Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  115 12080
For noen minutter siden så oppstod det en tråd som handlet om at Jens Stoltenberg var en landssviker, og trådstarter linket den rasistiske siden dittfolk.no. Og folk slaktet denne mannen på grunn av hans meninger, noe jeg godt kan forstå, men det provoserer meg litt. Hvorfor mener han noe så hårreisende?

For to uker siden, så var jeg på et foredrag på antirasistisk senter, om rasisme i USA, av en svært klok dansk mann ved nav Jakob Holdt. Internettsiden hans: www.american-pictures.com.
Dette foredraget forandret meg. Jeg er selv svært rød (er medlem av IS) og er veldig tollerant for innvandrere. Er egentlig for åpen innvandring, men det er en annen sak. Poenget mitt er at jeg, er ikke noe rasist. Men denne mannen forandret meg, fra ikke-rasist, til rasist-bekjemper. Mannen forandret hele meg, og fjernet alle mine fordommer.

Jakob Holdt er en mann som har viet hele livet sitt til dette prosjektet. Han reiste i Amerika på 70 tallet, og bodde sammen med de undertrykte. Han reiste dit med totalt 40 dollar, og prøvde å få bo sammen med de undertrykte, som i dette tilfellet var de svarte. Noen steder ble han bare kastet ut, spyttet etter, noen steder var han ikke velkommen, og noen få, få steder, så fikk han bo en natt, men våknet ofte opp med en hagle til hodet. Han levde mitt i hatet som de svarte hadde til de hvite, og hvorfor hadde de dette? Fordi i hundrevis av år har de svarte alltid vært de undertrykte. De har blitt hetset, det har vært slavehandel, og i det moderne landet som USA er, så fins det altså en enorm undertrykkelse, der størsteandelen av de fengslede er svarte, og i slummen i sørstatene så fins det svarte mennesker som er såpass fattige at de må spise søle for å få i seg kalk, mens vi hvite ruller oss i penger. Og mens alle de hvite i USA nyter luksusen, som kanskje særlig vokste til på 80-tallet, så var det altså èn av få, få mennesker av de hvite som faktisk satte foten ned og støttet de svarte og dems undertrykkelse. Han reiste som sagt rundt i Amerika når han var tidlig i 20åra, og forstod disse menneskene fullt ut, og fikk en enorm kjærlighet tilbake.

Men denne mannen ville ikke bare støtte de svakeste i samfunnet, men han ville støtte alle og forstå alle. Også rasistene. Han meldte seg inn i Kukluxklan og var med på møtene dems, og konkluderte dermed med at størsteparten av medlemmene der hadde hatt en svært traumatisk barndom, full av mishandling, voldtekt og rasismehjernevasking. Og Jakob skilte seg ut på dette området. I stedet for å skjelle de ut, latterliggjøre de, og hetse de, (som samtlige gjorde i tråden til vår lille rasist) så prøvde faktisk Jakob å forstå disse menneskene, for han levde på tankegangen at det fins noe godt i alle personer, også i de personene som er de mest kyniske, som menneskene i Kuklux-klan. Og dette beundrer jeg.

For tiden jobber jeg særdeles mye, og tjener opp masse penger for jeg skal kjøpe meg en flatskjerm (som jeg tidligere lagde tråd om) men vurderer nå sterkt om jeg faktisk skal gi alle de pengene til veldedighet på et vis.
Jeg er bare 17 år gammel, og har ikke så mye jeg kan gjøre, annet enn å gi restematen fra jobben til uteliggerne i Sandvika sentrum etter jobb. Derfor skriver jeg dette innlegget, i håp om at det kanskje er noen rasister eller nazister som leser dette, og kanskje, forhåpentligvis så er det kanskje noe inni hodet dems som vekker de litt opp litt og tar tak i seg selv. livet deres er fortsatt ikke over, og dere kan gjøre noe godt ut av det .

Dette innlegget er heller ikke noe forsøk på å reklamere for Jakob Holdt, men for å kanskje få litt mindre rasisme her til lands. Se på internettsiden hans: www.American-Pictures.com , og hvis det er noen nazister/rasismer som leser tråden som har lyst til å ta seg selv i nakkeskinnet, kontakt han. Jeg er helt sikker på at mannen er skjeleglad for å fortsatt ha noe å bidra med i samfunnet.
Og jeg håper dette innlegget vekker en liten del av dere alle som kanskje kalte idioten på festen som stjal ølen din for en forbanna pakkis.
Veldig fint innlegg!

Jeg støtter også innvandring og er sterkt imot all rasisme.
Noe særlig rasisme bekjemper har jeg nok aldri vært. Men, har vel
vært der og satt foten ned, om det var noen som gikk over streken.

Jeg er samtidig veldig interesert i tankegangen til rasister. Hvordan kan to personer her i verden
ha så forskjellige meninger om et tema?
Har tenkt mye over det, men kommer ikke fram til noen særlig bra fasit. Det jeg vil tro er en veldig traumatisk barndom, voldtekter, misshandlig og ikke minst hjernevasking. Det er de hoved årsakene vil jeg tro.
Prøvde også en gang å kontakte et medlem av Norges Patriotene for å snakke med han.
Begynte å spørre en del spørsmål, og var open om mitt syn.
Han nektet rett å slett å forklare seg, og hjelpe meg til å forstå hva han mente og tenkte.

Det jeg lengter etter, er å høre en utdypende historie om hvorfor han eller henne har valgt å kalle seg selv for rasist eller nynazist.
Godt innlegg, ja!
Nå er det ikke helt sånn at alle hvite i usa har masse penger, mens alle svarte er fattige - men forstår jo poenget full ut.
Tenkte bare å slenge inn et godt eksempel på delen_hjernevasking som årsak til et rasistisk mennesksyn: nazi family on tyra banks show
Rasisme i Norge og Rasisme i Usa er to forskjellige ting. Amerika har en helt annen fortid en hva Norge har, og la meg si deg en ting: Rasisme går begge veier. Av det jeg har opplevd så skjer det oftest "andre veien". Jeg har opplevd å bli sett ned på på visse fester hvor innvandrere var i flertall. Her konsentrerer du deg om en propagandafylt versjon av "den hvite manns hat". Eller kanskje du ikke regner med å bli kalt for "Adolf" som rasistisk? Jeg, som har en germansk stamtavle kan ikke gjøre rede for noe en person av samme rase gjorde. Og igjen så fremmer du din sak kun fra "de stakkars sin side". Jeg har et par venner i Amerika, og de blir utsatt for mer rasisme enn de selv utsetter andre for.
La meg bare nevne "Sup cracka" "Got dat moneh fo me vanillaboy?". Dette aksepteres i stor grad, hvorimot "Yo nigga was crackin fo sho" sagt av en som ikke er svart oppfattes som rasisme.

Jeg har ikke noe til overs for verken rasisme eller anti-rasisme. Særlig da det siste punktet der.
Du snakker om at medlemmer av Kukluxklan etc har blitt hjernevasket? Slik jeg ser det nå så er det DU som er hjernevasket. Sorry for å si det.
Her i Norge er det største problemet at du blir oppfattet som en rasist bare du ytrer realistiske meninger. Marginalt få som kan skille mellom det.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Sitat av sumoivar
Godt innlegg, ja!
Nå er det ikke helt sånn at alle hvite i usa har masse penger, mens alle svarte er fattige - men forstår jo poenget full ut.
Tenkte bare å slenge inn et godt eksempel på delen_hjernevasking som årsak til et rasistisk mennesksyn: nazi family on tyra banks show
Vis hele sitatet...
Fy....
Ekstremt forstyrrende video!

Bra tråd.
Flott innlegg Max!

Og et interessant tema det der, Oom.

Det er å dra det veldig langt å kalle meg jøde, snakker ikke en gang hebraisk, men siden moren min er fra Israel regner mange meg merkelig nok som fullblods jøde. Uansett, fikk anledning en gang til å snakke med en nynazist. Jeg må innrømme at jeg hadde fryktelig lyst til å spørre han om hvor mange ganger han hadde blitt voldtatt i øret som barn, men bestemte meg for å faktisk høre på hans meninger på en fordomsfri måte.

