Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 5545
Min far er ganske full (som vanlig) og virker truende til å ville kjøre rundt i bilen, og jeg lurer på om det er noen måte å desarmere en bil på. For. eks. en enkel måte å koble fra batteriet, eller lignende. Jeg har absolutt ikke peiling på bil, men håper noen av dere har noen tips til hva jeg kan gjøre for å forhindre at han kjører.

Har prøvd å snakke vett i skallen hans, men jeg tror de fleste med en lignende far vet hvordan det gikk. Jeg er egentlig mest redd for at han skal kjøre på noen unger eller noe, så jeg håper noen har noen tips til hva jeg kan gjøre med bilen for å gjøre den midlertidig ukjørbar. (Min mor er på ferie en ukes tid).
Kobl ut batteriet hans, det er ganske enkelt
hva med å ta nøkkelen? så mye burde du kunne om bil

eller så kan du jo koble ut batteri, starter, tennplugger osv. For å koble av batteriet finner du bare en fastnøkkel med riktig størrelse, så kobler du ut den ene polen.

Bra at du passer på forresten, KP for det.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Avhengig av hva slags bil det er, finnes det jo mange triks. Er forøvrig ganske lett å se at batteripolen er skrudd av, hvis han skulle finne på å løfte på på panseret. Koble ut motorstyringa eller fjerne releet til bensinpumpa.
er han full nok, er det nok enklest å bare koble ut batteriet, så aner han ingenting sikkert:P ta nøkkelen gjerne, så kan han lete litt rundt.. hehe. eller jekke opp bilen og skru av det ene dekket :P
Sitat av hermanoo90 Vis innlegg
eller jekke opp bilen og skru av det ene dekket :P
Vis hele sitatet...
Hahaha! Han er full nok, ja, så prøvde å koble ut batteriet. Regner med det blir buss på han i nærmeste fremtid. Mohaha!
Du kan alltids sette på fulltlysene, så tappes batteriet i løpet av relativt kort tid. Et annet alternativ er å dra ut noen av pluggene til fordeleren og legge i mellom papp, eller noe tilsvarende, slik at det ikke blir elektrisk kontakt.
KP til deg som passer på !!

Hvor gammel er du?
Veldig bra at du tar ansvar, KP til deg
Jeg er 22 og bor egentlig bare hjemme midlertidig. Men det er ikke særlig gøy å se fattern gjøre seg klar for å kjøre til byen med selvtilliten på topp, mens han sliter med å å få på seg skoene skikkelig...
Skjønner at det kan være veldig ubehagelig å gjøre slik mot sin egen familie, men har du vurdert å ringe politiet slik at de kan stoppe han på veien og foreta en promillekontroll? Da vil han sannsynligvis bli fratatt førerkortet for en periode, slik at han ikke får fyllekjørt igjen på en stund. Med tanke på de mulige konsekvensene av fyllekjøring, så synes jeg dette er noe du burde vurdere. At han mister førerkortet midlertidig og får en bot kan i seg selv være positivt, og spesielt med tanke på at han plutselig kan kjøre over et barn hvis han fortsetter slik.

Veldig bra at du gjør noe for å stoppe han, både for andres og hans egen skyld
Sist endret av Provo; 29. mai 2010 kl. 14:20.
Det enklaste och snabbaste utan att behöva verktyg är att ta kablarna mellan fördelarlocket och tändstiften
Sitat av caan Vis innlegg
Det enklaste och snabbaste utan att behöva verktyg är att ta kablarna mellan fördelarlocket och tändstiften
Vis hele sitatet...
Meget morsomt å måtte dra på verksted etterpå for å få de på rett plass igjen..

Dessuten er det ikke alle biler som har fordeler lokk og plugger.
Sitat av Provo Vis innlegg
Skjønner at det kan være veldig ubehagelig å gjøre slik mot sin egen familie, men har du vurdert å ringe politiet slik at de kan stoppe han på veien og foreta en promillekontroll? Da vil han sannsynligvis bli fratatt førerkortet for en periode, slik at han ikke får fyllekjørt igjen på en stund. Med tanke på de mulige konsekvensene av fyllekjøring, så synes jeg dette er noe du burde vurdere. At han mister førerkortet midlertidig og får en bot kan i seg selv være positivt, og spesielt med tanke på at han plutselig kan kjøre over et barn hvis han fortsetter slik.

