Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 9937
Det er jo som å be om å få en psykose? hvordan kan enkelte tørre å prøve noe så farlig ? er det spenning?
MDMA brukt i fornuftige doser og med stort nok intervall mellom hvert bruk er et av rusmidlene med lavest risiko for langvarige helseplager.

Jeg vet ikke hvorfor du tror annerledes, men omtrent all forskning indikerer at MDMA er et svært trygt rusmiddel ved rent produkt og riktige forhåndsregler. Fysiologisk påvirker ikke MDMA dopaminsystemet i noen særlig stor grad, og det er dette systemet som oftest er implisert i psykotiske lidelser.

Det er noe annet hvis man snakker om ecstacypiller, som ofte inneholder amfetamin eller metamfetamin i tillegg. Disse har svært stor påvirkning på det dopaminerge systemet, og risikoen for psykotiske episoder er følgelig mye høyere. Hvis du har ren MDMA er det svært liten sannsynlighet for å utvikle psykose.
Sist endret av Nether; 24. august 2018 kl. 11:25.
MDMA er ikke spesielt farlig. Det er helle ikke spesielt psykosefremkallende, selv om alle rusmidler i og for seg kan føre til en rusindusert psykose. MDMA er et relativt trygt rusmiddel, men det må selvsagt brukes med fornuft, slik som alle rusgivende stoffer.

Foreslår at du leser denne artikkelen for å opplyse deg litt om emnet:
https://www.dagbladet.no/kultur/atte...-mdma/66925580
Av samme grunnen fordi folk er interesserte i å teste rusmidler, lyst på en endring i hverdagen. Det er veldig godt, og mange liker det bedre enn å drikke alkohol.

Mange mennesker som sagt liker en endring i hverdagen, noen liker å hoppe i fallskjerm, andre liker å og gå turer i skogen.

Jeg vil si at jeg har misbrukt MDMA, der det ble veldig usunt, men opplevde aldri noen form for psykose. Tipper de fleste som tar det normalt, ikke vil oppleve psykose.

Det er ikke så sykt farlig som media o.l skal ha det til. Det kan være farlig viss man ikke vet hva man holder på med, og ja det kan desverre ende i dødsfall, men har man nok informasjon og setter en del regler for hvordan man skal ta det, så kommer det mest sannsynlig til og gå bra.
Hei,
Kan du du utdype på hvilken måte du mener MDMA er "noe så farlig"?
Ikke for å kverulere liksom, men du kommer med en litt for kjapp påstand uten å stille noen slags hypotese.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Delvis enig. Det er lett å si det er trygt så lenge man tar det med riktige intervaller osv. Men det er ikke slikt flesteparten tenker på. Tar man MDMA så føler man seg jo topp fordi man pumper ut serotoniner fra kroppens lager, det lille greiene som gjør at man blir i topp humør. Når dette lageret tømmes så blir man deppa. Blir vel egentlig som bakrus etter ei fyllekule, men problemet med bakrusen er at man kan drikke igjen og føle seg ok, men tar man MDMA fordi man vil tilbake dit man var dagen i forveien så går det heller andre veien fordi MDMA ikke tilfører kroppen noe men gjør så kroppen bruker opp det den har. Helt enig i at MDMA er supertrygt å bruke i forhold til masse annet, faktisk det meste. MEN problemet er at det er mange som ikke vet hvordan man skal bruke det som bruker det. Så skal man teste noe i den duren så prøv med sopp, sopp tømmer ikke lageret med serotoniner.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Delvis enig. Det er lett å si det er trygt så lenge man tar det med riktige intervaller osv. Men det er ikke slikt flesteparten tenker på. Tar man MDMA så føler man seg jo topp fordi man pumper ut serotoniner fra kroppens lager, det lille greiene som gjør at man blir i topp humør. Når dette lageret tømmes så blir man deppa. Blir vel egentlig som bakrus etter ei fyllekule, men problemet med bakrusen er at man kan drikke igjen og føle seg ok, men tar man MDMA fordi man vil tilbake dit man var dagen i forveien så går det heller andre veien fordi MDMA ikke tilfører kroppen noe men gjør så kroppen bruker opp det den har. Helt enig i at MDMA er supertrygt å bruke i forhold til masse annet, faktisk det meste. MEN problemet er at det er mange som ikke vet hvordan man skal bruke det som bruker det. Så skal man teste noe i den duren så prøv med sopp, sopp tømmer ikke lageret med serotoniner.
Vis hele sitatet...
Du vet nesten hva du snakker om, men ikke helt så takk til deg.
Man tømmer ikke serotonin lager med å rulle en kveld, tar man en ansvarlig dose å ruller på den så kan man fint rulle neste dag og.
Og det er slettees ikek alle som blir deprimert, tvert imot så kjenner jeg flere som føler seg enda bedre i mange uker etter en tur, det er forskjell på å være sliten og deppa.
Du snakker om at det er et problem at folk ikke vet hvordan det funker, det er et større problem at folk sprer rundt halv riktig informasjon.

Sopp er veldig mye mer uforutsigbart en mdma og de fleste vil anbefale mdma før sopp fordi det er mildere tur på det og lettere å håndtere.
Min erfaring tilsier at det har mye å si hvordan man takler comedown også. Noen blir veldig opphengt i at nå har jeg en bakrus og tenker kun på dette, noe jeg har gjort før også. Mens nå klarer jeg fint å gjøre comedownen til noe positivt. Det har også mye å si hvordan du bruker mdma (fest,rave eller rolig tankefull kveld med en du er glad i) mtp hvor tung en comedown kan bli.
Mdma er ca like farlig som å ri på en hest, ifølge Wikipedia
kjenner flere som har blitt schizofrene etter bruk av MDMA, og hatt en langvarig psykose de ikke kommer seg ut av. Sånt er jo kjempeskumelt. Hvorfor tar enkelte denne sjansen? er rusen veldig bra ? ikke meningen å være frekk og kvass i mine innlegg, men er oppriktig nysgjerrig
Sist endret av princess95; 24. august 2018 kl. 13:35.
Sitat av princess95 Vis innlegg
kjenner flere som har blitt schizofrene etter bruk av MDMA, og hatt en langvarig psykose de ikke kommer seg ut av. Sånt er jo kjempeskumelt. Hvorfor tar enkelte denne sjansen? er rusen veldig bra ? ikke meningen å være frekk og kvass i mine innlegg, men er oppriktig nysgjerrig
Vis hele sitatet...
Onkelen min falt på sykkel en gang, og måtte opereres for skadene. Hvorfor tar du sjansen på å sykle deg en tur, du kan jo falle og skade deg?

