Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  136 12733
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er feil. Forskere forsker, sivilingeniører (som forøvrig er en beskyttet tittel) jobber som sivilingeniører (eller annet, alt etter hva de er kvalifisert for), ingeniører, teknikere og sterkt kvalifiserte arbeidere med mye erfaring, kan få ingeniørjobber (ingeniør er ikke en beskyttet tittel).

At systemet er urettferdig kan jeg være enig i. Jeg jobbet og tok opp fag i to år, slik at jeg kunne begynne på sivilingeniør, når alt jeg egentlig har hatt bruk for i etterkant er matematikken og fysikken. Det er ulempen med offentlige skoler med felles opptak, men det fungerer også til din fordel. Det er likt for alle; Gratis skolegang, ingen favorisering.

Som sagt: Forkurs er et flott tilbud for mennesker med fagbrev, som har lyst til å bli ingeniør. Da får man også studiepoeng for et fullført år på høyskole, så med alderspoeng, poeng for fagbrev og forkurs, vil du ha 13 studiepoeng ekstra (antar du har full pott på alderspoeng). Det bør hjelpe godt på vei!
Vis hele sitatet...
Det kan godt være feil innen ditt fag men det er en realitet i mitt fag. Forskere får ikke forsker stillinger, de må ta dr.grad. osv. Men det er ikke alltid sant, men det er virkelig en stor tendens til det i samfunnet nå til dags tro meg. Ingeniører er bare en over glorifisert fagarbeider i min verden.

Av prinsipp vil jeg ikke bruke et helt år på å ta opp fag som ikke angår det jeg skal studere. Jeg kan være enig i at litt oppusning på matematikken hadde nok ikke vært så dumt men vi har arbeidet med faget i 4 år! det er allerede 1 år lengre en allmenn elver og de kan nesten ingenting om faget før de begynner. Hvor er rettferdigheten i det?
Et år er veldig lang tid i min verden.
Det er bare for å standardisere skolesystemet og det blir helt feil i mange tilfeller.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Det kan godt være feil innen ditt fag men det er en realitet i mitt fag. Forskere får ikke forsker stillinger, de må ta dr.grad. osv. Men det er ikke alltid sant, men det er virkelig en stor tendens til det i samfunnet nå til dags tro meg. Ingeniører er bare en over glorifisert fagarbeider i min verden.
Vis hele sitatet...
"Høyt henger de, og sure er de..." - hvorfor vil du på død og liv bli ingeniør hvis du mener at de bare er glorifiserte fagarbeidere?
Ingeniører er ikke glorifiserte fagarbeidere i mitt felt i hvert fall, hadde ikke fått noen ingeniørstilling der jeg jobber med mindre du har _Mange_ års erfaring.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
"Høyt henger de, og sure er de..." - hvorfor vil du på død og liv bli ingeniør hvis du mener at de bare er glorifiserte fagarbeidere?
Vis hele sitatet...
Skulle trodd det var veiledere på VGS jeg skrev til her. Det er meninger og en diskusjon om en feilslått system.

Kan kopiere inn litt av grunnen til nettopp JEG tenker at det kunne vært en god ide for meg.

seg sånn at samfunnet vårt er over skolert så:
- forskere tar sivil ingeniør jobber
- sivil ingeniører tar ingeniør jobber
- ingeniører tar fagarbeider jobber

og da blir vi glemt.


Jeg vil ikke bli det på død og liv. Jeg syntes slik det er nå at fagbrevet ikke er verdt en dritt er totalt urettferdig. Må bare gjenta meg gang på gang med alle disse idiotiske kommentarene.
Sist endret av Shantibaba; 1. juni 2011 kl. 13:29.
True phreak.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Det kan godt være feil innen ditt fag men det er en realitet i mitt fag. Forskere får ikke forsker stillinger, de må ta dr.grad. osv. Men det er ikke alltid sant, men det er virkelig en stor tendens til det i samfunnet nå til dags tro meg. Ingeniører er bare en over glorifisert fagarbeider i min verden.

Av prinsipp vil jeg ikke bruke et helt år på å ta opp fag som ikke angår det jeg skal studere. Jeg kan være enig i at litt oppusning på matematikken hadde nok ikke vært så dumt men vi har arbeidet med faget i 4 år! det er allerede 1 år lengre en allmenn elver og de kan nesten ingenting om faget før de begynner. Hvor er rettferdigheten i det?
Et år er veldig lang tid i min verden.
Det er bare for å standardisere skolesystemet og det blir helt feil i mange tilfeller.
Vis hele sitatet...
Vel, det å "være forsker" er ikke en utdanning. Man får enten jobb som forsker i det private, eller så jobber man på stipend. Jeg antar du mener folk som har mastergrad i kjemi? At personer med master i kjemi tar samme jobber som personer med siv.ing. ser jeg på som helt naturlig. Man får nok bare litt andre ansvarsområder...

Det det koker ned til er at du har to valg: Ta påbygning / fagene du mangler, eller la være. Dersom du ønsker å endre på det, får du engasjere deg i politikk.
Men det finnes jo slik at man enten må ha studiekompetanse eller andre relevant videregående på div. høyere utdanning, så det du sier er jo ikke helt sant.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Skulle trodd det var veiledere på VGS jeg skrev til her. Det er meninger og en diskusjon om en feilslått system.

Kan kopiere inn litt av grunnen til nettopp JEG tenker at det kunne vært en god ide for meg.

seg sånn at samfunnet vårt er over skolert så:
- forskere tar sivil ingeniør jobber
- sivil ingeniører tar ingeniør jobber
- ingeniører tar fagarbeider jobber

og da blir vi glemt.


Jeg vil ikke bli det på død og liv. Jeg syntes slik det er nå at fagbrevet ikke er verdt en dritt er totalt urettferdig. Må bare gjenta meg gang på gang med alle disse idiotiske kommentarene.
Vis hele sitatet...
Det viser vel bare at du ikke retter kritikken mot riktig system eller ikke klare å formulere deg godt nok. Kanskje du ikke hadde tatt noe skade av noen timer samfunnsfag?
Helt seriøst så har du ett poeng når du sier at en del yrker som krever høyere utdannelse helt fint kunne vært lært gjennom praksis utenfor skolen, som feks. en del omsorgsyrker. Og ja, jeg er enig i deg at det har gått inflasjon i høyre utdannelse på noen områder, men du har hverken tall å vise til, gode eksempler eller evnen til å formidle poenget ditt.
Med andre ord, systemet er kanskje ikke perfekt, men det er ingen som gidder høre eller diskutere det med deg når du surver/legger det fram på denne måten.

Spørsmålet ivioynar stiller er faktisk kjerne her, hvorfor vil man bli ingeniør? Eller for å snu på det, hvorfor vil du bruke 4-6år ekstra på skolen for å kunne kalle deg ingeniør, hvis arbeidsoppgavene er de samme?
Sist endret av Mith; 1. juni 2011 kl. 13:41.
Sitat av trodeh* Vis innlegg
Er jo dette jeg mener er håpløst.
Jeg har søkt opplæring i videregående skole ->påbygg til studiekompetanse. Etter dette så blir det ett universitet eller høgskole innenfor IT. Har hørt at dette forkurset legger stor vekt på matte som ikke er min sterkeste side.
Vis hele sitatet...
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Jeg vet jeg kan søke Y-veien men det er dårlige skoler på lande som jeg ikke vil studere på. UiO og Ntnu har veldig høye snitt som er urealistiske for flinke elever som har gode karakterer fra sin skole og lærlingtiden men de karakterene tels jo ingenting.
Vis hele sitatet...
Du er ikke god i matte, ei heller i diktanalyse og norsk, og liker ikke teoritiske fag. Du vil inn på NTNU (siv.ing. iallefall) som er blant de mest teoritunge og matematisk tyngste vi har i Norge? .. samtidig som du skitprater høyskolene som gir mye mer næringsretta og praktiske opplæringer? Heh.

