Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1227
hei, jeg liker og skrive rap tekster, og tenkte meg å knø meg igang og få gjort noe ut av det. Jeg ser veldig mange mener det er bare å ha en god mic og et greit lydkort, men fins d ikke en usb rec som jeg kan koble micen til? så får jeg en klår og fin lyd? noen som har en vis anelse hva slags program som er greit og ha itilleg? for miksin og redigerin?
tusen takk for hjelpen
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har en kompis som bruker Blue Bluebird micen, den er relativt liten og fin og spiller inn veldig bra lyd. Det finner ledninger som gjør så du kan koble micen rett inn til USB-inngangen i dataen din, men jeg ville anbefalt deg i å kjøpe et lydkort. Kan anbefalle steinberg ci 1, som har 2 mic/jack inganger, utgang til to monitorer og utgang til headset. Dessuten er den ganske grei prismessig også.

Har du tenkt til å lage beats selv også eller har du tenkt til å bare mixe vokalene over på et track? Om du skal begynne å produsere anbefaller jeg FL Studio, hvor du også lett kan spille inn vokaler og mixe. Har hørt Cubase egner seg også godt til inspilling av vokaler og jeg vet at det er mange som bruker det til å lage beats også. Om du bare har tenkt til å mixe ville jeg anbefalt Pro Tools.
▼ ... noen uker senere ... ▼
I startfasen kommer du langt med mic til 1000, lydkort til 1500, og et enkelt innspillingsprogram, Acid 7 f.eks. Cubase kan være litt skremmende i starten, men er et veldig bra program når du lærer det å kjenne. Uansett så bruker man somoftest VST effekter til miksing av vokal og VST støttes av både Acid og Cubase. Lær litt om EQ og compressorer så får du litt finere lyd.
For produksjon av beats lan du bruke FL Studio som nevnt over, eller Reason, de er veldig forskjellig fra hverandre.

Det er krevende å lære alt på én gang, så jeg ville ikke prøvd å produsere beats, skrive tekster, rappe, lære seg teknisk oppkobling av studio, miksing, innspillingsprogram og alt dette samtidig, det blir fort mye og lett å gå seg vill, ville startet med å bare spille inn selvskrevne vers over andres instrumentaler som god øving i starten, og plukket opp diverse andre ting etterhvert.
Sist endret av Goofygutt; 27. februar 2012 kl. 00:03.
er liten vits med dyrt utstyr om du ikke kan bruke det

begynn med ei midt på tre'et hjemme studio pakke eller sett sammen noe helt greit billig noe for å se om du virkelig gidder å sette deg inn i dette

det er MYE jobb å lære seg avanserte programmer å liten vits med utstyr du ikke kan utnytte
http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=32080&artno=283503

Der har du en greit pakke og starte med.. når du er komt i gang, kan du bytte ut med mer avansert utstyr. Kjøpe deg monitorer etc.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Goofygutt Vis innlegg
I startfasen kommer du langt med mic til 1000, lydkort til 1500, og et enkelt innspillingsprogram, Acid 7 f.eks. Cubase kan være litt skremmende i starten, men er et veldig bra program når du lærer det å kjenne. Uansett så bruker man somoftest VST effekter til miksing av vokal og VST støttes av både Acid og Cubase. Lær litt om EQ og compressorer så får du litt finere lyd.
For produksjon av beats lan du bruke FL Studio som nevnt over, eller Reason, de er veldig forskjellig fra hverandre.

Det er krevende å lære alt på én gang, så jeg ville ikke prøvd å produsere beats, skrive tekster, rappe, lære seg teknisk oppkobling av studio, miksing, innspillingsprogram og alt dette samtidig, det blir fort mye og lett å gå seg vill, ville startet med å bare spille inn selvskrevne vers over andres instrumentaler som god øving i starten, og plukket opp diverse andre ting etterhvert.
Vis hele sitatet...
takk for tipse=) er nok det jeg vil starte med først, er det best å starte med hand holdt mic? eller "studio" mic?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
www.soundcloud.com/mrsk8mafia98 alt er innspilt kun ved hjelp av innebygd mic og mixing i Logic Studio Vurderer sterkt å gå til innkjøp av noe studioutstyr, men min fetter har rimelig godt studio som jeg kan bruke ganske mye, så det holder meg litt tilbake..