Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 7541
Hei

Jeg er 22 år, høy, dårlig trent, lite tøyelig og har dårlig ballanse. Et perfekt utgangspunkt for å starte med en kampsport, med andre ord

Jeg har lyst til å komme i bedre form på en morsom måte, og på samme tid trene opp ballanse, koordinasjon, disiprin, etc.

Jeg vet lite om kampsporter (all info har jeg fra Street Fighter/Tekken 3), så lurte på om noen kunne gi meg noen anbefalinger.

Jeg har lyst til å gjøre noe utfordrende, men ikke noe som er frustrende vanskelig. Og vil jo helst forbrenne noen kalorier på trening. Sett litt på aikido, men en kompis av meg sa det var virkelig kjedelig i starten (mye falltrening)? Ellers er det jo karate eller tae kwondo som er i nærheten.

Hvor effektivt det er på byen etc. driter jeg langt i.
Jeg gikk på taekwon-do i mange år. Kunne jeg gått tilbake i tid ville jeg heller begynt med kick-boxing eller aikido.

Tror de fleste kampsporter er kjedelig i begynnelsen, ettersom du må opparbeide deg et grunnlag gjennom helt basic øvelser.
Hvor bor du? Anbefaler fra egen erfaring tradisjonell Jujutsu (ju jitsu, jiu jitsu etc,). Dette er en kombinasjon av det meste. BJJ, Aikido, Judo og flere andre stilarter stammer fra Jujutsu. Baserer seg på selvforsvar, og er ikke konkurranserettet. Derfor liker jeg det, det er en uhøytidelig trening og mye moro.

http://kampsport.no/jujutsu/t2.asp?p=28028
Er 20 år og har trent Taekwondo i 4-5 år nå.

Din beskrivelse passet meg ganske bra, trent lite før, veldig lite myk og sånt. Jeg syns Taekwondo er en god idrett for å komme i bedre form, bli litt aktiv og sterkere.

Veldig mange som starter med Taekwondo forventer seg mye sparking, slossing, knusing og generelt mye action fra starten av. Men starter du med taekwondo vil det bli en rolig start.

Mye tøying, pushups og basic taekwondo i starten. Men etter hvert som du stiger i gradene blir det mer og mer sparring.

Vil så absolutt anbefale Taekwondo om du vil komme i bedre form og bli litt mykere.
Kickboxing er svaret for deg. Her vil du komme ufattelig fort i form, gulbeltegraderinga i kickboxing (altså første gradering) er hardere fysisk enn svartbeltegradering i Taekwondo, i følge bekjente av meg som har bedrevet begge deler i en årrekke.
Jeg kan også gå god for kickboxing, om du har en skikkelig trener i området. Er du i dårlig fysisk form vil det antakelig være tungt å komme i gang, men med riktige instillingen (som jeg antar du har, siden du ønsker å trene for å komme i form), så er det bare en barriere som overvinnes.
Takker for alle svar. Jeg bor på majorstuen nå. Det blir nok neppe kickboxing, jeg føler at jeg vil lære noe "dypere". Noe med litt mer filosofi bak. Dessuten er jo østlig kampsport en fin måte å øve inn en del japanske/koreanske gloser

Har ikke som mål å bli beefcake heller. Har bare lyst til å bli i god form og utvikle kroppen litt mer. Merker at internett-"musklene" begynner å bli litt vel store (snakker ikke om armmusklene i høyrehanden nå btw).
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Jeg kan anbefale Kyokushinkai.

Utrolig morsomt og veldig god trening.

Kyokushin er omtalt som "The strongest Karate"
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg kan anbefale Kyokushinkai.

Utrolig morsomt og veldig god trening.

Kyokushin er omtalt som "The strongest Karate"
Vis hele sitatet...
Gikk på det selv ett år, men så gikk jeg lei. Var nesten det samme fra start til slutt og mye av det virket nesten som dansing Men vist du også er ute etter selvforsvar så er ikke karate tingen for deg.
Sitat av Spankyboii Vis innlegg
Jeg kan anbefale Kyokushinkai.

Utrolig morsomt og veldig god trening.

Kyokushin er omtalt som "The strongest Karate"
Vis hele sitatet...
Slenger meg på den. Kyokushin er virkelig hardt, men gøy! Ekstremt god trening, samt har du en god sensei/shifu (noe du sikkert får ettersom det ikke er altfor mange av dem i Norge) så får du et variert opplegg i løpet av ei uke, gjerne 2-3 treningsøkter hver uke som fokuserer på forskjellige ting. Selvfølgelig er det mye oppvarming, tøying, diverse basisøvelser som gjentas, men samtidig er det mye moro og selvforsvar i løpet av ei økt også. Og jeg kan love deg at du får trent styrke og balanse så det holder dritgøy.
Hvis du tenker mer på selvforsvar så er jeg kritisk til diverse kampsporter siden de krever at motstanderen står sånn og sånn for å gjøre de triksa, i tillegg er visse ting ikke lov. Da er det bedre å finne et sted hvor man trener nærkamp, for hvis noen angriper deg på by'n er alt lov.
Vil anbefale deg kickboxing.. ta en prøve time du kommer ikke til og angre..
brukertittel
Widow's Avatar
Jeg vil anbefale Brasiliansk Jiu-Jitsu.
Det er morsomt, god trening og er utfordrende.

