Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  175 27518
Sitat av Xasma Vis innlegg
spesielt når det er bronsealder tekster.
Vis hele sitatet...
De semittiske bokreligionene er langt mer moderne enn bronsealder, selv om man kan argumentere for at deres kulturelle utspring i stor grad er fra sumerisk religion. Ser uansett ikke hvordan tekstens alder er relevant. Langt mer inhumane og av omfang større forbrytelser har blitt begått mot menneskeheten i moderniteten, enn hva som var tilfellet i den arabiske middelalderen. Borgerskapets slavedrift i Asia er et av mange eksempler på grusomheter og barbarisk mentalitet legitimert av det moderne samfunnets kjerneverdier. Holocaust og atombombene over Japan er andre.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Vel, ikke helt slik du tolker.
Synes bare jeg ser litt for ofte at kvinnen nevnes mens mannen uteblir. Kanskje for å gi de uvitende enda et bevis på hvor kvinneundertrykkende islam egentlig er.
Vis hele sitatet...
Du mener altså at islam ikke er kvinneundertrykkende. La oss ha dette i bakhodet; vi skal vende tilbake til det om noen få linjer.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det er ikke fint på noen måte at voldtatte kvinner straffes.
Vis hele sitatet...
Så la det være? Det er fryktelig lett å la det være; normale krav til bevisbyrde og fravær av straff for utemomekteskapelig sex er alt som skal til. Noen bryr seg veldig om sex mellom mennesker som ikke er gift. Det begrunnes gjerne med at det på en eller annen diffus måte er skadelig for individet det gjelder og samfunnet. Men vet du hva? Det er veldig mye mer skadelig for individet å bli steina til døde enn det er å ha frivillig sex med noen andre enn ektemaken. For samfunnet også, for den saks skyld.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Problemet med voldtekt er at det er svært vanskelig å bevise uten noen som helst form for vitner, da sperm alene ikke beviser annet enn et mulig samleie. Selvfølgelig er det også et problem at uskyldige straffes, måtte dette være mannen som blir beskyldt for en voldtekt han ikke har begått eller kvinnen som har blitt voldtatt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er et problem at uskyldige blir straffa. Etter det regimet du ønsker, så er det imidlertid også et alvorlig problem at den skyldige blir straffa. Dette fordi straffen man legger opp til er så hinsides all fornuft og mye verre en hver forbrytelse med mange størrelsesordner. Det blir ikke akkurat bedre at den omtalte forbrytelsen er noe som ikke burde være forbudt.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det må tas hensyn til at en ikke kan straffes etter islamsk lovgivning for eksempel her i Norge.
Vis hele sitatet...
Hva så? Så fordi Norge ikke har dette drakoniske strafferegimet, så er det greit?

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
I det land hvor islam praktiseres er det svært sjeldent en kvinne går alene i trange bakgater sene kvelder.
Vis hele sitatet...
Fire setninger. Fire korte setninger skiller påstanden "islam er ikke kvinneundertrykkende" fra bekreftelser på at kvinner ikke får lov av sine ektemenn til å gå ute alene. Nå skal det sies at ditt syn på mennene ikke akkurat blomstrer over av positive tanker heller, så islam er ikke bare kvinneundertrykkende - den er menneskefiendlig generelt også. Det fascinerer meg imidlertid at du ikke trenger større sirkler for å lure deg selv - jeg mener, direkte motsigelser er det mange som tror på, men det slutter aldri å forbløffe meg hvor tett påstandene kan presenteres uten at bjella ringer.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Selv praktiserende muslimer i Oslo henter sine koner hos venninner o.l på kveldstid så de skal slippe og måtte oppleve trakassering da sjansen er som størst.
Vis hele sitatet...
Ah, det er ingenting som er mer underholdende enn å se fundamentalister forsøke å forkle tvang som frihet! "slippe å måtte oppleve trakassering", den var dessverre ikke ny.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Derfor vil jeg anta at hjemmevoldtekter er mer vanlig enn overfallsvoldtekter og dermed ekstremt vanskelig å bevise.
Vis hele sitatet...
Ja, det er et problem. Problemet blir ikke mindre hvis kvinnen risikerer dødsstraff hvis hun anmelder og ikke blir trodd.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Sjansen for at kvinnen prøver å sverte mannen er ikke mindre enn at mannen faktisk voldtok henne.
Vis hele sitatet...
Oho? Virkelig? Hvor har du disse tallene fra? Statistikk. På bordet. NÅ!

