Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5244
Hei! Har blitt donert en iMac av noen som tidligere jobbet for en større bedrift. (Som skal bli holdt anonymt)

Denne iMacen har jeg brukt i en periode nå, men pga innlagte administrator-begrensninger så har jeg ikke hatt mulighet til å installere eller oppdatere noen programmer enn de som allerede ligger der.
Man er nødt til å få tillatelse av admin via bedriften for å gjøre dette.

Da dette ble litt frustrerende i lengden forsøkte jeg å prøve å formatere diskene og re-installere iOS. Men får da følgende beskjed:

Ekstern Administrering

"Via ekstern administrering kan administratoren til (Bedriften) konfigurere nettverks- og e-postkontoer, installere og konfigurere programmer og endre instillingene på denne datamaskinen."

(Bedriften) kan konfigurere datamaskinen din automatisk.

Finn ut mer om ekstern administrering.

---

Og så kommer jeg ingen vei videre. Det er mulig å trykke 'tilbake' men ikke 'fortsett'. Med andre ord sitter jeg nå igjen med en iMac jeg ikke kan bruke

Det jeg lurer på er om det finnes noen workaround rundt dette? Går det an å åpne opp maskinen og bytte ut hardware på enkelt vis som tillater meg å få eierskap til maskinen uten denne eksterne administreringen?
Kan du ikke bare spørre bedriften som donerte maskinen?

Det hadde jo ikke vært noen vits i å donere en PC uten å gi tilgang til den.
Jeg er usikker på hvilken begrensing du er ilagt på MAC-en din. Hvis det er policy-begrensinger, så visste jeg ikke at det fantes til MAC. Med policy-begrensinger sikter jeg til det samme som man kan gjøre i Windows. Men, hvis det er slik at MAC-en er låst til en iCloud-konto du ikke har tilgang til, kan det bli veldig vanskelig, om ikke umulig, å reinstallere MAC-en og knytte den mot din egen iCloud-konto.

Hvis ikke maskinvarelås er aktivert, så kan du iallefall installere et annet operativsystem. Det er litt tidlig på morgenen, så jeg er ikke særlig motivert for å undersøke dette nærmere, men du må spesifisere for oss om det er mulig / umulig for deg å bruke egen iCloud-konto på den.

Dette er derfor jeg pleier å si «Det er ingen vits i å stjele en iPhone / MAC / Apple-produkter, fordi man får ikke brukt det likevel, med det sikkerhetssystemet Apple har bygget» (Jeg sier ikke at du har stjålet den)

Hører gjerne fra deg med flere detaljer.
Sist endret av Tysteren; 24. august 2021 kl. 07:53.
Det du har møtt på er en av Apples tyveribeskyttelser. Hadde det vært en måte for deg å komme rundt den hadde den vært ubrukelig.

Du kan bytte hovedkort, men det koster mer enn prisen på en brukt maskin av samme type.

Den eneste løsningen er å få eieren av maskinen (bedriften) til å fjerne den fra listene sine hos Apple.