Fordi det trivelig, og fordi det er en aktivitet med svært lav risiko hvis du bruker hjelm og er oppmerksom.

Samme prinsipp gjelder for MDMA, og tusenvis av andre hyggelige og berikende lavrisikoaktiviteter.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av princess95 Vis innlegg
kjenner flere som har blitt schizofrene etter bruk av MDMA, og hatt en langvarig psykose de ikke kommer seg ut av. Sånt er jo kjempeskumelt. Hvorfor tar enkelte denne sjansen? er rusen veldig bra ? ikke meningen å være frekk og kvass i mine innlegg, men er oppriktig nysgjerrig
Vis hele sitatet...
Kraften av anekdotiske bevis, mange i vennegjengen min har tatt MDMA flere ganger, meg selv inkludert, ingen av oss har noen tegn på psykose eller andre mentale lidelser.

Du sier lite om bruksmønstrene deres, var de ansvarlige eller tok de det ofte og i for store doser?

Rusen er vel regnet som en av de bedre, man blir i tillegg ganske empatisk, dette er grunnen til at det eksperimenteres innenfor terapi da stoffet vil få deg til å stole på terapeuten fortere og vil kunne bidra til at terapien går fortere og mer effektivt.
Anonym bruker
"Selvforsynt Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av why_not Vis innlegg
Mdma er ca like farlig som å ri på en hest, ifølge Wikipedia
Vis hele sitatet...
Hestesporten er mer farlig enn amerikansk fotball så om det skulle være et argument for at det var trygt faila du.
Dama dreiv med det der og det var ikke en av de jentene som ikke hadde knekt armer og bein og en del blir jo lamme også
Anonym bruker
"Selvforsynt Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er ganske enig, etter å ha tatt en del mdma i ungdommen sier jeg nei takk nå for har sett så mange bli helt ute mentalt. Ikke psykotiske men suicidale og kjenner fem som tok livet sitt av mdma bruk for det fucker jo opp den naturlige produksjonen av gledeshormoner , alt brennes opp på tripp så det ikke er mer igjen og bruker man det f eks annenhver helg rekker aldri lagrene å øke igjen heller så da føles livet tungt og meningsløst når man ikke tripper.

Men å ta det to ganger i året går nok bra
Anonym bruker
"Rask Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av princess95 Vis innlegg
kjenner flere som har blitt schizofrene etter bruk av MDMA, og hatt en langvarig psykose de ikke kommer seg ut av. Sånt er jo kjempeskumelt. Hvorfor tar enkelte denne sjansen? er rusen veldig bra ? ikke meningen å være frekk og kvass i mine innlegg, men er oppriktig nysgjerrig
Vis hele sitatet...
Du kjenner ingen som har blitt det av MDMA. Man blir ingenting av rus, men det kan trigge noe som allerede ligger der. En fin regel med rus er, ligger det psykiske lidelser i familien? Da er det en god grunn til å holde seg unna.

Er så utrolig lei av folk som legger all skyld på rus og ikke egen hjerne. Både når det kommer til kunnskap som f.eks dosering, mulige farger og mulige utfall ved bruk.

Mye av dette skyldes skolevesenet som kun lærer bort skremselspropaganda (noe som aldri har funket), når de i stedet kunne lært unge mennesker om rusvett. Med riktig informasjon og opplæring vil man være bedre rustet til å kunne ta en bedre avgjørelse når spørsmålet/tilgangen vil komme. For rus kommer alltid til å være der og da kan vi i det minste lære bort hva, hvordan og hvis...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hestesporten er mer farlig enn amerikansk fotball så om det skulle være et argument for at det var trygt faila du.
Dama dreiv med det der og det var ikke en av de jentene som ikke hadde knekt armer og bein og en del blir jo lamme også
Vis hele sitatet...
TS lurte på hvordan folk turte å gamble med å ta mdma. Jeg kom med et eksempel som har ca samme risiko. De jentene som driver med hester blir sendt dit av foreldrene med vel viten om at det kan gå galt. Når TS ikke forstår hvordan folk tørr å gamble med å ta mdma men sannsynligvis har full forståelse for at foreldre sender barna sine i stallen med god samvittighet, så ser kanskje TS at det ikke var veldig logisk å ha den meningen om mdma.
Sitat av why_not Vis innlegg
TS lurte på hvordan folk turte å gamble med å ta mdma. Jeg kom med et eksempel som har ca samme risiko. De jentene som driver med hester blir sendt dit av foreldrene med vel viten om at det kan gå galt. Når TS ikke forstår hvordan folk tørr å gamble med å ta mdma men sannsynligvis har full forståelse for at foreldre sender barna sine i stallen med god samvittighet, så ser kanskje TS at det ikke var veldig logisk å ha den meningen om mdma.
Vis hele sitatet...
Nå er vel dette ganske forskjellige ting ? Har selv drevet med hest noen år som liten jente, og det var alltid voksne som følte hesten, pluss ridehjelm som var påbudt
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av princess95 Vis innlegg
kjenner flere som har blitt schizofrene etter bruk av MDMA, og hatt en langvarig psykose de ikke kommer seg ut av. Sånt er jo kjempeskumelt. Hvorfor tar enkelte denne sjansen? er rusen veldig bra ? ikke meningen å være frekk og kvass i mine innlegg, men er oppriktig nysgjerrig
Vis hele sitatet...
Er overbevist om at de du sikter til har brukt det uansvarlig. For hyppig og for store doser. Evt at de har blandet inn x antall annet. Følger du oppskriftene på trygg bruk, f.eks fra rollsafe.org så er sjansen for at noe går galt mikroskopisk.