Men det kommer du selvsagt ikke til å fremlegge. Du har ikke tallene (for de finnes ikke), og du er heller ikke interessert i dem. Som alle andre som ytrer denne påstanden, så repeterer du bare en antakelse som om det var et ubestridelig faktum. Kanskje har også du en anekdote fra noen som kjenner noen å støtte deg til?
Nå, jeg er helt enig i at falske anklager er ille, særlig om sedelighetsforbrytelser. Men hvor vanlig er det, egentlig? Noen (sånn som deg) mener det er veldig vanlig, andre mener det knapt nok skjer og kan ignoreres. Jeg mener ingenting annet enn at slike påstander er tåpelige, siden voldtektsstatistikken er i sørgelig forfatning.
Det forstemmende er at du går rundt og tror det, uten noe som helst grunnlag. Når du hører om en voldtekt, så forteller din ryggmargsrefleks deg at det er 50% sjanse for at kvinnen er ute etter å sverte mannen. Du har ingen grunn til å tenke slik, men du gjør det likevel. Hvordan tror du at du bidrar til samfunnet med slike holdninger, hm?

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Et vanskelig tema å forholde seg til egentlig.
Vis hele sitatet...
Nei, det er faktisk veldig enkelt. La være å tro på udokmenterte påstander, la være å benytte barbariske straffemetoder og tenk selv fremfor å lete etter sanhet i svadabøker fra 600-tallet.
Sist endret av Myoxocephalus; 3. januar 2014 kl. 22:36.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ah, det er ingenting som er mer underholdende enn å se fundamentalister forsøke å forkle tvang som frihet! "slippe å måtte oppleve trakassering", den var dessverre ikke ny.
Vis hele sitatet...
Det er her problemet ligger. Noen samfunn fungerer rett og slett ikke sammen, og da vil en av formene bli dominante. Det er derfor Baaaamse forsikrer vettskremte nordmenn om at disse "lovgivningene" ikke er virksomme innenfor Norge.

"Forkle tvang som frihet"-formuleringen er interessant, for dette er saktens et argument man kan snu på hode og videre angripe det "norske" samfunnet med - eller hvilket som helst annet! Alle samfunn vil følge normer, og det vil være maktstrukturer (synlige eller usynlige) der til å opprettholde dem. Muslimske samfunn fungerer ikke på samme måte som moderne vestlige. Det betyr at noen ting faller utenfor (som dekadent seksuell oppførsel), som igjen muliggjør andre ting (som stabile og trygge familieenheter). Dette er noe vi for alltid har mistet i Norge, så lenge vi tilber Hollywoods idealforhold. Så Myox: Hvorfor ser du splinten i din brors øie, men bjelken i ditt eget øie blir du ikke var?
Ja, Myox? Hvorfor ser du ikke katastrofen i den høyere skilsmisseraten her i dekadente Vesten, i stedet for å fokusere på småting som at kvinner graves ned til livet og drepes med stein for beskyldninger om utroskap etter å ha blitt gruppevoldtatt?
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, Myox? Hvorfor ser du ikke katastrofen i den høyere skilsmisseraten her i dekadente Vesten, i stedet for å fokusere på småting som at kvinner graves ned til livet og drepes med stein for beskyldninger om utroskap etter å ha blitt gruppevoldtatt?
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/amagasinet...l#.Uslc79LuJ8F Fint dette? Småting..

Uff altså, innvandringspolitisk diskusjon du liksom..
Sist endret av aeon_illuminate; 5. januar 2014 kl. 14:29.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg har som ung mann opplevd å bli både antastet og sexuellt trakassert av godt voksne kvinner som virkelig burde vite bedre. Det har skjedd både på byen og på jobb. Ikke at jeg egentlig klager.

Når sjefen konsekvent tiltaler meg som \"unge dame\", og annonserer i julebordstalen foran hele instituttet at \"vi har de beste damene\".

