Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 63525
Jeg har fundert litt, og tenkt at fornybar engergi må jo være noe genialt og sette pengene sine på.

Dette er jo noe som kommer til og skje, man er jo nesten sikret en økning av penger. Verden trenger fornybar engergi, politikerne og de folka der vet det, så det kommer til og skje ganske kjappt
Sitat av naxoz Vis innlegg
Jeg har fundert litt, og tenkt at fornybar engergi må jo være noe genialt og sette pengene sine på.

Dette er jo noe som kommer til og skje, man er jo nesten sikret en økning av penger. Verden trenger fornybar engergi, politikerne og de folka der vet det, så det kommer til og skje ganske kjappt
Vis hele sitatet...
Er veldig enig med deg her. Jeg snakket med en fransk student for en ukes tid siden. Han skriver masteroppgave om en europeisk børs hvor slike selskaper er noterte. Huske ikke hva den het, men det eksisterer. Ikke så veldig mange selskaper ENDA, men det virker veldig interessant.
Sist endret av Wintrade; 9. desember 2008 kl. 22:53.
Jeg har snakket litt med faren min angående dette.

Han syntes også det hørtes spennede ut. Siden jeg ikke er over 18, skulle han kjøpe noen til meg med mine penger. Det blir vel noe som REC (solcellepaneler og sånneting) eller noen andre slike.

Det er vel lurt og kjøpe ganske fort? Nå er det jo den finanskrise greia. Tror dere det vil pågå lenge?
Sist endret av naxoz; 9. desember 2008 kl. 22:57.
Sitat av naxoz Vis innlegg
Jeg har snakket litt med faren min angående dette.

Han syntes også det hørtes spennede ut. Siden jeg ikke er over 18, skulle han kjøpe noen til meg med mine penger. Det blir vel noe som REC (solcellepaneler og sånneting) eller noen andre slike.

Det er vel lurt og kjøpe ganske fort? Nå er det jo den finanskrise greia. Tror dere det vil pågå lenge?
Vis hele sitatet...
Børsen kommer nok ikke til å falle noe mer (av betydning), men det tar nok godt over ett år til før vi kommer inn i en oppgangskonjunktur igjen. Det er jeg overbevist om. Denne krisen er seig!

REC kan være en grei investering ja. Men husk at underleverandører også kan være gode aksjer. F.eks. selskaper som produserer deler eller metallet til vindmøller. Slike må også sees på. Kan være mye å hente her også!
Fantastisk tråd, har lest meg gjennom hele nå, og kan nesten ikke vente med å starte min spede aksje handel.
Jeg tror nok jeg vil være meget forsiktig i starten, og som mange sier, ikke bruke mer penger enn jeg har råd å tape. For tap blir det nok sikkert noen av på kort sikt.

Jeg tenker heller på langsiktige innvestesteringer, da med et løp på rundt 3 år. Skal starte med Master'n til sommeren, men skal jobbe mye fram til da. Har en idé om å innvestere rundt 500/1000,- måneden i forskjellige selskap jeg baserer min subjektive tro på. Resten skal inn på konto eller fond fram til jeg reiser til Barcelona for å avlegge master'n min. (MBA)
Håper å kunne lære mer om aksjehandel der. Man kan melde seg på mange "frivillige" kurs, og jeg håper konfliktløsning og aksjehandel er noen av disse.

Håper denne tråden kan sprudle videre, kanskje med litt tips om aksjer man har tro på, samt hvorfor.

Slik jeg tenker det, kommer jeg til å handler med noe jeg anser som "lav-risiko" aksjer. Ikke en voldsom profitt, men heller ikke en overhengende fare for voldsomme tap.

