Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2152
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan kan man lagre kryptovaluta på sikrest mulig måte? Å bruke exchange virker skummelt, da de kan hackes eller noen i selskapet kan stjele de. Har skjedd utifra hva jeg kan se.

Kan jo spre de på flere backup, lokalt, sky og feks på hytta.

Har hatt både sd kort i forskjellige format som streiker, samt ssd, hdd og usb stick som plutselig slutter å virke. Hva er den sikreste måten å lagre en hard kopi på som ikke degraderer av seg selv?

Og hvordan skal jeg sikre at arvinger får tilgang den dagen jeg dør? Et testament er jo greit. Men en risikerer jo at advokaten stjeler hele eller deler av kryptovaluta. Hvordan kan jeg sikre at arvinger får tilgang både til selve kryptovaluta og nødvendige passord?

Og hva skjer om det ikke er skattet av kryptovaluata i min levetid? Må arvingene skatte det jeg evt. ikke har betalt i skatt?
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Kan alle dagens lagringsmedier tåle å stå ubrukt i 20, 40 eller flere år? Altså om kryptovaluta er overført et lagringsmedie må mediet brukes for å unngå at data går tapt? Tror jeg leste noe slikt en gang. Men vet ikke om det bare var for hdd eller om det var for all lagring.

Når kryptovaluta er overført til sikker lagring så ønsker jeg ikke at det må gjøres noe mer. Enhver tilkobling vil øke faren for virus eller hackere eller menneskelige feil. Vil bare at kryptovalutaen skal stå urørt og lagret på en sikker måte. Ved meltdown av økonomi eller senest ved min død skal disse verdiene fordeles til arvinger eller tidligere om jeg skulle få ødelagt egen økonomi.

Hvordan skal mine etterkommere få tilgang til verdiene uten risiko for svindel underveis fra advokat eller andre i forbindelse med lesing av testament? Kan flere advokater hjelpe på problemet? 1 advokat har kode. 1 annen advokat kryptert lagringsmedie eller et skattekart som forklarer hvor mediet er lagret men som en fremmed advokat ikke vil forstå men bare arvingene vil skjønne?
https://trezor.io/

Meget fornøyd med produktet.

(nøkler holdes separert, i en brannsikker safe f.eks.)
For arvinger kan dette være en metode: https://en.wikipedia.org/wiki/Shamir%27s_Secret_Sharing

Evt kan man bruke multisig contracts
Sist endret av lor3ntz; 14. januar 2021 kl. 18:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vel strengt tatt bare snakk om et 265-bit nøkkelpar som du på en eller annen måte må lagres, og gjerne replikeres for å sikre dataintegritet. Du kan printe den ut, om du vil. Jeg ville styrt unna Flash-basert minne på generelt grunnlag, hvis du ikke bruker andre metoder for å sørge for dataintegritet over lang tid.

Det er mange som lager hardware secure modules som kan lagre dette på en tamper resistant og tamper evident måte. Felles for de fleste av disse er at de er utsatt for bitrot, og gitt nok tid så kan du nesten banne på at det kommer mage side-channel angrep. Innen krypto (altså krypto, ikke blockchain) så unngår man mange av disse problemene ved å spre risikoen på tvers av flere nøkkelpar som gjerne har kort levetid. Det krever en del arbeid, siden nye nøkler må lages kontinuerlig i en prosess man gjerne omtaler som rekeying. Selve prosessen ved rekeying åpner også en pandoras eske av problemstillinger, som f.eks. mennesklige feil.

Hvis planen din er å lagre over lang tid fordi du er med i #hodlgang så burde du kanskje sette deg litt mer inn i hvordan asymmetrisk kryptering fungerer, da med tanke på kvantedatamaskiner. Det er enda en litt hypotetisk problemstilling, men de som forteller deg at det ikke kommer til å bli et problem i fremtiden vet rett og slett ikke hva de prater om. Husk det er en offentlig ledger, alle vet hvilken offentlig nøkkel som har noe i seg. Og da er du gjerne tilbake til steg en, altså etablerer rutiner for rekeying og sjekk av dataintegritet.
Å lagre nøkler (wallet.dat, private keys) tror jeg blir veldig gammeldags i fremtiden. Brukernavn, passord og pin for inlogging er fremtiden. Det bør være som å logge inn i nettbanken. Mine nøkler håndteres automatisk på den aktuelle blokkjeden. Ikke implementert enda, med en død-mannsknapp funksjon skal sørge for at pengene blir overført til arvinger.

