Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 721
God kveld, ærede medmennesker.

Jeg har en veldig stor interesse av sport og musikk. Derfor er jeg også fundamentalt opptatt over at det skal være kvalitet på lyden jeg hører og bildet jeg ser på, slik at alt blir så bra som mulig. Hvertfall ut i fra den noe begrensede lommeboka mi. (Jada, dette synes kanskje crappy for noen. Men drit i det ). Derfor var det nærmest en velsignelse da pappa ga meg et miksebord og sine to høyttalere (to av den typen) som bandet han spilte i tidligere brukte under spillejobber. Jeg har i tillegg overtatt en haug med gamle LP-plater, og funnet to platespillere i kjelleren, hvorav den ene blir brukt her. Den andre troooor jeg nemlig det er feil på.

Problemet mitt er bare at jeg er fullstendig grønnsak på området. Jeg veit at man helst ikke skal stikke en saks eller en strikkepinne i en stikkontakt, men der stopper det også. Derfor håper jeg at noen av dere kan være til hjelp på følgende områder:

1) Jeg ønsker at begge høyttalerne skal spy ut lyd fra TVen. Det eneste jeg dog har klart å få ut av noen av de er musikk fra Macen/iPhonen ved hjelp av en ledning koblet mellom enhetene. Jeg regner med at miksebordet har en sentral rolle her, men jeg har virkelig ingen anelse om hvordan jeg skal gjøre ting. Sånn ser forøvrig ræva på TVen min ut, hvis det er til hjelp.

2) Dette er den nevnte platespilleren. Med mitt utrente øye sliter jeg med å se noen feil på den. Jeg er i den tro at det skal være mulig å få ting til å røre seg i spilleren ved å sette kontakten i støpselet, og trykke på en knapp. Den greia som skal legge seg oppå plata sitter nemlig bom fast, sånn at det vel er en elektronisk drevet mekanisme som skal styre faenskapet.

3) Dette TROR jeg at jeg vet svaret på selv, men jeg spør for sikkerhets skyld; er det mulig å koble til alt dette på samme miksebord, og få lyd fra de samme høyttalerne?

Ved spørsmål; fyr løs. Skal svare så godt jeg kan på alt.

Ingen? *titegn*
1. Finn eller kjøp en vanlig RCA/phono-kabel med rød og hvit plugg i hver ende.

2. Koble rød og hvit plugg i én ende av kabelen til TVens røde og hvite plugg merket "audio" (rett til venstre for antennepluggen).

3. Koble rød og hvit plugg i andre enden av kabelen til rød og hvit plugg på miksebordets rett under "9/10" (eller "11/12", det er likegyldig).

4. Sett hvit glidepot/volumkontroll for kanal 9/10 (eller 11/12) til 0 og rød glidepot/volumkontroll for "stereo out" til http://upload.wikimedia.org/math/d/2/4/d245777abca64ece2d5d7ca0d19fddb6.png - altså helt ned.

5. Koble til strøm og skru på TV, miksebord og høyttalere (ikke strøm på ting som kobles)

6. Dytt opp rød glidepot til du hører deilig lyd fra sportssendingen

Hva platespilleren angår: du har en liten løftepinne som stikker ut fra pickupen ytterst på armen. Ergo skal den nok løftes på og av manuelt. Den lille "braketten" som sitter lenger inne på armen kan nok være en armlås. For å koble platespilleren til miksebordet trenger du muligens et såkalt RIAA-trinn, en platespillerforsterker. Ser ikke at miksebordet har dette innebygget. Signalet ut fra platespilleren er laaaavt og i tillegg veldig begrenset i bassen. Platespillerforsterkeren forsterker signalnivået, hever bassfrekvensene og demper diskantfrekvensene slik at sluttresultatet etter RIAA-trinnet blir en flat frekvenskurve.