Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2629
http://www.dagbladet.no/2009/06/22/n...ngdom/6838606/

Politidirektoratet har nå laget en profil som de mener passer en skoleskyter. Denne profilen er i stor grad en typisk outsider. Mange passer profilen godt som aldri ville begått noen skolemassakre av den grunn.

Ifølge profilen er den potensielle gjerningsmannen ensom, våpeninteressert, har et hat mot stedet og institusjonen der man føler seg som taper, er i mental ubalanse, er interessert i voldelige dataspill og nettsteder, og er ellers tilsynelatende helt vanlig.

De som passer denne profilen kan bli satt til side til samtaler med ledelsen som forebyggelse. Er dette riktig? Vil ikke disse føle seg mer utenfor når de allerede sees på som kriminelle? Så klart vi må forebygge, men en slik vag profilering kommer aldri til å hjelpe.

Hva mener dere? Er dette riktig fremgangsmåte for å forhindre slike katastrofer?
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3134235.ece

Helt utrolig spør du meg. Hvordan blir læremiljøet til elevene når lærerne selv og elevene blir redd utstikkere i klassen?
men i norge er jo alle potensielle kriminelle, bare se på alt ellers. feks på salg av biler hvor alt trippel sjekkes for tyveri. finnes ikke noen andre land i verden som gjør det samme.

skal man sette de "farlige" i egne skoler med militær utdanede lærere?
Nå ville jeg ikke gått så langt å si at "Mange passer profilen" ettersom man må være både våpeninteressert og mentalt i ubalanse.
Trådstarter
Det jeg mente var egentlig at mange passer flere av kriteriene, om ikke alle. Og selv om du ikke er mentalt ustabil kan det hende andre tror du er det om du passer nok av de andre. Stereotyper, ikke sant.
Nå er det vel mer eller mindre slik at du må passe inn i ALLE disse kriteriene, men vil nok tro at våpeninteresse og mental ubalanse er de viktigste tingene. Hvis man er i mental ubalanse så bør man ikke drive med våpen
Et kriterie som jeg er overrasket over at de ikke tok med er: "hører på heavy metal". Det blir så alt for ofte nevnt når det er har vært skolemassakre. Jeg blir like irritert hver gang...
Trådstarter
Det er sant. Men hvordan finner man ut hvem som faktisk er mentalt ustabile? Skal skolepsykologen undersøke alle elevene etter tur? Ikke at det ville være noe problem. Det er nemlig de ustabile som er farlige, ikke outsiderne.
Man kaller vel ofte en spade for en spade.
Sitat av saroth Vis innlegg
Et kriterie som jeg er overrasket over at de ikke tok med er: "hører på heavy metal". Det blir så alt for ofte nevnt når det er har vært skolemassakre. Jeg blir like irritert hver gang...
Vis hele sitatet...
husker fra filmen "bowling for columbine", som bl.a. tar for seg columbine-massakren, at veldig mange ga Marilyn Manson skylden, fordi de to gjerningsmennene tilfeldigvis var store fans av han ..

Det blir bare for teit å skylde på musikk, film og spill mener jeg .. Musikk, filmer og spill gjør ikke folk til psykopater, men det kan gi psykopater ideer ..
Men det kan jo forsåvidt alt annet å ..
Sitat av ThexZed Vis innlegg
husker fra filmen "bowling for columbine", som bl.a. tar for seg columbine-massakren, at veldig mange ga Marilyn Manson skylden, fordi de to gjerningsmennene tilfeldigvis var store fans av han ..

Det blir bare for teit å skylde på musikk, film og spill mener jeg .. Musikk, filmer og spill gjør ikke folk til psykopater, men det kan gi psykopater ideer ..
Men det kan jo forsåvidt alt annet å ..
Vis hele sitatet...
Musikk, spill og film kan effektivt brukes til å styre, styrke eller dempe følelser.
Sitat av ThexZed Vis innlegg
husker fra filmen "bowling for columbine", som bl.a. tar for seg columbine-massakren, at veldig mange ga Marilyn Manson skylden, fordi de to gjerningsmennene tilfeldigvis var store fans av han ..

