Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 7125
Å nei, nå kommer det enda en sånn idiotbruker som skal klage over at forumet var bedre før.


Vet at de fleste her inne hater tråder om at ting var bedre før, men klarer ikke å unngå å lage denne tråden.
Til mitt forsvar skal jeg prøve å holde det så saklig som mulig uten så altfor mye klaging.

Har brukt forumet mer eller mindre aktivt siden 2006; på godt og vondt.
Husker mine første tråder og innlegg som uerfaren forumbruker og gleden i å diskutere med ulike mennesker fra hele Norge.

Har hatt mange morsomme og interessante diskusjoner her - alt ifra religion til software til hvordan utnytte Stabburets leverpostei konkurranse.
Det jeg savner mest er den spennende følelsen nFF gav meg som ung bruker av et relativt "ukjent" forum.

Freakforum har fulgt meg rett over 5 år av livet mitt og gitt meg inspirasjon, idèer, tanker, forståelse og ikke minst et sted å diskutere med saklige mennesker.

Følelsen Freakforum gav meg var ulik noe annet forum jeg hadde brukt tidligere.
Moderatorene var strenge, brukerne var høflige, trådene var mange og ikke minst varierte.
Humoren stod også høyt, men aldri i veien for seriøsiteten.

Freakforum var rett og slett det perfekte forum.


Grunnen til denne tråden er ikke smisking med moderatorer eller admins, nei snarere enn oppvekker til freak's daglige brukermasse.
De siste årene har det forumet jeg en gang brukte daglig blitt mer og mer et sted jeg sjeldent besøker.
Dette mye grunnet usaklige brukere som ikke respekterer regler eller god forumskikk.

Når jeg besøker freakforum ønsker jeg å kunne diskutere diverse saker og emner uten å konstant uroe meg for å måtte bla gjennom endeløse sider med off-topic pisspreik eller konstant repost.

Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg føler det er veldig mye det det går i.
"Fjorten" år gamle brukere som stort sett bedriver forumstiden med reposts, barnehage grammatikk og annet dritt som 4chan memes og off-topic bullshit.
Er det ikke mulig å prøve å beholde seriøsiteten til et ellers veldig OK forum?

Jeg forstår selvsagt at det blir en tøff jobb for moderatorer å holde unna uønskede brukere/innlegg mtp. på den enorme brukermassen nFF har opparbeidet seg de siste åra.
Når jeg registrerte meg lå brukermassen på rett over 10.000 medlemmer - noe annerledes enn dagens svimlende tall.

Jeg legger selvsagt ikke all vekt over på mods og admins, det er mer eller mindre det motsatte av det jeg prøver på.
Følelsen av et vellykket forum ligger vell så mye i hendene på forumets brukermasse.

Så jeg oppfordrer alle med en registrert bruker her til å tenke litt over hvordan de oppfører seg på forumet både mtp. rettskrivning, reposts, memes og annet unødvendig dritt som ikke hører hjemme på et forum.


Kommer sikkert til å få noe krydder av brukere som har vært her lenger enn meg
Sier for all del ikke at jeg har vært her siden begynnelsen, sier bare at følelsen freakforum gir meg er helt annerledes fra 2006 til 2011.

For å si det på det personlige planet så føles det som om forumet jeg elsker blir gjengvoldatt av en gruppe respektløse guttunger.

Hva er deres tanker ang. temaet?


Note:
- Svar som "Hvis du ikke liker forumet, ikke bruk det" kan dere holde dere unna.
- Tilleggsnote: Savner også strengere moderatorer
Sist endret av junkpal; 6. september 2011 kl. 00:09.
Jeg er stort sett enig med deg. Jeg mener derimot at moderatorene fortsatt er veldig flinke, og off-topic blir som regel sletta veldig stort. Jeg tror noe av problemet til nFF er at det er blitt så stort og kjent at gud og hvermann finner forumet og registrerer seg, mens det før i tiden var mer slik at man måtte høre om forumet fra noen for å finne det. Man finner nemlig freak på google veldig lett når man søker etter datahjelp, rusbruk og alt mulig annet.

Og neste gang du skal klage på at folk skriver "barnehagegrammatikk" bør du kanskje lære deg å skrive ordet riktig selv først.
Jeg har vært her siden 2004. (woho) Har dog ikke vært noe spesielt aktiv i diskusjoner, men har lest veldig mye interessant.

