Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1283
Senere i livet vil jeg veldig gjerne jobbe med noe IT/data relatert, mulig noe innen spill-programmering, bare for å nevne det.
Jeg er ganske flink med det å bruke pcen, men vet fint lite om hvordan den fungerer o.l.
Så dere vet det, går jeg bare i niende klasse, så jeg har god tid til å lære meg om.. ting jeg burde lære.
Men det jeg lurte på var hva jeg burde lære meg eller i det minste kunne litt om før jeg starter på videregående og alt det der, liksom?
hvis du vil programmere spill så burde du lære deg et programeringsspråk. python er f.eks brukt i battlefield 2. men for å jobbe som dette må du nok gå allmenn, også høyskole. Eller privatskole ( noroff, idefagskolen) innen spilldesign.
Alle store 3d-spill er skrevet i c++. Så det kunne kanskje lønnet seg å begynne å lære seg det eller et annet c-basert programmeringsspråk. Men hvis du ikke er helt "programmeringstypen" så kan du jo også f.eks. lære deg 3ds max eller lignende 3d-programmer. Bare søk etter tutorials på google når du finner ut hva du vil lære deg...
Sitat av gunvar
Alle store 3d-spill er skrevet i c++.
Vis hele sitatet...
har du kilde, eller der det bare no crap du finner på?
Lær deg som sakt programmeringspråk; Java, c, c++ osv. Gå en videregående skole dær du kan ta fordypning i mattematikk, trenger det for å komme inn på linjer som underviser i spilleprogrammering. Så iløpet av VGS, så er det jo bare å søke ut en IT skole som har alt du leter etter. Du har jo mere enn god tid til å finne ut hva du vil studere.

Jeg personlig forandret mening sikkert en 5-10 ganger fra ung.skolen til jeg faktisk måtte søke på en høyere utdanning, går selv på en IT skole nå i oslo, kalt NITH. Har flere kompiser som skal gå linjen spilleprogrammering, de må ha fordypning i matte, 2MX. De skal "bare" bruke c++ (som er et programmeringsspråk). Så er vel bare og sette igang med guider på nettet.
Sitat av Damio
python er f.eks brukt i battlefield 2.
Vis hele sitatet...
Har mine tvil om at BF2 er programmert i phyton, iallefall hele spillet...
jeg har ikke peiling på hvilke progmmeringsspråk det er brukt i selve spill / grafikk motoren til bf2, men kjøretøy, våpen osv er programmert i python.
Python blir bare brukt som moddespråk, altså de som vil lage en mod til battlefield. Dessuten, hvis du tviler på at alle store 3d-spill er skrevet i C++, foreslår jeg at du leser litt.
Sitat av Damio
men for å jobbe som dette må du nok gå allmenn, også høyskole.
Vis hele sitatet...
Det er vell ingenting som sier at han må velge allmenn for å gå høyskole! Du kan gå hva faen du vil egentlig, regner med en programmerings klasse vil kreve generell studiekompetanse, og kanskje fordypning i matte/fysikk. Dette kan du godt ta, men du trenger ikke gå allmenn for å gjøre dette!
Takk tusen, men kan man få generell studiekompetanse og den mattefordypningen man trenger ved å gå f.eks elektro istedenfor allmen? (eller studiekompetanse som det så fint heter) ^^

Sitat av cannabis-manndi
du må vel gå på noe data greier tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Nei nå tuller du^^
Sist endret av lilleb0; 6. februar 2007 kl. 12:24.
Sitat av CrazyTore
Det er vell ingenting som sier at han må velge allmenn for å gå høyskole! Du kan gå hva faen du vil egentlig, regner med en programmerings klasse vil kreve generell studiekompetanse, og kanskje fordypning i matte/fysikk. Dette kan du godt ta, men du trenger ikke gå allmenn for å gjøre dette!
Vis hele sitatet...
Veldig viktig poeng Tore!
Hvis du velger yrkesfag (kanskje IKT, elektro, eller media/kommunikasjon som er mest relevant) kan du istedenfor læretid hoppe rett over på allmennfaglig påbygging, eller forkurs til ingeniør.