Og ja, det er en bra rus. Noe alle har godt av å oppleve om det gjøres rett.
Sitat av princess95 Vis innlegg
Nå er vel dette ganske forskjellige ting ? Har selv drevet med hest noen år som liten jente, og det var alltid voksne som følte hesten, pluss ridehjelm som var påbudt
Vis hele sitatet...
Poenget var nettopp at dette er forskjellige ting men med samme risiko for skade. De er like "farlige". Grunnen til at du ikke forstår hvordan folk kan ta mdma er jo fordi det er så farlig
Sitat av princess95 Vis innlegg
Nå er vel dette ganske forskjellige ting ? Har selv drevet med hest noen år som liten jente, og det var alltid voksne som følte hesten, pluss ridehjelm som var påbudt
Vis hele sitatet...
Du vet det at store jenter som deg går alene i stallen?
Du virker jo nærmest hjernevasket, du har ikke tatt til deg et ord som har blitt sagt i tråden her.
Sist endret av Kjelldriver; 24. august 2018 kl. 16:45.
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare tatt det ett par ganger, første gang afterglow og ingen nedtur. Gang nr2 1år med dpdr depresjon og hele suppa. Uvisst om den siste var blandet med noe, kan godt være. Men bruker du ikke testkit eller har sikre kilder er det en form for russisk rullett.
Sitat av princess95 Vis innlegg
Nå er vel dette ganske forskjellige ting ? Har selv drevet med hest noen år som liten jente, og det var alltid voksne som følte hesten, pluss ridehjelm som var påbudt
Vis hele sitatet...
Men risikoen er den samme. Altså du kjører bil hver dag, hvordan tør du å gamble med livet ditt på den måten? Fornuftig bruk av mdma er ikke å risikere med livet.
Sitat av princess95 Vis innlegg
Det er jo som å be om å få en psykose? hvordan kan enkelte tørre å prøve noe så farlig ? er det spenning?
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt Mdma ca 10 ganger i året i 10 år. En gang har jeg fått psykose. Men da tok jeg det etter å ha vært våken noen dager på pepper. Så tviler på det var Mollyen som ga meg psykose.

Jeg vil ikke ufarliggjøre Mdma, og heller ikke anbefale noen å ta det like hyppig som meg. Men tror ikke det er veldig psykose fremkallende.
Anonym bruker
"Selvforsynt Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Men risikoen er den samme. Altså du kjører bil hver dag, hvordan tør du å gamble med livet ditt på den måten? Fornuftig bruk av mdma er ikke å risikere med livet.
Vis hele sitatet...
Nei risikoen er ikke den samme og heller ikke sammenlignbart. Veit om en person i fjern omgangskrets som har vært i grov trafikkulykke, antall biler på veien er hundretusener fler enn antall folk som tar mdma. Allikevel er det mange fler som fucker huet sitt på mdma, og skaden kan ikke skje bare der og da men det som skjer er at hjernen ødelegges over tid om man bruker det jevnlig
Anonym bruker
"Selvforsynt Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av why_not Vis innlegg
TS lurte på hvordan folk turte å gamble med å ta mdma. Jeg kom med et eksempel som har ca samme risiko. De jentene som driver med hester blir sendt dit av foreldrene med vel viten om at det kan gå galt. Når TS ikke forstår hvordan folk tørr å gamble med å ta mdma men sannsynligvis har full forståelse for at foreldre sender barna sine i stallen med god samvittighet, så ser kanskje TS at det ikke var veldig logisk å ha den meningen om mdma.
Vis hele sitatet...
Øhh i motsetning til mdma og pushere som bare vil ha penger i kassa så er hestene på rideskoler trent opp i å være trygge å ri på men enhver jente eller gutt som jevnlig går i stall blir utsatt for mindre eller større ulykker og skader. Så å bruke hest som argument for å ufarliggjøre det mdma er ute på jordet. Ja begge deler er ganske farlig og man veit aldri hvem eller når det smeller. Mdmaen er hvertfall mye farligere for den er ikke akuratt trent opp til å ta hensyn til deg
Anonym bruker
"Selvforsynt Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Du vet det at store jenter som deg går alene i stallen?
Du virker jo nærmest hjernevasket, du har ikke tatt til deg et ord som har blitt sagt i tråden her.
Vis hele sitatet...
Hva faen er det for en nedlatende måte å snakke til folk på? Lett å se hvem som er hjernevaska her og det er deg ikke trådstarter.
Anonym bruker
"Selvforsynt Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kjenner ingen som har blitt det av MDMA. Man blir ingenting av rus, men det kan trigge noe som allerede ligger der. En fin regel med rus er, ligger det psykiske lidelser i familien? Da er det en god grunn til å holde seg unna.

Er så utrolig lei av folk som legger all skyld på rus og ikke egen hjerne. Både når det kommer til kunnskap som f.eks dosering, mulige farger og mulige utfall ved bruk.

Mye av dette skyldes skolevesenet som kun lærer bort skremselspropaganda (noe som aldri har funket), når de i stedet kunne lært unge mennesker om rusvett. Med riktig informasjon og opplæring vil man være bedre rustet til å kunne ta en bedre avgjørelse når spørsmålet/tilgangen vil komme. For rus kommer alltid til å være der og da kan vi i det minste lære bort hva, hvordan og hvis...
Vis hele sitatet...
Trist å lese hvor naiv ungdommen er. Rusbruk påvirker hjernen din og kan ødelegge en ellers frisk hjerne. Mdma er faktisk blandt de rusmidlene som endrer hjernen aller mest ved siden av kokain. Reseptorne i hjernen grilles og klarer ikke produsere samme dopamin og serotoninnivå som normalt og man kan få en langvarig ubalanse som er potensielt livstruende PGA rusmiddelet.

