Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1103
Hei,


Kansje et veldig dumt spørsmål for noen. Ikke le av meg.

Vil DC adapteret til laptop laderen trekke kontinuerlig like mye strøm når den er plugget i stikkkontakten, koblet i PC eller ei?

I såfall, vil jeg spare strøm om jeg plugger ut laderen fra stikkontakten fram til batteriet når "kritisk nivå"?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei. Lasta vil variere etter kva PCen nyttar - altså om den har mykje CPU-last, lysstyrke, lading av batteri etc.
Den er grei. Men om vi kun snakker om DC adapter koblet i stikkontakt, trekker den kontinuerlig fra 220v nettet selv om den er koblet i PC eller ikke?
Sist endret av Naturgrønn; 29. desember 2013 kl. 15:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
trekker den kontinuerlig fra 220v nettet s
Vis hele sitatet...
220V er potensialet - spenninga. Så spørsmålet gir inga meining. Så ja, det vil vere 220V i kabelen heile tida.

Eit 1.5V batteri har 1.5V uavhengig av om det er kopla til noko eller ikkje.
Selv om du ikke belaster strømforsyningen vil den dra strøm - typisk 1-5 watt.
Regn på det så vil du se at det lønner seg å koble fra strømforsyningen når den ikke er i bruk.
Beklager om jeg er provoserende dum, slashdot. Hehe!

Sitat av slashdot Vis innlegg
220V er potensialet - spenninga. Så spørsmålet gir inga meining. Så ja, det vil vere 220V i kabelen heile tida.
Vis hele sitatet...
Hehe! Jeg lekte med hydraulikktavlen i elektro-timene og ellers bare koblet stikkontakter. Jeg var virkelig en ambisiøs ungdom.

Men ok, nå skjønner jeg litt mer, så ny formulering.

Trekker adapteret like mye watt, uavhengig av belastning? Eller slutter den å bruke energi (Forbruk ned til 1-5% som jim114 sier) når jeg kobler den av maskinen men fortsatt lar adapter være koblet til strømnettet?

Og joda, jeg forstår at et svakt DC-adapter ikke gjør noe merkbar forskjell på strømregningen.


Tror jeg kan gjøre det enklere: Vil jeg spare strøm om jeg kobler adapteret fra strømnettet fram til maskinen trenger å lade igjen, imotsetning til å ha laderen koblet i hele tiden. Jeg bruker den som om det var en stasjonær..
Sist endret av Naturgrønn; 29. desember 2013 kl. 22:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Tror jeg kan gjøre det enklere: Vil jeg spare strøm om jeg kobler adapteret fra strømnettet fram til maskinen trenger å lade igjen, imotsetning til å ha laderen koblet i hele tiden. Jeg bruker den som om det var en stasjonær..
Vis hele sitatet...
Nei. Du vil tape på det.