Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 6431
Hei!

Trenger litt hjelp, for en stund siden døde bestefaren min. Fyren (som var kul nok) etterlot seg en del penger samt noen faste verdier. (eiendom). Disse pengene har jeg da midlertidig arvet.

Det vil si at i testamentet fremgår det at barnebarn (altså meg, eneste barnebarn) skal forvalte pengene over en tre års periode hvor de skal fordeles på aktverdige formål og / eller investeres i det som JEG finner fornuftig.

Nå har jeg tenkt og tenkt, og han der advokat fyren som skal hjelpe meg, han er ikke mye hjelp i, han kommer bare med svada om at det er jeg som må finne ut av det, og at han kun skal ordne det formelle og praktiske med overføringer osb.

Hvordan i skogen finner jeg ut hva som er aktverdig? Kan da ikke drive å ringe rundt til alle mulige bedrifter, lag og organisasjoner? Forslag mottas med takk!
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Det kommer litt an på hvor mye penger det er snakk om.
Jeg skal leve som fattig student neste år, så jeg vil nok være et aktverdig formål..

Nei, er det snakk om nok til f.eks. en leilighet, så kan jeg forestille meg at det var noe slikt din bestefar hadde i tankene. Det vil jo være en god investering uansett.

Er det derimot nok til å kjøpe opp hydro, så sier jeg bare go for it (og jeg skal ha 10%)!
Invister pengene i eiendom og lei ut, da sikrer du deg din framtid ganske bra, deilig med en fast inntekt vær månede i tillegg til jobb, eller om det er snakk om masse millioner så trenger du ikke jobbe

Du kan jo invistere pengene inn i mine ideer da? Jeg har masse prosjekter jeg vil ha realisert, men koster litt :P
En økonomisk rådgiver i en bank vil nok være en du kan snakke med. Men da må du også huske på at rådgiveren også vil være ute etter å tjene penger på deg.
Aktverdig ja..

Akt = Handling
Verdig = God

Stokker litt om på de så får du "god handling".
Det er vell opp til deg å finne en en bruk av pengene på en sånn måte at de blir en god handling.

Jeg vil nå definere det som noe som kan hjelpe folk jeg da. Ente du sponser et idretslag eller organisajson.. Sponser sverigetur på ditt lokale eldrehjem? Lar småguttelaget i bygda dra til ManU?

Mye du kan finne på her=)
Lykke til!
Ifølge Bokmålsordboka betyr aktverdig respektabelt eller verdt å holde i akt.
Gi dem til meg, det er en god handling.

Neida kjøp ett hus/leilighet, det er en god investering.
Yellowpillow og til andre; Dere kan virkelig ikke tro at bestefaren ville han skulle bruke pengene på en god handling som noen av eksemplene du tar fram.

Han mener åpenlyst at han ikke skal kaste bort pengene på gøy og morro.
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Hva er det egentlig som skjer med pengene etter 3 år?
Eller mener du at pengene utbetales til deg over en periode på 3 år?
Sist endret av Marken; 10. juni 2010 kl. 03:29.
stock marked, kjøp deler av en aktverdig bedrivft som har overlevd lenge og som har greie resultater. eller invester i husmarkedet..

eller start egen bedrift.
Sist endret av random40348; 10. juni 2010 kl. 03:43.
Trådstarter
3 1
Takk for svar! Jeg tenker det ikke er eiendom siden han allerede hadde en del verdier i det.

Pengene utbetales hvert kvartal i løpet av tre år, altså 12 ganger. Summen tilsvarer ca. listeprisen på en ny Volvo V70 hver av disse 12 gangene. Så må jeg liksom få det "godkjent" av mr mongo advokat i forkant så alt papirarbeidet kan gjøres, kontakt med mottager osv osv, pengene vil bli donert via en stiftelse som er opprettet.

