Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  760 84937
hva er i sentrum av universet? mer tomhet? jorda? gud?

hvorfor er vi her? hvorfor ekisterer vi i det hele tatt når du tar de grunnlegende reglene at du ikke kan lage noe ut av ingenting, var alt her fra dag en eller ble det skapt. men det kan jo ikke bli skapt? universet er bare en black box som strekker seg til det uendelige der ingenting er, men det er noe der, HVEM puttet det der?

jeg tror på en høyere makt, men ingen gud. dette kan ikke være naturlig. men det ødelegger allerede teorien min at du kan strekke ut hånda og lage noe fra ingenting.

hva vet vell jeg og dere
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av Carlozero Vis innlegg
hva er i sentrum av universet? mer tomhet? jorda? gud?

hvorfor er vi her? hvorfor ekisterer vi i det hele tatt når du tar de grunnlegende reglene at du ikke kan lage noe ut av ingenting, var alt her fra dag en eller ble det skapt. men det kan jo ikke bli skapt? universet er bare en black box som strekker seg til det uendelige der ingenting er, men det er noe der, HVEM puttet det der?

jeg tror på en høyere makt, men ingen gud. dette kan ikke være naturlig. men det ødelegger allerede teorien min at du kan strekke ut hånda og lage noe fra ingenting.

hva vet vell jeg og dere
Vis hele sitatet...
Er det ikke en teori som sier at det ikke er ett sentrum av universet, men at sentrum er hvorhenn du står? link link2

The big bang og at gud skapte verden gir fortsatt det samme spørsmålet. De som ikke tror på big bang, ler og sier "noe kom fra ingenting!?", mens de selv tror på en gud (som må ha kommet fra noe) som har laget hele universet av ingenting.

Jeg hørte en teori hvor man ser for seg at to bølger møtes. Den ene bølgen er 1 m høy, og den andre er -1 (I forhold til vannoverflaten). Når de møtes "dreper" de hverandre, slik at vannet ligger stille. Det man tror er at dette kan gjøres baklengs. Slik at man går fra stille vann til to bølger med motsatt høyde. (Ingenting blir til materie og antimaterie)
Sist endret av Zarlach; 12. mai 2013 kl. 01:40.
Sitat av lasrin21 Vis innlegg
Hei.
Kom i en ganske interessant diskusjon med en klassekamerat i dag. Vi diskuterte religion da han kom opp med argumentet: "Om gud ikke finnes, hvorfor ble da bibelen skrevet og hvem skrev den?" Har tenkt en del på dette og det gir egentlig mening for meg. Er jo totalt unødvendig å kaste bort tid på en bok om noe som ikke finnes? Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Supert å selv kunne definere hvordan andre skal leve, også kalt makt. Religion er kun en måte å få makt over andre. Så det å definere hva som skal stå i en hellig bok er ikke bortkastet tid.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av Sterain Vis innlegg
Merkelig debatt når det er ingen som kommer med motargumenter.
Vis hele sitatet...
Det er ingen av oss som kan bevise Guds eksistens uansett hva vi sier. Enten må man komme til de stadiet hvor man vet absolutt alt (motbevis), eller så må Gud vise seg frem, fysisk, for alle. (bevis). Sannsynligvis vil ingenting av dette skje.
True phreak.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Jeg hørte en teori hvor man ser for seg at to bølger møtes. Den ene bølgen er 1 m høy, og den andre er -1 (I forhold til vannoverflaten). Når de møtes "dreper" de hverandre, slik at vannet ligger stille. Det man tror er at dette kan gjøres baklengs. Slik at man går fra stille vann til to bølger med motsatt høyde. (Ingenting blir til materie og antimaterie)
Vis hele sitatet...
Lawrence Krauss har holdt et veldig interessant foredrag om akkurat dette:

http://www.youtube.com/watch?v=-EilZ4VY5Vs

Det er vanligvis regnet for å være dårlig etikette å poste en lang Youtube-video som svar i slike sammenhenger, fordi man ikke kan regne med at folk gidder å bruke en time av sitt liv til slikt, men dette er blant de tilfellene hvor den timen er vel verdt å bruke.

Kort oppsummert: Det du sier er en grei analogi. Om "ingenting" brytes opp i en negativ, og en positiv bølgetopp, vil ingen energi ha blitt fjernet eller tilført systemet (akkurat slik som det motsatte må være tilfellet), og sånn sett er termodynamikkens lover opprettholdt. Problemet er at det har vært vanskelig å vise at balansen mellom den ene bølgens maksima og den andre bølgens minima er vedlikeholdt (i en skala av størrelsesorden lik universets størrelse), men Lawrence Krauss er en av dem som taler for at dette er tilfellet. Forklaringen ligger begravet i kvantemekanikken, som jeg ikke er kvalifisert til å kunne uttale meg om.
Sist endret av Orph; 12. mai 2013 kl. 02:08.
Sitat av Provo Vis innlegg
Problemet ditt er at du fortsatt insisterer på å beholde det mentale som en egen eksistens fri fra det fysikalske, på tross av at dette er et ugyldig premiss innenfor materialismen som eksplisitt sier at dette ikke er tilfelle. Hvis du skal argumentere for hvorfor materialismen i seg selv er substansdualistisk må du selvsagt gjøre det på materialismens premisser. Og da er det ingen parallell eksistens av gjenstanden fordi det er ingen parallelle virkeligheter (det fysiske og det mentale) slik du snakker om. Det er kun det fysiske. Alt som er deg og din bevissthet, dine tanker og betraktninger, er fysiske fenomener i form av aktiviteten i hjernen din.
Vis hele sitatet...
Vi trenger ikke diskutere det videre, men du misforstår meg virkelig. Du blir irritert fordi du repeterer deg, noe som er helt forståelig, men forholdet er identisk fra mitt perspektiv. Det jeg vil frem til, er at du også anerkjenner at hele vår opplevelse av virkelighet vil være bundet til nevrologien. Jeg er 100% sikker på at vi er enige i vårt biologiske utganspunkt for opplevelse. Du kan godt si at opplevelsen ikke er substansdualistisk fra den fysikalske verden, men den vil, innenfor den modellen, altså skille mellom objekt opplevd, og objektet i seg selv. Hva man selv ønsker å kategorisere de ulike delene av systematikken som, er uinteressant. Wulff skisserer forholdet godt, men det det eksisterer flere tenkere og filosofiske strømninger som tar antroposentriske utganspunkt, noe dette i bunn og grunn handler om. Jeg tror du fint klarer å se forbindelsen til den utbredte animismen fra dette (realistiske) perspektivet, noe som bør gjøre deg klar over den enorme signifikansen det kan ha innenfor alle de antropologiske fagene (noe slike utgangspunkt delvis har fått gjennom postmodernismen), og til syvende og sist, vår egen væren.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 12. mai 2013 kl. 04:46.
Sitat av EoT Vis innlegg
Du kan godt si at opplevelsen ikke er substansdualistisk fra den fysikalske verden, men den vil, innenfor den modellen, altså skille mellom objekt opplevd, og objektet i seg selv.
Vis hele sitatet...
Som ikke medfører dualisme i noen større grad enn at man skiller mellom Østbanehallen i seg selv og Østbanehallen som vist på TV-skjermen. Hele poenget med materialismen er at både objektet og opplevelsen av objektet – og alt annet – kan reduseres til én substans (fysiske prosesser) i én fysisk virkelighet. Dualisme ville det først være hvis materialismen hevdet at "objekt opplevd" og "objektet i seg selv" ikke kan forenes i samme grunnbegrep (f.eks. sjel og materie), men det er jo det stikk motsatte av det den sier. Og mer har jeg ikke å si om den saken.

Edit: Hva angår postmodernisme har man jo denne festlige saken: http://en.wikipedia.org/wiki/Sokal_affair
Sist endret av Provo; 12. mai 2013 kl. 18:41.
Sitat av Provo Vis innlegg
Som ikke medfører dualisme i noen større grad enn at man skiller mellom Østbanehallen i seg selv og Østbanehallen som vist på TV-skjermen. Hele poenget med materialismen er at både objektet og opplevelsen av objektet – og alt annet – kan reduseres til én substans (fysiske prosesser) i én fysisk virkelighet. Dualisme ville det først være hvis materialismen hevdet at "objekt opplevd" og "objektet i seg selv" ikke kan forenes i samme grunnbegrep (f.eks. sjel og materie), men det er jo det stikk motsatte av det den sier. Og mer har jeg ikke å si om den saken.
Vis hele sitatet...
La meg sitere mitt første innlegg mot deg:

"Jeg forstår at hjernen din (og dermed bevisstheten, som du kaller det) også vil være en del av den fysikalske verden, så du trenger ikke svare på det."

