Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5997
Hei!
En kompis av meg bosatt i Tromsø fikk beskjed av sin husvert som han leier hos at hun vil øke leien neste måned med 2000,- (fra 9500 til 11500). De leier en sokkeleilighet i en vertikaldelt bolig. Er dette lov?
Dette kommer vel helt ann på hva som står i kontrakten.. Men, normalt så skal jo slikt varsles med tilsvarende lengde som oppsigelsestiden på leiligheten
kan ikke justere opp prisen med så mye i en normal leieperiode..
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
kan ikke justere opp prisen med så mye i en normal leieperiode..
Vis hele sitatet...
Hvor går grensen? Legg gjerne ved kilde.
Det kan være lov, men du må utdype mer om leieforholdet før noen kan svare på det:

http://www.forbrukerradet.no/tips-og...-bolig/husleie
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hvor går grensen? Legg gjerne ved kilde.
Vis hele sitatet...
Husleielovens §4-2:
http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§4-2
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Hvor går grensen? Legg gjerne ved kilde.
Vis hele sitatet...
normalt så kan dem justere opp prisen en gang i året etter konsumindeksen eller hva det heter..
Kilder finner du ganske lett på google
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det kan være lov, men du må utdype mer om leieforholdet før noen kan svare på det:

http://www.forbrukerradet.no/tips-og...-bolig/husleie
Vis hele sitatet...
Det er gjerne når det står i kontrakten at det er indeksregulering av husleien. I min kontrakt står det at huseier kan endre leien som han vil.
Sist endret av Spirituell; 8. mars 2014 kl. 22:36.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det er gjerne når det står i kontrakten at det er indeksregulering av husleien. I min kontrakt står det at huseier kan endre leien som han vil.
Vis hele sitatet...
Det gjør det ikke mer lovlig fra huseiers side. Man kan ikke skrive kontrakter som direkte strider med gjeldende lovverk.

Nå er det dessverre slik at mange ikke har noen god oversikt over hvilke rettigheter de har, og mange huseiere benytter dessverre dette til å få skrevet kontrakter som er helt hinsides både fornuft og lovverk. Dette gjelder både når det kommer til regulering av leiepris og økninger av denne, og kontraktenes varighet.

Dessverre er det jo engang slik at det er mange studenter som trenger bolig, og få huseiere som leier ut, så de får fortsette med den råtne virksomheten sin.
Sist endret av liasis; 8. mars 2014 kl. 22:42.
Boligmarkedet er ute av kontroll i Tromsø. Prisene er helt syke og utleierne utnytter folk noe jævlig. Dette er jo et fint eksempel.
Sist endret av Trezpazr; 8. mars 2014 kl. 23:08.
Det er også noe som heter justerings etter gjengsleie.

Dvs at hvert 3 år kan prisen justeres etter markedsprisen i område for en leilighet av samme størrelse og standard.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Boligmarkedet er ute av kontroll i Tromsø. Prisene er helt syke og utleierne utnytter folk noe jævlig. Dette er jo et fint eksempel.
Vis hele sitatet...
Prisene er vel markedsstyrt? Mener du en utleier skal ta mindre for sin leilighet enn noen er villig til å betale for den?

Ikke misforstå. Jeg skjønner svært godt at det frustrerende for folk på leiemarkedet, men samtidig er det jo slik at det er et fritt marked i Norge. Hvis noen er villige til å betale mer enn deg for en leilighet får de tilslaget på leiligheten.

En person som leier ut en leilighet gjør det for å tjene på det selv. Ikke for å hjelpe eller drive veldedighet ovenfor studenter.
Sist endret av belisarius; 9. mars 2014 kl. 01:20.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Prisene er vel markedsstyrt? Mener du en utleier skal ta mindre for sin leilighet enn noen er villig til å betale for den?

Ikke misforstå. Jeg skjønner svært godt at det frustrerende for folk på leiemarkedet, men samtidig er det jo slik at det er et fritt marked i Norge. Hvis noen er villige til å betale mer enn deg for en leilighet får de tilslaget på leiligheten.

En person som leier ut en leilighet gjør det for å tjene på det selv. Ikke for å hjelpe eller drive veldedighet ovenfor studenter.
Vis hele sitatet...
staten kunne enkelt ha smekket opp høyblokker til utleie og tjent penger istedefor at grådige privatpersoner soper til seg kroner
Sitat av SleggeFett Vis innlegg
staten kunne enkelt ha smekket opp høyblokker til utleie og tjent penger istedefor at grådige privatpersoner soper til seg kroner
Vis hele sitatet...
Jesus. Det er ikke statens jobb å skaffe billige boliger til folk. Skal de kjøpe biler til alle også? Gi alle gratis mat?
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Jesus. Det er ikke statens jobb å skaffe billige boliger til folk. Skal de kjøpe biler til alle også? Gi alle gratis mat?
Vis hele sitatet...
Det er vel et poeng å sørge for at folk kan ha et sted å bo til en faktisk akseptabel pris? Største problemet i Tromsø er at det er en stor studentby. (10.000 studenter i en by med ~70.000 inbyggere), dette er da folk som ikke har råd dyr leie - og det er veldig stor mangel på studentboliger i byen. Så folk blir presset ut på privatmarkedet hvor prisene er langt over det folk egentlig har råd til. Dette er et problem som staten og studentsamskipnaden må håndtere med å bygge ut flere studentboliger som er mulige for folk å leie. Dette vil også hjelpe vanlige folk da det blir mindre konkuranse om å leie på privatmarkedet.