Uansett, så er jeg faktisk helt enig med deg. Fagbrev burde automatisk kvalifisert deg til studier innen samme fagfelt, uten noe som helst behov for å skaffe generell studiekompetanse. Generell studiekompetanse burde kun være nødvendig hvis du skal starte på noe du ikke har kompetanse i fra før.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du er ikke god i matte, ei heller i diktanalyse og norsk, og liker ikke teoritiske fag. Du vil inn på NTNU (siv.ing. iallefall) som er blant de mest teoritunge og matematisk tyngste vi har i Norge? .. samtidig som du skitprater høyskolene som gir mye mer næringsretta og praktiske opplæringer? Heh.

Uansett, så er jeg faktisk helt enig med deg. Fagbrev burde automatisk kvalifisert deg til studier innen samme fagfelt, uten noe som helst behov for å skaffe generell studiekompetanse. Generell studiekompetanse burde kun være nødvendig hvis du skal starte på noe du ikke har kompetanse i fra før.
Vis hele sitatet...
Du kan søke deg inn på studier på universiteter og høgskoler via TRES ordning om du bare har fagbrev. Om du mener at du skal kunne komme direkte inn så er det en umulighet pga mangel på matte og fysikk kunnskaper som regjerer i alle fag innen f.eks ingeniørutdanning. Når folk sliter med fagbrev og TRES i ingeniørutdanningen sin så er det i hvert fall ikke noe poeng og slippe de rett inn. Vet ikke helt hva du mente, ville bare komme med mine erfaringer og synspunkter på saken.

EDIT: men ja, du trenger vel kanskje studiekompetanse likevel, ser poenget ditt når jeg fikk tenkt meg litt om. Ikke mange av de generelle fagene på påbygg som er relevant for mange typer utdanning.

Et sted det er altfor mye utdanning er på sykehusene, det florerer med sykepleiere, helt unødvendig og gi folk utdanning på universitetsnivå for å feie gulvet, re opp senger og servere brødskiver. Kunne brukt mye mer faglært kompetanse på sykehusene og la sykepleirene gjør det de er utdannet til og kutte ned på antallet.. Ville spart mye penger på det viset.
Sist endret av hyd; 1. juni 2011 kl. 13:49.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du er ikke god i matte, ei heller i diktanalyse og norsk, og liker ikke teoritiske fag. Du vil inn på NTNU (siv.ing. iallefall) som er blant de mest teoritunge og matematisk tyngste vi har i Norge? .. samtidig som du skitprater høyskolene som gir mye mer næringsretta og praktiske opplæringer? Heh.

Uansett, så er jeg faktisk helt enig med deg. Fagbrev burde automatisk kvalifisert deg til studier innen samme fagfelt, uten noe som helst behov for å skaffe generell studiekompetanse. Generell studiekompetanse burde kun være nødvendig hvis du skal starte på noe du ikke har kompetanse i fra før.
Vis hele sitatet...
Hvem av oss sikter du til?
Sitat av Mith Vis innlegg
Det viser vel bare at du ikke retter kritikken mot riktig system eller ikke klare å formulere deg godt nok. Kanskje du ikke hadde tatt noe skade av noen timer samfunnsfag?
Helt seriøst så har du ett poeng når du sier at en del yrker som krever høyere utdannelse helt fint kunne vært lært gjennom praksis utenfor skolen, som feks. en del omsorgsyrker. Og ja, jeg er enig i deg at det har gått inflasjon i høyre utdannelse på noen områder, men du har hverken tall å vise til, gode eksempler eller evnen til å formidle poenget ditt.
Med andre ord, systemet er kanskje ikke perfekt, men det er ingen som gidder høre eller diskutere det med deg når du surver/legger det fram på denne måten.

Spørsmålet ivioynar stiller er faktisk kjerne her, hvorfor vil man bli ingeniør? Eller for å snu på det, hvorfor vil du bruke 4-6år ekstra på skolen for å kunne kalle deg ingeniør, hvis arbeidsoppgavene er de samme?
Vis hele sitatet...
Det handler vel for faen i helvete ikke om hvorfor jeg vil bli ingeniør gjør det? Det er derfor jeg var litt på kanten på iviyonar, skjønner at han er god gutten deres. Det er en liten avsporing som dere gjør hele tråden ut av.

Det handler hovedsaklig om at de som har spesialisert seg gjennom 4 år i et fag ikke kommer inn på en skole der det faget står i hovedfokus. Imens allmenn faglige elver kommer rett inn uten noe som helst kunnskap om faget nesten.

Du får bare ikke høre på meg hvis du syntes jeg slurver så fert da vettu. Og jeg tar den kritikken til meg. Blir mye slurving, er et forum. bryr meg ikke så mye. Men se på noen av kommentarene her da? De er jo så uintelligente og moraliserende at gudene vet hva.
Vel, det kreves vel ikke kun kjemi for å bli ingeniør? Man burde ha et godt fagelig fundament i både matematikk og fysikk mener nå jeg. Den generelle studiekompetansen er også endel av allmennutdannelsen som gjør arbeidsstyrken i landet mer mobil!
Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Uansett, så er jeg faktisk helt enig med deg. Fagbrev burde automatisk kvalifisert deg til studier innen samme fagfelt, uten noe som helst behov for å skaffe generell studiekompetanse. Generell studiekompetanse burde kun være nødvendig hvis du skal starte på noe du ikke har kompetanse i fra før.
Vis hele sitatet...
Fagbrev kvalifiserer til fagskoleutdanning.

Men jeg har inntrykk av at i mange yrker så er ikke fagskoleutdanning verdt noe siden den ikke gir bachelor grad.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Det handler vel for faen i helvete ikke om hvorfor jeg vil bli ingeniør gjør det? Det er derfor jeg var litt på kanten på iviyonar, skjønner at han er god gutten deres. Det er en liten avsporing som dere gjør hele tråden ut av.
Vis hele sitatet...
Jo, det handler om hvorfor du vil bli ingeniør. Ikke nødvendigvis du personlig, men du som en del av samfunnet og din yrkesgruppe. Hva er det som får folk til å velge høyere utdannelse i forhold til fagbrev? Hvorfor følger det høyere status å studere allmennfag enn yrkesfag?

Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Det handler hovedsaklig om at de som har spesialisert seg gjennom 4 år i et fag ikke kommer inn på en skole der det faget står i hovedfokus. Imens allmenn faglige elver kommer rett inn uten noe som helst kunnskap om faget nesten.
Vis hele sitatet...
Jeg vet det er noen høgskoler og linjer som tilbyr nettopp dette i dag, som feks. elektrofag på Høgskolen i Gjøvik. Vi fikk hvertfall tilbudet om å starte rett på høgskolen etter fagbrev i serviceelektronikk, som vi attpåtil kunne ta uten 2år i læra. Da var førsteåret splitta slik at de som hadde allmennfagligbakgrunn hadde mye mer IT enn de som hadde gått yrkesfag. Grunnen til at de tilbyr dette er bla. at det var spådd et veldig behov for høyt utdannede IT-folk.

Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Du får bare ikke høre på meg hvis du syntes jeg slurver så fert da vettu. Og jeg tar den kritikken til meg. Blir mye slurving, er et forum. bryr meg ikke så mye. Men se på noen av kommentarene her da? De er jo så uintelligente og moraliserende at gudene vet hva.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev vel surve, ikke slurve. Surve som i grine/påta seg offerrolle. Poenget mitt er at jeg ikke tror du forstår hvordan skoleverket og politikken er bygget opp og legger skylden på feil plass.
Hvis du leser litt om hvorfor folk velger høyere utdannelse, hvor mange som faktisk tar det, jobbsituasjon etter endt studie, hvor mye det koster samfunnet og hvordan den stadige økningen av studenter skaper inflasjon i utdanningsystemet så ser kanskje det helhetlige bildet litt tydeligere.

Sånn generelt sett så trenger vi ikke flere med bachelorgrad, men vi trenger stadig fler og fler på gølvet.
Sist endret av Mith; 1. juni 2011 kl. 14:18.
Jeg har selv over 5 år med utdanning innenfor elektro, elektronikk og datasystemer, samt fagbrev innenfor serviceelektronikk. Jeg lurer også på hvorfor en fra allmenn vil bli foretrukket overfor meg på diverse høgskolelinjer som dataingeniør og elektronikkingeniør.

