Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3382
Direktør
Lunar's Avatar
Ser nå at forskere har funnet ut at man ganske enkelt kan koke / brygge heroin fra sukker med samme prosess som man brygger øl hjemme enkelt og greit. Og det vil si helt uten at man bruker noe fra opiumsplanten! Blir selvfølgelig Syntetisk Heroin siden man ikke bruker planten, men de prøver å skjule hvilken type gjær før det kommer fram til massene, siden det er så enkel prosess!

Så vi må finne ut hvilken gjærgren det gjelder før de rekker å få gjort noe som får den gjærgrenen til å bli umulig å oppdrive for privatfolk! (Siden det er det de gjør nå, siden de er redde for at narkomane selv skal få oppskriften siden det er altfor lett og man får ordentlig Heroin ut av denne prosessen, kun fra sukker som sagt!)

Så her må vi gå sammen, hvilken gjærtype??

http://img.gfx.no/1547/1547756/opiate3.jpg

"Nå skriver Nature.com at en gruppe forskere skal ha funnet en reell kobling mellom sukker og opiater som morfin eller heroin. De hevder nemlig at opiater kan brygges, litt på samme måte som øl, ved bruk av sukker (glukose) og en spesiell gjærstamme. Fermenteringsprosessen skal angivelig gjøre det mulig å fremstille opiater syntetisk, uten såkalte akaloider fra opiumsvalmuen."

VÅRT DILLEMMA:

"
Med en ny, enklere og ikke minst billigere måte å lage slike stoffer på, gjelder det også å påse at oppskriften ikke havner i gale hender. Ifølge Nature.com skal fremgangsmåten være ganske enkel for alle som har kjennskap til kjemi.

Derimot er den spesielle gjærstammen helt avgjørende, og derfor er noen av ingrediensene holdt hemmelige. Forskerne som står bak oppdagelsen ønsker å tilpasse gjærstammen slik at den vil være ubrukelig for kriminelle. Det kan for eksempel være å begrense opiatproduksjonen til tebain – ikke morfin, som kan foredles til heroin. "

Men har altså lest et annet sted at de fortsatt ikke har funnet ut hvordan de skal skjule gjerstammen, så hitill må de bruke den gjerstammen det gjelder, inntil de får laget en gjerstamme som bare de har tilgang på!
Sist endret av Lunar; 29. mai 2015 kl. 21:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du må ha tilgang på ein genlab som kan genmodifisere gjær.

http://www.newscientist.com/article/...irst-time.html

Det er antakeleg ikkje ekstremt vanskeleg om du har tilgang på ein lab med rett utstyr, men har du det er neppe det å skaffe opiater veldig krevjande heller.
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du må ha tilgang på ein genlab som kan genmodifisere gjær.

http://www.newscientist.com/article/...irst-time.html

Det er antakeleg ikkje ekstremt vanskeleg om du har tilgang på ein lab med rett utstyr, men har du det er neppe det å skaffe opiater veldig krevjande heller.
Vis hele sitatet...
Linken du viser til er litt gammel når det gjelder dette tema, for nå har det fått til å lage heroin, og de sier selv at problemet nå er å gjøre dette kjent for allmennheten uten at det havner i gale hender siden det er så lett.. Man kan kjøpe disse gjærtypene/gjærgrenene, men må altså vite hvilke/hvilket!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunar Vis innlegg
Man kan kjøpe disse gjærtypene/gjærgrenene, men må altså vite hvilke/hvilket!
Vis hele sitatet...
Kjelde takk. Ingenting eg har lest tilseier at det er ein type som eksisterer utanfor eit par laboratorier. Alle seier det er ein genmodifisert gjær, og i så fall er det jo ikkje ein eksisterande gjær.

