Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1184
Kjøpte denne rare lille saken på loppis og lurte bare på om noen her vet hva slags instrument det er. Den er av merket Framus, har åtte strenger og minner om en blanding av banjo og mandolin. Noen her som har sett lignende?
Du traff godt når du sier blanding av banjo og mandolin, mistenker dette kan være en Mando-Banjo:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mandolin-banjo

Legg merke til hva wikipedia mener de er verdt
Sist endret av Az0g; 9. mars 2010 kl. 15:47.
ossen er lyden? banjo lyd? ellers kan jeg spøre musikk læreren min, han sitter inne med mer info en noen andr jeg kjenner


edit, too late
Sist endret av Fluttershy; 9. mars 2010 kl. 15:47.
Dette er faktisk en mandolinbanjo fra den tyske produsenten Framus. De er ikke verdt noe særlig, dessverre.

Så at det var en blandingsrase hadde du helt rett i!

Edit.

Æsj, brukte for lang tid.
Sist endret av bronsky; 9. mars 2010 kl. 15:48.
Det er en banjolin. Vet ikke om det er det reelle begrepet, men folk bruker det. Man stemmer den som en mandolin, men lyden minner mye mer om banjo. Den stemmes GDAE, hvilket er opp-ned stemming av en vanlig 6-strengers gitar.

YouTube
Sist endret av dynamite; 9. mars 2010 kl. 15:49.
Ser ut som en 1970s Framus Tenor Banjo:

Sitat av dynamite Vis innlegg
Det er en banjolin. Vet ikke om det er det reelle begrepet, men folk bruker det. Man stemmer den som en mandolin, men lyden minner mye mer om banjo. Den stemmes GDAE, hvilket er opp-ned stemming av en vanlig 6-strengers gitar.

YouTube
Vis hele sitatet...
En banjolin har vel bare 4 strenger?

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Banjolin
Takker for alle svar! Morsom liten sak som må prøves ut