Det var bare et problem: fyren var drittredd for å konfrontere meg, og skygger umddelbart banen fortsatt.
Og det er ikke fordi jeg er stor og sterk.. Merkelig.
Jeg er både enig og uenig om mye. Selv synes jeg innvandringspolitikken vi har i Norge burde ha vært strammet inn noe. Men beklageligvis er jeg ikke våken nok til å ta den diskusjon for ente gang..
Sitat av sumoivar
Godt innlegg, ja!
Nå er det ikke helt sånn at alle hvite i usa har masse penger, mens alle svarte er fattige - men forstår jo poenget full ut.
Tenkte bare å slenge inn et godt eksempel på delen_hjernevasking som årsak til et rasistisk mennesksyn: nazi family on tyra banks show
Vis hele sitatet...
Hva i helvette, hvorfor er det Norske flagg i den videoen? Er det norske flagg et tegn på nazisme ellerno?
Sitat av Molykun
Rasisme i Norge og Rasisme i Usa er to forskjellige ting. Amerika har en helt annen fortid en hva Norge har, og la meg si deg en ting: Rasisme går begge veier. Av det jeg har opplevd så skjer det oftest "andre veien". Jeg har opplevd å bli sett ned på på visse fester hvor innvandrere var i flertall. Her konsentrerer du deg om en propagandafylt versjon av "den hvite manns hat". Eller kanskje du ikke regner med å bli kalt for "Adolf" som rasistisk? Jeg, som har en germansk stamtavle kan ikke gjøre rede for noe en person av samme rase gjorde. Og igjen så fremmer du din sak kun fra "de stakkars sin side". Jeg har et par venner i Amerika, og de blir utsatt for mer rasisme enn de selv utsetter andre for.
La meg bare nevne "Sup cracka" "Got dat moneh fo me vanillaboy?". Dette aksepteres i stor grad, hvorimot "Yo nigga was crackin fo sho" sagt av en som ikke er svart oppfattes som rasisme.
Vis hele sitatet...
Er helt enig, det nesten ikke til å diskutere en gang. Dette er selvsagt ingen grunn til å bli rasistisk, påstår ikke at det er poenget ditt, men en del ser det slik - desverre (hat avler mer hat).
Har personlig flere venner med alle mulige etniske bakgrunner. De kan gjerne ha selvironi, for å kalle det det, og er generelt ikke særlig høytidelige i "rasesammenheng". Og mange innvandrere/etnisk fremmede er slik.
Derimot, er også en god del ikke slik. Har som du snakker om, selv blitt kalt for frekke til jævlig stygge skjelsord, hvor min lyse hudfarge og/eller norske bakgrunn blir direkte spottet - og det helt uprovosert. Jeg er en fredens kar, men noen vil ikke i ha fred som jeg ser det. (Men det gjelder vel bare å ignorere slikt faenskap, og iallefall ikke glemme at absolutt ikke alle er slik. Problemet er at de "snille" er gjerne de man ikke legger merke til)

Defgon: Samme lurte jeg på. De er vel så blanke i toppen av kunnskap at de fremdeles tror Norge er en vikingnasjon, og at det innebærer krig og fremmedhat som nasjonale verdier!
Sist endret av sumoivar; 30. oktober 2008 kl. 00:49.
Sitat av Defqon
Hva i helvette, hvorfor er det Norske flagg i den videoen? Er det norske flagg et tegn på nazisme ellerno?
Vis hele sitatet...
Nynazister verden over bruker det norske flagget som et av sine symboler ja. Det er spesielt vanlig i Tyskland, hvor en eller annen halvnorsk skrullebukk har en sjappe som selger masse nazistuff.

Rettelse: Fyren er vel tysk, men sjappa/klesmerket hans har et norsk navn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thor_Steinar
Sist endret av mentalmelt; 30. oktober 2008 kl. 00:56.
Sitat av Joachimsen
Flott innlegg Max!

Og et interessant tema det der, Oom.

Det er å dra det veldig langt å kalle meg jøde, snakker ikke en gang hebraisk, men siden moren min er fra Israel regner mange meg merkelig nok som fullblods jøde. Uansett, fikk anledning en gang til å snakke med en nynazist. Jeg må innrømme at jeg hadde fryktelig lyst til å spørre han om hvor mange ganger han hadde blitt voldtatt i øret som barn, men bestemte meg for å faktisk høre på hans meninger på en fordomsfri måte.

Det var bare et problem: fyren var drittredd for å konfrontere meg, og skygger umddelbart banen fortsatt.
Og det er ikke fordi jeg er stor og sterk.. Merkelig.
Vis hele sitatet...
Litt OT, men med jødisk mor regnes du som en "fullblods jøde", statsborgerskap i Israel kan du og få. Det er millioner av jøder som ikke snakker hebraisk.

Uansett! Når det gjelder det å konfrontere mennesker med rasistiske tendenser, så er det utrolig kjedelig. De kan stå fast på at det de mener er rett og at de er ikke rasister, men de hater "de jævla polakkene som tar alle jobbene våre" eller "pakkisene som stjeler og slåss." De tror ikke at det de mener er galt, de tror rett og slett på stereotypene om forskjellige etnisiteter.
På skolen jeg går på er det en hel del "utlendinger" mange av disse er hyggelige,
snille mennesker man kan være trygge på.
men uheldigvis er det mange, altfor mange, som går er "stereotype utlendingen".
med dette mener jeg sint, bruker og selger narkotika, ser altid etter bråk,snakker stygt om hvite etc.
jeg regner med de fleste har møtt denne type mennesker, både svarte og hvite.

Personlig mener jeg man skal dømme etter personen ikke utseende men siden jeg har møtt mange slike personer på kort tid kan det bli utrolig lett å kjemme alle under samme kam,
det jeg mer eller mindre vil frem til er at "utlendinger" har en tendens til
å skape opp slik tankegang i trangsynte personer noe som er uheldig for samfunnet i sin helhet.

Jeg håper jeg ikke bli misforstått, poenget er ikke å slenge dritt om innvandrer befolkningen i norge
men jeg tror ofte, spesielt i unge, blir rasisme usunnt avlet og deretter får man mer hat mot ukjente "raser"

dette var mitt forsøk på å forstå rasister.
Sitat av Realist1
Og bare for å nevne det. Hadde kjøretime i dag på kjøreskolen min, og for ikke lenge siden hadde en "mann av utenlandsk opprinnelse" gått inn, tvers gjennom lokalet, hentet en nøkkel og stukket av i en av bilene. Kjøreskolen ble oppringt av en bensinstasjon i Ålgård senere, da bilen hadde fylt bensin der og stukket av fra regningen. Sånn by the way, lissom.
Vis hele sitatet...
Og poenget ditt var... ? Denne handlingen kunne like gjerne vært utført av en person fra Norge også. Det spiller vel heller ingen rolle hvorvidt denne personen var fra Norge, Kina eller Russland, så jeg ser ikke helt hensikten din med å inkludere "mann av utenlandsk opprinnelse", eller i det hele tatt selve episoden.
Sist endret av Gisse; 30. oktober 2008 kl. 01:21.
Sitat av Defqon
Hva i helvette, hvorfor er det Norske flagg i den videoen? Er det norske flagg et tegn på nazisme ellerno?
Vis hele sitatet...
Er vel fordi vi er så ariske. Så en dokumentar om neonazisme i statene og der var det et innslag om en skikkelig nazifamilie. Ungene der hadde norske flagg på veggene.
Sitat av Poopypants M.D
Litt OT, men med jødisk mor regnes du som en "fullblods jøde", statsborgerskap i Israel kan du og få. Det er millioner av jøder som ikke snakker hebraisk.

Uansett! Når det gjelder det å konfrontere mennesker med rasistiske tendenser, så er det utrolig kjedelig. De kan stå fast på at det de mener er rett og at de er ikke rasister, men de hater "de jævla polakkene som tar alle jobbene våre" eller "pakkisene som stjeler og slåss." De tror ikke at det de mener er galt, de tror rett og slett på stereotypene om forskjellige etnisiteter.
Vis hele sitatet...
Hvordan karakteriserer man jøde? Folkeslag? Nja, vet ikke helt.. Nasjon? Egentlig ikke. Jeg ser ikke lenger på meg selv som jøde, jeg er noe så enkelt som en blanding mellom en norsk far og en israelsk mor. Jeg har som sagt noen av særtrekkene, men.. Nei. Det er et begrep som er skapt av jødene selv, at du er jøde fordi moren din er det. Jeg ser ikke på det slik. Jeg er jo mixet Men poenget er uansett at en nynazist ser på meg som en jøde

Back to topic: dere som syter og gnåler når det står "utlending voldtok kvinne" i avisene og bruker dette som et av hovedargumentene mot innvandring: dere er klar over at man aldri skriver "nordman voldtok kvinne" i avisene?
Og at det dessuten, gjerne ubevist blant folket, vekker mer oppsyn å skrive "innvandrer, somalier"osv?
Sist endret av Joachimsen; 30. oktober 2008 kl. 01:40.
Jeg har ingenting imot hudfarger eller raser for å si det sånn, bare imot folk som driver med dritt og det er/blir gjort av alle raser.