http://www.frontlineacademy.no/ - De har nybegynnerkurs for BJJ, og du kan finne det i Bogstadveien 27b (inngang mellom 7eleven og Telehuset).
Hyggelige og hjelpsomme trenere!
jamen yolo da.
barstuck's Avatar
Jeg tror det har fint lite å si om du begynner på for eksempel karate eller taekwondo (spesielt siden du ikke bryr deg om hvor effektivt det er i en reell slåsskamp), uavhengig av stilart er sannsynligheten stor for at du kommer til å like det når du har den gode innstillingen det virker som du har nå. En del nykomlinger innen kampsporttrening har problemer med å komme seg skikkelig inn i systemet på grunn av de tilsynelatende meningsløse ritualene, fremmede begreper/gloser og hierarkisystemer, men siden du har lyst på noe "litt dypere", høres ditt utgangspunkt ut som et godt et.

Jeg har kun trent WTF Taekwondo og er veldig fornøyd med det, og likte det også godt i begynnelsen selv om jeg ikke hadde noen kampsporterfaring fra før. Om du har råd til å bruke litt penger i måneden på treningen (og har tenkt å trene en del så det lønner seg), kan jeg anbefale MUDO-instituttet hvis det finnes i nærheten av der du bor. Det er et privat taekwondoinstitutt, som er rimelig dyrt, men de har et veldig strukturert opplegg med klare inndelinger i pensum så det er lett å sette seg inn i fra begynnelsen av. Og noe jeg syntes var en veldig stor fordel hos dem med tanke på å komme i form raskt da jeg trente der, er at de har noe de kaller "Mudo Basic", som de beskriver som noe sånt som "Effektiv trening med enkle slag og spark til musikk". Høres ganske harry ut, men er rett og slett en effektiv måte å få kondis og styrke opp på et akseptabelt nivå, og få drillet inn grunnteknikker fra tidlig av (det gir også mer styrke i armene og bedre slagteknikker enn det som er vanlig hos tkd-utøvere, som du kanskje vet er fokus i tkd veldig mye på spark). Ikke alle som liker den typen trening, men jeg har i hvert fall hatt stor nytte av det som et supplement til vanlig taekwondo. Mudo har også en ordning med gratis treningsperiode på to uker, så du kan finne ut om du liker treningen der eller ikke.

Men for ikke å utbrodere i all evighet, er egentlig hovedrådet mitt: Finn deg en klubb i nærheten slik at det er enkelt å komme seg på trening, besøk stedet for å se om folkene virker trivelige og om treningstidene passer for deg, begynn å trene.
Sitat av Widow Vis innlegg
Jeg vil anbefale Brasiliansk Jiu-Jitsu.
Det er morsomt, god trening og er utfordrende.

http://www.frontlineacademy.no/ - De har nybegynnerkurs for BJJ, og du kan finne det i Bogstadveien 27b (inngang mellom 7eleven og Telehuset).
Hyggelige og hjelpsomme trenere!
Vis hele sitatet...
Nice, bor 100 meter unna så det er et stort pluss. Jobber til 4, enkelte dager så er jo ikke hjemme/fått i meg middagen ordentlig før nærmere halv-seks. Fint å slippe å stresse.

Takker igjen for nye bidrag.

Og nevner at jeg driter i hvor effektivt det er på byen. Har uansett svart belte i å unngå slåsskamper.
Som noen andre over her, ville jeg gått for Kickboxing.

Jeg har aldri vært i bedre form enn når jeg drev på med det.
Veldig morro, ikke sååå seriøst som Taekwondo. Gikk på det en liten stund også, men ble for kjedelig.
Jeg vil også slenge meg på anbefalingen Brasiliansk Jiu-jitsu. Ser du ikke er ute etter å bli "beefcake", og da passer det godt at denne sporten er skapt for at man skal kunne overvinne en større og sterkere motstander ved riktig bruk av teknikk, posisjonering, kvelninger, kast og låser. Fantastisk gøy å trene, og helt utrolig effektivt som kampform. I tillegg slipper du å lære tidkrevende og 180% ubrukelige mønster på trening, noe som gir deg mer utbytte av tida di også.

Trener selv en god del BJJ i sammenheng med MMA-trening, og jeg elsker det.
Sist endret av Hedges; 18. januar 2010 kl. 16:02.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Gikk på det selv ett år, men så gikk jeg lei. Var nesten det samme fra start til slutt og mye av det virket nesten som dansing Men vist du også er ute etter selvforsvar så er ikke karate tingen for deg.
Vis hele sitatet...
Repitisjon må til ellers så lærer du de ikke. Og vis du har treng kyokushin litt så er du ganske trygg.

Vi har variert opplegg med styrketrening, repitisjon og selvforsvart osv
Ser mange beskriver Taekwondo som kjedelig og seriøst. Etter å ha trent i 4-5 år kan jeg ikke si jeg kjenner igjen den beskrivelsen i det hele tatt.