Allmennfaglig påbygging hvis du vil inn på ett studie som ikke krever matte/fysikk faga.
Forkurs til ingeniør for Ingeniør/Sivil ingeniør studier som krever matte/fysikk.

Da kan du, uten å tape noe tid, få ett lite innblikk i IT-bransjen. og du kan hvis du ønsker det ta læretid og fagbrev før du går videre. Da har du ofte IMHO ett fortrinn når du evt starter på en IT-utdanning senere.

Lykke til!
Hilsen snart ferdigutdanna Automasjonsingeniør
lichbu: du kan egentlig gå hva som helst for å få generell studiekompetanse siden du alltids kan ta allmenfaglig påbyggning tredjeåret. Men angående fordypning så vet jeg ikke helt hvordan det funker med den nye reformen. DU burde høre med en rådgiver på en videregående skole eller noe sånt hvordan det funker.
Spesiell studiekompetanse trenger du for å komme inn på høyskoler o.l.
Den raskeste veien til å få spesiell studiekompetanse er å gå studiespesialisering og deretter velge realfag som tilvalgsfag i VG2 og deretter fordype seg i matte og kjemi/fysikk. Du kan også få spesiell studiekompetanse ved å gå en yrkesfaglig linje, men da må du ta allmen/studiespesialiserende påbygning tredje året og deretter ekstra matte og kjemi/fysikk kurs.
Sitat av ludus78
Spesiell studiekompetanse trenger du for å komme inn på høyskoler o.l.
Den raskeste veien til å få spesiell studiekompetanse er å gå studiespesialisering og deretter velge realfag som tilvalgsfag i VG2 og deretter fordype seg i matte og kjemi/fysikk. Du kan også få spesiell studiekompetanse ved å gå en yrkesfaglig linje, men da må du ta allmen/studiespesialiserende påbygning tredje året og deretter ekstra matte og kjemi/fysikk kurs.
Vis hele sitatet...
Elller ta forkurs til ingeniør istedenfor allmennpåbygning. (ihvertfall slik det er idag, har ikke oversikt over den nye reformen)
ved forkurs får du spesiell studiekompetanse, men ikke generell. (du mangler 2 timer norsk pluss litt naturfag og historie, siden du har mer timer matte/fysikk)
Jeg er enig med Gollum. Så lenge du er helt sikker på at du vil fullføre ingeniør er forkurs et genialt valg. For etter fullført høyere utdannelse kommer ingen til å spørre deg hva du gikk på VGS. Selv gikk jeg på forkurs etter IKT Driftsfag. Man får nyte fordelen av å ha høyskolelærere, samtidig som man får et ganske kompakt og fint opplegg uten for mye tull (eller nynorsk).
For å komme tilbake til det du spurte om i utgangspunktet er det ingenting i veien for at du kan begynne å programmere litt på hobbybasis allerede nå. Den erfaringen vil ihvertfall komme godt med når du faktisk skal begynne å studere.

Jeg anbefaler at du begynner med noe "enkelt", som f.eks. QBasic (kommer sikkert protester her, men i mine øyne er det ideelt for en som skal lære det grunnleggende som er felles i så og si alle programmeringsspråk). Deretter kan du gå videre til C/C++ (når du mestrer det grunnleggende i QBasic).
Sitat av raze
Python blir bare brukt som moddespråk, altså de som vil lage en mod til battlefield. Dessuten, hvis du tviler på at alle store 3d-spill er skrevet i C++, foreslår jeg at du leser litt.
Vis hele sitatet...
Jeg leste litt å fant ut at core engine til bf2 er skriv i C++... men jeg fant også ut at EVE online er skrivd i Python, så jeg tviler ikke på at alle store spill er skrivd i C++. jeg vet!
Igjen, er nok ikke snakk om selve 3D motoren her. DirectX støttes kun av C/C++, C# og VB, så med mindre det er snakk om bruk av PyOpenGL eller lignende har de nok brukt C/C++ i den delen som har med grafikk å gjøre.

Python er typisk et tolket språk, og programmer i Python er betydelig tregere enn man kan få til i C/C++ (ihvertfall med en faktor på minst 10).
Fikk ikke med meg alt dere snakka om sånn mot slutten på tråden her, men jeg fikk med meg en del nyttig
Takker for svar