Er kanskje ikke selv av den mest seriøse brukeren her og kommer med en del "korte" kommentarer, som kanskje ikke alltid er veldig saklig. Hva er forslaget ditt? At man oppretter et eget forum for "Off Topic" ?
Enig med deg. Har faktisk kommet over et par tråder som har vært interessant, men slettet av mods av en eller anna grunn, mens drittråder med ubrukelige fjortiskommentarer får overleve. Disse setter ned standarden på et ellers bra forum!
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Jeg er stort sett enig med deg. Jeg mener derimot at moderatorene fortsatt er veldig flinke, og off-topic blir som regel sletta veldig stort. Jeg tror noe av problemet til nFF er at det er blitt så stort og kjent at gud og hvermann finner forumet og registrerer seg, mens det før i tiden var mer slik at man måtte høre om forumet fra noen for å finne det. Man finner nemlig freak på google veldig lett når man søker etter datahjelp, rusbruk og alt mulig annet.
Vis hele sitatet...
Mener også at mods er kjempe flinke, men personlig syntes jeg de kunne vært noe strengere.
Er også enig med det du sier ang. hvordan folk finner forumet.

Sitat av Mandokir Vis innlegg
Og neste gang du skal klage på at folk skriver "barnehagegrammatikk" bør du kanskje lære deg å skrive ordet riktig selv først.
Vis hele sitatet...
Haha, gikk litt kjapt der. Pleier som regel å gå gjennom teksten før jeg publiserer
Da jeg kom hit, var det det feteste og beste forumet jeg hadde vært på. I starten var jeg innom her 24/7. Nå er det ca. et par ganger i uken fordi at det er så uendelig mye repost og egentlig ganske dumme tråder. Har merket tydelig, og sikkert flere andre også at folk begynner å bli ganske useriøse og viser ingen tegn for respekt eller høflighet i postene sine. Om en person har gjort noe galt så er det 5 sider med hvor dum han var.

Jeg kan innrømme at jeg har postet et par dumme meldinger i løpet av min tid her, men tror det kommer av selve forumet som har endret seg. Jeg er iallefall for å opprettholde det slik som det var før. Vi kan vel bare begynne og være høflige og seriøse!
GOdt tiltak.
Det beste dere kan gjøre for å bidra til å gjøre forumet så bra som mulig er å rapportere innlegg som strider mot reglene ...
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Vet ikke helt hvordan jeg stiller meg til dette lenger. Har tenkt samme tankene noen ganger selv, men ser med meg selv at jeg er mer og mer på 4chan, fordi jeg synes det er morsomt med en god latter innimellom flere seriøse (ja, det er seriøse threads på 4chan, alt er ikke /b/), også synes jeg det har blitt litt _VEL_ seriøst preg over freakforum. Alt skal liksom holde skyhøy intelektuell standard for å bli godkjent av "eliten", og det blir en del pretensiøse innlegg. Føles tidvis som noen innlegg blir skrevet mer for å få kredibilitet og annerkjennende nikk, enn nødvendigvis informasjonsverdien eller underholdningsverdien.

tl;dr, jeg kommer til å fortsette å lurke på freak, men etterhvert som jeg blir eldre setter jeg pris på mer upretensiøse debatter.
Synes det er strengt nok som det er. Ikke at jeg har noe imot det, men det er bra som det er nå. Ja, det er mange "fjorten" år gamle som registrerer seg på forumet, men de blir ikke værende her lenge.

Eneste som plager meg, er at KP som regelt blir delt ut til de som har den "morsomste" innlegget.
Vel. Jeg er vel kanskje den brukeren på forumet som har høyest søppelpostprosent. Jeg kan også tenke meg at jeg ligger høyt på statistikken over slettede poster og utestengelser. Så en dag så jeg nytten i forumet på en helt ny måte. Jeg skiftet da nick og angret på mine tåpelige bidrag.

Desverre er forumet fult av slike småtroll som jeg engang var. Jeg tror faktisk mye av dette ligger i kp-systemet. Det er om å gjøre og være morsom og samle kp på dette. Feedback på seg selv, ikke mye ulikt "likes" på facebook.

Det jeg kunne tenkt meg var at flere fikk vif status og fikk tilgang til et undeforum med denne statusen. Eventuelt at man fikk tilgang når man hadde vært medlem noen år. På den måten kunne man heller innført et kvalitetsforum som det kreves litt fra brukeren å få tilgang til. På den måten kan de som ser nytten i forumet få det, og de som vil være morsomme få lov til det.
Jeg har ikke vært her før nå de seneste 3-4 månedene, og jeg synes at dette forumet er helt topp!
Har hatt ganske lik ide som deg reklame. For å få tilgang til å poste på "det ekte forumet" så må nye brukere oppfylle visse krav, som å være medlem i minst 1 år og samtidig oppnå et antall KP fra fullverdige medlemmer. Det er kun fullverdige medlemmer som kan gi KP.