Man må såklart terpe på basic øvelser og sånt i starten, og ja selvforsvaret er ikke noe sykt effektivt. Men det er veldig god trening, og et veldig hyggelig miljø.

Og om instruktøren er litt streng til tider, så mener jeg det bare virker positivt. Blir heller så man følger med da og gjør ting riktig.
Sitat av emphi Vis innlegg
Kickboxing er svaret for deg. Her vil du komme ufattelig fort i form, gulbeltegraderinga i kickboxing (altså første gradering) er hardere fysisk enn svartbeltegradering i Taekwondo, i følge bekjente av meg som har bedrevet begge deler i en årrekke.
Vis hele sitatet...
pff.. jeg passer egentlig beskrivelsen til tråstarter, og jeg tok gult belte før et halvt år hadde gått (anbefalt treningstid før gradering)... Det er hardt, men for all del det står pokker så mye på VILJEN.. Vil du nok, så følger kroppen med deg
Sitat av the_dj Vis innlegg
pff.. jeg passer egentlig beskrivelsen til tråstarter, og jeg tok gult belte før et halvt år hadde gått (anbefalt treningstid før gradering)... Det er hardt, men for all del det står pokker så mye på VILJEN.. Vil du nok, så følger kroppen med deg
Vis hele sitatet...
Hvis du trodde jeg mente at gulbeltegradering i kickboxing er "så hardt" så tolket du meg feil, eller jeg formulerte meg feil. Det jeg ville fram til er at kickboxing er mye "hardere" fysisk generelt enn Taekwondo. Dette er dog ikke noe jeg har erfart selv, men jeg kjenner flere som har erfaring fra begge deler som sier dette.

Forøvrig tok jeg gulbeltegradering i kickboxing etter litt under 3 mnd
Egentlig kommer det jo ann på hva han synes er artig, noen liker grappling (bjj judo sambo) og noen liker "standup" sporter som boksing og kickboxing.Bjj begynte jeg på etter å sittet på rompa i 7 år overvektig med astma og jeg klarte første timen.Pluss det er god trening for smidighet og for å bli sterk i kroppen, du blir ikke noe beefcake (uten å trene for å bli det).Alt er smak og behag, er det noe du ikke er intressert i så blir du ikke å holde på med det.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Ser mange beskriver Taekwondo som kjedelig og seriøst. Etter å ha trent i 4-5 år kan jeg ikke si jeg kjenner igjen den beskrivelsen i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Asså det kommer jo helt an på personen og hva en selv liker, jeg likte ikke taekwondo, men digga kickboxing. Noen syntes kanskje BJJ er konge, smak og behag

Kanskje trådstarter burde gå på prøve timer hos innen for de forskjellige kampsportene. Kanskje han finner seg noe han liker
Siden jeg tror du skrev du bodde i oslo så har de jo plasser de trener mma.Og der får du virkelig trent alt og lært teknikker fra alle de mest funksjonable kampsportene.Men det er kanskje litt lurt å få opp kondisen først, jeg regner med det er ganske hardt siden det er grappling og standup.Menne regner med de tar det med ro i starten.
Jeg vil anbefale kickboksing, men du bør være forberedt på at det er mye trening før du en gang får leke med mits..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kalakov: Etter det du har skrevet i tråden til nå, tror jeg NTN-Taekwon-do er tingen for deg. Opplegget har blitt endret litt siden i sommer: Det er høyere fysiske krav til folk på de lavere beltegradene enn det var før. Men opplegget er veldig bra. Jeg trente i Trondheim i seks år, og mulighetene for ekstratreninger som sparringstrening og lørdagstrening, samt stevner og mesterskap var gode.

I tillegg er det sosiale miljøet i NTN helt supert, og det legges en hel del vekt på dette.

Flott at du er interessert i filosofi, du kan gå veldig dypt i det om du vil (det finnes hvertfall to Taekwon-do-leksikon, et ettbinds, og et bestående av 12 eller mer). Det er minstekrav til hva man skal kunne av teori, men man kan gå veldig nøye inn i stoffet. Finner faktisk mye info på bla.a. Wikipedia.

NTN har plass til alle, bortsett fra de som bare vil lære å slåss.
Siden alle kommer med forslag på hva de selv liker å drive med, tenkte jeg å bidra med litt objektiv info om hva som finnes av tilbud i Oslo:

Aikido: Fall -og kastteknikker, armlås osv. Noen klubber benytter også våpen (ulike former for sverd). Spiller på en slags filosofi om å være i harmoni med kropp og sinn. Bruker gi.

Boksing: Se Rocky-filmen

Bryting: Sier seg selv, kledd i tight drakt står/ligger du og bryter mot en motstander. Ingen slag eller spark. OBS! Strenge, hygieniske regler!

Capoeira: Brasiliansk kampsport-"dans". Utøverne "spiller" mot hverandre, de slåss ikke, kall det gjerne en "show-off"-sport. Mye fokus på akrobatikk (som man fort lærer), lekenhet, brasiliansk/afrikansk historie, sang og musikkinstrumenter. Laidback stil. Bruker pysj-aktige bukser.