Jeg ble forbigått jobbmessig utelukkende fordi jeg ikke responderte positivt på slik \"flørting\". Min kollega som var veldig fysisk og alltid gikk veldig langt når det gjaldt å respondere på sexprat fikk fast jobb.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke bra. Men det er så definitivt bedre enn dette: http://www.independent.co.uk/news/wo...e-8846585.html

Two months ago, a young mother of two was stoned to death by her relatives on the order of a tribal court in Pakistan. Her crime: possession of a mobile phone.
Vis hele sitatet...
Eller dette: http://www.telegraph.co.uk/news/worl...n-thieves.html

Iran has unveiled its latest innovation in criminal punishment – a machine that cuts off the fingers of thieves.

According to the INSA news service, the prisoner used to demonstrate the brutal contraption had been convicted of theft and adultery by a court in Shiraz last Wednesday.
A series of pictures show three masked officials, clad entirely in black, holding the man's right hand in a vice while one turns a wheel operating the guillotine in the manner of a rotary saw.
Vis hele sitatet...
Eller dette: http://edition.cnn.com/2011/WORLD/as...lashing.death/

Only 14, Bangladeshi girl charged with adultery was lashed to death

Hena Akhter's last words to her mother proclaimed her innocence. But it was too late to save the 14-year-old girl.
Her fellow villagers in Bangladesh's Shariatpur district had already passed harsh judgment on her. Guilty, they said, of having an affair with a married man. The imam from the local mosque ordered the fatwa, or religious ruling, and the punishment: 101 lashes delivered swiftly, deliberately in public.
Hena dropped after 70.
Vis hele sitatet...
Så kan du fortelle meg hva som er splinten og hva som er bjelken. Du kan også fortelle meg hvorfor vi tilsynelatende ikke skal løfte blikket utenfor vår egen bakhage og kritisere grusomme forhold ved andre kulturer og samfunn så lenge vårt eget ikke er perfekt. Spør du meg er det ikke det spor bedre enn de som mener vi skal bruke rubbel og bit av statsbudsjettet på oss selv inntil alt er perfekt, før vi bruker penger på bistand.
Sist endret av Provo; 5. januar 2014 kl. 14:56.
@ Provo;

Aha, ok. Det er vel nettopp det jeg så for meg, nettaviser. Men si meg, har du noeslags håndfast statistikk (eller tall generelt..) på i hvor stort omfang disse steiningene, disse halshuggingene, disse avkuttingene av hender etc etc faktisk forekommer i gjeldende og liknende land?
Jeg ser fram til at du kommer med noe. Ikke kom med anekdotiske "bevis" fra britiske nettaviser.

Risikerer enhver kvinne dødsstraff ved å holde en annen mann i hendene, f.eks. Gjerne konkretiser.


Så kan du fortelle meg hva som er splinten og hva som er bjelken. Du kan også fortelle meg hvorfor vi tilsynelatende ikke skal løfte blikket utenfor vår egen bakhage og kritisere grusomme forhold ved andre kulturer og samfunn så lenge vårt eget ikke er perfekt. Spør du meg er det ikke det spor bedre enn de som mener vi skal bruke rubbel og bit av statsbudsjettet på oss selv inntil alt er perfekt, før vi bruker penger på bistand.
Vis hele sitatet...
Vi bør absolutt kritisere forhold ved andre samfunn. Men er vårt samfunn perfekt? Har vi uansett bedre moral enn de barbariske muslimene? Og bør vi misjonere ut vårt levesett og påtvinge det andre?

...........
Til øverste avsnitt; Da hadde jeg sett for meg at omlag type 25% av alle kvinner i f.eks Iran hadde vært fysisk lemlestet pga omgang med en annen mann enn fra deres egen familie. Så altså er det typ 25%?
Sist endret av aeon_illuminate; 5. januar 2014 kl. 15:10.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, Myox? Hvorfor ser du ikke katastrofen i den høyere skilsmisseraten her i dekadente Vesten, i stedet for å fokusere på småting som at kvinner graves ned til livet og drepes med stein for beskyldninger om utroskap etter å ha blitt gruppevoldtatt?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke klarer å se hvor fundamentalt ulikt fokus et familiært samfunn vil ha, kontra det individualistiske nyliberale, og hvordan dette igjen vil føre til ulike prioriteringer, så blir det lite interessant å diskutere det hele. Du kritiserer forsvarsmekanismene til en kultur du ikke forstår rasjonalet til, og retorikken blir følgelig hoven og farlig nær etnosentrisk fjas.
aeon_illuminate: Det er ikke annet enn direkte komisk at du mener nyhetsbyråers dekning av enkeltsaker er for anekdotiske av natur og derfor ikke kan stoles på, gitt tidligere diskusjoner vi begge har deltatt i.