Min teori er at et slikt system vil tvinge brukere til å skrive bedre kvalitetsposter. Trolling og annen useriøs aktivitet vil forhåpentligvis gå ned, som følge av at brudd på reglene fører til banning av konto, som igjen betyr at brukeren må starte på nytt.

Slik det fungerer i dag kan en bruker som er utestengt opprette ny konto og kjøre på. Ved å innføre 1-årig prøvetid blir det ekstra surt å miste sin konto.
Svaret er ganske enkelt. Du er blitt eldre. Jeg, og mange andre med meg, har opplevd det samme, gjerne både to og flere ganger. Man føler at forumet "ikke er det samme som før". Grunnen er ganske enkelt at vi har blitt eldre, og ting er ganske enkelt ikke så spennende som det var før.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Jeg tror ikke det er mulig å unngå umodne brukere med mindre fullt navn og kanskje betaling blir et krav, noe jeg tror er usannsynlig mtp holdninger til reklame jeg har sett blant crewet. Som enkelte allerede har påpekt pleide nff å være et forum man måtte høre om, men nå er det såpass populært at hvem som helst kan snuble over det.

Hva angår etikette og språk er jeg sikkert ikke den eneste som skriver postene mine flere ganger før jeg er fornøyd med dem, og for min del er det ingen andre steder på nettet som får meg til å tenke så godt over hva jeg skriver. Kanskje jeg har merverdighetskomplekser, men jeg mener det er bedre at noen poster blir litt pretensiøse enn at alle er useriøse.

Alt forandrer seg, selv på nettet. Folk blir eldre, modner, endrer interesser og legger kanskje om stilen sin litt.
Freakforum har blitt stort, og internett er veldig populært blant unge; flere og flere barn holder seg inne fremfor å leke ute. Jeg tror det er spesielt tydelig på store forum som nff.
OP: Jeg er enig i at forumet har blitt mindre interessant, men det tror jeg skyldes at jeg har blitt eldre, og ikke at forumet har blitt dårligere, på samme måte som julaften ikke er så spesielt som det var før, har du vurdert om det samme kanskje gjelder deg?

Edit: steinarlima var før meg
Sist endret av TanteSpiker; 6. september 2011 kl. 03:15.
Tar meg friheten til å legge igjen denne korten snutten i tråden som jeg synes er verdt en titt.
A real person, a lot like you.

Ta deg 3 minutt og se klippet.. kort fortalt handler det om at bak alle kallenavn og poster, så er det en person.
Sist endret av Nenzo; 6. september 2011 kl. 03:16.
Har vært på nFF siden 2008, og brukt forumet til og lese eller smått på, men ble en aktiv leser fra 2008.
jeg registrerte meg ikke før i 2009, og mistet passordet og alt annet til brukeren (passordet er lagret på gammle dataen til mamma)
så jeg ga opp og bare leste, også registrerte jeg meg 2 min før nyttår, så nu bruker jeg Kain.

Og jeg synes forumet er blitt mere interessant, mere tråder og mere smartere/idioter, men modsen er veldig flink med og holde idioter unna forumet!

Ts: Stopp og klag, vi har Norge beste forum (nFF)
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Nå er ikke jeg en oldschool bruker, så hvilke rettigheter jeg har til å uttale meg vet jeg ikke men uansett..

Det dukker jo opp litt usaklige kommentarer her og der men er ikke verre en å bare overse dem evt. rapportere viss det skulle være helt på trynet.
Etterhvert som en bruker har spredd pisspreik rundt på forumet husker man brukernavnet og da er det ikke verre en å scrolle forbi slik at man kommer til den saklige delen av tråden, rett og slett ignorere de brukerne som ikke er ute etter å hjelpe eller diskutere skikkelig.

Det som plager meg innimellom er helt splitter nye brukere som oppretter en tråd allerede første dagen med en useriøs tittel, masse skrivefeil fulgt av en laidback attitude, spørsmål som ofte blir stilt er ting som har blitt besvart 1000 ganger før men siden de er helt nye så er de gjerne ikke klar over dette.
Det er forsåvidt greit nok det, men hvorfor ikke ta en søkerunde på google før man vurderer å lage en tråd.
Det tar mindre tid og man får om regel svar viss man bare prøver litt forskjellige søkeord uten å gi opp etter 2 forsøk..

