Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6241
Er det noen måter å svindle/kjøre gratis gjennom bomringen på? Syns det er feil å måtte betale for å kjøre på elendige veier! Ihvertfall i Krsand er det ubetjente bomringer, må da være noe lurt man kan gjøre.

Har blitt nevnt en metode hvor man ligger veldig nærme bilen foran seg mens man kjører gjennom autopass, men denne er heller tvilsom.
teip over skilte i det du færer forbi! enkelt og greit!
Sitat av Fonzey
Er det noen måter å svindle/kjøre gratis gjennom bomringen på? Syns det er feil å måtte betale for å kjøre på elendige veier! Ihvertfall i Krsand er det ubetjente bomringer, må da være noe lurt man kan gjøre.

Har blitt nevnt en metode hvor man ligger veldig nærme bilen foran seg mens man kjører gjennom autopass, men denne er heller tvilsom.
Vis hele sitatet...
Det går og ligge helt oppi rævva på feks en buss eller trailer gjennom autopass feltet, da får ikke kameraet med skiltet ditt, men det er jo ikke så dyrt og kjøpe en brikke? kjøper du en brikke med "ringkontant" opplegget, altså kan fylle på det du vil,så koster passerinegen ned i 12kr
er billigere enn 12 kr i kristiansand.

jeg betaler 7kr pr. passering elns. liten vits i å promotere at man bare betaler 12 kroner når standardprisen uten brikke er ti kroner :P
Er kamera montert langt mot høyre, er det bare å legge seg max over til venstre.
Da blir man registrert som motorsykkel, pluss at det lyser grønt
Hvis du legger deg helt over i venstre felt ser ikke kameraet deg, dog kun hvor du har mulighet til å se ett godt stykke frem. Ikke front kolider for 10kr..

Ellers så er det bare å finne deg en alternativ rute. Finnes en del som er imot bomringer og som åpner en liten vei rundt. Vet ikke om dette gjerne er blitt ulovling nå, etter at det ble så mye snakk om det. I stavanger kan du kjøre gjennom travbanen for å slippe hele bommen.
Sitat av Fonzey
Har blitt nevnt en metode hvor man ligger veldig nærme bilen foran seg mens man kjører gjennom autopass, men denne er heller tvilsom.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Tror nok sensoren tar brikken din. Signalet er jo tross alt lysest hastighet. Om du ikke har brikke blir det en annen sak.

I Bergen så er det kun 2 veier som unngår bompengeringen, Fjellveien og Gamle Bergen. Fjellveien koster nok like mye i bensin, og Gamle Bergen er så drøy at det ikke er verd det. Kjørte der en gang, fordi jeg skulle til en som bor rett over på andre siden, og da merket jeg at man faktisk unngår bomringen. Men det var så pass privat at om folk begynner å kjøre der, så smeller de bare ned bommen de har stående.
Problemet med å legge seg til venstre er sperrelinjen. Krysser du den og politiet tar deg ryker alt som heter lappen.
Sitat av Golder
Problemet med å legge seg til venstre er sperrelinjen. Krysser du den og politiet tar deg ryker alt som heter lappen.
Vis hele sitatet...
Så lappen ryker for å krysse sperrelinjer også nå?

edit;

4. kjøring med motorvogn,
a) på eller over sperrelinje og/eller i sperreområde begrenset av heltrukken linje, skiltforskriftene § 22 og § 21 nr. 4
b) på fortau, sykkelfelt (skilt 520), gangveg (skilt 518), sykkelveg (skilt 520) og gang- og sykkelveg (skilt 522), trafikkreglene § 4
c) i strid med bestemmelsene om feltvalg ved svinging, trafikkreglene § 6 kr 3200,-

Du får nok ikke annet enn 3200,- i bot, men dyrt nok det også..