Jeg forstår dette, og gjorde det lenge før du begynte å skrive disse innleggene. Den nevrologiske delen av kausalitetsrekken (fra objektet i seg selv til objektet erfart) er det samme utgangspunktet man bør må ha for fenomenologiske studier.

Sitat av Provo Vis innlegg
Edit: Hva angår postmodernisme har man jo denne festlige saken: http://en.wikipedia.org/wiki/Sokal_affair
Vis hele sitatet...
Festlig, ja.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 12. mai 2013 kl. 20:16.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er meg rivende likegyldig om gud eksisterer, spørsmålet er bare hva folk gjør i hans navn.
Vis hele sitatet...
Helt enig, folk får tro hva dem vil. Men det er så trist å se hvor mange mennesker som misbruker og har misbrukt religion i all tid. Brukes bare som et skjold for å gjøre som man vil. Det finnes jo "gode" religiøse mennesker, som lar andre være i fred, istede for å peke fingre og fortelle meg at jeg skal i helvete fordi jeg ikke tror det de gjør.

Personlig mening: Religion er latterlig, sløsing av ressurser, sløsing av tid. Litt som overvektige mennesker... Jeg er hard, men det er verden også.
Kan tvile noen ganger, men det er egentlig ikke et så stort spørsmål for meg, jeg har allerede bestemt meg. Vi får alle svaret en dag uansett. Vi kommer alri frem til en fasit ved å diskutere det.
Sitat av ParanoidParrot Vis innlegg
Kan tvile noen ganger, men det er egentlig ikke et så stort spørsmål for meg, jeg har allerede bestemt meg. Vi får alle svaret en dag uansett. Vi kommer alri frem til en fasit ved å diskutere det.
Vis hele sitatet...
Det at folk har forskjellig syn på et slikt, for mange mennesker - altomfattende tema gjør det til et veldig aktuelt diskusjonsemne spør du meg. Synes de fleste debattantene på begge sider av spørsmålet har gjort et godt stykke arbeid i å forsvare sitt synspunkt.

Personlig er jeg enig med de som mener at en gud av hvilket som helst slag må bevises med mer enn "kultur" og det at "80% av jordas befolkning er religiøse".

Det virker som at mange religiøse velger å unnlate å ta med ting som står i deres hellige skrifter når de summer sammen regnestykket og kommer fram til at det er hold i religionen deres. Jeg har observert at mange norske kristne er tilhengere av evolusjonsteorien. Hvis bibelen hevder at gud skapte alle dyr og planter på en snau uke, hvorfor gå god for evolusjonsteorien? Er ikke bibelen fasiten på tingenes tilstand?

Jeg hører folk snakke om å inngå kompromisser mellom vitenskapen og religion. Men hvorfor det? Hvis de hellige skiftene og gudene de tilber er så allmektig, hvordan kan da den gitte religion halte etter vitenskapen? Er det gud som styrer vitenskapen?
Sitat av ParanoidParrot Vis innlegg
Kan tvile noen ganger, men det er egentlig ikke et så stort spørsmål for meg, jeg har allerede bestemt meg. Vi får alle svaret en dag uansett. Vi kommer alri frem til en fasit ved å diskutere det.
Vis hele sitatet...
Hvordan og når får vi svar på dette? Dagen vi dør? Problemet er jo at når du først er død så er også bevisstheten din det. Med andre ord, vi får nok aldri vite svaret. Likevel ser jeg ingen grunn til å ikke diskutere sannsynlighetene for/mot en guds eksistens, som selvfølgelig kan gi en god pekepinn på hva fasiten mest sannsynlig er.
Går ikke noe i kirka eller denslags, men jeg tror at det er noe som er 'større' enn oss og det vi forstår. Mye av dette er nok grunnet ting jeg har opplevd, ting som har skjedd rundt meg og generelt oppveksten min.
Det jeg ikke kommer til å noen gang akseptere er at vi kommer av 'ingenting', noe må jo ha skapt oss, mennesket, som den avanserte maskinen vi er. Jeg tror definitivt det er noe der ute som styrer mer enn vi tror. Liker også ordtaket;
"Things always happen for a reason."
Ta en titt på dette foredraget av Lawrence Krauss, hvor han snakker om hvordan det kan være mulig at verden har oppstått fra ingenting. Veldig interessant, og kan kanskje få deg til å se litt annerledes på saken.

Hvorfor mener du at det alltid er en årsak til at ting skjer?
Sist endret av mandelbrot; 18. mai 2013 kl. 12:56.
Sitat av Frostbite Vis innlegg
Det jeg ikke kommer til å noen gang akseptere er at vi kommer av 'ingenting', noe må jo ha skapt oss, mennesket, som den avanserte maskinen vi er.
Vis hele sitatet...
Så hvem skapte skaperen?

(Mennesker har for øvrig, som alle andre arter, blitt til gjennom evolusjon, og en intelligent skaper av mennesket er både overflødig og inkompatibel med evolusjonsteorien.)
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Så hvem skapte skaperen?

(Mennesker har for øvrig, som alle andre arter, blitt til gjennom evolusjon, og en intelligent skaper av mennesket er både overflødig og inkompatibel med evolusjonsteorien.)
Vis hele sitatet...
Skyter inn et spørsmål til provo; lurer da på hvilke tanker du har om et deistisk verdenssyn...?? Likestiller du det med teisme?, eksempelvis mener du at deisme er teisme i en ny filosofisk innpakning, eller?
...Iom jeg vet du er en sterk motstander av teisme.


Ikke at jeg selv er deist. Og for ordens skyld, har ikke tatt noe standpunkt i debatten, bare lurer .
Sist endret av aeon_illuminate; 18. mai 2013 kl. 13:16.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av Frostbite Vis innlegg
Det jeg ikke kommer til å noen gang akseptere er at vi kommer av 'ingenting', noe må jo ha skapt oss, mennesket, som den avanserte maskinen vi er. Jeg tror definitivt det er noe der ute som styrer mer enn vi tror. Liker også ordtaket;
"Things always happen for a reason."
Vis hele sitatet...
Det er mye vanskeligere å forklare at en Gud med en voldsom hjerne som viste hvordan man lagde universet kom fra ingenting, enn big bang som også kom fra ingenting, men som kan a fulgt noen fysiske lover (slik som resten av universet gjør).

For min del virker det veldig sært at det står at Gud skal ha lagd universet på 6 dager. Hvorfor Jord tid? Når man har milliarder av milliarder med andre solsystemer med mange mange planeter hvor 6 roteringer kunne tatt 6 år, eller 6 millioner år. Kan jo også nevne at lyshastigheten som et stikkord. Hvis du ser på Jordas posisjon bare i galaksen, som er en av milliarder andre, så befinner vi oss på et ganske ubetydelig sted i verdensrommet. (Bortsett fra at vi bor på en av mange planeter hvor det har vært mulig for et menneske å utvikle seg)
Sist endret av Zarlach; 18. mai 2013 kl. 13:43.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Ta en titt på dette foredraget av Lawrence Krauss, hvor han snakker om hvordan det kan være mulig at verden har oppstått fra ingenting. Veldig interessant, og kan kanskje få deg til å se litt annerledes på saken.

Hvorfor mener du at det alltid er en årsak til at ting skjer?
Vis hele sitatet...
Har selv hørt litt på Richard Dawkins' foredrag, veldig interessant, indeed!

Som jeg sa i min først post, så har jeg opplevd gang på gang at gode ting kommer av dårlige situasjoner. Ofte at en innser det dager, uker, måneder, år etterpå. Skjønner nå at dette ordtaket kommer til å binde meg religiøst, men jeg velger å stå ved ordtaket. Som sagt, jeg synes det virker unaturlig at vi kommer av 'ingenting', dermed tror jeg at det er noe(n) der ute som har mer makt enn oss selv.