Det at folk er usikre og vil ha skikkelige svar er jo egentlig bare kjempebra!
Men det koster så lite energi å søke litt rundt først for å se om man får svar på spørsmålet i eldre tråder eller andre plasser på internett først!
Finner man ikke det så kan man vertfall opprette en tråd som i det minste ser litt seriøs ut å ha en attitude som viser at du er skikkelig keen på seriøs hjelp!

Et eksempel jeg kan trekke frem som jeg kom over nå for 10 - 15 min siden var en person som hadde et spørsmål om å bruke flein som sovemedisin fordi han var tom for weed. Rett etter at han hadde stilt dette spørsmålet nevnte han på slutten av tråden at nå var soppen spist allerede uansett så, han spiste likeså godt soppen mens han skrev tråden.
Da tenker jeg.. hvorfor poste en tråd med et slikt spørsmål viss man ikke gidder å vente til man får svar engang?
I dette tilfellet kunne han ha søkt rundt på nettet og garantert funnet svar på spørsmålet sitt som er at fleinsopp ikke egner seg som sovemedisin.

men ja, ellers er forumet kjempebra!
Synes at det er masse solide gode brukere her inne som virkelig har peiling på å diskutere, det er grunnen til at jeg er blitt stuck på nFF!
Litt humor er jo alltid morsomt så lenge det ikke blir det eneste formålet til en bruker bare for å sanke kp og lignende.
Sist endret av Kimbobo; 6. september 2011 kl. 03:29.
Har vært her siden 2004, og synes moderatorene er strenge nok

De gjør en utmerket jobb, skulle vært mindre trolling blant brukerene, da.

For når en er useriøs i en tråd, så følger det flere etter.
Sist endret av Bundy; 6. september 2011 kl. 04:07.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"barnehage grammatikk"

Stein kasting i glass hus, mann.

Jeg er forsåvidt noe enig i mye av det du skriver, men alt i alt synes jeg du overdriver en smule.

Husk at vi har en rapporteringsfunksjon. Det finnes tilfeller der jeg ikke er 100% enig i crews avgjørelser (på begge sider av sletteknappen), men alt i alt gjør de en nokså god jobb med å holde bullshit-nivået nede. Din gode venn report.php gjør det enklere.
Sist endret av robhol; 6. september 2011 kl. 05:58.
Er enig med trådstarter, forumet var mye bedre før! (Bortsett fra all diskusjonen om nordicmafiabots..)

Husker da jeg kom hit i 07 og fant ut om ganske undergound piczo "hacks", det var ganske morsomt!
Sist endret av Bruskork1; 6. september 2011 kl. 06:57.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Akkurat dét er ikke informasjon jeg ville ha gått ut med frivillig.
Hva med å innføre en regel om at man må ha f. eks. 10 posts før man får lov til å lage egne tråder? Det er så alt for mange med 1 post som lager tråder de hadde funnet svaret på om de hadde brukt 2 sek. på google
Sitat av junkpal Vis innlegg
"Fjorten" år gamle brukere som stort sett bedriver forumstiden med reposts, barnehage grammatikk og annet dritt som 4chan memes og off-topic bullshit.
Vis hele sitatet...
Hele innlegget ditt blir litt hyklersk når du skriver såpass langt fra feilfritt selv.
Sist endret av Legende; 6. september 2011 kl. 08:35.
Jeg har visst vært her siden 2003 :-/. Litt til og fra. Men ja, det har forandret seg veldig. Før var det en god etterkommer etter Norsk Undergrunn, sammen med root.no. men dette har endret seg. trist.
Sitat av Legende Vis innlegg
Hele innlegget ditt blir litt hyklersk når du skriver såpass langt fra feilfritt selv.
Vis hele sitatet...
Herregud, det er forskjell på et velskrevet innlegg med noen skrivefeil, og et innlegg som er fullt av elendig gramatikk, google-spørsmål, frekke kommentarer, dårlige formuleringer og generelt fjortissholdninger. Ville dessuten påstå det er forskjell på barnehagegramatikk og en liten orddelingsfeil.
Sitat av Legende Vis innlegg
Hele innlegget ditt blir litt hyklersk når du skriver såpass langt fra feilfritt selv.
Vis hele sitatet...
Takk for at du gav oss et eksempel på akkurat det vi snakker om. Dobbelposting og meningsløst innlegg. Det er ikke snakk om små skrivefeil. Det er snakk om kvalitet innen postingen. Og selv om skrivekunnskaper kan ses på som kvalitet, syns jeg du og andre kan holde seg for god til å påpeke en jævla liten leif.
For min del, så holder formuet samme standard i forhold til svar på tråder. Det som gjør det hele litt mindre interessant for min del er de utallige postene om: "Jeg trenger ny data, hjelp med oppsett!", "hvilket spill/film/sang er dette" som IKKE postes i de flotte samletrådene vi har. Og den generelt dårlige evnen til å søke i allerede eksisterende poster (noe som igjen medfører reposter).
Er enig i det du sier og tror ikke det har noe særlig med at du har blitt eldre å gjøre. Jeg merker selv at på de to korte årene jeg har hatt her på forumet så har det (iallefall den siste tiden) florert med spørsmål om hjelp til å bygge pc, hva er best av ditt og datt o.l

