Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 11881
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Morn, fant dette bildet http://bildr.no/view/761986 og ble sittende og tenke litt, hvorfor vil ikke dette gå?
speil reflekterer bare, det sender ikke ut stråler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det vil gå heilt utmerka om du har eit perfekt speil som ikkje absorberer et einaste foton. I praksis er ikkje speil perfekte, og en del av fotona blir absorberte.

(Du treng forøvrig ikkje flytte inn speilet fortare enn lyset...)
Sist endret av vidarlo; 20. november 2010 kl. 10:51.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Trådstarter
Sitat av momentum Vis innlegg
speil reflekterer bare, det sender ikke ut stråler.
Vis hele sitatet...
Det er der lommelykten kommer inn da, først sender man stråler inn, så reflekteres lyset for evig, fram og tilbake mellom speilene.
Ganske sikker på at dette har blitt diskutert før her på freak.

Men; hver gang lyset når et av speilene vil noe av energien gå over til varme. Siden lys beveger seg ganske fort vil lyset forsvinne så og si umiddelbart når kilden forsvinner.
Sist endret av Morgul; 20. november 2010 kl. 11:00.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Trådstarter
Skjønner! Da skal jeg dra meg tilbake til folderet mitt og kose meg med enda flere trollpyshics takk for svar.
Først vil jeg si hvor idiotisk det er å poste noe slikt her.
For det andre vil det aldri funke fordi det er et coolface der og det dermed sier seg selv at det ikke funker. (Og at speilene ikke kan være perfekte og derfor tar bort energi fra lyset)
Et annet problem er at øyet bare oppfatter lys som treffer øyet (det er vel ca. 3 fotoner som er det minste man kan se, hvis jeg ikke husker helt feil). Hvordan skal man da kunne se at lyset går frem og tilbake mellom speilene? Det blir hvertfall en ganske meningsløs oppfinnelse, for man kan ikke se lyset uansett.

Se for deg et optisk fiber. Hvis du lyser inn i det i den ene enden, så kommer lyset ut igjen på andre siden, men man ser ikke noe lys andre steder på fiberet, så lenge det ikke er noen ujevnheter som kan påvirke det såklart.

Men ja, mange av troll physics-teoriene er mulig hvis alt er lagt til rette. Hvis man fjerner irriterende ting som friksjon, luftmotstand, ujevnheter i speil osv. så er ikke alt heeelt på trynet.

Edit: Sacrito
Speilene i seg selv tar ikke bort energi fra lyset, men siden de ikke er jevne kommer de til å reflektere det feil vei. En del av lysenergien kan også gå over til varme, og da er sjansen stor for at speilene absorberer denne varmen.
Energi kan ikke bli laget eller fjernet, men bare overført.
Sist endret av drittunge; 20. november 2010 kl. 11:12.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
eksperimentet i seg selv er temmelig ubevisbart uansett.

om du ser fotonene med øyet mellom speilene vil det si du har "lekkasje" og teorien brister.
om du har en måleenhet som måler fotonene i et lukket system, vil denne måleenheten også "samle opp" fotoner, og eksperimentet er mislykket.
Sitat av somnium Vis innlegg
eksperimentet i seg selv er temmelig ubevisbart uansett.

om du ser fotonene med øyet mellom speilene vil det si du har "lekkasje" og teorien brister.
om du har en måleenhet som måler fotonene i et lukket system, vil denne måleenheten også "samle opp" fotoner, og eksperimentet er mislykket.
Vis hele sitatet...
Nei, det er en ganske lett måte å sjekke dette på. Du sender avgårde en lyspuls av en fast og gjerne kjent intensitet, venter en periode og måler deretter med et apparat som registrerer lyset som treffer det. Deretter gjør du det samme på nytt, men venter en lenger periode før du måler. Gjør du dette mange nok ganger til at du får data som representerer et sannsynlig gjennomsnitt uten støy og tilfeldigheter kan du ved å sammenlikne intensitetene ved de to forskjellige tidspunktene måle hvor stor refleksjonen/absorpsjonen i speilene er.