Men har vært borti flere forskjellige folk både norske og andre etniske grupper og jeg mener at flere av disse oppfører seg tåpelig, men alikevell er det ikke fargen på huden jeg går etter, bare måten personen oppfører seg på.

Jeg driter i om det er en med etnisk bakgrunn eller norsk som har gjort "ugjærningen", det har ingen betydning, det er tingen de gjør. Hvis nå dette skulle være en person med utenlandsk opprinnelse og jeg sier min mening om saken blir man stemplet som rasist, selvom jeg ikke har nevnt noe med raser. Dette skjer selvfølgelig ikke hver gang, men det skjer.

Jeg er positiv til innvandring, jeg mener bare de trenger bedre oppfølging av staten.
Vi i Norge må ha et friere sinn til andre raser/folke grupper, og ikke være så trangsynte og tro at folk som har en annen hudfarge enn oss selv automatisk sammenlignes med "tjuvpakk".

Farge har ingen betydning.
Sitat av Defqon
Hva i helvette, hvorfor er det Norske flagg i den videoen? Er det norske flagg et tegn på nazisme ellerno?
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke helt riktig. Det flagget som Nazi-Tyskland brukte under krigen har de samme geometriske formene som det norske, og vil da veldig lett forveksles med det norske flagget. Men det folk i denne sammenhengen ikke legger merke til er at det flagget som nazistene brukte hadde svarte striper istedet for blå striper som i det norske flagget. Derfor ser det ut som et norsk flagg, men det er det ikke...
eirikB:
Det norske flagget brukes flittig. Les selv.
http://www.aftenposten.no/english/lo...cle1556465.ece
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Poopypants M.D
Litt OT, men med jødisk mor regnes du som en "fullblods jøde", statsborgerskap i Israel kan du og få. Det er millioner av jøder som ikke snakker hebraisk.
Vis hele sitatet...
Reagerer litt på den der, hvorvidt man er jødisk har i praksis ingenting med "rase" å gjøre, det er jo ett livssyn.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg hadde egentlig tenkt og skrive at vi nordmenn er verre enn våre ikke-vestlige innvandrere. Men ifølge SSB så gjør faktisk innvandrere mer kriminalitet i Norge regnet i %. Sett, jeg tror problemet ligger integrering, se for dere at hele Norge reiste til Spania. Vi hadde blitt sett på, og vi hadde nok gjort ganske mye galt.

Kilde: http://www.ssb.no/vis/magasinet/blan...-05-08-01.html

Ikke-vestlige innvandrere gjør ganske lite mer kriminalitet enn den gjennomsnittlige nordmannen.
Sitat av Defqon
Hva i helvette, hvorfor er det Norske flagg i den videoen? Er det norske flagg et tegn på nazisme ellerno?
Vis hele sitatet...
Hitler mente at Norge var det reneste landet og nordmenn det peneste og reneste folkeslaget. Norge var liksom et slags "ideal" for resten av det 3.reich. Er skammelig at det fremdeles brukes som et nazisymbol nå, og det er ikke lenge siden ambassaden vår i tyskland måtte skape bråk for å få en nazi butikk til å skifte logoen sin, som var et norskt flagg.
SOS Rasismes egen avis, AntirasisteN, har kommet med sin fjerde utgave i 2008 i disse dager. Der inne er tre personer i Trondheim hengt ut som nazister, ut ifra Nettby-profil.

Ansiktene deres er sladdet, men for oss som er litt bevandret i det nasjonalistiske miljøet ser man lett hvem personene er. SOS Rasisme har brukt Nettby for å finne bilder av personene, sladdet ansiktene, og henger dem nå ut som nazister i egen avis.

Den ene er med i Heimevernets Ungdomsavdeling, og SOS Rasisme meddeler at de har sendt inn brev til HVU hvor de mener de bør kaste ut vedkommende på grunn av at DE tror vedkommende er nazist. Disse påstandene er basert på Nettby-profil.

Til tross for at ingen av disse tre har oppført seg nazistisk på Nettby (eller ER nazistiske i det hele tatt!), så gjør nå SOS Rasisme dette. Alle disse tre er nasjonalister, og ferdig med det. INGEN av dem er nazister! Og nå skal altså folk kastes ut fordi SOS Rasisme TROR noe om dem? Og fordi de er nasjonalister og glade i eget land? En av dem har allerede blitt kastet ut av en idrettsklubb på grunn av SOS Rasismes ubegrunnede påstander. De truer organisasjonene med "Kast dem ut, ellers stempler vi dere som en nazisympatiserende organisasjon i vår avis!" - og dermed er det gjort, og SOS Rasisme ødelegger for enkeltpersoner som ALDRI har vært nazister - de er bare nasjonalister.

SOS Rasisme skyr vitterlig ingen midler! Hvor langt over grensa skal de gå før folk reagerer?

Derfor skriver jeg dette innlegget, i håp om at det kanskje er noen rasister eller nazister som leser dette, og kanskje, forhåpentligvis så er det kanskje noe inni hodet dems som vekker de litt opp litt og tar tak i seg selv. livet deres er fortsatt ikke over, og dere kan gjøre noe godt ut av det .
Vis hele sitatet...
Nasjonalisme er fedrelandskjærlighet, og ønsket om å ivareta egen kultur, historie og å bevare demografien, dette er IKKE rasisme. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg vil ikke undertrykke andre folkeslag, jeg mener bare rett og slett av det er oss nordboere som hører hjemme her oppe da vi gjennom tusenvis av år med genetiske mutasjoner har tilpasset oss livet her oppe. Når forskjellige kulturerer, religioner og etnisiteter blandes så oppstår det kun konflikter, dette ser vi jo over hele verden.

Sitat av Cheroxx
Reagerer litt på den der, hvorvidt man er jødisk har i praksis ingenting med "rase" å gjøre, det er jo ett livssyn.
Vis hele sitatet...
Det er bare de siste årene andre folk av ikke-jødisk opphav har kunnet konvertere til jødedommen i det moderne samfunn.
En askenasisk jøde er en etterkommer av de jødene som bodde i Nord og Øst -Europa i middelalderen. En sefardiskjøde er en etterkommer av de jødene som flyktet fra middelhavet. De fleste tilhører en av disse hovedretningene. 1)
Israel er en av de mest rasistiske statene på jorden, og det er en av grunnene til at jødene er så suksessrike. De holder seg sammen og tar vare på hverandre og religionen (og slekt) knytter de veldig sammen.




1) http://www.skoleforum.com/stiler/sae...t.aspx?id=5286

Sitat av Max-Mekka
Og jeg håper dette innlegget vekker en liten del av dere alle som kanskje kalte idioten på festen som stjal ølen din for en forbanna pakkis.
Vis hele sitatet...
Hva om pakistaneren hadde omtalt deg som "jævla potet"? Hadde ikke det vært rasisme...? Eller fungerer det bare en vei? Innvandrere som går løs på kun etniske nordmenn er ikke rasisme ifølge SOS Rasisme, om det hadde vært motsatt så hadde det vært heksejakt etter rasister. Du kan forestille deg hvor mye trøbbel negeren som slo ned Ali Farah i Oslo hadde fått om han hadde vært nordmann, og ikke neger.
Han hadde blitt stemplet som den verste nazisten og blitt uthengt overalt.
Jeg må si det var litt morsomt å lese Ali Farah sin kronikk der han langer ut mot nordmenn og vesten, han viser det sanne bildet av seg selv, og at han faktisk er den som er rasist her.

Sitat av Sio
Jeg hadde egentlig tenkt og skrive at vi nordmenn er verre enn våre ikke-vestlige innvandrere. Men ifølge SSB så gjør faktisk innvandrere mer kriminalitet i Norge regnet i %. Sett, jeg tror problemet ligger integrering, se for dere at hele Norge reiste til Spania. Vi hadde blitt sett på, og vi hadde nok gjort ganske mye galt.

