Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2412
You are pointless :)
La oss nå si at noen har ''funnet'' en telefon verdt et par tusen, hvis den opprinelige eigeren ikke anmelder dette, går det da an og forsikre telefonen uten å vekke noe mistanke?
Ja det går, MEN jeg vil tro du kan jo få et alvorlig forklaringsproblem om den blir melt stjålet. Hehe
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det går, men tenk på at mobilen gjerne kan bli sperret pga IMEI nummeret, da blir det litt som å forsikre en murstein.
Kjøp deg verdiforsikring via Dnb. Koster rundt 250kr i året med 6000kr i premie og 1000kr egenandel for en iPhone. De spør ikke om serienr og kvittering. Kun hva slags vare du skal forsikre.
Hvorfor skal du forsikre en stjålet/funnet telefon? Ødelegge den og kreve forsikringspenger?
You are pointless :)
Trådstarter
Sitat av Ylmez Vis innlegg
Hvorfor skal du forsikre en stjålet/funnet telefon? Ødelegge den og kreve forsikringspenger?
Vis hele sitatet...
Hvis telefonen er nokså dyr og en vil beholde den. Det er greit og forsikre en nokså ny og dyr telefon.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av TwixMonster Vis innlegg
Hvis telefonen er nokså dyr og en vil beholde den. Det er greit og forsikre en nokså ny og dyr telefon.
Vis hele sitatet...
Ikke det at den nødvendigvis er ny dersom den er stjelt, da er den somregel brukt, og den har heller ikke kostet noe for tyven.
Sist endret av Fleff; 9. juni 2014 kl. 00:27.
You are pointless :)
Trådstarter
En kompis sa det at det ikke var mobilen som var forsikret, men sim kortet. Og hvis sim kortet er i telefonen så er den forsikret. Dette hørtes helt fjernt ut synes jeg.
Sitat av TwixMonster Vis innlegg
En kompis sa det at det ikke var mobilen som var forsikret, men sim kortet. Og hvis sim kortet er i telefonen så er den forsikret. Dette hørtes helt fjernt ut synes jeg.
Vis hele sitatet...
Delvis riktig. Du forsikrer telefon gjennom abbo (sim).
Men det er kun det IMEI som er registrert hos leverandør som blir forsikret.

Du får nok ikke forsikret denne telefonen, ikke håper jeg du får det heller.
Sitat av TwixMonster Vis innlegg
En kompis sa det at det ikke var mobilen som var forsikret, men sim kortet. Og hvis sim kortet er i telefonen så er den forsikret. Dette hørtes helt fjernt ut synes jeg.
Vis hele sitatet...
Kompisen din er delvis på bærtur. mobiloperatørene som selger forsikringer som tilleggsprodukter dekker kun tap/skade dersom sim-kortet tilhørende abonnementet satt i telefonen på tidspunktet telefonen ble tapt/skadet.

For mobiloperatørene er det trivielt å finne ut hvilket SIM-kort som benytter hvilken telefon (identifisert av IMEI-nummer) på ethvert tidspunkt. Dermed trenger man ikke melde fra til mobiloperatøren om at man har byttet telefon, den nye telefonen vil automatisk dekkes av forsikringen man allerede har på sitt abonnement.

Har man forsikringer gjennom andre selskaper som banker, reiseforsikringsselskaper etc har de naturlig nok mindre innsyn, men man får fortsatt et forklaringsproblem dersom disse ber om kjøpskvitteringer for å avgjøre verdi etc.
Sist endret av liasis; 10. juni 2014 kl. 12:32.