Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 5129
Hei!

Har siste innspurt før en særlig omfattende eksamen, og har i den anledning fått tak i en 40 mg kapsel ritalin med en dosering.
Har imidlertidig lest på diverese forumer at anbefalt dose er 10-20 mg. Hvordan er problematikken i forhold til å åpne kapselen og halvere innholdet?

Videre har jeg en feil på hjerteklaffen, som tydeligvis ikke er bra i forhold til ritalin. Med det sagt trener jeg som vanlig, røyker en doobie i ny og ne og merker ikke noe særlig til den ellers. Har også prøvd 40 mg tidligere; og vell, jeg lever fortsatt.
Er dette noe som medfører at jeg absolutt ikke burde ta ritalin? Eventuelt kutte dosen enda mer for å være på den sikre siden?

Videre lurer jeg på hvordan ritalin bør tas for å optimalisere bruken til studie. Planen er å spise en god frokost og være på lesesalen kl. 9. Noen tips utover dette?

Setter pris på svar
Jeg er ingen ekspert, men etter det jeg vet er det best med rundt 20mg. Du kan halvere innholdet i kapslen, og pakke resten inn i rizla sigarettpapir. Ta kapslen rett før du begynner å lese, og ta resten når du begynner å føle deg sløv og ukonsentrert, eller spar det til neste dag. Du kan svelge rizla'en, det er ganske vanlig, og helt ufarlig.

Tror ikke det er noen stor fare for hjertet ditt, men du kan jo være litt obs på det.

Lykke til!
Hvis du har de samme kapslene jeg har, skal det være veldig lett å åpne de. Om de har et tydelig skille på midten, er det bare å vri kapselen - altså de to halvdelene - i to.

Du bør nok kutte ned doser enda mer, så slipper du å være redd for at det skal skje noe med deg. Det spørs litt på hvor mye funk du fikk sist gang du prøvde, men 20-30 mg bør vel være nok?

I'm not a doctor, men som du sier er ikke Ritalin bra for deg som har hjerteproblemer. Etter hva jeg har lest er det ikke veldig farlig å ta Ritalin et par ganger selv med hjerteproblemer, men det kan bli veldig farlig om du missbruker det.
Altså, jeg tror ikke en gang i året er farlig, så lenge du ikke gjør det til en vane!
Ritalin har en fantastisk evne til å fucke hjertet ditt. Vel, du kan bare helle ut innholdet og ta halvparten. 20mg vil være mer enn nok. Selv ville jeg nok delt den i 4 og tatt 10mg før hver leseperiode. Har også eksperimenter med doser som 5mg og tatt påfyll da det dabber av, så fortsatt denne taktikken til jeg har gjort ferdig det jeg skal. Husk at det kan påvirke nattesøvnen. 40mg for min del holder fort 2-4 dager, da jeg ikke liker comedown. Holder meg våken og konsa på 10-20mg dagen med doser spredt rundt fra 07:30-14:00, så varer det vel til 6-7 på kvelden. Hadde jeg vært deg ville jeg sjekket hjerterytmen min gjevnlig. Sjekk at den slår gjevnt og fint, mål i 15 sekunder og gang antall slag med 4. Blir det tungt å puste, eller hjertet ditt slår ugjevnt eller usannsynlig fort eller det gjør vondt bør du stikke til legevakta og fortelle om hva som har skjedd.
Hvis du ikke er tolerant eller ikke tar ritalin til vanelig så er 20 mg en perfekt dose, 40 mg vil bli såpass mye at du mister konsentrasjon.
En sund frokost og en god natt søvn + Ritalin 20 mg er bra.
Når det gjelder den saken med hjerte så ville jeg ikke tenkt så mye på det med mindre du tar over 60mg for dagen.
Og forresten styr unna kaffi når du går på ritalin, kaffien vil ødelegge for ritalinen og gjøre virkningen ustabil + ikke bra for hjertet.

Hovedsakelig ikke tenk på hjertet i det heletatt og ikke sjekk hjerterytmen din gjevnlig, dette fører bare til angst og økt puls pga angst. Sålenge du holder deg til under 80mg om dagen så er du trygg så og si. Og ritalin/amfetamin overdoser er sjeldent dødelig. Men likevel ville jeg holdt meg til 20 mg til å begynne med, fordi det gir bedre effekt for en ''uerfaren bruker''
Sist endret av Runaljod; 11. juni 2016 kl. 00:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså, tror du virkelig at en enkelt pille på magisk vis gjør at du presterer bedre på eksamen? Sannsynligheten for at du heller opplever en distraherende rus ved førstegangsbruk, som heller trekker ned prestasjonen enn opp ser jeg på som betraktelig mer sannsynlig.

Hele greia med bruken av ritalin, som jeg personlig mener er bare tull, er jo fordi man skal klare å holde seg våken lengre slik at man kan studere mer over lengre tid - ikke prestere bedre.