Men det er lettere å måle refleksjonen ved å sende f.eks. et laserlys med kjent intensitet (eller enkeltvise fotoner) til en sensor via speilet, uten å flytte på speil og sensorer og ta tiden over forskjellige perioder. Hadde refleksjonen vært 100% så ville prinsippet i tegningen fungert og man ville fått uendelig mange refleksjoner, men den høyeste refleksjonen man har klart å lage er visst 99.999%, i følge en kildeløs påstand på Wikipedia.

Sitat av drittunge
Speilene i seg selv tar ikke bort energi fra lyset, men siden de ikke er jevne kommer de til å reflektere det feil vei. En del av lysenergien kan også gå over til varme, og da er sjansen stor for at speilene absorberer denne varmen.
Vis hele sitatet...
Joda, speilet omgjør det lyset som ikke reflekteres til varme. Er det ikke fullstendig vakuum mellom speilene vil også partikler her gjøre om lyset til varme, men lys blir ikke til varme uten å interagere med partikler.
http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com/media/2010/10/6.jpg
Synes nå denne er bedre. Hvorfor i alle dager skulle ikke dette fungere? Man vil jo alltid heves av bakhjulet, og dermed trille forover!
Og hvis oppoverbakken blir brattere enn senkingen foran på sykkelen?
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Synes nå denne er bedre. Hvorfor i alle dager skulle ikke dette fungere? Man vil jo alltid heves av bakhjulet, og dermed trille forover!
Vis hele sitatet...
Jeg regner vel kanskje med at du er sarkastisk..? Eller vil du ha en faktisk forklaring på hvorfor det ikke fungerer?
vil si det angående lommelykta der og speilet tror jeg det er fullt mulig men de strålene som er igjen ikke vil være synelig. + at det som er med lys at det spretter irundt på objekter så den vil uansett sprette ut til siden.

det er hva jeg tror da.
Nei, lys beveger seg lineært. Innfallsvinkel=utfallsvinkel, dvs at treffer lyset speilet med en vinkel på 90 grader, så blir det reflektert med den samme vinkelen (90 grader) og treffer speilet på samme punkt dersom speilet har en helt jevn overflate.

Det eneste problemet er at man ikke har klart å lage et perfekt speil (uten ujevnheter), så du kan se på det som å sprette en ball på et ujevnt underlag. Treffer den en ujevnhet, så spretter den ikke rett opp igjen.

Edit: Dette blir fort litt mer komplisert når det er snakk om speil, for det som reflekterer ligger på baksiden av glasset, så da må man ta med at det er glass mellom lyskilden og speilet i tillegg. Glass er heller ikke 100% gjennomsiktig.
Sist endret av drittunge; 20. november 2010 kl. 17:03.
Sikkert enda en hjernedød tanke, men hva om et helt rom er fullt av speil med en lampe i. Skru av lampa - uendelig lys?

Ja det funker sikkert ikke, men er veldig fascinerende med disse troll physicss greiene
Sist endret av maxphone; 20. november 2010 kl. 17:12.
Sitat av maxphone Vis innlegg
Sikkert enda en hjernedød tanke, men hva om et helt rom er fullt av speil med en lampe i. Skru av lampa - uendelig lys?

Ja det funker sikkert ikke, men er veldig fascinerende med disse troll physicss greiene
Vis hele sitatet...
slik som dette?

http://i.imgur.com/ZsttU.png
Vel, for at noe skal være "lyst" må det absorberes av øynene dine og blir følgelig tatt ut av systemet. I tillegg er det som nevnt kun delvis mulig med perfekte speil, men siden det ikke finnes vil selv de aller beste speilene ha liten eller ingen effekt fordi prosessen skjer med lysets hastighet.
Sitat av drittunge
Det eneste problemet er at man ikke har klart å lage et perfekt speil (uten ujevnheter), så du kan se på det som å sprette en ball på et ujevnt underlag. Treffer den en ujevnhet, så spretter den ikke rett opp igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke sikker på hvor stort avvik det er fra fullstendig speilende refleksjon i de beste speilene, men det er uansett noe man kan løse med geometri – man kunne hatt speil på alle vegger i en boks, for eksempel.