Grappling/Submission grappling/BJJ: Hovedsaklig basert på bakkekamp med bryting, div. låser og takedowns. Stammer fra Jujutsu og inneholder derfor enkelte like elementer.

Judo: Japansk kampsport. Ulike fall-og kastteknikker blandet sammen med div. låser. Morsomt og lekent. Bruker gi.

Jujutsu: Hovedsaklig beregnet til selvforsvar. Inneholder kort fortalt slag spark, grep og kast i ulike kombinasjoner. Bruker gi.

Kali Sikkaran: Filippinsk kampsport med bl.a slag, spark, armlåser og kniver (pinner). Inneholder mye selvforsvar mot ulike angrep, deriblant "dirty tricks".

Karate: Du har vel sett Karate Kid? Finnes flere ulike stilarter her, kyokushin går for å være den mest fysiske/hardtslående. Selvforsvar, kata, sparring. Bruker gi.

Kickboksing: Blanding av slagene fra boksing og sparkene fra karate/taekwondo. Kommer helt an på klubben hvor lekent det er på trening. Sparring, kata, semi-kontakt eller bare mosjonist-trening.

Krav Maga: Israelsk kampsport som stammer fra den israelske hæren. Inneholder stort sett det viktigste fra omtrent alle kampsporter, hovedfokus på selvforsvar deriblant dirty tricks og våpen.

MMA: Mixed Martial Arts, sier seg selv, en blanding av alle kampsporter. Både stående og bakkekamp (grappling), høy testosteronfaktor .Stiler høye krav til utholdenhet og kroppsbeherskelse, ikke noe for nybegynnere.

Muay Thai: Thaiboksing er relativt likt som kickboksing, men stilen er allikevel svært forskjellig, bl.a kan man sparke på leggene til hverandre og bruke enkelte kast. Irriterende thaimusikk i bakgrunnen er et must under trening.

Taekwondo: Sør-koreansk kampkunst med to hovedretninger i Norge, WTF og NTN. Selvforsvar, mønster (kata) og sparring. Bruker gi.

Husk at i alle kampsporter brukes det lang tid på å lære seg basic teknikker og kunnskaper om sporten, det tar gjerne 1-2terminer før man kan begynne å avansere. Alle kampsporter har et fokus på push-ups, sit-ups og djevelske tøyeøvelser, sånn er det bare, men det har jo en funksjon -gjære deg til en bedre utøver!
Sitat av emphi Vis innlegg
Hvis du trodde jeg mente at gulbeltegradering i kickboxing er "så hardt" så tolket du meg feil, eller jeg formulerte meg feil. Det jeg ville fram til er at kickboxing er mye "hardere" fysisk generelt enn Taekwondo. Dette er dog ikke noe jeg har erfart selv, men jeg kjenner flere som har erfaring fra begge deler som sier dette.

Forøvrig tok jeg gulbeltegradering i kickboxing etter litt under 3 mnd
Vis hele sitatet...
feiltolking eller andre alternativet.. beklager

nice ! tok selv gradering etter rundt 3 mnd ;D
Vel å få gult belte i kickboxing etter 3 måneder sier mye om plassen du studerer kickboxing.Dessuten å gi belter ved kickboxing er mest for å lure folk for penger.
Kickboxing er tingen. det er det som er mest morro på treninga samtidig som du kommer drit fort i bedre form. det er hardt fysisk p.ga styrke treningen. men er helt annerledes fra karate og ju jitsu. her er oppvarming / styrke trening litt mere morsomt og fritt. i karate osv står dere på rekke og sparker og slår i lufta. mens kickboxing blir litt mere realistisk.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Vel å få gult belte i kickboxing etter 3 måneder sier mye om plassen du studerer kickboxing.Dessuten å gi belter ved kickboxing er mest for å lure folk for penger.
Vis hele sitatet...
Jasså.. Og hvordan lurer klubben folk for penger? Uansett hvilket nivå man trener så må man betale medlemsavgift osv, og den lille summen man betaler ved gradering går kun til å dekke utgiftene klubben har ved å holde graderingen, og selve beltet. Eller mener du at klubbene gir ut belter til alle ved hver gradering for å sørge for at folk ikke slutter?

Og jeg ser ikke hvordan hvor lang tid man har trent har noe å si for om man står på gradering eller ikke - sensorene eller whatever de kalles vet ikke hvor lenge du har trent, og vurderer bare om du er god nok til å gradere eller ikke. Enten så er man god nok eller så er man ikke. Treningstid før gradering har selvsagt noe å si her, men bottom line er at om man står på gradering så har man i utgangspunktet trent nok. Om ikke annet så er det vel bare et godt tegn at klubben har kompetente trenere når "elevene" lærer alt de trenger tilfredsstillende godt på kun 3 mnd.
sjekk ut aikido
Sitat av emphi Vis innlegg
Jasså.. Og hvordan lurer klubben folk for penger? Uansett hvilket nivå man trener så må man betale medlemsavgift osv, og den lille summen man betaler ved gradering går kun til å dekke utgiftene klubben har ved å holde graderingen, og selve beltet. Eller mener du at klubbene gir ut belter til alle ved hver gradering for å sørge for at folk ikke slutter?

