Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 4529
Mange sier Quisling var en landssviker, men noen andre mener at han hjalp til å unngå større krig i Norge under 2.verdenskrig. Jeg er helt nøytral på akkurat dette. Hva mener dere? Var han en landssviker som hadde samme syn som tyskerne, eller prøvde han bare å unngå mer krig i Norge?
Jeg vet ikke så veldig mye om mannen, men når Hitler-toppen velger han ut som deres representant i Norge, så hadde han nok nokså nasjonalistiske holdninger.
Men, han fikk jo ikke sitte så veldig lenge før han ble "satt til side". Så han kunne vel ikke være det beste nazi-eksempelet.
Han var jo partileder for Bondepartiet (senterpartiet) før han ble valgt som leder for landet. (Selv om dette ikke har noe med tråden å gjøre)
Argumentene som de norske nazistene brukte under krigen som grunn for statskuppet, var at man ville hindre en engelsk/sovjetisk "okkupasjon" av Norge. Hvis man mener at den sovjetiske bistanden til å slå tilbake nazistenes herjinger var en "okkupasjon" har Quistling helt rett, men det er å snu ting fundamentalt på hodet etter mitt syn.
Han var landssviker fordi han prøvde på statskupp, det var dog ikke det eneste han ble dømt for.

Da Tyskland invaderte Norge 9. april, 1940, ble Quisling den første noensinne som kunngjorde et kuppforsøk ved hjelp av radio. Quisling begrunnet maktovertakelsen med at regjeringen Nygaardsvold hadde vist tafatt holdning overfor vestmaktene, reagert på det tyske tilbudet om hjelp med væpnet motstand, og nå var på flukt og trådt tilbake. Deretter fulgte navnene på medlemmene i Vidkun Quislings 1. regjering. Videre oppfordret han de norske soldatene til å legge ned våpnene og erklærte at enhver motstand mot den tyske intervensjonen «ikke bare er nytteløs, men direkte ensbetydende med kriminell ødeleggelse av liv og eiendom».
Vis hele sitatet...
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Vidkun_Quisling

Etter krigen ble Quisling dømt for krigsforræderi, ulovlig forsøk på å bringe Norge under fremmed kontroll, bistand til fienden i krigstid, ulovlig endring av Grunnloven, medvirkning til drap, for deportasjonen av jødene, henrettelsene av Gunnar Eilifsen og Viggo Hansteen, og for å ha nektet å benåde de fjorten fangene som norske nazimyndigheter lot skyte som represalie etter drapet på statspolitisjef Karl Marthinsen.
Vis hele sitatet...
DonTomaso: De allierte hadde vel forsåvidt planer om å invadere Norge for å hindre Tyskerne i å gjøre det. Tyskerne kom dog først.
Sitat av Forconin
DonTomaso: De allierte hadde vel forsåvidt planer om å invadere Norge for å hindre Tyskerne i å gjøre det. Tyskerne kom dog først.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen historiker, så jeg er på tynn is, men jeg har også lest noe tilsvarende. Det spørs vel hva man mener med en invasjon. NS sin overtagelse av statsapparatet var et kupp, og jeg tror ikke de allierte hadde tilsvarende voldelige planer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DonTomaso
Jeg er ingen historiker, så jeg er på tynn is, men jeg har også lest noe tilsvarende. Det spørs vel hva man mener med en invasjon. NS sin overtagelse av statsapparatet var et kupp, og jeg tror ikke de allierte hadde tilsvarende voldelige planer.
Vis hele sitatet...
Dei hadde tilstrekkeleg valdelege planer til at dei hadde lasta Leicestershire-bataljonen på krigsfartøy, utrusta med våpen, med kurs for trøndelagskysten, med uttalt mål om å okkupere Noreg før tyskland. Etteretninga fekk informasjon om tyske skip utanfor Noreg. Difor reiste britane heim, lempa på land soldater, og førebudde seg på sjøslag. Meir om det kan du lese i "Nakne soldater" av J. H. Kynnoch.

Anbefalt lesing i samanhengen er også Uheldig generalstab av Harald Normann, som rimeleg greit dokumenterer korleis alt som kunne gå galt gikk galt 9. april, og har fått meg til å meine at deler av generalstaben i Noreg burde vore stilte for krigsrett og skotne etter krigen, for grov neglisjering av pliktene sine.
Invasjon er invasjon. Norge ville være nøytrale (altså de godtok ikke alliert innblanding, og heller ikke tysk.)

Kan ikke garantere at dette stemmer 100%.