Jeg tror liksom kanskje noe nyskapende? Gründervirksomhet osv, men hvor finner man det?
Sitat av carbas Vis innlegg
Jeg tror liksom kanskje noe nyskapende? Gründervirksomhet osv, men hvor finner man det?
Vis hele sitatet...
tror? hva prøver du å si her?
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
Ut ifra måten du presenterer det på tror jeg du skal ligge langt unna investeringer i ny virksomhet med det første.
Nå vet ikke jeg hvor gammel du er eller hvilket stadie du er på, men dersom du er i ferd med å studere vil jeg anbefale deg at du setter av penger til dette. Leilighetskjøp er slettes ingen dum idé eller dårlig investering, samt at du får fjernet behovet for studielån.
Får jeg spørre hvor gammel du er?
Sitat av Marken Vis innlegg
Ut ifra måten du presenterer det på tror jeg du skal ligge langt unna investeringer i ny virksomhet med det første.
Nå vet ikke jeg hvor gammel du er eller hvilket stadie du er på, men dersom du er i ferd med å studere vil jeg anbefale deg at du setter av penger til dette. Leilighetskjøp er slettes ingen dum idé eller dårlig investering, samt at du får fjernet behovet for studielån.
Får jeg spørre hvor gammel du er?
Vis hele sitatet...
Støtter vår kjære finansekspert Marken her! Fast eiendom er det beste du kan gjøre, i tillegg til å finansiere studier. Nå vet ikke jeg nøyaktig hvor mye penger det er snakk om, men det høres ut som 350.000 - 500.000 ganger 12? I så fall snakker vi jo om ca 4-5 millioner kroner. Dette gir deg en veldig fin leilighet sentralt i Oslo, i tillegg til en kul bil og studier uten lån. Bestefaren din hadde sikkert vært fornøyd hvis han visste at arven etter han sørget for at hans eneste barnebarn fikk en kanonstart på livet! Ellers kondolerer jeg, da det er kjedelig å miste et familiemedlem. Ellers lykke til!
Jeg antar 4-5 mill.

Sett av 500.000 i aksjer/fond, gjerne med begrensinger på når det kan tas ut, som du sparer til seinere.. i tilfelle du blir utbrent og trenger pause, du eller noen i nær familie blir syk og trenger spesialbehandling etc..

Siden veldedighet er nevnt av bestefaren din, gi totalt 200.000 til lokale idrettslag som holder på med breddeidrett. Jo mindre klubber jo bedre.

Bruk 2.000.000+ på leilighet. Kjøp en stor nok leilighet til at du kan ha en leieboer. Det er gode penger.

Resten, prat med en investeringsrådgiver i en bank, invester pengene, og sett opp en plan hvor deler av overskuddet hvert år blir utbetalt til deg. Bruk dette til å booste økonomien din og sørge for at livet ditt blir generelt hyggeligere.
Hva har du lyst til selv da, trådstarter?
Vil du bruke pengene på noe du selv får nytte av, eller vil du finansiere andre?

Du nevner grundervirksomhet - Er dette noe du selv vil arbeide med, med dine penger.
Eller vil du bare støtte noen prosjekter du synes er interessante?
Ville definitivt kjøpt en leilighet/et hus for pengene. Ingen vits å blåse alle pengene på dette, men det vil være en god investering for fremtiden, spesielt hvis du kjøper et sted hvor du kan leie ut en hybel/del av leiligheten/huset.

Ellers, penger på bok er alltid fint. Kanskje donere noen kroner til en god sak?

Hvis du skal investere i noe grundervirksomhet er det viktig at du har noen bekjente/familie/advokat som kan hjelpe deg med å vurdere et evt prosjekt du skal investere i. Tro for all del ikke på alt det en grunder har å si, mange grundere har mye pågangsmot og store planer uten å helt vite hvordan de skal tjene penger på ideen sin.
Listeprisen på en 2011 modell VOLVO V70 er 650-950 tusen kr. Det er vanvittig mye penger gange med 12! Jeg hadde ikke blitt god i hodet av så mye penger, kan med sikkerhet si at jeg sikkert bare hadde sløst bort den første summen på stuff til huset, gourmetmat, tobakk og sprit. For den andre summen hadde jeg investert i antikviteter, det er måten jeg liker å investere på da. Hadde kjøpt meg to biler, stort hus og investert resten i aksjer i et solidsikkert firma.
Invester i Apple.
Trådstarter
3 1
Jeg er 25, og er den første som innrømmer at jeg har lite greie på økonomi. Sikkert helt gjennomsnittlig. Jeg har en leilighet og firmabil.

Vet ikke om jeg var klar på det, men pengene skal gå til ett aktverdig formål som ikke begunstiger meg selv.

Jeg er selv begunstiget med resten av verdiene hans som er blant annet i fast eiendom.

Jeg skal finne ting / og annet som skal investeres i. Skal ta en telefon til en del banker nå!
Jeg hadde startet opp en egen bedrift. Invester en million eller to idet, går det til helvette har du fremdeles en god slump igjen.