Det er ikke den samme standarden på spørsmål som det var når jeg begynte her for to år siden. Jeg tror det kan ha noe med den yngre generasjonen som har kommet inn her.

Bare det at en 13år gammel gutt kommer inn her for å stille spørsmål om hvordan han kan få bestilt seg Salvia er jo i mine øyne spesielt...
Den delen også med frekke kommentarer er jeg også enig i.. Hvis du ikke vil ha kritiske tilbakemeldinger på et bilde du har tatt, vis det til din mor.

Alt i alt tror jeg det var en mer voksen samling av mennesker her før.
Enig med mye av det du skriver TS, men synes moderatorene er vel strenge av og til og sletter ofte ting de ikke burde mens de lar søppel leve.
Sitat av junkpal Vis innlegg
-Snip-
Så jeg oppfordrer alle med en registrert bruker her til å tenke litt over hvordan de oppfører seg på forumet både mtp. rettskrivning, reposts, memes og annet unødvendig dritt som ikke hører hjemme på et forum.
-Snip-
Vis hele sitatet...
Sorry for og være en av drittungene...
Rettskriving hører ikke hjemme på forum?

Men Ontopic
Er enig i at for mange tråder/innlegg blir sletter uten brukbar grunn.
Sist endret av ImsdalFlaske; 6. september 2011 kl. 09:42.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Sorry for og være en av drittungene...
Rettskriving hører ikke hjemme på forum?

Men Ontopic
Er enig i at for mange tråder/innlegg blir sletter uten brukbar grunn.
Vis hele sitatet...
Her skal man ikke sitte å overanalysere TS sin førstepost. Vi alle vet hva han mener.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg har ikke stort å legge til, men jeg er helt enig.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Jeg har ikke stort å legge til, men jeg er helt enig.
Vis hele sitatet...
Var det ironisk?

Jeg gjentar som jeg sa, hva med en regel om 10 posts før man får lov til å lage nye tråder? En annen ting som hadde vært fint for å hindre reposts er sticky tråder. Legge til samletråder for f. eks. hjelp til bygging av pcer øverst på underforumet slik at vi slipper alle trådene om samme tema.
Sist endret av bamsegutt; 6. september 2011 kl. 09:54.
Kan seie eg er einig i det du seier, ein del. Inspirasjon, idèer, tankegang, forståelse er noko av det eg har fått mest av frå FreakForum.

Eg har lest mykje interessant på forumet her frå fyrste gong. Kan nemne spesielt; Lucid Dreaming, Urban Exploring.

Og korleis ein kan "hacke" IceCold brusautomater.
Sist endret av Darkerface2; 6. september 2011 kl. 09:56. Grunn: Skrivefeil.
Jeg begynte forøvrig ikke å bruke forumet aktivt før 2009 da jeg trengte hjelp meg pcen min etter flere timer med frustrasjon. Bevegde meg etter hvert inn i andre underforum og ble overasket over seriøsiteten og hjelpsomheten til folk. En annen ting jeg liker med forumet er hvordan man ser felles ned på dårlige posts og frekke komentarer, og ikke overøser dem med "LOL" og "EID" slik som mange andre forum.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Sorry for og være en av drittungene...
Rettskriving hører ikke hjemme på forum?

Men Ontopic
Er enig i at for mange tråder/innlegg blir sletter uten brukbar grunn.
Vis hele sitatet...
du høres ut som en norsk-lærer. Chill. Rettskriving så godt det lar seg gjøre men folk er ikke interessert i å bli plaget med innlegg dersom det bare ikke er prikk over i-en feks, hvis du skjønner hva jeg mener. Hvis det er flere feil og vanskelig å løse skjønner jeg godt folk kommenterer, men det er som regel aldri tilfelle etter det jeg har lest. Når folk prøver å rette på andres gramatikk over skriver feil selv, det er morsomt så sånne poster er ok for meg forsåvdit hehe.

