Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  165 16716
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Har vært en del debatt rundt bensinprisene i det siste. Mange mener at 15 kroner literen er alt for høyt men er det egentlig så gale som vi skal ha det til?

Et lite regnestykke: Si du tjener 15000 i mnd (en relativt normal/lav månedsinntekt). Literprisen på bensin er 15 kroner og du fyller annehver uke (14 dager). Tanken din er på rundt 60 liter. Dvs at du bruker ca 1800 kroner/mnd i bensin. Det tilsvarer ca 12% av din månedslønn. I Polen er en vanlig månedslønn rundt 2000 kroner og bensinprisen ligger på rundt 12 kroner. Om de fyller like mye og like ofte i Polen så vil det koste ca 1300 som tilsvarer 65% av månedslønnen. For å sammenligne bensinprisen i dag med tidligere tiår:

I 1960 fikk du seks liter bensin for en timelønn.
I 1970 fikk du ti liter bensin for en timelønn.
I 1980 fikk du 12 liter bensin for en timelønn.
I 1990 fikk du 16 liter bensin for en timelønn.
I 1998 fikk du 15 liter bensin for en timelønn.
I 2010 fikk du 17 liter bensin for en timelønn.
(Regnet utifra en gjennomsnittlig industriarbeiders lønn etter skatt)

Er 15 kroner virkelig så groteskt?
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Standardfeilen de fleste gjør er å bare regne på bensinprisen, og ikke ta avgiftsnivået generelt.

Og da tenker jeg selvsagt på alle andre skatteavgifter, ikke bare bensinavgifter.
Sist endret av SteInMetz; 14. april 2011 kl. 13:30.
Nei. Regnet i forhold til hvor lenge du må jobbe for å få råd til en liter bensin er faktisk bensin billig. Og i Norge faktisk mye billigere enn i mange, mange andre land.
Bensin er vel det som koster minst per liter på en bensinstasjon. Mineralvann osv. koster jo nesten det dobbelte, og det har vi ubegrenset av, mens bensin er en vare vi med tiden vil gå tom for. Spør du meg burde bensinen vært enda dyrere.
Dersom vi snur litt på det, og tar bilen og bilholdet med i regnestykket. Er virkelig det å ha bil så forferdelig dyrt?
Jeg tok raskt og ganget det jeg betalte for litern sist (14,50 pr liter) med 17. 254,- timen etter skatt er vel noget høyt.

Det er mange her i landet som ikke har et godt kollektivt tilbud, som meg selv. Må ty til bilen og har en lav månedslønn.
Det er gjerne vi som skriker høyest om det her

Ser at jeg regnet med nåværende pris og ikke for 2010
Sist endret av prick; 14. april 2011 kl. 14:48.
Her koster bensinen ti øre pr liter. Ja, jeg vil påstå bensinprisen er noe høy. Nå går riktig nok sikkert veldig mange % til staten. Det er vel ikke stort stasjonene selv tjener på å selge bensinen til de prisene. Og jada, vi har sikkert andre lønnsnivåer enn i Venezuela.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Bensin er vel det som koster minst per liter på en bensinstasjon. Mineralvann osv. koster jo nesten det dobbelte, og det har vi ubegrenset av, mens bensin er en vare vi med tiden vil gå tom for. Spør du meg burde bensinen vært enda dyrere.
Vis hele sitatet...
vann er en ressurs som også kan ta slutt en dag!, du mener altså at dem rike skal blir enda rikere?, siden du mener at bensinen skulle kostet enda mere, synes du ikke at du betaler nok til dem rike?
Sitat av thomasw Vis innlegg
Her koster bensinen ti øre pr liter. Ja, jeg vil påstå bensinprisen er noe høy. Nå går riktig nok sikkert veldig mange % til staten. Det er vel ikke stort stasjonene selv tjener på å selge bensinen til de prisene. Og jada, vi har sikkert andre lønnsnivåer enn i Venezuela.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest at det kun er ett land som er dyrere i Europa på bensinprisen målt i forhold til gjennomsnittelig inntekt, og det er Danmark.

Helt håpløst at folk går og klager på bensinprisen når de samme gladelig betaler 30-40 kr literen for vann i butikkene..
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
vann er en ressurs som også kan ta slutt en dag!
Vis hele sitatet...
Forklar meg gjerne hvordan vi "bruker opp" vannet vårt.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
du mener altså at dem rike skal blir enda rikere?, siden du mener at bensinen skulle kostet enda mere, synes du ikke at du betaler nok til dem rike?
Vis hele sitatet...
Forklar meg gjerne hvordan dyrere bensin skal gjøre "de rike enda rikere".

