Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3945
Ettersom jeg ikke har særlig peiling på Hi-Fi tenkte jeg jeg skulle spørre her:

Jeg er på jakt etter høyttalere + forsterker til stua i hybelen hvor jeg bor. Vi er tre gutter som bor sammen som kommer til å spleise, men ettersom to studerer og en har siviltjeneste er det ikke snakk om verdens største budsjett; 4500 er absolutt, uoverskridelig maksimum. Å kjøpe til en sub i ettertid kan være mulig, dersom dere mener det vil trengs.

Det jeg er på jakt etter er et greit par stereohøyttalere+forsterker (gjerne med innebygget CD-spiller).

Stua det skal brukes i er på ~15 kvadrat, så vi trenger ingenting særlig kraftig - god lyd er viktigere.

Høyttalerne vil bli brukt mye til musikk, hovedsaklig innen HC/Metal/Prog/Punk, men også en del annet (tenk Thrice, Opeth, In Flames, Bad Religion, Coheed and Cambria, Rise Against). Dundrende bass er ikke noe krav, men litt trøkk bør de gi, og både bass, mellomtone og diskant må være klare og ha god dybde - en av oss er gitarist, og mange i vennegjengen er musikere, så dette er viktig.

Høyttalerne vil også brukes mye til film, en del til TV, og en del til spill. Surround er vi dog ikke interessert i.

Forsterkeren må ha tilkoblinger nok til minst dette: TV, en XBOX 360, en Wii, og en HTPC eller Squeezebox (alt etter hva vi bestemmer oss for å skaffe/bygge). Plass til en eventuell PS3 eller annet fremtidig konsoll og støtte for Logitech Harmony-fjernkontroller skader heller ikke.

Høyttalerne kan heller ikke være særlig store - de må få plass i en bokhylle e.l.; store gulvhøyttalere er uaktuelt. Det er også en fordel om forsterkeren får plass i TV-benken.


Kikket på dette settet som ble nevnt i en annen tråd. Vil dette holde? Er det bra nok til vårt bruk?
Ville vel heller satset på å spille all musikk fra pc, og droppe cd-spiller.

Ville heller gått for noe sånt:
Høyttalere
Forsterker

edit: For å makse budsjettet kunne du jo gått for Cerwin Vega 8", og Nad C315. Tror dette ville vært et knall oppsett til dere, da Cerwin Vega leverer drit god lyd sammen med Nad.
Sist endret av enanthate; 6. november 2008 kl. 02:47.
da du sier du vil ha stativ høytalere eller høytalere og plassere i en bokhylle, vil disse jbl'ene være et godt alternativ, da jbl generelt spiller utrolig bra på rock/metal osv.
i forsterker klassen kan du finne så mangt men denne fra denon gjør susen, har hørt den selv spille og er utrolig kraftig til å være så liten og nett. Men for og supplere bassen senere bør dere kjøpe en sub.

Høytalere: http://www.soundgarden.no/shop_item....177,179&id=761
Forsterker: http://www.hifiklubben.no/produkter/...erker_sort.htm
overskrider budsjettet med noen hundrelapper, men er absolutt verdt det, da du vil få utrolig mye mer lyd for pengene her enn i det kompakte anlegget du har valgt selv.
Som kilde finner dere bare en kabel og kobler til iPod/PS3, whatever med lyd eller cdrom for dette

Prophet: Cerwin Vega og Nad er en typisk fjortis greie som "alle" kjøper for konfepengene, ja de gir mye punch og høy lyd, men forferdelig lyd. Finnes ikke god bass i de, bare "dunk dunk" (ingen dybde i bassen), og noen horn som bare skriker ut diskant uten mål og mening, skarpt høyt og udetaljert noe som er særs viktig hører du på låter med litt gitarriffer o.l.
Skal du snakke oppsett som ikke koster skjorten, velg en blanding av Klipsch høytalere og Rotel elektronikk.. spiller rævan av CV..
Med Cerwin Vega 8", mener du disse?