Det blir bare for teit å skylde på musikk, film og spill mener jeg .. Musikk, filmer og spill gjør ikke folk til psykopater, men det kan gi psykopater ideer ..
Men det kan jo forsåvidt alt annet å ..
Vis hele sitatet...
Men film og spill spesielt kan være en kraftig påvirkning. Som Meitemark sier "styre, styrke eller dempe følelser".
brukertittel
Widow's Avatar
Jeg vil tro mental ubalanse og våpeninteressert er cluet her.
Voldelige spill og filmer kan selvfølgelig ha en påvirkning, men det blir for dumt å skylde på at for.eksempel han som begikk skolemassakren spilte counter strike. Det er ikke sikkert at det har påvirket han til å gjøre det han gjorde.
Nå skal mobbeofrene bli forfulgt av politiet også. Way to go. Fortsetter det slik får vi faktisk kanskje en skyteepisode her til lands.
Sitat av morphinytry Vis innlegg
Nå er det vel mer eller mindre slik at du må passe inn i ALLE disse kriteriene, men vil nok tro at våpeninteresse og mental ubalanse er de viktigste tingene. Hvis man er i mental ubalanse så bør man ikke drive med våpen
Vis hele sitatet...
holder vel å bare være interessert?
uansett tror jeg ikke at de er så nøye på om du passer definitivt ALLE kriteriene. holder vel med litt over gjennomsnittet. Vi prater tross alt om livsfarlige geværdesperadoer som kommer til å gå amok med pappas jakthagle som rommer 2 skudd på skolen her!!!
hvor har du forresten de tallene i signaturen din fra?
Jeg synes at det er bra at politiet gjør noe med dette.
Kanskje det kunne blitt gjort på en litt annen måte, men noe må gjøres!
Skoleskyting har jo blitt en trend i flere land, og det kommer alltid til å finnes ustabile mennesker i skolen.


Det her med at musikk, spill og filmer har skylden er latterlig.
Som andre har skrevet før meg så er det vel mer der en kan hente inspirasjon.
Alle har hobbyer, og flere tilegner mye av tiden sin til å leve opp til det dem er interessert i å gjøre.


Etter Columbine drapene så ble jo Dylan og Klebold helter for mange, og det finnes hjemmesider der folk skriver hvor mye de savner og ser opp til drapsmennene. Facebook grupper, blogger osv.
Det er veldig skremmende at folk kan se opp til folk som gjorde noe så grusomt.
Har ingen sympati for slike, når de blir egoister og psykopater og dreper en masse uskyldige mennesker på grunn av deres egen elendighet.
"Mental ubalanse" er så jævla relativt som man får det.

Skole skyter opplegget her kan bare av verges ved et enkelt foretak; og det kan jeg bevise igjennom kilder..

Tilgang til pistoler.... det er tilgangen som må kveles. Det er så forbanna åpenbart for alle som har øyna åpne også. Skjønner ikke hvordan det kan gå dere hus forbi å innse dette......

Serriøst folkens, hvor har det skjedd school shootouts? Jo, i usa. I USA der man kan bytte en BigMac med ekstra ost mot et skytevåpen..

Nå kan noen si at dette er mangenful resonement; grunnet shootout i finnland; men for å sitere wikipedia:
In Finland there are 32 privately owned firearms per 100 civilians according to the Finnish Ministry of the Interior
Vis hele sitatet...
dvs 32% av sivile + alle de som tjenestegjør, politi og alt slikt, tenker man kan runde det opp til minst 40% av befolkningen holder et skyevåpen om de ønsker så.

Det er jo da helt hull i hode å drive å profilere slikt; når man ser hvilke ting som faktisk gjør at det ikke blir noe shoot outs.