StatoilHydro, Yara, Telenor, Apple osv.
Takker, interessant!
Sitat av toby Vis innlegg
Seadrill aksjekurs spretter i været bla hver gang de finner nye oljereservater. De styres også av oljeprisen som nå er på et bunnivå og vil med stor sikkerhet gå opp igjen om kort tid. Så for meg høres det ikke dumt ut, uten at jeg er ekspert.
Vis hele sitatet...
Altså, om du tror at et riggselskap (Ja, Seadrill er et riggselskap, IKKE et oljeselskap) spretter i været om de finner "nye oljereservater" [sic] vil jeg anbefale deg å sjekke litt mer om hva de driver med før du putter pengene dine noe sted. De drives heller av leiekontrakter på riggene sine, eller om de selger noen av riggene sine. Dette påvirkes igjen selvsagt av oljeprisen, men altså ikke nødvendigvis så direkte som du ser ut til å tro da det i stedet er tilgangen på rigger og oljeselskapenes borrebudsjetter som påvirker. (Veldig grovt forenklet...)
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Har akkurat satt litt penger i seadrill og orkla, godt valg?
Vis hele sitatet...
Ikke stort peiling på aksjer, men har sett insiden til Seadrill sin nyeste leterigg. (West Phoenix) Ikke forvent noen store funn med den i nærmeste fremtid. Må nok sansynligvis i dock igjen da Samsung har levert ganske så elendig håndtverk.
Må si meg meget fornøyd med eget kjøp i Rocksource (RGT) for et par dager siden. 8% avkastning på 2 dager, og oppgangen har såvidt begynt. HERLIG!
Inkassoselskaper må jo gjøre det bra om dagen?
Sitat av toby Vis innlegg
Inkassoselskaper må jo gjøre det bra om dagen?
Vis hele sitatet...
viss du kan finne et inkassoselskap på børsen så send meg en PM er du snill! :P
Takk til trådstarter Stormen med undertittel ”Stormen kommer”! Det har jo vist seg å være nesten litt profetisk sett i lys av hva som har skjedd på Oslo Børs siden 23. juli da tråden ble lagt opp. Og takk til alle som har deltatt med sitt siden da.

Jeg har lært meg noe om markedet de siste 15 årene jeg har sittet i det og vil her dele noen betraktninger.

Aksjer er høyrisikosport i forhold til å være plassert i rentepapirer. Du bør derfor kun gå inn i markedet med midler du kan unnvære i det daglige nå og for fremtiden. Det kan hende man påtar seg forsørgelsesbyrde, ønsker et større husvære osv. om ikke så alt for lenge, og da er det ikke gunstig om de aksjene man hadde slik tro på skulle doble eller femdoble seg, har falt nitti prosent. Aksjer prises nemlig ikke ut fra dine ønsker, holdninger eller interesser, men er et uttrykk for hva markedet er villig til å betale for en fremtidig forventet verdiøkning på aksjen pluss eventuelt utbytte fra selskapet. Så om man er spilleglad og har tro på f. eks. Funcom, så sier dette intet om aksjens kursutvikling. Hvis du skulle kunne påvirke kursutviklingen, krever det finansielle muskler langt ut over det den vanlige mann besitter i form av storkjøp av aksjen, noe som ville drive prisen opp, og dernest kan hende skape blest om aksjen. Heter du Spetalen, kan dette være en metode, men ikke hvis du heter N.N. på FreakForum.

Dernest: Oslo Børs er og kommer til å forbli en råvarebørs i lang tid. Hva betyr dette? Jo, at børsen svinger mer enn andre børser i takt med konjunkturutviklingen. Når verdensøkonomien går opp, stiger etterspørselen etter råvårer, - Statoil, Hydro, Yara, REC osv. suser av gårde med sitt kobbel av underleverandører, befraktere, seismikk, lete- og boreselskaper osv. i tillegg til selskaper som står tungt plassert i disse aksjene, f. eks. Orkla. Og tilsvarende dypt ned igjen når konjunkturene faller. Og for oss er disse større svingningene på Oslo Børs bra, fordi det er her noe av muligheten til meravkastning ligger.

Så hvordan slå indeksen?

1. Kjøp andeler i et indeksfond! Da unngår du den selskapsspesifikke risikoen. Kjøper du et OBX fond, har du gått inn i 60% av Oslo Børs’ totalverdi. Og pass på at omkostningene ved å være i fondet samt kjøpe og selge det er så lave som mulig. 1% forvaltningskostnader i året spiser ikke 10% i løpet av 10 år, men adskillig mer p.g.a. rentes renteeffekten. Fond er ikke dumt fordi det er uhyre vanskelig å slå totalindeksen når den virkelig legger i vei. Mener du at du besitter denne kunnskapen til å plukke aksjer? Så værsågod. Men da hadde du vel neppe vært på FreakForum.

2. Kom deg ut i tide. Hvis du unngår de voldsomme nedturene, typisk rundt 50% med noen (3-5) års mellomrom , er det meste allerede gjort. Sett deg et kursmål, f. eks. 2-3 dobling av kapitalen, historisk sett stiger børsen så mye etter et dypt fall, ta ut gevinstene etter hvert som de kommer og behold grunnkapitalen og selg så alt når målet ditt er nådd. Sitt for Guds skyld ikke gjennom nedgangsperiodene. Det er det du taper mest på (og forvaltningsselskapene tjener på).

