Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 830
Starter i 10. etter ferien og skulle hatt en egen bærbar til da- Kort sagt skal den brukes en del til skolearbeid (dvs. Word og internett ) og burde kunne dra de fleste spill ganske bra, siden jeg sikkert kommer til å spille en del på den
(Ville også vært et pluss hvis den så litt stilig ut .. Men er ikke nødvendig.)

Kom over Asus G1S, som så ut til å være ganske bra Og være innenfor rimelighetens grenser på pris..
Review: http://www.notebookreview.com/defaul...eview=Asus+G1S
Men er den verdt pengene, eller kan jeg få annen bedre pc for samme pris?
Har et budsjett opptil 14-15tusenkroner

Og foresten, er NVIDIA GeForce 8600 bra nok skjermkort? Er ikke altfor flink på akkuratt det
Er ikke noe stort pc vidunder selv jeg.. Men Geforce 8600 burde da kunne dra det meste det..
Så ut til og være en kjempe pc det der :P Kraftig processor, mye ram.. Grei nok disk plass..
Søk på samme pc`n på kelkoo.com og lignende sider.. Da får du ramset opp hvor den er billigst..
Lykke til med handelen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ingen laptoper er supre til spilling, og du vil få bedre opplevelse av spilling ved å kjøpe laptop til 5k og en stasjonær pc til 10k. Samme kostnad, mykje lettare laptop, og mykje bedre spillmaskin.

Dersom du skal ha en god laptop til spilling så blir den dyr eller tung, og ofte begge deler. Til skulebruk er det viktig å ha en lett laptop sidan du dreg på den heile dagen, og forskjellen mellom en på 2 og 3 kg er enorm.

Så kort sagt: kjøp billig laptop og middels stasjonær. Du får meir igjen for pengane på den måten.
lilleb0's Avatar
Trådstarter
42 1
Men med tanke på at jeg garantert skal holde på med data på videregående (IT-linje e.l), blir det mye mere lettvint å kjøpe en bærbar pc som holder noen år, og heller kjøpe en stasjonær for gaming når den bærbare jeg kjøper nå begynner å bli umoderne?
På den måten får jeg en veldig bra laptop nå som holder mye lengre enn en til 5k, og heller spare opp til en gaming pc til neste år e.l?
Hva synes du/dere?

EDIT: Vekta er ikke noe problem, hvertfall ikke på Asus'en, i og med at det følger med sekk(skolesekk), istedenfor veske.
Sist endret av lilleb0; 25. juli 2007 kl. 22:13.
Nei.
En laptop til 5k holder livet ut til Word og Internett så lenge du ikke ødelegger den.

Du kommer garantert å angre på at du kjøpte en grisetung laptop etter hvert.
Hvis du kjøper en billig laptop nå til 5-6.000 inneholder den alt du trenger for å gjennomføre utdanninga di, den kommer til å vare i årevis, og det er ingen fare for at den blir umoderne, som du sier. Det er begrenset hva man egentlig trenger til en skole-PC, og som vidarlo sier betyr god laptop=tung laptop.

Du får en stasjonær spil-lpc til godt under 10.000 som vil være mye bedre enn en laptop til dobbel pris.
lilleb0's Avatar
Trådstarter
42 1
Tenkte ikke på at det garantert vil bli mer enn Word og internett når jeg kommer på videregående da..

EDIT igjen: Så det du sier er at en laptop til 5k holder ut 10. og videregående uten problemer (med god behandling, selvsagt) ?

