Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  279 50922
Sitat av Håki Vis innlegg
Altså..det som er at, joda du kan bruke Alle kamp-sporter på gaten..selv har jeg vært i slosskamp og jeg har erfaring innen Taekwon-do, judo, "ninju-tsiue"
og nervepunkter, slagpunkter,og "stuns" for å si det sånn..har lært alt utenom Judo privat..ikke lovlig, men det er jo ikke slossing..

altså, det viktigste du skal vite visst du skal kombinere dette, er at du har Sinnet på plass..at du ikke blir for aggresiv, da mister du kontroll..visst du bare har lært å sloss gjennom youtube, fordi du synest det ser kult ut, og kansje skyggebokset litt, ligger du tynt an mot en som kan sloss, du må også først finne comboer du kan bruke ved slag og spark, deretter kan du gå videre til "grappling" takedowns..altså, jeg vil foreslå visst du ikke er beste å sloss, stå på litt avstand så du vet hvor du har karen, også visst du går inn for et slag da må du passe på hvordan han holder guard og om han bruker mye ben og hvordan han beveger seg, alt har nesten å si om du skal sloss..visst han har kniv skal man holde på avstand og charge når man vet det er over 90% sjanse på at man får tak i håndleddet hans og strupen.

visst han har balltre...da må du enten løpe eller ha en "smooth håndbevegelse" mange personer greier å få inn "energien" i balltreet til å bare vri den videre så du får tak i det, også kan du dra det ut av handa på han før han har slått ferdig..

alt av dette trenger øvelse, og visst du har en kompis som liker å sloss, tren med hverandre, skyggeboks, graple, få inn smooth'heten så du ikke klikker når du først skal sloss for real..viktigste er at du beholder roen..ellers er du fucket
Vis hele sitatet...
Måten du snakker på avslører at du ikke har noe peiling. Når du til og med påstår at du skal angripe en person med kniv, viser du en absolutt total kunnskapsløshet.

Prøv heller å holde deg unna bråk enn å drive med slik fantasibasert tankespinn.
Legger inn mitt her på gatekamp.

Nr. 1 LØP
enkelt og greit siden ofte når en person går på deg er det fordi de har folk som støtter de i nærheten, evt de skal være store tøffe muskelberg.

Nr. 2 "Myke" punkter

hvis du ikke kan løpe. som sagt, Løp om du kan.
Her er det simple steder som er tingen. Baller, Nese, ører.(forklarer nærmere straks) Og etter en av de sitter. Gå tilbake til steg 1. LØP

"myke" punkter:

Nese: sett armen så albuen peker nedover, knytt neven med knoker mot motstander og slå ut og ned mot neseroten. Knukket nese = desorientert og en gode 10-20 sek til å løpe som bare det. Evt. et velplassert glascow kiss(headbutt) gir samme nytten

Baller: Her kan man velge. og er et flott sted om du havner på ræv. Kne, albue og neve er alle veldig flotte våpen for å sette noen i fosterstilling i en fin periode.

Ører: (forsiktighet MÅ passes på) Her er det litt mer finurlige saker å gjøre. Eksempler er Flat neve i en klapsende bevegelse mot begge øreganger kan føre til både svimmelhet, oppkast og i verste fall død hvis trykket i øret fører til indre blødning.

Har selv drevet mye med såkalt dirty fighting vdr. en nå nedlagt(sjokkerende hva?) kampstils gruppe. Om det er ønske om å høre angrep istedet for forsvar. Gi meg en PM så skal jeg sette opp en tråd for slikt.

P.S hvis du er i et gateslagsmål er det enten fordi noen vil ta deg. Hvor du skal ha det og komme deg vekk som Prio. 1. Eller så har du starta det selv. Og da kan du bare ha det så godt med dine lange timer på youtube og "jeg har sett det i film" mindset.

-Acid
Kaunda.. sorry men du har ikke peiling på meg eller min fortid, ingen skremsel.. men jeg har vært oppi en del bråk og jeg vet hva jeg snakker om.. og sorry for det innlegget jeg hadde drukket og ikke sove på 1 døgn..

men altså, jeg har faktisk peiling på hva jeg snakker om..jeg vet hvordan det er å oppleve smerte, vet ikke jeg...gjør du?
Blir LITT feil av dere å prate om 'street fighting'; og dermed sikte til at "Muay Thai kan være bra for det, der lærer du jo å blokke mye, og slikt!"; det eneste som kan komme i nærheten av en skikkelig streetfight, er f.eks Krav Maga der man lærer å bruke alt mulig, disarme, osv, for å vinne en fight.