Legger til at jeg har religiøse i familien og det er fullt mulig at dette har enn effekt på meningen min.

Sitat av Provo Vis innlegg
Så hvem skapte skaperen?

(Mennesker har for øvrig, som alle andre arter, blitt til gjennom evolusjon, og en intelligent skaper av mennesket er både overflødig og inkompatibel med evolusjonsteorien.)
Vis hele sitatet...
Jeg visste at dette ville komme, men skjønner det absolutt.. skal jeg være ærlig, så har jeg ingen formening om hvem som skapte skaperen. Etter mitt hode, kan ingen 'skape' en 'skaper'. Han var der alltid.
For utdypning synes jeg også at i og med at jorden har akkurat perfekt klima for å holde oss mennesker i live, kan det ikke være et sammentreff. Eller kanskje at iom. at jorden er akkurat perfekt for oss er grunnen til at vi kom til her? Jeg ser begge disse to som muligheter, men holder meg til det første argumentet.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Zarlach Vis innlegg
For min del virker det veldig sært at det står at Gud skal ha lagd universet på 6 dager. Hvorfor Jord tid? Når man har milliarder av milliarder med andre solsystemer med mange mange planeter hvor 6 roteringer kunne tatt 6 år, eller 6 millioner år. Hvis du ser på Jordas posisjon bare i galaksen, som er en av milliarder andre, så befinner vi oss på et ganske ubetydelig sted i verdensrommet. (Bortsett fra at vi bor på en av mange planeter hvor det har vært mulig for et menneske å utvikle seg)
Vis hele sitatet...
>> Dette med 6 dager, og at "Guden" etterpå tok siesta den syvende dagen, er en bibelsk og old-kristen analogi som ikke bør tolkes bokstavelig på noen som helst måte.


>> Inntil relativt nylig (i historisk konteskt) var jordkloden sentrum av solsystemet og universet. Inntil nylig betyr i denne sammenhengen at _folk flest_/samfunnet først sent på 1800-tallet og utover 1900-tallet virkelig forstod at jordkloden er et prikk i nanostørrelse i universet.. Drit i vitenskapelige kretser og liknende "interne" miljøer , disse folkene visste allerede siden slutten av renessansen av jordkloden var en liten del av noe langt, langt større... Selv om kirken gikk inn hardt og prøvde å stanse forskningen som ble gjort da.

Forøvrig, flere avanserte kulturer og sivilisasjoner i antikken (og senere) visste godt at jordkloden var en liten del av noe større, og ikke _sentral i universet_.
Når monoteismen (aka først kristendommen, og så seinere islam) kom til henholdsvis Europa og Midtøsten begynte man å hakke voldsomt på utviklingen innen astronomi som skjedde i antikken.
(...) Dere som vet litt antikk -og middelalder-historie vet også at dette ifra forrige setning over, først gjaldt Europa i middelalderen som var til de grader forferdelig kristent, men ble senere mer og mer sekularisert utover 1500-tallet -- deretter på annen side var Midtøsten mer utviklet enn Europa i middelalderen, men som århundrene gikk og frem til vår egen tid fikk ortodoks islam mer og mer plass i folks mentalitet og som definisjonsmakt.. Som vi ser per d.d har dette ført til irrasjonalisme og undertrykking av mennesker i stor skala.
Sist endret av aeon_illuminate; 18. mai 2013 kl. 14:02.
Sitat av Frostbite Vis innlegg
For utdypning synes jeg også at i og med at jorden har akkurat perfekt klima for å holde oss mennesker i live, kan det ikke være et sammentreff. Eller kanskje at iom. at jorden er akkurat perfekt for oss er grunnen til at vi kom til her? Jeg ser begge disse to som muligheter, men holder meg til det første argumentet.
Vis hele sitatet...
Jorden har ikke perfekt klima for oss, den har det som er nødvendig for å utvikle liv. Mennesker er utrolig nok ganske tilpassningsdyktige og vi hadde fint taklet forandringer i klimaet. Likevel er det klart vi oppstår her, hvor det er mulig for liv å oppstå og utvikle seg uavhengig av noe annet enn evolusjonsteorien. Jorden er ikke perfekt for oss eller for noen andre. 99% av alle arter som vi vet om har dødd ut. Vår dag vil også komme.
Sitat av Frostbite Vis innlegg
Jeg visste at dette ville komme, men skjønner det absolutt.. skal jeg være ærlig, så har jeg ingen formening om hvem som skapte skaperen. Etter mitt hode, kan ingen 'skape' en 'skaper'. Han var der alltid.
Vis hele sitatet...
Dette kalles "special pleading". Du mener menneskets kompleksitet betyr at vi må ha blitt skapt. Mens du unndrar en minst like kompleks skaper samme argument. Så hvis ikke skaperen trenger å ha blitt skapt av en annen skaper, hvorfor må vi, eller universet i det hele tatt, være skapt av en skaper? Det er tydelig at du prøver å kna argumentene til å passe konklusjonen din, i stedet for å la konklusjonen følge av ærlige og konsekvente argumenter.

Sitat av Frostbite Vis innlegg
For utdypning synes jeg også at i og med at jorden har akkurat perfekt klima for å holde oss mennesker i live, kan det ikke være et sammentreff. Eller kanskje at iom. at jorden er akkurat perfekt for oss er grunnen til at vi kom til her? Jeg ser begge disse to som muligheter, men holder meg til det første argumentet.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er vi tilpasset jordkloden og ikke omvendt. Det er jo helt åpenbart hvis du forstår evolusjonsteorien, selv bare på et grunnleggende nivå, da det er selve hjørnesteinen i evolusjonen og hva naturlig seleksjon handler om. Det er også helt opplagt ut fra fossilfunn hvordan utviklingen tilpasser seg endringer i omgivelser – for eksempel tok pattedyrene over for dinosaurene da omgivelsene endret seg og gjorde deres livsform mer levedyktig. Hvis jorden ikke hadde vært beboelig for oss, hadde vi selvsagt ikke hvert her for å stille spørsmålet, som betyr at ethvert avansert vesen i et univers styrt utelukkende av naturlover vil kunne stille seg akkurat det samme spørsmålet du har stilt deg her, som igjen viser at argumentet er meningsløst.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Skyter inn et spørsmål til provo; lurer da på hvilke tanker du har om et deistisk verdenssyn...?? Likestiller du det med teisme?, eksempelvis mener du at deisme er teisme i en ny filosofisk innpakning, eller?
...Iom jeg vet du er en sterk motstander av teisme.
Vis hele sitatet...
Deisme er i stor grad en uinteressant hypotese for mitt vedkommende. Det er i teorien mulig, men svært lite trolig. En av grunnene er at alt vi observerer av kompleksitet vokser frem av enkle prinsipper, mens deisme postulerer at enkle prinsipper plutselig oppstår fra noe ekstremt komplekst, og vi står igjen og må forklare den opprinnelige kompleksiteten. Med andre ord: Ateisme favoriseres over deisme av Occam's razor. Men også fordi det ikke er noe som helst som skulle tyde på at en deistisk hypotese er korrekt, men mye som tyder på at universet kan oppstå av seg selv eller alltid ha eksistert.

Men når det er sagt ville jeg helt klart foretrukket en verden hvor alle dagens teister i stedet var deister, da deisme – nærmest per definisjon – ikke gir grunnlag for all umoralen, undertrykkelsen og volden vi ser teister utføre og forsvare i dag.
Sitat av Provo Vis innlegg
Så hvem skapte skaperen?

(Mennesker har for øvrig, som alle andre arter, blitt til gjennom evolusjon, og en intelligent skaper av mennesket er både overflødig og inkompatibel med evolusjonsteorien.)
Vis hele sitatet...
Dette er et typisk spm som ateisten gir den religiøse, og vice versa. Hvem skapte kulen som førte til "the big bang"? Hvem skapte gud?

Personlig har jeg alltid trodd det er gud som står bak alt, det virker bare fornuftig for meg. Det viktigste er vel å respektere hverandres tro, og ikke se ned på andre fordi de ikke har samme tro som deg selv.