Sitat av drittunge
Edit: Dette blir fort litt mer komplisert når det er snakk om speil, for det som reflekterer ligger på baksiden av glasset, så da må man ta med at det er glass mellom lyskilden og speilet i tillegg. Glass er heller ikke 100% gjennomsiktig.
Vis hele sitatet...
I speil til hjemmebruk, ja. Men i høyreflektive speil, slik som dielektriske speil, har man ikke glass foran den reflekterende overflaten.

For å sette noen tall på det ivioynar sier: Hvis du har en 1km lang tunnel med speil med 99,999% refleksjon på begge sider, og sender en lyspuls fra den ene siden, så vil det ikke ta mer enn 0,77 sekunder før kun 1% av lyset er igjen.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Vel, for at noe skal være "lyst" må det absorberes av øynene dine og blir følgelig tatt ut av systemet.
Vis hele sitatet...
Så ingen ser nøyaktig det du ser?
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Så ingen ser nøyaktig det du ser?
Vis hele sitatet...
Spørs hvordan du definerer det. Hvis du står og ser på en stol, så ser du den ved at fotoner reflekteres av stolen og treffer netthinnen din. Hvis jeg står ved siden av, så ser jeg den også ved at fotoner reflekteres av stolen og treffer netthinnen min. På den måten ser vi det samme. Men vi treffes selvsagt ikke av de samme fotonene.
Sitat av Provo Vis innlegg
Spørs hvordan du definerer det. Hvis du står og ser på en stol, så ser du den ved at fotoner reflekteres av stolen og treffer netthinnen din. Hvis jeg står ved siden av, så ser jeg den også ved at fotoner reflekteres av stolen og treffer netthinnen min. På den måten ser vi det samme. Men vi treffes selvsagt ikke av de samme fotonene.
Vis hele sitatet...
Dette, i tillegg til forskjellig perspektiv (om du står ved siden av, som du sier) og ulikheter i øye, synsnerve og synssenteret i hjernen.

Edit: Som du sier, avhengig av hvordan "det man ser" skal defineres.
Sist endret av bronze; 20. november 2010 kl. 18:14.
"Troll physics" er jo teorier satt sammen i paint av mennesker som har ingen peiling på fysikk, og teorien gjelder selvfølgelig bare dersom du tar bort 99.99% av alle fysiske moment som påvirker gjenstanden.

Angående sykkelen: vil teorien fungere dersom du har en feit mann på setet, fremfor en strekmann? Kom heller opp med interessante teorier, og ikke bare svadafysikk (nei - metafysikk). Hvorfor er det egentlig så interessant? Det blir jo mer en fantasti enn tilnærmet ekte fysikk.

Ingen mening å sette en bremse på diskusjonen deres, men i hvilken retning fører dette? En tråd på 6 sider, hvor dere diskuterer en TROLL-teori. Hva får dere ut av det?

Sitat av somnium Vis innlegg
eksperimentet i seg selv er temmelig ubevisbart uansett.
Vis hele sitatet...
I fysikken beviser vi ingenting. Vi verifiserer eller falsifiserer.

