Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 6435
Er ikke småpenger du sitter på her. La oss si en volvo v70 koster rundt 400,000,-. Dette beløpet får du utbetalt 4 ganger i året, i 3 år. Dette blir en svimlende sum på nærmere 5,000,000(4,800,000 eksakt).

Som nevnt av flere før meg, ville jeg investert i sentrale eiendommer og leid ut, og sette noe av til studier. Ellers ville jeg lagt av en liten slant som du kan bruke på å kose deg Lykke til videre, you rat bastard!
Bare jeg som synes det er upassende med kommentarer som "you rat bastard", i en slik tråd?
Fyren har mistet nær familie, tar på seg en viktig oppgave og vil hjelpe folk.

That's it.
Jeg er med og driver et arbeid der vi hver onsdag lager middag som et tilbud for Bergens narkomane. De får komme mellom 6 og 9 og få noe varmt å spise. I tillegg til dette ønsker jeg å bygge opp et lager av ting som vi kan gi dem. Varme klær, poser med mat til uken som kommer o.l.

Et bidrag fra din stiftelse kunne hjulpet mange av Bergens narkomane, og jeg sender gjerne en søknad, om du opererer slik.

Forøvrig synes jeg atomet er inne på noe. Prøv å overbevis advokaten om å få sette pengene på bok, og hvert år dele ut rentene på dette. 5% rente gir jo 300 000 hvert år (gitt at det er 6 mill du har). Dette er ganske vanlig, og beløp på 300 000 er lettere å dele ut, og lettere å hindre i at bare går inn i pengesluket til diverse organisasjoner.

Er det noen begrensninger på landegrenser i denne stiftelsen? Hvis ikke er kvartalbeløp på 500 000 tilstrekkelig til å bygge skoler/barnehjem i u-land. Slike prosjekter støtter i hvertfall jeg veldig, og er kanskje en av de viktigste bidrag i å hjelpe disse landene å utvikle seg.

Sitat av carbas Vis innlegg
Jeg tror liksom kanskje noe nyskapende? Gründervirksomhet osv, men hvor finner man det?
Vis hele sitatet...
Stikkordet du leter etter er "sosialt entreprenørskap". Dette er gründervirksomhet som har til formål å "gjøre verden bedre". Det å starte virksomheter som jobber for gode formål er jo noe å støtte, men jeg er veldig skeptisk til at disse pengene fra din bestefar skal hastes inn i slike prosjekter, så her må du gjøre en jobb. Husk at gründere ikke er folk som vil ha støttepenger, men investeringer - så du kan faktisk gi noen 200 000, og forvente å få dem tilbake med renter. Det kan være at stiftelsen til din bestefar ikke godtar slik behandling av pengene, men det er jo verd å høre.

Det finnes imidlertid mange konferanser og presentasjoner innen emner "sosialt entreprenørskap" (mange grupper på facebook også, du som er ung). Ta kontakt med lederen for disse konferansene og si at du er en investor som ønsker å se på de forskjellige presenterte prosjektene. Du vil garantert få komme inn gratis på disse konferansene. Den verden der (gründerverden altså) er slik at om du som investor er interessert, kan du bare be om et møte med gründeren, og han vil komme og holde presentasjonen for deg. Dette betyr at det er en verden hvor du ikke trenger å gjøre så mye oppsøkende arbeid, men heller være litt tilbakelent og heller bruke krefter for å bestemme hva du mener er formål din bestefar ville gitt penger til/investert i.
Mikrolån
Du vil få muligheten selv til å reise hvor enn du bestemmer deg for å investere. du vil kunne skape verdier for ett helt samfunn, og over lang tid da du får betalt pengene med renter, som du igjen låner bort til en ny investering.
http://no.wikipedia.org/wiki/Mikrofinans
Matthisen sier mye fornuftig. Se om du ikke kan investere pengene i fond, og gi det årlige overskudd til veldedighet, da det er enklere å dele ut flere mindre summer. Jeg ville valgt å støtte:
a) Arbeid for utdanning og helse i u-land.
Finnes ikke, i alle fall i mine øyne, et mer fornuftig og godt formål
b) Gode gründerprosjekter i oppstartsfasen.
Mange gode ideer der ute som trenger en slant for å realisere drømmene sine.
c) Lokale formål (idrettslag, suppekjøkken, interesseorganisasjoner)
Veldig fint å kunne se med egne øyne hva pengene har gjort. Dette kan også få deg til å bli involvert, engasjert og interessert i hva enn du støtter. Tipper Matthisen kan skrive under på at hans engasjement også har vært givende for han selv.
Sitat av Emptyy Vis innlegg
b) Gode gründerprosjekter i oppstartsfasen.
Mange gode ideer der ute som trenger en slant for å realisere drømmene sine..
Vis hele sitatet...
Tror det blir feil å skulle gå inn i såkorn-/venturekapitalbransjen. Dette er noe som jeg tror kommer langt utenfor det din bestefar hadde i tankene.

Selv har jeg gått gründerskolen og studerer innovasjon og entreprenørskap, og når jeg selv skal starte virksomhet så hadde det ikke vært å forakte å få enkle angel-penger fra en kar som trådstarter. Men det blir helt feil. Det er ikke slik jeg ville brukt pengene selv, og vil råde deg til å styre unna dette. Ja, det er veldig "i vinden" å skulle bidra til nyskapning, men markedet styrer seg selv, og alle "snille penger" forsvinner bare i sluket sammen med resten. For å faktisk gjøre investeringene levedyktige og kunne håpe på en tilbakebetalt investering må du nærmest være bransjeekspert for hver eneste investering du gjør, og folk som jobber med dette har en veldig vanskelig jobb. Dette er ikke noe for amatører, for amatørene mister bare pengene sine i dette spillet.
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Støttekonto Joshua
9365.16.62700
(Landkreditt bank)

Støttekonto Tjostolv
2938.12.48060
(Vegårshei Sparebank)

http://freefrenchandmoland.com/

Doner litt penger der. Det er hvertfall en god sak, få de hjem.
Vis hele sitatet...
Du kødder nå?

Ikke sløs bort pengene på å fri kriminelle fra fengsel da.

Rettelse: Jeg er jo enig i at de bør komme og få straffen sin i Norge, om det er det saken dreier seg om, men ikke at de skal gå fri.