Men det jeg husker å ha lest var at de allierte planla en fullskala invasjon av Norge, Norge hadde naturlig nok ytt motstand hvis dette hadde skjedd.

Norge lå/ligger utrolig strategisk til med Nord-Europas eneste isfrie dypvannshavner. Dette var grunnen til at Tyskerne ville ha Norge, og det var også grunnen til at de allierte ville ha Norge.

Lurer forsåvidt på hva som hadde skjedd hvis de allierte hadde kommet først, kanskje det norske folk hadde hyllet tyskerne som frigjørere hvis de hadde kommet og sparket de allierte ut av landet?

slashdot: Vi ser vel mye av det samme nå, bare at det er politikerne som fucker opp forsvaret med lave budsjetter, mens generalstaben maser på at budsjettene må økes. Kanskje vi får en gjentagelse?
Sist endret av Forconin; 8. september 2008 kl. 18:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Forconin
slashdot: Vi ser vel mye av det samme nå, bare at det er politikerne som fucker opp forsvaret med lave budsjetter, mens generalstaben maser på at budsjettene må økes. Kanskje vi får en gjentagelse?
Vis hele sitatet...
Det var forsåvidt politisk fuck-up i 1940 også - m.a var sluttstykker oppbevart adskilt fra rifler, for å unngå arbeideropprør i militæret. Mobiliseringsordre vart sendt som post, istaden for gjennom NRK og oppslag. Kystfort var dårlig bemanna, og med utrente mannskap.

Einaste kystfortet som skaut, Oscarsborg, hadde utstyr frå før 1900, halv bemanning, og utrent personell. Like fullt senka Oscarsborg uten nevneverdige problem Kriegsmarines stoltheit Blücher. Kystfort mot skip har oppigjennom historia ett utfall: kystfortet vinner. Hadde alle kystfort skote 9. april 1940 hadde den tyske invasjonen langt på veg vore stoppa. I tillegg kom tropper for å ta oslo med fly! Dei landa normalt på fornebu. Hadde en minert / ødelagt rullebana hadde den planen gått i dass for tyskerane.

Faktisk så såg det i morgontimane ut til at invasjonen gjekk i dass, og eg meiner å ha lese at von Valkenhorst, som var ansvarleg for Weserübung, faktisk rekna med at invasjonen av Noreg ikkje var gjennomførbar etter meldinga om at Blücher var senka. Like fullt greidde tyskerane det.

Poenget til Normann i Uheldig generalstab er at ei generell mobilisering via radio, gi kystfort ordre om å skyte på ukjende militærfarty, og planer for minering/øydelegging av flyplasser hadde vore nok til å stoppe den tyske invasjonen, med minimale norske tap. Hadde den tyske invasjonen vorte slått tilbake 9. april tipper eg krigen hadde sett veldig annerledes ut for Noreg sin del.

No er det strengt tatt veldig irrelevant for om Quisling var forbryter eller ikkje - han begikk statskupp ved å annonsere at han hadde overtatt leiinga av landet, på vegne av den tyske okkupasjonsmakta. Då er det rimelig liten tvil i mine auge om at det er de facto statskupp, og at han difor fekk ein rettmessig dom etter krigen. Når det gjeld praktisk makt Quisling hadde var vel antakeleg den minimal, det var vel etter det eg har lese Tereboven, reichskommisar for Noreg, som i praksis hadde styringa.
Jeg skjønner faktisk ikke helt hvordan det går an å tvile på den saken her?

Bare det at han presterte å si noe som dette
reagert på det tyske tilbudet om hjelp med væpnet motstand
Vis hele sitatet...
som et argument MOT den lovlig valgte regjeringen, sier jo egentlig alt. Å IKKE gjøre motstand ville vært forrederi. Hvis naziene faktisk hadde ment det som et tilbud, så kunne de fint ha lagt seg utenfor norsk farvann, og venta til de eventuelt fikk tillatelse.

Men - det tror jeg faktisk ikke de ville ha fått, for husker jeg ikke helt feil var Norge mye mer på gli mot et samarbeide med britene, så om det ville ha blitt en virkelig okkupasjon hvis britene hadde kommet først, har jeg sterke tvil om.

Det blir i alle fall bare hypotetisk, for vi vet jo hva som faktisk skjedde, og ut fra DET er det ingen tvil om at Quisling var en forreder.

