Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3269
Jeg ser på meg selv som hobbyfilosof, og jeg skal forhåpentlighvis til NTNU etter sommeren og skaffe meg enn bachelor. Så nå gleder jeg meg veldig og sitter å lurer på å dra til biblioteket å låne en bok, problemet mitt er at jeg ikke vet om noen moderne filosofer :/

Jeg har lest mye av det bjørneboe har skrevet, jeg syns han hadde en fantastisk (deprimerende) tankegang, men er dette filosofiske tekster? noen som kan anbefale lenger tekster, helst ordentlige bøker om ett emne?

Det er jo også litt viktig at det ikke blir for komplisert jeg vil veldig gjerne lære meg dette så jeg kan ta en komplisert bok, men vil helst begynne med noe basic
Nietzsche - Moralens genealogi !!!!

Har bare lest utdrag, men denne skal leses når eksamen er over.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Bjørneboe var antroposof, dvs. inspirert av Rudolf Steiner, han hadde også lest en del av Friedrich Nietzsches bøker. Bøkene hans er imidlertid ikke filosofiske tekster (i så fall er det svært mye som er filosofi).

Hvis du vil begynne med noe basic kommer du vanskelig utenom klassikerne, Platons "republikken" feks. De er tross alt hjørnesteinen for vestlig filosofi, vil du ha en bok som gir deg oversikt over filosofer gjennom tidene og hva de stod for kan jeg anbefale http://www.amazon.com/History-Wester...6036915&sr=8-3. En annen grei måte å starte på kan være å sjekke UIO's hjemmesider og se hvilke bøker som er pensum for Ex.Phil. nå om dagen.

Skal du lese Immanuel Kant o.l vil jeg, siden du har lest lite før, anbefale bøker som forklarer deg hva han/de mente heller enn selve verkene. De er tunge.

Av nyere retninger innen filosofien er feks. eksistensialismen en interessant retning, da kan du lese verker av Søren Kierkegaard, Jean-Paul Sartre og Martin Heidegger for å skaffe deg et begynnende overblikk.
Sist endret av Apraksin; 3. mai 2012 kl. 11:29.
Hero of Time
bronze's Avatar
Ikkje akkurat ei bok, men om du er interessert kan du lese gjennom forelesingane til filosofen Lars Johan Materstvedt, for faget examen philosophicum ved NTNU. Dei finn du her: http://www.materstvedt.net/page13/page13.html (linken vil nok dø etter at semesteret er omme).

Der finn du filosofi og filosofihistorie frå grekarane si tid til i dag.
Sist endret av bronze; 3. mai 2012 kl. 13:02.
The lucky one
PairADice's Avatar
Il Principe, Niccholo Machiavelli
På ex.phil siste semester hadde vi denne og en til. Jeg husker ikke tittelen på den andre boken dessverre. Men boken jeg linker til gir en bra oversikt over de forskjellige filosofiene. Den andre boka gikk mer ut på vitenskapslære og argumentering.

Det sanne, det gode, det skjønne
▼ ... noen uker senere ... ▼
"Den Fremmede" av Albert Camus er et ålreit startested. Eksistensialisme. Veldig lettlest bok.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Bjørneboe var antroposof, dvs. inspirert av Rudolf Steiner, han hadde også lest en del av Friedrich Nietzsches bøker. Bøkene hans er imidlertid ikke filosofiske tekster (i så fall er det svært mye som er filosofi).
Vis hele sitatet...
"Alt bygger jo på filosofi". Har du ikke prøvd wikipediatesten?

Prøv en tilfeldig artikkel og trykk på første link i artikkelen, repeter dette på den neste artikkelen og det fører deg til slutt tilbake til Filosofi.

Eksempel
http://en.wikipedia.org/wiki/Mallory_Dent
"Det elskendes menesket" av Nina Karin Monsen er en veldig god bok skrevet av en norsk filosof.

Ellers anbefaler jeg alt av Alan Watts. (introduksjon av østlig filosofi til vesten)
Anbefaler Filosofiens Historie av den nå avdøde traveren Arne Næss. Den er forholdsvis lettlest, og tar for seg både vestlig og endel østlig filosofi fra antikken til i dag.
Sitat av c#mn Vis innlegg
"Alt bygger jo på filosofi". Har du ikke prøvd wikipediatesten?

Prøv en tilfeldig artikkel og trykk på første link i artikkelen, repeter dette på den neste artikkelen og det fører deg til slutt tilbake til Filosofi.

