Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1114
Hei!
Tenkte å lage sånn "fake car alarm" selv, men har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal få LED'en til å blinke.

Leste noe om at man kan bruke både en kondensator og en motstand. Går dette?

Leste også om NE555, men følte det var litt "overkill". Ser noen som har det, og de tar jo ikke plass i det heletatt.

Noen tips her?
En 555-timer er åpenbart det du leter etter. Her har du en simpel instruksjon: http://www.instructables.com/id/How-...-555-timer-IC/
Tenkte å lage den selv.
Hva har de puttet i den lille svarte boksen? Er jo ikke plass til en 555 der.
Er det vel!
I SOP-Pakke tar den roughly 5x6mm!

Se Gen. Datablad pp. 8
Ja, du kan bruke kondensator i steden for 555-timer, men da må du regne ut hvor lang tid kondensatoren skal bruke på å lade opp og lade ut (ingen lys / lys ). Men en 555-timer koster jo null å niks for tiden, så det er like så greit å bruke den.
Om du googler på "Astabil flip flop" så vil du få treff på blinkekretsert både med NE 555 og med bruk av en eller to transistorer. Begge deler er enkle å bygge. Om du googler på "555 datashet" så får du opp databladet og der finner du eksakt hva du trenger for å lage en astabil vippe. Personlig så stemmer jeg også for å bruke NE555 enda jeg er oppfostret med transistoren.
555-timeren er fin og morsom å jobbe med. Finnes en egen app for android hvor man kan stille inn ønsket intervall osv, og får da oppgitt motstandsverdi og kondensatorverdi. Appen heter ElectroDroid og er gratis og har mange kalkulatorer.
Kanskje litt overkill men, bruk en Arduino Har flere muligheter til eventuelle andre ting