Quislings handlinger hadde nok også heller lite å si for at det ikke ble full krig her i landet, hvordan skulle de kunne ha noe å si? Tror noen at de norske styrkene plutselig ville ha blitt mange ganger så store og bedre rusta, eller at britene plutselig ville ha trylla fram masse ekstra styrker som de kunne bidra med her, hvis han ikke hadde begått sitt lille statskupp?

Husk at regjeringen osv allerede hadde flykta fra oslo når han "tok over". Quisling hadde nok i realiteten fint lite å si, så han var ikke bare forreder, han var
Sist endret av atomet; 8. september 2008 kl. 18:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Atomet: eit vesentleg punkt her er grunnen til at Tyskland okkuperte Noreg: det var ikkje for å skaffe lebensraum, eller for å utrytte untermensch. Noreg låg strategisk til, var utskipingshamn for livsviktig jernmalm frå Kiruna, og hadde fisk som var viktig for wehrmacht. Kort sagt - totalt andre motiv for okkupasjon enn t.d Polen. Tyskarane okkuperte ikkje Noreg for å busettje folk her, eller utrydde untermensch - men tvert imot for å sikre at det ikkje vart britane som fekk kontroll over fisk, strategiske plasser og jernmalm. Det var på ingen måte i tysk interesse å ha krigstilstand i Noreg. Dei hadde berre interesse av å hindre britisk kontroll.
Nå skal det vel også nevnes at Quisling personlig reiste til Tyskland for å oppfordre Hitler til en okkupasjon av norge. Noe som i aller høyeste grad er landsvik.
For all del, naziene regna jo "oss" som ariere, og heller über enn untermench, det var utskiping av jernmalm fra Kiruna, og ønsker om fly+ubåtbaser som var grunnen. Vi ligger litt for strategisk til for vårt eget beste rett og slett...

Men av samme grunn, så tror jeg egentlig ikke invasjonen hadde blitt stoppa samme hva. Norske styrker var rett og slett alt for underlegne, det ville bare ha tatt litt lenger tid. Det var MYE tyske styrker som var på vei (ihvertfall sett i forhold til hva vi kunne stille opp med), og så lite motstand som de fikk i Danmark kunne de fint ha sendt enda mer veldig raskt.

Samtidig var jo dette akkurat samtidig som det virkelig ble action i Frankrike, og dermed var britene omtrent totalt bundet opp der. At tyskland måka ned både britene og franskmennene så til de grader til å begynne med burde jo være et hint om hvordan det hadde gått med norske styrker også, om vi hadde hatt mer. Vi hadde bare brukt litt lenger tid på å få bank.

At Blücher ble senka var forresten vel så mye flaks som noe annet. De to eneste skuddene fra hovedbatteriet på Oscarsborg traff rett og slett helt utrolig heldig, og litt senere var det et annet batteri som traff roret. Fornebu ville bare ha blitt tatt av fallskjermstyrker istedet, akkurat som Sola, og en rullebane kan man få tilbake til brukbar tilstand ganske kjapt.
Danmark er sykt mye enklere å invadere enn norge atomet. Norge var/er rett og slett et helvete å invadere med et ordentlig forsvar pga vår natur. (Se ORDENTLIG forsvar, ikke det vi hadde da, og ikke det vi har nå.)

Danmark er flatt og lite, bare å rulle over. Norge har et terreng som gjør det ideelt for forsvar hvis man kjenner terrenget osv (noe våre motstandsstyrker beviste etter okkupasjonen)
Sist endret av Forconin; 8. september 2008 kl. 19:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Atomet - eg er ueinig. Det var vel 10-15000 tyske soldater som var på veg mot Noreg. Hadde ein fått senka alle skip som var på veg inn mot norske byar ved kystforta hadde 80% av dei styrkane vore på havbotn. Hadde ein i tillegg hatt mobilisert eit forsvar som var kampklart hadde 10-15000 tyskarar utan tungt utstyr vore eit mindre problem å handtere. Og når invasjonen først hadde mislukkast ein gong hadde neppe tyskland prøvd igjen - for Noreg hadde bedt om assistanse frå dei allierte, og antakeleg offisielt vorte med i krigen.

von Falkenhorst sjølv meinte det var eit sjansespel å gjennomføre operasjon Weserübung, og at overraskelsesmomentet var einaste som kunne gjere at ein haadde sjans. Så eg tippar noreg hadde vore sjølvstendig nasjon, på alliert side, under heile krigen, om det tyske angrepet 9. april hadde vore mislukka.
En liten digresjon:
I dette rommet har jeg svetta mye... Rart å se det så annerledes.
http://www.nasjonalefestningsverk.no.../1172063703.21

Men back to topic:
Forconin: Jeg sier da ingenting om hvorfor danmark ble tatt så kjapt og enkelt, jeg bare sier at det faktum at det BLE tatt så kjapt og enkelt ville ha betydd at tyskland fint kunne ha brukt mannskaper derfra til å forsterke angrepet på Norge hvis det trengtes.