Men det er jo nettopp det med street fight, hva faen skal du gjøre når en kis plutselig drar opp et balltre, jernrør, 30cm lang kniv?

Street fight er jo bare å finne det du har der og da, og smekke løs. Greit nok at kamperfaring fra før kan spille en god rolle, men du har fortsatt liten sjanse om du møter på en fyr som begynner å denge løs med et jernrør, og som KAN det...

Det er ingen regler i street fight... Beste er vel å springe, finne ut hvem fyren som ville ta deg var, og så ta han før han aner noe av det når han evt er alene, eller ikke har våpen. ^_~

Og edit; Folk her som prater om at de har erfaring fra Taek'won'DO / Kung-fu, angående slåssing. Begge de to kampsportene er så å si ubrukelige i kamp, de fokuserer mest på kunst, og andre ting. ^_~
Sist endret av mrcat; 15. desember 2009 kl. 18:12.
Kampsporter som Kung Fu og lignende er totalt ubrukelige før du når svartbeltenivå. Først da er de nyttige, men allikevel ikke like "combat effective" som moderne kampsporter. Se for eksempel på MMA. Det er en grunn til at stilarter som Muay Thai, BJJ, Bryting og kickboksing går igjen. Det funker, noe jeg selv har erfart etter jeg begynte å trene MMA i fjor, med bakgrunn fra to år Kung Fu. Jeg er sikker på at jeg asswhopper grønnbeltene enkelt nå.
Sist endret av Hedges; 15. desember 2009 kl. 18:49.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mye ubruklig info her, hjelper lite med taekwondo eller krav manga osv i en street fight
Ender somregel opp med at de slår villt, eller løper deg ned.
Det du da bør lære deg er litt hode bevegelse, for right og left hooks.
Holde ganske lav guard, ikke høy standard bokse guard, det funker dårlig i "street fight" 1 hånd ved haka den andre rett under brystet typ.
hvis noe løper mot deg for å få deg i bakken prøv å få underhooks fort det vil si armene dine under hans, gjerne med feste ved skuldra hans.
albu slag i nær guard.
sprawl mot takedowns, det vil si du kaster bena bakover og presser hofta mot bakken mens du holder hodet/armen hans
Hoftekast kan være nyttig, spess i fylla ^o)
bokse kombo som alltid funkr er left jabm straight right - jab, jab, uppercut - jab ,straight ,hook.
Men er somregel utrolig enkelt å vinne uten noe teknikk i hele tatt, bare hold deg på avstand med guard mens han sliter seg ut i 1 minutt.
Sist endret av NawaK; 9. januar 2010 kl. 22:26.
Sitat av NawaK Vis innlegg
Mye ubruklig info her, hjelper lite med taekwondo eller krav manga osv i en street fight
Vis hele sitatet...
Hva faen er det du sier?
At krav maga ikke hjelper i en streetfight?

Er jo utviklet fra streetfights!
Tror du at blant annet FBI og det Israelske forsvaret trener krav maga for gøy?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hva faen er det du sier?
At krav maga ikke hjelper i en streetfight?

Er jo utviklet fra streetfights!
Tror du at blant annet FBI og det Israelske forsvaret trener krav maga for gøy?
Vis hele sitatet...
humm, kanskje han tenkte at i vanlig street fight så er det lite teknikk men mye galskap? Har selv sett folk med mye erfaring fra kampsport miste teken helt når de havner i street fight. Men UANSETT, det er ingen tvil kampsport erfaring er gull!
Nitrofis sier at det er ubruklig, lærer bare bort pose-bullshit som ikke fungerer i praksis.
Og nei de trener det ikke for gøy, men nå tviler jeg på at de fleste i FBI og det Israelske forsvaret IKKE er noe badass i en streefight uten våpen heller.. de hadde fått en takedown og ligget der som en hodeløs apekatt uten guard og blitt knocket the fuck out.
MMA > all.
Er drit lei alt snakket om krav manga, folk som tipser andre om det. Har du i det hele tatt noen meritter i noen slags kampsport NitroFis? De fleste som snakker om krav manga har ALDRI sloss.
Sitat av NawaK Vis innlegg
De fleste som snakker om krav manga har ALDRI sloss.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi krav maga ikke handler om å OPPSØKE slåsskamper?
Hmm, la oss se:

MMA: Nice.
Krav Maga = MMA med våpen (til en viss grad) = NICE!
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Kanskje fordi krav maga ikke handler om å OPPSØKE slåsskamper?
Vis hele sitatet...
Greit nok, respekt for det.
Men da har dere INGEN rett til å uttale dere om tips til slåsskamper.
PERIOD
Hvorfor ikke? En som ikke aktivt oppsøker slåsskamper kan likevel havne i en.
Sitat av NawaK Vis innlegg
Greit nok, respekt for det.
Men da har dere INGEN rett til å uttale dere om tips til slåsskamper.
PERIOD
Vis hele sitatet...
Uhm jo, krav maga brukes som kampopplæring for militære styrker i flere land, hvor man lærer å slåss med og uten våpen i nærkam... Det er mao en utprøvd metode, og ikke si at det ikke fungerer
Fordi dere vet ikke åssen det er, det er helt annerledes en hva man tror. Og så sitter dere her og gir tips..
Dere hopper jo rundt hva som blir sagt her, er ikke snakk om oppsøking av slåsskamper i hele tatt. Trådstarteren har jo vært i et par slåsskamper og vil lære seg noe mer i tilfelle det skjer igjen I guess. Blir jo helt feil at folk uten erfaring sitter her og gir tips.

Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Uhm jo, krav maga brukes som kampopplæring for militære styrker i flere land, hvor man lærer å slåss med og uten våpen i nærkam... Det er mao en utprøvd metode, og ikke si at det ikke fungerer
Vis hele sitatet...
Jeg vet godt at det brukes i militære mange steder og i andre ting.
Og jeg mente ikke direkte at ALT ikke fungerer, men det meste de lærer bort som faktisk fungerer har de jo tatt fra annen kampsport..

Militære styrker mange steder får også opplæring i Judo, Juijitsu, bryting og boksing you name it..
Det betyr jo fortsatt ikke at det alt er det beste til en streetfight.
Har filmen på pcen, artig fyr det der.
Jeg har ikke tatt meg tid til å lese gjennom alle de forgje innleggene men jeg har en del erfaring fra ju jutsu så jeg tenkte jeg kunne dele. Er veldig enig med AcidReflux når det gjelder og heller springe enn å slåss. Men av og til er ikke en slåsskamp til og ungå.

Min erfaring er at som regel ender kamper i en bakkekamp. Når du først er på bakken er kampsituasjon helt anderledes enn når du er på beina. Så jeg anbefaler å trene på låsegrep, veldig greit at motstanderen ikke kan røre på seg mens du fremdeles er i stand til å slå eller sparke mot ribbene, ørene, nesen, you name it.
http://www.youtube.com/watch?v=VGaoy6eoLCM her er en bra videoe som viser hvordan man overlever på gata.
Sitat av NawaK Vis innlegg
Fordi dere vet ikke åssen det er, det er helt annerledes en hva man tror. Og så sitter dere her og gir tips..
Dere hopper jo rundt hva som blir sagt her, er ikke snakk om oppsøking av slåsskamper i hele tatt. Trådstarteren har jo vært i et par slåsskamper og vil lære seg noe mer i tilfelle det skjer igjen I guess. Blir jo helt feil at folk uten erfaring sitter her og gir tips.


Jeg vet godt at det brukes i militære mange steder og i andre ting.
Og jeg mente ikke direkte at ALT ikke fungerer, men det meste de lærer bort som faktisk fungerer har de jo tatt fra annen kampsport..

Militære styrker mange steder får også opplæring i Judo, Juijitsu, bryting og boksing you name it..
Det betyr jo fortsatt ikke at det alt er det beste til en streetfight.
Vis hele sitatet...
Må ikke du snakke som du har så mye peil, fordet første er Krav Maga nesten som mma de har tatt de mest brukbare og letteste låsene/choke'sa fra bjj/jj/judo/sambo og har også tatt de letteste og mest brukbare teknikkene fra muay thai/boksing og kombinert det, inkludert dissarming teknikker.Krav Maga er ikke en egen kampsport, Krav Maga er overlevelse teknikker som bruker de mest egnede kampsport teknikkene.Det er ikke bare slåssing det går utpå menne også hvordan man skal prøve å tenke og finne utav situasjonen.

Og btw det lureste er ikke hooks på gata, alle slår hooks på gata (sier ikke att det ikke funker).Rette slag går fortere og har en større rekkevidde og har større treff % = du treffer han som slår en hook før han treffer deg.
StaiN:

Sier det seg selv at hooks ikke funker, eller er det noe du har lært av erfaring / hørt av folk med erfaring?
en hook har en større bevegelse siden du "hooker" og ett rett slag har mindre bevegelse pga du slår rett fram.Pluss ett rett slag er vanskeliger å komme unna pga rekkevidden og en hook har mindre rekkevidde.Nei sier ikke seg selv att hooks ikke funker, alle har en sjanse å treffe.Jeg har lært det av folk med erfaring og prøvd det ut.