Rusmidler er ikke som å puste luft liksom og så fort man ikke er rusa mer er kroppen som ingenting har skjedd. Alt man inntar påvirker kroppen, og noen ting hjernen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei risikoen er ikke den samme og heller ikke sammenlignbart. Veit om en person i fjern omgangskrets som har vært i grov trafikkulykke, antall biler på veien er hundretusener fler enn antall folk som tar mdma. Allikevel er det mange fler som fucker huet sitt på mdma, og skaden kan ikke skje bare der og da men det som skjer er at hjernen ødelegges over tid om man bruker det jevnlig
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg her og mange av dine andre argumenter.
Sånne som oss er nok i kraftig mindretall her inne.

Det jeg virkelig ikke klarer å forstå er de som kjøper "narkotika" av ukjent eller personer som de ikke stoler på.
Er rusen virkelig så viktig at en tør å risikere liv og helse for noe som en "tulling" har lagd i kjelleren sin!
Sist endret av UrbanFreak86; 24. august 2018 kl. 22:26.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei risikoen er ikke den samme og heller ikke sammenlignbart. Veit om en person i fjern omgangskrets som har vært i grov trafikkulykke, antall biler på veien er hundretusener fler enn antall folk som tar mdma. Allikevel er det mange fler som fucker huet sitt på mdma, og skaden kan ikke skje bare der og da men det som skjer er at hjernen ødelegges over tid om man bruker det jevnlig
Vis hele sitatet...
Jo, risikoene er de samme.
Uansett om du dytter i deg rusmidler, kjører bil, rir hest eller hva en det måtte være.
Bare det å leve i seg selv er en risiko, du risikerer faktisk livet ditt hver eneste dag uten å tenke over det.
Du vet aldri hva som helt plutselig kan skje om en time fra nå, en dag ifra nå eller en uke ifra nå.

Vitenskapelige tester har forresten bevist at moderat bruk av MDMA ikke forårsaker skader over tid.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Øhh i motsetning til mdma og pushere som bare vil ha penger i kassa så er hestene på rideskoler trent opp i å være trygge å ri på men enhver jente eller gutt som jevnlig går i stall blir utsatt for mindre eller større ulykker og skader. Så å bruke hest som argument for å ufarliggjøre det mdma er ute på jordet. Ja begge deler er ganske farlig og man veit aldri hvem eller når det smeller. Mdmaen er hvertfall mye farligere for den er ikke akuratt trent opp til å ta hensyn til deg
Vis hele sitatet...
Hvordan får du mdma til å være mye farligere når risikoen for skade er sammenlignbart med et gjennomsnittlig tilfelle av hesteridning? Sjekk Wikipedia hvis du vil
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Helt enig med deg her og mange av dine andre argumenter.
Sånne som oss er nok i kraftig mindretall her inne.

Det jeg virkelig ikke klarer å forstå er de som kjøper "narkotika" av ukjent eller personer som de ikke stoler på.
Er rusen virkelig så viktig at en tør å risikere liv og helse for noe som en "tulling" har lagd i kjelleren sin!
Vis hele sitatet...
Det blir nevnt lenger oppe her dette med ansvarlig bruk av MDMA. Da innebærer det å teste dette stoffet du får tak i, istedenfor å bare stappe det i deg. Det handler bare om å ta riktige forhåndsregler.
Sist endret av EquallyFlaw; 24. august 2018 kl. 22:40.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei risikoen er ikke den samme og heller ikke sammenlignbart. Veit om en person i fjern omgangskrets som har vært i grov trafikkulykke, antall biler på veien er hundretusener fler enn antall folk som tar mdma. Allikevel er det mange fler som fucker huet sitt på mdma, og skaden kan ikke skje bare der og da men det som skjer er at hjernen ødelegges over tid om man bruker det jevnlig
Vis hele sitatet...
Hesteridning og mdma er like "farlig". Det med trafikken er et poeng. Altså veldig mange utsetter seg for farlige ting hver dag, men tenker ikke noe over det. Når du er i trafikken så er det en sjanse til stedet for at det kan gå alvorlig galt. Selv om du har alt på stell så er det andre trafikkanter du ikke kan kontrollere. Du aner ikke om fører i motgående felt er edru, vil ta sitt eget liv eller sover. Men du kjører jo bil hver eneste dag?

Det er snakk om hvordan folk tør å ta mdma, og sannheten er at det å ta mdma ikke er så veldig mye mer farlig enn alt annet vi gjør til vanlig... Du justerer dosen, tester stoffet og sørger for at du er uthvilt. Omtrent det samme du gjør før du skal ri en hest eller kjøre bil. På med hjelm, belte osv...

Og til det siste du nevner så sier vel det meste av forskning det motsatte?
Anonym bruker
"Selvforsynt Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Hesteridning og mdma er like "farlig". Det med trafikken er et poeng. Altså veldig mange utsetter seg for farlige ting hver dag, men tenker ikke noe over det. Når du er i trafikken så er det en sjanse til stedet for at det kan gå alvorlig galt. Selv om du har alt på stell så er det andre trafikkanter du ikke kan kontrollere. Du aner ikke om fører i motgående felt er edru, vil ta sitt eget liv eller sover. Men du kjører jo bil hver eneste dag?

Det er snakk om hvordan folk tør å ta mdma, og sannheten er at det å ta mdma ikke er så veldig mye mer farlig enn alt annet vi gjør til vanlig... Du justerer dosen, tester stoffet og sørger for at du er uthvilt. Omtrent det samme du gjør før du skal ri en hest eller kjøre bil. På med hjelm, belte osv...

Og til det siste du nevner så sier vel det meste av forskning det motsatte?
Vis hele sitatet...
Microdoser og enkeltdoser påvirker ikke hjernen langtids og kan til og med være bra for deprimerte , men jevnlig bruk ødelegger den naturlige serotonin og dopamin produksjonen så mange starter å slite med suicidal følelse, tomhet og dyp sorg. Det blir så en ond sirkel hvor de tar mdma enda oftere, og ødelegger hjernen enda mer. Mange tar livet sitt fordi lykkehormonene rett og slett blir svidd av og brent opp, reseptorene i hjernen fungerer ikke normalt og trenger minst et år uten rus for å bli stabilisert igjen.

