOVEN[/CENTER]

Forseelse mot den alminnelige Orden og Fred.

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelse. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål. Tilføyd ved lov 11. juni 1993 nr. 79. Endret ved lov 28. juni 2002 nr. 53.

Forskrift om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon
14. Hogg- eller stikkvåpen, kniver o.l. som har en klingelengde på mer enn 25 cm må ikke overdras eller overlates til barn under 16 år (lovens § 29, siste ledd).

Er Stungun/strømpistoler ulovlig i Norge?
Ja, det er ulovlig i følge Våpenforskriften § 1 - 1.

Hva er reglene for kjøp av luftpistol?
Luftpistoler kan kjøpes eller eies fritt av personer over 18 år.

Trenger jeg våpentillatelse for å kjøpe en softgun?
Hva koster dette?
Softgun kan kjøpes uten tillatelse av personer over 18 år. Personer under 18 år må ha politiets samtykke. Politiet kan gi samtykke til personer som er medlemmer av klubber tilsuttet Norsk softgunforbund.
Personer under 18 år må også ha minst seks måneders aktivt medlemskap i et skytterlag eller en skytterklubb for å kunne ha en softgun. Loven sier at dette også gjelder for luft- og fjærvåpen.
Det koster ingen ting å få en slik tillatelse fra politiet.

Saker fra media:

Dette fant politiet i nordmenns feriebagasje
Bestilte pepperspray, anmeldt for våpensmugling
Hadde kastekniver i bagasjen
Hvis revolveren er en vanlig CO2 luftpistol er den helt lovlig. Bare ikke ha den i håndbagasjen.
Derimot hvis den er større enn kaliber .177 som er det vanligste så må den søkes om.
Hadde dette vert meg så hadde jeg droppet slosshansken og tatt med det andre. Viss du reiser med noen andre så ville jeg ikke hatt revolvoren og det andre sammen, heller spørt om og få ha den hos en av dem andre. Ellers går det bra ann og tame kniver, tazere og lasere. Ja det er ulovlig med tazer, springkniv og kraftig laser men går fint ann og ta med uten at det er stor risk for at de skal stoppe/ta det.

Slosshansken er en ting som de veldig lett ser og kommer sikkert til og stoppe og ta alt. Samme er det med revolvoren så jeg ville hatt den en annen plass en hvor det andre ligger på grunn av faren at de stopper og sjekker.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ser for meg at du blir hentet av bevepnede politifolk med skikkelig høy drama faktor og at de kommer til å bli drit forbanna når det viser å være en gass pistol.
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg bekrefte. En kompis kjøpte en grinder utformet som en granat i Spania. Ble hentet av guardia civil med våpen og ble ført inn i ett bakrom hvor det var enda mer politi. Kompisen min tok frem grinderen og lo når han åpnet den opp. Guarda civil synes ikke det var noe morsomt

OT: Ring flyplassen eller flyselskapet å spør. Knucklebusteren og taseren tror jeg du kan glemme
Trådstarter
5 0
Kom meg helskinnet hjem med både pistol, tasern å laserpenna uten problemer. Droppa resten.
Et par ting du nevner, slosshanske, springkniv og taser, er brudd på våpenloven. Gasspistol er lovlig og ikke kontroversielt. Laserpenn kan være ulovlig. Tror grensen er max 5mw eller noe slikt. Eier selv et grønt lasersikte til en pistol. Bare drit i å lyse på luftambulansen, så går det nok bra.

Alt det som er ulovlig sender du i 3 forskjellige pakker, adressert til deg selv og merket "gave" og lav tollverdi. Merk at du da besitter ulovlige våpen, men det er du nå informert om så valget er ditt