Ta deg en kopp kaffe å bruk heller tiden fram til eksamen på å lese i stedet for å kaste bort tiden din på Freak, det tror jeg er til mye større hjelp!
Jeg trodde ikke det fantes 40mg kapsler uten modifisert frisetting og det stemmer, så vidt jeg kan se, med hva felleskatalogen sier.
http://www.felleskatalogen.no/m/medi...ovartis-563557

Modifisert frisetting vil si at kun halve dosen virker ved inntak og at resten av dosen først virker når første halvdel avtar.
Man kan komme seg rundt dette ved å pulverisere innholdet i kapslene før inntak.

Selv tar jeg en 40mg kapsel før en 5-timers eksamen og det holder meg gående lengre enn eksamen varer. Dette uten toleranse.

Jeg vil likevel fraråde deg å ta ritalin om du har hjertefeil.
Kjedelig om det skulle skje noe.
Jeg postet denne linken tidligere i en tilsvarende tråd, men siden du etterspør så poster jeg den her og.

http://thelastpsychiatrist.com/2007/...correctly.html
Sitat av Tihi Vis innlegg
Altså, tror du virkelig at en enkelt pille på magisk vis gjør at du presterer bedre på eksamen?

Hele greia med bruken av ritalin, som jeg personlig mener er bare tull, er jo fordi man skal klare å holde seg våken lengre slik at man kan studere mer over lengre tid - ikke prestere bedre.

Ta deg en kopp kaffe å bruk heller tiden fram til eksamen på å lese i stedet for å kaste bort tiden din på Freak, det tror jeg er til mye større hjelp!
Vis hele sitatet...
Tullete kommentar det her da "Ta deg en kopp kaffe" hvorfor det da? Er det en eller annen magisk drikk for å prestere bedre? Nei, men å være våken og konsentrert gjør at du presterer bedre, selvsagt. Ritalin gjør samma susen, og personlig merker jeg at å være våken og klar i hodet gjør susen på det meste. Humør og arbeidstempo f.eks.
Trådstarter
3 0
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg trodde ikke det fantes 40mg kapsler uten modifisert frisetting og det stemmer, så vidt jeg kan se, med hva felleskatalogen sier.
http://www.felleskatalogen.no/m/medi...ovartis-563557

Modifisert frisetting vil si at kun halve dosen virker ved inntak og at resten av dosen først virker når første halvdel avtar.
Man kan komme seg rundt dette ved å pulverisere innholdet i kapslene før inntak.

Selv tar jeg en 40mg kapsel før en 5-timers eksamen og det holder meg gående lengre enn eksamen varer. Dette uten toleranse.

Jeg vil likevel fraråde deg å ta ritalin om du har hjertefeil.
Kjedelig om det skulle skje noe.
Vis hele sitatet...

http://www.drugs.com/imprints/nvr-r40-1564.html

Det er i hvert fall den. Å dele den opp i 3, slik at hver dose tilsvarer 13,33 burde vell således gå fint? Er uhorvelig mengder kjedelig saker jeg må igjennom, og har en tendens til å miste fokus i slike tilfeller. Derfor jeg tenkte at en liten boost kunne være behjelpelig!

Hvordan er det foresten med å blande det ut i vann?

Takker for all hjelp btw!

Bumper denne opp
Sist endret av Skolegutt; 12. juni 2016 kl. 02:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tihi Vis innlegg
Altså, tror du virkelig at en enkelt pille på magisk vis gjør at du presterer bedre på eksamen? Sannsynligheten for at du heller opplever en distraherende rus ved førstegangsbruk, som heller trekker ned prestasjonen enn opp ser jeg på som betraktelig mer sannsynlig.

Hele greia med bruken av ritalin, som jeg personlig mener er bare tull, er jo fordi man skal klare å holde seg våken lengre slik at man kan studere mer over lengre tid - ikke prestere bedre.

Ta deg en kopp kaffe å bruk heller tiden fram til eksamen på å lese i stedet for å kaste bort tiden din på Freak, det tror jeg er til mye større hjelp!
Vis hele sitatet...
1. Slik jeg forstår TS er det snakk om å få lest bedre FØR eksamen, ikke utføre helt ukjente eksperimenter PÅ selve eksamen?
2. Det er ikke å nødvendigvis å holde seg våken lenger som er "hele greia med ritalin", det kan meget godt være snakk om å ta det tidlig på dagen for å få en ekstra boost til en våken og effektiv lesedag. Og er man våken og skjerpet så presterer man bedre.

Ikke at jeg forsvarer og reklamerer for ulovlig bruk av reseptbelagte legemidler altså. I tillegg vil jeg si at om det går an (jeg vet ikke hvordan det funker med evt depot og slikt), 40mg burde gi to eller til og med tre ok doser. Ikke bruk det de to siste dagene før eksamen og så gå tom på selve eksamensdagen. Vær generelt forsiktig. Det er ikke noe medisinsk personell her som egentlig har kompetanse til å vurdere hvorvidt hjertet ditt tåler ritalin!
Hvorfor Ritalin har blitt limitless-pillen er for meg uforståelig. Kjøp deg modafinil (provigil, ikke generisk upotent møkk), og ha jevnt inntak av energi (mat). Men personlig opplever jeg selvdisiplin som uendelig mye mer effektivt enn allskens nootropikum. Men for all del - for noen går det litt hånd i hånd, men da har du kanskje en grunnlag for en diagnose?