Begge forslagene dine ser forøvrig bra ut, men høyttalerne er i begge tilfeller større enn vi egentlig har plass til. Kan alltids skvises inn, men hvis det finnes noe mindre er dette å foretrekke.
Sitat av SpARxXx Vis innlegg

Prophet: Cerwin Vega og Nad er en typisk fjortis greie som "alle" kjøper for konfepengene, ja de gir mye punch og høy lyd, men forferdelig lyd. Finnes ikke god bass i de, bare "dunk dunk" (ingen dybde i bassen), og noen horn som bare skriker ut diskant uten mål og mening, skarpt høyt og udetaljert noe som er særs viktig hører du på låter med litt gitarriffer o.l.
Skal du snakke oppsett som ikke koster skjorten, velg en blanding av Klipsch høytalere og Rotel elektronikk.. spiller rævan av CV..
Vis hele sitatet...
Fjortiss greie? Please..
CV er høyttalere som spiller kraftig, og Nad er forsterkere med rimelig bra effekt. Bare fordi du ikke har fått til noe bra lyd, betyr ikke det at de ikke greier. Har selv 2stk AL-1000, og med en mini-mikser eller software på pc'en kan lyden bli rimelig fin, og dyp bass er også lett å få til.
Du har ikke peiling på hva du snakker om når du sier CV gir forferdelig lyd, og "skriker ut diskant uten mål og mening".

Kråketær: Ja. De er litt over 70 cm høye, det er jo ikke så altfor stort, så om disse kunne fått plass ville det i mine øyne som regel sett bedre ut. De spiller også ganske bra, og kan om ønskelig presses til et ganske så høyt volum i forhold til den prisklassen
Sist endret av enanthate; 6. november 2008 kl. 03:15.
SpARxXx: vi må vel spare litt lenger i så fall, men de høyttalerne så ihvertfall langt bedre ut med tanke på størrelse. Om de er gode på metal o.l. er dette klart en fordel. Så ellers veldig bra ut.

Mtp. at dette er noe folk har veldig delte meninger om tror jeg uansett jeg skal vente på flere innspill...
Sitat av LydogBilde.no CV+Nad-test
Konklusjon
At Cerwin-Vega spiller Høyt med stor H er liksom ingen nyhet. Men at de i senere tid også har fått en generelt bedre lydkvalitet er det færre som vet. Bevares, de mangler fortsatt raffinementet og lydkvaliteten til tradisjonelle hi-fi-høyttalere. Men på den annen side har de og visse kvaliteter som selv svindyrt high-end-utstyr kan se langt etter. Når disse høyttalerne får selskap av forsterkerne de fortjener, blir dette noe av det mest kruttsterke du kan få for pengene. Så send ut nabovarsel, på med hørselvern og fyr løs! Hi-Fi blir aldri det samme etter dette ...
Vis hele sitatet...
Den er grei, men da har du i alle fall min anbefaling
Brukte totalt 8000 på CV anlegg nå, og en søt mikser. Har enda ikke fått makset det, da jeg sliter litt med lyspærene i taket...
Kjøpte brukt, det lønner seg som regel om ikke du er like glad i å åpne helt nye esker som meg.

Titt litt på Finn.no, på forskjellige merker. CV+Nad er rimelig vanskelig å få tak i der, har selv nylig sendt mail til så og si alle med slike anlegg, og alt er solgt. Har gått igjennom en god del annonser på Blocket.se også, like lite hjelp å få der.
Sitat av Prophet. Vis innlegg
Fjortiss greie? Please..
CV er høyttalere som spiller kraftig, og Nad er forsterkere med rimelig bra effekt. Bare fordi du ikke har fått til noe bra lyd, betyr ikke det at de ikke greier. Har selv 2stk AL-1000, og med en mini-mikser eller software på pc'en kan lyden bli rimelig fin, og dyp bass er også lett å få til.
Du har ikke peiling på hva du snakker om når du sier CV gir forferdelig lyd, og "skriker ut diskant uten mål og mening".
Vis hele sitatet...
Jeg hadde tidligere CV DC1515 sammen med 2 stk NAD216.. altså 2x400W i 8ohm
Trodde alltid dette spilte helt fantastisk helt til jeg faktisk hørte på noe annet.
Etter å ha hatt mye forskjellig sitter jeg igjen med følelsen av at det meste "hjemme hifi" fra cv er av lav kvalitet og lite trykk. men det er jo billig og da. ta en titt på bass elementene dine inne i AL1000 og se hva jeg mener med pinglete.