Det skal dog sies at en annen offentlig instans, forsvaret, faktisk tar varmt imot personer som har relevant fagbrev og ønsker ingeniørutdanning. Hvorfor kan det ikke være slik også på de offentlige høgskolene?
Jeg er helt enig. Jeg synes at videregående karakterer som opptak til høyere utdanning er bak mål. Hvem ønsker å stå ansvarlig for hva de gjorde når de var seksten år? Selv er jeg en av de med veldig høyt snitt fra videregående, men jeg ser absolutt problemet. Og, jeg synes det er latterlig at en ikke har differansierte opptakskrav på de fleste studier der for eksempel relevant arbeidserfaring teller positivt. Videregående karakterer er ikke et godt nok selekteringsgrunnlag.

I studier der en skal arbeide med mennesker, eksempelvis leger, sykepleiere, psykiatere, psykologer, lærere og så videre burde det være differansierte opptakskrav hvor en for eksempel inkluderte intervju eller relevant arbeidserfaring. Spesielt yrker som lege og psykolog som er prestigerelatert, er det mange studenter som ønsker å utdanne seg til det for lønnens eller statusens skyld, og ikke med det mål å hjelpe mennesker. Videre tror jeg ikke at 6'er i alle fag gjør deg til en bedre lege, men at empati og medmenneskelighet er viktige egenskaper en heller skulle ha selektert for. (Dette er faktisk et reelt problem!)

Selv studerer jeg psykologi der opptakskravet er et årsstudium, det kan vel sammenlignes med et forkurs til ingeniør. Jeg synes tanken i utgangspunktet er god, men greia i Bergen er at ambisjonene og prestasjonene er så høye at du må ha A på alle eksamen for å komme videre fra årsstudium til profesjon. Det er beinhardt! Jeg kjenner ikke få som har fått B, B, B og atter B og aldri kommer inn. Så det oppstår egentlig problemer uansett hvilket opptak en ønsker å bruke. Jeg mener at mer burde inkluderes i opptak til de fleste studier, og at gode snitt på videregående ikke nødvendigvis predikerer hvor god du blir i yrket. En legger i norsk utdanning for mye vekt på den teoretiske bakgrunnen, og neglisjerer det faktum at det er den praktiske kunnskapen (og ikke den teoretiske) som faktisk predikerer hvor suksessfull du blir i det fremtidige yrket (som for eksempel at TS sin relevante utdanningsbakgrunn predikerer bedre hvor dyktig en blir i kjemi enn hvor flink du var i gym på videregående).
Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, det handler om hvorfor du vil bli ingeniør. Ikke nødvendigvis du personlig, men du som en del av samfunnet og din yrkesgruppe. Hva er det som får folk til å velge høyere utdannelse i forhold til fagbrev? Hvorfor følger det høyere status å studere allmennfag enn yrkesfag?

Jeg skrev vel surve, ikke slurve. Surve som i grine/påta seg offerrolle. Poenget mitt er at jeg ikke tror du forstår hvordan skoleverket og politikken er bygget opp og legger skylden på feil plass.
Hvis du leser litt om hvorfor folk velger høyere utdannelse, hvor mange som faktisk tar det, jobbsituasjon etter endt studie, hvor mye det koster samfunnet og hvordan den stadige økningen av studenter skaper inflasjon i utdanningsystemet så ser kanskje det helhetlige bildet litt tydeligere.

Sånn generelt sett så trenger vi ikke flere med bachelorgrad, men vi trenger stadig fler og fler på gølvet.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvorfor dette er relevant til diskusjonen. Men det siste du spør om der sier jo bare litt om holdningene noen folk tenker i dag. Og du har et poeng! Hvorfor i all verden skal det være høyere status og studere allmennfag en yrkesfag? Dette må jo politikerne tenke siden de gir allmennfaglige elever så mange flere muligheter.

Ah, slurver i lesinga og hehe. Jeg brukte meg selv som et eksempel for å vise hvor håpløs denne situasjonen vi har i Norge er. Ja jeg griner over det, jeg syntes det er såpass urettferdig buhu! Jeg er sur. lager en diskusjon. det er det jeg liker! Jeg vet strålende godt hvordan situasjonen er etter endt studietid siden jeg jobber med en hel haug av de. Og ja det er vanskelig for dem. Det er alt for mange. Og dette angår jo det jeg skrev om at mitt fag blir glemt og de bare ansetter ingeniører i stede men dette blir personlig for mitt yrke. Vet ikke hvordan det er i andre.

Men måten å få flere på gølvet er vel ikke og ikke gi dem noen muligheter? selv om de fortjener det mere en andre med "Status" allmennfag. Vi skal jo ha rettferdighet her i samfunnet. Mange av oss som gikk yrkes veien brenner nok mye mere for faget men politikerne tar den muligheten for å fordype oss enda lengre inn i faget vekk fra oss. Eller gjør det vanskeligere for oss.

Og hvor skal jeg legge skylden? Jeg legger seff skylden på politikerne og systemet de har lagd.
Man kan alltids argumentere for at systemet ikke er perfekt, og at yrkesfag burde legges opp i seg selv, og i videre utdanning, på en måte som tilgjengeliggjør høyere utdanning innenfor samme fagretning på bedre vis – ingen dum idé overhode. Men det jeg henger meg mest opp i her, er de som sier at de vil kaste seg på ingeniør- og sivilingeniørutdanning, men ikke gidder fordi de må ta ett skarve år med andre fag først. Bare for å opplyse om det, så ville man falt av ingeniør- og sivilingeniørstudiet med et smell i løpet av det første året med en slik manglende motivasjon og innsatsvilje. Hvis du er typen som ikke gidder å studere noe uinteressant i ett lite år for å oppnå den utdannelsen du ønsker, så er du sjanseløs på et slik utdanningsløp som vi snakker om her. I løpet av en ingeniørutdannelse må du innom en røys med fag som interesserer deg langt der bak, men som du likevel må gjennom – en ingeniør skal ha en bred faglig plattform med spisskompetanse i tunge teoretiske fag, og det er dessverre ingen dans på roser.
Samme situasjonen her, tenkte å gå spillprogrammering (har drevet med det som hobby i 6 år, men vil ha det på papir), men jeg er ikke i det hele tatt interessert i historie, religion og norsk, så jeg strøk på de eksamenene siste året på VGS (gikk allmenn, hadde toppkarakterer i fysikk og matte). Jeg gidder ikke dedikere flere måneder til å pugge noe som jeg kommer til å glemme like etterpå uansett, bare fordi staten sier det skal være sånn.

For øyeblikket har jeg en jobb som en apekatt kunne klart, fordi staten mener vel at det er det beste for meg.

Det er heller ikke noe lurt å spørre om hjelp angående hvordan man kommer seg videre, da jeg opplever at gretne folk med utdanning bare flamer uten å gi et eneste konstruktivt svar, mens jeg vanligvis får bedre svar fra de som tok samme veien selv.
Sist endret av TanteSpiker; 1. juni 2011 kl. 15:06.
True phreak.
Sitat av Kristina Vis innlegg
Jeg er helt enig. Jeg synes at videregående karakterer som opptak til høyere utdanning er bak mål. Hvem ønsker å stå ansvarlig for hva de gjorde når de var seksten år? Selv er jeg en av de med veldig høyt snitt fra videregående, men jeg ser absolutt problemet. Og, jeg synes det er latterlig at en ikke har differansierte opptakskrav på de fleste studier der for eksempel relevant arbeidserfaring teller positivt. Videregående karakterer er ikke et godt nok selekteringsgrunnlag.

I studier der en skal arbeide med mennesker, eksempelvis leger, sykepleiere, psykiatere, psykologer, lærere og så videre burde det være differansierte opptakskrav hvor en for eksempel inkluderte intervju eller relevant arbeidserfaring. Spesielt yrker som lege og psykolog som er prestigerelatert, er det mange studenter som ønsker å utdanne seg til det for lønnens eller statusens skyld, og ikke med det mål å hjelpe mennesker. Videre tror jeg ikke at 6'er i alle fag gjør deg til en bedre lege, men at empati og medmenneskelighet er viktige egenskaper en heller skulle ha selektert for. (Dette er faktisk et reelt problem!)