Edit: Når du står i et prøverom dekket av speil, er du fortsatt i omløp i speilene idet du går ut av prøverommet? Nei.
Sist endret av davste; 20. november 2010 kl. 18:47.
Sitat av davste Vis innlegg
Angående sykkelen: vil teorien fungere dersom du har en feit mann på setet, fremfor en strekmann?
Vis hele sitatet...
nei det har ingenting å si.
Men spørsmålet dit sier at du synes det er litt interresant alikevel?
Det var et retorisk spørsmål, for å vise at tyngde har en påvirkning på kraften som skal til for å flytte objektet.. Jeg er fascinert over hva som kan diskuteres, ikke hva som diskuteres.
står det ikke at man få føre det fortere enn lysets hastighet? det er jo grunnlaget for maksimal hastighet er det ikke?
Ingenting kan gå fortere enn lysets hastighet. Derfor blir det bare tull å diskutere det. Og vi har iallfall ikke mulighet til å flytte en lykt, med våres egen hånd, fortere enn lysets hastighet. Da bør man være høg på noe.
Sist endret av davste; 20. november 2010 kl. 18:54.
Sitat av Alden Vis innlegg
står det ikke at man få føre det fortere enn lysets hastighet? det er jo grunnlaget for maksimal hastighet er det ikke?
Vis hele sitatet...
Det står så, men man trenger ikke å føre inn speilet (Obs: Han over her trodde det var lykten som skulle flyttes) med lysets hastighet for å "fange" lyset mellom speilene. Dess større avstand mellom speilene, dess saktere kan man føre inn speilet.
Sitat av davste Vis innlegg
"Troll physics" er jo teorier satt sammen i paint av mennesker som har ingen peiling på fysikk, og teorien gjelder selvfølgelig bare dersom du tar bort 99.99% av alle fysiske moment som påvirker gjenstanden.

Angående sykkelen: vil teorien fungere dersom du har en feit mann på setet, fremfor en strekmann? Kom heller opp med interessante teorier, og ikke bare svadafysikk (nei - metafysikk). Hvorfor er det egentlig så interessant? Det blir jo mer en fantasti enn tilnærmet ekte fysikk.
Vis hele sitatet...
Om ikke annet, så tror jeg disse problemstillingene får enkelte interessert i fysikk. Det er jo flere som ikke kan forklare de forskjellige problemstillingene i detalj selv om de kanskje forstår at det ikke er mulig.

Sitat av davste
Ingen mening å sette en bremse på diskusjonen deres, men i hvilken retning fører dette? En tråd på 6 sider, hvor dere diskuterer en TROLL-teori. Hva får dere ut av det?
Vis hele sitatet...
Når ble tråden på 6 sider? Uansett, det man får ut av det er at en del får hjelp til å forstå fysikken bak problemet. Er det negativt?

Sitat av davste
I fysikken beviser vi ingenting. Vi verifiserer eller falsifiserer.
Vis hele sitatet...
Det er i all hovedsak kun et spørsmål om terminologi. Ved å falsifisere en hypotese har du motbevist dens gyldighet innenfor de aktuelle rammene.

Sitat av davste
Ingenting kan gå fortere enn lysets hastighet. Derfor blir det bare tull å diskutere det. Og vi har iallfall ikke mulighet til å flytte en lykt, med våres egen hånd, fortere enn lysets hastighet. Da bør man være høg på noe.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å flytte noe som helst i lysets hastighet. Si meg, ble du lurt av troll-fysikken?
Sitat av somnium Vis innlegg
eksperimentet i seg selv er temmelig ubevisbart uansett.

om du ser fotonene med øyet mellom speilene vil det si du har "lekkasje" og teorien brister.
om du har en måleenhet som måler fotonene i et lukket system, vil denne måleenheten også "samle opp" fotoner, og eksperimentet er mislykket.
Vis hele sitatet...
helt riktig

Sitat av Kyrios Vis innlegg
http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com/media/2010/10/6.jpg
Synes nå denne er bedre. Hvorfor i alle dager skulle ikke dette fungere? Man vil jo alltid heves av bakhjulet, og dermed trille forover!
Vis hele sitatet...
hmm traktoren til bestefar triller heller ikke vilt rundt av seg selv ennå den også har store hjul bak å små foran
Sitat av FatMan Vis innlegg
Morn, fant dette bildet http://bildr.no/view/761986 og ble sittende og tenke litt, hvorfor vil ikke dette gå?
Vis hele sitatet...
Dette vil vel ikke gå på grunn av at atomene som er imellom speilene vil absorbere fotonene og sende dem ut igjen i en annet retning.