Enn hook har en lengre distanse for å nå målet enn det rette slaget har.Sett på boksing? de som har hooks som beste slag setter det som oftest opp med jabbing for og komme seg nærmere motstanderen også hooker de.
Jeg ser teorien bak det du prøver å si om hooks, men poenget mitt var å dra fram den gode gamle "teori vs praksis"-regla.

Vil du ikke si at å kaste effektive rette slag krever et vist teknikknivå først?

Før jeg begynte på kampsport så var min hook (les: svingslag fra hofteparti) mye, mye hardere enn mine rette slag. Jeg hadde ikke kommet langt med rette slag i en eventull slåsskamp på gaten.
Ja selvfølgelig er hooks hardere pga distansen den bruker pluss du bruker kjærnen mer enn på ett rett slag.Det kommer ann på personen når det gjelder teknikken, jeg synes å hooke er mye vanskeligere enn å slå rette slag særlig venstrehooken siden jeg er høyrehendt.Men se på bokselegender alle har ett slag de er kjent for Muhammed Ali/Mike Tyson for og nevne de mest usammenlignbare.Muhammed dansa rundt jabba mestparten av tiden og Mike Tyson brukte hodebevegelse for og komme inn på motstanderen for å lande de farlige hookene han hadde.Noen har vanskeligheter for og lære enkelte bevegelser.Pluss det kommer jo ann på hvordan man er bygd og hvordan motstanderen er bygd, dette er ting man må tenke på når man skal slåss.
Sitat av Sfun Vis innlegg
StaiN:

Sier det seg selv at hooks ikke funker, eller er det noe du har lært av erfaring / hørt av folk med erfaring?
Vis hele sitatet...
Fra erfaring, hooks er det som gjelder. Men hvis du har kampsport erfaring kan du holde deg kald nok til og jabbe litt.
Jabbing er utrolig bra, blandt de mest undervurderte strikingen i mma og, ikke misforstå meg. StaiN ikke glem at det er folk uten kampsport erfaring som skal ha tips her. Du kan ikke be han bare kaste jabbs og straight rights..
Og hode bevegelse nevnte jeg tidligere her.
Sist endret av NawaK; 11. januar 2010 kl. 07:21.
Har gått endel på kick-boxing, har sparret mye full-kontakt og vet hva jeg skal gjøre for å unngå slag og spark. Men det hjelper jævlig lite på byen fordi det uforutsigbart.

Det beste er å unngå bråk med det første, og det beste innen street fighting er nok krav maga siden der er det om å gjøre å ta flere på minst mulig slag.
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Har gått endel på kick-boxing, har sparret mye full-kontakt og vet hva jeg skal gjøre for å unngå slag og spark. Men det hjelper jævlig lite på byen fordi det uforutsigbart. .
Vis hele sitatet...
Hva er det som er uforutsigbart på byen? Er det din egen teknikk du snakker om, eller er det dine eventuelle motstandere sine teknikker/utfall?
Sitat av NawaK Vis innlegg
Fra erfaring, hooks er det som gjelder. Men hvis du har kampsport erfaring kan du holde deg kald nok til og jabbe litt.
Jabbing er utrolig bra, blandt de mest undervurderte strikingen i mma og, ikke misforstå meg. StaiN ikke glem at det er folk uten kampsport erfaring som skal ha tips her. Du kan ikke be han bare kaste jabbs og straight rights..
Og hode bevegelse nevnte jeg tidligere her.
Vis hele sitatet...
Nei menne som jeg skreiv istad så mente jeg også det kommer ann på hva personen føler seg tryggest på.Menne viss du har vært i streetfight eller endt opp med slåssing ute på byen så er det jo som regel hooks de svinger.Menne så snakker jeg også vitenskapelig når det gjaldt treff % det er veldig vanskelig å treffe med en hook uten å sette den opp viss du ikke er mye raskere enn personen du slåss med.