Kondolerer.
Veledighet

Hvis det ikke begunstiger deg selv, og det skal være til et aktverdig formål, virker det som om han vil at du skal gi det til div. veledige formål kanskje. Finn noe du har lyst å støtte!
Neutral Good
Mith's Avatar
Plukk deg ut en god sak i mnd og doner penger til disse. Gaza er jo en i vinden om dagen og der trengs det penger.
Gi bort penger til llh, kreftsaken, alzheimers, regnskogen, lokale fotballag, korps, ungdomsklubber osv osv.
Start et fond for et eller annet som du mener er veldedig.
Gjerne noe innovativt og nyskapende, etter min mening.

Du gir ingen konkrete tall, men om vi sier du får 500 000 kr per semester, så vil dette totalt bli 6 mill kr.
Så dersom du gir bort alt du får inn som renter, så vil dette bety at du kan gi ut 168 000 kr per år (med en rente på 2,80% - tatt fra en random bank, Skandiabanken).
Merk deg at beløpet du kan gi ut vil kun bli så stort når du har fått inn alle pengene (etter 3 år).

Regnestykker:
500 000 * 12 = 6 000 000 kr
6 000 000 * 2,80 % = 168 000 kr
Støttekonto Joshua
9365.16.62700
(Landkreditt bank)

Støttekonto Tjostolv
2938.12.48060
(Vegårshei Sparebank)

http://freefrenchandmoland.com/

Doner litt penger der. Det er hvertfall en god sak, få de hjem.
Er ikke dealen kanskje at du skal lage et legat? Se hva folk syns er aktverdig her: http://www.legathandboken.no/
Det er ganske mange rare legat ute og går:

Julie Knuths stiftelse
Formål: Å gi verdige døtre av embetsmenn eller verdige døtre av eiere av landeiendommer eller gård- og grundeiere i byene i Norge, Sverige og Danmark et årlig bidrag så lenge de er ugifte. Bidraget deles ut om høsten og er på kr 1.500. Nye medlemmer må betale kr 800 i innskrivningspenger. Beløpet kan evt trekkes fra legatporsjonen for det første året. Stiftelsen kan ha inntil 25 legatarer. Personer som har vært straffedømt eller har dårlig vandel kan ikke innskrives i stiftelsen.
Vis hele sitatet...
Chr. Erichsens legat for forbrytere
Økonomisk hjelp til forbrytere som har utstått sin straff. Søknad om støtte må formidles gjennom organisasjonen Kriminalomsorg i Frihet i det aktuelle fylket.
Vis hele sitatet...
Maria Quislings legat
Maria Quislings legat har som formål å hjelpe vanskeligstilte eldre mennesker. Sammen med søknaden må det vedlegges kopi av dokumentasjon for søkerens økonomiske situasjon.
Vis hele sitatet...
Understøttelsselskapet for husarme i Christiania
Formål: Ved utdeling av pengebidrag å lindre sådanne verdige trengendes nød hvis oppdragelse og sosiale forhold gjør at de vanskelig kan motta understøttelse ("Pauvres Honteux"). Søkere må være over 60 år og bosatt i Oslo. De faste mottakerene får mindre halvårlig bidrag.
Vis hele sitatet...
Hvis det Grimdoc sier stemmer, kan jo du lage et ganske festlig legat. Hva det skal handle om er nok opp til deg, men du burde jo også tenke på hva din bestefar var opptatt av...
La oss ta utgangspunktet i 6millioner, da vil du har muligheten til og kjøpe ca 4 hus/leilighet til 1,5millioner vær.
Si du får 4 leiligheter, 2 av de koster deg 1,4, de andre koster 1,5 da sitter du igjen med 2hundretusen til eventuelle reperasjoner og div snacks som kan skje med leilighetene.

Vil tenke med du klarer en 5-6 tusen kr i leie fra vær leilighet, kanskje mer.