Eneste som effektivt kan motbevise min teori er om noe slikt på samme størrelse skjer i et land der guncontroll er strengt slik som norge.
Våpen i norge er ikke noe problem og få.
Jeg er 14 og har hatt våpentillatelse (ser hatt fordi den kun gjelte i 2 mnd.).
Som 16 åring kan man få permanent våpentillatelse eller så var det at man måtte fornye den en gang i året.
Men ellers så kan man dra til et hvilkets som helst skytelag og spørre om å få låne våpene siden man skal på et stevne, da skriver de ut en våpentillatelse til deg som varer fra en bestemt dato til en bestemt dato og du får våpenet.
Neutral Good
Mith's Avatar
I følge tall jeg fant var det 36% av Norges befolkning som hadde registret skytevåpen i 2007. Altså høyere våpentetthet enn Finland. Det må vel bety at det ikke er tilgangen til våpen som gjør det helt store utslaget, men heller kulturen rundt våpenbruk. Finland er ett veldig dårlig eksempel å dra inn i denne sammenhengen for også der har de rimelig mange jegere. Se heller på kulturen i USA.
Dvs. at å ta fra norske jegere våpnene antageligvis ikke vil føre til noen vesentlig mindre sjans for massakre, men det vil få ned antall selvmord med skytevåpen.
Sist endret av Mith; 23. juni 2009 kl. 13:30.
Helt fuckings utrolig. Er det mulig.. Hvordan skal dette forebygge skoleskytinger? At alle som spiller pc-spill og blir mobba blir forhørt? Kanskje de skal begynne å ta mobbing litt mer seriøst istedenfor! Jeg vet om alvorlige mobbesaker som ikke har blitt fulgt opp, enda de har blitt rapportert om og om og OM igjen til skoleledelsen. Jeg prøvde å hjelpe en fyr jeg kjente som ble mobbet, uten noe resultat fra hverken skole eller media. Husker til og med at vi satt siste skoledag og hørte på rektor snakke om 0 tolleranse for mobbing, og at alle måtte si fra hvis noe slikt skjedde så de kunne sette en stopper for det. Når de er SÅ jævla blinde at de trenger en profil for skoleskytere, fortjener de nesten en skoleskyting. VÅKN OPP!

Kan legge til at han jeg kjente hadde et selvmordsforsøk, og byttet skole etter det (upraktisk, siden han måtte reise i 2 timer med buss til den nye skolen). Han blir ikke mobbet lenger, men husker han nevnte et par ganger hvor digg det hadde vært med hevn. Det er et år siden nå, og jeg vet om andre som fortsatt blir mobbet på den skolen.
I USA kjøper man våpen primært for selvforsvar og som forsvar i tilfelle invasjon (det er derfor de selger militærvåpen). I de fleste andre land kjøper man dem for jakt. Det er nok ingen tilfeldighet at det var USA som startet med "school-shooters". De andre tilfellene utenfor USA har vært inspirert av det.

Jeg passer selv profileringen ganske greit. Jeg skal ikke ha noe av og bli tatt til siden.
Sist endret av Stratops; 23. juni 2009 kl. 14:16.
Hvordan har politiet funnet fram til denne profilen?
Har de sendt ut spørreundersøkelser lignende de "mental helse" greiene som ble sendt ut til VGS elever for et par år tilbake, med spørsmål som "liker du heavy metal?", "liker du våpen?", "kunne du skutt lærer'n din?"
Dersom politiet har funnet detaljene til denne profilen bare ved å se på personlighetene bak tidligere skolemassakrer, blir dette for trangsynt.

Jeg ser ikke på dette som et tiltak, men bare noe politiet sier istedenfor "vi har skjerpet rutinene våre"...
Dette såkalte "tiltaket" gir bare lærerne en huskelapp på noe de allerede vet dersom de har jobbet som lærer et par år:
De som blir mobbet har mer å hevne for ovenfor sine medelever, for å forhindre slosskamper eller lignende må man sette inn tiltak for å forbedre miljøet i klassen og få bukt med mobbingen.