Og en ordentlig hook trenger bra mye mer teknikk enn rette slag.Og ja det er folk uten kampsport erfaring alle må jo lære det fundamentale(rett skrevet?) først.En ulærd person som hooker har dårlig balanse pga kroppsrørelsen og har lettere for å falle på bakken viss det knuffes eller han blir truffet samtidig.Og alle vet det er ikke der man vil være i en streetfight.Uansett det er ikke noe triks som man kan si "gjør det" også funker det, man må lære seg ting.Og slåssing særlig boksing/muay thai/kickboxing viss du bruker noe derfra da er som regel det letteste best.For uten muskelhukommelse (som de ulærde ikke har) som man må ha for å lære seg de rette teknikkene kommer man ikke langt uansett.
Sist endret av StaiN; 11. januar 2010 kl. 23:35.
De såkalte hookene er vel mer i haymaker gata. Folk her sier man kan ikke gjøre ditt og datt i gatekamper for da er alt lov og da funker ikke ditt og datt. Men 80% av det som skjer i gatekamper og bygdefester er suckerpunches eller to fyrer som som står og svinger etter hverandre med ukontrollerte slag, den som connecter først vinner.
Helt enig Kleni angående haymakers/rallarsving og gatekampene og bygdefest slagsmålene.Når først 2 stk slåss "fair" ute på gata så gir den ene som regel opp etter å ha blitt truffet ett par ganger.Og grunnen til de slår haymakers er jo pga de ikke har lært seg teknikken.Uansett så er det ikke noe hemmelighet som gjør att du blir "kongen av gata" skal du bli god i å slåss så gå på boksing/kickboksing/Muay Thai og vil du lære deg hva du skal gjøre når du havner på bakken så gå til noen som lærer deg grappling.

Her i Norge og de fleste europeiske land så vil jeg anbefale brasiliansk jiu jitsu, pga hovedpunktet der er mest på bakken.Når det gjelder Judo så er det en meget effektiv kampsport men de fokuserer ikke så mye på ne-waza (bakke grapplingen) de fokuserer mest på kastene for og få folk i bakken (meget effektive kast).Men i judo har de tidsbegrensinger på bakken så det er ikke første prioriteten.Ville bare få klargjort det.

Ett ganske godt eksempel er denne videoen av en kjent mma fighter som heter bj penn (en av de mest talentfulle bjj artistene som finnes, fikk svart belte på 3-4 år av en av de mest respekterte skolene) som blir med på ett judo stevne som hvit belte; http://www.youtube.com/watch?v=lUNgJPsUb1A på hvor mye bedre du lærer grappling i bjj forhold til judo (no diss on judo).
Sitat av NawaK Vis innlegg
Nitrofis sier at det er ubruklig, lærer bare bort pose-bullshit som ikke fungerer i praksis.
Og nei de trener det ikke for gøy, men nå tviler jeg på at de fleste i FBI og det Israelske forsvaret IKKE er noe badass i en streefight uten våpen heller.. de hadde fått en takedown og ligget der som en hodeløs apekatt uten guard og blitt knocket the fuck out.
MMA > all.
Er drit lei alt snakket om krav manga, folk som tipser andre om det. Har du i det hele tatt noen meritter i noen slags kampsport NitroFis? De fleste som snakker om krav manga har ALDRI sloss.
Vis hele sitatet...
Først og fremst ønsker jeg bare å påpeke at jeg snakker om krav maga, ikke "krav manga".
Dessuten sier jeg ikke at det er ubrukelig.
Det er det du som sier.

Du kan være så lei av snakket om krav maga du bare vil, men vet du i det heltatt hva det går ut på?
Hvis du tror det kun er knekking av håndledd og slikt så råder jeg deg til å sjekke dette mer ut.


Jeg er veldig enig i at MMA virkelig duger i gatekamp, men det gjør faen meg krav maga også.

Meritter innen kampsport?
Har vært innom kickboksing og jeg har også gått på boksing en stund.
Du kan være sikker på at jeg har sloss ja. (At jeg sier dette betyr ikke nødvendigvis at jeg er stolt over det)
Asså de som har laget krav maga nawak, har inkludert alle de mest anvendelige teknikkene i en livsituasjon.Fra de mest funksjonable kampsportene.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Må ikke du snakke som du har så mye peil, fordet første er Krav Maga nesten som mma de har tatt de mest brukbare og letteste låsene/choke'sa fra bjj/jj/judo/sambo og har også tatt de letteste og mest brukbare teknikkene fra muay thai/boksing og kombinert det, inkludert dissarming teknikker.Krav Maga er ikke en egen kampsport, Krav Maga er overlevelse teknikker som bruker de mest egnede kampsport teknikkene.Det er ikke bare slåssing det går utpå menne også hvordan man skal prøve å tenke og finne utav situasjonen.

Og btw det lureste er ikke hooks på gata, alle slår hooks på gata (sier ikke att det ikke funker).Rette slag går fortere og har en større rekkevidde og har større treff % = du treffer han som slår en hook før han treffer deg.
Vis hele sitatet...

Hvordan kan det være noe fra MMA når det kke fantes når krav maga ble oppfunnet av israelske jøder? Husker ikke navnet på fyren.