Er det ikke også litt rart at du både er for en jevnere fordeling av goder og lavere bensinpris? Stemmer du både rødt og frp ved valg?
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Helt håpløst at folk går og klager på bensinprisen når de samme gladelig betaler 30-40 kr literen for vann i butikkene..
Vis hele sitatet...
tror det er heller få som klager på bensin prisene og går til butikk for å kjøpe "merke vann".. men uansett en insanity gjør ikke en annen sain, beklager engelsken/utrykket
Det som skjer i midtøsten nu er at de uavhenginge oljeleverandørlandene blir "tatt over" så de store oljebaronene og venner kan gjøre hva de vil. prisen på råolje vil stige mot nærmere det dobbelte av dagens nivå. 200 dollar, kanskje 300 innen 5 år. og norge hjelper blindt med siden EU og USA sier så.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Forklar meg gjerne hvordan vi "bruker opp" vannet vårt.
Vis hele sitatet...
kan vel ikke forklare deg hvordan vi kan bruke det opp, men verdens fersk vann resusser kan ta "slutt" ved en større milijø katastrofe (sier ikke at det er sannsynelig men du skjønner hva jeg mener : ) ) mener å huske den nyeste James bond filmen faktisk handler om Vann resusser og hvordan bad guysa skal tjene penger på det..
Sitat av iGnome Vis innlegg
kan vel ikke forklare deg hvordan vi kan bruke det opp, men verdens fersk vann resusser kan ta "slutt" ved en større milijø katastrofe (sier ikke at det er sannsynelig men du skjønner hva jeg mener : ) ) mener å huske den nyeste James bond filmen faktisk handler om Vann resusser og hvordan bad guysa skal tjene penger på det..
Vis hele sitatet...
Såvidt meg bekjent går vann i en evig syklus uansett. Og det er da mulig å gjøre om saltvann til drikkevann, så det går nok fint skal du se!
Sitat av iGnome Vis innlegg
kan vel ikke forklare deg hvordan vi kan bruke det opp, men verdens fersk vann resusser kan ta "slutt" ved en større milijø katastrofe (sier ikke at det er sannsynelig men du skjønner hva jeg mener : ) ) mener å huske den nyeste James bond filmen faktisk handler om Vann resusser og hvordan bad guysa skal tjene penger på det..
Vis hele sitatet...
Jasså, skal vannet flyte ut av sin syklus og ut av atmosfæren?
Sist endret av Esso; 14. april 2011 kl. 15:46.
jeg trakk bare konklusjoner etter å ha lest at eskperter var bekymret for at vannet var radioaktivt eller noe..?
Sitat av iGnome Vis innlegg
kan vel ikke forklare deg hvordan vi kan bruke det opp, men verdens fersk vann resusser kan ta "slutt" ved en større milijø katastrofe (sier ikke at det er sannsynelig men du skjønner hva jeg mener : ) ) mener å huske den nyeste James bond filmen faktisk handler om Vann resusser og hvordan bad guysa skal tjene penger på det..
Vis hele sitatet...
Det virker som du har sett Pelle Politibil
er latterlig når naboland som importerer drivstoff har lavere priser enn oss! men det som er virkelig uetisk er at avgiftspengene går til og finansiere kollektivtransport, mens veiene er & forblir dødsfeller!
Sist endret av Shellshock; 14. april 2011 kl. 15:56.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Bensin er vel det som koster minst per liter på en bensinstasjon. Mineralvann osv. koster jo nesten det dobbelte, og det har vi ubegrenset av, mens bensin er en vare vi med tiden vil gå tom for. Spør du meg burde bensinen vært enda dyrere.
Vis hele sitatet...
Er enig i at det er sinnsyk overpris på vann, men bilen bruker nå en god del mer liter bensin per dag enn vi drikker. Så det blir en dum sammenligning.
Sitat av Pappagutten Vis innlegg
Jeg har lest at det kun er ett land som er dyrere i Europa på bensinprisen målt i forhold til gjennomsnittelig inntekt, og det er Danmark.

