Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4702
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Hei.

Jeg har nå flyttet og går fra Altibox fiber til Canal Digital fiber, og det er en mega skuffelse å gå fra en løsning hvor alt er på ip, til en løsning hvor jeg er avhening av en standar fra 18pilogbue for å virke.

Med altibox kunne jeg kjøre dekoderen kun på ip, men dette går åpenbart ikke på Canal Digital, der MÅ man kjøre på med den utdaterte standaren coax.

Canal Digital har en veldig fin appletv app, men denne krever at decoderen finnes på nettet for å gi fult innhold.

Så da kommer spørsmålet finnes det noen måter å lure appen til å tro at det finnes en decoder på nettet? Eventuelt om det går ann å lage en "decoder" av feks en rpi med noe coax kort og kortleser? denne er liten nokk at det går ann å sjule den i et lite rom jeg har laget til alt det andre skvipet dems.

Eventuelt om det finnes noen annen mulighet for å få en løsning som virker slik at jeg slipper å ha en coax kabel.

Er åpen for det meste av løsninger så lenge jeg slipper å ha coax mer en rett ut fra konverteren og inn i en eventuelt annen boks.

slik som jeg har fortått det benyttes dekoderen kun for til vertifisering av appen, ikke til noe annet, så må jo finnes en måte å få lurt det her på?
Jeg hadde en diskusjon om dette med vidarlo nylig.

Du kan bruke CAM (kortleser) fra CD sammen med programkortet ditt rett i TV'n. Da unngår du jo coaxen.

https://kabel.canaldigital.no/tv/kortleser-for-idtv/

Men du mister naturligvis DVR-funksjonen som du muligens har med CD-boksen din.
@Pope: Må vel fortsatt ha coax til TV selv om man bruker CAM-modul?

Beste (eneste?) løsning blir å stue bort dekoderen i et skap eller i en bod og koble den mot nettverket, og kun bruke app.

Problemet var kanskje at den er unødvendig stor og klumpete? De har mindre dekodere, men man må altså ha selve T-We boksen for å bruke appen

Enig i at det er en dårlig løsning å bruke coax, men det forenkler sikkert installasjonen en del da montør kun trenger koble opp fiber til kabel-TV inntak for så å bruke opp igjen gammel coax.
Er du bundet til å ha TV via Canal Digital Kabel, eller har du mulighet til å kun ha nett og abonnere tv via annen leverandør? Kunder av RiksTV eller Canal Digital Satelitt kan streame kanaler via AppleTV app uten den begrensningen Canal Digital Kabel kunder har.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Er desverre låst da det er boretslag.

Finnes det noen måte å sette opp en pi på netveket med dekoder kortet i den og noe hokkus pokkus for å få denne til å bli en t-we dekoder? Trenger ikke opptaksmuligheter. Vil bare ha appen til å funke skikkelig. Sånn som leiligheten er lagt opp er det ikke mulig å «gjemme» dekoderen i et skap. Selv om dette definitivt hadde vert en ålreit løsning.

Føles litt som å gå fra en bra løsning til steinalderen når man går fra altibox til canal digital.

De kunne da for pokker hatt en mer vettug måte å løse det på en at dekoderen må finnes på nett??

Men hvordan er løsningen på parabol? Pappa har parabol fra dem, men benytter ikke app muligheten. Kan jeg i teorien logge inn på appen min med hans innlogging og få fult utbytte av hans abonument?
Såvidt jeg husker trenger man ikke coax til dekoder (kanskje første gangen?) for å bruke appen, kun nettverk og kort.

Med en trådløsbridge, eller CD
sine egne bokser
kan man få nett på dekoder trådløst og da plassere den _hvor som helst_ man har strøm og wifi.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Er desverre låst da det er boretslag.

Finnes det noen måte å sette opp en pi på netveket med dekoder kortet i den og noe hokkus pokkus for å få denne til å bli en t-we dekoder? Trenger ikke opptaksmuligheter. Vil bare ha appen til å funke skikkelig. Sånn som leiligheten er lagt opp er det ikke mulig å «gjemme» dekoderen i et skap. Selv om dette definitivt hadde vert en ålreit løsning.

Føles litt som å gå fra en bra løsning til steinalderen når man går fra altibox til canal digital.

De kunne da for pokker hatt en mer vettug måte å løse det på en at dekoderen må finnes på nett??

Men hvordan er løsningen på parabol? Pappa har parabol fra dem, men benytter ikke app muligheten. Kan jeg i teorien logge inn på appen min med hans innlogging og få fult utbytte av hans abonument?
Vis hele sitatet...
Ja det skal gå fint å logge inn med hans konto på t-we appen. Jeg har prøvd med min mors konto.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Ja det skal gå fint å logge inn med hans konto på t-we appen. Jeg har prøvd med min mors konto.
Vis hele sitatet...
Og man får ikke begrensa funksjonalitet? Mtp manglende kanaler osv så lenge det er satelittkunde?
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Men hvordan er løsningen på parabol? Pappa har parabol fra dem, men benytter ikke app muligheten. Kan jeg i teorien logge inn på appen min med hans innlogging og få fult utbytte av hans abonument?
Vis hele sitatet...
Ja, det fungerer fint. Satelitt-kunder har ikke noen begrensning i form av at de må være på samme nettverk som en dekoder osv. Merk at satelitt-appen heter "canal digital" på app-store, t-we er for kabel-kunder.

TV-leverandører som leverer primært over satelitt eller digitalt bakkenett har andre rettigheter enn de som leverer primært over nettverk.
Sist endret av danielsk; 6. mars 2018 kl. 19:22.