Når det gjelder trådstarter så har jeg ikke vært her så altfor lenge, bare 3 år, men etterhvert har jeg fått litt nok av frekke kommentarer og innlegg som har gjort at jeg flere ganger har tenkt at "det her gidder jeg ikke mer", men siden det er det mest dynamiske forumet så vender en ofte tilbake, og en får raskt svar hvis en starter en tråd som regel.
Sist endret av exceed; 6. september 2011 kl. 10:12.
Verden endrer seg den. Ikke som vi ønsker bestandig. Men den endrer seg :-)
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Det året jeg startet her på freak var det viktig for meg å ha mange innlegg. Jeg postet 40 innlegg hver dag ca i romjula dette året. Nå er det ikke hver dag jeg har et innlegg. nå bryr jeg meg ikke om antall innlegg, men nå er det KP jeg følger med på. Derfor har jeg hevet seriøsiteten i innleggene mine ganske mange hakk.
Jeg håper at alle nye her på Freak tenker gjennom seriøsiteten i innleggene.
Fin tråd, fine innlegg, men hvor ender dette opp? Tviler på at fjortissene leser dette..
Sitat av Legende Vis innlegg
Hele innlegget ditt blir litt hyklersk når du skriver såpass langt fra feilfritt selv.
Vis hele sitatet...
Dette er noe som plager meg. Jeg er nå nærmere 30år enn 20år og selv i dag så kan det være at det kommer inn skrivefeil på tekst. Jeg klarer ikke å ta en tekst useriøst fordi den er skrevet med enkle feil her og der.
Jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor dere skal henge dere opp i slike ting. Hvorfor er det nøvendig å måtte pirke på de enkleste feil og dermed går helt offtopic generelt sett?

Mitt råd er. Tenk dere om neste gang før du skal komentere offtopic på rettskrivning. De fleste gangene så tror jeg dere forstår hva som skal stå der
Det værste jeg opplever er når andre kopierer teksten min og rettskriver den med [b] tegn som at de skulle vært en lærer.
Jeg har også merket at jeg har "vokst ifra" masse ting her på forumet, men det holder fremdeles standarder med noelunde lavt bullshit-nivå.

Én ting jeg har merket er at jeg ofte har massive posting sprees, og tørkeperioder. Det er perioder der jeg bare lurker innom og småleser tråder på forsiden, og det er perioder der jeg er veldig engasjert, og deltar i et fuckton med tråder. Forum-humørsvingninger?

En annen ting er at jeg merker selv at jeg kan være ganske oppmerksomhetshore i tørketiden, og poster bare for å være morsom. Dette har jeg prøvd å kutte mye ned på, og jeg tror det går bedre nå.

Ellers synes jeg at moderatorne gjør en god jobb.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Hva med å innføre en regel om at man må ha f. eks. 10 posts før man får lov til å lage egne tråder? Det er så alt for mange med 1 post som lager tråder de hadde funnet svaret på om de hadde brukt 2 sek. på google
Vis hele sitatet...
Da vil vi få plenty med folk som svarer i tråder uten at de tilfører noe nyttig. Det vil ikke gjøre det noe bedre.

Sitat av saroth Vis innlegg
Jeg har visst vært her siden 2003 :-/. Litt til og fra. Men ja, det har forandret seg veldig. Før var det en god etterkommer etter Norsk Undergrunn, sammen med root.no. men dette har endret seg. trist.
Vis hele sitatet...
Nå var det aldri meningen at freak skulle være en etterkommer av NA. freak var det forumet som var der og kunne fylle tomrommet, men jeg er rimelig sikker på at om NA hadde vært i ti år til, hadde det også endret seg. Selv på den korte tiden jeg var der, så ble det opprettet moderatorstillinger pga mye rar posting, det vet jeg for jeg var en av de. Alle nettsteder med brukermasse forandrer seg.

Sitat av iMoan Vis innlegg
Enig med mye av det du skriver TS, men synes moderatorene er vel strenge av og til og sletter ofte ting de ikke burde mens de lar søppel leve.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg kopier av alle de innsendte rapporterte postene siden denne tiden på året i 2007, en tid med mye mindre brukere og dertil mindre poster. Antallet rapporterte poster per dag har IKKE gått opp. De går opp i en kort periode etter hver gang vi ber brukermassen om å benytte seg av funksjonen slik at vi kan se, så går det kraftig ned. Vi er avhengig av funksjonen for å se søppelet.


