Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1728
Jeg og ei venninne var innlagt på psykriatisk og da fikk hun metadon, hun var veldig motivert til å bytte miljø og starte et helt nytt miljø, men når hun kom ut har hun startet med heroin igjen. Vil hun aldri kunne få metadon igjen etter at hun gjorde denne feilen ? Hun er tidlig i 20 årene om dette har noe å si ?
Metadon vil hun få igjen. Er hun i LAR?

Jeg er desverre i LAR og får metadon. Jeg må hente hver dag om jeg skal ha, bortsett fra søndagen. Jeg tar ofte dager fri og bruker heroin, og det er jeg åpen om når de spør. Jo fler dager man er borte jo lavere blir dosen man får når man kommer tilbake. Jeg stoppet på 80mg og om jeg er vekke fire dager så begynner jeg på nytt med 30mg og opptrappes til 80. Er jeg vekke èn dag får jeg 80mg dagen etter.

Er man alt for lenge vekke mister man LAR og må søke på nytt.

Det er først og femst henteordning det gjelder når man tar urinprøver i LAR, så man kan hente for flere dager om gangen.(Cannabis er det eneste som går greit å være positiv på, om man ikke er i en annen ordning som i sammenheng med annen behandling. Da må man være helt ren.)
Sist endret av Naturgrønn; 21. august 2018 kl. 15:50. Grunn: Din mor barberer seg i underlivet
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Joda det vil hun heldigvis få, men må også vise hun ikke misbruker systemet. Å snakke med fastlegen om Lar og behandlingsopplegg er det første hun må gjøre. Da får hun metadon men det er minst like viktig at hun har et sted å gå til hver dag, det finnes mange aktivitetshus som f eks Gnisten, Fontenehuset, retretten osv. Og hun kan f eks bli hundepasser på finn.no eller besøksvenn på gamlehjem. Viktig å føle livet gir mening!
Å begynne i LAR på metadon er som å bytte rusmiddel som er sterkere, men mer helseskadelig og med mye verre abstinenser som varer lengrer. Eneste metadonen gjør er å gi deg et sterkt opiat som gir så høy toleranse på opiater så heroin virker ikke.

Very very smart!
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Å begynne i LAR på metadon er som å bytte rusmiddel som er sterkere, men mer helseskadelig og med mye verre abstinenser som varer lengrer. Eneste metadonen gjør er å gi deg et sterkt opiat som gir så høy toleranse på opiater så heroin virker ikke.

Very very smart!
Vis hele sitatet...
det virker da
Nei ikke når de doserer deg opp til 110mg metadon daglig, etter en kort stund er du så ressistent at heroin ikke vil virke. Der jeg går trappes man opp til 100mg så se hvordan det funker, jeg stoppet på 80mg. Jeg skal jo av den driten en dag.

Jeg leste litt på nett, ca 50mg metadon vil fylle opp reseptorene lite nok(Eller noe sånt, jeg har ikke helt forståelsen på det der) til at heroin vil fungere. Når jeg har tatt 30mg må jeg ta heroin for å ikke bli dårlig. Da blir effekten veldig fin.

Metadon er et fullekte syntetisk opiat. Bygger du opp toleransen for det, bygger du og opp toleransen for heroin.

Jeg snorter og røyker kun heroinet. FEI.
Sist endret av Naturgrønn; 22. august 2018 kl. 11:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Å begynne i LAR på metadon er som å bytte rusmiddel som er sterkere, men mer helseskadelig og med mye verre abstinenser som varer lengrer. Eneste metadonen gjør er å gi deg et sterkt opiat som gir så høy toleranse på opiater så heroin virker ikke.

Very very smart!
Vis hele sitatet...
Det er også verdt å nevne at metadon i LAR blir utskrevet og kontrollert av helsepersonell. Det vil tukle med effekten av heroin, og behovet for heroin, dette vil gjøre det langt enklere å ikke bruke heroin dersom en ønsker å slutte. Når en får kontrollerte doser av et kvalitetssikret produkt så vil faren for overdose og død synke betraktelig, og dette kan for mange være grunn nok i seg selv.

Et annet viktig aspekt er at man er nå i et rehabiliteringssystem hvor forutsetningene for å leve et normalt og lykkelig liv er bedre. Man holder seg også innenfor loven og slipper eventuelle straffesaker og en har langt bedre forutsetninger for å bryte kontakt med kriminelle miljøer.

Det jeg vil frem til er at det er mange flere faktorer enn akutt opiattolereranse som bør bli tatt med i regnestykket når en skal ta slike valg.