Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3351
Hei!

Jeg har ingen erfaring med kobling av lydsystemer o.l., så jeg kommer hit og ber ærbødigst om hjelp fra dere.

Foreldrene mine har anskaffet seg et høyttalersystem med blu-ray-spiller (3D Blu-ray / DVD Home Cinema System, som det så pent står på bruksanvisningen) og de vil samtidig gjerne kunne se på TV og nyte lyden fra høyttalerne, ikke bare når de bruker blu-ray-spilleren.

Jeg har med litt hell klart å koble opp høyttalerne og det virker som alt fungerer når man benytter blu-ray-spilleren. Jeg får derimot ikke til å få lyd ut fra TV. De har for øvrig kvittet seg med RiksTV-boksen og det tilhørende kortet går direkte inn på TV-en.

TV-en støtter ikke optisk tilkobling, så jeg har HDMI-kabler og en RCA-kabel tilgjengelig. Jeg har prøvd å koble HDMI (til HDM1-inngangen) og RCA-kabelen mellom TV og høyttalersystemet, men til ingen nytte.

Hvordan skal dette kobles, egentlig? Hva gjør jeg feil? Er det innstillingene på TV-en/mottakeren jeg har bommet på? Det er videre en Samsung TV, og jeg antar at det er "digital mottaker" jeg skal velge.

Høyttalersystemets bruksanvisning gjelder tydeligvis for følgende: LG BH6220SN, BH6320HN, BH6420PN, BH6220TN, BH6620PN, BH6620SN, BH6620TN.

Setter stor pris på om noen gidder å veilede meg litt.
det kan vere til god hjelp å liste opp tv modellen.
Du må bruke en lyd utgang på tv'n. Ettersom kortet står i.
Selvfølgelig veldig kjipt at TV'n ikke har en optisk utgang da.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du faktisk har koblet RCA fra TV (output på TV, sjekk manualen) til spilleren og sjekket at tven faktisk sender ut lyd (sjekk menyene) så skal lyd gå fra TV -> "forsterker" -> høytalere dersom du velger aux som source på "forsterkeren".
ja, det er som regel ein 3.5mm jack som går ut, beregna for headsett og liknande.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
det kan vere til god hjelp å liste opp tv modellen.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg prøve å finne ut, hang on.

Sitat av Plornt Vis innlegg
Du må bruke en lyd utgang på tv'n. Ettersom kortet står i.
Selvfølgelig veldig kjipt at TV'n ikke har en optisk utgang da.
Vis hele sitatet...
"Lydutgang på TV-en." Snakker vi om RCA-kabelen, da? Hvilke forskjeller er det ettersom TV-en mangler optisk utgang, for øvrig?

Takker for svar.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
ja, det er som regel ein 3.5mm jack som går ut, beregna for headsett og liknande.
Vis hele sitatet...
Denne er ofte forsterket, denne skal man helst ikke bruke, derfor bruker man preout som alltid er RCA.
Sitat av Plumskinzz Vis innlegg
Det skal jeg prøve å finne ut, hang on.



"Lydutgang på TV-en." Snakker vi om RCA-kabelen, da? Hvilke forskjeller er det ettersom TV-en mangler optisk utgang, for øvrig?

Takker for svar.
Vis hele sitatet...

RCA-kabel kan da brukes ja. Så sjekker du i TV innstillingene at den sender lyd der.
RCA analog utgang
Optisk Digital utgang.

Er bedre kvalitet med optisk utgang
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
ja, det er som regel ein 3.5mm jack som går ut, beregna for headsett og liknande.
Vis hele sitatet...
Ja, RCA-kabelen. Rød og svarte jack-er. TV-en var for øvrig en Philips, ikke Samsung. Philips 42PFL7674H/12
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Plornt Vis innlegg
RCA-kabel kan da brukes ja. Så sjekker du i TV innstillingene at den sender lyd der.
RCA analog utgang
Optisk Digital utgang.

Er bedre kvalitet med optisk utgang
Vis hele sitatet...
Random bruker vil merke null forskjell på en optisk utgang og en RCA-utgang, spesielt når signalet er 2.0 uansett.