Eksempel
http://en.wikipedia.org/wiki/Mallory_Dent
Vis hele sitatet...
Gjort den samme testen for Hitler også, endte veldig ofte på siden hans. "Alt bygger på Hitler".
Pentti Linkola - Can life prevail? http://www.amazon.com/Can-Life-Preva.../dp/1907166009

Anmeldelse: http://www.kultorg.com/index.php?mac...t01returnid=56

Ellers vil jeg anbefale Brave New World, 1984 og Catch-22.
http://filosofi.no/ er en god introduksjon til filosofi som muligens er farget i liberal retning.
Tja hva med å starte med Sofies Verden av J.Gaarder? Da får du "litt om alt".
Ellers kan du jo lese noe av Arne Næss.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Låner denne tråden litt. Kunne gjerne tenkt meg noen anbefalinger på gode bøker.
Jeg er ingen hobbyfilosof som trådstarter, men heller litt fascinert av det og nysgjerrig. Er heller ingen storleser så må bare prøve meg frem.
Har bestilt noen filosofi bøker fra cdon, tok bare noen av de som lå under topplisten.

Kom med noen tips til en nybegynner innen filosofi.
Anbefaler også å starte med Sofies Verden. Det er en virkelig god innføring i filosofi. Ja boken er nesten genial.
Boken er skrevet på en skjønnlitterær måte og en får innføring i filosofi og store tenkere men føler likevel at en leser boken for ren underholdning. Selv om boken er på over 500 sider er den svært lettlest og du får kunnskap om de gamle filosofer helt tilbake fra Sokrates, Platon og Aristoteles ca 500 år f.kr. og frem til moderne tid. Boken gir en innføring i filosofenes tankesett og europas historie. Den desidert beste boken å starte med. Finnes også som lydbok.
Bruce Lee sine bøker har inspirert meg. Tao of jeet kun do er og anbefale. Bøkene hass handlar om kampsport og filosofien rundt det. Men det han skriv kan brukast andre stader i livet. Vil gjerne komme med eit lite eksempel :
“Empty your mind.
Be formless, shapeless, like water.
If you put water into a cup, it becomes the cup.
You put water into a bottle, it becomes the bottle.
You put it into a teapot, it becomes the teapot.
Water can flow, and it can crash.
Be like water, my friend…”

^ Ting som dette kan brukast over alt. Ikkje berre når det kjem til kamsport. So mi anbefaling til deg er alt Bruce Lee har skrevet. For ein mann !
'Slik talte Zarathustra' av Nietzsche er absolutt en god bok, men til tider skrevet litt rablete, verdt å lese om du interesserer deg!

Ellers finnes det ganske enkle bøker om buddhas liv, som mye kan betraktes som filosofi. Slik jeg ser det er historiene om buddha mye grunnleggende tanker om mennesket, det psykiske m.m
Sitat av Hynne Vis innlegg
Jeg ser på meg selv som hobbyfilosof, og jeg skal forhåpentlighvis til NTNU etter sommeren og skaffe meg enn bachelor. Så nå gleder jeg meg veldig og sitter å lurer på å dra til biblioteket å låne en bok, problemet mitt er at jeg ikke vet om noen moderne filosofer :/

Jeg har lest mye av det bjørneboe har skrevet, jeg syns han hadde en fantastisk (deprimerende) tankegang, men er dette filosofiske tekster? noen som kan anbefale lenger tekster, helst ordentlige bøker om ett emne?

Det er jo også litt viktig at det ikke blir for komplisert jeg vil veldig gjerne lære meg dette så jeg kan ta en komplisert bok, men vil helst begynne med noe basic
Vis hele sitatet...
Hva med å begynne så smått med pensumsbøkene?
The Tao of Jeet Kune Do * Beklager skrivefeil :P
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg

Ellers finnes det ganske enkle bøker om buddhas liv, som mye kan betraktes som filosofi. Slik jeg ser det er historiene om buddha mye grunnleggende tanker om mennesket, det psykiske m.m
Vis hele sitatet...
Hvis man skal innom Buddha (og det skal man jo, fryktelig smart fyr) er det et godt tips å starte her: http://www.lienet.no/buddh.htm hvor en rekke av de originale Pali-tekstene ligger oversatt på Norsk i utdrag. Dvs. de tekstene som av historikere regnes som autentiske fra Buddhas munn.
"For begynnere"-serien inkluderer jo flere store og kjente filosofer som Nietzsche, Descartes og Kirkegaard. Serien presenterer også tankene deres på en enkel og til tider humoristisk måte med tegninger og stæsj.
"When Nietzsche Wept" (også oversatt til norsk) er en interessant intro til Nietches filosofier. Det er en novelle (altså Skjønnlitteratur) gir et innblikk i noen av Nietches filosofiske standpunkt. Den er veldig lettlest og selv om det ikke er en filosofibok i seg selv er det en finfin og underholdende måte å bli kjent med ham på.