http://no.wikipedia.org/wiki/Emisjonsspekter
Sitat av tkd Vis innlegg
Dette vil vel ikke gå på grunn av at atomene som er imellom speilene vil absorbere fotonene og sende dem ut igjen i en annet retning.

http://no.wikipedia.org/wiki/Emisjonsspekter
Vis hele sitatet...
Hvilke atomer? Eksperimentet kan foregå i vakuum og da vil det ikke være noen atomer mellom speilene. Det er heller speilene i seg selv som er problemet, fordi de ikke kan få bedre virkningsgrad enn 99,999% (i følge Provo, som igjen fant det på wiki uten kilde).
Sitat av bronze Vis innlegg
Hvilke atomer? Eksperimentet kan foregå i vakuum og da vil det ikke være noen atomer mellom speilene. Det er heller speilene i seg selv som er problemet, fordi de ikke kan få bedre virkningsgrad enn 99,999% (i følge Provo, som igjen fant det på wiki uten kilde).
Vis hele sitatet...
Tenkte på oksygenatomer, nitrogenatomer osv. som er i lufta, men hvis man gjør dette i vakum blir det annerledes.
Sist endret av tkd; 20. november 2010 kl. 21:31.
Til flere her i tråden;
Kan dere ikke se til å lese igjennom tråden før dere gir svar?
Okey, dette er litt flaut, men siden vi allerede diskuterer troll physics..

Jeg vet jo at dette ikke fungerer, men jeg lurer faktisk på akkurat hva som vil skje. Fungerer det i det hele tatt å lage greia? Og hvis ja, hva vil skje når man putter en person inni?
Sist endret av Gamgee; 23. november 2010 kl. 00:31.
Nei. Det som gjør at vannet ikke detter ut av sugerøret er vel kraften til overflatespenningen som fungerer som et "lokk" i bunnen og lar trykket utenfra dytte oppover mot vannet og vakumet. Denne overflatespenningen mister raskt evnen sin i størrelse, altså den skalerer dårlig, fordi urenheter og slikt lett penetrer hinnnen og gjør den ustabil. Å få den flere meter i størrelse og holde på en person er nok ikke mulig. Blir som å blåse en såpeboble og la en person fly i den...

Min synsing. Jeg kan egentlig ikke noe fysikk.
Sist endret av Kinseek; 23. november 2010 kl. 00:42.
Kinseek jeg tror du er inne på noe. Man må med andre ord ha en form for avlukk rundt dette svømmebassenget som er 100m over bakken og dette må være helt perfekt avseglet. Hvis man hadde laget det i glass og så lite som mulig (for å minimere behov for sug) kunne det kanskje fungert som et stilig panorama basseng?
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Okey, dette er litt flaut, men siden vi allerede diskuterer troll physics..

Jeg vet jo at dette ikke fungerer, men jeg lurer faktisk på akkurat hva som vil skje. Fungerer det i det hele tatt å lage greia? Og hvis ja, hva vil skje når man putter en person inni?
Vis hele sitatet...
Kanskje du aldri har prøvd dette, men ta en flaske som inneholder væske, og vend den opp-ned. Rant væsken ut?
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Kanskje du aldri har prøvd dette, men ta en flaske som inneholder væske, og vend den opp-ned. Rant væsken ut?
Vis hele sitatet...
Da er det ikke vakum i den, så det blir ikke det samme.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Da er det ikke vakum i den, så det blir ikke det samme.
Vis hele sitatet...
det er da strengt tatt "like mye" vakuum i en flaske som blir vendt opp ned, som i et sugerør der ene enden er tettet av en tunge.

uansett, dette blir bare for teit.

det er overflatespenningen som gjør at vannet i sugerørert ikke renner ut, altså har arealet på vannoverflaten alt å si.
Sist endret av somnium; 23. november 2010 kl. 10:39.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Da er det ikke vakum i den, så det blir ikke det samme.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke å være fullstendig vakuum, bare undertrykk. Det er jo ikke fullstendig vakuum i sugerøret heller. Derfor er faktisk flaskeeksempelet ganske beskrivende.