Kilde: http://www.ssb.no/vis/magasinet/blan...-05-08-01.html

Ikke-vestlige innvandrere gjør ganske lite mer kriminalitet enn den gjennomsnittlige nordmannen.
Vis hele sitatet...
Det er jo mange flere nordmenn her i landet, såklart gjør innvandrerne ganske lite mer.




Og uansett så er innvandring i USA og i Norge ganske to forskjellige ting, vi har bare opplevd stor innvandring siden 70-årene, mens USA er kjent som en smeltedigel.
Sist endret av Thrillseeker; 30. oktober 2008 kl. 12:49.
Sitat av zenzen0
På skolen jeg går på er det en hel del "utlendinger" mange av disse er hyggelige,
snille mennesker man kan være trygge på.
men uheldigvis er det mange, altfor mange, som går er "stereotype utlendingen".
med dette mener jeg sint, bruker og selger narkotika, ser altid etter bråk,snakker stygt om hvite etc.
jeg regner med de fleste har møtt denne type mennesker, både svarte og hvite.

Personlig mener jeg man skal dømme etter personen ikke utseende men siden jeg har møtt mange slike personer på kort tid kan det bli utrolig lett å kjemme alle under samme kam,
det jeg mer eller mindre vil frem til er at "utlendinger" har en tendens til
å skape opp slik tankegang i trangsynte personer noe som er uheldig for samfunnet i sin helhet.

Jeg håper jeg ikke bli misforstått, poenget er ikke å slenge dritt om innvandrer befolkningen i norge
men jeg tror ofte, spesielt i unge, blir rasisme usunnt avlet og deretter får man mer hat mot ukjente "raser"

dette var mitt forsøk på å forstå rasister.
Vis hele sitatet...
Nei, du er ikke rasist, du er først og fremst oppgitt. Jeg tror det situasjonen for en del andre mennesker også. Jeg tror at det ofte bunner i urealistiske forventninger og tro på et fornuftig og rasjonelt menneske, som brutalt konfronteres med det reelle mennesket. Menneskehat utspringer fra menneskeforkjærlighet.

Når det gjelder innvandrer stereotypene som du beklager at du finner i skolegården, så må du huske på at de er svært menneskelige, kanskje spesielt menneskelige siden de er i en skolesammenheng og sannsynligvis et eller annet sted i tenårene. Jeg husker i hvertfall at da jeg var i denne situasjonen så opplevde jeg en veldig stor identitets- og rolleforvirrelse. Hvor skal jeg sitte, hvor forventer andre at jeg skal sitte? Ikkevestlige innvandrere( spesielt "andre og tredje generasjon" tror jeg) vil finne at de i utgangspunktet faller imellom alle stolene, siden har svært dårlige betingelser for å orientere seg og å finne seg en plass de er komfortabel med.

Det er da de veldig fort klatrer opp på stolen som har påskriften "PAKKIS STEREOTYP", siden den er plassert veldig sentralt i sammfunnet og er veldig lett å få øye på.

Beklager at jeg ble litt forelsket i min egen retorikk her, men jeg håper du forstår.
Folkens. Dette er bare en vekker. Jeg veit det foregår mye drit, begge veier, men en ting er sikkert. De svarte blir mer undertrykt og de opplever mye mer rasisme enn oss hvite. Ja, vi opplever visse ting også, men jeg tror at all rasisme har en grunn. Rasismen mot de svarte har vel oppstått pågrunn av slavehandelen, mens rasismen mot de hvite tror jeg har oppstått fordi vi undertrykker de svarte, og kom faen ikke her å si at du føler deg undertrykt på noen måte av de fargede.

Og denne saken kan jo selvfølgelig diskuteres til det evige, noe jeg ikke vil være med på, men jeg vil bare skape en liten vekker. Det er mye rasisme ute og går, og vi kan forhindre mye av det.
Nasjonalisme = idioti.
Hvorfor i alle dager skal man være stolt av å tilfeldigvis være født her og ikke i kina?
Tidspunktet du opprettet tråden var jo fin....like etter at en del innvadrere fløy rundt og knivstakk folk IGJEN.

Og hvor ofte hører du om norske gjenger som stopper opp midt på gata i oslo og skyter?.. Så mye som de får når de kommer til dette landet, ikke kom å si at VI er de grusomme.
Hvite folk har også blitt solgt som slaver, men det er kanskje ikke like godt gjengitt i historiebøkene. Foregikk slavehandel med hvite mennesker i nord-afrika f.eks.
Jeg må si jeg føler at det er diskriminering når asylsøkere får 30 000 kr i støtte til førerkort, når jeg som nordmann ikke selv har råd til det. Innvandrere blir først prioritert i boligkø til kommunale boliger, selv om jeg heller ikke har egen bopæl, osv...
Når politiet ikke er villige til å arrestere afrikanere i Trondheim som har slått ned kompiser av meg, fordi de er redd for å få rasismebeskyldninger (Det var når det var så mye styr om Obira) så må jeg si at jeg føler meg diskriminert. Når muslimer får oss til å endre vaner og holdninger så føler jeg meg diskrimert. (Hvem er det egentlig som skal integreres)? F.eks http://www.utdanningsnytt.no/templat...____17785.aspx

Det er mye rasisme ute og går, og vi kan forhindre mye av det.
Vis hele sitatet...
Det enkleste er jo å ikke blande raser som er så forskjellige.

Sitat av Mith
Nasjonalisme = idioti.
Hvorfor i alle dager skal man være stolt av å tilfeldigvis være født her og ikke i kina?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det idioti? Skal si du kan å begrunne det du mener.
Det er lov å være glad i landet sitt på andre dager enn 17. mai også, vet du.
Sitat av tafsern
Tidspunktet du opprettet tråden var jo fin....like etter at en del innvadrere fløy rundt og knivstakk folk IGJEN.

Og hvor ofte hører du om norske gjenger som stopper opp midt på gata i oslo og skyter?.. Så mye som de får når de kommer til dette landet, ikke kom å si at VI er de grusomme.
Vis hele sitatet...
Nei, vi er jo ikke de grusomme, for vi har jo INGENTING med dette å gjøre?

Kan du, før du poster tenke litt lenger før du poster? Se litt på historien. Og spør deg selv hvorfor dette skjer? Tror du virkelig det har noe med hudfargen på personen å gjøre, eller den traumatiske barndommen de har vokst opp i, eller kanskje den enorme undertrykkelsen som mange innvandrere har opplevd? Eller kanskje den enorme urettferdigheten som de opplever. Diskriminering som de gjennomgår daglig, eller kanskje all hetsingen og mobbingen mange går gjennom. Og tror du virkelig at organisasjoner som Kukluxklan og andre naziorganisasjoner hjelper til med dette? Man er farget i huden, kanskje til og med er funksjonshemmet på et hvis, og man blir hatet uten grunn? Dette er det ekstremt mange mennesker som opplever daglig og kom ikke her å si at ingenting av dette er vår skyld.
Sitat av tafsern
Tidspunktet du opprettet tråden var jo fin....like etter at en del innvadrere fløy rundt og knivstakk folk IGJEN.

Og hvor ofte hører du om norske gjenger som stopper opp midt på gata i oslo og skyter?.. Så mye som de får når de kommer til dette landet, ikke kom å si at VI er de grusomme.
Vis hele sitatet...
Det var også en innvandrer som tok ei norsk dame som gissel nettopp.
Han har statsborgerskap, men ikke bopæl, og følte seg nødt til å ta gissel...
Alle har rett på bolig her i Norge, så jeg ser ikke problemet.
Den stakkars innvandreren skal få psykiatrisk hjelp, men det har ikke vært noe snakk om at offeret skal få det. Det er oss fæle rasistiske nordmenn som har forårsaket problemet, ville sikkert SOS Rasisme ha sagt.

Sitat av Max-Mekka
Nei, vi er jo ikke de grusomme, for vi har jo INGENTING med dette å gjøre?