Det finnes så vidt jeg vet ingen fullstendig statistikk på antall steininger for eksempel, for det er en kjent sak at islamistiske styrer ikke er veldig interesserte i å oppgi akkurat hvor mange som har blitt henrettet gjennom steining, blitt pisket eller fått hender eller hode kappet av. Mange av disse henrettelsene er heller ikke direkte statlig beordret, men et resultat av mer lokale shariaretter. Vi vet imidlertid at det skjer i rimelig stor skala (se link i neste avsnitt). Vi vet også at steining, for å bruke det eksempelet, er offentlig straffemetode i blant annet Iran, Saudi-Arabia, Sudan, Qatar, Nigeria og Jemen.

Organisasjonen International Comittee Against Execution har samlet sammen 150 konkrete tilfeller av steining mellom 1980 og 2010 bare i Iran, noe som burde være mer enn tilstrekkelig til å vise tydelig at steining faktisk forekommer, og ikke bare er en busemann vestlig media har forsøkt å trylle frem.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men er vårt samfunn perfekt?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er vesentlig bedre enn en del andre. Det er dessuten riv ruskende irrelevant for moralen i offentlig (og utenomrettslig) steining.

Og hvor konsekvent er du villig til å være? Hvis vi ikke kan kritisere steining uten å måtte påpeke, med dypeste alvor i stemmen, at enkelte norske arbeidstakere føler at sjefen er slibrig, så må vel dette gjelde omvendt også? Ville du synes det var på sin plass å påpeke at kvinner blir steinet for bagateller andre steder i verden når noen sier at de opplever at sjefen er slibrig? Ikke? Vel, det er hundre ganger mer idiotisk å antyde at det skal gjelde andre veien.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Har vi uansett bedre moral enn de barbariske muslimene?
Vis hele sitatet...
Vi har bedre moral enn de barbariske muslimene som dreper voldtektsofre med stein og offentlig pisking.

Åpenbart tåpelige insinuasjoner om at jeg synes alle muslimer er barbariske går for øvrig bare ut over deg selv.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og bør vi misjonere ut vårt levesett og påtvinge det andre?
Vis hele sitatet...
Vi bør misjonere ut menneskerettigheter og gjøre det vi kan for at alle skal få nyte godt av dem. Ikke bare oss. Om, og eventuelt hvordan, dette bør påtvinges noen er nok en gang fullstendig irrelevant for moralen i steining og tradisjonens og praksisens teologiske fundament.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Til øverste avsnitt; Da hadde jeg sett for meg at omlag type 25% av alle kvinner i f.eks Iran hadde vært fysisk lemlestet pga omgang med en annen mann enn fra deres egen familie. Så altså er det typ 25%?
Vis hele sitatet...
... antyder du at en kvartpart av kvinner som mistenkes for utenomekteskapelig sex, eller bare leier en annen mann, må drepes eller lemlestes på brutalt vis før det kan måle seg med umoralen i "glasstaket" her hjemme? Hvis ikke, hva er egentlig poenget ditt?

Det gjelder forsåvidt mer allment også. Hva er egentlig poenget ditt?

Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Hvis du ikke klarer å se hvor fundamentalt ulikt fokus et familiært samfunn vil ha, kontra det individualistiske nyliberale, og hvordan dette igjen vil føre til ulike prioriteringer, så blir det lite interessant å diskutere det hele. Du kritiserer forsvarsmekanismene til en kultur du ikke forstår rasjonalet til, og retorikken blir følgelig hoven og farlig nær etnosentrisk fjas.
Vis hele sitatet...
Etnosentrisk? Om Gunnar fra Gausdal hadde gravd ned og brutalt drept sin datter med stein fra potetåkeren, kan jeg love deg at jeg hadde reagert akkurat like sterkt.