Til trådstarter, man sliter litt med å få lydkvalitet til under 4500

Med deres budsjett ville tatt en titt på disse høytalerene:
http://www.lydogbilde.no/test-dynavo...2146o.lbt.html
Atle: ikke snakk om, da de høyttalerne aldri ville få plass på stua her.
Sist endret av Kråketær; 6. november 2008 kl. 11:49.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
JBL og Klipsch er gode valg til det du beskriver her. Dog kanskje litt vanskelig å plassere innenfor det budsjettet du nevner. Når først budsjettet er såppas lavt ville jeg virkelig vurdert bruktmarkedet, da får du utrolig mye mer for pengene.

De som aldri har hørt annet enn CV vil såklart hevde at dette er det beste i verden, og nå er det jo også ofte sånn at enkelte har ett "favorittmerke".

CV fungerer til det det er bygget for, men skuffende dårlig på noe annet.
Jeg vil driste meg til å påstå at CV absolutt ikke fungerer til den musikken du lister opp her - spesielt ikke Metal, In Flames etc. Og vær så snill, ikke påstå noe annet om du ikke har hørt dette opp mot hverandre.

Har blandt annet hørt Cerwin Vega VE-12 og CLS-12 opp mot Dali Concept 8, alle sett bi-ampet med Nad C272. På techno, dance og film så er jo CV på hjemmebane. MEN når feks Amon Amarth spilte opp, så måtte til og med HFK-selgeren innrømme at det hørtes ut som en vinkelsliper mot ei ståldør. Det er sånt CV absolutt ikke er lagd for, og absolutt ikke fungerer på.

Igjen - med ett såppas beskjedent budsjett ville jeg definitivt vurdert bruktmarkedet.
Sist endret av Ond^Sofa; 6. november 2008 kl. 15:51.
VE- og CLS-seriene er jo noe av det dårligere du får fra CV, det er fordi Stanton kjøpte opp CV, og etter det har lydkvalitet osv sunket en del. Mine er mer enn 10 år gamle, og produksjonen av disse stoppet for lenge siden, og de knuser CLS215 som man får idag.
Det spørs mye på hvilken serie man går i. Men det Sofa sier kan stemme, jeg vet ikke hva for musikksjangere disse høyttalerene er godt egnet til og ikke, men jeg spiller mye trance/hardstyle/etc, og spiller også gitar på dette anlegget, og får super lyd uansett. Forskjellen er sikkert der, men tror ikke den er så merkbar at det gjør noe, i hvert fall ikke i de gamlere seriene.

Når jeg sier CV spiller veldig kraftig for pengene, så har jeg selvfølgelig hørt andre anlegg. Jeg sitter ikke og argumenterer for at de er bra når jeg ikke har hørt annet. Men etter min mening, og til min bruk av musikk, så har jeg funnet ut at CV er et av merkene som er aktuelle.

Atle: Hvis du tror at man kan ta ut et element og se på størrelsen, og utifra det si om dette er en tragisk eller kraftig høyttaler, så tror du grundig feil... Lite trykk gir de definitivt ikke.
Hva mener du med at CV er billig? Har du ikke sett det som har stått om HFK i media? De er veldig dyre, kun fordi de leverer kvalitet.
Sitat av Prophet. Vis innlegg
Fjortiss greie? Please..
CV er høyttalere som spiller kraftig, og Nad er forsterkere med rimelig bra effekt. Bare fordi du ikke har fått til noe bra lyd, betyr ikke det at de ikke greier. Har selv 2stk AL-1000, og med en mini-mikser eller software på pc'en kan lyden bli rimelig fin, og dyp bass er også lett å få til.
Du har ikke peiling på hva du snakker om når du sier CV gir forferdelig lyd, og "skriker ut diskant uten mål og mening".