Dette har med overflatespenning å gjøre. For en liten dråpe er overflatespenningen vanskeligere å bryte opp en for en større dråpe, fordi det indre trykket i dråpen stiger med en krympende radius (dette følger av at for å kurve en overflate trenger du en kraft, og denne kraften fordelt på en overflate tilsvarer et trykk, og en mindre radius medfører en kraftigere kurving). Det vi si at jo mindre en dråpe er, desto mer arbeid kreves for å dele den opp enda mer. Det vil også si at jo større overflaten er, desto mindre arbeid kreves for å dele den opp; og da i dette tilfellet, desto lettere kan overflaten brytes slik at luft kommer opp i røret.

Kanskje ikke den beste forklaringen, men noe særlig mer detaljert eller intuitivt klarer jeg ikke å forklare det i farten, dessverre. Da må jeg studere kreftene litt mer i detalj først, og det har jeg ikke tid til akkurat nå
Sitat av Space-Time Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Vil ikke lyset bruke 10 år på å treffe speilet og 10 år på å komme seg tilbake igjen? Isåfall vil du se deg selv om 20 år for 20 år siden.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Vil ikke lyset bruke 10 år på å treffe speilet og 10 år på å komme seg tilbake igjen? Isåfall vil du se deg selv om 20 år for 20 år siden.
Vis hele sitatet...
skal man følge den logikken vil du jo i nåtid se lysstråler som begynte å reise for 20 år siden..
Sitat av fetter Vis innlegg
skal man følge den logikken vil du jo i nåtid se lysstråler som begynte å reise for 20 år siden..
Vis hele sitatet...
Det er vel i grunn hele poenget? Hvis du kunne knipset i fingrene i dette øyeblikk så dette superspeilet plutselig dukket opp 10 lysår unna, og hadde et urealistisk godt teleskop, ville du om 10 år kunne se det som skjedde på jorden fra 10 år før dette øyeblikk. Etter 10 år vil det altså være 20 år mellom det du ser og den tiden du er i. Du ville altså kunne ta i bruk systemet i slutten av 2021 og se tilbake til slutten av 2001.
Jup, jeg bare komenterte DfenZ sin oppfatning, som jeg kanskje misforsto(?)..
Samme det, utrolig morsom tanke! Hadde vi bare kunnet reise i lysets hastighet!
Sitat av davste Vis innlegg
Ingenting kan gå fortere enn lysets hastighet. Derfor blir det bare tull å diskutere det. Og vi har iallfall ikke mulighet til å flytte en lykt, med våres egen hånd, fortere enn lysets hastighet. Da bør man være høg på noe.
Vis hele sitatet...
Du sier selv at fysikk ikke bli bevist. Bare falsifisert eller verifisert. Dermed kan du ikke si 100% sikkert at ingenting kan gå fortere enn lysets hastighet.
Sitat av OlavGal Vis innlegg
Du sier selv at fysikk ikke bli bevist. Bare falsifisert eller verifisert. Dermed kan du ikke si 100% sikkert at ingenting kan gå fortere enn lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
Jo, egentlig, fordi det er verifisert. Det er bare at man gjerne snakker om "falsifisering" og "verifisering" fordi det ofte er mer presise uttrykk enn "bevise" og "motbevise".
Sitat av Provo Vis innlegg
Jo, egentlig, fordi det er verifisert. Det er bare at man gjerne snakker om "falsifisering" og "verifisering" fordi det ofte er mer presise uttrykk enn "bevise" og "motbevise".
Vis hele sitatet...
Verifisering bare viser oss at det nok er sannsynelig at det er slik. Men det bevis ikke det 100%.

Og det er veldig sannsynelig at det ikke går ann å gå fortere enn lysets hastighet. Akkurat som det er veldig sannsynelig at tyngdekraften finnes.
Hva med dette? Hvorfor ikke?

http://28.media.tumblr.com/tumblr_lbupz8ZHZm1qe2mq3o1_500.jpg