Selv studerer jeg psykologi der opptakskravet er et årsstudium, det kan vel sammenlignes med et forkurs til ingeniør. Jeg synes tanken i utgangspunktet er god, men greia i Bergen er at ambisjonene og prestasjonene er så høye at du må ha A på alle eksamen for å komme videre fra årsstudium til profesjon. Det er beinhardt! Jeg kjenner ikke få som har fått B, B, B og atter B og aldri kommer inn. Så det oppstår egentlig problemer uansett hvilket opptak en ønsker å bruke. Jeg mener at mer burde inkluderes i opptak til de fleste studier, og at gode snitt på videregående ikke nødvendigvis predikerer hvor god du blir i yrket. En legger i norsk utdanning for mye vekt på den teoretiske bakgrunnen, og neglisjerer det faktum at det er den praktiske kunnskapen (og ikke den teoretiske) som faktisk predikerer hvor suksessfull du blir i det fremtidige yrket (som for eksempel at TS sin relevante utdanningsbakgrunn predikerer bedre hvor dyktig en blir i kjemi enn hvor flink du var i gym på videregående).
Vis hele sitatet...
Du har et par gode poeng her; Opptakskravene for helseprofesjoner bør være differensiert. Vi har vel alle møtt på elendige leger, regner jeg med. Det bør også legges langt mer vekt på progresjon i skolegangen, det har for eksempel lite å si om man har 2'er i 1mx hvis man har en 6'er i 3mx. Med dagens system blir man likevel straffet for 2'eren (jeg måtte selv ta opp 1mx for å få opp snittet, selv om jeg hadde 5'er i 3mx). Det er nokså åndssvakt, og det er ikke tvil om at enormt mange som går helseprofesjonsstudier er lite egnet. Men faktum er at teoretiske utdanninger krever tilpasningsdyktighet. Spesielt innen realfag (derunder medisin) og tekniske fag er det å kunne tilegne seg, og forstå teoretisk kunnskap ekstremt viktig. Jeg ser mange av folkene jeg går sammen med som sliter HARDT med å forstå stoffet, selv om mange av de kom rett fra VGS (dvs. at de fleste har rundt 5 i snitt).

Problemet med praktisk kunnskap vs. teoretisk kunnskap er årsak/virkning sammenhengen. En som er sterk teoretisk vil være mer tilpasningsdyktig i forhold til problemløsning. Praktisk erfaring relevant til utdanningen man ønsker å ta er selvfølgelig veldig fordelaktig, men det veier ikke på noen måte opp for manglende teoretisk grunnlag, studieteknikk og mental trening. Jeg fikk et helt enormt sjokk da jeg begynte på universitetet mtp. arbeidsmengde, selv om jeg kom rett fra et år hvor jeg stort sett enten jobbet eller var på skolen.
Sist endret av Orph; 1. juni 2011 kl. 15:08.
Sitat av Provo Vis innlegg
Man kan alltids argumentere for at systemet ikke er perfekt, og at yrkesfag burde legges opp i seg selv, og i videre utdanning, på en måte som tilgjengeliggjør høyere utdanning innenfor samme fagretning på bedre vis – ingen dum idé overhode. Men det jeg henger meg mest opp i her, er de som sier at de vil kaste seg på ingeniør- og sivilingeniørutdanning, men ikke gidder fordi de må ta ett skarve år med andre fag først. Bare for å opplyse om det, så ville man falt av ingeniør- og sivilingeniørstudiet med et smell i løpet av det første året med en slik manglende motivasjon og innsatsvilje. Hvis du er typen som ikke gidder å studere noe uinteressant i ett lite år for å oppnå den utdannelsen du ønsker, så er du sjanseløs på et slik utdanningsløp som vi snakker om her. I løpet av en ingeniørutdannelse må du innom en røys med fag som interesserer deg langt der bak, men som du likevel må gjennom – en ingeniør skal ha en bred faglig plattform med spisskompetanse i tunge teoretiske fag, og det er dessverre ingen dans på roser.
Vis hele sitatet...
Mange gode poenger du kommer med der provo. Men da er spørsmålet mitt: Tror du ikke en elev som ikke hadde aning hva han ville her i livet og da søkte seg inn på allmenn fordi alle kompisene gjorde det. Han klarte seg greit, fikk 4 og 5'ere. Tror du ikke han har like stor sjanse for å falle ut fra feks kjemi ingeniør? Han har jo egentlig ikke peiling på hva det vil angå å være kjemi ingeniør.

Imens en som viste at han ville jobbe med kjemi, valgte en linje som man lærer masse om kjemi hele tiden og attpåtil gikk læretid der han faktigst jobbet med kjemiingeniører daglig i 2år og lærte enda mere om kjemi.

Hvem tror du har størst sjanse til å falle ut? Ikke sant.
Sist endret av Shantibaba; 1. juni 2011 kl. 15:11.
I innleggene dine virker det som om "du alltid har visst at du skulle bli kjemi-ingeniør". Kjemiingeniør er det du har lyst til å bli osv osv. For det første, hvorfor skaffet du deg ikke generell studiekompetanse hvis du alltid har visst det. Og nr 2, hvis du virkelig brenner for det, ta ett år påbygg da`?
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Mange gode poenger du kommer med der provo. Men da er spørsmålet mitt: Tror du ikke en elev som ikke hadde aning hva han ville her i livet og da søkte seg inn på allmenn fordi alle kompisene gjorde det. Han klarte seg greit, fikk 4 og 5'ere. Tror du ikke han har like stor sjanse for å falle ut fra feks kjemi ingeniør? Han har jo egentlig ikke peiling på hva det vil angå å være kjemi ingeniør.

Imens en som viste at han ville jobbe med kjemi, valgte en linje som man lærer masse om kjemi hele tiden og attpåtil gikk læretid der han faktigst jobbet med kjemiingeniører daglig i 2år og lærte enda mere om kjemi.

Hvem tror du har størst sjanse til å falle ut? Ikke sant.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ville du trolig ha klart kjemifagene bedre. På ingeniørstudiene må du påregne også andre realfag, slik som matte og fysikk. Tror du ikke at du ville ha falt av hurtigere her, enn de som har hatt fagene fra før av?
Sitat av prenix Vis innlegg
Selvfølgelig ville du trolig ha klart kjemifagene bedre. På ingeniørstudiene må du påregne også andre realfag, slik som matte og fysikk. Tror du ikke at du ville ha falt av hurtigere her, enn de som har hatt fagene fra før av?
Vis hele sitatet...
Blir vel mer en sak om hypotetiske oppgaver vs. reelle og faktisk utførte oppgaver. I choose the latter.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Mange gode poenger du kommer med der provo. Men da er spørsmålet mitt: Tror du ikke en elev som ikke hadde aning hva han ville her i livet og da søkte seg inn på allmenn fordi alle kompisene gjorde det. Han klarte seg greit, fikk 4 og 5'ere. Tror du ikke han har like stor sjanse for å falle ut fra fek.s kjemi ingeniør? Han har jo egentlig ikke peiling på hva det angå å være kjemi ingeniør.

Imens en som viste at han ville jobbe med kjemi, valgte en linje som man lærer masse om kjemi hele tiden og attpåtil gikk læretid der han faktigst jobbet med kjemiingeniører daglig i 2år og lærte enda mere om kjemi.

Hvem har tror du har størst sjanse til å falle ut?
Vis hele sitatet...
Å være en mester i kjemi er ikke avgjørende for å komme inn på kjemiingeniørstudiet fordi det er nettopp dette du skal lære der. I tillegg må du ha mange fag som ikke har noe som helst med kjemi å gjøre, og en del av de krever et visst nivå av allmennkunnskap – men som sagt, jeg sier ikke at løsningen som den er nå er perfekt. Til spørsmålet ditt om hvem som har størst sjanse for å falle ut, så vil jeg svare den som ikke klarer å finne motivasjon til å studere noe som ikke er midt i interessefeltet – uavhengig av tidligere utdannelse. Det kreves motivasjon, innsats og evner for å fullføre et ingeniørstudie, og har du dette så fikser du da lett noen videregåendeeksamener.