Hvis det ikke har blitt adda nå i nyere tider da som er sikkert mulig..

Men, man lærer ikke mye av å lese å se på film. Man trenger erfaring, og hvis du er i mye slåsskamper eller sparrer mye så kan lesing og generelt studying martial arts virke bra, men ikke hivs du ikke allerede trener!
Sist endret av Catchy; 18. januar 2010 kl. 00:46.
Uansett hvor dere snur og vender på det - så vil en person med kamp-sport erfaring, bestandig ha en upper hand i en slosskamp. Og til dere som sier at "som vi alle vet, virker ikke kamp sporter på gata osv", prøv å gjenta dette til dere selv, og hør etter hvor teit det høres ut.
blir omtrent som å si: Som vi alle vel, funker det ikke å øve trene fotball for å vinne en fotballkamp"..

Tingen er, at uansett hvor mye man "forbereder" seg til en kamp - så vil omtrent 80 prosent av dette falle bort når tilfellet slår til! Derfor, er det viktig å faktisk trene teknikker, tenke masse og simulere en noe lunde ekte slosskamp så ofte som mulig. Alltid ha i bakhodet når du går rundt for deg selv, hva du kan gjøre om noen kommer bak deg nå.
Det er viktig å trene teknikker, slik at når hjernen din går over i "sjokk/overlevelsesmodus", så skal musklene dine fortsatt huske og vite hva de holder på med. Derfor, vil en person som faktisk utøver forskjellige teknikker flere ganger i uken, være bedre på å forsvare seg.

Selvfølgelig, tatt med en klype salt. Til syvende og sist - så handler alt om psyke og mentalitet. Kjenner personer som aldri har gått noen kampsporter i hele sitt liv, men fortsatt er noen beist til å slåsse.

Anyway, tilbake til op: Sjekk ut videoer på youtube, og prøv i praksis! skaff deg en venn med felles interesse, som kanskje er villig til å faktisk sparre med deg? kjøpe inn munnbeskyttelse, boksehansker og hjelm. Deng løs på hverandre, bare for å se hvordan det er. Begynn kampsport? sier bare at det kan ikke gjøre det dårligere å slåsse, akkurat.

En ting personer alltid glemmer når dem kommer i en slåsskamp er hvor de har kroppen sin. tenk på, hvor er henda mine? er det faktisk lurest om de henger og dingler ved midjen min - Raise em up! og beskytt ansiktet ditt. Når du går, gå små skritt og ikke tramp! slep fotene etter deg når du går, ikke høye løft. Disse er lette å felle. Se på motstander, og prøv å legg merke til hva han gjør feil? vent på det rettet øyeblikket - pust inn, samle deg - og angrip.

Anyway, my 2 cents! Bare for å si det igjen - Riktig innstilling/psyke/mentalitet=win!
Sitat av Catchy Vis innlegg
Hvordan kan det være noe fra MMA når det kke fantes når krav maga ble oppfunnet av israelske jøder? Husker ikke navnet på fyren.

Hvis det ikke har blitt adda nå i nyere tider da som er sikkert mulig..

Men, man lærer ikke mye av å lese å se på film. Man trenger erfaring, og hvis du er i mye slåsskamper eller sparrer mye så kan lesing og generelt studying martial arts virke bra, men ikke hivs du ikke allerede trener!
Vis hele sitatet...
Jiu jitsu/kickboxing/judo/muay thai (de mest vanligste kampsporten i krav maga) var allerede da det ble oppfunnet.Dessuten er det en moderne "kampsport" så den utvikler seg.Så ja de utvikler den.MMA fantes før Krav Maga, det har bestandig vært krangling om hvilken stil var best.De slåss mma før 1900 tallet.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det noen bedre sider på nettet man kan lære teknikker, comboer som faktisk virker i en virkelig kamp?

Hvis det er internet du har tenkt deg å bruke så glem heile saken ...