Kan du, før du poster tenke litt lenger før du poster? Se litt på historien. Og spør deg selv hvorfor dette skjer? Tror du virkelig det har noe med hudfargen på personen å gjøre, eller den traumatiske barndommen de har vokst opp i, eller kanskje den enorme undertrykkelsen som mange innvandrere har opplevd? Eller kanskje den enorme urettferdigheten som de opplever. Diskriminering som de gjennomgår daglig, eller kanskje all hetsingen og mobbingen mange går gjennom. Og tror du virkelig at organisasjoner som Kukluxklan og andre naziorganisasjoner hjelper til med dette? Man er farget i huden, kanskje til og med er funksjonshemmet på et hvis, og man blir hatet uten grunn? Dette er det ekstremt mange mennesker som opplever daglig og kom ikke her å si at ingenting av dette er vår skyld.
Vis hele sitatet...
Og hvordan personen har vokst opp har noe å si for å rettferdiggjøre dette?
Et av vitnene til knivstikkingen i Oslo sa at det så ut som om somalieren visste hva han gjorde, han var fullstendig tilstedeværende og han gikk å gjemte kniven slik at ikke folk skulle se den før han slo til. Ting som dette tyder jo på at det ikke hadde klikka sånn for han slik man gjerne skulle tro. Han var såpass tilstedeværende at når han hørte sirenene så skjønte han at de kom etter han og da prøvde han å stikke av.
Gjerningsmannen (for det er det han er, og ikke offer) har bodd i Norge i over 20 år, og er tidligere dømt for vold og narkotika.
Sitat av Thrillseeker
Hvorfor er det idioti? Skal si du kan å begrunne det du mener.
Det er lov å være glad i landet sitt på andre dager enn 17. mai også, vet du.
Vis hele sitatet...
Begrunnelsen ligger jo i spørsmålet.
Jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal være stolt for noe andre, totalt ukjente og ofte døde mennesker har gjort.
Har du noe godt svar på det?
Sitat av Mith
Begrunnelsen ligger jo i spørsmålet.
Jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal være stolt for noe andre, totalt ukjente og ofte døde mennesker har gjort.
Har du noe godt svar på det?
Vis hele sitatet...
Nei, du velger jo selv å se vekk fra din identitet som nordmann, da.
Totalt ukjente...? For deg kanskje. Skader ikke å plukke opp en historiebok
Hvor du er født har egentlig ikke så mye å si for din nasjonalitet eller etnisitet, du kan være tysk og være født i Russland, når du har tyske foreldre osv.
Sist endret av Thrillseeker; 30. oktober 2008 kl. 13:33.
Sitat av Mith
Begrunnelsen ligger jo i spørsmålet.
Jeg ser ikke helt hvorfor jeg skal være stolt for noe andre, totalt ukjente og ofte døde mennesker har gjort.
Har du noe godt svar på det?
Vis hele sitatet...
Jeg tror nasjonalfølelse er en helt normal følelse blant mennesker, de har noe å identifisere seg med, en plass de vet de hører hjemme. Når dine medfolk som du identifiserer deg med da lykkes i noe, så føler du jo med de og blir glad. Tror det er ganske likt religion, noe egenskapt for å slippe å vri hodet hver dag med vanskelige tanker. (Unnskyld hvis dette fornærmer noen.) Religion har gjort mye/vil fortsette å hjelpe mennesker å ta et valg, en slags kode mennesker kan leve etter.

Forsåvidt er jeg helt enig med at innvandrere behandles for godt i landet av staten. Staten selv frykter å få en stempling som rasister, derfor lar de innvandrere slippe unna med mange småsaker, og som noen nevnte, livvakt ekseplet.

Jeg føler meg veldig som en rasist når jeg ytet de ordene, men det er bare et bevis på hvordan Norges/statens holdninger påvirker folket.
Sist endret av Elemental; 30. oktober 2008 kl. 13:47.
Sitat av Thrillseeker
Og hvordan personen har vokst opp har noe å si for å rettferdiggjøre dette?
Et av vitnene til knivstikkingen i Oslo sa at det så ut som om somalieren visste hva han gjorde, han var fullstendig tilstedeværende og han gikk å gjemte kniven slik at ikke folk skulle se den før han slo til. Ting som dette tyder jo på at det ikke hadde klikka sånn for han slik man gjerne skulle tro. Han var såpass tilstedeværende at når han hørte sirenene så skjønte han at de kom etter han og da prøvde han å stikke av.
Gjerningsmannen (for det er det han er, og ikke offer) har bodd i Norge i over 20 år, og er tidligere dømt for vold og narkotika.
Vis hele sitatet...
Men Thrillseeker, du må da skjønne at man ikke kan dømme et folk på grunn av enkelttilfeller? Skal vi mislike tyskland på grunn av Hitler? Han var også tilstedeværende, og han er HVIT!

Jeg syns forøvrig alle på nFF er idioter.
Sitat av Max-Mekka
Men Thrillseeker, du må da skjønne at man ikke kan dømme et folk på grunn av enkelttilfeller? Skal vi mislike tyskland på grunn av Hitler? Han var også tilstedeværende, og han er HVIT!

Jeg syns forøvrig alle på nFF er idioter.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om ETT tilfelle, det er bevist at invandrere gjør generelt mer faenskap enn nordmenn. Selfølgelig så dømmer jeg ikke allle invandrere pga den statistikken, jeg er selv mer "ulovlig" enn mange invandrere jeg kjenner, men forstår hvorfor folk tenker slik, tenker selv slikt av og til.

Du synes alle på nFF er idioter; hver er det som nå dømmer folk/grer alle under en kam?...
Synest det blir sydd puter under armene på utlendinger her til lands nå om dagen. Mange har sikkert hatt det vanskelig, tortur, krig og annen dritt.
Vi hjelper og hjelper. Noen er negative andre er positive.

Noe jeg gjerne skulle sett etter all denne "behandlingen", er et resultat. Jeg kan ikke se at vi har fått noe positivt ut av å ta inn masse trøblede barnesoldater, sendt dem gjennom psykiatri o.l Tvert i mot, noen av de slikt som nevnt over her, lager helvette.

Forresten så vil jeg også si at de utnytter hele rasisme greia til det ytterste. Har flere utenlandske venner som fks snakker om på skolen at "Da læreren tok meg i armen å sa jeg måtte ut av timen, skreik jeg bare rasist, hehehe".

off
Det Thrillseeker faktisk skrev handler om ETT tilfelle jo. Han snakket om en innvandrer som var tilstedeværende og bevisst på hva han gjorde. Og ja, jeg skal ikke benekte fakta med at det er mange innvandrere som gjør mye dumt, men er dette da på grunn av hudfargen?

Og elemental, jeg var ironisk. For jeg syns selv jeg diskuterte mot en idiot, og kunne derfor synse at alle på nFF var idioter?

Men jeg tar meg friheten til å sette en stopper for all offtopic nå? Det ender bare med at tråden blir stengt.
Sist endret av bendiks; 30. oktober 2008 kl. 14:06.
Til Thrillseeker og hvorfor nasjonalisme er en håpløs og gammeldags tankegang.

Med totalt ukjente så mener jeg selvfølgelig at jeg ikke kjenner dem personlig. Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg føler ikke noe personlig knytning til Amundsen selv om jeg har lest om han og vi begge er nordmenn.
Det vil jeg kalle totalt ukjente mennesker.

Og hvilken identitet er det du mener jeg ser bort fra?
Vikinger? Som tross i å være fremragende sjømenn er mest kjent for å plyndre og ødelegge resten av Europa. Se på Kina og de arabiske landene på samme tidspunkt og så kan du jo forklare nøyaktig hva jeg skal være stolt av.

Eller var det når fisken "vår" ble fisket, foredlet og solgt av tyskere i senmiddelalderen du hadde i tankene når jeg skulle være stolt av mine norske forfedre? Vet ikke om Hansaforbundet klinger godt i dine ører, men jeg er hvertfall ikke stolt av innflytelsen det hadde på Norge.

Eller var det under reformasjonen, når kirken hadde all makt og vanlige folk mistet de lille de hadde at det norske samfunnet var på sitt beste? Når danske adelsmenn tok det kirken ikke ville ha og folk ble brent på bålet som hekser.

Eller var det de 400årene under dansk og svensk styre vi var suverene? Til tross for at det blir kalt for 400års natten så er det altså noe å være stolt over?

Og opp mot industrialiseringen, når storbøndene hadde husmenn og ola normann knapt hadde nåla i veggen. Med barnearbeid og en stor underbetalt arbeiderklasse uten rettigheter. Da var det godt å være norsk.

Fram til første verdenskrig er det virkelig mange lyspunkter som gjør at Norge og nordmenn bør være stolte av seg og sitt.