Helt håpløst at folk går og klager på bensinprisen når de samme gladelig betaler 30-40 kr literen for vann i butikkene..
Vis hele sitatet...
men så MÅ jeg heller ikke kjøpe 20 liter vann om dagen..
Sitat av skukketrure Vis innlegg
men så MÅ jeg heller ikke kjøpe 20 liter vann om dagen..
Vis hele sitatet...
Med mindre du sitter i en bensindreven rullestol MÅ du ikke kjøpe bensin heller. Bensin er en gode, ikke en menneskerett.
nei det stemmer det hele verdens befolkning har tilgang til rent vann, surnedbør er jo også bare fiksjon vann blir jo helt rent når "it touches the skies" rent flaske vann (fritt for radioaktive stråler) ble heller ikke delt ut til japans borgere!
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Med mindre du sitter i en bensindreven rullestol MÅ du ikke kjøpe bensin heller. Bensin er en gode, ikke en menneskerett.
Vis hele sitatet...
skal jeg fortsette i jobben min som innebærer kjøring så MÅ jeg det
Sammenliknet med andre land har vi relativt dyrt drivstoff, men sammenliknet med vårt egen inntektsnivå har vi det ikke akkurat ille.
http://www.dn.no/dnBil/article1961162.ece
På litt større oversikter ser man også at de rike landene gjerne har høyere priser på drivstoff enn de fattige landene.
Eks. her: http://money.cnn.com/pf/features/lis...bal_gasprices/ dog ikke akkurat up-to-date, men dere ser poenget.
Sist endret av Esso; 14. april 2011 kl. 16:10.
Sitat av iGnome Vis innlegg
nei det stemmer det hele verdens befolkning har tilgang til rent vann, surnedbør er jo også bare fiksjon vann blir jo helt rent når "it touches the skies" rent flaske vann (fritt for radioaktive stråler) ble heller ikke delt ut til japans borgere!
Vis hele sitatet...
..hæ

Det er mange steder i verden folk ikke har tilgang til rent vann. Her i Norge kan man drikke rett fra elva uten å risikere noe, så vi er ganske trygge. Har forøvrig aldri skjønt meg på flaskevann, man har jo vann i springen.
brace yourself
Fickledick's Avatar
Ja til høyere bensinpris!
Sjølvaste: Noen bor faktisk slik til i dette landet at kollektivtransport ikke eksisterer. Da MÅ man bruke bensin, evt beina, sykkel, hest osv. Men at bensisprisen er såpass høy plager meg ikke, men jeg forstår at lavt/normallønnede synes prisen er stiv. Sett alene er prisen høy her til lands, ifølge Oil Price Information Service så har vi nest høyest pris pr liter.
Sitat av Sinis Vis innlegg
..hæ

Det er mange steder i verden folk ikke har tilgang til rent vann. Her i Norge kan man drikke rett fra elva uten å risikere noe, så vi er ganske trygge. Har forøvrig aldri skjønt meg på flaskevann, man har jo vann i springen.
Vis hele sitatet...
beklager missforstårelsen jeg svarte sarkastisk på en tidligere poster..
Sitat av Fickledick Vis innlegg
Ja til høyere bensinpris!
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne det? Eller trollet du bare?
Sitat av Sinis Vis innlegg
..hæ

Det er mange steder i verden folk ikke har tilgang til rent vann. Her i Norge kan man drikke rett fra elva uten å risikere noe, så vi er ganske trygge. Har forøvrig aldri skjønt meg på flaskevann, man har jo vann i springen.
Vis hele sitatet...
Det er fisefine folk som ikke liker by-vannet dem har i springen sin og tar seg derfor råd til å kjøpe ei flaske med... vann.. fra den gylne bekk oppe i himalaya-fjellene!

Om man drar ut på landet og smaker forskjellen på vannet der og vannet som er i by-områder kjenner man nok forskjell, men alikevell overlever man og ingenting å syte over. Idioter som bruker penger på å KJØPE vann.
Sist endret av Kunitsyn; 14. april 2011 kl. 16:18.
Sitat av iGnome Vis innlegg
nei det stemmer det hele verdens befolkning har tilgang til rent vann, surnedbør er jo også bare fiksjon vann blir jo helt rent når "it touches the skies" rent flaske vann (fritt for radioaktive stråler) ble heller ikke delt ut til japans borgere!
Vis hele sitatet...
Jesus, du er jo bare en idiot. Hele verdens befolkning har ikke tilgang til rent vann, men det betyr jo ikke at vannet blir "brukt opp". Les naturfag om igjen.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Med mindre du sitter i en bensindreven rullestol MÅ du ikke kjøpe bensin heller. Bensin er en gode, ikke en menneskerett.
Vis hele sitatet...
Vann er heller ingen menneskerett. Og de personene som bor såpass langt vekk fra kollektivtilbud og andre transportmidler må praktisk talt sette seg i en bensindrevet "rullestol" for å komme seg av gårde.
Sitat av Sinis Vis innlegg
..hæ

