Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2964
Hei

Skal prøve å forklare forståelig i håp om at noen kan hjelpe

Jeg har: en LG TV LG 42pc55 og et LG Sorround LG HT52TH
Nå har jeg også fått meg en Blurayspiller...Samsung BDF5500

Sorrounden er koblet til TV via HDMI og SCART...har altså sorroundlyd fra DVD'r jeg spiller samt fra alt som er på TV (med sorroundlyd selvsakt)

Bluerayspilleren er koblet til TV (da denne har to HDMI-innganger) via HDMI

Så langt så godt. MEN her begynner problemene. Sorrounden finner ikke den inngangen og gir ikke lyd når jeg spiller bluray. Både TV og sorround har optiske inngang/utgang og derfor har jeg koblet disse to med en slik digital lydkabel (denne som går i inngang/utgang som lyser rødt) NÅ har jeg lyd til sorrounden fra Bluerayen. Men denne lyden går kun til fronthøytalerne, ikke senter, ikke bak, ikke basskassen. Programmer på TV gjør nå også det samme, så det virker som om at denne kabelen blir valgt fremfor HDMI og Scart, hvilket vil si at det nå kun er DVD-plater som går på full sorround

Inne på TV så er det et valg under "lyd" som heter "Digital lyd ut" men denne er grå/uvalgbar. (TVns høytaler er slått "av", som det står beskrevet i håndboken at skal være)

Jeg finner ingen valg eller muligheter hverken på TV, Sorround eller Blueray som tillater meg å få til full sorround på alle tre

(Tar jeg ut kabelen igjen så får jeg som før sorroundlyd på sorroundspiller og TVprogram, Bluerayspilleren blir stille)

Det er ingen andre koblingsmuligheter for å få løst problemet mitt

Noen som vet hvorfor lyden blir til enkel lyd når jeg kobler slik?
Kan jeg bruke en HDMI-switch for å løse dette? (Sorrounden og Blueray inn i switchen og denne videre inn i TV....hva skjer med lyden da?)

Noen som kan hjelpe? Jeg er greit fornøyd med LG systemet selvom de to er av eldre årgang, men synd jeg ikke kan få full uttelling av feks en Blurayspiller ved siden av

Takker mye for svar på forhånd
Har du prøvd å koble bluray optisk uten å gå via TV.
Trådstarter
4 0
Jeg har ingen muligheter til det dessverre. Det er kun optiske muligheter på TV og Blueray. Tenkte også på å koble blueray direkte til sorroundanlegget men eneste muligheten til det er via HDMI...men den porten - på sorroundanlegget - er opptatt fordi den går til TV

Har kommet på en ting her....har jo ikke valget for "Digital lyd ut" på TV....som gir meg valget mellom å velge PCM og Dolby Digital. Har Viasat boks og denne er koblet til TV kun med SCART. Her skulle jeg vel ha koblet til TV også via Hoax for å få valgmuligheten for PCm/DD? TV har dog ikke HOAX...kan jeg da kjøre HOAX fra Viasat boks til Sorroundanlegg? Blir kortekte signaler da tatt opp av TV tro - via HDMI som er mellom sorrounden og TV - slik at jeg får aktivert "Digital lyd ut" og dermed får sorround på Bluerayen via optisk? (Kunne hatt prøvd det ut men har ikke COAX-kabel, så da må jeg ut og kjøpe)

Jeg skrev feil i det siste avsnittet over...det er ikke sorrounden som har Hoax, men Bluerayen. Jeg får således ikke sorroundlyd fra Bluerayspiller slik jeg har dette oppsettet, uansett hvor mye jeg vrir og vrenger på det

Jeg har kun to løsninger på dette problemet:

Bytte ut Blueray-spiller med en som har optisk utgang slik at denne kan kobles til Sorround-komponentet

Bytte ut Sorroundkomponentet med en sorround-receiver. Disse har jo masse innganger og jeg trenger jo ikke LG'n med DVD-spiller så lenge jeg har en Moderne Bluerayspiller som også tar DVD-plater

Da skal det gå å koble Viasatboksen til S-receiver med Coax, Blueray-spilleren til S-receiver med HDMI, og S-receiver til TV med HDMI

Bildesignaler fra Viasatboks må fremdeles gå direkte til TV via Scart. Det er en gammel Viasatboks så Scart og Hoax er eneste muligheter på den (det blir ikke noe delay å snakke om?)

Har fått tilbud om å kjøpe en eldre Yamaha RX-V657 Audio/Video Receiver. Den virker ok...noen som kjenner til denne?
Hvorfor har du brukt HDMI og SCART fra AV recieveren? <hva brukes SCARTen til?
Sist endret av Naturgrønn; 29. desember 2013 kl. 15:32.
Sitat av Moni69 Vis innlegg
Har fått tilbud om å kjøpe en eldre Yamaha RX-V657 Audio/Video Receiver. Den virker ok...noen som kjenner til denne?
Vis hele sitatet...
Sikkert grei og bedre enn den du har men ett par ting å huske på:

Den har ikke SUB-forsterker-utgang. Typisk løskomponent surroundsystemer så er suben aktiv med innebygget forsterker og får bare signal fra receiver.