Den eneste grunnen til at vi har det så godt nå som vi faktisk har det er fordi vi fant litt olje på 60tallet. Heldigvis hadde vi da en regjering som så muligheter til å spre godene.
Sist endret av Mith; 30. oktober 2008 kl. 14:10.
Sitat av Elemental
Dette handler ikke om ETT tilfelle, det er bevist at invandrere gjør generelt mer faenskap enn nordmenn. Selfølgelig så dømmer jeg ikke allle invandrere pga den statistikken, jeg er selv mer "ulovlig" enn mange invandrere jeg kjenner, men forstår hvorfor folk tenker slik, tenker selv slikt av og til.

Du synes alle på nFF er idioter; hver er det som nå dømmer folk/grer alle under en kam?...
Vis hele sitatet...
Mange av disse innvandrerne sliter med ett og annet problem. La oss se det på en annen måte:
Luk ut alle de som har problemer og ta de med høyere utdannelse og gode jobber. Lager de generelt mer problemer enn likestilte nordmenn? Lager en indisk lege mer bråk enn en norsk?

Eller for å se det på en annen måte:
Lager ikke nordmenn bråk i utlandet (les: sydenturister)?
Sitat av Mith
Til Thrillseeker og hvorfor nasjonalisme er en håpløs og gammeldags tankegang.

Med totalt ukjente så mener jeg selvfølgelig at jeg ikke kjenner dem personlig. Vet ikke hvordan det er med deg, men jeg føler ikke noe personlig knytning til Amundsen selv om jeg har lest om han og vi begge er nordmenn.
Det vil jeg kalle totalt ukjente mennesker.

Og hvilken identitet er det du mener jeg ser bort fra?
Vikinger? Som tross i å være fremragende sjømenn er mest kjent for å plyndre og ødelegge resten av Europa. Se på Kina og de arabiske landene på samme tidspunkt og så kan du jo forklare nøyaktig hva jeg skal være stolt av.

Eller var det når fisken "vår" ble fisket, foredlet og solgt av tyskere i senmiddelalderen du hadde i tankene når jeg skulle være stolt av mine norske forfedre? Vet ikke om Hansaforbundet klinger godt i dine ører, men jeg er hvertfall ikke stolt av innflytelsen det hadde på Norge.

Eller var det under reformasjonen, når kirken hadde all makt og vanlige folk mistet de lille de hadde at det norske samfunnet var på sitt beste? Når danske adelsmenn tok det kirken ikke ville ha og folk ble brent på bålet som hekser.

Eller var det de 400årene under dansk og svensk styre vi var suverene? Til tross for at det blir kalt for 400års natten så er det altså noe å være stolt over?

Og opp mot industrialiseringen, når storbøndene hadde husmenn og ola normann knapt hadde nåla i veggen. Med barnearbeid og en stor underbetalt arbeiderklasse uten rettigheter. Da var det godt å være norsk.

Fram til første verdenskrig er det virkelig mange lyspunkter som gjør at Norge og nordmenn bør være stolte av seg og sitt.

Den eneste grunnen til at vi har det så godt nå som vi faktisk har det er fordi vi fant litt olje på 60tallet. Heldigvis hadde vi da en regjering som så muligheter til å spre godene.
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke noe personlig forhold til de jeg heller, men jeg kan se opp til de som nordmenn og være stolt over hva noen fra samme land og folkegruppe som meg har oppnådd. Handlingene er større enn personlighetene selv, og det er ikke selve personene det handler om.
Angående den industrielle(I praksis naturvitenskapelige-)revolusjon så er det den som har lagt grunnlaget for vår rikdom her i vesten. Om ingeniører fra Tyskland, Russland og USA hadde jobbet mot det så kunne de ha skapt industriell revolusjon i mange underutviklede land og dermed skapt bedre levevilkår der. Men så er det jo sånn at vi i vesten tjener grovt på å utnytte uland, og norske politikere støtter ikke norsk landbruk like mye som de skulle ha gjort, fordi de tjener mer på å kjøpe fra land der leve- og arbeidskostnadene er lavere. Personlig så synes jeg ikke at kapitalisme og globalisering er noe særlig positivt.

Sitat av Joshiwo
Mange av disse innvandrerne sliter med ett og annet problem. La oss se det på en annen måte:
Luk ut alle de som har problemer og ta de med høyere utdannelse og gode jobber. Lager de generelt mer problemer enn likestilte nordmenn? Lager en indisk lege mer bråk enn en norsk?

Eller for å se det på en annen måte:
Lager ikke nordmenn bråk i utlandet (les: sydenturister)?
Vis hele sitatet...
Er jo ikke det som er tema her. Men personlig så mener jeg at også turister (uansett om de er norske eller hva de nå er) skal respektere skikker og lover i landet de besøker.

Eller var det de 400årene under dansk og svensk styre vi var suverene? Til tross for at det blir kalt for 400års natten så er det altså noe å være stolt over?
Vis hele sitatet...
Vel, om du kjenner til de historiske årsakene bak så var vi ganske hjelpeløse. Norge var et bondesamfunn og mye av befolkinga levde geografisk isolert i daler osv, og det var kanskje ikke så mye nasjonalfølelse før det blomstret opp på 1800-tallet. Jeg tror folk identifiserte seg mer som "sammer" enn som nasjonale. Når svartedauden kom til Norge så tok det knekken på det meste av vår adel og det var ikke så lett å organisere bondehærer og slikt. På en måte så var det positivt, de nordiske landene samarbeidet (Kalmarunionen) mye mer enn vi gjør i dag. Egentlig så synes jeg at de andre nordiske landene skal ut av NATO og EU og så kunne vi heller hatt samarbeid om handel og forsvar sammen. Vi deler mye kultur, folkeavstamning, språk (germanske språk) osv.

Og hvilken identitet er det du mener jeg ser bort fra? Vikinger? Som tross i å være fremragende sjømenn er mest kjent for å plyndre og ødelegge resten av Europa. Se på Kina og de arabiske landene på samme tidspunkt og så kan du jo forklare nøyaktig hva jeg skal være stolt av.
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig vikingene var så mye verre enn de andre folkeslagene på den tiden? Du kan ikke sammenligne dagens samfunn med det som var da, det er over 1000 år siden. Vikingene var veldig suksessrike som handelsmenn og håndtverkere itillegg til å være sjørøvere, de teknologisk avanserte (for sin tid) skipene de bygget gjorde at de ble suksessrike røvere og handelsmenn. Synes det er feil når du sammenligner Kina og de arabiske landene, hva har de med vikinger å gjøre?
Sist endret av Thrillseeker; 30. oktober 2008 kl. 14:22.
max-mekka: trur du virkelig at fri innvandring kommer til å føre til noe godt?
Norge har mer liberal innvandrings politikk en feks. USA og du ser jo hvordan det har gått. Hvert år kommer det tusenvis av innvandrere som har absolutt NULL interesse av å integrere seg i det norske samfunnet. Det eneste de vil er å lage bråk og leve på trygd.
Jeg mener vi burde stramme KRAFTIG inn på innvandringspolitikken sånn at vi kan sikre at de få vi tar inn blir godt integrert i samfunnet.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Hva med å kutte ut alle støtteordninger for innvandrere og la grensene være åpne for innvandring? Dette her er jo en forenkling, men problemet ville løst seg selv, vi hadde fått inn arbeidskraft som trengs og luket ut trygdesnyltere.
Sitat av Eplefisk
Hva med å kutte ut alle støtteordninger for innvandrere og la grensene være åpne for innvandring? Dette her er jo en forenkling, men problemet ville løst seg selv, vi hadde fått inn arbeidskraft som trengs og luket ut trygdesnyltere.
Vis hele sitatet...
Nei, vi ville revet ned velferdsstaten og demokratiet.
Sharia-lov ville blitt innført, og norske kvinner måtte ha gått med burka for å ikke risikere å bli fritt vilt for muslimske menn.
Kristendom hadde blitt forbudt og kirkene hadde blitt gjort om til moskeer.
Jeg er ikke så stor fan av kristendommen, men i tidligere tider så har den samlet folket. Nå har vi ingenting som samler oss og folket står splittet. Om et par hundre år så kanskje de få gjenlevende nordmenn ser på islam slik vi ser på kristendom i dag.
Thrillseeker

Jeg tror du prøver å vri slike saker i retning av at din rettighet til å være nasjonalistisk blir krenket.