Heroin en gang ekke farlig det heller i forsvarlig dose men alle skjønner at jevnlig bruk ødelegger en. Ikke pga avhengigheten og suget men det kjemiske det gjør med hjernen, hvorpå mdma gir større kjemiske forandringer (ved jevnlig bruk)

Selvom mdma oppleves ufarlig for de fleste er det et faktum at det både er vanskelig å dosere og at reseptorene i hjernen påvirkes like langvarig som av kokain ved jevnlig bruk så man skal ikke sitte på nett å ufarliggjøre det helt heller.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trist å lese hvor naiv ungdommen er. Rusbruk påvirker hjernen din og kan ødelegge en ellers frisk hjerne. Mdma er faktisk blandt de rusmidlene som endrer hjernen aller mest ved siden av kokain. Reseptorne i hjernen grilles og klarer ikke produsere samme dopamin og serotoninnivå som normalt og man kan få en langvarig ubalanse som er potensielt livstruende PGA rusmiddelet.

Rusmidler er ikke som å puste luft liksom og så fort man ikke er rusa mer er kroppen som ingenting har skjedd. Alt man inntar påvirker kroppen, og noen ting hjernen.
Vis hele sitatet...
Klart, ingen stoffer er fullstendig harmløse hvis man ikke tar hensyn til mengden som er inntatt. Ingen har sagt at det å ruse seg er som å puste luft, du konstruerer en stråmann og legger meninger i hendene våre ingen foreløbig har uttrykt i tråden.

MDMA brukt som et rusmiddel, som et stoff som krever respekt og kunnskap på like linje med andre psykoaktive stoffer (inklusive medisiner), er svært trygt. Hvis du ikke tror meg kan du lese den vitenskapelige rapporten jeg linket til i første innlegg, eller den litt enklere varianten i Mentalsmelts kilde. Hvis man misbruker stoffet kommer kroppen til å reagere tilsvarende, for stimulanter betyr dette at kroppen kommer til å produsere mindre av det aktuelle virkestoffet (serotonin i MDMA´s tilfelle) dersom den er tilvendt en jevn strøm som stimulerer produksjonen eller utslippet.

I praksis betyr dette at uforsvarlig bruk av MDMA kan ødelegge serotoninreseptorenes affinitet til serotonin, i tillegg til å nærmest eliminere produksjonen av nye reseptorer. Det er ikke ufarlig, og kan i grove tilfeller resultere i en konstant depressiv tilstand, noe som jeg tror de fleste kan enes om er en grusom skjebne man ikke unner selv sine verste fiender. Så langt har ingen forsøkt å fornekte dette, men tvert imot vært åpne om at misbruk er potensielt veldig farlig. De argumentene som er underbygd saklig presiserer at MDMA er et svært trygt stoff brukt i moderate mengder med kroppens beste i tankene, og viser til vitenskapelige kilder som underbygger dette. Posten din er ensidig og setter MDMA i et ufortjent dårlig lys. Alkohol, som nærmeste eksempel, er også svært usunt når det blir brukt uforsvarlig, men det er sosial akseptert og nærmest oppfordret eller implisitt i samfunnet.

Et forbud av natur ender i en sosial situasjon der den store folkemassen ikke aksepterer bruk, som videre gir en marginalisert del av befolkningen. Man ser at produktene som selges ofte er blandet med substanser den kjøpende ikke ønsker å innta, som vil gi fysiologiske virkninger som ikke kan forutses og potensielt er mye farligere enn personen har grunn til å tro. Til motsetning vil en situasjon hvor brukerne kan søke støtte og informasjon i samfunnet uten frykt for reprisalier være med å bygge under sunne holdninger bygget på samfunnets aksept, som i stor grad vil komme fra vitenskapelig hold mtp å skape ny presedens for introduksjon av rusmidler i et allerede konservativt (globalt sett) samfunn.

Jeg er ikke av typen som ønsker totalt fri tilgang til alt. Jeg ønsker et system hvor brukere blir ivaretatt, men hvor samfunnet er klar over og håndhever sunn bruk og holdninger til rusmidler. Jeg tror at ved riktig tilnærming og nok push fra helsefaglige (godt opplyste) institusjoner vil en avkriminalisering og potensielt legalisering (på bakgrunn av epidemiologiske studier som er på vei fra resten av verden) kunne føre til en stor forbedring i samfunnet. Men det er bare min mening.
Sist endret av Nether; 25. august 2018 kl. 03:00.
Anonym bruker
"Selvforsynt Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nether Vis innlegg
Hvis man misbruker stoffet kommer kroppen til å reagere tilsvarende, for stimulanter betyr dette at kroppen kommer til å produsere mindre av det aktuelle virkestoffet (serotonin i MDMA´s tilfelle) dersom den er tilvendt en jevn strøm som stimulerer produksjonen eller utslippet.

I praksis betyr dette at uforsvarlig bruk av MDMA kan ødelegge serotoninreseptorenes affinitet til serotonin, i tillegg til å nærmest eliminere produksjonen av nye reseptorer. Det er ikke ufarlig, og kan i grove tilfeller resultere i en konstant depressiv tilstand, noe som jeg tror de fleste kan enes om er en grusom skjebne man ikke unner selv sine verste fiender. Så langt har ingen forsøkt å fornekte dette, men tvert imot vært åpne om at misbruk er potensielt veldig farlig.
Vis hele sitatet...
Jeg klippa ut greiene dine om at "mdma er svært trygt", du anerkjenner jo sjæl at det ikke er det her i den delen av sitatet ditt jeg quoter.
Som jeg også har sagt så er ikke bruk to ganger i året og rundt der omkring farlig, misbruk kan være sinnsykt heavy farlig som du selv sier og problemet er at mange ikke forstår at helgebruk eller fast månedsbruk over tid ER misbruk , i alle fall altfor hyppig bruk når det foregår over tid. Alle tror de har kontroll fordi de bare dropper emma i helgene men gjør man det fast over tid påvirker det hjernen på akuratt den måten jeg og deg sjæl sier så åssen kan du kalle det svært trygt? Folk trur at misbruk må liksom være daglig men det holder med jevnlig og så vanlig det er i partykulturen i dag der folk i techno miljø og på nattklubber tillater seg å ta det nokså hyppig og jevnlig rekker ikke hjernen å stabilisere seg mellom hver gang men ingen av disse ville sett på sitt jevnlige bruk som misbruk , men det er det, misbruk av hjernen og det er vel der det største problemet ligger at folk ikke skjønner at jevnlig bruk er skadelig så lenge de tar pause i ukedagene eller et par uker. Du viser selv at du er klar over konsekvensen så drit en lang balle i å kall det for "svært trygt" og misled kids til å ødelegge huet sitt
Det er etter hva jeg har lest rimelig trygt å bruke MDMA, så lenge du lar lagrene med serotonin få hentet seg inn igjen så det beste er å vente et par måneder til neste gang da det er individuelt hvor hurtig reseptorene i hjernene jobber med å få verdiene tilbake til normalt. Jeg har personlig prøvd MDMA kun to ganger men jeg ventet i ca 2 mnd for å være sikker. En tommelfingerregelen er å vente minst 1 mnd.