Så kan jeg stille deg samme spm, ikke sant? Hvem skapte "the big bang"? Hvem skapte tingen som skapte the big bang? Hvem skapte tingen som skapte tingen som skapte "the big bang"? Slik kan jeg fortsette i evigheter, og slik kan du fortsette i evigheter om gud.

For å komme til poenget mitt, det virker mye mer fornuftig å tro at det finnes en gud bak alt dette, enn å tro at vi bare dukket opp fra intet slik forskningen sier. Det ligger ikke noe mening bak det, mener jeg. Gud er uendelig. I forskningen så har alt en start og en slutt, har jeg rett?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av KingJay Vis innlegg
Dette er et typisk spm som ateisten gir den religiøse, og vice versa. Hvem skapte kulen som førte til "the big bang"? Hvem skapte gud?

Personlig har jeg alltid trodd det er gud som står bak alt, det virker bare fornuftig for meg. Det viktigste er vel å respektere hverandres tro, og ikke se ned på andre fordi de ikke har samme tro som deg selv.

Så kan jeg stille deg samme spm, ikke sant? Hvem skapte "the big bang"? Hvem skapte tingen som skapte the big bang? Hvem skapte tingen som skapte tingen som skapte "the big bang"? Slik kan jeg fortsette i evigheter, og slik kan du fortsette i evigheter om gud.

For å komme til poenget mitt, det virker mye mer fornuftig å tro at det finnes en gud bak alt dette, enn å tro at vi bare dukket opp fra intet slik forskningen sier. Det ligger ikke noe mening bak det, mener jeg. Gud er uendelig. I forskningen så har alt en start og en slutt, har jeg rett?
Vis hele sitatet...
The big bang var materie som oppsto spontant, det er tillat i følge fysikkens lover, om det oppstår antimaterie i samme slengen om jeg husker rett. Det er en mye enklere forklaring enn at Gud alltid var til og lagde universet. Der svarte jeg på "hvem" (eller heller "hva" som skapte big bang...), hva er din forklaring for Gud?

Du kan si det ikke "virker logisk" så mye du vil, i kvantefysikk er det en del ting som ikke "virker logisk", uten at jeg påstår å ha inngående kjennskap til kvantefysikk.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Dette er et typisk spm som ateisten gir den religiøse, og vice versa. Hvem skapte kulen som førte til "the big bang"? Hvem skapte gud?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at vi vet at Big bang skjedde. Hva som skjedde før Big bang vet vi ikke, og det er på det tidspunktet du sier "Gud". Det finnes flere teorier uten at jeg trenger å gå inn på detaljene her, men felles for dem alle er at de baserer seg på helt enkle prinsipper. Vi vet også at enkle hypoteser har mye større sannsynlighet for å være riktige enn veldig komplekse hypoteser – og "Gud gjorde det" er en ekstremt kompleks hypotese ettersom Gud må være forferdelig kompleks.

En annen forskjell er det jeg sa tidligere, nemlig at argumentasjonen din for Gud er veldig inkonsekvent. Hvis det er menneskets kompleksitet som medfører at det må finnes en intelligent skaper, så må jo det samme argumentet gjelde for den intelligente skaperen. Denne uendelige regressen har du ikke i de vitenskapelige teoriene.

Sitat av KingJay Vis innlegg
For å komme til poenget mitt, det virker mye mer fornuftig å tro at det finnes en gud bak alt dette, enn å tro at vi bare dukket opp fra intet slik forskningen sier.
Vis hele sitatet...
Mer fornuftig, eller mer behagelig? For det er ikke mer fornuftig, så lenge Gud ikke trengs som en forklaring.

Sitat av KingJay Vis innlegg
Gud er uendelig. I forskningen så har alt en start og en slutt, har jeg rett?
Vis hele sitatet...
Det er litt vanskelig å forstå akkurat hva du mener med spørsmålet. Forskning, eller vitenskap, i seg selv er ikke begrenset til å behandle ting som har en begynnelse og en slutt. Men vi vet gjennom vitenskap at universet har en endelig alder på ca 13,7 milliarder år, og foreløpig ser det ut som det ikke har en slutt, men vil fortsette å utvide seg for alltid. Samtidig så er det mulig at universet befinner seg i noe annet, som kanskje alltid har eksistert. Det er også mulig at vår oppfattelse av tid er begrenset, og at hvis man følger tiden tilbake til start, så stopper den ikke opp i et nullpunkt, men bøyer av (et konsept kjent som imaginær tid). Det er flere muligheter også, men detaljene er vel ikke så veldig sentrale for spørsmålet.
Til alle dere som mener å føle at det er en gud, det er en grunn til det, men det har ingenting med noe overnaturlig å gjøre, det har kun med hvordan vi som mennesker observerer verden rundt oss å gjøre.

Jeg skal prøve så godt jeg kan å forklare, jeg tviler på at jeg greier det, men gjør et forsøk.

Når vi mennesker kikker ut mot stjernene, er det en grense for hvor langt det er mulig for oss å observere. Og i og med at universet er så stort som det er, fører det til at vi befinner oss i sentrum av det observerbare universet.

På samme måten er det også når enkeltindivider observerer verden rundt seg, det er grenser for hvor "langt" man er i stand til å se. Derfor vil det oppleves som at man befinner seg i sentrum og at hele verden snurrer rundt en selv. Noe som er helt naturlig, siden man observer verden fra seg selv og utover. Så jeg ser på det slik at jeg befinner meg i sentrum av mitt liv, eller min observasjon av verden rundt meg om du vil. Og dette kan enkelte ganger føre til at man føler at noe skjer, kun fordi man har ønsket det. Noe jeg tror skyldes at nettverket rundt de fleste av oss, er mye større enn hva vi selv tror. Slik at når man forteller noen for eksempel om noe man ønsker seg, kan dette spre seg som ringer i vann etter en sten. Alle i den enkeltes nettverk vil selvfølgelig ikke få med seg ønsket, men plutselig dukker det opp noen med akkurat det du har ønsket deg, det du trengte eller hva det skulle være, og det føles ut som du tar del i noe som er større enn deg selv. Noe som på mange måter er sant, da den kollektive bevisstheten til den enkeltes nettverk, naturlig nok vil være større enn en selv, men det har ingenting med gud å gjøre, kun den menneskelige natur.
Sitat av lasrin21 Vis innlegg
Hei.
Kom i en ganske interessant diskusjon med en klassekamerat i dag. Vi diskuterte religion da han kom opp med argumentet: "Om gud ikke finnes, hvorfor ble da bibelen skrevet og hvem skrev den?" Har tenkt en del på dette og det gir egentlig mening for meg. Er jo totalt unødvendig å kaste bort tid på en bok om noe som ikke finnes? Hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også tenkt på. Jeg tror bibelen ble skrevet av menn, menn som ønsket en viss ordning i samfunnet. Mye av holdningene i bibelen er konservative holdninger, som danner basis for grunnregler og normer i et samfunn. Husk at bibelen er gammel, og at folk var mer barbariske før.
Med bibelen, og Gude-frykt kunne man styre folk til å oppføre seg slik man ønsket at folk skulle oppføre seg.

Eksempel:

en skal ikke drive hor - (samt samleie bare skal foregå når man er gift). Sjalusie menn kan bruke bibelen til å styre kvinner, og ikke minst føre skammen over på dem om man drev med utukt på den tiden.

En skal ikke drepe/stjele osv - ganske selvforklarende, om man kan skremme folk med skjærsilden, er det lett å få folk til å oppføre seg.

I tillegg er bibelen kvinnefiendlig, på den måten at menn skulle styre. Slik kvinner blir fremstilt i bibelen er jo slik mange menn vil ha det. Hjemmeværende lojale koner, som kun skal hedre sin ektefelle. Jeg kan se for meg mange fordeler for de som skrev bibelen at de skrev den akkurat slik den ble skrevet. I tillegg til at bibelske tekster var med å skape normene i samfunnet, kunne forfatterne indirekte styre normene slik at samfunnet var tilpasset dem.

