Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4706
Hei!
La oss si at jeg sitter i en bil som kolliderer i 80 KM/t.
Ting rundt meg flyr fremover i kollisjonen, og som noen vet, så er det sånn at ting veier mer under fart og G-krefter. Googlet litt for fun, og fant et sted der en fyr skriver at en VG kan veie 5 kilo i 80 km/t, og felleskatalogen kan veie 200 i 80 km/t.

Men tilbake til spørsmålet: La oss si at jeg flyr fremover samtidig som felleskatalogen flyr ved siden av, og felleskatalogen flyr litt fortere enn meg, jeg veier logisk nok mer enn felleskatalogen i den farten, klarer jeg da holde igjen felleskatalogen som veier 200 kilo (i lufta da), eller blir det for mye for musklene mine å holde igjen den, selv om jeg har ca. samme fart som den, og kraften min blir forskjøvet til samme nivå som når vi ikke har noe kraft fremover?

Vanskelig formulert, ja, men.. Bare spør
Skal vi se, 1G = 9.81 Newton, å stanse noe i 80 km/t (22.2. m/s) vil da utsette det for 2.27 G pluss den ene som er jordens tyngdekraft, så da rundt 3 ganger sin egen vekt i forskjellige retninger.

Den eneste grunnen til at du opplever fenomenet vekt er fordi jordens gravitasjon trekker deg nedover, mens jordens masses' elektromagnetiske felt stopper deg. Du må huske at jorden selv allerede suser rundt sola i en forrykende hastighet, for ikke å nevne sola rundt i melkeveien, så hadde hastighet påvirket vekt direkte hadde vi nok vært tyngre enn som så. Alt er relativt, må vite.

Dog, den siste skoletimen jeg tok var i 8. klasse for 6 år siden, så det kan være galt.
VLK
Trådstarter
Ja, lærte det vi og, men jeg klarte ikke se for meg svaret ved å regne nettopp slik som du gjorde.
KLARER jeg det eller ikke?
Jeg mener at vist avisa beveger seg i samme fart som deg, så er det fult mulig.

og vist avisa beveger seg litt fortere en dag for eks; du beveger deg i 70km/t og avisa i 80km/t så blir det likt som å ta i mot et avis som flir mot deg i 10km/t

jeg tror at det er slikk men correct me if I am wrong
Vel, nå klarer jeg ikke å ta unna den matematikken sånn helt uten videre, men hvis dette ikke var i en bil og heller et sted med uendelig plass ville man sannsynligvis overleve det helt fint ettersom det eneste som bremset deg var luftmotstand. Enklest forklart, det ville være det samme som å hoppe ut av et fly og at noen slapp ut en telefonkatalog etter deg. All den tid du har mer luftmotstand ville du bremse litt mere opp, men du ville ikke få så mye mindre fart enn lesestoffet, så du ville ikke ta skade av det.

Men alt dette er selvfølgelig teori. I virkeligheten har du problemet med at du er inni en bil og du har ting foran og rundt deg. Det som er foran deg VIL bremse deg ned, feks setebelter eller ratt og du vil da bli en noenlunde stasjonær gjenstand, mens hva nå enn som ligger på hattehyllen vil fortsatt ha en rimelig god mengde med kinetisk kraft og den går i den retningen av det som gjorde at det du befinner deg i stoppet (murvegg, annen bil etc). Og vil fortsette inntil den kraften er brukt opp.
Sist endret av meitemark; 18. juli 2009 kl. 03:19.
VLK
Trådstarter
Så det betyr at hvis jeg flyr fremover og en tlf katalog flyr etter meg, litt raskere, så klarer jeg å ta den og stoppe den?
> implying
sqrt's Avatar
Forstår jeg deg riktig, er det bevegelsesmengden du sikter til. For meg ville iallefall dette vært et spørsmål om bevegelsesmengde: P = mv. P-en symboliserer bevegelsesmengde, m er massen oppgitt i kilogram og v er meter i sekundet. (Bevegelsesmengden = KG * m/s) Bevegelsesmengden er resultatet av et legemes masse multiplisert med hastigheten.