Men det skal også nevnes at om du fortsatt er innenfor prøveperioden på lappen(2 år) så er det mye enklere å miste lappen, det blir vel opp til onkel blå å bestemme når han stopper deg.
Sist endret av Popp; 9. februar 2007 kl. 14:15.
Det er noen bomstasjoner som har sikret seg mot å legge seg i motsatt kjørefelt. Shibbster på forumet her fikk noen regninger for ulovlig passering etter noen slike forsøk. Det kan nevnes at det var bommen mellom Stavanger og Randaberg/Grødem.
Sitat av Popp
Så lappen ryker for å krysse sperrelinjer også nå?

edit;

4. kjøring med motorvogn,
a) på eller over sperrelinje og/eller i sperreområde begrenset av heltrukken linje, skiltforskriftene § 22 og § 21 nr. 4
b) på fortau, sykkelfelt (skilt 520), gangveg (skilt 518), sykkelveg (skilt 520) og gang- og sykkelveg (skilt 522), trafikkreglene § 4
c) i strid med bestemmelsene om feltvalg ved svinging, trafikkreglene § 6 kr 3200,-

Du får nok ikke annet enn 3200,- i bot, men dyrt nok det også..
Vis hele sitatet...
Ok.
Hva med dobble sperrelinjer da?


Det er uansett billigere å betale enn å kjøre på feil side av veien.
Stemmer det. bommene i Stavanger området er nå sikra for å legge seg i motsatt fil. funke før men du blir busta nå
Sitat av Golder
Ok.
Hva med dobble sperrelinjer da?
Vis hele sitatet...
dobble sperrelinjer går under det samme som sperrelinje, ettersom at det ikke er nevnt ordet dobbel eller dobble i loven
I Kristiansand kan du unngå autopass ved bjørndalsslette ved å vente på en buss og kjøre etter denne. Ellers tror jeg det skal godt gjøres å unngå at den registrer deg. Å kjøre tett oppi en bil kan nok hjelpe siden kameraet tvilsomt vil klare å få med seg nummeret. Men da skal du *veldig* tett.
▼ ... flere år senere ... ▼
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Kan alltids bruke den gammle metoden som er brukt i tiårs, legg deg i ræva på en trailer
Sist endret av ttj; 8. februar 2013 kl. 09:37.
Sitat av ttj Vis innlegg
Kan alltids bruke den gammle metoden som er brukt i tiårs, legg deg i ræva på en trailer
Vis hele sitatet...
Hjelper lite når det nå blir tatt bilde av bakfra også
Har en kompis som alltid kjørte for langt til venstre i bommen til/fra sverige og sparte seg noen tjuekroninger. Var også skrevet om dette i forskjellige aviser så det var godt kjent at det var mulig.

Til han en dag på retur fra Sverige fikk seg en overraskelse. Han hadde lagt seg kliss inntil autovernet slik at kameraet ikke fikk bilde og kjørte lukt ned i verdens største hull. Da røyk det an alufelg samt noen deler i forstillingen. Kostet han tusenvis av kroner på verksted pluss ny felg til flere tusen. De 20 kroningene han sparte kostet ham dyrt.

Etterpå fikk han høre at det først var bare et lite hull i veien. Men fremfor å melde fra om at det var hull der så hadde de som driver bommen selv laget hullet kjempedypt for å få slutt på all juksingen.
hadde kompis som pleide sttoppe et sted å ta av skiltene, for så på igjen når han var gjennom, mange nevnte teip eller noe hvasomhelst til å dekke de med, men han syntes ikke det var safe no, var vist bedre kjøre uten forskilt for han ;P
Kan koste deg livet og være så forbanna dum og legge deg helt opp i ræva på en trailer bare for og spare 20kr.
Brå bremser traileren har du ikke kjangs til og stoppe om du ligger såpass nærme at du ikke blir tatt bilde av.
Prøv og tenk litt sikkerhet også og ikke vær helt idioter.
Tror det er flere enn vi vet om som svindler bomringene. Jeg syns det er helt greit. Hadde bompengene vært øremerket og blitt brukt til veier og veisystem, så hadde det vært greit. Men det blir det ikke. Ikke veiavgiften vi betaler heller. En del kanskje, men ikke alt. Og det er jo ikke riktig. Dette har kommet opp mange ganger i media.