Jeg tror oppriktig at en gruppe opplyste menn har forfattet bibelen, kombinert den med legender/myter og overtro og vips; så hadde de et av de sterkeste våpen en kan tenke seg.
Sitat av Choobe Vis innlegg
The big bang var materie som oppsto spontant, det er tillat i følge fysikkens lover, om det oppstår antimaterie i samme slengen om jeg husker rett.
Vis hele sitatet...
Trengs det ikke rom og tid for at materie/antimaterie skal oppstå spontant?

Sitat av Provo Vis innlegg
Forskjellen er at vi vet at Big bang skjedde. Hva som skjedde før Big bang vet vi ikke, og det er på det tidspunktet du sier "Gud".
Vis hele sitatet...
Jeg bøyer meg i støvet for fysikere som har funnet ut av veldig mye, og fortsatt finner ut av nye ting. De er nok mye smartere enn meg og har forståelse for mye mer hva angår universet og dens lover. Det som jeg ikke tror på, og det jeg aldri kommer til å tro på - er at fysikere kan fortelle meg eller hvem som helst hva som skjedde for 4,5 milliarder år siden ved hjelp av noen teorier og noen tall de har klart å sette sammen på noen tavler som går opp i opp.

Jeg ser ikke ned på, og jeg respekterer folk som ikke tror på gud og heller tror på vitenskapen. Men dere må også lære dere å respektere folk som tror på gud. Virker som om det er altfor mange spydige vitenskapsfolk her inne på freak som skal "rette opp" og se ned på folk som er religiøse.

Rettelse: 13.77 milliarder år siden, 4.5 milliarder er visst jordas alder ifølge vitenskapen.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Jeg mener at mennesker umulig kan stå for teknologien bak flere tidligere byggverk og steinarbeid som ble laget for mange tusen år siden.

Muren i machu picchu, H-blokkene i puma punku, coral castle, osv.

Inb4: "du har sett for mye ancient aliens" etc
Vis hele sitatet...
Har selv besøkt Machu Picchu. Fantastisk sted. Er forøvrig ingenting som tyder på at det er uforklarlig, da er beliggenheten, den historiske innsikten bak funnet, og den historiske konteksten bak det som er interessant.
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av KingJay Vis innlegg
Jeg bøyer meg i støvet for fysikere som har funnet ut av veldig mye, og fortsatt finner ut av nye ting. De er nok mye smartere enn meg og har forståelse for mye mer hva angår universet og dens lover. Det som jeg ikke tror på, og det jeg aldri kommer til å tro på - er at fysikere kan fortelle meg eller hvem som helst hva som skjedde for 4,5 milliarder år siden ved hjelp av noen teorier og noen tall de har klart å sette sammen på noen tavler som går opp i opp.
[...]
Rettelse: 13.77 milliarder år siden, 4.5 milliarder er visst jordas alder ifølge vitenskapen.
Vis hele sitatet...
Kva spesifikt er det du ikkje trur på? Kan eventuelle forklaringar frå freaks (med kjeldetilvisning) hjelpe deg å tru på det?

Viss ikkje; er det ikkje trasig å ha innstillinga "kjem aldri til å tru på"? Det verkar i alle fall veldig snevert.
True phreak.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Det som jeg ikke tror på, og det jeg aldri kommer til å tro på - er at fysikere kan fortelle meg eller hvem som helst hva som skjedde for 4,5 milliarder år siden ved hjelp av noen teorier og noen tall de har klart å sette sammen på noen tavler som går opp i opp.


Rettelse: 13.77 milliarder år siden, 4.5 milliarder er visst jordas alder ifølge vitenskapen.
Vis hele sitatet...
Jeg føler jeg må spørre: Har du sett på noe av bevismaterialet vi har som ligger til bunn for Big Bang teorien? Det er utrolig enkelt, og rett og slett vakkert om man forstår hvorfor bevisene er så entydige.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Trengs det ikke rom og tid for at materie/antimaterie skal oppstå spontant?
Vis hele sitatet...
Universet kan for eksempel ha blitt til i et omsluttende tidrom som en kvantefluktuasjon, eller ha tunnelert inn i eksistens fra en tilstand av absolutt ingenting.

Sitat av KingJay Vis innlegg
Jeg bøyer meg i støvet for fysikere som har funnet ut av veldig mye, og fortsatt finner ut av nye ting. De er nok mye smartere enn meg og har forståelse for mye mer hva angår universet og dens lover. Det som jeg ikke tror på, og det jeg aldri kommer til å tro på - er at fysikere kan fortelle meg eller hvem som helst hva som skjedde for 4,5 milliarder år siden ved hjelp av noen teorier og noen tall de har klart å sette sammen på noen tavler som går opp i opp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Det er jo ikke bare tall som går opp, men resultater av etterprøvbare eksperimenter. Hvor lang tid tilbake mener du man kan stole på fysikkteoriene før det bare blir gjetting? Hundre tusen år? En million? En milliard? Ti milliarder? Hvorfor, helt konkret, akkurat så langt tilbake og ikke lenger? Har du noe konkret eller er det bare magefølelse? For magefølelse alene har aldri ført til vitenskapelig fremskritt.

Det er jo også litt forbausende at du kan kritisk hevde at det vitenskapen viser oss blir for usikkert så langt tilbake i tid, mens du samtidig hevder det med stor sikkerhet kan sies å være den bibelske Gud som står bak i stedet – en hypotese basert på luft og søte drømmer. Man kan vel trygt si du opererer med ganske forskjellige krav til etterrettelighet for hypotesene du liker og de du ikke liker.

Sitat av KingJay Vis innlegg
Jeg ser ikke ned på, og jeg respekterer folk som ikke tror på gud og heller tror på vitenskapen. Men dere må også lære dere å respektere folk som tror på gud. Virker som om det er altfor mange spydige vitenskapsfolk her inne på freak som skal "rette opp" og se ned på folk som er religiøse.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å respektere folk og på å respektere ideer. Hvorfor skulle vel du få buse ut med din religiøse overbevisning – også på et diskusjonsforum av alle steder – mens ingen skal få lov til å påpeke hvor skrekkelig lite trolig det er at den stemmer med virkeligheten? Hvilke andre typer overbevisninger skal dette gjelde for? Politiske? Vitenskapelige? Moralske? Den eneste grunnen til at religiøse insisterer på at andre skal vise dem denne formen for "respekt" er fordi de vet at hypotesen kollapser så fort man begynner å pirke den i overflaten, og dette oppleves som ubehagelig å få påpekt.

Å si "dette er det jeg tror, hold kjeft og ikke si meg i mot" er ikke å forvente betimelig respekt. Det er å opptre bøllete og respektløst. Og jeg har svært lite til overs for bøller.
Sitat av Provo Vis innlegg

Det er forskjell på å respektere folk og på å respektere ideer. Hvorfor skulle vel du få buse ut med din religiøse overbevisning – også på et diskusjonsforum av alle steder – mens ingen skal få lov til å påpeke hvor skrekkelig lite trolig det er at den stemmer med virkeligheten? Hvilke andre typer overbevisninger skal dette gjelde for? Politiske? Vitenskapelige? Moralske? Den eneste grunnen til at religiøse insisterer på at andre skal vise dem denne formen for "respekt" er fordi de vet at hypotesen kollapser så fort man begynner å pirke den i overflaten, og dette oppleves som ubehagelig å få påpekt.

Å si "dette er det jeg tror, hold kjeft og ikke si meg i mot" er ikke å forvente betimelig respekt. Det er å opptre bøllete og respektløst. Og jeg har svært lite til overs for bøller.
Vis hele sitatet...
For det første, det er ingen her som buser ut med religiøs overbevisning, snarere tvert imot. Jeg krever ikke respekt av deg i forhold til min religiøse sammenheng, men du kan heller ikke se ned på meg fordi du ikke har den samme troen som meg. Hvis du tror du er såpass smart og kan så mye mer enn alle oss andre dumme religiøse, hvordan kan du forklare store fysikere som har vært religiøse da? Eller vil du si at du er smartere enn dem også?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av KingJay Vis innlegg
For det første, det er ingen her som buser ut med religiøs overbevisning, snarere tvert imot. Jeg krever ikke respekt av deg i forhold til min religiøse sammenheng, men du kan heller ikke se ned på meg fordi du ikke har den samme troen som meg. Hvis du tror du er såpass smart og kan så mye mer enn alle oss andre dumme religiøse, hvordan kan du forklare store fysikere som har vært religiøse da? Eller vil du si at du er smartere enn dem også?
Vis hele sitatet...
Det er snakk om "mangel på tro", ikke "en annen tro". Ikke alle ateister er smartere enn alle religiøse, det sier seg selv, det er mer at man har en mer logisk verdensoppfatning på akkurat den biten enn de "smarte religiøse".