Har du virkelig tenkt deg å lære noe så bruk tid og energi på Krav Maga og da helst i Israel. Hvor du kan få med deg det nivåe som IKKE undervises i her i Europa og er forbehold kun forsvaret.
En god dose Submission Wrestling og også BJJ er jo godt å kunne. Hvem vet, kampen kan jo plutselig havne på bakken? Og da er det veldig få som vet hva de skal gjøre. Her kommer det veldig godt inn å kunne både det ene og andre fra bunn og topp hvis dere begger havner der. Evt, en takedown, så er han i ditt game.
"Som vi alle vet funker ikke kampsportteknikker i en vellykket grad på gaten,"
Jeg gadd ikke lese lenger engang, håper for din skyld du ikke ypper med en som er syk i kampsport.. Latterlig sagt
Sitat av Darkbuster Vis innlegg
En god dose Submission Wrestling og også BJJ er jo godt å kunne. Hvem vet, kampen kan jo plutselig havne på bakken? Og da er det veldig få som vet hva de skal gjøre. Her kommer det veldig godt inn å kunne både det ene og andre fra bunn og topp hvis dere begger havner der. Evt, en takedown, så er han i ditt game.
Vis hele sitatet...
Sub wrestling er jo det samme som bjj/judo/catch-wrestling, er bare ett annet navn på grappling.Blir jo smør på fett å skrive sub wrestling og bjj.
Dette er mere svar til førsteposten/trådstarter for jeg gadd ikke lese alle innlegga. Du trenger ikke etter min mening/erfaring være ekspert i en eller annen "martial art" for å ha god sjangs i en kamp. Så lenge du ikke står foran en annen som er proff på et felt da. Men da er du riktig uheldig.

Bare behold hodet hele tiden, ikke panikk og hold avstand. Se an hva som skjer, analyser hvilke muligheter du har i forhold til hvordan motstandarden oppfører seg. Prøv å form en strategi.

Hvis du har sloss noen ganger så vet du litt, vent til du blir forsøkt slått til. Prøv å få tatt armen til motstandarden og grip h*n eller eventuelt få til et slag i magen. Tenk fort og gjør "combo"er, ta kneet h*ns, så bang hodet h*ns i ditt kne og hvis du føler for det knekk armen hans når han faller.

Bare et eksempel på hva slags plan jeg kan finne på å tenke ut i hodet mitt sånn i situasjoner. Og jeg har aldri trent noen form for kamsport. Du kan si at alle kan tenke seg det der. Men du skal tenkte det mens du står der, og ganske fort så du ikke blir slått ned fordi du fokuserer på strategi. Noen ganger har man mer tid en andre ganger også, det er så vanskelig...


Se an, holdning, muskelmasse osv på motstanderen (se for deg om du har sjans, hvis ikke vær dirty da vel)

Tenk, form en strategi og se for deg en combo, helst en knock out for å bli ferdig fort. Se på omgivelsene, kanskje ligger det et rør på bakken eller du kan bruke en vegg/et gjerde/en bil/et tre whatever.

Utfør tankene dine når du ser at du får tidsrom til det. Men det er klart at dette blir vanskelig om man ikke har noe særlig med muskler (slag skal helst gjøre litt vondt) eller ikke har trent på presisjon (man bare veiver med armene rundt om kring).

Min anbefaling er å trene mye styrke og utholdenhet, gjerne ute eller på studio. Og finn en eller annen enkel martial art der du lærer stilling, slag og teknikker fort. Som f.eks kick-boxing eller TKD, spørs litt hva du ønsker sjøl og. Bare så du får litt feeling og litt fart i deg
Tok meg 11 år med intens kampsporttrening å lære teknikken (se vedlegg)!! Har aldri tapt en fight!
Totskalle; Tipper du så for mye tarzanfilmer som lettpåvirkelig drittunge. Kom deg ned på bakken.
Sitat av synthetic Vis innlegg
Totskalle; Tipper du så for mye tarzanfilmer som lettpåvirkelig drittunge. Kom deg ned på bakken.
Vis hele sitatet...
Indeed!


Hadde likt å sett en fersking gjøre alt det der utenfor tenkeboksen
Sitat av synthetic Vis innlegg
Totskalle; Tipper du så for mye tarzanfilmer som lettpåvirkelig drittunge. Kom deg ned på bakken.
Vis hele sitatet...
Det er så moro med alle dere som ikke har en dritt å si som bare gidder å irritere dere over andres innlegg Jeg hater absolutt slossfilmer så nei... Enkelte folk greier faktisk å holde seg mer calm i forskjellige situasjoner
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Min anbefaling er å trene mye styrke og utholdenhet, gjerne ute eller på studio. Og finn en eller annen enkel martial art der du lærer stilling, slag og teknikker fort. Som f.eks kick-boxing eller TKD, spørs litt hva du ønsker sjøl og. Bare så du får litt feeling og litt fart i deg
Vis hele sitatet...
For å slå hardt tror jeg teknikken har mye mer å si enn styrke. Altså du trenger ikke trene deg stor og sterk for å slå hardt, da vil jeg heller tro det er mer effektivt å øve seg å slå på en boksepute e.l. Da vil jeg tro du lærer å beregne avstanden du slår hardest fra, o.l. Men for all del, tren styrke ved siden av og du vil slå hardere om du tar med deg teknikken også.
Sist endret av boblesaft; 3. mars 2010 kl. 10:48.
Trener du deg bare stor og sterk så betyr deg ikke att du kan slå noen.Speed is power.....og uten teknikk blir du bare en stor sterk treg muskelbunt med lite smidighet og stive bevegelser.Dårlig tips for å bli bedre å slåss.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av StaiN Vis innlegg
Trener du deg bare stor og sterk så betyr deg ikke att du kan slå noen.Speed is power.....og uten teknikk blir du bare en stor sterk treg muskelbunt med lite smidighet og stive bevegelser.Dårlig tips for å bli bedre å slåss.
Vis hele sitatet...
Fordelen med å trene seg stor å sterk er jo at du som oftes slippe å havne i situsasjonen i det hele tatt. men man må finne en balanse for dersom man blir for stor skal folk bare prøve seg for å få "creds" dersom de klarer å få deg i bakken.