3. Glem å treffe bunnen når du kjøper. Kjøp litt etter litt når børsen har falt minst 35-40% fra new all time high inntil du har gjort hele din investering. Pr. idag burde være et godt tidspunkt å begynne å kjøpe på.

4. Man har ingen garantier. Disse tipsene har til nå fungert utmerket for meg. Men se på Japan. I 15 år har de hatt tilnærmet 0-rente, noe som burde bevirket solid børsoppgang, mens Nikkei-indeksen har falt omkring 70%. Og det startet der dengang med en bankkrise...

Lykke til!
Sist endret av Elsk; 12. desember 2008 kl. 16:07.
Sitat av Wintrade Vis innlegg
viss du kan finne et inkassoselskap på børsen så send meg en PM er du snill! :P
Vis hele sitatet...
Aktiv kapital? AIK.. regner med de spretter i været i tiden som kommer?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Er det noe minste beløp egentlig ?
Har lyst til og prøve med en 100 lapp.
Så jeg lærer meg litt mer, før jeg begynner og satse noe mer

(Gjerne send pm)
må man være over 18 år for og innvestere i aksjer?
Hvis jeg kjøper aksjer i et firma som går bra, kan jeg tjene penger på å bare eie aksjene eller MÅ jeg selge aksjene for å faktisk tjene noe penger?
Du kan få utbetalt aksjeutbytte. Styret(?) i firmaet kan vel velge å ikke utbetale aksjeutbytte for å istedet bedre egenkapitalen til firmaet, gjøre investeringer e.l., men dette vil jo da igjen gjenspeile seg i at aksjene blir mer verdt og at du kan tjene mer på å selge dem senere.
Sitat av DDaanniieell Vis innlegg
Er det noe minste beløp egentlig ?
Har lyst til og prøve med en 100 lapp.
Så jeg lærer meg litt mer, før jeg begynner og satse noe mer

(Gjerne send pm)
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale deg å delta på aksje-nm på e24.no. Å investere 100kr er både umulig og uten poeng

Edit: Det er gratis å delta på aksje-nm.
Sist endret av Astory; 22. juni 2009 kl. 15:47.
Talz0r: Man må være over 18 år for å handle aksjer ja.

Jeg ville fulgt litt med på hovedindekser og den eller de enkeltaksjene man er interessert i før man velger å handle.

De siste to månedene har vært utrolig bra, og dette skyldes at folk igjen er villige til å ta rissiko og at myndigheter har "hjulpet" markedet.

Den siste uken og de siste to dagene har vi hatt noen stup på Oslo, dette har jo mye med oljeprisen å gjøre men jeg tenker at det også kan være en korreksjon etter mai rally.

Det finnes et par forum hvor man kan lese mye sludder og vås (hegnar, dn, aksjeforumet). Noen ganger kommer man over gode tråder, men det meste er bare tull for å prøve å manipulere kursen.
Det som har vist seg å være en vinner i den siste tids market er å følge bjellesauene. Eller om man vil ha lav risiko, sitte i store selskaper som statoil og lignende. Statoil svinger naturlig nok med oljeprisen.

Risiko, er et vanskelig valg. Se foreksempel på Oslo Axess's "THIN" som har gått flere hundre prosent på en emisjonsnyhet og en storpost. Jeg vil karaktisere denne aksjen som überhøyrisiko. Men det henger vel litt Optiocom føelse igjen i denne.

Produkter, er det mange av. De vanligste er Aksjer, som er delposter i et selskap. I Norge handles aksjer i aksjeposter, disse er satt slik at en post koster ca 10000 -> 20000. På wallstreet tror jeg aksjeposten på samtlige selskaper er 1.

Man har også Fond, hvor man kjøper en andel og er med i et "spleiselag" på mange aksjer. Dette kan være greit å kjøpe i når tidene er vanskelige og man ikke har peilig på hvor man skal invistere.

Det finnes også opsjoner, warrants og andre avanserte trading produkter. Disse bør man vel lese en del om før man begynner å handle, men de har enorme oppsider om man treffer riktig. Handelsbanken har en grei inføring i disse.

Kult at flere er interessert i aksjer her, om vi er mange nok får vi kanskje vår egen undermappe
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Her i Sverige må man betale skatt på aksjene når man selger de, du betaler ikke skatt på det du har investert men på vinsten.
Hvordan er overføringsprossesen av pengene fra internetmegleren til din bankkonto?
Trenger litt hjelp til å fylle ut Nordnet avtalen..