Dersom man fjerner motivet til disse skolemassakerne, som oftest "hevn mot mobberne", sitter man igjen med de psykotiske gærningene som ikke liker heavy metal, er det kuleste i klassen men som likevell halshugger samtlige medelever med machete på klassetur fordi han plutselig ser grønne menn overalt og hører stemmer i hodet...

Jeg aner ikke om det er værre med mobbing i USA, hvor de fleste skolemassakrer har funnet sted, men det hadde ikke forundret meg om lærere i USA gir blaffen i elever som blir mobbet...
En kombinasjon av elever som blir mobbet uten at lærere griper inn, og lett tilgang på våpen, er det jeg tror har skapt disse skolemassakrene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av morphinytry Vis innlegg
Nå ville jeg ikke gått så langt å si at "Mange passer profilen" ettersom man må være både våpeninteressert og mentalt i ubalanse.
Vis hele sitatet...
hvordan definerer man "mentalt i ubalanse"?
Når det har skjedd en skoleskyting, så klager folk på at "hvorfor oppdaget ingen dette på forhånd?"

Når politiet forsøker å plukke opp slike ting i forkant, så begynner folk å skrike etter personvern og det negative ved forskjellsbehandling.

La meg fortelle dere en liten historie:

Da jeg gikk på videregående, så var jeg ikke så skoleinteressert. Jeg fikk alltid gode karakterer (fordi vgs er enkel), men i 2. klasse fant jeg ut at jeg ikke gadd å bruke så mye tid på skolebenken - og begynte å skulke. Fritiden brukte jeg til jobb og venner. I 2 klasse hadde jeg 110 fraværstimer - og 7 hele dager. Normalt sett er dette mer enn nok til å stryke.

Uansett, skolen fikk med seg at jeg ikke var til stede så mye, og innkalte meg til samtaler. På samtalene, så fikk jeg vite at skolen fryktet at jeg hadde begynt med narkotika - nettopp fordi jeg hadde så mye fravær. "x, bruker du heroin? Vær ærlig med oss. Vi vil bare hjelpe deg".

Jeg begynte bare å le, og måtte i 2 møter gjentatte ganger forsikre skolen om at jeg bare var skolelei.

Moralen i historien: Skadet det meg? Nei. Kan det hende at en slik samtale ville hjulpet noen som faktisk hadde rusproblemer? Ja, absolutt. En samtale kan aldri skade.

Så jeg syntes heller vi skal applaudere politiet fordi de bedriver forebyggende arbeid - som også kan fange opp andre problemer - enn å rette pekefingeren mot de og kritisiere de. Dette kan redde flere liv; både ofrene til en potensiell gjerningsmann, og gjerningsmannen selv.
Sist endret av nso; 9. april 2019 kl. 23:59.
Sitat av Paran0id Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2009/06/22/n...ngdom/6838606/

Politidirektoratet har nå laget en profil som de mener passer en skoleskyter. Denne profilen er i stor grad en typisk outsider. Mange passer profilen godt som aldri ville begått noen skolemassakre av den grunn.

Ifølge profilen er den potensielle gjerningsmannen ensom, våpeninteressert, har et hat mot stedet og institusjonen der man føler seg som taper, er i mental ubalanse, er interessert i voldelige dataspill og nettsteder, og er ellers tilsynelatende helt vanlig.

De som passer denne profilen kan bli satt til side til samtaler med ledelsen som forebyggelse. Er dette riktig? Vil ikke disse føle seg mer utenfor når de allerede sees på som kriminelle? Så klart vi må forebygge, men en slik vag profilering kommer aldri til å hjelpe.