Det dere ser på som ille og forferdelige endringer ser jeg på som en logisk funksjon av samfunn og teknologi. Når jeg begynte med datamaskiner var det betraktelig vanskeligere å bruke de. Man måtte faktisk forstå hvordan de fungerer på innsiden og hva kommandoene gjør. Dette var slikt som ble lært ved hjelp av prøving og feiling, og i en tid uten internett eller lærebøker ble det mye feiling.

Det ble også mye lærdom og mye kunnskap på områder de som kommer til den teknologiske verdenen i dag aldri vil se. Det er ingen av nåtidens databrukere som vil måtte skrive om en nettverksdriver for et os for å få den til å passe til det du har. De aller fleste vil ikke vite at noe slikt er teknisk mulig. Dagens datamaskiner og programmer er veldig lette å bruke. De er kloss opp i umulig å lære noe dyptgående av.

De som begynte tidlig innenfor et hvilket som helst tema vil nødvendigvis sitte med så mye informasjon og viten innenfor rundt det temaet at rent praktisk sett, for nykommerne på dette forumet er det som å være en barnehageunge og komme inn på et universitet. Og det er ikke bare studentene de må konkurrere mot når det kommer til poster og svar, de må konkurrere mot professorene.

Man kommer da til problemet. Konkurranseinstinkt. Det er om å være best på noe. Man vil gjøre noe som synes, man vil få aksept og godkjennelse av den kunskapen man har. Anerkjennelse. Dette er ikke noe som er unikt for den digitale alder, men er funksjoner som finnes inni mennesker og har vært der lenge før det aller meste. Problemet med den digitale alder er at ting ikke er like lineært som det var før.

Før så konkurrerte de yngre mot de eldre i ting som typisk krevde fysisk styrke og kunnskap, og da var det slik at enten hadde du styrke (ung) eller så hadde du viten om hva du gjorde (alder). Det perfekte mellomlegget var når du hadde nok viten til å benytte minimalt med styrke slik at du hadde mest mulig utholdenhet. men det ville jo ikke vare evig.

Slik er det ikke lenger. Ikke i den digitale verden. Her vil de med viten bestandig seire. Selv om kunnskapen er gammel er den aldri unyttig.

Men hvordan så kan nykommerne hevde seg om slik massive personer som er her? Det er alt annet enn enkelt, for å hevde seg må man klare å samle og sortere informasjon i gigantiske mengder, og dette tar tid og innsats. Instinktene våre sier at dette er noe man vil ha hurtig. Anerkjennelse er vitalt for menneskesinnet. Så når de ikke kan hevde seg mot de som ligger på topp vil de sikte mot de som ligger på et likt nivå som seg selv og det gir praktisk sett hurtig anerkjennelse, men liten læring. Noen kjappe kommentarer her og der, samt hakking på andres feil, gir hurtig anerkjennelse, men den varer ikke, så det må gjentas ofte.

Hvordan kan dette endres på? Det blir vanskelig. Man kan sette restriksjoner på nykommeren, men vedkommende vil ikke bli og heller gå til andre steder der de kan få anerkjennelse. Da vil det sosiale samfunnet et nettsted er stagnere pga for få nye impulser. Kan man sette restriksjoner på de gamle? Neppe. De vil like mye ha anerkjennelse som de nye. Finnes det en løsning? Sannsynligvis, den er bare enda ikke funnet, og det kan fortsatt ta litt tid, for vi snakker om vitenskap som beveger seg fortere enn menneskene som benytter seg av den.

... rent praktisk sett er kunskapen om at det lot seg gjøre å skrive om en novell driver til msdos helt ubrukelig i dag, men det er likevel nyttig å vite, samt faktisk ha opplevd at på tross forskjellige navn og produsenter, er det aller meste skremmende likt under panseret.
Sist endret av meitemark; 24. september 2011 kl. 23:55. Grunn: novell driver, ikke os/2
Jeg vil komme med denne hypotesen, nåværende nFF er grovt sett delt opp i tre deler; a) de litt eldre som poster seriøse innlegg og har masse kunnskap om det de skriver, b) de litt yngre som legger ut relativt seriøse innlegg og har også goddel viten om det de driver med - spes data og UE til eksempel. Siste har vi c) de litt yngre som er langt ifra like seriøse som de to andre over og trolling er noe forekommer desverre avogpå blandt disse...
Jeg har ikke vært noe lang tid på forumet i det hele tatt, men vil si at jeg har observert akkurat dèt.

Vil si også at enkelte ganger er moderator altfor streng med seriøse tilsvar og så da slette innlegg, men at enkelte brukere får trolle fritt....

Ut ifra tidligere tråder/poster (før 08 ca), så virker det ja som om nFF var mere 'voksent' før.