Depot-/kontoavtale: Legitimasjon, scanner jeg bare bankkort og legger i konvolutten?
Overføringsfullmakt: Må jeg sende inn denne? Er ikke så interessert i å ha kontroll over aksjene jeg fikk av bestefar for 10 år siden..
Etablering av spareavtale i fond..: Samme her, kan jeg bare droppe å sende inn denne?
Laurentius:
Ja, et selskap har et eksakt antall aksjer som bestemmes av styret. Disse kan velge å øke antall aksjer (verdi pr aksje synker), men da må også allerede involverte aksjonærer få et ekstra tilskudd av aksjer for å matche den reelle kapital disse har i selskapet.

Så Conflux:
Ja, aksjen kan i teorien være "utsolgt". Dvs, den er alltid tilgjengelig, så lenge prisen er høy nok

Ellers vil jeg legge til noe som virker opplagt men som ikke alltid er det; Om selskapet du har investert i taper seg 10% den ene dagen, må det gå opp 20% den neste for å være tilbake på start!
Sist endret av Charizma; 7. november 2009 kl. 22:05.
Sitat av Charizma Vis innlegg
Laurentius:
Ellers vil jeg legge til noe som virker opplagt men som ikke alltid er det; Om selskapet du har investert i taper seg 10% den ene dagen, må det gå opp 20% den neste for å være tilbake på start!
Vis hele sitatet...
Huh? Det må vel opp ~11% for å komme tilbake..?
Hvis jeg selger aksjene mine når de f.eks ligger på 10,5 kr pr aksje, men ingen vil kjøpe, vil de ligge å vente på å bli kjøpt? Altså,hva skjer med kursen på aksjene jeg la ut for salg? følger de kursen på aksjene i selskapet eller bestemmer jeg visse +/- for pris av aksjene mine ?
Kursen bestemmes av siste handel, ikke tilbud/etterspørsel. Eks, kjøper byr 9,95, selger vil ha 10,10. Siste kan være 10,00. Hvis verken selger eller kjøper vil vike skjer det ingenting. Du bestemmer selv hvilken pris du vil ha for dine aksjer, men ingen kjøper av deg for 20,- hvis en annen selger for 9,- (se bort fra volum i dette eks). Vanligvis ligger aksjer ute for salg mellom 1 og 3-børsdager. Dette bestemmer man selv ved handel.
Sist endret av Icewave; 8. november 2009 kl. 17:47.
Sitat av Icewave Vis innlegg
Kursen bestemmes av siste handel, ikke tilbud/etterspørsel. Eks, kjøper byr 9,95, selger vil ha 10,10. Siste kan være 10,00. Hvis verken selger eller kjøper vil vike skjer det ingenting. Du bestemmer selv hvilken pris du vil ha for dine aksjer, men ingen kjøper av deg for 20,- hvis en annen selger for 9,- (se bort fra volum i dette eks). Vanligvis ligger aksjer ute for salg mellom 1 og 3-børsdager. Dette bestemmer man selv ved handel.
Vis hele sitatet...
Okei, så jeg kan risikere at de ligger ute for salg i 3 dager,uten å få solgt?Dersom jeg har en pris ingen vil kjøpe for,eller at det er svært liten etterspørsel etter mine aksjer?
Ja. Det er derfor man som nybegynner burde finne seg aksjer som har høy nok daglig omsetning til å dekke volum- og tidsbehovet for salg. Feks nhy, stl, akso, yar, sdrl osv.

Ta en titt på http://www.hegnar.no/netfonds/aksjekurser/ => kursliste så kan du se på kursene og volumet omsatt den dagen. Burde skjønne mer da.
Hallo. Er det noen spes aldersgrense på å handle med aksjer ?
Hva er minstebeløpet man bør sette av?

Vil et par tusenlapper holde til litt noob aksje-spekulering?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av freakyfugl Vis innlegg
Hallo. Er det noen spes aldersgrense på å handle med aksjer ?
Vis hele sitatet...
Du må ha en aksjehandelkonto, og for å opprette dette tror jeg du må være 18 år... Men du kan jo evnt. bare bruke faren/moren din sin konto, og trade på denne.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hva er minstebeløpet man bør sette av? Vil et par tusenlapper holde til litt noob aksje-spekulering?
Vis hele sitatet...
Ja, det holder det. Tror ikke det er noe minsteinnskudd hos f. eks. Nordnet. Men det er klart; desto mindre du investerer, desto mindre blir oppsiden (og nedsiden).
I tillegg vil gebyrene koste mye mer i forholdet til innskuddet ditt. Har du en konto på Nordnet av type mini vil gebyrene på et aksjekjøp koste deg:
  • 1000 kr innskudd: 39 kr (3,9%)
  • 10000 kr innskudd: 39 kr (0,39%)
  • 100000 kr innskudd 100 kr (0,1%)
(Alle priser hentet fra Nordnett.no. Gjelder kun ved handel på Oslo Børs ser det ut som)