4*6 = 24.00 vær månede uten skatt
24*12 = 288.000 vært år uten skatt

288.000/100*28% = 80640kr må du skatte vært år
288.000 - 80640 = 207.360 kr sitter du igjen med etter skatt
207.360kr/12 = 17.280kr sitter du igjen med etter skatt

17tusen kr er en helt grei inntekt som du kan leve respektabelt på, men du kan jo også skaffe deg en jobb utenom og ta vare på leilighetene, tenk deg en grei jobb som betaler deg 20.000kr vær månede.
17.000+20.000kr = 37tusen kr vær månede, da kan du sette værtfall 10tusen inn på spare konto vært månede.
Regnet i farten så kan være feil :P

Huff, skulle ønske det var jeg som arvet slike summer

Lykke til
virker som du er ganske ung, ditt aktverdige formål er som følger: høyrentesparekonto! sett penger inn dit hvert kvartal over de neste tre år. så blir pengene dine og du gjør hva du vil. ikke løp inn i noen jalla investeringer
Først vil jeg bare si; kondolerer, vet hvor vondt det kan være å miste et familiemedlem, til og med om man ikke står dem spesielt nært.

Hvis det er snakk om veldedighet, vil jeg anbefale at du går etter hva du føler er verdt noe for deg. Har du noen i familen som lider av sykdom eller lignende, kan du jo finne et fond eller støtteapparat som omhandler sykdommen(e). F.eks. hvis du har kreftsyke familiemedlemmer, eller hvis noen du kjenner har eller har hatt kreft, kan kreftsaken være et formål å gi litt til.
Dyrebeskyttelsen trenger sikkert litt økonomisk hjelp?
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Tja, jeg har et kontonummer som har plass til noen høvdinger om trådstarter er i sår trang til å kvitte seg med penger.

Jeg syns du skal lete en dag eller to, og finne et formål som du har troen på, og der pengene ikke går til administrasjon. Ta gjerne direkte kontakt med selskapet, siden det dreier seg om relativt store summer, og du vil kanskje ikke at 75% skal forsvinne i mellomleddene? Gjør litt research og vær selektiv. Du har muligheten til å gjøre utrolig mye godt med de pengene. Pris deg selv lykkelig for det.
Slik som jeg forstår det, så vil din bestefar kanskje at du bruker litt av pengene på andre og ikke bare deg selv? Noe som dog er fornuftig. En kamerat av meg dro ned til Colombia i 6 mnd etter og ha spart penger i 2 år. Dette etter vgs. Han dro ned dit og hjalp det lokalet barnehjemmet han er adoptert fra, og bygde lekeplass, hjalp til økonomisk og med arbeidskraft til og pusse opp dette.

Det jeg prøve og komme frem til, er at du kanskje kan hjelpe noen i en annen del av verden som ikke har det så bra som oss andre? Tror kanskje din bestefar hadde satt pris på at du viste så pass nestekjærlighet vis det er det det heter :P
Du kan jo alltids sjekke ut mulighetene og høre med mr.mongo om dette lar seg gjøre
Du kan jo opprette et fond der du setter inn alle pengene etterhvert, som så f.ex. betaler ut rentene minus inflasjonen en gang i året til f.ex. frelsesarmeen, diverse nødhjelpsorganisasjoner osv. På den måten vil pengene ikke bare vare i tre år, men evig
Sitat av meitemark Vis innlegg
Dyrebeskyttelsen trenger sikkert litt økonomisk hjelp?
Vis hele sitatet...
+1 Sett noe i fond for dyr og trengende ungdom. Tenk gjerne ut en plan der trengende ungdom som sliter litt må ta seg av dyr. Tror det kan hjelpe begge parter i en del tilfeller, om gjort riktig .-
litt offtopic, men håper noen kan hjelpe meg så jeg slipper å lage helt ny post.

Og ja, jeg søkte rundt på skatteetaten for å prøve å finne svar.

Her er situasjonen:
En farfar går bort, å etterlater seg 10mill til hver av ungene. Men ungene ønsker ikke å ha pengene, så de gir dem videre til barnebarna(3stk - 3mill hver). Hvor mye bli arveavgiften på 3mill, når pengene går direkte fra farfar til barnebarn?

Håper noen kan hjelpe her. takk
vis jeg var det så hadde jeg nok donert penger til barneavdelingen/kreftavdelingen på ditt lokale sjukehus, Kreftsforskning, rødekors. Avrusningsklinikker, ungdomsklubber i ditt distrik.
Ved ungdomsklubbene så får dem jo noe mer og lage mer aktiviteter. og mer aktiviteter for ungdom er alltid bra
Sitat av SpAwN-Xe^ Vis innlegg
litt offtopic, men håper noen kan hjelpe meg så jeg slipper å lage helt ny post.

Og ja, jeg søkte rundt på skatteetaten for å prøve å finne svar.