Har lest at det ikke må brukes med speed da dette kan føre til psykose eller andre pyskiske plager noe ecstacy kan inneholde
en kombinasjon av.

Ved misbruk f.eks å bruke ukentlig kan det resulteres i varige skader, noe som igjen vil variere fra hvert individ.
Anonym bruker
"Klok Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er en av de personene som har brukt ecstasy og MDMDA veldig uforsvarlig. Aldri vært avhengig av det, ikke hørt noen som har blitt det heller. Men brukte og ta 3 ecstasy piller hver dag 2-3 dager i uken på rad, eller 2-3 kapsler med MDMA. Er da snakk om helg.

Som regel fredag og lørdag, men kanskje 1 av 4 helger ble det fredag, lørdag og søndag.
Og over disse 2-3 dagene ble det i tillegg brukt mye cola, weed, ketamin, LSD og i blant DMT.

Altså, jeg har en gang vert våken i over 36 timer hvor jeg var på fest hvor vi tok ketamin og kokain, så dro vi videre, der ble det tatt 1 syrelapp (hver) mens jeg (vi) sniffet oss gjennom 2 flasker ketamin i tillegg til og droppe "ren" MDMA.

Det sier litt om uforsvarlig jeg brukte rusmidler før.

En normal helg for meg før var og starte med noen øl, kaste ned en pille ecstasy, som regel ble det brukt rød eller gul Tesla eller blå cookie monster.
Så sniffe kokain, når ecstasy rusen startet og gå ut så kasta jeg ned en til, så en til, gjorde dette på byen, så ble det nasj og holdt på til kl 2 på dagen før man la seg.

Samme dagen etter, og i blant dagen etter det.

Som regel var det ecstasy, kokain, ketamin og alkohol som var blandings bruket.

Alt dette ble etterfulgt av 2-3 blå valium for å sove.


Aldri opplevd psykose eller blitt schizofren av det. Ingen av kompisene mine ble heller det, vi ble jo selvfølgelig helt ødelagt i 1 uke, men så kjørte vi på igjen når fredagen kom.

Holdt på sånn i nesten 2 år før jeg følte at det her bare svidde lommeboka og hjernen min. Nå tar jeg kanskje E / MDMA 1 - 2 ganger i året, samme med alt det andre.

Men ingen av oss ble noen gang psykotiske av dette, vi var totalt 15 stykker som holdt på vil jeg tro. Mors beste barn kan du si ja..
Anyways, tror du må lese deg opp på faren ved MDMDA, tviler på at du kjenner "mange" eller i det hele tatt "noen" som har blitt schizo eller psykotisk av ecstasy.

Det er alltid noen som kjenner noen som kjenner noen.
Sier ikke at ingen har blitt det, det blir for dumt og si, er folk som har dødd av og drikke for mye vann også.

MDMA er et av det tryggeste rusmiddelet du kan ta, så lenge du ikke er dum som det jeg var, holder deg til hver 3-4 mnd, tar max 1 E eller MDMA capsel (SOM DU HAR TESTET MED TEST-KIT), og om du skal fylle på så tar du max 50% av første dosen. Så om du tok 1 E så fyller du på med maks 1/2 E etter.

Og ikke bland det med andre rusmidler, weed går som regel greit, men alt som går på serotonin og dopamine er en dårlig ide og blande med. Alkohol er også dumt og blande med, husk og drikk vann, men ikke for mye vann, ha på en alarm hver time så du husker og drikke et glass vann.

Men nei, når du skriver: Det er jo som å be om å få en psykose?

Da må jeg nesten bare facepalme....
Det er langt ifra som å be om å få en psykose.... Aller rusmidler kan gi deg psykose, alkohol også. Har du en historie med at moren eller faren, eller bestefar / bestemor, onkel, tanter har psykoser og/eller schizofreni så er det lurt og holde seg edru, da kan rusmidler TRIGGE, ikke skape, men TRIGGE en underliggende psykose eller schizo tilstand du har latent liggende i hjernen.

Kan nevne at 10 av de 15 kompisene mine enda holder på, ikke hver helg men ca annenhver helg. Ingen har blitt psykotiske enda.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Helt enig med deg her og mange av dine andre argumenter.
Sånne som oss er nok i kraftig mindretall her inne.

Det jeg virkelig ikke klarer å forstå er de som kjøper "narkotika" av ukjent eller personer som de ikke stoler på.
Er rusen virkelig så viktig at en tør å risikere liv og helse for noe som en "tulling" har lagd i kjelleren sin!
Vis hele sitatet...
Dere er i kraftig mindretall fordi ingen av dere har gjort hjemmeleksa deres.