Med andre ord må aksjene dine stige med 3,9% før du begynner å tjene noe hvis du investerer 1000 kr i aksjer.
Sist endret av steili; 9. november 2009 kl. 01:35.
Har en gryende interesse for å prøve meg på noe sånt jeg også.
Planen min er å investere 1000 kroner i måneden som en form for "fast sparing". Er det sånn at om jeg vil kjøpe aksjer for 1000 kroner, så er det bare å kjøpe aksjer for 1000 kroner, eller er det slik at jeg er nødt til å kjøpe en "bolk" med aksjer av gangen, som gjerne koster mer enn 1000?

PS: Kan jeg investere i aksjefond igjennom Nordnet?
PPS: På Google Finance er det et stort, sort tall oppe til venstre. Er det verdien av en enkelt aksje i et gitt selskap, i dollar?
Sitat av Vill! Vis innlegg
Har en gryende interesse for å prøve meg på noe sånt jeg også.
Planen min er å investere 1000 kroner i måneden som en form for "fast sparing". Er det sånn at om jeg vil kjøpe aksjer for 1000 kroner, så er det bare å kjøpe aksjer for 1000 kroner, eller er det slik at jeg er nødt til å kjøpe en "bolk" med aksjer av gangen, som gjerne koster mer enn 1000?

PS: Kan jeg investere i aksjefond igjennom Nordnet?
PPS: På Google Finance er det et stort, sort tall oppe til venstre. Er det verdien av en enkelt aksje i et gitt selskap, i dollar?
Vis hele sitatet...
I ditt tilfelle vil jeg heller anbefale et aksjefond. Dersom du skal kjøpe aksjer for 1000 kroner hver måned må du regne med minimum 39 kroner i kurtasje på hver handel. Se steinarlimas post litt over for utfyllende info. Det stemmer også at du bør kjøpe hele 'børsposter'. Dette er et fastsatt antall aksjer som fungerer for en "veiledende mengde" som aksjene omsettes i. Dette er gjort for å simplifisere handelen. Det er selvsagt mulig å handle under en børspost, men da vil det bli langt vanskeligere å få solgt aksjene igjen.
De fleste aksjefond diversifiserer også meget bra, det vil si at de sprer risikoen ved å investere i flere typer selskaper. Dette er ikke noe du har mulighet til med et såpass lavt innskudd.

PS: Ja, du kan investere i aksjefond gjennom Nordnet
PPS: Tallet jeg tror du refererer til er aksjekursen ja. Denne ser ut til å være i USD. For å sjekke norske aksjekurser er det en langt bedre løsning å bruke f.eks hegnar.no frem til du lager deg en konto som gir tilgang til real time-kurser.
Sist endret av Marken; 9. november 2009 kl. 14:20.
Hva menes med indeksen? F.eks Dow jones osv.. Hva har denne indeksen på oslo børs å si ? Enkelt spørsmål, hva er det?
Sitat av Circel Vis innlegg
Hva menes med indeksen? F.eks Dow jones osv.. Hva har denne indeksen på oslo børs å si ? Enkelt spørsmål, hva er det?
Vis hele sitatet...
Tja, jeg syns ikke DJIA gir et reelt bilde av markedet siden det kun tar for seg 30 amerikanske bedrifter.
Den inneholder nå disse bedriftene i indeksen sin:
3M
Alcoa
American Express
AT&T
Bank of America
Boeing
Caterpillar
Chevron Corporation
Cisco Systems
Coca-Cola
DuPont
ExxonMobil
General Electric
Hewlett-Packard
The Home Depot
Intel
IBM
Johnson & Johnson
JPMorgan Chase
Kraft Foods
McDonald's
Merck
Microsoft
Pfizer
Procter & Gamble
Travelers
United Technologies Corporation
Verizon Communications
Wal-Mart
Walt Disney
Sitat av Charizma Vis innlegg
Laurentius:
Ja, et selskap har et eksakt antall aksjer som bestemmes av styret. Disse kan velge å øke antall aksjer (verdi pr aksje synker), men da må også allerede involverte aksjonærer få et ekstra tilskudd av aksjer for å matche den reelle kapital disse har i selskapet.