Her er situasjonen:
En farfar går bort, å etterlater seg 10mill til hver av ungene. Men ungene ønsker ikke å ha pengene, så de gir dem videre til barnebarna(3stk - 3mill hver). Hvor mye bli arveavgiften på 3mill, når pengene går direkte fra farfar til barnebarn?

Håper noen kan hjelpe her. takk
Vis hele sitatet...
Vrir meg når jeg leser "Men ungene ønsker ikke å ha pengene" :P

Men tror det er snakk om ca 50.000-100.000kr per per barn, så kanskje en 150.000-200.000totalt tror jeg.

Deilig arv.....
Gi penger til støtte for skikkelig forskning på cannabis!
Sitat av Andcat Vis innlegg
Vrir meg når jeg leser "Men ungene ønsker ikke å ha pengene" :P

Men tror det er snakk om ca 50.000-100.000kr per per barn, så kanskje en 150.000-200.000totalt tror jeg.

Deilig arv.....
Vis hele sitatet...
ungene har 2 mill på lønnskonto og verdier for 10-15mill. så de trenger dem ikke
En rekke aktverdige formål:
1.Hvis du ikke kan ta utdannelse eller kjøpe hus til deg selv, eller dette allerede er tatt hånd om, så ville jeg ha opprettet et fond, som utbetalte stipend til slektninger som er villige til å ta utdanning - alder ingen hindring - send slekta på universitet og høyskole - alt ut til søskenbarn eller 3.menninger. Stipend går til livsopphold og læremiddler. Enjoy.
2.Bli hjelpearbeider i et fattig land. Sett opp et fond som dekker leilighet, og mat når du er i Norge. Bygg en skole på Haiti.
3.Redd regnskogen.
4.Frelsesarmeen eller noe annet lokalt i Norge.
Sist endret av doctor; 11. juni 2010 kl. 13:58. Grunn: Gahhh2
Opprett legater eller finn et legat/fond som du gjerne vil hjelpe til med å finansiere.

For eksempel: Liker du musikk? Støtt folk som vil studere musikk på høyere nivå i Norge/i utlandet/fra Ålesund/fra Oslo/whatever. Osv., alt ettersom.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kjøp tilbake Norges gullbeholdning. Selv om det så vidt nevnes så har den blitt solgt.
Start ett fond i hans navn som gir ut penger til verdige saker. Hvis alle pengene blir satt inn i fondet kan det årlig gi litt mindre enn det man tjener på renter. Så fondet vil alltid vokse for å kunne gi mer og mer penger hvert år.

Det vil være en god sak som han ville vært stolt av deg for å ha gjort, og den vil vare i mye lengre tid og hjelpe flere folk enn om du bare gir bort alle pengene med en gang. Hvem som skal få penger hvert år kan bestemmes av f.ek en komitee eller avstemning på en nettside f.eks. :-)
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Jeg har en idèe, som kan funke. Vet ikke hvorvidt det er interresangt, men send en pm om du lurer. Pengene vil ikke gå til noen, mer en tjeneste som gis til et spesielt miljø, og er egentlig lite penger som skal til
Forøvrig jeg er enig med flexd, det er klart det mest moralske riktige.

Men det jeg ville si er; Ikke kontakt random banker og spør om økonomi tips, hvis du ringer finansrådgiver hos DNB, er jobben hans og selge DNB fond, og naturligvis tilsvarende hos andre banker.

Kan sikkert hende DNB går bra, men det visste ikke nødvendigvis denne karen hos DNB, han er selger.
eller investeres i det som JEG finner fornuftig
Vis hele sitatet...
En skikkelig heisatur som starter i Tyskland, videre til Nederland og ender i et middelhavsland? :P
Nei, ville nok investert i et av John Fredriksens selskaper, eller fast eiendom.
Sitat av pidget Vis innlegg
+1 Sett noe i fond for dyr og trengende ungdom. Tenk gjerne ut en plan der trengende ungdom som sliter litt må ta seg av dyr. Tror det kan hjelpe begge parter i en del tilfeller, om gjort riktig .-
Vis hele sitatet...
Det er greit at dyrebeskyttelsen hjelper dyr, men de prøver og hindre alle å ha husdyr og spise kjøtt, noe jeg ikke støtter.
Pengene bør du gi til avdelinger som forsker på forskjellige dødelige sykdommer, pass på at de pengene ikke blir brukt opp administrativt til tull.