Jeg er for øvrig interessert i hvor sterkt relativismen din hadde stukket dersom det var din egen søster eller datter mobben var etter. Ville fortsatt rollen som skilsmissebarn vært like "relativt" grusom som rollen som brutalt drept? Tenk på dette: Gitt de fullstendig grusomme og katastrofale konsekvensene din tilbakelente moralrelativisme har for de det gjelder, bør du være forbanna sikker på at du har rett. Du støtter undertrykkende og morderisk barbari, og du tror du gjør det av sympatisk hensyn til kulturforskjeller. Du snakker om fjas..
Sist endret av Provo; 5. januar 2014 kl. 16:23.
Sitat av Provo Vis innlegg

Etnosentrisk? Om Gunnar fra Gausdal hadde gravd ned og brutalt drept sin datter med stein fra potetåkeren, kan jeg love deg at jeg hadde reagert akkurat like sterkt.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler. Grunnen til at du reagerer og så hyppig diskuterer akkurat dette, er ikke en voldsom empati med afghanske kvinner. Det er hvor nært denne befolkningens religion ligger deres handlinger. Det fremstår som irrasjonelt og uforståelig for deg, og siden religion er din kjepphest jager du den like gjerne igjen og igjen. Hva tror du egentlig resultatet blir av det? Tror du disse kvinnene får det bedre av at du "reagerer" på grusomhetene ved å være hånlig på freakforum? For en frihetsforkjemper du er.
Sitat av Provo Vis innlegg

Jeg er for øvrig interessert i hvor sterkt relativismen din hadde stukket dersom det var din egen søster eller datter mobben var etter. Ville fortsatt rollen som skilsmissebarn vært like "relativt" grusom som rollen som brutalt drept? Tenk på dette: Gitt de fullstendig grusomme og katastrofale konsekvensene din tilbakelente moralrelativisme har for de det gjelder, bør du være forbanna sikker på at du har rett. Du støtter undertrykkende og morderisk barbari, og du tror du gjør det av sympatisk hensyn til kulturforskjeller. Du snakker om fjas..
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke relativist, så du angriper bare stråmenn her.
Ærlig talt, Hardtliv. Dette er normalt ikke noe jeg ser poenget med å svare på, men la gå.

Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Jeg tviler. Grunnen til at du reagerer og så hyppig diskuterer akkurat dette, er ikke en voldsom empati med afghanske kvinner. Det er hvor nært denne befolkningens religion ligger deres handlinger.
Vis hele sitatet...
Tankelesingen din får du ta et annet sted. Grunnen til at jeg reagerer er todelt: En ektefølt empati med barbariets ofre, og det jeg anser som feilaktige, misforståtte og forvirrede uttalelser om det. Grunnen til at jeg diskuterer det så ofte er at de feilaktige, misforståtte og forvirrede uttalelsene kommer så hyppig. Jeg har til gode å ta initiativ til debatt om religion generelt eller islam spesielt.

Og sist, og aller viktigst, min motivasjon for å fremme argumentene jeg gjør er hundre prosent uvesentlig for deres riktighet. Jeg foreslår at du forholder deg til sistnevnte.

Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Tror du disse kvinnene får det bedre av at du "reagerer" på grusomhetene ved å være hånlig på freakforum? For en frihetsforkjemper du er.
Vis hele sitatet...
Jeg tror disse kvinnene får det bedre om vi som samfunn gjør en større innsats for å fordømme handlingene, og anerkjenner dem for hva de er og hva de grunner i. Jeg tror også at alle monner drar, og at å holde kjeft om urett aldri har bidratt med noe som helst. Øvrige personangrep kan du pakke sammen med tankelesingen.

Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Jeg er ikke relativist, så du angriper bare stråmenn her.
Vis hele sitatet...
Hvilke merkelapper du velger å gi deg selv er meg rivende likegyldig. Argumentet ditt var like fullt relativistisk. Eller elendig formulert.
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvilke merkelapper du velger å gi deg selv er meg rivende likegyldig. Argumentet ditt var like fullt relativistisk. Eller elendig formulert.
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke hyller vårt moderne samfunn, og tar andre kulturers verdier og sosiale strukturer alvorlig, blir man fort angrepet som relativist. Jeg klarer ikke å se hva annet jeg har gjort.
Sitat av Provo Vis innlegg
aeon_illuminate: Det er ikke annet enn direkte komisk at du mener nyhetsbyråers dekning av enkeltsaker er for anekdotiske av natur og derfor ikke kan stoles på, gitt tidligere diskusjoner vi begge har deltatt i.

Det finnes så vidt jeg vet ingen fullstendig statistikk på antall steininger for eksempel, for det er en kjent sak at islamistiske styrer ikke er veldig interesserte i å oppgi akkurat hvor mange som har blitt henrettet gjennom steining, blitt pisket eller fått hender eller hode kappet av. Mange av disse henrettelsene er heller ikke direkte statlig beordret, men et resultat av mer lokale shariaretter. Vi vet imidlertid at det skjer i rimelig stor skala (se link i neste avsnitt). Vi vet også at steining, for å bruke det eksempelet, er offentlig straffemetode i blant annet Iran, Saudi-Arabia, Sudan, Qatar, Nigeria og Jemen.

Organisasjonen International Comittee Against Execution har samlet sammen 150 konkrete tilfeller av steining mellom 1980 og 2010 bare i Iran, noe som burde være mer enn tilstrekkelig til å vise tydelig at steining faktisk forekommer, og ikke bare er en busemann vestlig media har forsøkt å trylle frem.
Vis hele sitatet...
Komisk, javel din mening dét.. Men du må jo skjønne at det er anekdotisk, for du har vel fulgt med i mediebildet de siste 5-6 årene vel? ..Og hva er det som er fryktelig populært iblant vestlige massemedier? Jo nemlig framstilling av krig og ulike typer elendighet i Midtøsten. Forskjellige enkelthendelser tas frem og slås stort opp for å provosere samt sjokkere det vestlige publikumet.
Nokså lite i vestlige medier er det om forskjellige suksesser og progresjon i Midtøsten, riktignok er amerikanske, fransk og særlig britiske medier flinkere til dette ift de norske.

Altså, jeg skal ikke under noen omstendigheter påstå her at det ikke bedrives avkutting av hender og likn. systematisk på steder Saudi Arabia og Yemen. Men hva hadde man forventet egentlig - landet styres jo av en wahhabistisk kongefamilie og et wahhabistisk presteskap som begge har hverandres fingre opp i r***, og som appåtil har suspekte politiske avtaler med både USA og Israel (men det er nå helt offtopic).
For meg høres det ut som om du mener dette er dagligdags i muslimske land. Mmmhm nei, ikke fullt så, til og med faktisk ikke i sjiaislamske Iran. For Saudi Arabia skal jeg ikke snakke, dem har jeg mindre kunnskap rundt.
Det er nettopp dette som er problemet med sharialovgivningen, den er ulik fra sted til sted og fra person til person. Land med bedre sosioøkonomisk situasjon har typisk mindre brutal sharia enn dårlige stilte land. Bare sammenlikn to "strikte" land, Dubai og Yemen.

Jeg spurte jo om tall og greier, og du tok fram tallet 150 steininger i Iran. For å sette dette noeslags perspektiv, så kan jeg jo vise til at det har skjedd 1359 konkrete tilfeller av delstatlige/føderale henrettelser i USA, i omtrentlig lik tidsperiode. Dette er gjort og godkjent av den amerikanske staten altså, og henrettelser i privat regi (eks redneck-nedskytinger av skoleunger) er ikke tatt med.

Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, men det er vesentlig bedre enn en del andre. Det er dessuten riv ruskende irrelevant for moralen i offentlig (og utenomrettslig) steining.