Så Conflux:
Ja, aksjen kan i teorien være "utsolgt". Dvs, den er alltid tilgjengelig, så lenge prisen er høy nok

Ellers vil jeg legge til noe som virker opplagt men som ikke alltid er det; Om selskapet du har investert i taper seg 10% den ene dagen, må det gå opp 20% den neste for å være tilbake på start!
Vis hele sitatet...
Tror du mener dette eksemplet:

Er kursen 100 og det synker 50% så blir kursen 50. Og da må det stige 100% for og nå kursen 100
Hei.
Jeg har fått dilla på aksjer og legger til noe av det jeg har lært.

Husk at du må betale 28% i skatt på fortjeneste, men får også tilbaker 28% på tap.

Tenker slik at det er 2 måter å være i aksjemarkedet på.
Spilleren er den som leter etter oppturer de kan ri på, kjøper når akjsen er i siget og selger når det snur. Typisk for en slik spiller er å følge med på grafer, hvor mye kursen ligger på, osv. Dette er en vansklig strategi, på grunn av at de man spiller mot stort sett er profesjonelle tradere som er vanskelig å slå. Ofte er de også i første linjen når det gjelder informasjon (Med denne strategi, mener jeg at når en vinner er det en annen som taper, når man ser bort fra utbytte).
Investoren er den som leter etter gode selskaper å ta eierskap i. Investoren bruker tid på å sette seg inn i selskapenes økonomi, planer, konkuransesituasjon osv. Han er langsiktig og bryr seg mer om kvalifikasjonene til styret, en om aksjekursen.

Så til dere som tenker på å starte med aksjer vil anbefalle å finne selskape med satsningsområder dere har tro på vil gjøre det bra over tid. Sett dere inn i markedet. F.eks har dere tro på at solenergi kan REC være et alternativ. Men det vil da også være klokt å finne ut hvor mange konkurenter de har, hvilkene råvarer de trenger. F.eks trenger REC silisium for å lage panelene. Hvordan ser da silisium markedet ut?

Den vanligste feilen folk gjør er å satse alt på et kort. Profesjonelle tradere bruker risiko(i forhold til mulighet for fortjeneste) som den viktigste faktor når de trader. Er risikoen lav og mulighet for fortjeneste høy er det klart en god investering. Det er viktig å spre risiko. Det gjør du ved å ha flere selskaper i porteføljen. Har du f.eks 5 selskaper i porteføljen er risikoen for at alle går konkurs, og du taper alt, liten.

Man må regne med å tape når man går inn i akjsjemarkedet. Det koster å lære seg. Men fortjenesten om du ofrer tid og penger på å lære deg gamet er enorm. Det viktigste å lære seg i først omgang er språket. Hva er f.eks bear market, P/E eller volatilitet.

I hovedsak handler det om å forutse markedet. Det som er positivt er at over tid går markedet opp. Så er du tolmodig er det ikke så vanskelig.

vix, eller den populert kalte frykt indeksen kan det være kjekt å sette seg inn i.

Har ikke tid til mere nå.

Kaizen
Sitat av Raymond Vis innlegg
Tja, jeg syns ikke DJIA gir et reelt bilde av markedet siden det kun tar for seg 30 amerikanske bedrifter.
Den inneholder nå disse bedriftene i indeksen sin:
3M
Alcoa
American Express
AT&T
Bank of America
Boeing
Caterpillar
Chevron Corporation
Cisco Systems
Coca-Cola
DuPont
ExxonMobil
General Electric
Hewlett-Packard
The Home Depot
Intel
IBM
Johnson & Johnson
JPMorgan Chase
Kraft Foods
McDonald's
Merck
Microsoft
Pfizer
Procter & Gamble
Travelers
United Technologies Corporation
Verizon Communications
Wal-Mart
Walt Disney
Vis hele sitatet...

Dette ga meg jo ikke noe svar på hva selve indeksen er? Hva den betyr? Hva er det som gjør at denne går opp og ned? Hva er den et "bevis" for?
En indeks er påvirket av variabler. Innen finans gir denne uttrykk for snittet av variablene. OSEBX (oslobørs hovedindeks) er snittet av alle aksjer som ligger på børsen. Når man sier at hovedindeksen går opp 1% betyr dette at alle aksjene i snitt har gitt avkastning på 1% gjeldene dag (eller innen viss tidsenhet). Dvs har du en aksje av vært selskap på børsen vil din porteføljes verdi ha steget med 1%.

Eks hovedindekser: NYSE, NASDAQ-100, CAC, DAX, TOPIX, OMXS30

Videre finnes det indekser som beskriver industrier, sektorer osv. S&P500, NIKKEI225, DOW30 er eksempler på dette. Feks innen dow jones ligger det tunge industriaksjer (med dette menes markedslederne, de som trekker markedet) og snittet av disse utgjør hvilken vei industrien beveger seg (enkel "ca-forklaring").

