Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1340
Så nettopp på Discovery Channel, japanerne planlegger visstnok å bygge en ny by.
I havet.
Det skal ligne på en pyramide, og skal være over 1000 meter høy.

http://farm3.static.flickr.com/2319/2224181397_1dc43eb136.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d7/Try2004.gif

Hvorfor får vi ikke flere slike? Hvorfor har vi ikke bygd sånne fra før av?

Vi lever i 2009 og er kommet et stykke inn i teknologiens verden, det ville jo egentlig gagnet alle - menneskeheten å bygd sånne..
Såg den dokumentarer jeg også og er helt enig med deg. Vi har muligheten til og bygge slike monstrum uten problem med dagens teknologi.

Akkurat norge vil jeg ikke tro det er nødvendig og ha en pyramide by men, i asia ser jeg for meg att dette hadde vært supert.

(Var ikke det i japan den der skulle vær?)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Grunnen til at slike ikkje er bygd? Kvadratmeterprisen på dei blir høgare enn kvadratmeterprisen på tilsvarande plasser sjølv i tett befolka områder. I tillegg er det grønnforjævlig dyrt å bygge, så det krevst rimelig mykje cash for å ha baller til å begynne.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
"The ends justifies the means" er det vel noe som heter.
I en stadig mer tettbebodd verden trenger vi definitivt mere plass å bo på.
En slik pyramide kan romme flere mennesker enn vi har i hele Norge.
Tenk å byttet ut alle byene i Norge med èn slik en?

Her er det snakk om å utnytte plass.

I et stadig mer høyteknologisk samfunn mener jeg det er på sin plass å bygge et par av de der, ikke bare på grunn at den kan romme mange flere mennesker per kvadratkilometer enn normale bygninger gjør, men også fordi den presser teknologien til det ytterste.

Her er det snakk om å kombinere energi utvinnet fra alger (!!) og bølgekraft - noe som i seg selv, baner vei for enda flere teknologiske barrierer vi kan og må bryte.

Vi har ingenting å tape på det.
Utenom penger, som vi alle håper i framtiden er obsolete.
Planer om noe vil ikke si at de skal gjøre det. Jeg har hørt planer om at den lille byen jeg bor i, skal få fontene utenfor havna, taubane over byen, glassparaply over byen og et havneanlegg som ser ut som om det kom fra hodet til Giger. Ikke minst tunneler i hytt og pine. Har noe skjedd? Nope.

Det er godt mulig at jeg har det Illustrert Vitenskap bladet der jeg så de bildene (av pyramiden) der aller første gang... sånn omtrent for over 20 år siden.
jeg tror slike vil komme før eller siden. er vel bare snakk om å vente til regnestykke går opp. mange steder i asia vil jeg tro dette vil være lønnsomt om ikke mange år. leste en artikkel om at befolkningsveksten øker som bare det i asia, (afrika, asia og sør amerika.) og plassmangel er alerede et problem der.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Hvorfor får vi ikke flere slike? Hvorfor har vi ikke bygd sånne fra før av?

Vi lever i 2009 og er kommet et stykke inn i teknologiens verden, det ville jo egentlig gagnet alle - menneskeheten å bygd sånne..
Vis hele sitatet...
Grunnen sa dem jo i programmet: All teknologien er ikke på plass enda, men den er under utvikling.
Det er mye som må klaffe for å få istand et så massivt byggverk.

Det var forøvrig et meget interessant program, og jeg likte særlig roboten som lærte hvordan han kunne utføre oppgaver, ved bare å få noen enkle kommandoer + litt fysisk hjelp av et menneske (tenker da roboten som hjalp til å bære treplaten).
Dette og nanorørteknologi er nok det mest interessante i mine øyne, og ikke om man faktisk klarer å bygge pyramidene.

Etter å ha tenkt over litt, så lurer jeg litt på hvordan leddene satt sammen i den glasskuppelen, det så vi ikke noe særlig til (så ut som glasskuppelen var en del av den bærende konstruksjonen).
Og dersom de lange bærestengene møtes inni glasskuppelen så er det ikke så mye plass til slik "holdeplasser" som dem hadde tenkt seg?
Mulig jeg glemmer, eller ikke har fått med meg alt, men det så i alle fall slik ut.
Sist endret av Grimdoc; 13. august 2009 kl. 17:09. Grunn: typo
Så denne for en stund siden jeg også og har fasinert meg veldig av det, miljøvennelig er det pokker meg også:

Si at man har 1000 stk som skal bo inne i en sånn (det er maaange fler bare et eks.)
Se for deg hvor mye disse forrrurenser på et år.
De sa at de kun kom til å bruke 10% av den "dritten og forunsinga" de slapp ut på et år på å bygge den og bo der i 2 år!

Det er jo bare sjukt!
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
"The ends justifies the means" er det vel noe som heter.
I en stadig mer tettbebodd verden trenger vi definitivt mere plass å bo på.
En slik pyramide kan romme flere mennesker enn vi har i hele Norge.
Tenk å byttet ut alle byene i Norge med èn slik en?

Her er det snakk om å utnytte plass.
Vis hele sitatet...
Hvorfor argumenterer du bare ikke for at vi flytter hele Norges befolkning til Oslo? Det er jo godt med plass. Landet jeg bor i har 4.5 mill innbyggere fordelt på et areal litt større enn hovedstaden i Norge.

Det er nok kun enkelte land i Asia som vil ha nytte av å bygge slike pyramidebyer. Norge er alt for desentralisert til at det overhodet kan vurderes.