Det er mange steder i verden folk ikke har tilgang til rent vann. Her i Norge kan man drikke rett fra elva uten å risikere noe, så vi er ganske trygge. Har forøvrig aldri skjønt meg på flaskevann, man har jo vann i springen.
Vis hele sitatet...
Vannet i springen i min bolig smaker skog og gress. Vet ikke hvorfor, men det smaker litt spesielt. For at det skal bli drikkbart må man tilsette litt saft eller lignende. Så om jeg har lyst på vann, altså bare vann, da må jeg ty til kjøpevann.
Det er også et praktisk aspekt ved flaske. Veldig mobilt i forhold til springen.
Om man blir tørst av å gå rundt i byen en sommerdag og ikke har lyst på øl, Cola eller Kuli er jo flaskevann mange ganger det eneste alternativet. Pluss at temperaturen som regel er på et mer tilfredsstillende nivå iforhold til medbrakt hjemmefra.
Tror at de fleste som er FOR høy bensinpris ikke har noe behov for bruk av bil i hverdagen! bor man litt ute på landet & skal inn til byen på jobb & samtidig har 2-3 barn som skal i barnehage og skole! så er det rimelig vanskelig og få alt dette gjort med kollektivtransport!
Synes på en måte det er bra at bensin og diesel er så dyrt, ettersom det tvinger folk og ingeniører til å tenke fremtidsrettet. Om 30 år er det ikke mer olje igjen.
Det er heller ikke så vanskelig å bruke bena eller sykkel litt oftere. Og hvis du har nødt til å kjøre, kjøp el-/hybridbil.
Sist endret av Grix; 14. april 2011 kl. 16:20.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Vann er heller ingen menneskerett. Og de personene som bor såpass langt vekk fra kollektivtilbud og andre transportmidler må praktisk talt sette seg i en bensindrevet "rullestol" for å komme seg av gårde.
Vis hele sitatet...
Vann er nokk en menske rett ihvertfall hvis du skal høre på UN / FN http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-10797988
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Vann er heller ingen menneskerett. Og de personene som bor såpass langt vekk fra kollektivtilbud og andre transportmidler må praktisk talt sette seg i en bensindrevet "rullestol" for å komme seg av gårde.
Vis hele sitatet...
Men... Det er ingen tvang å bo langt fra allfarvei heller?

Ingen hets mot de som foretrekker skog og mark framfor by. Men jeg tenker om man har lyst til å kjøre bil til/fra jobb, eller for å handle på butikken så er dette noe som koster penger. Det er rett og slett allmennkunnskap at bil er dyrt, og at bensin koster penger.
Om man ikke er beredt til å ta den økonomiske utgiften det er å ha bil så synes jeg man kanskje skal tenke på å bytte fremkomstmiddel. Hybrid, gassdrevet, E85, elbil er jo alle alternativer som alle på en eller annen måte kan skaffe seg.
I sommermånedene bruker både min mor og far scooter til jobb. Disse kostet 5,000,- i innkjøp hver og er brukt i 4 sesonger(april-oktober cirka). Å fylle tanken på en slik koster deg 80,- og man kan kjøre til og fra jobb i en uke. Snakk om billig fremkomsmiddel! Det utkonkurerer jo månedskort på bussen liksom.

Nå virker jeg kanskje overdrevent bedreviter; men jeg vet hva det koster å kjøre bil. Gjorde det selv daglig i mange år, med en bil som hadde et sinnsykt bensinforbruk grunnet stor motor.
Sitat av Sinis Vis innlegg
..hæ

Det er mange steder i verden folk ikke har tilgang til rent vann. Her i Norge kan man drikke rett fra elva uten å risikere noe, så vi er ganske trygge. Har forøvrig aldri skjønt meg på flaskevann, man har jo vann i springen.
Vis hele sitatet...
Du har visst nok ikkje høyrt om gardia eller andre herlege parasittar som lever sprækt i norske vassføre og elvar.
Sitat av iGnome Vis innlegg
Vann er nokk en menske rett ihvertfall hvis du skal høre på UN / FN http://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-10797988
Vis hele sitatet...
Selv om FN erklærte vann som en fundamental menneskerett betyr ikke det at det er slik. FN har uansett ikke penger, kraft etc nok til å gi alle mennesker vann her på kloden så det er en noenlunde dødfødt erklæring fra dems side. De mener det skulle vært en menneskerett, men kan ikke gjøre det til en menneskerett.