Går du rett til Nature kan vi lese følgjande:
Sitat av http://www.nature.com/news/engineered-yeast-paves-way-for-home-brew-heroin-1.17566
A paper published on 18 May in Nature Chemical Biology1 reports the creation of a yeast strain containing the first half of a biochemical pathway that turns simple sugars into morphine — mimicking the process by which poppies make opiates. Combined with other advances, researchers predict that it will be only a few years — or even months — before a single engineered yeast strain can complete the entire process.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som tilseier at det finst gjærstammer til sals som kan gjere det du trur. Og artikkelen er frå 18. mai i år.
Sitat av Lunar Vis innlegg
Linken du viser til er litt gammel når det gjelder dette tema, for nå har det fått til å lage heroin, og de sier selv at problemet nå er å gjøre dette kjent for allmennheten uten at det havner i gale hender siden det er så lett.. Man kan kjøpe disse gjærtypene/gjærgrenene, men må altså vite hvilke/hvilket!
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde vært så himla lett å skaffe morfin, hvorfor tror du da så mange driver å dyrker opiumsvalmuer, og særlig i Afganistan??

Det er lov å bruke hodet...
Direktør
Lunar's Avatar
Trådstarter
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvis det hadde vært så himla lett å skaffe morfin, hvorfor tror du da så mange driver å dyrker opiumsvalmuer, og særlig i Afganistan??

Det er lov å bruke hodet...
Vis hele sitatet...

Hehe, ja det er lov Handler ikke om å skaffe heroin, men å lage heroin utifra sukker!

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kjelde takk. Ingenting eg har lest tilseier at det er ein type som eksisterer utanfor eit par laboratorier. Alle seier det er ein genmodifisert gjær, og i så fall er det jo ikkje ein eksisterande gjær.

Går du rett til Nature kan vi lese følgjande:

Det er ingenting som tilseier at det finst gjærstammer til sals som kan gjere det du trur. Og artikkelen er frå 18. mai i år.
Vis hele sitatet...
"Modified yeast makes opiates for the first time

10:36 26 August 2014 by Michael Slezak"

Som du ser var det fra august 2014, har skjedd en del siden da.. Og gjærstammer til salgs finnes jo for å brygge øl, og en av de forholdsvis vanlige gjærstammene er altså den stammen man kan bruke for denne prosessen!

Problemet er at de(Som med alt annet) patenterer det, og fjerner all dokumentasjon de kan om temaet osv osv for å få folk til å tro det er mye mer komplisert enn det det egentlig er!

Hadde jeg hatt dokumentasjon hadde jeg ikke trengt å starte tråden!

Takk!
Sist endret av Lunar; 31. mai 2015 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lunar Vis innlegg
Som du ser var det fra august 2014, har skjedd en del siden da.. Og gjærstammer til salgs finnes jo for å brygge øl, og en av de forholdsvis vanlige gjærstammene er altså den stammen man kan bruke for denne prosessen!

Problemet er at de(Som med alt annet) patenterer det, og fjerner all dokumentasjon de kan om temaet osv osv for å få folk til å tro det er mye mer komplisert enn det det egentlig er!

Hadde jeg hatt dokumentasjon hadde jeg ikke trengt å starte tråden!

Takk!
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvordan du kan tolke det slik at denne gjærtypen er ute for kommersielt salg? Alle linker og artikkler jeg finner henviser til en modifisert gjærtype. Selv om det finnes gjærtyper for øl og vin tilsalgs, betyr det ikke at denne heroinstammen er det.
Om denne gjærtypen var vanlig til å brygge øl av, skulle en jo tru at det var allment kjent at om en blander denne gæren med sukker, så blei det ikke øl, men opium? Eller eventuelt øliopium?
Sitat av memento3110 Vis innlegg
Om denne gjærtypen var vanlig til å brygge øl av, skulle en jo tru at det var allment kjent at om en blander denne gæren med sukker, så blei det ikke øl, men opium? Eller eventuelt øliopium?
Vis hele sitatet...
Kanskje det er derfor det er så mange som vil ha heimert

Forresten; noen bio-folk som vet om det er mulig å få E-Coli til å produsere noe sånt? (Evt. andre stoffer som kan være interessante?) Vet at de bakteriene er "lette" å indusere nye gener i slik at de produserer det ønskede stoffet. Eksempel på dette er insulinproduksjon..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av fotonewbie Vis innlegg
Kanskje det er derfor det er så mange som vil ha heimert

Forresten; noen bio-folk som vet om det er mulig å få E-Coli til å produsere noe sånt? (Evt. andre stoffer som kan være interessante?) Vet at de bakteriene er "lette" å indusere nye gener i slik at de produserer det ønskede stoffet. Eksempel på dette er insulinproduksjon..
Vis hele sitatet...
Om du tror hvem som helst kan få tak i E.Coli stammer for å "leke" med tar du nok feil. Hva slags vrøvl er det her?