Og hvor konsekvent er du villig til å være? Hvis vi ikke kan kritisere steining uten å måtte påpeke, med dypeste alvor i stemmen, at enkelte norske arbeidstakere føler at sjefen er slibrig, så må vel dette gjelde omvendt også? Ville du synes det var på sin plass å påpeke at kvinner blir steinet for bagateller andre steder i verden når noen sier at de opplever at sjefen er slibrig? Ikke? Vel, det er hundre ganger mer idiotisk å antyde at det skal gjelde andre veien.
Vis hele sitatet...
Vel, det spørs også hva du ser etter. Mye av det som er bedre er mer eller mindre direkte på bakgrunn av bedre levestandard og bedre økonomi i hele Vesten vil jeg si. La oss ta igjen Dubai som eksempel - hvorfor flytter store mengder styrtrike vestlige mennesker dit hvis det er såpass umulig pga sharialovgivningen og statsreligionen islam? Og akkurat steining er noe som blant islamske lærde er en meget kontroversiell sak, det praktiseres tilnærmet overhodet ikke i annet enn teokratier og de aller fattigste landene.

Men klart, jeg sier jo ikke at "vi vestlige" har akkurat dårlig moral over hele fjøla.Og klart vi kan kritisere og være fordømme barbariske forhold, som det nevnt før. Men påpeker som Hardtliv2013bwoi at dette individualistiske og nyliberale samfunnet vi lever i og det familiære og kollektivisktiske nedi ''ørkenlandene'' har sklidd temmelig langt fra hverandre i kultur og forståelse. Nå om dagen er en semittisk person langt mer fremmed enn en asiat i Europa. Hvorfor, jo fordi asiaterne har tillagt seg vestlig kultur og skikker..
Det har ikke folk fra Midtøsten i like stor grad, om vi ser bort fra land som Tyrkia, i nord-Afrika og enkelte gulfstater m.mer.


Sitat av Provo Vis innlegg
Vi bør misjonere ut menneskerettigheter og gjøre det vi kan for at alle skal få nyte godt av dem. Ikke bare oss. Om, og eventuelt hvordan, dette bør påtvinges noen er nok en gang fullstendig irrelevant for moralen i steining og tradisjonens og praksisens teologiske fundament.
Vis hele sitatet...
Ja menneskerettigheter er da virkelig flotte de, men vil du virkelig misjonere dette nesten som en religion? Er det dét som er målet ditt, at alle skal bli like som 'oss'?

Og gir ikke muslimenes egne samfunn dem også enkelte friheter og rettigheter, eller er bare religiøst fengsel alt sammen?

Sitat av Provo Vis innlegg
... antyder du at en kvartpart av kvinner som mistenkes for utenomekteskapelig sex, eller bare leier en annen mann, må drepes eller lemlestes på brutalt vis før det kan måle seg med umoralen i "glasstaket" her hjemme? Hvis ikke, hva er egentlig poenget ditt?

Det gjelder forsåvidt mer allment også. Hva er egentlig poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Poeng 1 var at steining hverken er stort er fryktelig utbredt, selv om noen vil ha det til at det er. Se noen linjer opp og sjekk tall.
Poeng 2 var at hvor stor frihet kvinner har er forskjellig, og at de har rmielig stor frihet sett opp mot at de lever i et teokratisk diktatur. Francos Spania var ikke det lille fnugget bedre, men dét betyr ikke at Iran i seg selv er milde på noen måte. Igrunn så bør de presses hardt på kvinners rettigheter og straffemetoder.

En annen ting å nevne i sammenhengen er at med Rouhanis presidentskap vil vi sakte men sikkert se reformer på mange områder. Allerede nå er den kalde krigen imellom USA og Iran delvis over, og jeg kan også nevne at det er reformer i gang i Saudi Arabia, instituert av kongefamilien og famøse kong Abdullah.
Ting er ikke bare svart-hvitt.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Land med bedre sosioøkonomisk situasjon har typisk mindre brutal sharia enn dårlige stilte land. Bare sammenlikn to "strikte" land, Dubai og Yemen.
Vis hele sitatet...
En annen vinkling av samme faktum er at land med mindre brutal sharia har bedre sosioøkonomisk situasjon enn land med mer brutal sharia. Og sharia, med sine idiotiske kriminaliseringer og barbariske straffer, er unektelig en direkte konsekvens av religionen den tilhører.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg spurte jo om tall og greier, og du tok fram tallet 150 steininger i Iran. For å sette dette noeslags perspektiv, så kan jeg jo vise til at det har skjedd 1359 konkrete tilfeller av delstatlige/føderale henrettelser i USA, i omtrentlig lik tidsperiode. Dette er gjort og godkjent av den amerikanske staten altså, og henrettelser i privat regi (eks redneck-nedskytinger av skoleunger) er ikke tatt med.
Vis hele sitatet...
For det første sammenlikner du epler og pærer her. 150 er ikke tallet på det totale antall henrettelser i Iran, men antall bekreftede steininger. Det totale antallet offentlige henrettelser i Iran var fra 1980 til og med 2010, som et absolutt minimum, 17440 (kilder: 1, 2, 3, 4). De har altså minimum 13 ganger så mange henrettelser som USA og bare en fjerdedel av innbyggertallet. Skal du sammenlikne tall får du gjøre det ordentlig.