Sitat av moret Vis innlegg
Men... Det er ingen tvang å bo langt fra allfarvei heller?

Ingen hets mot de som foretrekker skog og mark framfor by. Men jeg tenker om man har lyst til å kjøre bil til/fra jobb, eller for å handle på butikken så er dette noe som koster penger. Det er rett og slett allmennkunnskap at bil er dyrt, og at bensin koster penger.
Om man ikke er beredt til å ta den økonomiske utgiften det er å ha bil så synes jeg man kanskje skal tenke på å bytte fremkomstmiddel. Hybrid, gassdrevet, E85, elbil er jo alle alternativer som alle på en eller annen måte kan skaffe seg.
I sommermånedene bruker både min mor og far scooter til jobb. Disse kostet 5,000,- i innkjøp hver og er brukt i 4 sesonger(april-oktober cirka). Å fylle tanken på en slik koster deg 80,- og man kan kjøre til og fra jobb i en uke. Snakk om billig fremkomsmiddel! Det utkonkurerer jo månedskort på bussen liksom.

Nå virker jeg kanskje overdrevent bedreviter; men jeg vet hva det koster å kjøre bil. Gjorde det selv daglig i mange år, med en bil som hadde et sinnsykt bensinforbruk grunnet stor motor.
Vis hele sitatet...
Neida, det er ingen tvang. Men ikke alle av oss har mulighet stor nok til å kunne flytte på oss. Det er gode alternativer du kommer med, men jeg har hvert fall ikke råd til innkjøp av en bil med alternativ energikilde eller noe annet kjøretøy pluss førerkort i den klassen.
dreier tråden seg om vann eller bensin ?
Drivstoffprisene og andre bilavgifter har de siste årene gjordt et stadig større innhogg i folks inntekter.

Kjenner flere tilfeller her oppe der folk har førtidspensjonert seg på grunn av store utgifter for å komme seg til og fra jobb, samt andre transportbehov.
Dette er folk som har hatt samme jobb i årtier.

En annen side av saken er at transportselskaper etter hvert har fått så stor økning i driftsutgifter at det for mange ikke lengre er drivverdig.

Noen flagger ut til naboland (som undertegnede) og slutter å kjøre i Norge, eller legger om til annen drift. Av den grunn har dagligvarebutikker og næringslivet ellers problemer med å få dekket sine transportbehov.

Det er en del Litauere og Polakker som kjører gjevnlig her oppe, men mange gir seg på grunn av veistandarden.

Etter min mening fører de stadig høyere avgiftene på drivstoff sammen med andre avgifter til mange ganger flere ulemper enn fordeler på landsbasis.
kjedelig streiting
Sitat av Grix Vis innlegg
Synes på en måte det er bra at bensin og diesel er så dyrt, ettersom det tvinger folk og ingeniører til å tenke fremtidsrettet. Om 30 år er det ikke mer olje igjen.
Det er heller ikke så vanskelig å bruke bena eller sykkel litt oftere. Og hvis du har nødt til å kjøre, kjøp el-/hybridbil.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i en del av det du sier, men hva blir mesteparten av strømmen i verden pdd laget av da? Jo netopp, fossilt brennstoff. Per dags dato så er det også mange som ikke har noen alternativer til bilen. Driver man med noe som gjør at det er viktig at man kommer presist, så kan man jo til og med glemme kollektivtransport i Oslo.

Nei, bilhold bør ikke bli noe dyrere før vi har alternativer.
Hvorfor er det ingen som heller spør _hvorfor_ bensinprisen er så høy i Norge? Det har egentlig jævlig lite med oljeprisen å gjøre. Det er avgiftene Jensemann og vennene hans legger på som er grunnen til at prisen på bilhold er skyhøyt. Og jeg pisser i øyet til alle som påstår at "det er bare å kjøre kollektivt", for det stemmer ikke for store deler av befolkningen!

http://www.na24.no/article3130333.ece
kjedelig streiting
Sitat av caperno Vis innlegg
Dersom vi snur litt på det, og tar bilen og bilholdet med i regnestykket. Er virkelig det å ha bil så forferdelig dyrt?
Vis hele sitatet...
Ja det er dyrt i forhold til hva man for får det her i landet. Mens bilistene betaler ræva av seg i avgifter har vi veier med en latterlig standard.