(Ikke misforstå, jeg mener ikke at ateister generelt er smartere enn religiøse generelt, vi er alle forskjellige, og intelligens trenger ikke ha sammenheng med religiøs oppfatning)
Sitat av KingJay Vis innlegg
For det første, det er ingen her som buser ut med religiøs overbevisning, snarere tvert imot. Jeg krever ikke respekt av deg i forhold til min religiøse sammenheng, men du kan heller ikke se ned på meg fordi du ikke har den samme troen som meg. Hvis du tror du er såpass smart og kan så mye mer enn alle oss andre dumme religiøse, hvordan kan du forklare store fysikere som har vært religiøse da? Eller vil du si at du er smartere enn dem også?
Vis hele sitatet...
Når jeg snakker om å buse ut med sin religiøse overbevisning, så var ikke det nødvendigvis rettet akkurat til deg i dette tilfellet, selv om det kanskje virket slik. Likevel er det nå engang slik at du på et diskusjonsforum forteller om din religiøse overbevisning. Da må du regne med å få den kritisert. Hvorfor skulle vel vi avstå fra å kritisere den overbevisningen du fremlegger på et diskusjonsforum? Dersom du hadde sagt at du ikke har troen på at planetene holdes i bane av tyngdekraft, men at de i stedet går på usynlige skinner rundt solen, ville du fortsatt forlange at vi andre skal la være å kritisere? Ville du kalle det respektløst overfor deg om vi andre sa at det er opplagt nonsens?

Jeg ser ikke ned på deg når jeg sier at de religiøse overbevisningene dine er tullete. Akkurat som jeg ikke ser ned på noen hvis jeg sier at deres kommunistiske overbevisninger er tullete. Det er et hav av forskjell mellom å si at overbevisningene dine er tullete og å si at du er dum eller at jeg av andre grunner ser ned på deg.

Og jeg har ikke sagt at religiøse er dumme. Smarte mennesker kan fint besitte åpenbart tullete overbevisninger, og det er et potensielt enormt problem. Du kan være smart nok til å kunne bygge en atombombe, og fortsatt være fullstendig overbevist om at hvis du legger den i bilen, kjører til sentrum av en storby og detonerer den der du sitter, så går du rett til paradis med 72 jomfruer i armene.
True phreak.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hvis du tror du er såpass smart og kan så mye mer enn alle oss andre dumme religiøse, hvordan kan du forklare store fysikere som har vært religiøse da? Eller vil du si at du er smartere enn dem også?
Vis hele sitatet...
Det der er en klassisk hersketeknikk, og du burde holde deg for god for slikt. Det er ikke snakk om at noen her sier "Jeg forstår dette her fordi jeg er så smart, og jeg har rett, derfor må du ta feil". Tvert imot, det fremlegges strukturerte argumenter og logiske slutninger. Om du ikke forstår argumentene, eller konsekvensene av dem, og føler deg truet av det, så ligger problemet hos deg.

Det er ingen lov som sier at dyktige fysikere ikke kan tro på gud, og mange gjør det, men du må forstå at ikke alle fysikere arbeider med de store spørsmålene om universet, og ikke alle bryr seg så mye med å korrelere funnene de gjør med deres egen tro. Det er likevel en kjennsgjerning at langt de fleste prominente vitenskapsmenn som lever i dag er ikke-religiøse.

Religiøsitet er uansett et tillært trekk fra barndommen i de fleste tilfeller, og for mange er det bare en løst definert holdning de tar med seg derfra.

To Whomever It May Concern:

When you ask me to respect religion because people believe in it, I want you to remember something. I want you to remember that long ago your ancestors were not Christian or Muslim. They had their own culture and customs native to their heritage. Through military conquest religion spread itself through the Old World, and those distant relatives were faced with a choice: either accept Christianity/Islam or die a painful death. This was how most major religions today achieved their position of respect.

After Europe had been fully indoctrinated, the papal Doctrine of Discovery gave the authority to all good Christians to conquer the native peoples of the New World and claim that land for God and the Church. Millions died mercilessly and were even tortured by Christian heroes like Christopher Columbus.

Now, thousands of years later, when we no longer have to respect these beliefs upon pain of death, we are told that we should respect religion. We are told by those within even the non religious community that we should show respect to these ideas that have gained a place of vaunted privilege in our societies which are built upon the graves of any who dared question or challenge the authority of divine providence.

You think you are being rational. You think you are being reasonable. What you are really doing is propping up the last leg of human slavery to bad ideas and providing intellectual cover for religion to keep a place of honor and respect it never earned.

Please, stop protecting religion in the guise of false humility. Be honest and firm with your beliefs and never expect anyone to respect your ideas unless they earn it, and always be willing to be wrong. That is what it means to be a free thinker.

Timothy Havener
Vis hele sitatet...
Denne poppet nettopp opp på facebook-feeden min, og jeg synes den er relevant for diskusjonen.
Sist endret av Orph; 21. mai 2013 kl. 10:13.
Vet dette er litt offtopic, men synes ikke det er nødvendig å lage en ny tråd pga det jeg lurer på. Er selv "Kristen-atheist", hvor jeg ikke tror på gud men liker holdningene til religionen. Vet at alle religioner har mange fellestrekk. Kanskje det er på grunn av familie at jeg er det. Bryr meg igrunn ikke så veldig mye om religion

Det jeg tenker er at idag er jeg et bevisst menneske, jeg har altså blitt til. Det er vel ikke umulig å bli bevisst igjen når jeg dør. Ikke nødvendigvis at jeg blir bevisst slik jeg er idag, men at bevisstheten går over i noe annet. Litt vanskelig å formulere, men dere skjønner vel tegningen.
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Vet dette er litt offtopic, men synes ikke det er nødvendig å lage en ny tråd pga det jeg lurer på. Er selv "Kristen-atheist", hvor jeg ikke tror på gud men liker holdningene til religionen. Vet at alle religioner har mange fellestrekk. Kanskje det er på grunn av familie at jeg er det. Bryr meg igrunn ikke så veldig mye om religion

Det jeg tenker er at idag er jeg et bevisst menneske, jeg har altså blitt til. Det er vel ikke umulig å bli bevisst igjen når jeg dør. Ikke nødvendigvis at jeg blir bevisst slik jeg er idag, men at bevisstheten går over i noe annet. Litt vanskelig å formulere, men dere skjønner vel tegningen.
Vis hele sitatet...
Bevisstheit er eit laust definert omgrep. Eg ser på bevisstheit som eit produkt av elektrokjemiske prosessar i hjernen, og ingenting anna. Såleis kan ikkje mi eiga bevisstheit fortsette å eksistere med mindre eg blir gjenoppliva. Til naud kan ei anna hjerne ved eit seinare tidspunkt på eitt eller anna vis få nøyaktig den same strukturen av atom (molekyl) som eg har i dag, og dette kan også føre til at dei får den same bevisstheita (ein kopi), men sjansen for det er vel heller mikroskopisk.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Vet dette er litt offtopic, men synes ikke det er nødvendig å lage en ny tråd pga det jeg lurer på. Er selv "Kristen-atheist", hvor jeg ikke tror på gud men liker holdningene til religionen. Vet at alle religioner har mange fellestrekk. Kanskje det er på grunn av familie at jeg er det. Bryr meg igrunn ikke så veldig mye om religion

Det jeg tenker er at idag er jeg et bevisst menneske, jeg har altså blitt til. Det er vel ikke umulig å bli bevisst igjen når jeg dør. Ikke nødvendigvis at jeg blir bevisst slik jeg er idag, men at bevisstheten går over i noe annet. Litt vanskelig å formulere, men dere skjønner vel tegningen.
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke kristendommen du liker, men humanisme. Tror du ikke på gud, selv om du mener skikkene deres er gode, så er du fortsatt en ateist.