Burde vel høre på dere, siden mesteparten her har mere erfaring enn meg..
Får starte å se på billigere alternativer og en eventuell stasjonær da
Sist endret av lilleb0; 25. juli 2007 kl. 22:19.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
For all del. Hold deg under 14". Personlig har jeg en 12" som jeg bruker til skole. Bruker vel laptoppen til så og si alt nå. Selv har jeg en Amilo Pro og er strølende fornøyd med den. Men skulle jeg kjøpt meg en ny laptop i dag ville jeg nok gått for en ThinkPad. Kjøp deg også en skikkelig sekk du kan bære den i. Slike vesker er helt forerdelig å drasse rundt på og svært så upraktisk.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327082
Det som du også kan ta med i beregninga er at det alltid er supergode tilbud på laptops like før skolestart. Hvis du ikke på død og liv trenger den nå kan du med fordel vente en måned med å kjøpe.
lilleb0's Avatar
Trådstarter
42 1
Thinkpad.. jeg har bare _elendig_ erfaring med de (skolen vår skaffet inn en haug til skolebruk)..
Men med nærmere ettertanke var det kanskje en grunn til at telenor faktisk donerte de til oss gratis
Den du linket til var foresten like dyr som Asus'en jeg foreslo i første post

Skolestart er bare to-tre uker unna da
For meg iallefall..
Men jeg kan sikkert overleve i en måned til for å vente på et supertilbud, selv om jeg Gjerne ville ha hatt en så fort som mulig

Men hvis jeg da kjøper en laptop til 5-6k istedenfor og sparer resten til gamerstasjonær senere: Hva slags bærbar burde jeg se etter? Har brukt den siste dagen på å sette meg inn i kraftigere bærbare til 15k o.l, og har plutselig ikke peiling på hva jeg burde se etter lenger
Hva er det beste jeg får til rundt 6tusen?
Sist endret av lilleb0; 25. juli 2007 kl. 22:44.
Jeg kan iallefall skrive under på at Asus lager skikkelig kvalitetslaptoper!
Har ikke akkurat denne modellen, men har hatt 2 laptoper fra asus, og begge har vært glimrende!
http://www.multicom.no/SystemConfigu...19714%3bfl%3a0
+: Rimelig - god kvalitet - litt over gjennomsnittet pen å se på - og helt sinnsyk kraftig (drar f.eks BF2 på full grafiikk med 2 GHz-4mb/4GB ram.) Produserer ikke mye varme, og er veldig stille.

-: Relativt tung på 2.8 kg, FN-knapp der Ctrl-knappen er, midten av kabinettet føles litt plastikk.

Du bestemmer noen av delene selv, og den jeg har prøvd (megastick her på forumet sin) kostet 13 000,- totalt med frakt.

Dog - tenk litt på hva de sier over deg: blir det mest spilling hjemme lønner det seg mest å kjøpe laptop OG stasjonær.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får ikkje bedre laptoper en thinkpad. Knallsolid fysisk byggkvalitet, veldig gode hovedkort, veldig få problemer med dei. Så eg ville kjøpt thinkpad uten å tvile et sekund, bare fordi det er thinkpad. Navnet er en garanti for at det er god laptop.

Og mesteparten av folket er einige med meg har eg funne ut. Rimelig mange som anbefaler det vilkårsløst.
Thinkpad ER veldig gode laptoper, det er jo det som definerer bærbar datamaskin, på mange måter. Grunnen til at de har fått så dårlig rykte på seg er nok fordi det blir brukt som standard skolelaptop, og derfor proppet fulle av det som finnes på markedet av ustabile programmer, samt amatørmessige fjortiser.

Dårlig rykte pr. fjortisene, that is
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Bør jo også legges til at man får det man betaler for. Skoler kjøper kanskje inn Thinkpad-er til 4-6k. Siden alle Thinkpad-laptopper er dønn solide (du kan stå på dem, miste dem i gulvet etc.) så er det mindre penger igjen til hardware. Det koster nemlig å produsere noe i skikkelig kvalitet.

Har selv hatt en Asus og var mer eller mindre fornøyd med den. Det var mye bang for bucks, men den var ikke særlig solid. Og etter 5-6 mnd i skolebruk så var det litt sprekker både her og der i dekselet, ikke noe som skadet laptoppen, men noe som aldri ville skjedd med en Thinkpad.

Legg av hvertfall en tusing til en god sekk fra f.eks. Lowepro eller en lignende produsent. Du syntes kanskje det er litt mye, men skal du dra den frem og tilbake fra skolen hver dag så vil ryggen din takke deg.