Sitat av Shantibaba
Det handler om rettferdighet.
Vis hele sitatet...
Først og fremst handler det for deg om å gjøre det du vil. Hvis du vil studere til å bli kjemiingeniør så tar du de eksamenene du mangler fra videregående og melder deg opp i studiet. Ved siden av dette kan du selvsagt jobbe for å få endret systemet i fremtiden. Men du kommer ingen vei med trass. Hva tror du du tenker om et år? At du er pokker så glad for at du ikke tok videregåendefagene slik at du da kunne begynt på kjemiingeniørstudiet? Eller at du burde slengt deg på først som sist, så du kunne gjort det du ville?
Sist endret av Provo; 1. juni 2011 kl. 15:22.
Sitat av boblehest Vis innlegg
Samme situasjonen her, tenkte å gå spillprogrammering (har drevet med det som hobby i 6 år, men vil ha det på papir), men jeg er ikke i det hele tatt interessert i historie, religion og norsk, så jeg strøk på de eksamenene siste året på VGS (gikk allmenn, hadde toppkarakterer i fysikk og matte). Jeg gidder ikke dedikere flere måneder til å pugge noe som jeg kommer til å glemme like etterpå uansett, bare fordi staten sier det skal være sånn.
Vis hele sitatet...
Det er artig hvordan folk bortforklarer tabbene sine med at "staten er så slem". Hadde du fulgt med litt i timene opp gjennom årene hadde du klart å resonnere deg frem til at skolegang er en stor investering, og koster enormt med penger. Hvis du ikke en gang klarer å fullføre noe så enkelt som videregående skole, hvilke grunnlag har du da for å ha den miste sjangs til å klare deg i høyere utdanning? Og her diskuterer vi i tillegg ingeniørutdanninger som teoretisk sett er langt tyngre enn alt annet.

Sitat av boblehest Vis innlegg
For øyeblikket har jeg en jobb som en apekatt kunne klart, fordi staten mener vel at det er det beste for meg.
Vis hele sitatet...
Det er bare tull. Du sitter med en jobb en apekatt kunne klart på bakgrunn av dårlige valg og mangel på motivasjon til å gjøre noe med det. Å sitte å være gretten på staten fordi en selv ikke kommer seg gjennom VGS (som en apekatt strengt talt kunne klart, det er ikke så forbanna hardt at det gjør noe).

Sitat av boblehest Vis innlegg
Det er heller ikke noe lurt å spørre om hjelp angående hvordan man kommer seg videre, da jeg opplever at gretne folk med utdanning bare flamer uten å gi et eneste konstruktivt svar, mens jeg vanligvis får bedre svar fra de som tok samme veien selv.
Vis hele sitatet...
Kan det ha noe med at de som har en generell kompetanse og kunnskap om hvordan det henger sammen har en bedre bakgrunn til å forstå problematikken? Det blir rett og slett for dumt å si at staten er slem fordi du ikke får gå på en linje, som trolig koster samfunnet mye penger - når du stryker på laveste nivå. Skolegang er en storsatsing og en investering, derfor må man forsikre seg mot noe som er dømt til å feile.

Jeg sier ikke at systemer er perfekt, men systemet dere presenterer er helt urealistisk. Dere kan ikke bare velge bort fag, stryke i diverse fag dere ikke finner spennende, og forvente at dere får hoppe over på neste steg i utdanningen.
Sist endret av Restyle; 1. juni 2011 kl. 15:25.
Sitat av Orph Vis innlegg

Problemet med praktisk kunnskap vs. teoretisk kunnskap er årsak/virkning sammenhengen. En som er sterk teoretisk vil være mer tilpasningsdyktig i forhold til problemløsning. Praktisk erfaring relevant til utdanningen man ønsker å ta er selvfølgelig veldig fordelaktig, men det veier ikke på noen måte opp for manglende teoretisk grunnlag, studieteknikk og mental trening. Jeg fikk et helt enormt sjokk da jeg begynte på universitetet mtp. arbeidsmengde, selv om jeg kom rett fra et år hvor jeg stort sett enten jobbet eller var på skolen.
Vis hele sitatet...
Ja, og vi er egentlig relativt enige. Jeg mener selvfølgelig at den teoretiske kunnskapen skal veie tyngst, men at det hadde vært fordelsmessig å inkludert mer enn bare denne. Når det kommer til psykologer, og jeg kjenner mange psykologistudenter, så tror jeg virkelig ikke at de som leser 10 timer i gjennomsnitt daglig og får A, blir bedre psykologer enn de som leser 6 timer daglig og i tillegg bruker tid med venner og får B. Mange av "lesehestene" har igjen lavere sosial kompetanse, noe jeg selv anser som viktigere enn 6 eller A i snitt - spesielt når yrket omhandler menneskelig interaksjon.

Når det kommer til praktisk versus analytisk intelligens, så bekrefter relativt store metaanalyser at den praktiske kunnskapen er en mer reliabel og valid prediktor for hvor god en blir i det fremtidige yrket enn den teoretiske kunnskapen. Dette er fordi kunnskap irriterende nok er relativt domenespesifikk. Jeg kan gi et eksempel:

- For eksempel har en testet ungdomsskoleelever med gode karakterer i matematikk og den teoretiske kunnskapen som trengs for å regne ut areal av en retangel, har en vist at korrelasjonen mellom hvilken karakter i matematikk en hadde og i hvilken grad elevene klarte å sette den teoretiske kunnskapen ut i praksis var minimal (for eksempel regne ut arealet av et jorde)

Det er av denne grunnen, altså at kunnskap er domenegenerell, at for eksempel psykologistudiet har mye praksis. Det viser seg gankse konsekvent at hvor flink du er til å lese deg til og få A i behandlingsmetoder for eksempelvis depresjon, ikke nødvendigvis korrelerer med hvor flink en er til å behandle i praksis. Derfor synes jeg at en bør inkludere med praktiske erfaringer i opptak til utdanninger, selv om jeg er enig at den teoretiske skal telle mest.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Hvis du ikke en gang klarer å fullføre noe så enkelt som videregående skole, hvilke grunnlag har du da for å ha den miste sjangs til å klare deg i høyere utdanning?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg fullførte heller ikke videregående i første omgang, og jobbet i flere år før jeg bestemte meg for å ta opp igjen fagene jeg manglet og begynne på siv.ing-studiet. Det gikk helt fint det, men hvis man ikke en gang klarer å piske opp innsatsvilje til å ta noen fag fra videregående når man vet hva man vil så vil nok siv.ing-studiet bli overveldende.
Jeg mente selvfølgelig i siste avsnittet at kunnskap er domenespesifikk *
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Generell studiekompetanse er noe tull politikere har funnet på for og generalisere samfunnet vårt. Det er helt urettferdig syntes da hvertfall jeg. Det ødelegger for mange som egentlig hadde gjort det veldig bra på skolen.

Hvorfor skal en tass fra videregående allmenn komme inn på kjemi ingeniør og ikke jeg? Han har hatt 4 timer kjemi i uka det ene året kanskje, mens jeg har gått laboratoriefag der vi lærte om kjemi hver eneste dag i nesten alle timene. I tillegg har jeg gått lære hos en bedrift i 2 år men en lang og vanskelig eksamen der 2 profesjonelle kjemi ingeniører fulgte meg i 2 dager og jeg skrev en 5 siders rapport på hva jeg hadde gjort.

Dette gjelder ikke bare mitt enkelt tilfelle, men det er sånn for nesten alle de yrkesrettete utdanningene.

Vi som har holdt på med et fag i 4 år og vil gå videre med det fage har det vanskelig med å studere norsk og historie igjen. Vi må også få veldig høye karakterer i disse generelle faga som ikke angår faget vårt i det hele tatt for å komme inn på de gode skolene! 5 og 6! Det er bare helt umulig. Vi er kanskje gode i mekanikk, kjemi og elektronikk. Ikke mytologi og dikt analyse.

Jeg sier ikke at vi skal kunne komme inn på Juss men de fagene som angår det vi har studert og jobbet med i 4 år syntes jeg vi burde stå høyt opp på listen for å komme inn.

Er det noen som er i samme situasjon? Har mange venner som føler det samme og jeg vil dra det så langt at dette er en måte og undertrykke de som gidder å jobbe med noe fysisk tidlig i livet. Ingeniører gjør egentlig akkurat det samme som fagarbeidere i mange tilfeller, men lønna går betydelig opp.

Jeg vet jeg kan søke Y-veien men det er dårlige skoler på lande som jeg ikke vil studere på. UiO og Ntnu har veldig høye snitt som er urealistiske for flinke elever som har gode karakterer fra sin skole og lærlingtiden men de karakterene tels jo ingenting.