Ja, hvis alle skipene hadde blitt senka, men det tviler jeg sterkt på at man ville ha klart, selv med fullt bemanna og opptrente mannskaper - alt var rett og slett totalt utdatert. Et eksempel på hvor dårlig trent norske mannskaper var, var at mye av befalet på oscarsborg ikke hadde vært i tjeneste siden nøytralitetsvakter under første verdenskrig. Kanskje vi hadde hatt en sjanse hvis vi var fullt mobilisert, men jeg tviler, spesielt siden tyskerne garantert før eller siden ville ha fått inn panserkjøretøy, og da hadde vi ikke hatt noe å stille opp med, husk også at britene var fullt opptatt i Frankrike. Invasjonen ville ha gått treigere, men ingenting mer.

Og hva hadde vi av fly og luftforsvar? Fint lite. Selv på Oscarsborg (dvs for å være helt korrekt - veisvingbatteriet ovenfor drøbak - har traska forbi der også alt for mange ganger på vei til FHSK, ikke så mye å gjøre om kvelden når man var siste kull som bodde på oscarsborg) var det vel ikke mer enn et par luftforsvarskanoner, og det lille av forsvar fornebu hadde ble angrepet med [b[flere hundre fly[/b].

Vi hadde fremdeles fått bank, det hadde bare tatt litt lenger tid, men det gjør ikke quisling til noe mindre forreder for det.
Sist endret av atomet; 8. september 2008 kl. 20:35.
Sitat av Forconin
Invasjon er invasjon. Norge ville være nøytrale (altså de godtok ikke alliert innblanding, og heller ikke tysk.)

Kan ikke garantere at dette stemmer 100%.

Men det jeg husker å ha lest var at de allierte planla en fullskala invasjon av Norge, Norge hadde naturlig nok ytt motstand hvis dette hadde skjedd.
Vis hele sitatet...
Altmark-affæren må ikke glemmes. Nøytraliteten ble krenket både av britene og tyskerne. Og dette hadde vel alt å si om tyskerne skulle invandere eller ikke.

Anbefalt lesing i samanhengen er også Uheldig generalstab av Harald Normann, som rimeleg greit dokumenterer korleis alt som kunne gå galt gikk galt 9. april, og har fått meg til å meine at deler av generalstaben i Noreg burde vore stilte for krigsrett og skotne etter krigen, for grov neglisjering av pliktene sine.

Vidarlos utsagn er jeg svært enig i. Flere hadde gjort forsøk på å gjøre norske myndigheter bevisst på forsvarets tilstand og Hitlers ekspansjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av atomet
Ja, hvis alle skipene hadde blitt senka, men det tviler jeg sterkt på at man ville ha klart, selv med fullt bemanna og opptrente mannskaper - alt var rett og slett totalt utdatert. Et eksempel på hvor dårlig trent norske mannskaper var, var at mye av befalet på oscarsborg ikke hadde vært i tjeneste siden nøytralitetsvakter under første verdenskrig. Kanskje vi hadde hatt en sjanse hvis vi var fullt mobilisert, men jeg tviler, spesielt siden tyskerne garantert før eller siden ville ha fått inn panserkjøretøy, og da hadde vi ikke hatt noe å stille opp med, husk også at britene var fullt opptatt i Frankrike. Invasjonen ville ha gått treigere, men ingenting mer.
Vis hele sitatet...
Du overser eit par ting. Oscarsborg var underbemanna, og vann like fullt hands down mot kriegsmarine si stoltheit. Det er standarden i kystfort mot krigsskip - kystfortet skal vinne, alltid. Det er eksempel frå 1910 der britiske krigsskip vart senka i bosporosstredet av tyrkiske fort, utan spesielt stor innsats frå forta si side... Det var enkelt og greit rått parti når kommandanten på Oscarsborg først ga ordre om å skyte.

Viare er vel det å ta fallskjermstyrker rimelig enkelt om ein hadde mobilisert hæren. Dei på bakken kan skyte på fly, og dei på veg ned. Dei kan skyte på dei som har landa. Dei som hopper ut i fallskjerm kan knapt skyte tilbake før dei er nede (i 1940 var vel eit problem med fallskjermar pendling fordi dei ikkje hadde hol i midten), og dei treng tid på å frigjere seg frå fallskjermen etter at dei har landa, før dei er klare til effektiv strid. Med andre ord - ei relativt lita styrke på bakken med maskingevær bør kunne gjere stor skade på fallskjermtropper.