Virker jo egentlig som folk i denne tråden vil gå inn for å sloss, aldri forstått hva som er moro med å havne i en slosskamp der noe blir skadet, selv om man vinner uten en personlig skade.

Selvforsvar er en bra ting å lære seg, men hold det til selvforsvar ikke bruk det som angrep, kom deg bort fra en kamp situasjon så fort du kan, så lenge du har fått alle andre som blir angrepet også ut av situasjonen.

Husk kampsport er moro/tøft så lenge det er en sport fjerner man sporten er bare kampen igjen og den er ikke noe greit.
Sist endret av Boiten; 28. mars 2010 kl. 12:25.
Noen som vet om det er noen plasser i Norge de trener MMA?
Bare for å ha det sagt, KRAV MAGA er det du burde fokusere på om selvforsvar er det du vil bli best på!

Kickboxing og alle varianter av kickboxing er absolutt ikke feil heller.

Mange som nevner grapling osv. Ja absolutt effektivt som fan, men hvor mange ståltær må du motta fra kompisene til han du ligger oppå før du skjønner at en fight på byen tar du ikke til bakken!!!

Noe jeg har oppdaga i tillegg er at det er en ting med teknikkene, jobbe under stress osv. Men det å bli vant til å bli slått er ikke noe alle har inne...

ØV PÅ DET!

Gikk lang tid før jeg slutta å lukke øynene når jeg blir slått etter.
Har ikke helt blitt kvitt det, men blir bedre og bedre til å holde fokusen selv om jeg blir slått.
Jeg har en venn som trener MMA i Bergen, så det finnes nok flere steder også.
Selv om kampsport kan gi deg god erfaring med å gå kamp med andre er det ikke alltid det vil funke i slåsskamp ute på byen (dette har blitt sagt før)..
Grunnen til dette er fordi kampsport har regler. Ved å trene kampsport lærer man seg å forholde seg til de reglene som gjelder for den sporten. Man ser ting i en viss perspektiv sett ut ifra hva man trener. Det er noen ting man kan og ikke kan gjøre. Er det Aikido er det fredfullt forsvar og f.eks. i boksing slår man ikke under beltet eller forsvarer mot slag/spark under beltet. Til og med i MMA er det ikke lov å slå/poke i øynene, balla eller i bakhodet/bak på nakken.

Selvforsvar kampsport som krav maga har ingen regler - alt går og man har mindre sperringer i hodet for hva man kan og ikke kan gjøre.

Det som er bra med kampsport derimot er at man trener hjernen. Man utvikler bl.a. balanse ferdigheter og raske reflekser.
Ved å trene på teknikker kan man lære seg å utføre handlinger uten å tenke på hvordan man gjør det. Tenk på hvordan du knyter skolissene dine. Vi gjør handlinger automatisk som lar oss gjøre det fortere men også lar oss tenke ett skritt foran så vi kan planlegge neste handling.
Jo mer automatisert, jo raskere er man!



Det viktigste å være klar over er at man vi oftel møte flere motstandere i en gateslåsskamp. Kamp mot flere motstandere setter en helt annen dimensjon på hva man burde gjøre.
F.eks. Brazilian Jiu jitsu er veldig effektiv mot en motstander fordi man tar personen ned i bakken og overvinner han (så lenge personen ikke kan BJJ). Men mot flere motstandere er det utrolig dumt å slåss på bakken.


I en gateslagsmål er det viktig å holde avstand! Motstanderen må ikke klare å overmanne deg. Hold deg i bevegelse og la dem jobbe for å ta igjen deg. Ikke flyg på fem stykker som har lyst til å ta deg.