Receiveren har ikke HDMI, skal du oppgradere noe du kan ha også for fremtiden bør du seriøst vurdere det. Det løser mye kabel hassel og du slipper velge lyd og bilde hver for seg.


Du skal ikke få noe delayproblem med en sånn løsning du ikke har fra før. Delay skjer i skjermen og du skal ha mulighet for å korrigere for dette på Viasatmottageren. Selv gjør jeg det på receiveren så funker det på alle kildene mine.

Uansett anbefaler jeg deg å heller bytte reciever enn bluray. bluray løser bare problemet ditt uten noe mer muligheter for fremtiden. Selv bruker jeg samme annlegg til film / tv og musikk så er ingen vei utenom litt fasiliteter.
HDMI fra surround til LG TV, trykk inn på lyd, velg OPTISK/SPDIF som lydutgang. Tror du bare trenger å trykke pil opp etter du har trykket på input på TV-kontrollen for å velge lydutgang til den aktuelle HDMI inngangen.
Sist endret av Naturgrønn; 29. desember 2013 kl. 15:51.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
HDMI fra surround til LG TV, trykk inn på lyd, velg OPTISK/SPDIF som lydutgang. Tror du bare trenger å trykke pil opp etter du har trykket på input på TV-kontrollen for å velge lydutgang til den aktuelle HDMI inngangen.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at h*n bare får PCM / stereo ut der sånn jeg forstår det. Hadde noe samme greia her på min LG TV jeg aldri ble klok på. Løsningen ble hvertfall å gå utenom TV med lyd. Men for all del, om dette kan løses i meny på TV er jo det supert.
Sist endret av Yalla; 29. desember 2013 kl. 15:57.
Jeg hadde så vidt lest noe som helst før jeg svarte, av en eller annen grunn, beklager.

Tipper det er TV ditt som ikke støtter lydkodeken som BlueRay spilleren din sender ut og klusser det til når du spiller av BlueRay filmer som er DTS? Les bakpå TV ditt hvilken kodek den støtter.

Har du prøvd å bytte HDMI inngang på TV?

Kjøp ny reciever. La hver enkelt lydkilde få en dedikert inngang.
Sist endret av Naturgrønn; 30. desember 2013 kl. 02:05.
Trådstarter
4 0
Takk for svar alle sammen. Det ble mye på en gang her nå, men: det går ikke å velge om lyden på TV. Som nevnt så er ikke valget "digital lyd ut" (som jeg må ha for å få sorroundlyd fra Blueray) aktivt slik at jeg kan velge der. Jeg tror det er fordi TV må motta korrekte lydsignaler for at man skal kunne velge der, og det gjør den ikke via Viasatboksen/Scart. Viasatboksen har Coax, men Tv har ikke....så det får jeg ikke gjort noe med

Har lest litt mer om denne Receiveren jeg kan få kjøpt av en kompis...og er helt enig med dere...den blir for gammel og knotete. Gidder ikke kjøpe slike gamle komponenter som ikke har de utganger og innganger jeg trenger. Så er nyere Sorroundreceiver er nok tingen. Da vil den også - som dere sier - holde til fremtidige greier som måtte dukke opp

En spurte om hvorfor Scart og HDMI til TV fra Sorrounden...den må jeg vist ha for å få TV-lyden til sorrounden. HDMI er for å få bildet fra DVD til TV. Når jeg skal se på TV, DVD, Blueray...så switcher jeg på TV mellom TV1, HDMI 1, HDMI 2 og lyden er lagt til de respektive valg også (når spiller DVD så går jo ikke lyden innom TV da, siden DVD-spilleren sitter i sorroundanlegget og går direkte ut derfra)

Etter mye sjekking og lesing så har jeg endt opp med det samme som dere...at er nyere sorround-receiver er det som kan løse alt dette styret på den mest tilfredsstillende måten

Ps. Hjelper ikke å bytte HDMI på tv...har brukt begge inngangene til DVD/sorround og Blueray...og har prøvd å bytte dem om etc...og eneste som skjer er at de bytter plass mellom valgene HDMI 1 og 2
Sist endret av Moni69; 30. desember 2013 kl. 06:01.
Sitat av Moni69 Vis innlegg
Etter mye sjekking og lesing så har jeg endt opp med det samme som dere...at er nyere sorround-receiver er det som kan løse alt dette styret på den mest tilfredsstillende måten
Vis hele sitatet...
Klart men er suben din aktiv med egen forsterker? Bare husk på det at du ikke får subforsterker på de fleste receivere.
Trådstarter
4 0
Godt nytt år Nei, subben min har ikke det. En sub jeg lånte ene poden har vel det.
Mente selvfølgelig dekoding og ikke lydkodek.

Jeg sitter med et LG utlåns tv fra expert som ikke støtter DTS dekoding. Står bare noe som TruSurround og SRS og noe greier. Jeg mister all lyd fra reciever med en gang jeg spiller av DTS fra PC. (Har en Rotel som bare sender signaler fra HDMI-Inn direkte til HDMI-Ut og tar ikke lyd fra HDMI-Inn, så bruker optisk fra TV.)


Jeg har ikke så mye peiling, men derfor jeg antok problemet.
Sist endret av Naturgrønn; 1. januar 2014 kl. 19:13.