Du overser også at britane var på veg for å invadere Noreg, og at dei eit par dager etter det tyske åtaket ilandsette soldatar (rett nok utan utstyr - utstyret låg grunna sterk forvirring i aprildagane att i Skottland) på Åndalsnes. Desse soldatane var på veg for å invadere Noreg i tida før 9. april.

Kort sagt - hadde ikkje tyskarane fått sett seg fast 9. april hadde britane vore her kjapt, og dei hadde neppe okkupert Noreg på same viset som Tyskland gjorde.
Vel... Sola ble tatt av fallskjermtropper, og norske soldater hadde ikke maskingevær. På fornebu var det 40 mann, to mitraliøser og tre kanoner. Selv om de hadde vært dobbelt så mange så skal det ikke mange laster med godt utstyrte og trente fallskjermjegere til for å overvelme det der. Uten sporlys og med enkeltskudd er det også ganske vanskelig å treffe noe som både dingler ganske kraftig, er i en vinkel som gjør at kulebanen forandrer seg i forhold til "vanlig", og flytter seg ganske raskt også nedover i tillegg til vinglinga sidelengs. Se f.ex. på falllskjermtroppene på d-dagen - der var det tross alt TETT med tyske tropper på bakken, mye bedre bevepna enn norske styrker var 9.april, og bedre trent. Allikevel kom det seg nok folk ned i live til å ta målene sine.

Jeg overser absolutt ikke at kystfortene hadde store fordeler, jeg bare påpeker at gutta ute i båtene sine ikke er/var uten evne til å slå tilbake, og at mens norske kystfort var alt annet enn moderne, så var skipene til tyskerne tipp topp moderne. Oscarsborg hadde flaks, rett og slett, med at de to skuddene de fikk avgårde traff så bra, og at den andre torpedoen traff bedre enn den første. Hvis ikke kunne ting raskt sett annerledes ut. Du må også huske på at tyskerne ikke hadde trengt å virkelig ødelegge oscarsborg for å "vinne" - de måtte bare komme seg forbi, og det var det ikke så langt unna at de gjorde. Norge hadde før krigen totalt 6 kystfort. 6. Det er ikke mye. Ja, du kan beskytte de trange sundene som f.ex. oslofjorden osv, men det er en grunn til at tyskerne bygde omtrent 300 i løpet av krigen. 6 var rett og slett latterlig lite.

Forconin: Det var bortimot avgjort at Norge kom til å ta alliert side hvis vi ikke klarte å opprettholde nøytraliteten.

Selv om britene skulle ha klart å lande en del styrker med litt utstyr - se på hvordan det gikk i frankrike! Ok - mye bedre terreng der for blitzkrig, men tyskerne hadde også et totalt overlegent flyvåpen, generelt bedre trente og bevepna tropper, for ikke å snakke om panserkjøretøy med radio. Britene hadde fremdeles ikke nok folk de kunne ha fått over hit raskt nok til å virkelig gjøre noen forskjell.

Men - jeg er helt enig i at situasjonen nok ville ha vært en veldig annen hvis britene faktisk hadde kommet hit først, spesielt at det ville ha blitt en mye mer "vennlig" løsning, noe annet håper jeg da virkelig ikke det går an å lese ut av det jeg har skrevet?

Det blir bare så mye hvis og hvis og hvis. Ja, hvis norge hadde vært fullt mobilisert, og hvis kystfortene hadde klart å senke alle skipene, og hvis britene hadde klart å få over nok folk hit kjapt som fy, så hadde nok tyskerne slitt, men da måtte omtrent ALT ha gått norges vei, og sånn er det ikke i praksis.
Sist endret av atomet; 8. september 2008 kl. 23:04.
Britene hadde jo nok folk, f.eks i Narvik som ble tatt av tyskerne, men tilbaketatt av briter, som igjen måtte trekke seg ut og hjem til England grunnet andre prioriterte områder.