Veldig bra at du gjør noe for å stoppe han, både for andres og hans egen skyld
Vis hele sitatet...
Det har jeg prøvd før, gitt. Og det funket ikke så bra. Har eksempler på folk som har fulgt etter innbruddstyver i bil, men har fått beskjed om at politiet ikke har kapasitet, så han måtte enten gi opp, eller gjøre politiets jobb, så langt det var mulig. Bor i en liten bygd hvor fyllekjøring er det "minste problemet" og de fleste gjør det hver helg uansett.

Men jeg har i det minste spolert jobben som taxisjåfør for min far. Synes det var for jævlig at han skulle kjøre rundt på skoleunger med over 2 i promille. Skulle bare ønske det var blitt registrert av politiet da, så vi hadde vært ferdig med det problemet nå.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Da vil han sannsynligvis bli fratatt førerkortet for en periode, slik at han ikke får fyllekjørt igjen på en stund.
Vis hele sitatet...
Rent straffemessig så er det "like ulovlig" om ikke verre å kjøre beruset, enn å kjøre uten førerkortet. Og når man først kjører i fylla, så har jeg ikke inntrykk av at det betyr så veldig mye om man har lappen eller ikke.. Bilen går jo på bensin, ikke på førerkort.
Tviler på at det å miste lappen vil hindre en som er ivrig på å kjøre i fylle til å kjøre uansett.. Jeg kjenner en som mista lappen for fyllekjøring men var alikavel på veien dagen etterpå fullere enn dagen før.

Eneste måten du kan stoppe han på er å ta bilen! ta nøkkler, ta ut bateriet, tøm tanken, vær oppfinsom:P Fyllekjøring er både farlig for han og alle andre..

ei litta kp til deg som passer på
Husk å skru på samtlige setevarmere samt bakrutevarmer i tillegg til lysene som tidligere foreslått.. Varme drar mye strøm, og så blir det litt flauere når han må lade batteriet og blir usikker på om det er hans egen skyld eller andres
Gjør som Insane sier, rett og slett ta bilen og parker den laaangt unna(få en med lappen til å gjøre det om du ikke har)
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Rent straffemessig så er det "like ulovlig" om ikke verre å kjøre beruset, enn å kjøre uten førerkortet. Og når man først kjører i fylla, så har jeg ikke inntrykk av at det betyr så veldig mye om man har lappen eller ikke.. Bilen går jo på bensin, ikke på førerkort.
Vis hele sitatet...
Jeg tror mange gradvis desensitiviserer seg mot fyllekjøring ved at man starter i det små, også går det bra hver gang. Når konsekvensene kommer, derimot, og man ender med kraftig bot, fratatt førerkort og en visshet om at det sannsynligvis blir straffet hardere neste gang — spesielt hvis man i tillegg kjører med fratatt førerkort — får man nok en aldri så liten "reality check".

Det er neppe slik at de fleste som fyllekjører har en kronisk rebell-tankegang om at de gjør akkurat hva de vil, og snuten bare kan ta seg ei bolle. Som regel er det snakk om en dårlig vurdering hvor de anser sine egne evner der og da som gode nok, og risikoen som lav nok, til å kjøre bil, men når man tidligere har blitt tatt så anser man risikoen som mye høyere. De fleste som blir tatt i fartskontroll holder fartsgrensen i relativt lang tid etterpå, selv om sannsynligheten for å bli tatt per biltur ikke har økt — det er bare et resultat av primitiv betinget læring.

En siste ting er jo at denne personen tydeligvis er taxisjåfør. Ved å miste lappen mister han vel midlertidig løyve og inntekt, og ved å utfordre skjebnen ved å ytterligere kjøre ulovlig risikerer han å miste muligheten til å kjøre taxi for enda lenger tid, om ikke for alltid. Konsekvensene er potensielt store, og det er strengt tatt konsekvenser man lærer av. Å koble ut batteriet hindrer han kanskje i å kjøre i dag, men hva med resten av året?
Sitat av Leiha Vis innlegg
Meget morsomt å måtte dra på verksted etterpå for å få de på rett plass igjen..

Dessuten er det ikke alle biler som har fordeler lokk og plugger.
Vis hele sitatet...
Det är ju inte spesielt svårt att få dom på rätt plats. Går ju faktiskt att se vart dom satt.Går ju att koppla ut täningsmodulen ganska lätt oxo
Tøm dekkene for luft og stapp en potet så langt opp i eksos anlegget du klarer.
om du vil at han skal bli tatt så kan du jo skru eksosrøret av manifoilen.
Om du bare ser under bilen og følger eksosrøret mot motoren og kobler det av så nært du kommer så funker det.