Og jeg ser ikke hvordan hvor lang tid man har trent har noe å si for om man står på gradering eller ikke - sensorene eller whatever de kalles vet ikke hvor lenge du har trent, og vurderer bare om du er god nok til å gradere eller ikke. Enten så er man god nok eller så er man ikke. Treningstid før gradering har selvsagt noe å si her, men bottom line er at om man står på gradering så har man i utgangspunktet trent nok. Om ikke annet så er det vel bare et godt tegn at klubben har kompetente trenere når "elevene" lærer alt de trenger tilfredsstillende godt på kun 3 mnd.
Vis hele sitatet...
Belter i kickboxing er absolutt ikke normalt, foruten viss du trener i en mcdojo der er det ganske normalt, men teknikk nivået der er som regel ganske lavt.Hva heter klubben forresten? har noen av trenerne gått pro-kamper? Jeg bare lurer på hva som gir deg gult belt i kickboxing? du har jo såvidt fått begynt å hærde leggene på 3 måneder.Hva faen skal dere med belte i kickboxing har du belte utpå shorts'en/buksen din? Det er noen plasser i skandinavia de bruker belter og de er som regel med i semikontakt/Karate organisasjoner.Å gradere betyr ikke en drit skal du bevise hvor god du er så går du kamp.Men dere går vel kamper etter belter istedenfor vektklasser?
Sitat av StaiN Vis innlegg
Belter i kickboxing er absolutt ikke normalt, foruten viss du trener i en mcdojo der er det ganske normalt, men teknikk nivået der er som regel ganske lavt.Hva heter klubben forresten? har noen av trenerne gått pro-kamper? Jeg bare lurer på hva som gir deg gult belt i kickboxing? du har jo såvidt fått begynt å hærde leggene på 3 måneder.Hva faen skal dere med belte i kickboxing har du belte utpå shorts'en/buksen din? Det er noen plasser i skandinavia de bruker belter og de er som regel med i semikontakt/Karate organisasjoner.Å gradere betyr ikke en drit skal du bevise hvor god du er så går du kamp.Men dere går vel kamper etter belter istedenfor vektklasser?
Vis hele sitatet...
Dette her blir bare flisespikkeri, hvorfor skal dere drive å kverulere rundt kravene til gult belte ( 1.beltegrad!) og nivået på klubben? Mange klubber opererer med rullerende inntak, det er opp til instruktøren å avgjøre om utøver er kvalifisert til graderingen. I 2008 ble reglene rundt gradering strammet inn, dvs du må ha møtt opp til 80% av treningene for å kunne stille til gradering (eller, maks 20% fravær), hvis det gjøres unntak i noen klubber så har instruktør og/eller klubbleder bestemt at det er greit. Det er ingen vits i å kverulere rundt kravene til gult belte (Nok en gang, det FØRSTE beltet!), der det først og fremst er om å vise maks innsats. Kravene er ikke spesielt høye, det er mer som en litt lengre treningsøkt. Jeg har fremdeles til gode å se noen som stryker til sin første gradering.

Btw, beltegrad har litt og si innenfor kickboksing. Det er ikke alle som trener for å gå kamp, mange gjør det for moro skyld og synes at det er gøy/tøft å stige i beltegradene. Dessuten er det krav om ulike belter for å gå kamper nasjonalt(grønt) og internasjonalt (blått), for å sørge for et høyt nivå blant utøverne.
Ville anbefalt kickboxing
Sitat av emphi Vis innlegg
Kickboxing er svaret for deg. Her vil du komme ufattelig fort i form, gulbeltegraderinga i kickboxing (altså første gradering) er hardere fysisk enn svartbeltegradering i Taekwondo, i følge bekjente av meg som har bedrevet begge deler i en årrekke.
Vis hele sitatet...
Kan jeg få noen begrunnelser her? Har du tatt svart belte i Taekwondo, og deretter begynt på kickboksing, for å sammenlikne?

Edit: Eventuelt de bekjente. Jeg vil gjerne ha noe mer utdypende.

De må isåfall ha hatt en slapp svartbeltegradering.
Sitat av prenix Vis innlegg
Kan jeg få noen begrunnelser her? Har du tatt svart belte i Taekwondo, og deretter begynt på kickboksing, for å sammenlikne?

Edit: Eventuelt de bekjente. Jeg vil gjerne ha noe mer utdypende.

De må isåfall ha hatt en slapp svartbeltegradering.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg begynte samtidig med kickboxing som to som hadde svartbelte i Taekwondo fra før, og disse sa dette. I tilleg har jeg trent kampsport under en blå-belte i kickboxing som også hadde svartbelte i Taekwondo. Og han sa det samme.