Bare sånn.. Har du lest bibelen? Den gode bok, som er god fordi den selv sier det, er ikke mye god. I gamle testamentet gir gud de ti bud, hvorav ett er å ikke drepe. Noen kapitler senere kaller han på massemord. Hvordan man kan like en slik holdning, vet ikke jeg. Det står også at man ikke får gå til et alter om man har hatt byller, er blind, har bevegelsesproblemer eller flere skavanker. Det skal heller ikke ofres syke dyr i hans ære, vi vet jo alle at gud blir harnisk hvis han får dårlig kjøtt. Hvis du mener holdninger som sier det ikke er greit å drepe, bare massmord beordret av gud er greit. For ikke å snakke om at det er greit å sette syke mennesker som "annenrangs", så for alle del. Du har arvet den gode boks holdninger, og er kristen.

Hvis ikke, så bare liker du humanismen som kristendommen har adoptert.
Nei, du er kristen hvis du lever i tråd med Jesu lære. Denne læren går blant annet ut på å oppgi, ikke bare materielle goder, men den materielle verden generelt -- en verdensforsakende kamp mot kjødet og begjæret.. Gi fra deg alt du eier, bryt kontakten med familien og gi slipp på alt og følge den smale vei -- å følge Kristus. Få ting er altså mer ironisk enn å se det fete borgerskap konfirmere deres barn. Den offisielle kristendom har ikke egentlig vært kristen siden få århundrer etter Jesu fød, og vi har nok ikke hatt noen kristne på flerfoldige århundrer.

Å sammenholde den kristne Gud Fader med den gammeltestamentlige Yahweh er også ganske merkelig. Abrahams gud var virkelig hans, en lokal gud blant mange, der som andre kjæledyr må fôres, fugler spiser han i ett jafs, mens kuer og lignende må skjæres opp. Han tåler ikke engang dagslys, så han må spise om natten og trygler likeledes Jakob om å slippe ham før dagen gryr etter å ha tapt en brytekamp mot ham. Nei, ingen Gud Allmektig her.

Innimellom lurer jeg på hvorfor de såkalte kristne i det hele tatt tør å lese denne boken. Og så lurer jeg på hvorfor de heller vil tviholde på den utilgjengelige, uerkjennelige og abstrakte Gud fremfor andre guder, som f.eks. Yahweh, som i det minste har egenskaper og tilbøyeligheter. Jødene forfremmet jo tross alt deres gud til pantokrator fordi de ikke kunne takle at han hadde fått bank av de omkringliggende rikers guder. Gud er altså en ren oppfinnelse, et resultat av stormannsgalskap.

Debatten ateister og kristne imellom faller jo på døve ører, så jeg prøver fra denne vinkelen. Har dere noen tanker, "kristne"?
Sist endret av Tias; 21. mai 2013 kl. 18:09.
Sitat av Afasar Vis innlegg
Den offisielle kristendom har ikke egentlig vært kristen siden få århundrer etter Jesu fød, og vi har nok ikke hatt noen kristne på flerfoldige århundrer.
Vis hele sitatet...
I europeisk sammenheng blir dette kanskje med unntak av Irland (og andre insulære områder ikke underlagt de første statene, eller med tradisjoner tilbake til Romerrikets erobringer) frem til 1100-tallet, samt tidlig skandinavisk og islandsk kristendom. Disse klosterkulturene hvilte tungt på de eremittiske idealene, og ser derfor heller ikke til å ha falt i umiddelbar konflikt med de hedenske kultene (så ble de også uglesett av de kontinentale statskultene).
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 21. mai 2013 kl. 18:59.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Innimellom alt dette lurer jeg på hva debattantene her ville ha sagt til denne påstanden >>> ; -(refererer også litt til innlegget til Afasar lenger opp, pluss også til spørsmålet om deisme til Provo forrige side)-


>>> " Av de fleste typer religiøse (ikke alle, men altså fleste), så er faktisk 1) buddhister, 2) sekulære, uortodokse muslimer , og 3) bahaier, i første omgang nærmere deisme, - og deretter i neste omgang *kan* være nærmere agnostisisme -- enn henholdsvis kristne, hinduister jøder, og diverse andre montoteister/polyteister. "

(...) " Neste omgang vil i dette tilfellet bety en videre sekularisering og avreligionisering av individet(ene) som i utgangspunktet var sekulære." Det kommer selvsagt an på om individet(ene) virkelig sekulariseres, men i dette tilfellet antar vi at de gjør det, altså sekulariseres enda mer enn de allerede er.
[CENTER].................................................
[/CENTER]

(...) Så, nå lurer dere sikkert på hvorfor jeg tar opp disse tre religionene istedet for individer for eksempelvis sekulære kristne og sekulære jøder, eller forsåvidt andre typer tro. Påstanden min er basert på at disse tre førstnevnte religionene (i tillegg til andre øst-asiatiske religioner, men disse tar jeg ikke med) i mindre grad inneholder elementer av "ren overtro", før-kristne mirakler, samt teologisk er mer langt mer "strømlinjeformet" enn si f.eks kristendommen, hinduismen, - og ja faktisk t.o.m enn mer strømlinjeformet enn jødedommen som er fundamentet for alle abrahamittiske religioner.
Sekulære muslimer pga det faktum at det virker som om mange av dem har et deistisk forhold til guden sin.
Dette med en mer avansert teologi vil da føre til at man lettere vil bli agnostiker, - er påstanden.

-- Kort fortalt, det jeg impliserer er at enkelte religioner er mer (i anførselstegn!) "avanserte" teologisk sett enn andre, > derav vil ikke-fundamentalistiske følgere av den litt mer "avanserte" religionen lettere kunne bli agnostikere.
[CENTER]................................................
[/CENTER]
NB1: La meg bare først si at jeg selv ikke kom fram til påstanden, denne skrev jeg ned her etter en lengre diskusjon om tro og overtro med en med-student i helga. Så jeg ville høre debattantenes mening.

NB2: Jeg mener slett ikke at buddhisme eller andre religioner jeg nevnte her er nødvendigvis _mindre_ overtro enn f.eks hindusmen som har tjukt av guder og guddommer og er virkelig eldgammel. Jeg vet også at jeg er i relativt dypt teologisk-filosofisk vann når jeg nevner det jeg nevner i forrige setning, så jeg vil være forsiktig med å komme med egne bastante meninger.


>>> Så, er sekulære bahaier, muslimer og buddhister (samt andre ikke-teistiske religiøse) mer tilbøyelige til å bli agnostikere enn f.eks sekulariserte jøder og kristene, eller stemmer ikke det overhodet?? Pga mindre mirakler, mindre engler, mindre hellige ånd, etc etc... Kjør debatt !!
Sist endret av aeon_illuminate; 21. mai 2013 kl. 19:02.
Sitat av Patrick Vis innlegg
For lenge, lenge siden så eksisterte ikke the big bang theory, vitenskap var veldig primært og forskning var bare en gjeng med folk som likte å ta livet av dyr for å finne ut hva som var inni. Menneskelig kunnskapsnivå var på et lavt nivå.

Men de samme spørsmålene vi har i dag, "Hvorfor eksisterer vi? Hvordan kom vi hit?", var hovedsakelig like spennende tilbake for flere tusen år siden. Det var da en fiksjonsforfatter fikk interessen av å finne en grunn, uten å ha de nødvendige fakta, for det trengte man heller ikke siden menneskeheten hadde egentlig ikke et behov for bevis.

Slik kom Gud, Djevelen og den store hellige bibelen til verks. Det startet nok med at det var bare folk som diskuterte i grupper og at enkelt individer var flinke til å forklare for seg og hadde alltid et slående argument til skeptikere som kalte det bullshit. Så lenge man har et svar til hvilket argument, vil man vinne, uavhengig om det faktisk er sant eller. Bare se på politikere i dag, de bruker samme taktikk.

Det startet nok som kun en tro, der folk kunne ty til bibelen hver gang de hadde et spørsmål. Men en eller annen smarting fant ut at når man først hadde folk som var troende, kunne det utnyttes. Slik kom de ti bud. Frister det virkelig å drepe noen når man vet at man har et evig liv i helvete med brennende smerte og tortur for all tid fremover, i etterlivet? Nei. Ikke for meg hvertfall, hva med deg? Det var faktisk det nyttige med religion.