Ja forskere i laboratorium har indusert gener i mange forskjellige organismer, men om du tror dette er noe du kan gjøre på kjøkkenbenken tar du grundig feil.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Om du tror hvem som helst kan få tak i E.Coli stammer for å "leke" med tar du nok feil. Hva slags vrøvl er det her?

Ja forskere i laboratorium har indusert gener i mange forskjellige organismer, men om du tror dette er noe du kan gjøre på kjøkkenbenken tar du grundig feil.
Vis hele sitatet...
For det første er det ikke vrøvl. Produksjon av insulin skjer i dag på denne måten. Dette er et stort framskritt siden det før ble tatt insulin fra gris.
Skjerpings.

For det andre har jeg aldri påstått at hvem som helst kan få tak i rene E Coli stammer og gjøre dette på kjøkkenet. Lurte kun på om dette er noe som er prøvd ut eller ikke. Forresten har du masse E Coli i tarmen din. Om du ikke tror meg, kan du ta ut av prøve neste gang du er på dass, kjøpe et par dyrkningsmedium tilpasset E Coli og noen tester.

Ha en fin dag.
Sist endret av fotonewbie; 31. mai 2015 kl. 08:54.
Uvaksinert 👍
Sitat av fotonewbie Vis innlegg
For det første er det ikke vrøvl.
Vis hele sitatet...
Det vil høres ut som vrøvl for de som ikke tror på at slikt går ann. Men det er jo bare å goolge litt og lese litt. Det er jo den mest vanlige gjærstammen som brukes S.cerevisiae og denne har vært brukt i mange år. Denne har de modifisert til å kunne lage opium ut av sukker. De som mener slikt er vrøvl er de som tror at gjær er gjær og at det kommer fra idun. De har utviklet gjær som lager drivstoff av alger så gjær er mer enn det man bruker for å lage pizza. Hvis man er det minste innteressert i øl og ser hvor forksjellig smak de forskjellige gjærstammene kan gi så skjønner man at gjær ikke bare er en ting som lager co2 for å heve en deig. Men stå på fotonewbi, overse de som kun tror på det de leser i VG og søk videre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av fotonewbie Vis innlegg
For det første er det ikke vrøvl. Produksjon av insulin skjer i dag på denne måten. Dette er et stort framskritt siden det før ble tatt insulin fra gris.
Skjerpings.

For det andre har jeg aldri påstått at hvem som helst kan få tak i rene E Coli stammer og gjøre dette på kjøkkenet. Lurte kun på om dette er noe som er prøvd ut eller ikke. Forresten har du masse E Coli i tarmen din. Om du ikke tror meg, kan du ta ut av prøve neste gang du er på dass, kjøpe et par dyrkningsmedium tilpasset E Coli og noen tester.

Ha en fin dag.
Vis hele sitatet...
Du la det frem som om dette var noe du skulle bedrive med selv, noe som selvsagt er vrøvl.

I moderne laboratorium er det klart at vi har manipulert mange organismer til å produsere stoffer vi trenger, deriblandt insulin.

Edit: spørsmålet ditt besvares i tråden, nei e.coli. kan ikke lage heroin fra sukker, artikkelen nevner jo at dette har blitt gjort for første gang i verden, med sopporganismer.

E.coli ble først industriellt brukt for å produsere en aminosyre som kosttilskudd, prosessen var gikk ut på å utsette kolonier for mutagener og teste bakterien i ettertid. De hadde laget en ny variant som produserte aminosyrer. Det finnes nå e.coli. som produserer diverse menneskelige hormoner, insulin bl.a. men ingen psykoaktive stoffer har blitt produsert med e.coli.
Sist endret av Dodecha; 31. mai 2015 kl. 10:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lunar Vis innlegg
Som du ser var det fra august 2014, har skjedd en del siden da.. Og gjærstammer til salgs finnes jo for å brygge øl, og en av de forholdsvis vanlige gjærstammene er altså den stammen man kan bruke for denne prosessen!