Hva mener dere? Er dette riktig fremgangsmåte for å forhindre slike katastrofer?
Vis hele sitatet...
Man kan jo ikke akkurat lage en beskrivelse som virkelig ikke er riktig heller.. Og jeg vil ikke tro at folk vil være vettskremt hver gang de ser den gjengen med gothere de har i klassen.

Når du leser den beskrivelsen så må du selvfølgelig ha i hodet at det er generalisering på G
drapsprofilering? Latterlig, hvordan skal en lærer vite om en elev er mentalt ustabil eller ikke, jeg har ikke møtt noen lærere med PHD i psykologi (elns). For vagt begrep, jeg vet jeg hadde blitt sendt til politiet om jeg hadde gått på skolen om 4 år(gitt at vi blir litt mer hysterisk på dette). Bare vent, det kommer til å bli mange tilfeller hvor de sløser bort tia fordi de tror en elev kan begå noe galt. Stopp mobbing istede.
Er ikke de fleste gutter interisert våpen og skytespill?
Tja, er litt forskjell på å være interessert i skytespill og å faktisk gå til anskaffelse av ekte våpen.
Oh no! jeg syns både våpen og dataspill er gøy. jeg hører faktisk en del på black, death metal og til å med det værste av det værste, Thrash metal! La oss skylde på Hetfield. Here we go skolemassaker!
Sist endret av olli408; 2. juli 2009 kl. 19:28.
Ifølge profilen er den potensielle gjerningsmannen ensom, våpeninteressert, har et hat mot stedet og institusjonen der man føler seg som taper, er i mental ubalanse, er interessert i voldelige dataspill og nettsteder, og er ellers tilsynelatende helt vanlig.
Vis hele sitatet...
Tipper godt over medlemsbasen til nFF føler seg truffet.

Har du sprengt av en hjemmemekket bombe, ikke er så glad i lærerene, er i "mental ubalanse" (hva nå de definerer det som) og liker Doom og 4chan er du altså en potensiell gjerningsmann. Latterlig generalisering av sikkert 1/3 av alle ungdommer i dag, spør du meg.
Selv om politiet burde få kvalitetspong for å prøve, holder det ikke helt ut. Problemet ligger i det at uansett hvor vagt eller spesifikt man profilerer, vil det alltid være en stor sjangse for at noen andre utfører handlingen. Det er ikke sikkert at folk med våpeninteresse er noe voldeligere enn andre, og det kan også hende at en person utfører handlingen i rent hat mot en lærer eller annen elev, selv uten noen som helst våpenerfaring/interesse.

Mental ustabilitet er nøkkelen her. Men som nevnt tidligere, er det vanskelig for lærere å se hvem som er mentalt ustabile. Hvis man først finner en person som er mentalt ustabil, tror jeg ikke skoleverket og politiet er så taktløse at de sender dem til politiavhør i lukkede rom med vakter utenfor, da dette omtrent uansett skaper en negativ følelse hos vedkommende. Innfør psykologi som et obligatorisk skolefag (selvfølgelig satt litt på spissen), så mennesker forstår hverandre bedre. Dette kan også føre til redusert selvmordsrate og lignende, da venner (evt. andre kjente) av vedkommende lettere ser problemene og kan hjelpe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå kan man jo tenke seg hva som går under mental ubalanse. Depressjoner, raseri utbrudd, etc.
Pluss at våpeninteresse kansje faller inn under interesse for voldelige spill, som oftest inneeholder skytevåpen. Dette høres for meg ut som din gjennomsnittlige gamer på ungdomskolen. Så, jeg tror vi kan trygt si at rundt 20-30% av alle ungdommer faller inn i kategorien "potensiell skoleskyter".
Dette er i bunn og grunn særtrekk som tidligere skyleskytere has til felles. Jeg tror virkelig ikke dette vil hjelpe politiet med å peke ut noensomhelst.
Meningsløst og bortkasta ressurser på noe som bare vil vekke negativ oppsikt.