Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1330
Når jeg går inn på Netflix og skal spille av en film så får jeg bare "Netflix støttes ikke lenger på denne enheten). Kan de bare gjøre sånn? Har jeg ingen rettigheter? Hva om jeg kjøpte akkurat den TVen nettopp fordi den hadde Netflix app?

TVen er fra 2013 tror jeg, men jeg liker TVen og det er ingenting galt med den. Bra bilde osv. Men nå har jo de gjort det slik at jeg må kjøpe ny tv da om jeg vil se på Netflix (vet det fins chromecast også m men det er ikke poenget her) jeg vil jo se det på TVen.

Har man ikke klagemulighet? Og er det flere som også opplever dette?
Ja, det kan de. Jeg ville kjøpt en Chromecast med Google TV (4k eller HD). Da får du alle apper du kan tenke deg til en overkommelig pris.
Det er i praksis ingenting man får gjort noe med. Velger produsenten å ikke oppdatere appene sine så vil man miste tilgangen etterhvert. Noe du har opplevd nå.

Den eneste muligheten man har er å klage til produsenten å håpe de gjør noe med det, men det har jeg tilgode å se enda.
En kjenning av meg hadde samme problemet, kjøpte seg ny tv i forbannelse hehe. De har nok lov til det ja, koster penger å lage/oppdaterte app'er til gammle tv'er som få har/bruker. Sånn har det blitt, idag kan du vel regne med at du får ca. 5 år med app oppdateringer, så er det opp til strømeleverandør (netflix) hvor lenge de vil støtte app'en etter siste oppdatering. Hadde tv produsentene brukt rein google TV, så kunne vel app'er blitt oppdatert så lenge google har google TV, noe som ikke vil bli borte med det første

Sitat av steili Vis innlegg
Ja, det kan de. Jeg ville kjøpt en Chromecast med Google TV (4k eller HD). Da får du alle apper du kan tenke deg til en overkommelig pris.
Vis hele sitatet...
Helt enig, google TV med fjernkontroll, fungerer meget bra, og du kan jo ta den med deg hvis du skal noen andre plasser også
Sist endret av shivati; 25. oktober 2023 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du prøvd og oppdatere TV-en?
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Har du prøvd og oppdatere TV-en?
Vis hele sitatet...
Dette. Og Appene.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Har du prøvd og oppdatere TV-en?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe med at den ikke er oppdatert.

Fikk melding opp når jeg gikk inn på Netflix appen for ca 1 mnd siden om at på x dato så ville Netflix slutte å fungere på den TVen jeg har så tror ikke det hjelper å oppdatere eller installere apper på nytt?
AppleTV eller en androidTV boks vil fikse problemet ditt.

Ja, de er ikke pliktig til å oppdatere gamle TVer for evig.
10 år gammel? Kjøp ny.
Ja, det er ganske dritt, og en veldig god grunn til å unngå TVer på grunn av "smart" features. Jeg kjøpte min TV primært på grunn av god omtale av bildeflaten, og så på smart-greiene som en bonus. Ideelt sett hadde jeg sluppet å betale for de i det hele tatt. Min TV ble permanent supertreig etter en firmware-oppdatering, hvor det tar flere sekunder fra jeg trykker på fjernkontrollen til noe vises inni OSet på TVen. Uten denne oppdateringen så er det et merkbart delay mellom lyd og bilde (lipsync)

Den kom også med Skype og et eget kamera for å kunne ha videosamtaler med andre med. Denne appen sluttet å virke ganske fort, og fordi de valgte å holde liv i denne lengre enn de burde, så ble det også holdt åpent et gammelt API hos Skype. Dette APIet var skyld i at såkalt "IP resolving" fungerte på Skype, og man kunne taste inn et brukernavn og få IP-adressen de sist var koblet til via. Så jeg er glad de skrudde det av til slutt.

TVen hadde også en egen "appstore", som hadde stadig mindre utvalg fra uke til uke. Samt en nettleser jeg ikke tør å bruke lengre.

Hvis Netflix-appen fulgte med TVen og var en av årsakene til at du kjøpte den, og dette forsvant i løpet av reklamasjonsperioden på 5 år, så kan du klage på det som en mangel. Sannsynligvis vil det i beste fall føre frem til et prisavslag, siden det vil være så og si umulig å "reparere" for noen av partene.

For fremtidige kjøp anbefaler jeg å fokusere på god bildekvalitet og nok HDMI-innganger, så tar du resten via Apple TV / Chromecast / Spillkonsoll. Skrur du på HDMI-CEC kan du bruke hovedfjernkontrollen på en del av disse dingsene også. Husk å skru av eller tune ned bildeforbedringen, så du unngår såpe-opera-effekten.
Tenk på alle som kjøpte bil i 2013 og som nå ikke får brukt 3G funksjonene fordi 3G nettet er lagt ned, eller som ikke får brukt Google Earth i samme bil fordi Audi sa opp avtalen med Google etter 7 år.. En TV er ingenting i forhold.. 10 år er i teknologikontekst nærmere 50 år..
Du kommer til å bli mindblown om du kjøper en ny tv nå. Som å gå fra VHS til DVD.