Men jeg skal ikke rakke ned på Taekwondo i seg selv, sparret en del med en fyr som hadde drevet med det i seks-syv år og han var da også en jævel til å sparke og generelt lite "hyggelig" å sparre mot. Men at Kickboxing har høyere intensitet på trening og hardere graderinger fysisk sett, det har nå alle jeg har pratet med som har erfaring til å uttale seg hevdet.
Sist endret av emphi; 20. januar 2010 kl. 11:07.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Belter i kickboxing er absolutt ikke normalt, foruten viss du trener i en mcdojo der er det ganske normalt, men teknikk nivået der er som regel ganske lavt.Hva heter klubben forresten? har noen av trenerne gått pro-kamper? Jeg bare lurer på hva som gir deg gult belt i kickboxing? du har jo såvidt fått begynt å hærde leggene på 3 måneder.Hva faen skal dere med belte i kickboxing har du belte utpå shorts'en/buksen din? Det er noen plasser i skandinavia de bruker belter og de er som regel med i semikontakt/Karate organisasjoner.Å gradere betyr ikke en drit skal du bevise hvor god du er så går du kamp.Men dere går vel kamper etter belter istedenfor vektklasser?
Vis hele sitatet...
Du viser at du har NULL peiling på kickboxing i Norge (Og internasjonalt for den saks skyld). Herde leggene? Tror du mange kickboxere i Norge har kjempe herda legger? Dessuten er belter i kickboxing HELT normalt, og til og med krav for å delta i en del stevner. Reis litt rundt, tren litt med forskjellige folk og se deg rundt før du sier noe. Du har tydeligvis ikke peiling....
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Takker for alle svar. Jeg bor på majorstuen nå. Det blir nok neppe kickboxing, jeg føler at jeg vil lære noe "dypere". Noe med litt mer filosofi bak. Dessuten er jo østlig kampsport en fin måte å øve inn en del japanske/koreanske gloser

Har ikke som mål å bli beefcake heller. Har bare lyst til å bli i god form og utvikle kroppen litt mer. Merker at internett-"musklene" begynner å bli litt vel store (snakker ikke om armmusklene i høyrehanden nå btw).
Vis hele sitatet...
høres ut som kung fu er noe for deg

Med slike "dyre kampstiler"osv

meditering og alt
Sitat av emphi Vis innlegg
Tja, jeg begynte samtidig med kickboxing som to som hadde svartbelte i Taekwondo fra før, og disse sa dette. I tilleg har jeg trent kampsport under en blå-belte i kickboxing som også hadde svartbelte i Taekwondo. Og han sa det samme.

Men jeg skal ikke rakke ned på Taekwondo i seg selv, sparret en del med en fyr som hadde drevet med det i seks-syv år og han var da også en jævel til å sparke og generelt lite "hyggelig" å sparre mot. Men at Kickboxing har høyere intensitet på trening og hardere graderinger fysisk sett, det har nå alle jeg har pratet med som har erfaring til å uttale seg hevdet.
Vis hele sitatet...
Nå er det viktig at du ikke baserer hele din teori på bekjente utøvere. Det er helt opp til lederen i hver klubb som avgjør hvordan graderingen skal foregå. Hvis vedkommende ikke er kompetent, eller ikke leier inn en Master fra sør-korea, så setter dette en strek over din teori.

Ikke tro hele sporten er slik, ettersom du har et par utøvere som har sagt det.

Edit: Jeg kjenner et par feite som driver med kickboksing, men jeg sier ikke at alle utøverene innenfor kickboksing er feite.
Sist endret av prenix; 20. januar 2010 kl. 13:49.
Mkay, hvem er jeg til å fortelle hvordan folk skal oppføre seg. Men at alle tråder om kampsport skal ende opp i diskusjoner om hvilken gren som er best er bare litt for dumt. Og nær alle diskusjonene om emnet gjør det. Alle kjenner noen som kjenner noen som har trent noe og som har sagt noe om det de har trent, og alle kan anbefale en gren. Men _din_ oppfattelse av en sport trenger ikke å være universal, og det er mange som ser det annerledes. Om TKD eller Kickboxing er tyngst, eller best egnet til whatever, er revnende likegyldig. Trådstarter har satt opp kriteriene sine, og la oss for all del forholde oss til de.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Hei

Jeg er 22 år, høy, dårlig trent, lite tøyelig og har dårlig ballanse. Et perfekt utgangspunkt for å starte med en kampsport, med andre ord

Jeg har lyst til å komme i bedre form på en morsom måte, og på samme tid trene opp ballanse, koordinasjon, disiprin, etc.

Jeg vet lite om kampsporter (all info har jeg fra Street Fighter/Tekken 3), så lurte på om noen kunne gi meg noen anbefalinger.

Jeg har lyst til å gjøre noe utfordrende, men ikke noe som er frustrende vanskelig. Og vil jo helst forbrenne noen kalorier på trening. Sett litt på aikido, men en kompis av meg sa det var virkelig kjedelig i starten (mye falltrening)? Ellers er det jo karate eller tae kwondo som er i nærheten.

Hvor effektivt det er på byen etc. driter jeg langt i.
Vis hele sitatet...
Beklager hvis jeg skriver det samme som noen før meg no, men gidder faktisk ikke lese gjennom kampsporttråder på internett :P

Når det gjelder kcal på trening så vil du nok uansett hvilken gren du velger få kjørt deg. Hvor mange kcal som går avhenger ikke av om du kickboxer eller går på karate, uansett vil det avhenge av 2 ting: Hvor mye innsats du gjør, og hvordan treningen er lagt opp.

