Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3180
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Hei,

som noen allerede vet, er vann i teorien ikke strømledende, om det er rent nok (deionisert eller destillert vann).

Vil det si, i teorien, om man hadde rent nok vann, at man ikke ville kunne kortslutte elektriske/elektroniske komponenter eller kretser med dette, slik at man f.eks kunne brukt det som kjøling (er klar over at det finnes andre bedre metoder og materialer, jeg bare brainstormer)?

Vil et slikt forsøk fungere i praksis, eller er det umulig å få det rent nok, la oss si, under ~100ppm forurensnet materiale..?

Åpner herved for spekulasjoner

somnium
Sist endret av somnium; 3. september 2009 kl. 17:16.
Det er nok veldig vanskelig å få det rent nok, men jada, det er fullstendig mulig. Vann er også en svært egnet kjølingsvæske siden den har svært høy varmekapasitet, høyt kokepunkt og er flytende ved romtemperatur. En bedre løsning er å isolere komponentene og så ha en metallisk radiator som kjøles av vannet - da øker du overflatearealet også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I det du senker metall i vatn vil du få løyst metallioner i det, og det vil begynne å lede bedre og bedre

3M har et par væsker som oppfører seg rimelig likt med vatn, som ikkje er leiande. Dei er basert på fluorkarboner, og går under navnet 3M Fluorinert.
Sist endret av vidarlo; 3. september 2009 kl. 18:18.
spit går vel an å bruke? ellers så går det vel an å bruke noe som heter "ELEKTRO CLEAN" det har samme konsistens som vann men er beregnet til å vaske kretskort og annen elektronikk.
Sitat av mac 11 Vis innlegg
spit går vel an å bruke? ellers så går det vel an å bruke noe som heter "ELEKTRO CLEAN" det har samme konsistens som vann men er beregnet til å vaske kretskort og annen elektronikk.
Vis hele sitatet...
Det aner meg at det kan bli problemer hvis det oppstår en ørliten lekkasje og en liten gnist, da de fleste elektrorenser er ekstremt brannfarlige. Det er bedre å få en liten vannskade på en komponent enn å sprenge hele dritten i lufta. De fleste elektrorenser har i tillegg en koketemperatur på -35 til -45*C
Kan vel godt bruke det til Kjøling

Man kan bruke mineralolje også, som i denne videoen.
Det har jeg selv testa, er utrolig gøy:P
Problemet er at når vannet blir reinere begynner det å virke "etsende" på komponentene. Man bruker høyrent vann til å etse komponenter. Så er spørsmålet om ledningsevnen avtar nok, før denne effekten inntrer.
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Kan vel godt bruke det til Kjøling

Man kan bruke mineralolje også, som i denne videoen.
Det har jeg selv testa, er utrolig gøy:P
Vis hele sitatet...
Genialt! Hvor kjøper man sånn olje?
Sitat av mikkello Vis innlegg
Genialt! Hvor kjøper man sånn olje?
Vis hele sitatet...
Husker ikke, men en kompis bestilte masse sånt for han skulle lage noe slikt, han fikk masse til overs, så hadde jeg et gammelt akvarium (15 liter) stående, nå har jeg 120 liters men det er fisker i det nå:P

[COLOR="Red"]EDIT[/COLOR]

Du får kjøpt det på nett her
Sist endret av Ondskap; 3. september 2009 kl. 19:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av randoom Vis innlegg
Problemet er at når vannet blir reinere begynner det å virke "etsende" på komponentene. Man bruker høyrent vann til å etse komponenter. Så er spørsmålet om ledningsevnen avtar nok, før denne effekten inntrer.
Vis hele sitatet...
øh... nå blander du vel ting litt sammen.
Sitat av atomet Vis innlegg
øh... nå blander du vel ting litt sammen.
Vis hele sitatet...
Hva da mener du?
at rent vann ikke etser
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om noen har en venn som jobber i industri el.l. kan de alltids spørre vedkomne om de kan nappe med en dunk transformatorolje fra jobb.

Eldre CPU'er (før 1+Ghz-æraen) lot seg faktisk kjøle med dette + kjøleribbe alene, uten vifter, gitt sine langt bedre termoregulerende egenskaper enn luft.
Om jeg skulle finne på å lage meg et slikt kabinett, hvilke muligheter har jeg med tanke på fisk som svømmer rundt skjermkortet mitt?
Sitat av tjobo Vis innlegg
Om jeg skulle finne på å lage meg et slikt kabinett, hvilke muligheter har jeg med tanke på fisk som svømmer rundt skjermkortet mitt?
Vis hele sitatet...
Fisk kan vel ikkje leve i olje eller destillert vatn, så dei sjansane er vel rimelig små

Du kan eventuelt bygge eit akvarium inn i Pc'en, men eg reknar med at det vert så lite at fisk ikkje vil trivast.
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Fisk kan vel ikkje leve i olje eller destillert vatn, så dei sjansane er vel rimelig små

Du kan eventuelt bygge eit akvarium inn i Pc'en, men eg reknar med at det vert så lite at fisk ikkje vil trivast.
Vis hele sitatet...
Ah ofcrs ;p My bad! Alltid drømt om en liten guppi som parer seg med cpu'en min En CP-guppi!
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Fisk kan vel ikkje leve i olje eller destillert vatn, så dei sjansane er vel rimelig små

Du kan eventuelt bygge eit akvarium inn i Pc'en, men eg reknar med at det vert så lite at fisk ikkje vil trivast.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett casemods med akvarium med fisk, amfibier, edderkopper og skorpioner, (ikke alle samtidig) og så lenge det er litt størrelse på tanken går det helt fint.