Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2487
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
Er 18 år og tenker å kjøpe min første bil snart. Er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem, så trenger noen innspill.

Per nå har jeg 10 000,- fast lærlinglønn i mnd. I tillegg 3000-6000,- i mnd. alt etter hvor mange skift jeg får på deltidsjobben. Frem til sommeren får jeg også ca. 4000 i stipend. Av disse pengene går 6000,- i mnd til husleie, + mat og div. småutgifter som mobilregning, busskort,osv. (Mister stipend etter sommeren, men ettersom jeg er lærling stiger jeg i lønn hvert halvår, først til 12 000,- og så til 21 000,-)

Slik jeg ser det har jeg 2 valg:
1. Leve på brød i 2 mnd. og kjøpe en eldre bil til type 15 000,-
2. Ta opp lån og kjøpe en nyere bil til type 50 000-100 000,-

Det jeg tenker er at det må vell lønne seg å investere i en skikkelig bil som gjerne kan vare en del år, og hvor du forhåpentligvis ikke trenger bruke masse penger på reparasjoner, kontra en bil til 15k hvor ting ryker om hverandre og det er et styr hver gang den skal gjennom EU-godkjenning? Eller er det noe jeg misforstår/overser? Noen som har noe å legge til?

Alle tips mottas med stor takknemlighet.
Du får en kjempefin bil til 50.000 feks MB A150 2006 modell gått ca.150.00km.
Da får du en trygg og sikker bil som er god og rimelig å bruke også lett å selge igjenn. Jeg har hatt noen av dem og har vært kjempefornøyd.
Sjekk ut Finn.no
Unngå typiske ungdomsbiler (kanskje det du helst vil ha) de ser kule ut men du får en haug av problemer og verksted besøk så det blir en dyr bil.
Lykke til med din første kule bil.
Uvaksinert 👍
Ikke noe problem å få en ok bil til rundt 15 lapper som kan vare noen år uten noe særlig kostnader. Hvis bilen er billig nok så er det jo bare å skrote den hvos den ikke går igjennom EU kontrollen og fortsatt så kan det godt hende at du har spart mye penger kontra det å kjøpe en til 50 lapper. F.eks er det mange peugeot 307, 207 der ute som man kan få billig, de er faktisk ganske driftssikre og er jo galvaniserte også. Mange av de som ligger der ute til 20-25 kan man nok fint få prutet ned i 15-17 og hvis den i tillegg nettopp er godkjent så er det ikke mye penger å tape på 2 år. Får man prutet ned denne til 16-17 så må jo det være ett knallkjøp. Husk at selv om du graver den ned sommeren 2019 så har du tapt mindre penger enn det mange gjør på 2 mnd med en helt ny bil. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107393077
Kor bur du hen? Viss du bur ein stad med mykje snø, is og bratte bakkar vil du kanskje trenga ein 4x4, isåfall er Subaru svært gode og driftsikre bilar.
Viss du derimot bur på østlandet med mykje flat mark, så seier eg meg samd med daffe. Peugeot er god bil for pengane.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Bor på Vestlandet. Har sett en del på Golf, skal ikke det være en grei førstebil? Men altså ingen som er enig i at det kan være en ide å investere i en litt dyrere bil som varer og forhåpentligvis ikke vil trenge like mye reparasjon?
Det er ingenting som heter å investere i bil for hvermansen, det er uten unntak tapsprosjekt med mindre du er en samler. Så da kommer det ann på å redusere tapene. Gå for en billigere, driftsikker bil.
Enig at det ikke er noe direkte investering med det er greit å minimalisere tapet mest mulig og da er min erfaring etter å ha eid ca. 20 biler gjennom de siste 20 årene i prisklasser fra 5.000 - 400.000 at en bil til ca. 50.000 er det beste kjøpet. En såkalt billig bil 5.000 - 20.000 er det stor sjanse for at er i dårlig stand (derav prisen, du får der du betaler for) og med dyrebare verkstedbesøk.
Jeg mener fortsatt du skal gå for det alternativet som jeg har nevnt i tideligere post.
Golf ville jeg ikke kjøpt, uavhengig om det er førstegangs-bil eller ei.
Toyota Corolla, gjerne før 2000.
Hadde selv en Corolla kupé 1,6 liter 91 modell, driftsikker og god bil med lave priser på deler og en bil man kan skru på selv om man vil.
https://www.dinside.no/motor/bruktbi...emlos/62644009
Kan også legge til bruken:
Dersom du kjøper en Renault Zoe med dagens kampanje, smeller inn noen titusener i EK og et lån på 7-8 år, får du en rimelig billig bil i drift med svært få bekymringer og utgifter de neste årene.