Avgiftsnivået er jo også ganske så usosialt og. Årsavgifta kunne man jo feks lagt over skatteseddelen om landet er så avhengig av de penga.

Jeg liker også klimaunnskyldningen regjeringa.. Vi skal altså bruke mest mulig olje, mens vi pumper norsjøen tørr og selger alt til andre land. Noe sier meg at utslippa blir de samme.
Sist endret av legalize_it; 14. april 2011 kl. 16:50.
Jeg er veldig for en løsning med differensiert bensinpris. Jeg ønsker meg en løsning der folk som bor på steder der man er nødt til å kjøre bil for å delta i samfunnet (jobb, skole, handle, gå på kafé, være sosial, osv.) betaler mindre for bensin enn de som bor på steder med et tilstrekkelig kollektivtilbud. Det vil f.eks. si at de som bosetter seg i Fetsund og jobber i Oslo betaler mer for bensinen enn noen som bosetter seg i Skånland og jobber i Harstad. Det er samme distanse å kjøre, men den ene strekningen har et ordentlig kollektivtilbud, mens den andre har ikke.
Sist endret av Markus; 14. april 2011 kl. 16:51.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Neida, det er ingen tvang. Men ikke alle av oss har mulighet stor nok til å kunne flytte på oss. Det er gode alternativer du kommer med, men jeg har hvert fall ikke råd til innkjøp av en bil med alternativ energikilde eller noe annet kjøretøy pluss førerkort i den klassen.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke førerkort på 50cc. Den kan du kjøre på bil-lappen eller mc-lappen. Har du en av disse er det bare å sette seg på en moped og cruise rundt.

Flisespikkeri, men allekvel værdt å nevne om det finnes noen der ute som kanskje kunne ønsket seg et alternativt kjøretøy. Dessuten er moped kjempegøy
Sitat av moret Vis innlegg
Dessuten er moped kjempegøy
Vis hele sitatet...
Sant, men ikke like praktisk eller stilig
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
. I tillegg er tilbudet helt ræva hvor jeg må vente 45 minutt for å komme meg inn til sentrum når man kommer seg dit på 10 minutt med bil.

Staten kan gå å fucke seg i trynet.
Vis hele sitatet...
Word, med kollektivt bruker jeg femti minutter til jobb, med bil kun ti minutter.
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Jeg driter vel i hvor dyr bensinprisen i andre land er. Hvorfor skal vi sammenligne oss med alle andre hele tiden?

15 kr per liter for 95 oktan er dyrt nok. Jævla sosialist-norge hvor alle skal ha det fint og redde naturen for forurensing bla bla bla. Jeg vil ha det gøy mens jeg lever, ikke bli tvunget til å sitte inne fordi bensinprisen ligger på 20-30 kr litern og man er nødt å planlegge hvor man skal kjøre og hvor lenge for at man skal ha råd til det. Ikke bedre er det at kollektivtransporten blir dyrere heller. Kostet 10 kr å ta bussen her i byen for 4 år siden, nå koster det 20 kroner. I tillegg er tilbudet helt ræva hvor jeg må vente 45 minutt for å komme meg inn til sentrum når man kommer seg dit på 10 minutt med bil.

Staten kan gå å fucke seg i trynet.
Vis hele sitatet...
Du er ikke istand til å tilpasse deg litt, derfor bør måten landet blir styrt tilpasse seg etter deg.. Tenk litt mer på de kommende generasjonene, og litt mindre på degselv.
Personer med en så enkel utdannelse som et fagbrev, tjener skikkelig bra i norge. For mange (t.o.m. familier hvor begge foreldre har yrkesutdannelse eller mindre..) er det normalt med en ukes ferie til syden hvert år...

Hater naive personer som tror staten spiser penger, og ikke innser at det å skape velferdssamfunnet Norge koster noe så j#%ig. Mange politikere bør sikkert få en litt lavere lønn, og måten landet blir styrt på kunne sikkert blitt effektivisert, men det er fortsatt peanuts i forhold til hvor mye penger som går til andre formål.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jeg liker også klimaunnskyldningen regjeringa.. Vi skal altså bruke minst mulig olje, mens vi pumper norsjøen tørr og selger alt til andre land. Noe sier meg at utslippa blir de samme.
Vis hele sitatet...
Helt enig. KP