Kp-funksjonen; tja den har virkelig sin funksjon, men jeg vil si at MANGE har alt for mange kp-er, mulig to.m inkl. meg selv, det er altfor lett å misbruke denne funksjonen!!

Til sist; har ikke rapportert innlegg pga av frykt for rabalder av p.m.'er til og fra moderator og meg og den aktuelle brukeren. Brukes det/hender rapportering rett ofte eller??
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Til sist; har ikke rapportert innlegg pga av frykt for rabalder av p.m.'er til og fra moderator og meg og den aktuelle brukeren. Brukes det/hender rapportering rett ofte eller??
Vis hele sitatet...
Om noen skulle rapportere posten din vil ikke du få vite det med mindre den som rapporterer det forteller det til deg. Vi forteller ikke slikt videre.

Rent praktisk sett, når man rapporterer en post er dette hva vi (crew/admins) mottar:
Sitat av epost
meitemark ( mailto:meitemark@freakforum.nu ) har rapport dette innlegget:

Freak.no - Skjerpings?
http://freak.no/forum/showthread.php...67#post2244967

Det er en del av denne tråden:
Freak.no - Skjerpings?
http://freak.no/forum/showthread.php?t=197216

Dette er grunnen brukeren oppga:
Oh, hey jeg kan skrive hva som skjer her!



Denne meldingen har blitt sent til alle moderatorene i dette forumet, eller alle administratorer hvis det ikke er noen moderatorer.
Vis hele sitatet...
Rapportering brukes, men ikke på langt nær ofte nok.
aeon_illuminate: Du trenger ikke være redd for at vi skal videreformidle informasjon om hvem som har rapportert hva om en annen bruker. Rapporteringsfunksjonen brukes relativt ofte, men det later - i alle fall etter mine erfaringer -til at antall rapporteringer pr. dag er avhengig av hvor mange "eldre" brukere som er pålogget. Det er ofte de samme brukerne som går igjen når det gjelder bruk av denne funksjonen.

Rett eller gal bruk trenger du ikke tenke så veldig mye på annet enn en liten tanke ala "Er dette noe jeg selv ville slettet?". Hvis ja, send inn rapport.

Kan også opplyse om at vi får rapportene rimelig umiddelbart, og trenger ikke sjekke e-post for å få de. Det er som et vel-oljet tysk krigsmaskineri!
Sist endret av m0b; 6. september 2011 kl. 11:29.
Solution:
Aldergrense 18 år for å kunne poste på freak.no.
Sist endret av Bombasa; 6. september 2011 kl. 11:30.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Solution:
Aldergrense 18 år for å kunne poste på freak.no.
Vis hele sitatet...
For å være ærlig tror jeg ikke at dette vil løse noe som helst, da det finnes like mange idiotiske 18-åringer som noen yngre på forumet.
På den annen side hadde det sannsynligvis faset ut flertallet av "NY DATA LOL"-trådene, som jeg også var skyldig i å poste som et av mine første innlegg her for et par år siden.

Ellers tror jeg ikke aldersgrense vil være mulig å håndheve uten å miste for store deler av brukermassen, selv de over 18, som synes det blir for stress å måtte bevise alderen sin for å få poste.
Sånn som NFF er nå vil det alltid være, det var alltid bedre før, og sånn kommer det alltid til å være.

Det er et delikat system mellom de brukerne med lang fartstid, og oss andre, som ikke har vært her lenge nok til å kunne uttale oss om noe som helst.
Moderatorene gjør en veldig god jobb, og jeg har fått slettet noen ting selv også, som jeg i etterkant har tenkt, herregud, hvorfor sjekket jeg ikke bedre osv.

Freak får ta det som et komplement at alle de som spør "OH HAY, jeg skal ha ny PC lixzz" og alle andre relativt enkle spørsmål, kommer hit.

Freak er ikke lenger et ukjent nettfenomen, men et kjent nettforum, som man kun får det så bra, som man velger å gjøre det til selv. På godt og vondt.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Noe som også har kommet sigenende med årene, er at de som ikke er så aktive alltid, men har vært trofaste fra tidlig av blir absolutt ikke hørt eller besvart. om dette er en slags "ansiennite" (leif?) greie, eller bare det att "old school" brukerene her ikke bryr seg eller driter i de vet jeg ikke, men slik var det ikke før.

Eller, Thumbs up for et fantastisk forum!

Jeg har forresten desverre ikke verdens beste norsk grammatikk kunnskaper, men dere forstår meg sikkert utmerket?
Sist endret av CHillZoNE; 6. september 2011 kl. 18:38.