Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1688
Da er tiden kommet for en oppgradering som sårt trengs. Jeg tenkte at jeg skulle skrive hva jeg har for øyeblikket og så kan dere si hva jeg bør bytte ut for å få mest for pengene. Jeg er dårlig med hva som passer sammen av pc-komponenter så det er hovedsakelig dette jeg trenger hjelp til. Pc`en vil hovedsakelig bli brukt til spilling.

Maskinvare:

HDD:
Seagate 500 GB

Hovedkort:
Manufacturer ASUSTeK Computer INC.
Model M4N78-AM
Version Rev X.0x
North Bridge NVIDIA nForce 720a Revision A2
South Bridge NVIDIA ID075C Revision A2

RAM:
2x Corsair DDR2 1024MB

Skjermkort:
Radeon HD4830

OS: Vista Home Premium Service pack 1 (32bit)

Prosessor: AMD Athlon 7750 Dual-Core 2.70GHz

PSU: Corsair VX450W

Skjerm:
BenQ G2220HD

Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Strengt tatt alt, bortsett fra HDD såfremt den har SATA grensesnitt og skjermen.

Hva ligger budsjettet på og hvilke spill?
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
For tiden går det mest i SWTOR. Trenger ikke noen super-pc, men vil bare gi den et boost. Dette er da en gammel ferdig-pc fra komplett, blir det noe bedre ytelse viss jeg bytter skjermkort og prosessor eller vil det være like greit å kjøpe alt nytt?

Budsjettet ligger egentlig på så lite som mulig selvsagt, men tenkte meg noe rundt 2000-3000 kansje?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Du kunne prøvd med et nytt skjermkort. Se om du finner et HD4870 el. brukt f.eks. Evt. vil nok et HD6850 fungere fint. Ellers er sokkelen prosessoren din sitter i så gammel at eneste alternativ nok må være å finne noe brukt her også.
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Aha, det er slik å forstå ja. Er det et nytt hovedkort som må til da?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Ja, men det baller fort på seg da du i tillegg må ha ny RAM og i verste fall ny PSU. HDD skal du kunne få brukt uansett om det er SATA eller IDE.

For ca. 3000kr får du en grei CPU, nytt HK, RAM og et OK skjermkort.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Du skulle vel hovedsaklig kjøpt deg helt ny pc, eller nye deler. Med 2-3tusen blir det veldig tynt
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Man får ikke stort, men i forhold til hva TS har fra før vil det by på en aldri så liten revolusjon

AMD PhenomII955 er f.eks en god og billig CPU til 8-900kr. Et greit HK får man for 6-700kr, RAM-brikker for 300kr+- og en tusenlapp for et greit skjermkort som f.eks HD6850. Nå er jeg ikke helt inne på HW-kravene til SWTOR, men såvidt jeg har fått med meg krever det ikke allverden så dette burde holde.
Sitat av Az0g Vis innlegg
For tiden går det mest i SWTOR. Trenger ikke noen super-pc, men vil bare gi den et boost. Dette er da en gammel ferdig-pc fra komplett, blir det noe bedre ytelse viss jeg bytter skjermkort og prosessor eller vil det være like greit å kjøpe alt nytt?

Budsjettet ligger egentlig på så lite som mulig selvsagt, men tenkte meg noe rundt 2000-3000 kansje?
Vis hele sitatet...
Ville satt de 2-3000 inn på en sparekonto og spart over ett par måneder til før jeg hadde kjøpt meg en ny maskin. Kanskje spare til den nye skjermkortsserien fra Nvidia kommer Må nesten minst ut med en 6-7000 for en helt grei gaming PC.

Du kan også bruke google for å finne ut hvilke deler folk pleier å kjøpe når de skal ha seg en grei budsjettsPC, så bruker du hardware.no sin prisfinner og setter sammen et lite beist som kan hjelpe deg gjennom din gamingkarriere!

Mvh Rediver

Sitat av Az0g Vis innlegg
For tiden går det mest i SWTOR. Trenger ikke noen super-pc, men vil bare gi den et boost. Dette er da en gammel ferdig-pc fra komplett, blir det noe bedre ytelse viss jeg bytter skjermkort og prosessor eller vil det være like greit å kjøpe alt nytt?

Budsjettet ligger egentlig på så lite som mulig selvsagt, men tenkte meg noe rundt 2000-3000 kansje?
Vis hele sitatet...
Ville satt de 2-3000 inn på en sparekonto og spart over ett par måneder til før jeg hadde kjøpt meg en ny maskin. Kanskje spare til den nye skjermkortsserien fra Nvidia kommer Må nesten minst ut med en 6-7000 for en helt grei gaming PC.