Det vil altså si at et legemes bevegelsesmengde øker eller minker avhengig av vekten. Hvor mye det veier bestemmer hvor mye kraft det vil tape når det treffer deg.

Klokken er jo 03:42, så kan hende jeg roter.
Sist endret av sqrt; 18. juli 2009 kl. 03:47.
Sitat av VLK Vis innlegg
Så det betyr at hvis jeg flyr fremover og en tlf katalog flyr etter meg, litt raskere, så klarer jeg å ta den og stoppe den?
Vis hele sitatet...
Forutsatt at du ikke treffer noe som gjør at du går saktere, ja.
VLK
Trådstarter
Ja, dette var veldig bra svar fra dere

Takk

EDIT: Noen som lurte på hvorfor jeg spurte?
Var i en bilulykke, fikk glassbiter rett i huet, som boret seg litt ned, ja.. Fikk også glassbiter i bakhodet, som IKKE gravde seg ned. Derfor begynte jeg å lure på hvordan det gikk til.. Hadde bare flaks som levde ellers.
Sist endret av VLK; 18. juli 2009 kl. 03:45.
felleskatalogen vil fotsatt ha en kraft på 200kg bak seg selv om du holder samme hastighet, men det må mindre kraft til for å senke hastigheten på felleskatalogen 80km\t ned til 70km\t enn fra 80km\t til 0km\t
I en universal sammenheng gir det ikke mening å snakke om "stillestående" eller "stasjonære" objekter. Felleskatalogen, bilen din og deg selv er i en hastighet rundt solen på rundt 108,000km/t og du klarer fint å holde fast på felleskatalogen som det er.

Det som holder deg "stillestående" her på jorden er hovedsakelig jordens gravitasjon og litt luftmotstand, men du er altså egentlig i en fart på rundt 108,000km/t rundt solen og enda større fart sammenlignet med andre objekter.

Cluet er altså at du må se på objektene rundt deg relativt andre objekter og deg selv. Treffer du et objekt som et tre som "stillestående" i relasjon til jordoverflaten så vil dette bremse deg ned selvsagt. Du kan "fint" kræsje bilen din i 100km/t og fange bowlingballen i bakruten som farer ut frontruten med samme hastighet som deg selv. Du kan ikke fint fange en bowlingball hvis denne er i bakruten til en motkommende bil du frontkolliderer med og da er i et annet "system" enn deg selv.
Sist endret av Kinseek; 18. juli 2009 kl. 10:04.
I denne sammenhengen er det aktuelt å snakke om energi for å forstå hvorfor ting fort blir farlige hvis man bremser plutselig. At ting veier mer er egentlig direkte feil, men det fungerer som forklaringsmåte for folk som ikke har hatt naturfag på videregående. Ting veier det samme ved 100km/t som ved 1km/t. Poenget er at gjenstanders energi ikke øker lineært slik som bevegelsesmengde gjør:
Formelen for kinetisk energi er 1/2 m (masse/"vekt" i kilogram) v^2 (fart i meter per sekund kvadrert). Her ser vi at energien vokser noe voldsomt fort hvis man øker farten. Impulsen, kraften du merker i hendene fra å stanse noe som går så fort, varierer med tiden, men hvis du får en brusflaske på 1,5kilogram i bakhodet hvor det er null bløtvev - vel, hvis F ikke er lik m*a er det gjerne snakk om kompresjon. Du vil ikke komprimere bakhodet ditt. Derav - bruk vett når man lagrer ting i bilen før en kjøretur. Selv ganske harmløse objekter kan drepe deg.