Problemet er at de(Som medlt annet) patenterer det, og fjerner all dokumentasjon de kan om temaet osv osv for å få folk til å tro det er mye mer komplisert enn det det egentlig er!
Vis hele sitatet...
For det første har du kreativ tekstforståelse. At det finst gjærstammer for sal som produserer alkohok, vil ikkje sei at dei modifiserte stammene som skal til for å produsere opiater er tilgjengelege. Det er heller ikkje gitt at dei er så enkle i bruk som dei som er nytta for å dyrke etanol. At dei har modifisert ei vanleg stamme vil heller ikkje sei at du kan bruke den stamma.

Viare så er patentering det tvert motsette av å fjerne dokumentasjon. Patenterer du noko må du offentleggjere dokumentasjonen, som del av patentsøknaden. Viare så antar du at det ikkje er komplisert. Her er patentet for å lage roundup-ready mais. For meg er det reint gibberish, og eg mangler minst ein mastergrad på å få fornuft ut av det. Så eg tviler på at du hadde vore i stand til å replisere det om du hadde fått dokumentasjonen.
Sitat av Lunar Vis innlegg
Og gjærstammer til salgs finnes jo for å brygge øl, og en av de forholdsvis vanlige gjærstammene er altså den stammen man kan bruke for denne prosessen!
Vis hele sitatet...
Hvilken prosess mener du? Produksjon av morfin, eller genmanipulering av gjær?

Sitat av Lunar Vis innlegg
Hadde jeg hatt dokumentasjon hadde jeg ikke trengt å starte tråden!
Vis hele sitatet...
Når hele premisset for tråden er en påstand som ikke kan spores til andre kilder enn deg, så kan man jo spørre seg om noen egentlig trenger denne tråden i det hele tatt. Jeg mener, hvis du ikke kan vise til en kilde, så må du jo nesten ha funnet det på selv

For de av oss som ikke klarer å stole blindt på det du hevder, så virker det mest som om du har misforstått et eller annet. Så vidt jeg forstår er det her snakk om genmanipulert gjær, som det ligger mange år med utvikling bak. Per i dag ser det heller ikke ut til at noen har klart å utvikle én enkelt strain som kan utføre alle leddene som kreves for å omdanne sukker til morfin. De må foreløpig bruke flere typer for å kunne utføre hele prosessen.

No scientific team has yet admitted having one strain capable of the entire sugar-to-morphine pathway, but several are trying
Vis hele sitatet...
http://www.nytimes.com/2015/05/19/he...tion.html?_r=0

Å syntetisere en slik strain er ikke noe hvem som helst kan gjøre. Og hvis en fungerende strain skulle eksistere naturlig, så innebærer jo det at alt dette arbeidet har vært forgjeves. Utdyp gjerne hva du tror disse forskerne egentlig driver med, der er nemlig ikke helt lett å skjønne hvordan du tenker her =)
Dodecha:
Tok opp spørsmåmet for å supplemere diskusjonen. Det kommer ikke fram i diskusjonen at E Coli ikke kan produsere "..andre interessante stoffer". Dette svarte du faktisk på nederst i ditt innlegg. E coli har hittil ikke produsert psykoaktive stoffer. Da fikk vi svar på det, takk
Var en grunn til at jeg satte "lett" i anførselstegn. E coli er en av de bakteriene som er lettest å sette inn et nytt gen i. Dette er selvsagt i forhold til andre bakterier og ikke i forhold til hvor lett det er for ola nordmann å gjøre dette på kjøkkenet. Er lov å tenke seg om 2 ganger før man kaller ting vrøvl. Om du leser leser innlegget en gang til, tviler jeg på at du finner noen steder jeg har påstått at E Coli produserer morfin fra sukker.
Syns dette er et spennende tema og setter pris på om noen vet om liknende saker Latterliggjøring av andres spørsmål er lavmål.

Daffe: Hehe, litt usikker på hva du mente Kommenterte dedoche og ikke noen andre, om det var det du trodde.

Tilbake til gjær og morfin: Hvordan kan denne gjærtypen påvirke naturen? Har morfin noe negativ virkning på økosystemet? Tenker hvis en morfinproduserende gjærtype slippes ut i naturen og overleve; vil det ha noe merkbar effekt?