+ det å si at britene/de allierte hadde invadert Norge er jo helt feil, mye grunnet Norges meget gode forhold til den britiske kongefamilien som dronning Maud faktisk kom fra.
Mens vi allerede har drevet langt utenfor hoveddiskusjonen bør det legges til at hovedgrunnen til at Norge ble invadert ikke var de isfrie dypvannshavnene alene, men tilgangen disse ga til jernmalmen i Sverige om vinteren. I følge noen tall jeg tror jeg husker rett fra "Mein Lieber Reichskansler" hadde tyskerne i 1938 et forbruk på 22 millioner tonn jernmalm. Halvparten av dette kom fra områder i Frankrike/Belgia som Tyskland mistet tilgangen på da krigen brøt ut. Av de gjenværende 11 millioner tonn kom 9 fra Sverige. Da sier det seg selv at denne jernmalmen er uhyre viktig for at Tyskland skulle klare å bygge mer krigsmateriell.
Sitat av giefprofitplix
Britene hadde jo nok folk, f.eks i Narvik som ble tatt av tyskerne, men tilbaketatt av briter, som igjen måtte trekke seg ut og hjem til England grunnet andre prioriterte områder.

+ det å si at britene/de allierte hadde invadert Norge er jo helt feil, mye grunnet Norges meget gode forhold til den britiske kongefamilien som dronning Maud faktisk kom fra.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det være feil å si ? Bare fordi forholdet til den britiske kongefamilien var godt, betyr ikke det at en væpnet styrke fra en fremmed makt på et "nøytralt" lands grunn ikke er en invasjon.
giefprofitplix : Du sier det jo selv - britene hadde ikke nok folk til å kunne prioritere norge, og ikke tidlig nok til å kunne gjøre noe lenger sør. Hva som ble tatt midlertidig, og ikke kunne bli holdt betyr jo fint lite, det er bare en utsettelse. Hadde norge vært litt mer klare, kunne vi sikkert ha utsatt ting litt mer, og hadde britene hatt litt mer folk, så kunne de også kanskje ha klart å utsette ting litt mer, men i begynnelsen av krigen var tyskerne så millitært overlegne at det bare ville ha blitt midlertidig.

Men britene HADDE faktisk planer om å invadere norge, selv om det helt sikkert ville blitt en relativt vennlig invasjon siden norge og england som du sier hadde ganske nære bånd. Til å begynne med var man ikke engang sikre på om det var tyske eller engelske skip som kom opp oslofjorden, og oberst eriksen hadde fremdeles ikke fått noen informasjon om det når han ga ordre til å skyte. Søk litt, så finner du info om det.
Sist endret av atomet; 9. september 2008 kl. 00:12.
Søkte litt, virket ikke som om Oberst Eriksen var helt sikker på hva han skjøt på.

Men OnTopic: Jeg forsvarer ikke at Quisling hadde makten under andre verdenskrig, men jeg tror det hjalp Norge å unngå større tap, da tyskerne ikke hadde noen interesse av å bruke større ressurser på å "krige" mot et land de hadde kontroll over.
Sist endret av giefprofitplix; 9. september 2008 kl. 00:42.
Ja, jeg ville si meg enig at det å oppfordre en annen stat (ikke minst da en nazistisk en!) til å innvadere landet vårt er forræderi. Men si hva man vil, man nesten beundre at han prøvde å utføre et statskupp via radio.
Det eneste som hadde vært bedre hadde vært å stille opp utenfor stortinget med hagle og erklære at han nå var kongen.
OT:
Det er en ting som ikke kommer helt fram her og det er forskjelden på britene og tyskerene sine planer om invasjon.

Tyskerene ville innvadere Norge for å kunne ta over viktige havner og styrke sine forsyninger av bl.a jern til sin industri.

De allierte ville hindre dette, derfor var det snakk om invasjon. Men den kunne nok ikke blitt gjennomført, siden Norge var nøytralt og på god fot med de allierte landene sine regjeringer.



Quisling var derimot en nazist i Norge, han ville bli leder over Norge i det tredje riket. Men dette hadde aldri skjedd siden han var for upopulær blandt normenn, når Tyskerene oppdaget dette mistet han en del makt.

Quisling var en person som gikk i mot sin konge og regjering i krikstid, dette gjør han til en landsforeder.
Sitat av giefprofitplix
Britene hadde jo nok folk, f.eks i Narvik som ble tatt av tyskerne, men tilbaketatt av briter, som igjen måtte trekke seg ut og hjem til England grunnet andre prioriterte områder.

+ det å si at britene/de allierte hadde invadert Norge er jo helt feil, mye grunnet Norges meget gode forhold til den britiske kongefamilien som dronning Maud faktisk kom fra.
Vis hele sitatet...