Et standard billån på 10 år på nybil uten EK snakker vi omtrent 2500,- PR mnd for nedbetaling. Når du da trekker ned drivstoff, forsikring, bompenger, parkering(?) osv. i tillegg til ingen utgifter på vedlikehold de første årene kan det være en god deal.
Kjøp deg en gammel Toyota Corolla. Bygd til å vare.
Kjøp noe billig. Men gjerne mer enn 15 000 også. Men greit å ha en bil det ikke er så altfor farlig med. Låner du fx bort bilen, og den som låner den vraker den, da kan det bli veldig kjedelig med en dyrere bil.
Sist endret av loophole; 16. januar 2018 kl. 01:47.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
2. Ta opp lån og kjøpe en nyere bil til type 50 000-100 000,-
Vis hele sitatet...
Holder du deg under 50 får du kaskofritt billån! Du vil spare betydelige summer i forsikring.

Beklager om det allerede er nevnt i tråden, verdt å få med.

Med forbehold om at summen på 50k og mulighet for kaskofritt kan variere fra selskap.
Sist endret av Yalla; 16. januar 2018 kl. 02:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøpte nettopp en 2004 modell passat stasjonsvogn 1,9tdi kjørt 230 000 og eu til mai 2019 for 16 000, litt småplukk her og der men ingen alvorlige feil så man kan få en bra bil for 15000. Jeg vil råde deg til og kjøpe en litt mindre bil type corsa, polo golf osv da større biler ofte koster mer pga større motor og utslipp �� ved kjøp så sjekk når registereeim er skiftet sist da dette er noe som er dyrt og bytte, neste eu kontroll om bilen har dette samt hvordan serviceheftet ser ut, lykke til ��
Sist endret av freebird; 16. januar 2018 kl. 02:26.
Legg mer vekt på kilometer enn hvor ny bilen er. Finner du noe som har gått under 100000km så er du sikrere enn en nyere bil som har gått 200000km+++.

Gå på Finn.no og sett opp ett detaljert søk og lagre det. Så er det lett å svippe innom Finn.no og se om det er noe nytt du kan kuppe. Og sjekk ofte. Bra dealer går fort. Har biler ligget ute lenge, er det ofte en grunn til det.

Biler fra første halvdel av 1990 som har gått under 100k er ofte gode kjøp. Har kjøpt noen sånne til 7-8000 og solgt for ~5000 1-2år senere. DET er billig bilhold. Vrakpanten er jo 3000 bare den.
Fra erfaring levde jeg som deg.. lykkelig liv med ikke så mye penger, til jeg fikk stabil jobb med en netto lønn mange drømmer om... Har faen mer utgifter å arbeid enn fattig å lykkelig. Eneste nå, driver jeg med dokumentar å leve drømmen som jeg absolutt elsker!

Kjøpte meg en bil som 21 åring til 120.000,- med 45.000 i km (veldig fin bil). Der krøllet problemet opp, masse unødvendig utgifter. Nå har det krøllet til seg en bedrift, hus, bil, båt og scooter.. Sitt med ca 10.000,- hver mnd. Nei gutt, lev med 15.000,- bil! Bil til 649.000,- gir deg ikke lykke.

Det handler primært om lån da, har du råd utenom peis på. Husk, du skal også leve lykkelig!
Sitat av Stone1 Vis innlegg
Legg mer vekt på kilometer enn hvor ny bilen er. Finner du noe som har gått under 100000km så er du sikrere enn en nyere bil som har gått 200000km+++.

Gå på Finn.no og sett opp ett detaljert søk og lagre det. Så er det lett å svippe innom Finn.no og se om det er noe nytt du kan kuppe. Og sjekk ofte. Bra dealer går fort. Har biler ligget ute lenge, er det ofte en grunn til det.

Biler fra første halvdel av 1990 som har gått under 100k er ofte gode kjøp. Har kjøpt noen sånne til 7-8000 og solgt for ~5000 1-2år senere. DET er billig bilhold. Vrakpanten er jo 3000 bare den.
Vis hele sitatet...
Enig i dette. I tillegg er det lurt å kjøpe en modell/merke det er solgt mye av fordi da er deler vanligvis billigere og enklere å få tak i.
Anonym bruker
"Bitter Moskusfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Garantert bedre og kjøpe en billig bil og bruke penger på verksted når tiden kommer.
En en bil til 100.000 som kommer til og måtte like mye på verksted.