Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6034
Dette har jeg aldri vært borti før, så lager en tråd der jeg søker erfaringer.

Kjøpte et elektroprodukt i dag til en svært redusert pris (ca 50%). Da jeg kom hjem, fant jeg ut at produktet er låst med en form for aktivitetslås til en annen bruker.

Regner med den er brukt mindre enn 50 dager og returner uten å fjerne låsen.

Jeg ble bedt om å gå tilbake til butikken i morgen for at de skulle se på den, men hva kan jeg kreve dersom produktet er ubrukelig?

Kan jeg kreve nytt produkt til samme pris? Vil jeg bli tilbydd pengene tilbake?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan krevje tilsvarande produkt, utan påslag i prisen. Du har kjøpt produktet, og forutsette at det var brukbart. At det ikkje var det er seljar sin risiko.

Du har samme reklamasjonsrett uavhengig av at det var brukt.
Tja. Forbrukerkjøpsloven §29 1.ledd sier at:

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

La oss si at produktet koster 15.000. Jeg betaler 7.500. Produktet kan ikke brukes.

Tap butikk(potensiell inntjening): 30.000.

Inntjening: 7.500.

Kan dette regnes som å volde selgeren urimelige kostnader?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Urimeleg kostnad skal tolkast strengt. Det er neppe snakk om urimeleg kost å måtte erstatte eit produkt som er i alminnelege handel.

At produktet er nedprisa har ikkje så mykje å sei i så måte, og urimeleg kostnader står i forhold til prissegmentet.
"Øko-Terrorist"
Du har krav på tilsvarende produkt ja. Kjøpte en Demobrukt skjerm på komplett til 8000(Nypris 12000). Skjermen ble knust av PostNord og Komplett sendte meg en flett ny skjerm i erstatning.
Alt koker ned til hvordan varen er markedsført i butikken.
Kjøper du feks et brukt spill hos gamestop får du beskjed om at onlinekoden ikke vil fungere.
B-varer er jo i utgangspunktet en vare som ikke oppfyller de samme spesifikasjonene som en a-vare mens en demovare skal oppfylle alle specs til en a-vare men den kan ha enkelte tegn til å ha vært i bruk (manglende innpakning etc).

I utgangspunktet har du fulle rettigheter, men enkelte formuleringer fra butikkens side kan endre litt på rettighetene når det kommer til B-varer, størrelsen på prisavslaget spiller også en rolle.
Men dersom produktet faktisk er låst og dermed ubrukelig grunnet forrige kjøper bør du ha full rett til å kreve tilsvarende vare, men i ditt tilfelle har du kjøpt en B-vare, og slik jeg tolker det kan du da ikke automatisk kreve en splitter ny a-vare da du ikke har kjøpt en splitter ny vare.

Men, dette er jo en het potet i media når butikker selger brukte varer som ikke har blitt tilbakestilt så jeg vil tippe det ordner seg for deg.
Husker jeg kjøpte en barbermaskin som var "demovare" en gang, den hadde hår fra forrige eier i både pakken og på klipperen, butikken strakk seg svært langt for å ordne opp.

https://www.elektronikkbransjen.no/a...idisk/375818/2
(ctrl-f og søk etter B-vare eller bla nesten helt til bunnen og overskriften "demovare")
Jeg vil ikke kreve en splitter ny a-vare. Jeg vil kreve et produkt som fungerer slik salgsannonsen ble presentert. Jeg tviler imidlertid på at de har flere av akkurat samme modell inne som b-vare; da må alternativet bli en a-vare.

Jeg får reise på butikken og se hva de sier i dag. For alt jeg vet er det en i butikken som har logget seg på, da det stod på kvitteringen av det var en utstillingsmodell.
De må ikke gi deg en A-vare, de kan gi deg pengene tilbake.
Sitat av Dough Vis innlegg
De må ikke gi deg en A-vare, de kan gi deg pengene tilbake.
Vis hele sitatet...
Er du sikker?
Så de kan reinstallere windows for deg da. Så får du det produktet du har betalt for.
Sitat av reklame Vis innlegg
Er du sikker?
Vis hele sitatet...
Nei, du siterer det jo selv

Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.
Vis hele sitatet...
Så det er klart ikke noe entydig svar men en vurdering og ikke noe en nødvendigvis kan forvente.

For å sitere TS: "svært redusert pris"


Sitat av tr80r Vis innlegg
Du har krav på tilsvarende produkt ja. Kjøpte en Demobrukt skjerm på komplett til 8000(Nypris 12000). Skjermen ble knust av PostNord og Komplett sendte meg en flett ny skjerm i erstatning.
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om en transportskade og mulig erstatning fra 3dje part. Ikke nødvendigvis overførbart til TS sin case.
Når det gjelder spill er de jo laget for å gi deg en dårligst mulig, om ikke til og med en ubrukelig g opplevelse ved å kjøpe brukt, så det er forskjell på ett spill og en hardware i form av tv eller PC.