Dette vil lage ett helvetes leven og vil tiltrekke seg alt som finnes av oppmerksomhet i mils omkrets.

Gjør alt på en gang, koble ut ledningene til tennpluggene, koble fra batteri, ta av hjulene, koble fra eksosen, ta nøklene, skru av eksosen. Alt dette er enkelt og fikse igjen om det skulle være nødvendig.
Er vell ikke så lurt å demontere bilen tenk når han ikke er full
Sitat av HomerJay666 Vis innlegg
Min far er ganske full (som vanlig) og virker truende til å ville kjøre rundt i bilen, og jeg lurer på om det er noen måte å desarmere en bil på. For. eks. en enkel måte å koble fra batteriet, eller lignende. Jeg har absolutt ikke peiling på bil, men håper noen av dere har noen tips til hva jeg kan gjøre for å forhindre at han kjører.

Har prøvd å snakke vett i skallen hans, men jeg tror de fleste med en lignende far vet hvordan det gikk. Jeg er egentlig mest redd for at han skal kjøre på noen unger eller noe, så jeg håper noen har noen tips til hva jeg kan gjøre med bilen for å gjøre den midlertidig ukjørbar. (Min mor er på ferie en ukes tid).
Vis hele sitatet...
Hva slags bil er det snakk om? modell og merke trengs for ett godt svar.Foresten er det kjempe att du er såppas voksen og tar ansvar midt oppe i dette
Hvorfor maser dere om at han skal demontere halve bilen? Skru av eksosanlegget? Frieksos på biler bråker ikke mye uansett... Og politiet driter i det. Jeg har kjørt på moped på fri eksos. DET bråker!!! Kjørte forbi politiet også.
En bil har et gj.snitts turtall på 2500 RPM ved vanlig kjøring. På mopeder har du turtall opp mot 11000RPM. Du kan tenke deg forskjellen...

Det letteste er å koble av batteriet, men det kan lage problemer. På mamma sin bil er det startsperre, der du må ha en slags kode for å få starte bilen ved strømbrudd. Stereoanlegg kan låse seg osv.
Hvis dette er en bil før 2000 ville jeg tatt batteriet. MEn ikke ta batteriet fysisk ut av bilen. Bare gjør sånn at alt ser ut som det er bra. Pakk ene polen på batteriet inn i folie eller noe, så blir det ikke kontakt om ledningen er på.

Noe annet du kan gjøre er å gjemme/stjele nøkkelen hans. Dette forhinder at han i det heletatt kommer seg inn i bilen. Kan være like greit å ta nøkkelen.

Har du lappen? Parker bilen i en venn sin garasje. Og lukk porten.

Og til slutt vil jeg si at det er bra at du passer på! Fyllekjøring er livsfarlig!
Forresten: Ta av MINUS-polen av batteriet! den lednignen som ikke er rød som oftest..
dette hvis du går for å koble av batteriet.
Ellers kan du ta ut tennpluggene, dette er jo en del mer jobb da, men effektivt.
Sitat av moret Vis innlegg
Forresten: Ta av MINUS-polen av batteriet! den lednignen som ikke er rød som oftest..
dette hvis du går for å koble av batteriet.
Ellers kan du ta ut tennpluggene, dette er jo en del mer jobb da, men effektivt.
Vis hele sitatet...
Når du sier ta ut tennpluggene, så ville jeg ikke gjort det, men heller nappe av plugghettene på alle tennpluggene. Ikke på fordeleren, da det lett blir rot med å få de på på rett sted, og da fyrer den feil.