Sitat av Plumskinzz Vis innlegg
Ja, RCA-kabelen. Rød og svarte jack-er. TV-en var for øvrig en Philips, ikke Samsung. Philips 42PFL7674H/12
Vis hele sitatet...
RCA har ikke jack-ender, dette er jack http://images.esellerpro.com/2225/I/...e21003-3_2.jpg

dette er minijack
http://mannlib.cornell.edu/files/ima...jack-cable.jpg

dette er phono \ rca

http://amigakit.leamancomputing.com/...hono_cable.jpg
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis du faktisk har koblet RCA fra TV (output på TV, sjekk manualen) til spilleren og sjekket at tven faktisk sender ut lyd (sjekk menyene) så skal lyd gå fra TV -> "forsterker" -> høytalere dersom du velger aux som source på "forsterkeren".
Vis hele sitatet...
Har koblet RCA fra TV til spilleren nå. De er merket L og R. En av de er forresten merket med kvit farge og ikke svart på selve TV-en, selv om den er merket med enten (...) L eller R. Er dette riktig?

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Random bruker vil merke null forskjell på en optisk utgang og en RCA-utgang, spesielt når signalet er 2.0 uansett.



RCA har ikke jack-ender, dette er jack http://images.esellerpro.com/2225/I/...e21003-3_2.jpg

dette er minijack
http://mannlib.cornell.edu/files/ima...jack-cable.jpg

dette er phono \ rca

http://amigakit.leamancomputing.com/...hono_cable.jpg
Vis hele sitatet...
Ah, beklager. Det er iallfall RCA-kabler, men de er rød og svart, ikke hvit som i bildet ditt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Plumskinzz Vis innlegg
Har koblet RCA fra TV til spilleren nå. De er merket L og R. En av de er forresten merket med kvit farge og ikke svart på selve TV-en, selv om den er merket med enten (...) L eller R. Er dette riktig?
Vis hele sitatet...
Fargen er irrelevant, kunne vært rosa og grønn, så lenge du kobler L -> L og R -> R
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Fargen er irrelevant, kunne vært rosa og grønn, så lenge du kobler L -> L og R -> R
Vis hele sitatet...
Viste seg å være det! Jeg tror, utrolig nok, at problemet var at jeg ikke hadde valgt AUX på spilleren...

For en eller anna grunn kommer det dog bare lyd ut av de to "store/høye" høyttalerne, og ikke de små som er plassert rundt om kring.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Helt korrekt, som nevnt over RCA == stereo == 2.0.

Det kan hende den har noe upscale valg for å lage falsk 5.1 i innstillingene, men det er ikke alltid like bra, og hvis lyden er i 2.0 nytes den best i 2.0.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Helt korrekt, som nevnt over RCA == stereo == 2.0.

Det kan hende den har noe upscale valg for å lage falsk 5.1 i innstillingene, men det er ikke alltid like bra, og hvis lyden er i 2.0 nytes den best i 2.0.
Vis hele sitatet...
Så det er kanskje rett at det ikke skal komme lyd ut av alle høyttalere?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Plumskinzz Vis innlegg
Så det er kanskje rett at det ikke skal komme lyd ut av alle høyttalere?
Vis hele sitatet...
Siden du har en 2.0 link og kilden trolig er 2.0, ja, det skal standard bare være 2.0.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Siden du har en 2.0 link og kilden trolig er 2.0, ja, det skal standard bare være 2.0.
Vis hele sitatet...
Ah, okay. Gir mening i det tilfellet. Hvordan blir det med blu-ray-spiller nå da? Jeg får ikke satt opp blu-ray ettersom HDMI1-inngangen er brukt for TV. Sigh
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hva mener du ? HDMI er kun ut, og brukes for å sende bildet til TVen, du kan ikke koble noen BD-spiller til.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hva mener du ? HDMI er kun ut, og brukes for å sende bildet til TVen, du kan ikke koble noen BD-spiller til.
Vis hele sitatet...
Oh, beklager. Er kanskje litt for vandt til RiksTV-boksen og koblingene der... Da skal jeg klare å ordne resten, tror jeg! Tusen takk for hjelpen, alle sammen!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Plumskinzz Vis innlegg
Ah, okay. Gir mening i det tilfellet. Hvordan blir det med blu-ray-spiller nå da? Jeg får ikke satt opp blu-ray ettersom HDMI1-inngangen er brukt for TV. Sigh
Vis hele sitatet...
bluray-spilleren er jo innebygget i enheten?