Denne styrken besto av endel flere en de britiske fartøyene. på land var det briter, franskmenn, polakker og siste rest av det norske forsvaret blant annet som tok tyskerne ut..
Jada, skulle vel stått allierte
Sitat av Forconin
Men det jeg husker å ha lest var at de allierte planla en fullskala invasjon av Norge, Norge hadde naturlig nok ytt motstand hvis dette hadde skjedd.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg husker å ha lest var det omtrent "avtal" at denne motstanden skulle bare være symbolsk, selv om vi helst ville være nøytrale. Det var nemlig en bred enighet om at hvis vi måtte velge, valgte vi heller vesten enn tyskerne
Som oppsumering kan vi kanskje si at Quisling var lands foreder og gjorde ikke noe godt for Norge, for å svare på Muradi sitt spørsmål.
Sitat av erlu
Så vidt jeg husker å ha lest var det omtrent "avtal" at denne motstanden skulle bare være symbolsk, selv om vi helst ville være nøytrale. Det var nemlig en bred enighet om at hvis vi måtte velge, valgte vi heller vesten enn tyskerne
Vis hele sitatet...
Dette vil jeg gjerne se kilder på. Synes det lukter litt landsforæderi å faktisk avtale at en invasjon skal møte symbolsk motstand som ikke har den hensikt å kaste ut invandererne.
Og vesten ? Tyskland er vel et vestlig land.
I en politisk diskusjon er "vesten" alltid synonymt med snillingene
Sist endret av CaptainP; 9. september 2008 kl. 17:09.
Sitat av CaptainP
I en politisk diskusjon er "vesten" alltid synonymt med snillingene
Vis hele sitatet...
Spørs vel litt på hvor du er.
England og Frankriket planla å innvadere Norge, men rettfør de skulle gjøre dette kom beskjeden om at krigen mellom finnland og russland var slutt. Da hadde de ikke noen grund til å innvadere Norge, siden den opprinnelige grunden hadde vert at de skulle hjelpe finnland men ikke fikk sendt styrker gjennom Norge.

(Dette var selvfølgelig bare ett på skudd til å gå inn å få kontroll over viktige havner.)

Men siden "vinterkrigen" mellom finnland og russland sluttet før britene fikk invadert hadde det aldri blitt en Engelsk innvasjon av Norge, derfor kan man ikke akkurat si at Norge hadde blitt angrepet av engelskmennene hvis ikke tyskerene hadde gjort det.
Hatet og mislikt av både majoriteten av det norske folk OG tyskerne selv = FAIL.
Det sto jo 10 000 engelskmenn i Namsos mens Hegra Festning holdt stand..
Utifra det jeg vet om det ble det avblåst pga. Norge ga hele krigen opp.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Muradi Vis innlegg
Mange sier Quisling var en landssviker, men noen andre mener at han hjalp til å unngå større krig i Norge under 2.verdenskrig. Jeg er helt nøytral på akkurat dette. Hva mener dere? Var han en landssviker som hadde samme syn som tyskerne, eller prøvde han bare å unngå mer krig i Norge?
Vis hele sitatet...
Quisling var uten en tvil: en lands sviker!.

Har hørt ditt spørsmål vært diskutert tidligere (ikke på nFF) Skal prøve og uttale meg på topick:

Q (orker ikke skrive hele navnet ) var tydlegvis ingen svoren ss. Han kunne uten tvil gjennomført større likvidasjoner hvis han hadde ønsket dette.
Verre var det med hans disipler Terboffen,Rinnan og lignende som terrorisere vanlige meneskers hverdag med stor glede.

Øuislings garnison våren 45 bedsto av flere hundre soldater i det sentale østland. Disse kunngjorde til sin ledelse at de ville kjempe til siste patron for sin fører, noe som faktisk Q ga kontraordre på og ba om at de måtte legge ned sine våpen. Noe de heldigvis gjorde.
Kan ikke se noe mer formidlende rundt denne person...



Øuisling burde aldri blitt hennrettet.

Han burde vært buret inne og deretter blitt brukt som et studie for fasiten:
Hva man IKKE skal gjøre.
Off-topic (yet again): I våres familie-tre står det at jeg er en fjern slektning (litt ihvertfall) av quislings høyre-hånd, Henry Rinnan (eller hvordan det skrives).