Å ha et sted å bo er noe som rett og slett er essensielt for folk - og om prisene blir så høye at kun folk med veldig god økonomi har råd til å leie en leilighet er det et samfunnsproblem og staten må da prøve å legge til rette for at man får senket presset på leiemarkedet. Dette gjøres f.eks. ved å legge til rette for større utbyggelse av boliger og leiligheter ment til utleie. Samme gjelder om mat hadde blitt kritisk dyrt, da må staten regulere slik at prisene blir lavere. Gjerne indirekte gjennom tiltak som å senke importavgifter.

Angående bil så mener jeg at det er for de fleste som bor i en by ren luksusvare, og folk kan fint klare seg uten. Det er kanskje lettvint og praktisk å ha bil men behoven kan ikke sammenliknes med det å måtte ha et sted å bo og mat på bordet.
Sist endret av etse; 9. mars 2014 kl. 02:57.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Rokkh Vis innlegg
Det er også noe som heter justerings etter gjengsleie.

Dvs at hvert 3 år kan prisen justeres etter markedsprisen i område for en leilighet av samme størrelse og standard.
Vis hele sitatet...
Ihht linken lenger oppe her skal der vel gis 6 måneders varsel på dette, så når utleier krever det "fra neste måned" er det fortsatt ikke innafor.
Der jeg bor var det enkelte beboere som opplevde en økning på 4000 i husleien sin. Saken gikk til nyhetene (liten sak egentllig) og advokater konstaterte med at huseier hadde all rett til å gjøre endringen. Jeg er ganske sikker på at de beboerne som det gjaldt fikk god varsel på forhånd. Det hadde uansett vært varslet en økning i husleie i forbindelse med renovering av bygget.
All den tid utbyggere ikke har lov til å bygge ut studentblokker skal det nye til for at prisene synker.Nå er det slik i dette landet at alle boenheter skal være universielt tilpasset, slik at rullestolbrukere skal ha en plass å bo. Videre skal en viss andel av enhetene være over en viss størrelse.
Hadde staten ansett prisene for å være ett problem hadde man gjort noe med dette.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
All den tid utbyggere ikke har lov til å bygge ut studentblokker skal det nye til for at prisene synker.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette? Utbyggere kan jo fint bygge ut studentblokker, problemet er heller at studensamskipnaden ikke har penger til denne utbyggingen. Nå har jo både sittende regjering og opposisjonen sagt at de ønsker å legge til rette for både 11 måneders studiestøtte, samt utbygging av mer studentboliger - men når statsbudsjettet kommer blir disse tingene aldri prioritert.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg er kjempedårlig til å lese lovtekster, ihvertfall når jeg ikke er mer enn sånn passe interessert.

Kan noen forklare meg hva det står her vedrørende infrekvent prisjustering av leien? Om leieforholdet har vart to og et halvt år forstår jeg det slik at prisen kan oppjusteres, men jeg ble litt i stuss på meningen med teksten.

Kan utleier etter to og et halvt år heve prisen med øyeblikkelig virkning? Hvor mye i så fall? Misstenker at det som står der er at den kan heves i forhold til markedspris, men synsingen min er ikke verdt mye.
Det betyr at begge parter (altså både leier og leietaker kan fremsette kravet) om at prisen skal reguleres etter markedsprisen. Dette kravet kan først settes etter 2 år og 6 måneder. Det skal være 6 måneders varsel, så kravet blir derfor ikke gjeldende før etter minimum 3 år. Det står og at om det har vært andre endringer i leien kan den ikke tre i kraft før 12 måneder etter denne. Det vil si at om utleier indeksregulerer prisen etter 2.5 år kan han ikke markedsregulere før etter 3.5 år.

Husk at om prisen på leie i område du bor synker kraftig, så kan du som leietaker kreve at prisen skal justeres ned etter 3 år, for å følge markedsprisen.

(Blir dere ikke enige om hva som er markedspris på uteleie så vil de i følge §12-2 så kan den parten som er uenig kreve at tvisten blir avgjort i en takstnemd)
Sist endret av etse; 10. mars 2014 kl. 16:37.