Ble mye på en gang det her og litt for personlig. Det bare frustrerer meg noe så utrolig.
Vis hele sitatet...
Rettelse: Du må ha spesiell studiekompetanse for å bli ingeniør i Norge.
Sitat av Provo Vis innlegg
Vel, jeg fullførte heller ikke videregående i første omgang, og jobbet i flere år før jeg bestemte meg for å ta opp igjen fagene jeg manglet og begynne på siv.ing-studiet. Det gikk helt fint det, men hvis man ikke en gang klarer å piske opp innsatsvilje til å ta noen fag fra videregående når man vet hva man vil så vil nok siv.ing-studiet bli overveldende.
Vis hele sitatet...
Da blir saken fort en helt annen Poenget mitt var at det er alt for mange som dropper av utdanninger og unnskylder seg med at <sett inn aktuelle fag> er for kjedelig, la meg heller bli lege/advokat/ingeniør. At enkelte velger å jobbe i noen år er helt fint, og hvis de velger å gå tilbake til skolebenken å ta opp det tapte, viser jo det at de har motivasjonen og det som trengs for å fullføre et høyere studie.

Det jeg ville poengtere er at det blir for dumt å hoppe av VGS, jobbe i kassa på Kiwi å si at det er staten sin skyld at du ikke fikk studere informatikk fordi en selv ikke gadd å gjennomføre tre-fire fag man ikke fant interessante.

Jeg er godt klar over at skolen kan være dårlig lagt opp for enkelte, og ikke minst at flere av personene som dropper av kunne klart seg - men statistisk sett er jeg rimelig overbevist over utdanningssystem ville trynet ganske raskt om hvem som helst kunne hoppe på høyere utdanning uten krav om generell forkunnskap. Ikke minst ville det blitt veldig skjevt fordelt hvis de aktuelle tok opp plassene til de som har lagt inn en innsats.
Sist endret av Restyle; 1. juni 2011 kl. 15:42.
TS: Du skal være sykt glad for at du ikke har fagbrev i butikkfag. Da hadde du fått oppleve noe kjedelig da. Når jeg startet salg og service ble vi lovet høyere grunnlønn som fagarbeidere. Jeg har en ting å si til det etter 4 år i bransjen, BULLSHIT. Slik det er idag kan man lære opp de aller fleste til og bli gode butikkarbeidere, og arbeidsmarkedet er relativt mettet for disse stillingene. Ta deg en tur på elkjøp, expert, lefdal og liknende større butikk kjeder og spør hvor mange som jobber der er faglærte. På en stor elkjøp butikk jeg jobbet på var jeg den eneste.

Det som skjer er at man kan ikke kreve høyere lønn i butikkfaget fordi de bare ansetter neste på lista som godtar den lønnen som blir tilbudt. Og for ordens skyld så var det nesten 100 søkere til den stillingen jeg søkte på hos elkjøp, så det er nok og ta av.

Men dette ble litt off topic.

Jeg bestemt meg før jul ifjor at jeg var dritt lei salgs/butikk yrket. Jeg ville bli arkeolog! Jeg tok kontakt med Sonans som tilbyr studiekompetanse på et halvt år. Jeg fikk beskjed om at det krevde mye jobbing på fritiden og at det kom til å bli et tungt år. Vel.. Det ble det ikke. Jeg har festet masse og tatt skolen litt mindre seriøst en jeg strengt tatt burde. Men det som viser seg etter at alle eksamene mine er ferdig er at det gikk utrolig bra. Jeg tolker det slik at du anser deg som en flink elev, så påbygning burde gå som en lek for deg.

Forskjellen fra deg til meg er at jeg ser på dette halvåret som verdifullt. Jeg føler jeg har lært masse om forskjellige ting som er relevante for det meste jeg møter videre i livet. Og jeg ser mange tar frem eksemplet dikttolkning som en sammenlikning på norskfaget. Det er omtrent det dummeste jeg har hørt. Ja det er en del av det, men slett ikke beskrivende for faget som helhet.

Fakta er at læreplanen fokuserer mye på skriving av sakprosa(artikler) og lite på skjønnlitteratur. Å lære seg god skriftlig norsk er høyst verdifullt når man skal starte å skrive oppgaver på universitet/høyskole. Så hvorfor man tror det å nedprioritere norskfaget er lurt skjønner jeg ikke. Jeg tenkte faktisk at det var her jeg hadde mest å hente i forhold til min fremtidige skolegang. Forresten så var det bare en liten uviktig del av nynorsk eksamen på 250 ord som omhandlet diktanalyse. Så med andre ord ikke akkurat en stor del av det du vurderes i mtp. norskfaget.

Og hvis du av prinsipielle årsaker ikke vil gå videre pga. et år med skole som du anser som uviktig får bli din bane. Jeg ser iallefall på påbygningsåret som verdifullt mtp. hvor lite man egentlig lærer på yrkesfag.
Jeg syntes ihverfall man kunne gitt en form for ekstrapoeng for dem med fagbrev.
Vil og legge til at mange som har gått den yrkesfagelige veien er veldig mye mer modene og har vokst mye mer på seg selv enn de som bare har sittet på skolebenken. De vet gjerne hva de vil, fremfor disse som har tatt almenfag og skal bli ingeniør fordi foreldrene vil det.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Men måten å få flere på gølvet er vel ikke og ikke gi dem noen muligheter? selv om de fortjener det mere en andre med "Status" allmennfag. Vi skal jo ha rettferdighet her i samfunnet. Mange av oss som gikk yrkes veien brenner nok mye mere for faget men politikerne tar den muligheten for å fordype oss enda lengre inn i faget vekk fra oss. Eller gjør det vanskeligere for oss.
Vis hele sitatet...
Ro deg ned mann. Er ikke sånn at du ble født inn i yrkesfag. Du sto fritt til å velge, som alle andre, og det blir vel ikke mer rettferdig enn det.

Du kan tilogmed fortsatt velge å gå ingeniør, men må selvfølgelig ta de fagene du ikke har hatt.

Å komme med utsagn om at almenfaglige ikke kan ha peiling på kjemi, er bare tull. De underviser faktisk kjemi på almen.

Denne prekenen om at yrkesfaglige egentlig kan mye mer enn ingeniører har jeg hørt før. Men det er ikke sånn at bare fordi du har gjort noe praktisk innenfor området, så kan du alt. Etter den retorikken burde vel flyvertinner ha førsterett på pilotutdanningen?
Sitat av Restyle Vis innlegg
Det er artig hvordan folk bortforklarer tabbene sine med at "staten er så slem". Hadde du fulgt med litt i timene opp gjennom årene hadde du klart å resonnere deg frem til at skolegang er en stor investering, og koster enormt med penger.
Vis hele sitatet...
Kanskje det koster mye penger, men jeg er som sagt ikke interessert i alle fagene, og å bli tvunget til å studere dem kommer ikke til å gjøre meg interessert. Kan du ikke skjønne at folk er forskjellige og vil drive med forskjellige ting?

Sitat av Restyle Vis innlegg
Hvis du ikke en gang klarer å fullføre noe så enkelt som videregående skole, hvilke grunnlag har du da for å ha den miste sjangs til å klare deg i høyere utdanning? Og her diskuterer vi i tillegg ingeniørutdanninger som teoretisk sett er langt tyngre enn alt annet.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal jeg kunne bli spillprogrammerer uten interesse for historie og religion? Helt uten problem.[/quote]
Jeg har prioriteringer, og sånn som jeg ser på det så er det absolutt ingen grunn til at jeg skal måtte fordype meg i historie og religion, og dermed blir det helt feil å gi det topp prioritet i livet mitt (noe jeg må om jeg skal pugge hele pensum).

Sitat av Restyle Vis innlegg
Dere kan ikke bare velge bort fag, stryke i diverse fag dere ikke finner spennende, og forvente at dere får hoppe over på neste steg i utdanningen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Jeg tror jeg har grunnlag til å studere spillprogrammering videre, jeg tror faktisk det blir veldig enkelt for meg som allerede har drevet med det i mange år. Om jeg da stryker er det mest sannsynlig min egen feil, men da hadde jeg uansett betalt for tiden jeg studerte, og ingen skade er gjort mot staten.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det handler ikke bare om å skaffe seg kunnskap som du skal bygge videre på etter vgs, det er også en metode for å luke ut folk som ikke er så skoleflinke så høyskolene slipper å sløse bort plasser på folk som ikke gidder.
Sier ikke at det unnskylder problemene trådstarter har, men det er flere sider i denne saken.