I etterkant var det også sleipinger som fant behov for religion til å tjene penger. Donasjoner til kirker og trusler om the rapture om kirkene ikke hadde nok penger. Muligheten for å kjøpe seg fri fra helvete med en velsignelse var også en veldig lur måte å tjene en rask krone, spesielt siden de 10 bud er noe alle og enhver kan bryte utilsiktet.

Oppsummering: Religion kom først som en liten god historie på spørsmål, så ble det utnyttet for å skape kontroll, så ble det utnyttet for å tjene penger. Dette er hvertfall min teori.
Vis hele sitatet...
apapapa, fantes mange store tenkere før den tid og kristendommen er jo bare en fortsettelse av egyptisk religioner/mytologi som igjen mest sannsynelig stammet fra ørken guder. Tror faktisk ikke forskjellene var så store fra idag, bare at religionene/presteskapene hadde et strammere kvelertak på befolkningen
Sist endret av Tafattt; 25. mai 2013 kl. 23:02.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg

>>> Så, er sekulære bahaier, muslimer og buddhister (samt andre ikke-teistiske religiøse) mer tilbøyelige til å bli agnostikere enn f.eks sekulariserte jøder og kristene, eller stemmer ikke det overhodet?? Pga mindre mirakler, mindre engler, mindre hellige ånd, etc etc... Kjør debatt !!
Vis hele sitatet...
jeg kan ikke uttale meg om annet enn buddhismen, men som praktiserende og relativt skolert buddhist vil jeg si at agnostisisme vel er den eneste veien man kan ende opp hvis man setter seg tilstrekkelig inn i teologien/filosofien bak og hvis man absolutt skal plassere seg i en bås. Ikke å forglemme pådrar man seg en bevissthet om at spørsmålet om gud/ikke gud er knakende likegyldig.
Sist endret av Apraksin; 26. mai 2013 kl. 00:27.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Hvis jeg leser rett så latterligjører du en hel religion uten å komme med beviser..
Vis hele sitatet...
Bevis? Krever du bevis dersom jeg hevder at julenissen ikke finnes? Dessuten er det de som kommer med en påstand som også må stille med bevisene, så dersom du mener at gud finnes, er det opp til deg å bevise det, det er ikke opp til andre og bevise at gudehypotesen er feil.

Det er vel allmennt kjent at de aller fleste historiske tekster er hos Vatikanet så ingen av oss kan motbevise det ettersom vi ikke vet hva vi skal motbevise.
Vis hele sitatet...
At Vatikanet sitter på mye historie og har valgt og holde mye skjult er nok av helt andre grunner enn hva du tror, for er det noe som er allmennkjent, så er det at Vatikanet har mye historie som ikke tåler dagens lys.
Her finner du noen eksempler.

Du må også huske på at religion er bygd på fakta og ikke en eventyrhistorie. At historien har skeivet ut er vel heller vanlig
Vis hele sitatet...
Hvilke fakta er det du tenker på?
Sist endret av Veggen; 25. august 2013 kl. 01:28.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Bevis? Krever du bevis dersom jeg hevder at julenissen ikke finnes? Dessuten er det de som kommer med en påstand som også må stille med bevisene, så dersom du mener at gud finnes, er det opp til deg å bevise det, det er ikke opp til andre og bevise at gudehypotesen er feil.



At Vatikanet sitter på mye historie og har valgt og holde mye skjult er nok av helt andre grunner enn hva du tror, for er det noe som er allmennkjent, så er det at Vatikanet har mye historie som ikke tåler dagens lys.



Hvilke fakta er det du tenker på?
Vis hele sitatet...
Bevisene går begge veier. Og, nei, jeg er ikke kristen.

At Vatikanet sitter på mye som ikke tåler dagens lys er det ikke tvil om, men de sitter også på veldig mye som kan hjelpe de nå til dags vil jeg tro.

Beviser? Som at de begynner å få historien rundt personen Jesus som dro rundt og utførte "mirakler". Om hans reise og slike ting. Det har vært sendt på tv (Discovery/History Chanel osv) mange ganger så noen eksakt kilde har jeg ikke.

Poenget mitt er at du kan ikke latterligjøre en hel religion uten å kome med solide beviser. Noe som er, strengt talt, umulig i 2013.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 01:32.
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Bevisene går begge veier. Og, nei, jeg er ikke kristen.

At Vatikanet sitter på mye som ikke tåler dagens lys er det ikke tvil om, men de sitter også på veldig mye som kan hjelpe de nå til dags vil jeg tro.

Beviser? Som at de begynner å få historien rundt personen Jesus som dro rundt og utførte "mirakler". Om hans reise og slike ting. Det har vært sendt på tv (Discovery/History Chanel osv) mange ganger så noen eksakt kilde har jeg ikke.

Poenget mitt er at du kan ikke latterligjøre en hel religion uten å kome med solide beviser. Noe som er, strengt talt, umulig i 2013.
Vis hele sitatet...
De religiøse kommer med det ekstraordinære utsagnet, altså de er de som må komme med bevisene. Burden of Proof.
Sitat av Sterain Vis innlegg
De religiøse kommer med det ekstraordinære utsagnet, altså de er de som må komme med bevisene. Burden of Proof.
Vis hele sitatet...
Du kan jo prøve å bevise at Gud ikke finnes?
Det staves Stearin!
Sterain's Avatar
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Du kan jo prøve å bevise at Gud ikke finnes?
Vis hele sitatet...


"A fire-breathing dragon lives in my garage"
Suppose (I'm following a group therapy approach by the psychologist Richard Franklin) I seriously make such an assertion to you. Surely you'd want to check it out, see for yourself. There have been innumerable stories of dragons over the centuries, but no real evidence. What an opportunity!

"Show me," you say. I lead you to my garage. You look inside and see a ladder, empty paint cans, an old tricycle -- but no dragon.

"Where's the dragon?" you ask.

"Oh, she's right here," I reply, waving vaguely. "I neglected to mention that she's an invisible dragon."

You propose spreading flour on the floor of the garage to capture the dragon's footprints.

"Good idea," I say, "but this dragon floats in the air."

Then you'll use an infrared sensor to detect the invisible fire.

"Good idea, but the invisible fire is also heatless."

You'll spray-paint the dragon and make her visible.

"Good idea, but she's an incorporeal dragon and the paint won't stick." And so on. I counter every physical test you propose with a special explanation of why it won't work.
Vis hele sitatet...
- Utdrag fra "The Dragon in my Garage" av Carl Sagan.


Akkurat det samme.

Hvem må bevise noe i denne teksten? Er det skeptikernes jobb å prøve å motbevise dette? Nei, for det går ikke.

Det går ikke sålenge denne overnaturlige dragen mener den har hatt innvirkning på verden og kommer med utsagn om hva den har gjort.
Dette gjøre "Gud", i en samling av tekster vi kaller Bibelen. Og disse utsagnene, kan lett motbevises.
Ja. Ja det gjør jeg.
Sitat av Sterain Vis innlegg
- Utdrag fra "The Dragon in my Garage" av Carl Sagan.


Akkurat det samme.

Hvem må bevise noe i denne teksten? Er det skeptikernes jobb å prøve å motbevise dette? Nei, for det går ikke.

Det går ikke sålenge denne overnaturlige dragen mener den har hatt innvirkning på verden og kommer med utsagn om hva den har gjort.
Dette gjøre "Gud", i en samling av tekster vi kaller Bibelen. Og disse utsagnene, kan lett motbevises.
Vis hele sitatet...
Men du kan fortsatt ikke motbevise at Gud finnes? Bibelen er jo menneskelig så er ikke så vanskelig å finne feil i den. Ihvertfall når den er så gammel som den er.

Poenget mitt er at du har enda ikke kommet med et eneste bevis for at Gud ikke finnes. Vet du hvorfor? Fordi det er vitenskapelig umulig i 2013.

Folk som tror på Gud stiller ikke så mye dårligere enn folk som sverger til vitenskap. Begge grupper vet tross alt veldig lite om hvordan universet funker.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 01:48.