Kråketær: Ja. De er litt over 70 cm høye, det er jo ikke så altfor stort, så om disse kunne fått plass ville det i mine øyne som regel sett bedre ut. De spiller også ganske bra, og kan om ønskelig presses til et ganske så høyt volum i forhold til den prisklassen
Vis hele sitatet...
Alle vet da at de fleste høytalere fra HIFI er mindre bra. Skal man ha anlegg går man til Soundgarden eller Resonans. HIFI selger merker som spiller høyt, men grumsete. Man må ha masse ekstrautstyr for å få go-lyden.
Det har du jo innrømmet selv gjennom at du snakker som mini-mikser eller software.
http://www.hifiklubben.no/produkter/...d_fm-radio.htm
Trenger du ikke radio, får du den sikkert enda billigere uten. Evt.
1 x CD-spiller +|-
ARGON CDP3245 -... kr. 1.298,00
1 x Integrert forsterker +|-
ARGON AMP3245 -... kr. 1.298,00
1 x Høyttalere +|-
DALI Concept 1 ... kr. 1.796,00
Sist endret av homer666; 6. november 2008 kl. 18:08.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Prophet. Vis innlegg
Atle: Hvis du tror at man kan ta ut et element og se på størrelsen, og utifra det si om dette er en tragisk eller kraftig høyttaler, så tror du grundig feil... Lite trykk gir de definitivt ikke.
Hva mener du med at CV er billig? Har du ikke sett det som har stått om HFK i media? De er veldig dyre, kun fordi de leverer kvalitet.
Vis hele sitatet...
HFK er dyre fordi de har enemarked på alt de selger. CV er billig i forhold til de fleste andre merker. Det er en billig konstruksjon som er billig å selge.

Sitat av morphinytry Vis innlegg
Alle vet da at de fleste høytalere fra HIFI er mindre bra. Skal man ha anlegg går man til Soundgarden eller Resonans. HIFI selger merker som spiller høyt, men grumsete. Man må ha masse ekstrautstyr for å få go-lyden.
Det har du jo innrømmet selv gjennom at du snakker som mini-mikser eller software.
Vis hele sitatet...
Så B&W 800-serie og Dali Helicon spiller grumsete? Knallsterke argumenter
for et lite rom, har disse vunnet flertallige tester for nettopp den bruken.
http://www.ascendacoustics.com/pages...00/htm200.html
Og finnes det noen som selger disse i Norge?
Thrillseeker: og hva skal drive disse, om de bruker såpass av budsjettet? Luft og kjærlighet?
Dali Concept 6 er gode høytalere i forhold til prisen, for all del, men det er vel bom i forhold til trådstarters ønske om høytalere som går inn i bokhylla og også mtp budsjett.

Dali Concept 1 (1800,-) har imidlertid tidligere blitt nevnt i tråden, og der vil jeg henge meg på; som budsjetthøytaler er den et utmerket valg. Jeg bruker dem selv som bakhøytalere i surroundoppsett, men har testet dem som stereohøytalere og de leverer definitivt mer enn man skulle forvente av pris og størrelse. Hjelper du dem litt i forhold til plassering kan du hente ut overraskende mye bass i bunnen også.

Hva gjelder forsterker ville jeg holdt en knapp på NAD C315BEE (2300,-). Den vil være mer enn nok til å drive Concept'ene, samtidig har den 6 linjeinnganger og en minijack foran (praktisk om noen vil koble på mp3-spilleren sin).

Total pris på 4100,- og et anlegg som vil spille både musikken du skisserer og annen musikk, men som samtidig gir grei lyd til TV/film. Som en bonus ser også komponentene helt ok ut.

Om dere dropper noen øl eller hva som skal til for å øke budsjettet, men samtidig vil ha små høytalere bør du høre på Dali Concept 2 (2400,-), men der må du nesten høre etter selv for å høre om du synes det er verdt det.
CV CLS6 koster jo ikke mye og er kurante bokhylle høytalere, kjører mine sammen med 15" subben til CV og de spiller bra sammen uten tvil, kjører de på NAD 372. hadde cls15 før og cls6+subben spiller bedre i mine øyne

http://www.hifiklubben.no/produkter/...alere_sort.htm
Sikkerhetsklarert
mye lyd for LITE penger, Dynavoice f6, evt m65 om du vil gi litt mer.
Ser det er en del kniving mellom CV og andre merker her.

Men dere må jo bare tenke på bruken.
Om dere skal ha fest hele tiden, og ørene deres er så bedøvne at dere ikke hører hva drit som kommer ut av noen små CV høytalere, så kjøp dem.

Personlig, etter å ha hørt enn del, støtter jeg forslaget til SpARxXx fullt ut!
JBL er et bra, og kjent merke, som kan levere bra!
Og ikke undervurder stativhøytalere, med rette plaseringa så kommer folk til å spørre om hvor i helvette all lyden kommer fra!