Hvis ikke karaktersnittet skal bestemme hvor god skole man slipper inn på, hvilke kriterier skal vi bruke da? (av metoder som faktisk er gjennomførbare)
Vis hele sitatet...
Referanse fra f.eks. arbeidgivere, bevis på at enn faktisk er flink på det aktuelle faget i praksis.
På skolen kan enn jukse for å få gode karakterer, i bedrifter er det kun godt arbeid som gjelder. Altså er det et mye bedre kriterie å bruke.
Sitat av boblehest Vis innlegg

Hvordan skal jeg kunne bli spillprogrammerer uten interesse for historie og religion? Helt uten problem.

Jeg har prioriteringer, og sånn som jeg ser på det så er det absolutt ingen grunn til at jeg skal måtte fordype meg i historie og religion, og dermed blir det helt feil å gi det topp prioritet i livet mitt (noe jeg må om jeg skal pugge hele pensum).

Hvorfor ikke? Jeg tror jeg har grunnlag til å studere spillprogrammering videre, jeg tror faktisk det blir veldig enkelt for meg som allerede har drevet med det i mange år. Om jeg da stryker er det mest sannsynlig min egen feil, men da hadde jeg uansett betalt for tiden jeg studerte, og ingen skade er gjort mot staten.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal lage spill så er det en UTROLIG stor fordel å kunne forskjellige aspekter ved både historie og religion. En stor mengde spill bygger på nettopp dette og andre ting når det kommer til historie og tematikk. Og det er nettopp dette som gjør flere spill til det de er.

Tror du Fallout kunne vert lagd uten å kjenne til problematikk rundt samfunn? Tror du historien til fallout kunne vert skapt uten å kjenne til sentrale elementer av historiefortelling?

Du kan gjerne gå i en drømmeverden å tro at du ikke trenger disse tingene fordi du skal jo tross alt bare programmere. Men som ved alt annet i yrkeslivet så ansetter man folk som kan bidra på flere områder. Med andre ord en som kan du satse fletta di på at en programmerer som kan disse tingene får jobben før deg.
Jeg er både enig og uenig. Jeg synes det skulle vært åpent for mer spesialisering på allmenn linja på VGS. Altså, gitt oss muligheten til mer fordypning i feks matte, fysikk eller kjemi. Samtidig så er jeg veldig enig i at fag som historie og religion er en del av allmennutdanningen. Ikke fordi man nødvendigvis skal få bruk for det, men fordi jeg mener at alle ungdom bør ha en god forståelse ovenfor de store verdensreligionene, både fra et utenfra og et innenfra perspektiv. Jeg synes også at alle bør vite endel om hvordan Norge, Europa, og verden ble som den ble. Hvilke historiske hendelser, og hvilke politiske ideologier og historiske personer som har formet verden slik den er idag.

Og trust me, hvis man ikke klarer å dra seg gjennom et år med religion og historie så kommer man heller ikke til å orke alle de tilsynelatende unødvendige fagene på univeristetet. Feks ex.phil.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Det handler hovedsaklig om at de som har spesialisert seg gjennom 4 år i et fag ikke kommer inn på en skole der det faget står i hovedfokus. Imens allmenn faglige elver kommer rett inn uten noe som helst kunnskap om faget nesten.
Vis hele sitatet...
Nåvel, syns du undervurderer disse kunnskapsløse allmennelevene litt vel mye. En som går studiespesialisering kan ha opptil 20 timer med forskjellige realfag i uken gjennom løpet, vil tørre å påstå mange stiller vel så sterkt som yrkesfaglige på den teoretiske siden.
Hva med å gå teknisk fagskole da? Da behøver du ikke gjennomføre påbygg, og du får en teritær-utdanning. Enig i at noen fag og emner kan virke totalt meningsløse, men mesteparten er ting som man får bruk for senere i livet under f.eks. et finere middagselskap.
Sist endret av Flexxnes; 1. juni 2011 kl. 19:15.
Har det litt på samme måte.
Mangler Norsk Muntlig for å ha generell studikompetanse, som jeg selvsagt trenger for å studere noe uansett.
Har gått folkehøgskole, 2 år media og fagskole.
Om jeg vil studere FOTO og journalistikk trenger jeg vel faen ikke Norsk muntlig?
Kan jo prate det, er ikke det nok? Hvorfor er det nødvendig at jeg skal kunne alle de forskjellige literære epokene, sjangre, 100 forskjellige dialekter, analysere dikt og kunne det meste om de mest kjente norske forfatterne, og de litt så ukjente, bare fordi de er spesielle.

Og hvorfor skal jeg STRYKES, bare fordi jeg ikke forteller sensor det de vil høre?
Holder det ikke at jeg åpner kjeften og uttrykker settninger i form av NORSK?
Bare fordi jeg ikke er veldig flink til å formulere meg muntlig, og fordi jeg tenker halvparten av det som kommer ut, betyr ikke at jeg ikke _kan_ prate.

Jeg hater det norske skolesystemet. og sensore som tror de er mektige.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Har det litt på samme måte.
Mangler Norsk Muntlig for å ha generell studikompetanse, som jeg selvsagt trenger for å studere noe uansett.
Har gått folkehøgskole, 2 år media og fagskole.
Om jeg vil studere FOTO og journalistikk trenger jeg vel faen ikke Norsk muntlig?
Kan jo prate det, er ikke det nok? Hvorfor er det nødvendig at jeg skal kunne alle de forskjellige literære epokene, sjangre, 100 forskjellige dialekter, analysere dikt og kunne det meste om de mest kjente norske forfatterne, og de litt så ukjente, bare fordi de er spesielle.

Og hvorfor skal jeg STRYKES, bare fordi jeg ikke forteller sensor det de vil høre?
Holder det ikke at jeg åpner kjeften og uttrykker settninger i form av NORSK?
Bare fordi jeg ikke er veldig flink til å formulere meg muntlig, og fordi jeg tenker halvparten av det som kommer ut, betyr ikke at jeg ikke _kan_ prate.

Jeg hater det norske skolesystemet. og sensore som tror de er mektige.
Vis hele sitatet...
Jo, så absolutt. Vi trenger ikke fler journalister av VG's kaliber.
Sitat av murloc Vis innlegg
Hvis du skal lage spill så er det en UTROLIG stor fordel å kunne forskjellige aspekter ved både historie og religion. En stor mengde spill bygger på nettopp dette og andre ting når det kommer til historie og tematikk. Og det er nettopp dette som gjør flere spill til det de er.

Tror du Fallout kunne vert lagd uten å kjenne til problematikk rundt samfunn? Tror du historien til fallout kunne vert skapt uten å kjenne til sentrale elementer av historiefortelling?

Du kan gjerne gå i en drømmeverden å tro at du ikke trenger disse tingene fordi du skal jo tross alt bare programmere. Men som ved alt annet i yrkeslivet så ansetter man folk som kan bidra på flere områder. Med andre ord en som kan du satse fletta di på at en programmerer som kan disse tingene får jobben før deg.
Vis hele sitatet...
For det første så skal jeg ikke bli spilldesigner, for det andre så er det ikke bare idioter som stryker på historieeksamen, jeg kan faktisk litt historie, jeg er bare ikke interessert i noen fordypning fordi jeg skal ikke bli historiker.