Du sier du vil gjøre noe utfordrende men ikke "frustrerende vanskelig", noe jeg i denne sammenheng tolker som en selvmotsigelse. Jo mer utfodrende, jo mer "frustrerende", og jo mer terping på basics i starten ("kjedelig" som du nevner).

ALLE kampsporter er kjedelig i starten. Før du har lært å bevege deg de grunnleggende teknikkene som guard/stance, slag, simple komboer osv så er det rett og slett "kjedelig". For eksempel så er det mer basics om du tar med beina, og igjen mer basics om du tar med albuer, og 10 ganger mer basics om det involverer bakkekamp.
Sist endret av Elefanten; 20. januar 2010 kl. 15:57.
Sitat av prenix Vis innlegg
Nå er det viktig at du ikke baserer hele din teori på bekjente utøvere. Det er helt opp til lederen i hver klubb som avgjør hvordan graderingen skal foregå. Hvis vedkommende ikke er kompetent, eller ikke leier inn en Master fra sør-korea, så setter dette en strek over din teori.

Ikke tro hele sporten er slik, ettersom du har et par utøvere som har sagt det.

Edit: Jeg kjenner et par feite som driver med kickboksing, men jeg sier ikke at alle utøverene innenfor kickboksing er feite.
Vis hele sitatet...
Du skjønner tydeligvis ikke at jeg bare formilder hva jeg har hørt fra tre folk med svartbelte fra Teakwondo som også har drevet noen år med Kickboxing. Det kan selvsagt hende at klubbene disse har trent i skiller seg helt fra alle andre Taekwondo klubber i Norge, og at de også tilfeldigvis har trent i Kickboxing klubber som har holdt et veldig høyt fysisk nivå å treninger og graderinger i forhold til alle andre klubber.. Men jeg tviler nå egentlig litt..Har du noen erfaring fra både Taekwondo og Kickboxing som tilsier at du er bedre skikket til å uttale deg, kanskje?

Og igjen må jeg få presisere at jeg ikke rakker ned på Taekwondo, jeg har selv sparret med flere meget dyktige folk som bare har drevet med Taekwondo, og de holdt alle et meget høyt nivå.
Sist endret av emphi; 20. januar 2010 kl. 16:09.
Sitat av emphi Vis innlegg
Du skjønner tydeligvis ikke at jeg bare formilder hva jeg har hørt fra tre folk med svartbelte fra Teakwondo som også har drevet noen år med Kickboxing. Har du noen erfaring fra både Taekwondo og Kickboxing som tilsier at du er bedre skikket til å uttale deg, kanskje?

Og igjen må jeg få presisere at jeg ikke rakker ned på Taekwondo, jeg har selv sparret med flere meget dyktige folk som bare har drevet med Taekwondo, og de holdt alle et meget høyt nivå.
Vis hele sitatet...
Korrekt, men jeg oppfattet det som svært negativt rettet mot sporten, selv om du presiserer at du ikke rakker ned.

Jeg har erfaring innenfor Taekwondo (5+5 år, instruktør og utøver), og ett år innenfor kickboksing.

Jeg ville korrigere på at det dine bekjente sier ikke nødvendigvis er helt korrekt, og spesiellt ikke for hele sporten.
Sitat av vegardvg1 Vis innlegg
Gikk på det selv ett år, men så gikk jeg lei. Var nesten det samme fra start til slutt og mye av det virket nesten som dansing Men vist du også er ute etter selvforsvar så er ikke karate tingen for deg.
Vis hele sitatet...
Da har du hatt en dårlig senpai, jeg har trent Kyokushin lenge og trener det fremdeles, det er veldig veldig god og lærerik trening.

Karate kan godt være tingen for deg om du vil lære selvforsvar, men du må skjønne deg på bruken av teknikkene. ALT du går i basic skal kunne brukes i kamp / på gata. Og alt du trener på gjør at du blir bedre i selvforsvar / angrep.

Kyokushin er jo da "The Strongest Karate" som nevnt tidligere, og det finner du ut fort hvis du legger 100% i treningene, like mye psykisk som fysisk.
Sist endret av staM; 20. januar 2010 kl. 16:13.
Frontline Academy er absolutt å anbefale - bare ta en tur innom.
BJJ / Thai / MMA / SW
Sitat av prenix Vis innlegg
Korrekt, men jeg oppfattet det som svært negativt rettet mot sporten, selv om du presiserer at du ikke rakker ned.

Jeg har erfaring innenfor Taekwondo (5+5 år, instruktør og utøver), og ett år innenfor kickboksing.

Jeg ville korrigere på at det dine bekjente sier ikke nødvendigvis er helt korrekt, og spesiellt ikke for hele sporten.
Vis hele sitatet...
Det er greit, vi kan være enige i å være uenige. Faktum er uansett at det er forskjeller fra klubb til klubb og fra sport til sport, og hvordan man oppfatter disse avhenger selvsagt av personen som ser. Mine bekjente har nå det synet jeg har formidlet tidligere, og personlig tror jeg at disse vet hva de snakker om, men igjen - det er forskjeller fra klubb til klubb.