Jeg måtte slå meg selv hardt i panna fordi en facepalm var ikke nok, takk skal du ha...
MDMA blir ikke laget i kjelleren til en random "tulling", aldri har det skjedd, aldri.
Du trenger mer kunnskap enn shake'n'bake for å fremkalle mdma.
Det er ikke noe hvem som helst kan gjøre fordi du trenger mer enn grunnleggende kunnskap om kjemi og slike "tullinger" har gjerne studert i mange år.
Du trenger en lab for å gjøre dette og bare det å få tak på det du trenger for å syntetisere mdma kan du bare glemme, med mindre du har tilgang på en lab eller bedrift som kan bestille dette for deg uten å vekke misstanke.
Hele argumentet ditt er basert på svada og at alle er idioter som ikke bryr seg om egen helse.

Vet du hva?
Det koster 80kr for et testkikt og hvis du ikke har gått til anskaffelse av et slikt kit så er du bare nok en kandidat til en Darwin Award.
Sist endret av Kjelldriver; 25. august 2018 kl. 13:35.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Jeg skjønner du ikke skjønner hvorfor folk tør å prøve xtc med den "informasjonen" du sitter med TS. Mdma kan være veldig farlig, men det er først og fremst interaksjoner folk ikke er klar over eller hva man foretar seg under rusen som utgjør den største risikoen. La oss si man står på et ssri-preparat eller lignende og er uvitende om hvor farlig det da er å ta mdma, sikkert mange som ikke er klar over dette.

Men likevel er jeg enig med de som synes mdma har blitt for ufarliggjort, helt harmløst er det ikke og det merkes godt om man trår litt hardt på gassen en helg. Selv har jeg noen venner som sikkert har brukt 2-3gram hver måned i et halvt år uten problemer, hva man tåler er jo veldig individuelt
Agumentene til kritikerne her hviler på at det kan være farlig ved uvettig bruk. Det er ingen som bestrider det. Påstanden om at det er trygt er betinget av fornuftig og moderat bruk.

Selv om noen sykler ned de bratteste bakkene uten å holde på styret, så er det ikke rimelig å påstå at sykling er ekstremt farlig. Det er mange hyggelige og trygge aktiviteter som kan være farlige når man gjør det feil. Spikking for eksempel. Men man lærer barna å spikke riktig, og så går det faktisk veldig bra.
Jeg kan forstå hvordan det du skriver kan tolkes som "Det er bare farlig hvis du bruker det uvettig"/ "Hvis du bruker det smart er det ikke farlig" osv. i den duren, av mer ekstreme motstandere av narkotika. Vi er ganske imot narkotika i Norge, og dette tror jeg er et problem i diskusjonen.

Men kanskje det er det skadede egoet mitt som finner opp grunner til at andre ikke overbevises om mitt syn på narkotikapolitikk.
Her starter en uendelig regresjon om hvorfor jeg sa det jeg sa. Send inn hurtigsvar.
Anonym bruker
"Klok Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av egotrengtopnavn Vis innlegg
Jeg kan forstå hvordan det du skriver kan tolkes som "Det er bare farlig hvis du bruker det uvettig"/ "Hvis du bruker det smart er det ikke farlig" osv. i den duren, av mer ekstreme motstandere av narkotika. Vi er ganske imot narkotika i Norge, og dette tror jeg er et problem i diskusjonen.

Men kanskje det er det skadede egoet mitt som finner opp grunner til at andre ikke overbevises om mitt syn på narkotikapolitikk.
Her starter en uendelig regresjon om hvorfor jeg sa det jeg sa. Send inn hurtigsvar.
Vis hele sitatet...


For å si det sånn, om du drikker alkohol hver dag, eller så og si hver dag, så er det missbruk av alkohol, alkohol er det farligste rusmiddelet som vi finnes med tanke på skade på seg selv, og at man er til skade for andre.

Drikker du alkohol, så bruker du narkotika, et av, om ikke det mest skadeligeste brukte narkotiske middelet. Eller rusmiddelet som det heter.

Drikker du deg full en gang i mnd så tar du ikke så veldig stor skade av det, akkurat som at om du tar MDMA hver 3 mnd så tar du ikke står skade av det.

Alt handler om, bruk vs missbruk.






For å si det sånn:

Tenk om alle rusmidler var lovlige.
Ingen hadde dødd av skitten rusmiddel fordi det hadde vert kvalitetskontroll, ingen som hadde fått Fentanyl istedenfor heroin, ingen hadde fått PMMA istedenfor MDMA.

Du hadde da for eksempel hatt en vinmonopol for alle rusmidler.
Der vet du at det du kjøper er 100% sikkert nøyaktig det du skal ha, du vet nøyaktig hvor rent det er.

Når du kjøper rusmiddelet vil du få utdelt en guide til hvordan du bruker det. Hvor stor dose du skal ta, hva du ikke skal blande det med, hva du kan blande det med. Og diverse. Alt fra brukerdose, farer, blandings farer og ALT

Så tar vi selvfølgelig skatt på salget av dette, skatten vi tjener fra og selge narkotika som et vinmonopol bruker vi på og hjelpe de som er avhengige og, bygger rehabiliteringssenter osv.

Og selv om ting blir lovlig så betyr det ikke at 50% av befolkningen blir narkomaner. Om heroin blir lovlig i morgen, så blir ikke jeg og kjøpe det, selv om meth skal bli lovlig i morgen så blir jeg ikke og røre det. Kan få tak i det om jeg vil når som helst, men jeg rører det ikke av den grunn.
Anonym bruker
"Klok Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Og i tillegg vil kriminelle miste sikkert 50-70% av de kriminelle de driver med. Hva skal narkotika kartellene gjøre?
Hva skal bandene som lever av og smugle narkotika til Norge leve av? Hva skal dealerne leve av?

Fjerne kriminalitet, dødsfall, skadeomfang, og gir brukere og missbrukere et bedre tilbud for hjelp
La oss ikke vri dette til nok en legaliseringsdebatt.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis man ser på Bluelight forumet, så er det veldig mange tråder med folk som sliter etter mdma.
Virker som mange også har brukt det en gang. Mange har nok misbrukt, men mange ikke.
Så jeg syns personlig det er vanskelig og danne seg et bilde om hvor farlig det er.
Ville dere turt og anbefalt og tatt det sammen med en av foreldrene deres for eksempel? Jeg skulle gjerne tatt det med mora mi, jeg tror hun og kanskje de aller fleste kunne hatt godt av og oppleve det en gang i livet sitt.
Men klarer ikke bli helt "trygg" på mdma, når mange sliter veldig etter første gangen.