Napp ar pluggledningene, og la de henge vedsiden av pluggene.
Gi han en killevink så han besvimer.
jokzies, du får vel ta fra han nøklene, eller kanskje du kan kjøre han til byn, og hente han?
Bare fra egen erfaring, vist fulle folk skal på byn, så SKAL de som regel på byn, så slipper du kanskje kranglingen og hylingen når han finner ut at bilen ikke starter eller at du har tatt nøklene liksom :P
Eller du kan finne en eller annen nabos garasje og sette bilen der for natten når han ikke ser på
Hvis det er snakk om en eldre bensinbil,skru av fordeler lokk der pluggledningene kommer i fra.Ta så og å skru av roteren som sitter på akselen,kan se ut som en t eller på noen er den rund med en leder fra midten som går ut.Denne er gjerne litt brent i enden.Skru på lokket igjenn og forhåpnteligvis finner ikke din far ut av dette.
mener å huske at om han ble tatt for fyllekjøring med mer en 0.5 i promille 2 ganger iløpet av 3 eller 5 år så mister han rett til førerkort for alltid. (har ikke tid til å finne fram loven på lovdata atm, er på tur på jobb.)
Så ville heller parkert bilen langt unna , hjemme til en kompis av deg eller noe sånt.
Tror ikke politiet tar det så hardt om du forklarer hvorfor, (dersom du ikke har lappen that is.) dersom det ikke er alt for langt unna da
lykke til
Du bør ikke koble fra batteriet. HVIS han skjønner hva som er feil og kobler til batteriet igjen, men ikke gjør det sikkelig, kan han lett havne i grøfta, når batteriet plutslig blir koblet fra av seg selv. Det som skjer er at motoren stopper og alt av servoer slutter å virke. Bilen blir svært hard og vansklig å manøvrere. En full mann klarer ikke det. Litt avhengig av biltype og hvor mye du forstår om bilen, er det tryggeste og mest vanlige å fjerne rotoren. Den finner du under fordeler lokket (hvis bilen har). Alternativt kan du koble fra en av to ledninger som går til coilen. Coilen finner du ved å følge ledningen fra fordelerlokket. Hvis det er en helt ny bil eller du ikke skjønner foran og bak på bilen, er det best å ikke gjøre noe. Men prioriter å ringe politiet. Da redder du kanskje et liv.
sette en sånn mellom batteriet og alt det andre(husk å skjule den)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Eller du kan investere i en blåsetester til bil, føreren kan ikke starte bilen før han har blåst i en alkotester. De fleste verksteder til din biltype kan skaffe dette, koster dog litt, men kan være svæært nyttig.
Bra at du passer på!

Det enkleste er kanskje å ta ut en sikring, fjerne strømtilførsel til tennplugg eller blokkere eksosen?

Ett alternativ som krever litt mer er og snakke faren din (i edru tilstand) til og få instalert en såkalt "Ignition Interlock Device".

Dette vil kreve en blåsetest hver gang bilen skal startes.

Jeg vet ikke hva dette vil koste, eller om det er mulig å få tak i i Norge, men det høres ut som om dette problemet går utover hans egen og andres sikkerhet, i tillegg til jobb.. Så kan kanskje dette er en mulighet som bør vurderes?

Det er sikkert andre her som har mer kompetanse når det kommer til omfanget av et slikt instrument..

Edit: Dæven, det kom noen før meg :P
Sist endret av Znerk; 29. mai 2010 kl. 17:43.
Min mor "gjemte" bilen på togstasjonen før hun reiste, men han klarte å finne den igjen, så nå står den i oppkjørselen. Han kommer sannsynligvis ikke til å være edru nok til å gjøre noe særlig fornuftig, så jeg er vel ute etter noe som setter bilen midlertidig ute av drift, uten at er alt for mye stress å fikse det igjen.

Har allerede koblet ut batteriet, men noen her sa at det ikke var så lurt likevel? Får prøve å sette på lysene i natt da, kanskje. Det verste er egentlig at han mener selv han ikke har noe problem (selv om min mor har talt tomflasker til flere hundre tusen), og klarer fint å kjøre etter en halvliter sprit på styrten. Skulle ikke forundre meg om han kjørte tryggere når han drikker, enn når han er edru og skjelver som et espeløv. Alkohol er skumle greier! Når du plutselig får det sånn innpå deg, innser du at det ikke er så mye forskjell på en junkie e.l. (all respekt), og en alkoholiker.