Ok?
Sist endret av Icewave; 12. november 2009 kl. 21:02.
Sitat av Icewave Vis innlegg
En indeks er påvirket av variabler. Innen finans gir denne uttrykk for snittet av variablene. OSEBX (oslobørs hovedindeks) er snittet av alle aksjer som ligger på børsen. Når man sier at hovedindeksen går opp 1% betyr dette at alle aksjene i snitt har gitt avkastning på 1% gjeldene dag (eller innen viss tidsenhet). Dvs har du en aksje av vært selskap på børsen vil din porteføljes verdi ha steget med 1%.

Eks hovedindekser: NYSE, NASDAQ-100, CAC, DAX, TOPIX, OMXS30

Videre finnes det indekser som beskriver industrier, sektorer osv. S&P500, NIKKEI225, DOW30 er eksempler på dette. Feks innen dow jones ligger det tunge industriaksjer (med dette menes markedslederne, de som trekker markedet) og snittet av disse utgjør hvilken vei industrien beveger seg (enkel "ca-forklaring").

Ok?
Vis hele sitatet...
Herlig svar, takk
Sitat av Icewave Vis innlegg
En indeks er påvirket av variabler. Innen finans gir denne uttrykk for snittet av variablene. OSEBX (oslobørs hovedindeks) er snittet av alle aksjer som ligger på børsen. Når man sier at hovedindeksen går opp 1% betyr dette at alle aksjene i snitt har gitt avkastning på 1% gjeldene dag (eller innen viss tidsenhet). Dvs har du en aksje av vært selskap på børsen vil din porteføljes verdi ha steget med 1%.

Eks hovedindekser: NYSE, NASDAQ-100, CAC, DAX, TOPIX, OMXS30

Videre finnes det indekser som beskriver industrier, sektorer osv. S&P500, NIKKEI225, DOW30 er eksempler på dette. Feks innen dow jones ligger det tunge industriaksjer (med dette menes markedslederne, de som trekker markedet) og snittet av disse utgjør hvilken vei industrien beveger seg (enkel "ca-forklaring").

Ok?
Vis hele sitatet...
Nå er vel de forskjellige aksjene vektet ulikt også da, slik at de store selskapene som Statoil, Yara osv, drar indeksen opp eller ned vesentlig mer enn de små.

Uansett, jeg kom over denne grafen i dag, som viser utviklingen på Oslo børs siden midten av 80-tallet, og hvordan den vil gå videre om den fortsetter i samme utvilking. Her kan dere se hvordan kriser påvirker, og hvor naturlig det er for indeksen. Det går som jeg nevnte tidlgere i tråden i sykluser på 5-8 år.
Se side 10.
Det var interessant å se!

Jeg har et spørsmål,kanskje et litt korttenkt spørsmål men.

Kom over artikkelen på e24.no der det stod at Hegnar kjøper ca 84 millioner aksjer i Hurtigruten, som tilsvarer rundt 20 %. På Nordnet sine sider på aksjen Hurtigruten, står det at antall aksjer er 27 millioner i firmaet.

Her er linkene:

http://e24.no/boers-og-finans/article3372268.ece

https://www.nordnet.no/mux/web/markn...marketplace=15


Hvorfor står det at det er antall 27 millioner aksjer, når hegnar kjøpte ca 84 og det er 20 %?
Vel, litt usikker på det her, men det var en emisjon i hurtigruten i vår, så det kan rett og slett være at de ikke har oppdatert det på nordnet. Emisjon.

Edit: Ser jo nå at tallene er fra 2008, og ettersom den emisjonen fant sted i 2009 så er det nok nye tall neste år
Sist endret av Allure; 13. november 2009 kl. 18:36.
Hva er det aksjemeglere driver med for tiden? Jeg har nettopp sammen med min far begynt med nettmegler, men vurderer å prøve oss via en norgeskjent megler vi kjenner gjennom familie. Hvilke fordeler får jeg da, med tanke på at det er dyrere? Så vidt jeg har forstått det, får meglere all sin info fra analytikere, hva er da poenget med å ha den samme utdannelsen som en analytiker?
Eller er jeg helt på jordet her?
Flere nybegynnerspørsmål før jeg i hele tatt prøver å begynne med dette

1: Er det mulig kjøpe obligasjoner hos nordnet?
2: Er oljebransjen et sted og satse på, eller er det nedgang å vente grunnet global oppvarming og tiltak vedrørende dette?
3: Hva er cirkaprisen for en aksjepost? Nærmest 1000 eller 10 000 nok?
4: Noen som vet om en bra side for Formel 1 betting? Er hypp på detaljerte veddemål i forhold til plassering fra løp til løp, og ikke bare av typen "hvem vinner sesongen"?