Du kan også bruke google for å finne ut hvilke deler folk pleier å kjøpe når de skal ha seg en grei budsjettsPC, så bruker du hardware.no sin prisfinner og setter sammen et lite beist som kan hjelpe deg gjennom din gamingkarriere!

Mvh Rediver
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Jeg ser at jeg ikke kommer langt med 2-3K så lurer på om jeg like greit skal gå til innkjøp av ny pc. Jeg har sett på Toshiba sin Qosmio X770-10U, er dette en laptop som er holder en god standard og varer en stund?

Jeg vet jo selvsagt at jeg får mye mindre for pengene når jeg kjøper laptop, men jeg reiser en del så jeg tenkte hvorfor ikke slå 2 steiner i en flue

Edit: Link; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645748#extra
Sist endret av Az0g; 30. desember 2011 kl. 22:02.
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Hva er den store forskjellen egentlig?

Og et annet spørsmål, er det mye forskjell på den du linket til og denne: http://www.netonnet.no/art/data/lapt...v/162119.3004/

Takk til alle for svar
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Ingen som kan hjelpe meg her?

Står ennå fast på disse 3 laptopene og lurer på hvor mye forskjell det er på dem :/
Med mindre 3d er et must så kjøper du den du linka til sist.
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Så man betaler egentlig 3-4K ekstra kun for 3D i dette tilfellet?

Hvordan er Qosmio`en med tanke på ytelse i forhold viss vi ser bort ifra pris?
Quosmioen har 4gb flashminne på harddisken som fører til kjappere oppstart av OS. Den er også lettere enn Asusen og ser bedre ut etter min mening.
Går du for Asusen så har du spart inn nok til å kjøpe en SSD med passe stor størrelse som vil føre til kjappere oppstart av OS og programmer på bekostning av lagringsplass.
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Ok, da tror jeg det blir Qosmioen, kan kjøpe en så og si ny av en kompis i pengeknipe for ca.10K så da blir vel det den beste dealen igrunn.

Takk så mye for hjelp
Sjekk hvorfor han selger den først, kan jo være en feil.
Men om den er i tipptopp stand kan du svi av 10k på den.
Sist endret av Mkvarner; 2. januar 2012 kl. 02:06.
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Et siste spørsmål før jeg trykker på kjøp knappen.

Under skjerm står det:

- 17,3" 3D-Ready TFT
- Truebrite, 2D til 3D-Konvertering

Vil dette si at denne pc`en også fungerer med 3D briller?

Link til pc: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645748#extra
Ville mye heller valgt Asusen.

Du vet at for 15 tusen får du BÅDE laptop og stasjonær til ditt behov?
Trenger du virkelig en så dyr bærbar? Hvorfor ikke kjøpe en stasjonær til 7k og en bærbar til 7k også da? Du får mye mer for pengene, og laptoppen burde klare å håndtere det meste!

Denne laptoppen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649718
Og denne stasjonære: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...D-696C0BA2FCEE
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Har allerede en stasjonær som er ok, har også en bærbar som er ok.

Skal ha noe portabelt til spilling som holder for en stund.

Har presisert tidligere i tråden at jeg har fått tilbud om å kjøpe en Qosmio for 10K og ikke 15K.

Noen som har peiling på de 3D greiene jeg skrev om tidligere i tråden?

Ingen som kan hjelpe meg og forstå disse skjermspesifikasjonene?

Har lite peiling på dette 3D styret, men noe må det jo være siden det står i specs?
Du sa du skulle trykke på kjøp knappen, da regnet jeg med at du ikke hadde en på hånden likevel.
Du var også ute etter tips til ny stasjonær, derfor jeg påpeker at å kjøpe laptop til 15k er bortkastet.

Du blir ikke å merke noen forskjell i ytelse såvidt jeg ser med den asusen og toshibaen som er linket til her, bare penger ut av vinduet for toshibaen.

/min mening.
Han betaler 10k for Toshibaen og han skal bruke den til reise så da kan en litt lettere Pc være greiere enn Asusen.
Trooper
Az0g's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Han betaler 10k for Toshibaen og han skal bruke den til reise så da kan en litt lettere Pc være greiere enn Asusen.
Vis hele sitatet...
Helt riktig! Takk for at noen endelig leser hva som står i tråden og ikke bare første linje
Håper ikke du har kjøpt den enda, salg nå, ny for 10k:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645748#accessories

Har forøvrig lest alt annet som stod i tråden, og du skrev vitterlig nok at du skulle trykke på kjøp knappen. Regner med du ikke trykker på kompisen din som du skulle kjøpe den hos. Jaja.