"Skal man ikke få lov til å være glad i landet sitt"-type of thing. (Nei, jeg siterer ikke noe du har skrevet her. Dette er bare min oppfatning av en typisk holdning som jeg ser igjen ofte.) Det er helt sikkert veldig deilig å plassere seg i en slik martyr rolle, der du føler du lider for menneskets rett til å mene hva det vil.

Men dette er da vitterlig ikke situasjonen. Det ikke det at vi fratar retten din til å ha et så nasjonalismevridd ståsted, men vi påpeker at det er en helt håpløs holdning som det stort sett ikke kommer noe godt ut av.

Når det gjelder nasjonalisme, så er det et moderne fenomen som blomstret opp i Europa i kjølvannet av industrialisering og mekanisering av jordbruket på 1800-tallet. Markedene ble internasjonalisert og folk opplevde plutselig en stor trang til å finne opp en nasjonal identitet som de kunne høre til da de ble konfrontert med impulser fra fjernere land. Tornerose voknet så og si på samme tid over alt i Europa, og nasjonalismen var påfallende lik over alt. Og kanskje allermest påfallende var det at den bygget sin troverdighet på å være urgammel, selv om den knapt var tørr bak ørene.

Dypest sett så er nasjonalisme en reaksjon mot en moderne global verden der landegrenser får mindre og mindre betydning, og var derfor en anakronisme til og begynne med.

Det er lov å pisse i vinden, men da er man jævli vanskelig av seg. Dessuten stinker man piss.
Sitat av Mr. Simpson
max-mekka: trur du virkelig at fri innvandring kommer til å føre til noe godt?
Norge har mer liberal innvandrings politikk en feks. USA og du ser jo hvordan det har gått. Hvert år kommer det tusenvis av innvandrere som har absolutt NULL interesse av å integrere seg i det norske samfunnet. Det eneste de vil er å lage bråk og leve på trygd.
Jeg mener vi burde stramme KRAFTIG inn på innvandringspolitikken sånn at vi kan sikre at de få vi tar inn blir godt integrert i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Her er det en rekke faktorer som kan spille inn. Ja, jeg er enig i at det er noen som viser null interesse til integrering, men:
1) Noen får ikke muligheten.
2) Noen blir snappet opp av allerede etablerte "samfunn" av innvandrere som ikke har integrert seg.

La meg utdype dette nærmere:
For å poengtere det første punktet, så tar jeg et eksempel fra hjembygda mi: Det skulle bli asylmottak i bygda. Noen var glade, andre var mindre fornøyde. Dette er noe som skjer over alt når UD kjører over kommunen og sier at de SKAL ta imot så og så mange innvandrere. Problemet var det at noen begynte å snakke om å brenne ned asylmottaket, stenge asylsøkerne ute fra lokalsamfunnet, kaste de ut, osv. Om man flytter til et sted hvor ingen ønsker å ta deg imot, og alt du møter er en kald skulder, så er det ikke videre lett å integrere seg. Man får ikke integrert seg i et samfunn som stenger deg ute.

Det andre punktet kan være en effekt av det første, men det kan også være fordi:
1) Det er lettere å forholde seg til noen som allerede snakker samme språket, har samme bakgrunn og kultur.
2) En følelse av trygghet.
3) Motstand ovenfor samfunnet rundt.

Den siste bør bekjempes, slik at de kan integreres. De to første er en lett felle å falle i. Jeg har selv vært i det store utland som student, og jeg merket selv hvor lett det var å gå sammen med andre nordmenn, rett og slett fordi jeg da kunne snakke norsk, og jeg visste gjerne hvordan jeg skulle forholde meg til dem.
Nei, det er jo som du sier. Det er ikke på grunn av hudfargen de gjør slike ting. Det kan være mange grunner til at de gjør det de gjør. Som f.eks. undertrykkelse, kulturen deres eller andre ting. Men grunnen til at folk ikke liker utlendinger i Norge er jo fordi de fakta sett gjør mye mer kriminalitet enn det nordmenn gjør. Igjen: På grunn av deres kultur, eller på grunn av at de har blitt undertrykt etc... Men det er DE som gjør det, ikke vi.

Jeg må ærlig talt si jeg er litt smårasistisk, og at jeg legger mange under samme kam. Men det er jo som de sier. Ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer. Selv har jeg blitt banket og følt meg undertrykt av utlendinger da jeg ble ranet av to stykker av utendlansk bakgrunn. Folk sier til meg da. Det kunne like gjerne vært nordmenn som gjorde det der! Problemet er bare det at nordmenn gjør ikke slikt. Nordmenn, (de aller fleste ihvertfall) har det i bakhodet at man rett og slett ikke gjør slikt som å rane folk en sen natt bare fordi vi trenger penger...

Jeg tror og mener at utlendingene selv tror og mener at det ikke er noe gale i det de gjør. De føler de kan gjør slikt for å ta igjen på oss etter det de hvite har gjort mot dem opp igjennom tidene. Eller så ligger det bare rett og slett i deres natur å gjør slik, de er vant til å måtte stjele fra barndommen i sitt hjemland. Og derfor fortsetter de med det når de er kommer til Norge. Men det er jo ikke sånn verden fungerer. Hvis alle hadde tenkt slik hadde alle vært i krig med hverandre.

Hvis utlendingene hadde klart å få ned statistikken som viser at _faktisk_ gjør mer kriminalitet (dette være drap, narkotika osv) enn oss nordmenn, så kunne jeg heller kanskje skiftet mening om at vi må stramme inn innvandringspolitikken vår.
helt enig, UD har ingen rett til å "påtvinge" lokalsamfunnet et asylmottak
det er verken bra for innvandrerne eller lokal befolkningen
Sitat av Boo-Boo
Nei, det er jo som du sier. Det er ikke på grunn av hudfargen de gjør slike ting. Det kan være mange grunner til at de gjør det de gjør. Som f.eks. undertrykkelse, kulturen deres eller andre ting. Men grunnen til at folk ikke liker utlendinger i Norge er jo fordi de fakta sett gjør mye mer kriminalitet enn det nordmenn gjør. Igjen: På grunn av deres kultur, eller på grunn av at de har blitt undertrykt etc... Men det er DE som gjør det, ikke vi.

Jeg må ærlig talt si jeg er litt smårasistisk, og at jeg legger mange under samme kam. Men det er jo som de sier. Ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer. Selv har jeg blitt banket og følt meg undertrykt av utlendinger da jeg ble ranet av to stykker av utendlansk bakgrunn. Folk sier til meg da. Det kunne like gjerne vært nordmenn som gjorde det der! Problemet er bare det at nordmenn gjør ikke slikt. Nordmenn, (de aller fleste ihvertfall) har det i bakhodet at man rett og slett ikke gjør slikt som å rane folk en sen natt bare fordi vi trenger penger...

Jeg tror og mener at utlendingene selv tror og mener at det ikke er noe gale i det de gjør. De føler de kan gjør slikt for å ta igjen på oss etter det de hvite har gjort mot dem opp igjennom tidene. Eller så ligger det bare rett og slett i deres natur å gjør slik, de er vant til å måtte stjele fra barndommen i sitt hjemland. Og derfor fortsetter de med det når de er kommer til Norge. Men det er jo ikke sånn verden fungerer. Hvis alle hadde tenkt slik hadde alle vært i krig med hverandre.

Hvis utlendingene hadde klart å få ned statistikken som viser at _faktisk_ gjør mer kriminalitet (dette være drap, narkotika osv) enn oss nordmenn, så kunne jeg heller kanskje skiftet mening om at vi må stramme inn innvandringspolitikken vår.
Vis hele sitatet...
Er det noe i kulturen som sier at de skal drepe og voldta? Pek meg gjerne i retning til kilder som viser dette, for det kan jeg ikke huske å ha lest/hørt før.