(I forhold til høydespørsmålet kan formelen for potensiell energi brukes. E = m (masse i kg) * g (9/81 m/s^2, gravitasjonens akselerasjon på jorda) * h (høyden det faller i meter). Da finner man fort ut at et objekt skal falle fra et ganske høyt sted for å få samme kinetiske energi som hvis det er i en bil som kjører i 90.)
Greia med løse ting på toppen av bagasjen osv, er også at DU stopper før DE gjør, enten du stopper i rattet/frontruta, eller i sikkerhetsbeltet. Derimot kommer disse forskjellige objektene du var så smart og la på toppen av bagasjen fordi du ville ha lett tilgang til dem, fremdeles forover med mer eller mindre den hastigheten bilen hadde når den krasja, fordi de lå en meter eller to lenger bak deg og ikke har funnet noe å stoppe mot enda, og hvis det et av dem (la oss si en halvannenliters colaflaske f.ex.) stopper mot, er hodet ditt, så sliter du.
Sist endret av atomet; 18. juli 2009 kl. 10:54.
VLK
Trådstarter
Jepp. Jeg tenkte det var noe sånt som dere tre siste forklarer. Jeg har ikke så mye peil på akkurat det #16 skriver, men som jeg skjønner, så går det bra så lenge jeg og gjenstanden er i samme system, og at jeg ikke stopper opp før gjenstanden, og den er bak meg..
Var faktisk noe sånt som skjedde da vi kolliderte, broren hadde en laptop oppå derre tingen i bagasjerommet, som skal skjule innholdet, sånn at man får forsikring om den var tildekt når tyver evt brøt seg inn og stjal ting derfra.

Jeg fortalte ham etterpå, fordi jeg skjønte med en gang, at han hadde flaks som ikke fikk den i bakhodet. Derimot ble den kastet ut av sideruta i bagasjerommet da vi kolliderte

Post #299.
Sist endret av VLK; 18. juli 2009 kl. 11:21.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Skal vi se, 1G = 9.81 Newton, å stanse noe i 80 km/t (22.2. m/s) vil da utsette det for 2.27 G pluss den ene som er jordens tyngdekraft, så da rundt 3 ganger sin egen vekt i forskjellige retninger.
Vis hele sitatet...
Her blander du ulike konsepter. Newton er et mål på kraft, dvs akselerasjon av masse, mens hastighet er et mål på hastighet. G-krefter som mål gir bare mening hvis du ser på hvor mye akselerasjon som påføres, 22.2 m/s kan gi alt fra 0 til uendelig mange G avhengig av hvor fort det skjer. Skjer det f.eks. på ett sekund har du rett i at det er 2.27 G, men kollisjoner skjer gjerne på tidels sekund og kraften blir derfor mye større. Dette er hovedgrunnen til at vi har airbags: De mangedobler tiden det tar å redusere fart.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Den eneste grunnen til at du opplever fenomenet vekt er fordi jordens gravitasjon trekker deg nedover, mens jordens masses' elektromagnetiske felt stopper deg. Du må huske at jorden selv allerede suser rundt sola i en forrykende hastighet, for ikke å nevne sola rundt i melkeveien, så hadde hastighet påvirket vekt direkte hadde vi nok vært tyngre enn som så. Alt er relativt, må vite.
Vis hele sitatet...
Enkelte aspekter av dette er nok litt kreativt
Det som hindrer oss fra å falle til jordas sentrum er det at det er massevis av stein, jord og lava i veien. Det elektromagnetiske feltet gir oss kompass og hindrer oss fra å bli brent levende av stråling.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Enkelte aspekter av dette er nok litt kreativt
Det som hindrer oss fra å falle til jordas sentrum er det at det er massevis av stein, jord og lava i veien. Det elektromagnetiske feltet gir oss kompass og hindrer oss fra å bli brent levende av stråling.
Vis hele sitatet...
Han mener kanskje at at de negativt ladede ytre "skallene" på atomene som både vi og jordens masse består av frastøter hverandre, og dermed er elektromagnetisme årsaken til at tyngdekraften ikke kan trekke fallende objekter gjennom halve jorda før de stopper.

Resultatet er at vi blir stuck oppå jordskorpen, presset på plass av både elektromagnetisme og gravitasjon.