For all del, ha det gøy, fest og lev i nuet, men ha samtidig et øye på forbruket Det er vel ingen som hadde valgt å ende opp som alkoholikere eller narkomane...
Sitat av jfeva Vis innlegg
Du bør ikke koble fra batteriet. HVIS han skjønner hva som er feil og kobler til batteriet igjen, men ikke gjør det sikkelig, kan han lett havne i grøfta, når batteriet plutslig blir koblet fra av seg selv. Det som skjer er at motoren stopper og alt av servoer slutter å virke. Bilen blir svært hard og vansklig å manøvrere. En full mann klarer ikke det. Litt avhengig av biltype og hvor mye du forstår om bilen, er det tryggeste og mest vanlige å fjerne rotoren. Den finner du under fordeler lokket (hvis bilen har). Alternativt kan du koble fra en av to ledninger som går til coilen. Coilen finner du ved å følge ledningen fra fordelerlokket. Hvis det er en helt ny bil eller du ikke skjønner foran og bak på bilen, er det best å ikke gjøre noe. Men prioriter å ringe politiet. Da redder du kanskje et liv.
Vis hele sitatet...
En bil kan da utmerket godt gå uten batteri når den først er i gang.
ta av fordelerlokket og ta ut rotoren. da er bilen umulig å starte og du må nesten være mekaniker for å finne det ut. gjort på 10 sek
Neutral Good
Mith's Avatar
Har dere garasje så lås inn bilen og knekk nøkkelen i låsen på garasjen. Da skjønner han kanskje alvoret når han blir edru nok til å bytte låsen. Relativt billig og idiotsikker løsning.
Evt. ta lufta ut av dekkene og informer han om at hvis han kjører så koster det han fire nye felger.
Sist endret av Mith; 29. mai 2010 kl. 18:22.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av HomerJay666 Vis innlegg
Har allerede koblet ut batteriet, men noen her sa at det ikke var så lurt likevel? Får prøve å sette på lysene i natt da, kanskje. Det verste er egentlig at han mener selv han ikke har noe problem (selv om min mor har talt tomflasker til flere hundre tusen), og klarer fint å kjøre etter en halvliter sprit på styrten. Skulle ikke forundre meg om han kjørte tryggere når han drikker, enn når han er edru og skjelver som et espeløv. Alkohol er skumle greier! Når du plutselig får det sånn innpå deg, innser du at det ikke er så mye forskjell på en junkie e.l. (all respekt), og en alkoholiker.
Vis hele sitatet...
Hva slags bil er det? Ta sikringen eller releet til bensinpumpa - eller noe annet for den saks skyld.
Enkleste blir vel å nappe ut tennkablene fra pluggene.. de sitter på rekke. Vanligvis 4 etter hverandre. De går ned i motorblokka. Bra å dra til de løsner..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Mye enklere å nape ut ledningen til coil/fordeler da, da det kun er 1 ledning. På eldre biler så er alle pluggkablene like lange, og er ikke så fint "satt opp" dermed kan man plugge feil kabel i feil tennplugg, og bilen fusker/ tenner ikke.
hør, ta og finn sikringsboksen i bilen. Er som oftest i enten i motorrommet mot torpedoveggen, eller i nærheten av rattstammen på førerplassen inne. Her napper du ut de kraftigste sikringene du finner, som oftest 15-20-25 eller 30 ampere. Da har værken startrele, bensinpumperele eller noe annet vitale deler strøm, og din far kan bare glemme kjøre en meter. Skulle likt se en bytte en bitteliten sikring i skamfylla enkelt, greit, og garantert effektivt. + du slipper å bli møkkete på hendene. Tar ca 30 sekunder og sette de tilbake på plass
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Hva slags bil er det? Ta sikringen eller releet til bensinpumpa - eller noe annet for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Er en mitsubishi Lancer, nyere enn 2005 etter hva jeg kan få ut av å se på bilen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
I lancer er det 3 sikringsbokser, 2 under panseret, en til venstre, og en til høyre, og en inni bilen, til høyre ved pedalene, bak et deksel.

Den største sikringsboksen under panseret inneholder de vitale sikringene, pumperele, start osv, troor det er den på høyre hånd om du åpner panseret.

Men ville heller tatt coil/fordeler ledning, kun 1 kabel, istedenfor å leke roulette med sikringer
Sist endret av Fleff; 29. mai 2010 kl. 19:57.
OK, hvor ligger coil/fordeler-ledningen? Under panseret?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
De ligger også under panseret

Hvis du vet hvor tennpluggene er, så følger du ledningene til dem, så kommer du til fordeleren, på bildet er det de 5 tappene til høyre det er kabler på, ta av den miderste, bare å dra litt fortsiktig i den

http://img.diytrade.com/cdimg/686088/5589605/0/1207562788/distributor.jpg
Tviler på at det er fordeler i en så ny bil. Pleier somregel å ha en coil pr.sylinder, eller en coil pr 2 sylindre. Så da funker ikke det. Da er det nok bedre å nappe ut sikringen til bensinpumpa, ecu eller andre vitale sikringer som nevnt over.
noen oppdatering på hvordan det gikk?