Jeg gjentar det bare: Jeg liker ikke historie, det kan selvfølgelig gjøre meg dårligere innen visse felt, men sånn er det. Blir litt som å gi en rullestolbruker kjeft fordi han har mindre sjanse for å bli ansatt som politi.
Sitat av brsbent Vis innlegg
Jo, så absolutt. Vi trenger ikke fler journalister av VG's kaliber.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at man bør ha gode norsk-kunnskaper for å bli journalist.
Men nå er det i hovedsak Foto-journalistikk på UiO jeg vil inn på.
Norsk-muntlig fokuserer uansett på for mye unødvendig svada.
Har samme problem, går nå 3d-spilldesign men etter neste år må jeg ta op allmen for å kunne fortsette -_-
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg ser at man bør ha gode norsk-kunnskaper for å bli journalist.
Men nå er det i hovedsak Foto-journalistikk på UiO jeg vil inn på.
Norsk-muntlig fokuserer uansett på for mye unødvendig svada.
Vis hele sitatet...
Lykke til med ex.phil. hvis du kommer inn på UiO!
Ps. sensorer er mektige.
Det jeg ser går igjen her som irriterer meg er at noen folk her mener at de lærer mer relevant kunnskap fra allmennfag enn de tunge teoretiske yrkets linjene som Elektronikk, Kjemi og Prosess og Laboratoriefag. Innen ingeniør skolene for akkurat de fagene skal jeg love deg at de har lært mye, mye mere relevant matte, fysikk og teori som angår nettopp de fagene.

Vi har lærere som er ingeniører eller høyere allerede på videregående trin og med lang erfaring fra industrien som regel. Nesten alle timene er teori, og vi bruker tyngre bøker en hva allmenn bruker. Sorry tror ikke de 5 timene i uka med fysikk med 30 elever slår den fysikken vi har hatt 10 timer i uka med 15 elever og en god lærer. Den er sikkert god nok men ikke bedre.

Og jeg vil nesten ikke begynne på læretiden. Det er så mange forskjellige plasser du kan ende opp, men jeg lærte hvertfall utrolig mye. Og innsatsen og arbeidsvilje du trenger for å overleve i den ekte arbeids verden lærer du godt med veiledere som følger deg opp på det teoretiske, de legger opp til prøver og seminarer. Og fagprøven er veldig tung. 2 studiepoeng! HALO 4 år takk skal du ha. Her er det noe som stemmer ikke sant.

Vet jeg er sta men jeg mener virkelig at vi bør få komme inn på de SPESIFIKKE fagene vi har valgt. Jeg mener ikke at vi skal kunne komme inn på noen andre skoler. Det er bullshit at vi må ha generell studiekompetanse. punktum finale !!

Mange som har gått allmenn tar seg tydeligvis nær av å lese dette. Hvorfor skal liksom de som gikk borte på der ved mekken og snekker faga få komme inn på høyskolene. Patetisk, dere vet ikke hva dere prater om.

Flexxxnes: Ja vi som er på gølvet kan jo ikke spise middag som dere aristokrater ! haha satt det litt på spissen her, men det er jo moro.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Mange som har gått allmenn tar seg tydeligvis nær av å lese dette. Hvorfor skal liksom de som gikk borte på der ved mekken og snekker faga få komme inn på høyskolene. Patetisk, dere vet ikke hva dere prater om.
Vis hele sitatet...
Det virker jo egentlig som du burde feie for egen dør - du er desidert den som fremstår som mest provosert over dette her, og du kommer med antagelser om allmenn i det brede og det lange uten å ha gått der.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det virker jo egentlig som du burde feie for egen dør - du er desidert den som fremstår som mest provosert over dette her, og du kommer med antagelser om allmenn i det brede og det lange uten å ha gått der.
Vis hele sitatet...
Det er det ingen tvil om mann. Det siste jeg skrev der var mest for å provosere og for å lage diskusjon men jeg tror det er et hint av sannhet i det.

Mange andre her gjør jo nettopp det samme. Gjør brede antagelser om at de som har gått disse spesifikke linjene jeg nevner er mindre teoretisk anlagt en hva de selv har gått. De har jo heller ikke gått vår vei. Ikke sant?

Jeg har hvertfall mange venner som har snakket om hvordan det er på allmenn og jeg er på ingen måte overbevist. Det er sikkert mange som går der og velger å spesialisere seg innen de tyngre fagene som angår ingeniør linjene direkte og det er bare helt supert. De burde få ekstra poeng og større sjanse for å komme inn på nettopp de linjene. Men alle gjør ikke det. De half-asser seg igjennom alle de kjedelige fagene, tar noe spesiell matte og kommer rett inn. Men vi som har jobbet med det i 4 år allerede har ikke den rettigheten, vi må gjennom alt de måtte gjennom i till leg.
Sist endret av Shantibaba; 1. juni 2011 kl. 22:26.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Det jeg ser går igjen her som irriterer meg er at noen folk her mener at de lærer mer relevant kunnskap fra allmennfag enn de tunge teoretiske yrkets linjene som Elektronikk, Kjemi og Prosess og Laboratoriefag. Innen ingeniør skolene for akkurat de fagene skal jeg love deg at de har lært mye, mye mere relevant matte, fysikk og teori som angår nettopp de fagene.

Vi har lærere som er ingeniører eller høyere allerede på videregående trin og med lang erfaring fra industrien som regel. Nesten alle timene er teori, og vi bruker tyngre bøker en hva allmenn bruker. Sorry tror ikke de 5 timene i uka med fysikk med 30 elever slår den fysikken vi har hatt 10 timer i uka med 15 elever og en god lærer. Den er sikkert god nok men ikke bedre.
Vis hele sitatet...
Javel, får vel bare starte et sted her. "De tunge teoretiske yrke(t?)slinjene" der du tydeligvis har lært mye matte, ja. Så da kan du vel integrering, og differensialer? (Som forresten er svært sentralt i de fleste ingeniørfag, inkl. kjemi.)

Og dere har ingeniører som lærere på videregående. Imponerende, eller er det? Ingeniør = 3 åring utdannelse. Lekor = 5 åring utdannelse. Du må være lektor for å ha fast ansettelse som lærer på almen videregående.

Og nei, det som irriterer meg er ikke at du snakker drit om almen vgs. Men heller at du rett og slett ikke har peiling på hva en ingeniørutdannelse går ut på! Laboranter er ikke eksperter på annnet enn å stå på et laboratorium. Og etter det ender det brått.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Det jeg ser går igjen her som irriterer meg er at noen folk her mener at de lærer mer relevant kunnskap fra allmennfag enn de tunge teoretiske yrkets linjene som Elektronikk, Kjemi og Prosess og Laboratoriefag. Innen ingeniør skolene for akkurat de fagene skal jeg love deg at de har lært mye, mye mere relevant matte, fysikk og teori som angår nettopp de fagene.
Vis hele sitatet...
Orsak? Teoretisk tynge yrkeslinjer? Elektro? Kjemi og prosess? Kødder du med meg? Har du vore borti grunnleggande integralrekning på yrkesfag? Har du vore borti grunnleggande derivasjon? Har du konsept om imaginære tal frå yrkesfag? Eg vil påstå at eg var suveren ener i klassa på yrkesfag på matematikk, men eg tok ikkje samanhengen mellom reaktive effekter og imaginære tal før eg tok forkurs i matematikk - som var matematikk på totalt anna nivå enn det jallet som er på yrkesfag. Og ja - eg tok matematikk som valfag i tillegg.
Sitat av Shantibaba Vis innlegg
Vi har lærere som er ingeniører eller høyere allerede på videregående trin og med lang erfaring fra industrien som regel. Nesten alle timene er teori, og vi bruker tyngre bøker en hva allmenn bruker. Sorry tror ikke de 5 timene i uka med fysikk med 30 elever slår den fysikken vi har hatt 10 timer i uka med 15 elever og en god lærer. Den er sikkert god nok men ikke bedre.
Vis hele sitatet...
Så da har du kunnskaper til å forklare i grove trekk korleis du kan bruke E=mc^2 til å rekne ut energien i kjernefysisk spalting? Eller forklare dobbeltspalteksprimentet? Eller rekne ut friksjonen ein kloss har mot underlaget på grunnlag av hellinga på skråplanet?

Nei, beklager. Men du veit faktisk ikkje kva faga 2FY og 3FY inneber. Eg gjekk elektro grunnkurs og VK1 elektronikk, og vil like fullt påstå eg lærte meir om fysikken bak elektronikk av 2FY/3FY (i form av forkurs) enn av to år på vgs.

Så eg trur du har feil inntrykk av almenfag. Dømmer du kanskje på grunnlag av dei som tar lettaste utveg, og ikkje dei som har spesiell studiekompetanse? Ikkje at eg hevder spesiell studiekompetanse er spesielt vanskeleg å oppnå, men teoretisk nivå er milelangt over det du har på yrkesfag.