Skal staten lure oss, så lurer vi staten, enkelt og greit.

Min sunne fornuft forteller meg at hvis man dekker til skiltet med snø, skitt eller en svart plastsekk, og sørger for at ansiktet er dekket (finlandshette eller noe slikt), så kan ingen kamera ha noen funksjon. Da kan ingen gjenkjenne deg og ergo du kan ikke få noen regning i posten.
Sist endret av Taurean; 9. februar 2013 kl. 03:56.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Min sunne fornuft forteller meg at hvis man dekker til skiltet med snø, skitt eller en svart plastsekk, og sørger for at ansiktet er dekket (finlandshette eller noe slikt), så kan ingen kamera ha noen funksjon. Da kan ingen gjenkjenne deg og ergo du kan ikke få noen regning i posten.
Vis hele sitatet...
Det kan bli dyrere enn bompengene iværtfall.
http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=17889180
Sist endret av Vod0; 9. februar 2013 kl. 04:12.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Det kan bli dyrere enn bompengene iværtfall.
http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=17889180
Vis hele sitatet...
Bare å spille litt dum det, hvis man skulle bli så uheldig å bli stoppet da. Jeg har ikke blitt stoppet på .. det må være tre-fire år nå.

De skriver tilogmed at folk har smurt fett på skiltene for at skitt skal feste seg bedre. Folk tar i bruk mange metoder som vi ikke vet om. Foregår nok mer svindling enn vi tror... Og det fungerer jo!
For jeg som ikke har autopass er det flere måter å gjøre det på.

Kjøre opp i rævva på bilen/lastebilen forran.
Hvis det er VELDIG lite trafikk som det ofte kan være hjemme kan jeg bremse ned og passere bomringen i 5km/t, da registreres jeg ikke.
Eventuelt kjøre i motsatt felt hvis det er trygt.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
hadde kompis som pleide sttoppe et sted å ta av skiltene, for så på igjen når han var gjennom, mange nevnte teip eller noe hvasomhelst til å dekke de med, men han syntes ikke det var safe no, var vist bedre kjøre uten forskilt for han ;P
Vis hele sitatet...
Hørtes ut som mye jobb for å spare noen 20kroninger.
Sitat av Golder Vis innlegg
Ok.
Hva med dobble sperrelinjer da?
Vis hele sitatet...
Noen som ikke har lappen?
Dobbel sperrelinje betyr at det er sperrelinje for begge feltene. Hadde det vært stripete på den ene siden kunne den siden ha kjørt over.
Hvor primitiv tror dere systemene egentlig er?

Autopass-stasjonene leser selvfølgelig skiltene på kjøretøy foran og bak, og motsatt kjørefelt.(På de stasjoner det er mulig å passere i motsatt kjørefelt)

Det nytter heller ikke å prøve å legge seg i midten. Det som skjer er at brikken din ikke blir registrert, så du får ikke grønt lys. Kameraene registrere likevel skiltene dine og det blir vel registrert som passering uten brikke.
Sitat av Fonzey Vis innlegg
Er det noen måter å svindle/kjøre gratis gjennom bomringen på? Syns det er feil å måtte betale for å kjøre på elendige veier! Ihvertfall i Krsand er det ubetjente bomringer, må da være noe lurt man kan gjøre.

Har blitt nevnt en metode hvor man ligger veldig nærme bilen foran seg mens man kjører gjennom autopass, men denne er heller tvilsom.
Vis hele sitatet...
husker jeg hørte om folk som kjørte rundt bomringer...på et jordet eller noe sånt
▼ ... noen måneder senere ... ▼
▼ ... flere år senere ... ▼
En metode jeg har tenkt på er å ha en lenke med skarpe led pærer like over skiltet som du tenner mens du passerer. Da vil det skarpe motlyset blende kameraet på en måte som gjør at skiltet blir uleselig.