Om dere så føler for mer lyd, så kan dere satse på en ZTX sub i 8" klasse, har en selv og den fungerer helt bra til en hybel!
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Og finnes det noen som selger disse i Norge?
Vis hele sitatet...
http://www.ascendacoustics.com/

kjøp de over nett
Vil Anbefale Patos Basic-310. kostar 1000kr på komplett (org. Pris: rundt 4000) fordi at patos har gått konkurs. Desse høgtalarane har bra trøkk i forhold til størrelsen og har god lyd.
Sitat av Prophet. Vis innlegg
Ville vel heller satset på å spille all musikk fra pc, og droppe cd-spiller.

Ville heller gått for noe sånt:
Høyttalere
Forsterker

edit: For å makse budsjettet kunne du jo gått for Cerwin Vega 8", og Nad C315. Tror dette ville vært et knall oppsett til dere, da Cerwin Vega leverer drit god lyd sammen med Nad.
Vis hele sitatet...
Har hatt samme oppsett selv, umulig å sprenge elementene og spiller som bare faen
Det virker som en del folk her misforstår noe: jeg gir blanke faen i om høyttalerne kan spille høyt. Stua de skal stå i er såpass liten at et sett PC-høyttalere til 800 kroner kan fylle rommet med lyd. Besides, det er naboer i etasjen over som vi har få planer om å gjøre sintere enn vi må. Det viktige er at de spiller bra.

Så langt heller jeg mest mot det SpARxXx og PolkagrisLaila sier, JBL virker som et godt valg. Men forsterker er jeg fremdeles usikker på. Er det mulig å finne en forsterker til under 1500 uten å ofre for mye kvalitet eller effekt? Hvordan vil f.eks. Argon-forsterken Prophet og Bundy nevnte funke sammen med JBL'ene SpARxXx nevnte?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Så langt heller jeg mest mot det SpARxXx og PolkagrisLaila sier, JBL virker som et godt valg. Men forsterker er jeg fremdeles usikker på. Er det mulig å finne en forsterker til under 1500 uten å ofre for mye kvalitet eller effekt? Hvordan vil f.eks. Argon-forsterken Prophet og Bundy nevnte funke sammen med JBL'ene SpARxXx nevnte?
Vis hele sitatet...
http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=38174&cat=13
Ond^Sofa: ser ut som et knalltilbud, men den der er rett og slett for høy til å få plass i TV-benken vår, og å sette den på gulvet er ikke akkurat aktuelt...

Har forøvrig vært innom både HiFi-klubben og Soundgarden i dag og prøvehørt henholdsvis Argon 6220 og JBL ES20... Var en tydelig kvalitetsforskjell, er ingen tvil om det, JBL-ene hadde en mye, mye bedre mellomtone og virket i det hele tatt bedre egnet til min type musikk, men prisen er ganske stiv mtp. at Argon-høyttalerne koster under halvparten. Begge var forøvrig drevet av CD-recievere på ~2x25W i rundt 3000-kronersklassen, så jeg ser ikke for meg problemer uansett om jeg parer dem med Argon AMP3245.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Kråketær Vis innlegg
Kikket på dette settet som ble nevnt i en annen tråd. Vil dette holde? Er det bra nok til vårt bruk?
Vis hele sitatet...
Har litt lite peiling på anlegg og slik, men vil man kunne koble dette anlegget til en pc for eksempel, slik at jeg kan spille av musikk på pcen men høre det på anlegget? Hvordan gjør man det i så fall?
Sitat av lille___meg Vis innlegg
Har litt lite peiling på anlegg og slik, men vil man kunne koble dette anlegget til en pc for eksempel, slik at jeg kan spille av musikk på pcen men høre det på anlegget? Hvordan gjør man det i så fall?
Vis hele sitatet...


Så lenge de har analoge innganger (en hvit og en rød kabel, slik som spillkonsollene har + en gul for bilde). Kan du kjøpe deg en kabel fra mini-jacken(3.5mm utgang, slik som du sikkert har ut fra pc'n) til analog.

http://www.hifiklubben.no/produkter/...abel_1,5_m.htm


Da vil du nok få lyd fra pc'n ut av anlegget ditt.
Sist endret av EnGeL; 23. november 2008 kl. 16:10.