Ikke noe å være så stolt av, og jeg er ingen nazist eller noe slikt, mer en menneske-hater

Ellers, ja jeg synes quisling var en landsviker og fikk vel som fortjent. Vil tro han kanskje forhindret større krig i norge men det bøter vel ikke for alt det andre han gjorde?
Sitat av CaptainP Vis innlegg
I en politisk diskusjon er "vesten" alltid synonymt med snillingene
Vis hele sitatet...
Snillingene? Hvordan var England så mye bedre?
Sitat av Thrillseeker Vis innlegg
Snillingene? Hvordan var England så mye bedre?
Vis hele sitatet...
En av grunnene kan kanskje være at engelskmennene ikke puttet jøder, sigøynere, homofile, sosialister og polakker inn i ovner og massakrerte dem systematisk for å skaffe leverom til den ariske herskerrasen i en ekspansasjonskrig. En del mennesker oppfatter ikke dette som særskilt sympatisk, men det får nå kanskje hver enkelt avgjøre.
Sist endret av ivioynar; 8. november 2008 kl. 23:04.
Sitat av Thrillseeker Vis innlegg
Snillingene? Hvordan var England så mye bedre?
Vis hele sitatet...
De samlet ikke samlet jøder, sigøynere, svarte, homofile og kommunister i store leire, tvinget dem til å arbeidde til de døde, gasset dem ihjel og brente dem i store krematorier eller drev tortureksperimenter på dem. Du kommer sikkert snart til å bruke Dresden som eksempel på at de allierte var like ille som nazistene, men det er visse forskjeller.
Dresden, Hiroshima, Sovjetiske Arbeidsleirer, osv! De allierte og nazistene var alle jævelige, men hvem som var verst?Si det?

Mennesker generelt bedriver stort sett jævelskap i krig uansett.
Men glem ikke at det er seiersherrene som skriver historien, og det er stort sett den versjonen av historien vi har lært, om og om igjen fra vi var små=)
Sitat av Forconin Vis innlegg
Invasjon er invasjon. Norge ville være nøytrale (altså de godtok ikke alliert innblanding, og heller ikke tysk.)
Vis hele sitatet...
Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor Sverige fikk bli nøytrale, mens Norge ble invadert... Svensker og nordmenn er ikke så veldig annerledes (kan ikke tro at jeg sier dette), og begge parter stammer fra samme "sted".

Er dog ikke så veldig flink i historie på akkurat dette, så kan hende at dette virker som et veldig dumt spørsmål.
Sitat av alcoh0l^2 Vis innlegg
Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor Sverige fikk bli nøytrale, mens Norge ble invadert... Svensker og nordmenn er ikke så veldig annerledes (kan ikke tro at jeg sier dette), og begge parter stammer fra samme "sted".

Er dog ikke så veldig flink i historie på akkurat dette, så kan hende at dette virker som et veldig dumt spørsmål.
Vis hele sitatet...
Sveriges nøytalitet ble krenket svært ofte, bl.a. av Tyskland og England. En grunn til at de forble nøytrale var at de ikke utgjorde noen stor strategisk verdi og at det rett og slett ikke var resursser igjen til å krige om dem. Istedefor valgte stort sett begge sider å heller krenke nøytraliteten.
Sist endret av Deezire; 16. november 2008 kl. 00:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av alcoh0l^2 Vis innlegg
Det jeg ikke helt skjønner, er hvorfor Sverige fikk bli nøytrale, mens Norge ble invadert... Svensker og nordmenn er ikke så veldig annerledes (kan ikke tro at jeg sier dette), og begge parter stammer fra samme "sted".
Vis hele sitatet...
Vi har kyst mot nordsjøen og atlanterhavet. Sverige har ikkje det. Finnmark grenser i tillegg direkte mot Soviet, og har isfrie hamner som tyske slagskip kunne nytte for å angripe konvoier mot murmansk.

Utskiping av svensk jernmalm frå Kiruna gjekk via Narvik, som er ei isfri hamn. Noreg hadde store fiskeressursar, og mat til hæren var viktig for Hitler.

Kort sagt - Noreg var strategisk plassert. I tillegg tillet svenskane tysk troppetransport med svensk jernbane i byrjinga av WWII, og selde krigsmateriell til Tyskland. Så Sveariket var ikkje nøytralt på nokon måte. I byrjinga heldt dei med det tredje riket, men når dei såg vinden snudde for Hitler skifta dei side.
Jeg tror Quislings handlinger ble motivert av et ønske om oppnåelse av status og makt, ikke av politisk/idealistisk heroisme. Quisling trodde at Nazi-Tyskland ville nå sine mål og ville stå på "riktig" side. Så vidt jeg vet, var det vel ikke noe NS før etter at Hitler tok makten i Tyskland?

(Alt dette er spekulasjoner basert på ikke så veldig mye kunnskap.)