I mitt tilfelle vil det jo være aktuelt å kryptere og lagre login-credentials da hvis det er snakk om langtidslagring. Bruker man sin wallet ofte (som med nettbank) så vil man (forhåpentligvis) ikke glemme dette.
Sitat av einbrukjar Vis innlegg
Å lagre nøkler (wallet.dat, private keys) tror jeg blir veldig gammeldags i fremtiden. Brukernavn, passord og pin for inlogging er fremtiden. Det bør være som å logge inn i nettbanken. Mine nøkler håndteres automatisk på den aktuelle blokkjeden. Ikke implementert enda, med en død-mannsknapp funksjon skal sørge for at pengene blir overført til arvinger.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har forstått hvordan asymmetrisk kryptering fungerer. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i det før du mister pengene dine.
Litt mer om Shamir Secret Sharing scheme:

Du kan bruke et system hvor seedphrasen din splittes opp i f.eks. 7 biter, som du deretter deler ut til gode venner, deg selv, familie, bankbokser og advokater. Dette kan du printe ut på papir sammen med instruksjoner om hvordan pengene dine kan gjenopprettes. Eventuelt sleng ved en kopi på en minnepinne også. Du kan velge et antall biter som er nødvendig for å rekonstruere seedphrase. For eksempel slik at 5 av 7 biter må samles på ett sted. Personene trenger ikke vite om hverandre for å minske sannsynligheten for at folk rotter seg sammen mot deg.

Du bør jevnlig bekrefte at personene fortsatt har disse backupene, for å unngå at pengene blir tapt om du dør.

Se f.eks. https://github.com/jesseduffield/horcrux
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg tror ikke du har forstått hvordan asymmetrisk kryptering fungerer. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i det før du mister pengene dine.
Vis hele sitatet...
Skal ikke påstå at jeg forstår noe som helst. Behandlingen av private keys bør automatiseres synes jeg bare. Jeg vil bare trykke inn brukernavn, passord og pin + 2fa for å få tilgang til lommeboken min. Når jeg først er i den brukes pin og 2fa for å bekrefte handlinger. Signature chains teknologi er fremtiden du.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skal se nærmere på alt som ble foreslått. Men la oss ta en ting som kan virke elementær. Hvordan kan jeg være trygg på at filformatet jeg velger fortsatt virker om 20 eller 40 år?

Det virker som ssd og all den type lagring ikke duger til formålet. Vil løsningen for meg og mitt behov da bli å lagre det jeg trenger online? Hvor mange forskjellige skytjenester bør jeg bruke for å være trygg på at minst 1 vil virke ved opplesning av testamentet?

Eller er det bedre løsninger for lagring enn skyløsninger?

Hva med skatt, en betaler jo ikke skatt før en evt. realiserer gevinsten. Og dette er helt lovlig er jeg fortalt. Vil det bli regnet noe skatt eller straffeskatt på arven? Bør det dokumenteres hva som var kjøpspris slik at det evt. kan settes korrekt skatt? Er det noen skatter annet enn arveavgift som vil kunne ramme en arv som består av kryptovaluta?
R.i.p 23.04.2021
Ledger nano

https://shop.ledger.com/products/ledger-nano-s
Sist endret av Tarm; 15. januar 2021 kl. 09:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Eller er det bedre løsninger for lagring enn skyløsninger?
Vis hele sitatet...
For tal på eit par hundre bits?

Papir. Vi veit korleis papir oppfører seg, og dagens skriftsystem kjem neppe til å gå ut av bruk på eit par generasjoner.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er jo ikke kun kode for tilgang til wallet. Det er jo også selve wallet. Grunnen til at jeg egentlig ønsket off line lagring var for å unngå krypteringsvirus. Men så leste jeg at disker som står uten strøm vil miste data etterhvert. Koden kan lagres på papir, koden kan meisles inn i grunnmuren eller tatoveres på buken til en kinesisk nakenhund som etter sin død blir stoppet ut. Mange muligheter for å lagre koden sikkert. Men selve verdiene i kryptovaluta hvordan lagres de på best mulig måte? Det er ikke verdier jeg trenger tilgang til, det er ikke verdier som skal gå til forbruk. Det er bare et romslig krisefond om det blir kaos, hungersnød eller annen elendighet rammer. Se på det som en grab bag som seilere har når de krysser store havstrekk. Men skulle det bli slik at min tid er over før verdiene cashes inn så går de til mine etterfølgere. De står helt fritt til å bruke verdiene på akkurat hva de vil. Men verdiene må sikres mot svindel fra de som håndterer testamentet.
Koden du snakker om er "selve walleten", det er ikke noe mer du trenger, alt av transaksjoner, balanse og sånne ting er akkurat det man kaller "blockchain". Jeg anbefaler deg å sette deg inn i hvordan dette fungerer, så kanskje du forstår hvor elendig metode det er for å lagre verdier hvis tanken er a sikre seg i en hungersnød eller total krise rammer.

Det virker som at du leter etter en teknisk løsning på noe som ikke nødvendigvis lar seg løse med en teknisk løsning.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Så da er kanskje gull det eneste som tåler tidens tann? Om en kjøper gullmynter så er det ikke mva om en bringer de inn til Norge?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så da er kanskje gull det eneste som tåler tidens tann? Om en kjøper gullmynter så er det ikke mva om en bringer de inn til Norge?
Vis hele sitatet...
Kva er det du skal sikre deg mot?

Advokater som stjeler er vanskelig å sikre seg mot teknisk, men vi har som samfunn skapt ekstremt rigid ramme for oppførselen til advokater, mtp. krav til forsikring og adskilte pengebinger for egne penger og klienter sine penger.

Om du vil sørge for at arvinger får penger, så stapp pengane på konto?