Sitat av Mr. Simpson
helt enig, UD har ingen rett til å "påtvinge" lokalsamfunnet et asylmottak
det er verken bra for innvandrerne eller lokal befolkningen
Vis hele sitatet...
Om man ikke hadde brukt tvang ovenfor kommunene og kjørt over de, så hadde vi hatt ytterst få asylmottak her i landet. Det skal også sies at en god del av de er fornøyde når de først har fått det i gang.
Det er skremmende at innvandring skal prioriteres over sikkerheten til norske innbyggere. Hvis vi ikke har kapasitet til å sjekke/behandle/passe på/whatever de folkene som vi slipper inn i landet så må vi skru igjen litt. Helt i orden at mange innvandrere som knivstikker og voldtar har hatt det traumatisk, men hvem faen hjelper det å slippe de inn i landet her når de bare fortsetter å være loko til de havner i fengsel, og gjerne har drept og voldtatt noen først? Hvis vi ikke har kapasitet og ressurser til å hjelpe de vi tar imot så kan vi ikke ta imot heller. Da går det til helvete med de som kommer og med de som er her fra før. Når psykiatrien her i landet er så på etterskudd at det omtrent ikke går an å få hjelp uansett hvor ille det står til, så går det ikke an å ha åpne dører for alle disse som åpenbart sliter psykisk og er traumatisert. Det hadde vært bedre for alle hvis de som kom til norge fikk den hjelpen de trengte for å fungere i samfunnet, og de det ikke finnes kapasitet for kan vi desverre ikke ta imot eller hjelpe. Det er jo i mange tilfeller folk som har vært innom både spjælet og psykiatrien som går amok. De har ikke fått den hjelpen de trenger. Jeg har ihvertfall ikke lyst at jeg selv eller noen jeg kjenner skal bli stukket ned og drept bare fordi vi absolutt skal ta imot flere traumatiserte psykisk syke mennesker enn vi kan håndtere. Har dere? Regner dere det som en akseptabel konsekvens at ditt barn eller din bror blir drept av en psykotisk innvandrer? Jeg har ihvertfall ikke lyst at det skal skje. Men vi hører om det om igjen og om igjen. Det er på høy tid at noen tar skikkelig tak i det. Og man er ikke rasist fordi man reagerer. Det er kun de med skylapper som ikke skjønner problemet.
Sitat av Gud
Thrillseeker

Jeg tror du prøver å vri slike saker i retning av at din rettighet til å være nasjonalistisk blir krenket.

"Skal man ikke få lov til å være glad i landet sitt"-type of thing. (Nei, jeg siterer ikke noe du har skrevet her. Dette er bare min oppfatning av en typisk holdning som jeg ser igjen ofte.) Det er helt sikkert veldig deilig å plassere seg i en slik martyr rolle, der du føler du lider for menneskets rett til å mene hva det vil.

Men dette er da vitterlig ikke situasjonen. Det ikke det at vi fratar retten din til å ha et så nasjonalismevridd ståsted, men vi påpeker at det er en helt håpløs holdning som det stort sett ikke kommer noe godt ut av.

Når det gjelder nasjonalisme, så er det et moderne fenomen som blomstret opp i Europa i kjølvannet av industrialisering og mekanisering av jordbruket på 1800-tallet. Markedene ble internasjonalisert og folk opplevde plutselig en stor trang til å finne opp en nasjonal identitet som de kunne høre til da de ble konfrontert med impulser fra fjernere land. Tornerose voknet så og si på samme tid over alt i Europa, og nasjonalismen var påfallende lik over alt. Og kanskje allermest påfallende var det at den bygget sin troverdighet på å være urgammel, selv om den knapt var tørr bak ørene.

Dypest sett så er nasjonalisme en reaksjon mot en moderne global verden der landegrenser får mindre og mindre betydning, og var derfor en anakronisme til og begynne med.

Det er lov å pisse i vinden, men da er man jævli vanskelig av seg. Dessuten stinker man piss.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du sier mye sant, når du tidligere i tråden sa at du ble litt forelsket i din egen retorikk. For når du tillater deg og sammenligne pisse i vinden med nasjonalisme tar kanskje egen retorikkonani litt overhånd.

Nasjonalisme idag og for 100-200 år siden er nok mye forskjellig, av nettopp det du nevner. Globalisering. Nasjonalisme er en gammel ide, men er det noe i veien med at det tolkes på nye måter ? Sånn jeg har forstått det er det at nasjonalister ser at det er åpenbart og elske sitt land og dets folk for dem som nasjon skal lykkes. I mine øyne er ikke det en håpløs tanke og en ide kan vel ikke skade noen. Det er vel heller folkene som tolker den og trekker den til det ekstreme.

Jeg kaller meg ikke selv nasjonalist. Kanskje av grunnen at det ikke er mye å være stolt over i Norge idag. Globalisering er i mine øyne kreftene som lar USA ture frem som de vil.
Norge sitter og ser på at det er USA som tar ansvaret for håndhevelse av lov og orden utenriks. Nylig leste jeg i Aftenposten at det norske forsvaret nesten ikke har ressurser til å sende flere soldater til Afghanistan. Og at USA kanskje ville legge press på Norge for å få flere soldater til deres utlandsoppdrag. Hvilken mentalitet er det at man MÅ blidgjøre USA.
"De søker å fremme stabilitet og velferd i det nord-atlantiske område"(Fra Natos traktat)
Er Afghanistan i det nord-antlantiske område ? Og sikrer man stabilitet, velferd og demokrati i disse områdene ved å okkupere de med våpen i hånd ?
Nato ble da vitterlig opprettet som en forsvarsallianse. Og tanken var vel aldri og gjøre Norge til lydig båndhund for USA.

Sitat av mentalmelt
Nynazister verden over bruker det norske flagget som et av sine symboler ja. Det er spesielt vanlig i Tyskland, hvor en eller annen halvnorsk skrullebukk har en sjappe som selger masse nazistuff.

Rettelse: Fyren er vel tysk, men sjappa/klesmerket hans har et norsk navn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thor_Steinar
Vis hele sitatet...
En sjappe som selger masse nazistuff skal du lete en stund etter i Tyskland. "Nazistuff" er veldig forbudt i Tyskland. Jeg ser bare en hel del normale klær på Thor Steinar sine hjemmesider uten svastikaer eller andre ns-effekter.
Det er jo helt sykt at Stoltenberg bruker tid og energi på å få klesprodusenter til å fjerne norske flagg fra deres klær.
Burde man trykke en advarsel på det norske flagg at dette ikke skal brukes av mennesker med visse meninger ? Er litt latterlig at man skal stigmatisere et klesmerke. "Går du med Thor Steinar ?!?! Det er jo bare for nazzer og razzer!".

Til trådstarter: Jakob Holdt meldte seg aldri inn i KKK, han fikk besøke medlemmer og noen av de stolte nok på ham til å la han følge med på korsbrenning.
Sist endret av St.Vitus; 30. oktober 2008 kl. 16:12.
Sitat av Max-Mekka
Folkens. Dette er bare en vekker. Jeg veit det foregår mye drit, begge veier, men en ting er sikkert. De svarte blir mer undertrykt og de opplever mye mer rasisme enn oss hvite. Ja, vi opplever visse ting også, men jeg tror at all rasisme har en grunn. Rasismen mot de svarte har vel oppstått pågrunn av slavehandelen, mens rasismen mot de hvite tror jeg har oppstått fordi vi undertrykker de svarte, og kom faen ikke her å si at du føler deg undertrykt på noen måte av de fargede.

Og denne saken kan jo selvfølgelig diskuteres til det evige, noe jeg ikke vil være med på, men jeg vil bare skape en liten vekker. Det er mye rasisme ute og går, og vi kan forhindre mye av det.
Vis hele sitatet...
Nå får du skjerpe deg her. VI?! Har JEG noe som helst med slavehandel å gjøre? Dette blir bare tull om du ikke kan lære deg å skille mellom forskjellige saker. Jeg, som en hvit og stolt germaner har INGENTING med undertrykkelse av verken svarte, gule, blå eller lilla.
Du virker ikke mye befart lille venn. Du har fått et ensidig inntrykk og det virker som at du så absolutt ikke er åpen for andres meninger i det hele tatt slik jeg ser det.

Og det med at nasjonalisme er idioti? que?
Jeg er stolt over å være født og oppvokst i Norge. Er det helt "teit" og gammaldags det eller? Det virker mer akseptert om "Habib"(tilfeldig valgt navn) slenger opp et flagg av sitt hjemland og skriver "lenge leve xhjemlandx" på språket sitt. Derimot, om jeg slenger opp et bilde av vårt kjære norske flagg med en fin tekst med utdrag av "Millom bakkar og berg" eller "Stolt over å være norsk" så blir jeg med en gang stempla som en gammal rasistisk sau. Nei takke meg til her i verden! Ikke kan jeg ha en nasjonalfølelse, og ikke kan jeg være stolt av min rene slektstavle heller. Hva kan jeg være stolt av da? At jeg har venner som ikke er etnisk norske?