Jeg har personlig ikke noen annen erfaring med TKD enn sparring mot folk som har drevet med dette i 6-7 år, og det er ingen tvil om at TKD "produserer" svært dyktige kampsportutøvere, og langt bedre sparkere enn Kickboxing i alle fall.

Jeg tror uansett vi skal legge ballen død nå, dette har sklidd litt ut fra topic.
Sitat av Izor Vis innlegg
Du viser at du har NULL peiling på kickboxing i Norge (Og internasjonalt for den saks skyld). Herde leggene? Tror du mange kickboxere i Norge har kjempe herda legger? Dessuten er belter i kickboxing HELT normalt, og til og med krav for å delta i en del stevner. Reis litt rundt, tren litt med forskjellige folk og se deg rundt før du sier noe. Du har tydeligvis ikke peiling....
Vis hele sitatet...
Hvilken stevner? semi-kontakt stevner holdt samtidig med karate stevner? Ja du sparker med leggene i lårene/leggen/kneet til andre folk? (derfor man herder leggene, viss du ikke er under noe bullshit organisasjon som ikke tillater det) Belter er ikke normalt, se mot noen land som er gode i kickboxing, har de belter? graderer de? de har vekt klasser og går amatør kamper for å bestemme om de vil bli proffe.

Og de seriøse klubbene i Norge drar i utlandet for og slåss, så ja det tar en stund å hærde leggene og det er veldig viktig for i europa bruker de spark mot lår/legger/kne.Ja helt normalt med belter i en mcdojo, tror du Remy Bonjasky/Buakaw/Semmy Schilt/Badr Hari/Mr.Perfect Ernesto hoost har svart belte i kickboxing? Belter i kickboxing har absolutt ingen plass der å gjøre, Sorry menne du har blitt punk'd.Hva er hensikten med ett belte i KICKBOXING? jo det skal jeg si deg for da tror folk de er gode når de graderer etter 3 måneder og fortsetter i klubben.Dette er grunnen.Sikker på det ikke er noe fitness kickboxing du driver med?

Sitat av emphi Vis innlegg
Jeg har personlig ikke noen annen erfaring med TKD enn sparring mot folk som har drevet med dette i 6-7 år, og det er ingen tvil om at TKD "produserer" svært dyktige kampsportutøvere, og langt bedre sparkere enn Kickboxing i alle fall.
Vis hele sitatet...
De sparker jo på helt forskjellige måter, eleganse vs kraft? Hvordan er de bedre sparkere?
capoeira..
Sitat av StaiN Vis innlegg
Hvilken stevner? semi-kontakt stevner holdt samtidig med karate stevner? Ja du sparker med leggene i lårene/leggen/kneet til andre folk? (derfor man herder leggene, viss du ikke er under noe bullshit organisasjon som ikke tillater det) Belter er ikke normalt, se mot noen land som er gode i kickboxing, har de belter? graderer de? de har vekt klasser og går amatør kamper for å bestemme om de vil bli proffe.

Og de seriøse klubbene i Norge drar i utlandet for og slåss, så ja det tar en stund å hærde leggene og det er veldig viktig for i europa bruker de spark mot lår/legger/kne.Ja helt normalt med belter i en mcdojo, tror du Remy Bonjasky/Buakaw/Semmy Schilt/Badr Hari/Mr.Perfect Ernesto hoost har svart belte i kickboxing? Belter i kickboxing har absolutt ingen plass der å gjøre, Sorry menne du har blitt punk'd.Hva er hensikten med ett belte i KICKBOXING? jo det skal jeg si deg for da tror folk de er gode når de graderer etter 3 måneder og fortsetter i klubben.Dette er grunnen.Sikker på det ikke er noe fitness kickboxing du driver med?
Vis hele sitatet...
Du mener altså at hele Norges Kickboxing Forbund er en eneste stor vits, altså? Selv om Norge er ranket land nummer i verden i fullkontakt, kun slått av Russland?

Forøvrig ser jeg ikke helt problemet her, etter man har oppnådd blått belte er det fritt fram for å konkurere så mye man ønsker, og dette vil ta ca 2 år om man graderer to ganger i året. Hva er problemet med beltesystemet? Kickboxing stammer jo fra karate, og i det hele tatt er det vel bare bra at man har en måte å rangere utøverne etter ferdigheter? Det er tross alt ikke alle som ønsker å drive med kampsport for å slåss og konkurere..

Sitat av StaiN Vis innlegg
De sparker jo på helt forskjellige måter, eleganse vs kraft? Hvordan er de bedre sparkere?
Vis hele sitatet...
De sparker jo generelt MYE mer enn Kickboxere gjør, og det fører naturlig nok til at de blir meget dyktige og jævlig raske til å sparke også. Det er nok av kraft i sparkene til en dyktig TKD-utøver..
Sist endret av emphi; 20. januar 2010 kl. 21:02.