5: Sørger Nordnet for å rydde opp i skattemessige forhold, eller er det helt ditt eget ansvar å rapportere og betale skatt?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kom over denne posten i det jeg søkte på google. Og må si jeg jammen fikk lyst til å teste ut litt aksje handle. Dog lurer på en ting, posten er litt gammel, men ser at Nordnet har blitt anbefalt, er dette fortsatt et godt sted å handle aksje? Og hvordan er Nordnet kontra f.eks DnB Nor? Er nemlig der jeg har bankkontoen min. Er det noe forskjell på kjøp og salg av aksje på disse to plassene?
Sitat av Nitrius Vis innlegg
Kom over denne posten i det jeg søkte på google. Og må si jeg jammen fikk lyst til å teste ut litt aksje handle. Dog lurer på en ting, posten er litt gammel, men ser at Nordnet har blitt anbefalt, er dette fortsatt et godt sted å handle aksje? Og hvordan er Nordnet kontra f.eks DnB Nor? Er nemlig der jeg har bankkontoen min. Er det noe forskjell på kjøp og salg av aksje på disse to plassene?
Vis hele sitatet...
Nordnet er vesentlig billigere. Hos DnB Nor må du betale NOK 125,- i måneden for sanntidskurser (noe du strengt tatt vil ha) med ordredybder, mens hos Nordnet er dette gratis. Det eneste du betaler hos Nordnet er 0,05% (minimum 95 NOK) kurtasje ved handel (0,10%/min 39 NOK dersom du velger minikurtasje)

Har selv vært kunde hos Nordnet i flere år og er meget fornøyd med både priser, oppetid og ikke minst ekstremt rask og presis kundestøtte.

edit: Glemte å nevne at Nordnet har minstekurtasje på 9 kroner (0,039 %) i de 3 første månedene. Har mye å si når man handler på små beløp!

https://www.nordnet.no/NNNO/no/k/prisliste.html
https://www.dnbnor.no/markets/aksjer...prisliste.html
Sist endret av Marken; 13. april 2010 kl. 08:33.
Sitat av Marken Vis innlegg
Nordnet er vesentlig billigere. Hos DnB Nor må du betale NOK 125,- i måneden for sanntidskurser (noe du strengt tatt vil ha) med ordredybder, mens hos Nordnet er dette gratis. Det eneste du betaler hos Nordnet er 0,05% (minimum 95 NOK) kurtasje ved handel (0,10%/min 39 NOK dersom du velger minikurtasje)

Har selv vært kunde hos Nordnet i flere år og er meget fornøyd med både priser, oppetid og ikke minst ekstremt rask og presis kundestøtte.

edit: Glemte å nevne at Nordnet har minstekurtasje på 9 kroner (0,039 %) i de 3 første månedene. Har mye å si når man handler på små beløp!

https://www.nordnet.no/NNNO/no/k/prisliste.html
https://www.dnbnor.no/markets/aksjer...prisliste.html
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig forskjellen på minikurtasje og vanlig? Alle vil jo velge mini hvis det er mulig på alle ordre?

Og er virkelig sanntidskurser viktig hvis man er langtidstrader?

Er pga 9kroner 3første månedene jeg faktisk har ventet med å registrere meg på nordnet til jeg har bestemt meg for å begynne tradinga så jeg ikke bruker opp de 3 måneden når jeg ikke trader.

Burde heller vært antall trades og ikke tid.
Minikurtasjer passer for små ordrer, mens vanlig passer store.
Sanntidskurser kan jo redde deg for mye om kursen plutselig dupper, men de fleste klarer seg nok fint uten
Sist endret av preboa; 13. april 2010 kl. 10:02.
Sitat av preboa Vis innlegg
Minikurtasjer passer for små ordrer, mens vanlig passer store.
Sanntidskurser kan jo redde deg for mye om kursen plutselig dupper, men de fleste klarer seg nok fint uten
Vis hele sitatet...
På minikurtasje får du også bare 1 ordre pr sluttseddel. Kort forklart kan du ha tre ordrer på hver sluttseddel på vanlig kurtasje. Sett at du kjøper og selger den samme aksjeposten tre ganger iløpet av dagen, så vil du få disse handlene kuttet ned på 2 sluttsedler, og dermed bare betale kurtasjen 2 ganger istedet for 6 ganger. Det er derfor å foretrekke på f.eks daytrading.