De "berømte" grafene som var høyere opp her. Vet dere om det er skadeomfanget rusmidlene har gjort generelt? Hvis det er det så er det jo kanskje ikke så rart at alcohol ligger på toppen!?
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men klarer ikke bli helt "trygg" på mdma, når mange sliter veldig etter første gangen.
Vis hele sitatet...
Hvor mange sliter etter første gangen? Hvor har du kilder på det? Ingen jeg kjenner har hatt noe problemer ift. førstegangstur på MDMA.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis man ser på Bluelight forumet, så er det veldig mange tråder med folk som sliter etter mdma.
Virker som mange også har brukt det en gang. Mange har nok misbrukt, men mange ikke.
Så jeg syns personlig det er vanskelig og danne seg et bilde om hvor farlig det er.
Ville dere turt og anbefalt og tatt det sammen med en av foreldrene deres for eksempel? Jeg skulle gjerne tatt det med mora mi, jeg tror hun og kanskje de aller fleste kunne hatt godt av og oppleve det en gang i livet sitt.
Men klarer ikke bli helt "trygg" på mdma, når mange sliter veldig etter første gangen.

De "berømte" grafene som var høyere opp her. Vet dere om det er skadeomfanget rusmidlene har gjort generelt? Hvis det er det så er det jo kanskje ikke så rart at alcohol ligger på toppen!?
Vis hele sitatet...
Jeg stiller meg også tvilende til folk som sliter etter en gangs bruk av MDMA.

Men jeg kan kanskje belyse hvorfor det finnes folk som sliter etter mye MDMA bruk: Stoffet i seg selv er relativt trygt, og det her er medaljens bakside: Siden det er såpass trygt så vil folk (les:idioter) øke doseringen, "pff, det er ikke så farlig å pushe litt til, MDMA er jo trygt".
Dette har vi flere eksempler på her på forumet, folk som tar MDMA doseringer på flere hundre milligram når doseringen egentlig burde være rundt 125mg.

Angående å ta det med foreldre, så kanskje min Far hadde vært åpen for det men ellers er vi såpass forskjellige at det ville vært en kræsj for min del. Det er ikke noe fysisk i veien for en voksen person å ta en fornuftig dose MDMA, og som jeg fortalte tidligere så brukes det i terapisammenheng. California er et område som har mange terapeuter som tilbyr MDMA-assistert terapi.

Og ja disse grafene tar for seg flere faktorer og skal gi et helhetlig bilde av skadeomfanget. Så du har rett i at alkohol topper pga så mange som bruker og misbruker det og derfor blir skadeomfanget så stort.
Sist endret av Dodecha; 29. august 2018 kl. 13:42.
Anonym bruker
"Klok Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis man ser på Bluelight forumet, så er det veldig mange tråder med folk som sliter etter mdma.
Virker som mange også har brukt det en gang. Mange har nok misbrukt, men mange ikke.
Så jeg syns personlig det er vanskelig og danne seg et bilde om hvor farlig det er.
Ville dere turt og anbefalt og tatt det sammen med en av foreldrene deres for eksempel? Jeg skulle gjerne tatt det med mora mi, jeg tror hun og kanskje de aller fleste kunne hatt godt av og oppleve det en gang i livet sitt.
Men klarer ikke bli helt "trygg" på mdma, når mange sliter veldig etter første gangen.

De "berømte" grafene som var høyere opp her. Vet dere om det er skadeomfanget rusmidlene har gjort generelt? Hvis det er det så er det jo kanskje ikke så rart at alcohol ligger på toppen!?
Vis hele sitatet...


Link til de som har skadet / ødelagt seg etter og ta MDMA en gang?
Og var det MDMA eller E? Og var dette testet med test-kit?



"IMAGINE you are seated at a table with two bowls in front of you. One contains peanuts, the other tablets of the illegal recreational drug MDMA (ecstasy). A stranger joins you, and you have to decide whether to give them a peanut or a pill. Which is safest?

You should give them ecstasy, of course. A much larger percentage of people suffer a fatal acute reaction to peanuts than to MDMA
."



https://maps.org/news/media/5961-the...tions-answered



https://www.newscientist.com/article...f-their-minds/
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke noe link dessverre. Jeg prøver bare og finne ut for meg selv om hvor farlig det er, og når man leser veldig mange negative erfaringer på forum. Der de kaller det LTD(long term comedown). Så har jeg blitt litt betenkt ang mdma.
Jeg prøver ikke og snakke noe ned eller noe slikt. Bare lyst og høre fleres syn og erfaringer rundt det.
Har ikke lyst og lure meg selv, derfor spør jeg noen «kritiske» spørsmål som jeg har tenkt litt på.
Det er nok etter jeg har lest en del på Bluelight at jeg har blitt mer og mer skeptisk/redd. Så les der hvis dere lurer, mange som påstår at de fikk store plager etter første gang.

Da har vel egentlig ikke de grafene så veldig stor verdi for oss brukere? Er vel ofte brukt for og vise folk hvor farlig alcohol er kontra andre rusmidler. Men er vel over 2 milliarder som drikker alcohol, og ingen vet vel hvor mange brukere det er av de andre stoffene. Men Laangt unna alcohol. Ihvertfall for det meste uten cannabis vil jeg tro?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vel, det virker som den store elefanten i rommet her er at du er veldig redd for risikoen uansett hva vi forteller deg og hvilken statistikk vi viser til. Så jeg anbefaler deg bare å holde deg unna, det kan påvirke opplevelsen din negativt hvis dette er noe som opptar sinnet ditt mye, og ut i fra det jeg leser her så har du virkelig problemer med å godta informasjonen vi kommer med.

Så, kanskje du bare skal droppe hele greia og lev livet videre. Man MÅ ikke utforske rusmidler om man ikke vil.