For det andre kan man si svært mye om USAs, og andres, barbariske bruk av dødsstraff. Men det bør ikke være nødvendig å måtte påpeke hver eneste negative ting alle vestlige land gjør før vi påpeker og kritiserer grusomhetene i ting som steining, tvangsamputasjon, pisking og drap som straffemetoder, ofte for bagateller. Derfor ser jeg ikke at du bidrar med annet enn støy.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Men påpeker som Hardtliv2013bwoi at dette individualistiske og nyliberale samfunnet vi lever i og det familiære og kollektivisktiske nedi ''ørkenlandene'' har sklidd temmelig langt fra hverandre i kultur og forståelse.
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle. Så fort du forsøker å grave ned den ubeskrivelige umoralen vi diskuterer i fjolleri om forsvarsmekanismer for stabilitet i familiære samfunn, så er man totalt ute å kjøre. Uansett hvor mye semantisk staffasje man skulle pakke det inn i.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ja menneskerettigheter er da virkelig flotte de, men vil du virkelig misjonere dette nesten som en religion? Er det dét som er målet ditt, at alle skal bli like som 'oss'?
Vis hele sitatet...
Spør meg igjen etter det åttifemte piskeslaget eller når du står med jord til albuene med kraniet delvis knust av skarpe steiner. Eller bare når du står på galgen med løkka rundt halsen for homofilibeskyldninger, som en del av pauseunderholdningen i en iransk fotballkamp. Kanskje du da har svaret selv.
Sitat av Provo Vis innlegg
For det andre kan man si svært mye om USAs, og andres, barbariske bruk av dødsstraff. Men det bør ikke være nødvendig å måtte påpeke hver eneste negative ting alle vestlige land gjør før vi påpeker og kritiserer grusomhetene i ting som steining, tvangsamputasjon, pisking og drap som straffemetoder, ofte for bagateller. Derfor ser jeg ikke at du bidrar med annet enn støy.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ses det på som så ille å drepe/kappe av hånda til folk som gjør gatene utrygge for lovlydige borgere? Piskingen ser da også vond ut, men ryggen din blir ikke annet enn fin og blå før du er ferdig straffet og kan vandre gatelangs som en fri mann.

Hva som er en bagatell i Norge er ikke nødvendigvis det samme i Sudan.

Sitat av Provo Vis innlegg
Spør meg igjen etter det åttifemte piskeslaget eller når du står med jord til albuene med kraniet delvis knust av skarpe steiner. Eller bare når du står på galgen med løkka rundt halsen for homofilibeskyldninger, som en del av pauseunderholdningen i en iransk fotballkamp. Kanskje du da har svaret selv.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke noe morsommere å møte på din søsters voldtektsmann kun året etter han begikk handlingen.
Sist endret av Baaaamse; 5. januar 2014 kl. 22:17.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Hvorfor ses det på som så ille å drepe/kappe av hånda til folk som gjør gatene utrygge for lovlydige borgere? Piskingen ser da også vond ut, men ryggen din blir ikke annet enn fin og blå før du er ferdig straffet og kan vandre gatelangs som en fri mann.
Vis hele sitatet...
For det første er dette en praksis, som vi tok til vettet og avskaffet i Norge i middelalderen. Kanskje det burde si litt...
Og en får ikke "bare" litt sår hud og blåmerker fra pisking! Det blir som regel kjøttsår på ryggen, ofte med varige nerve- og muskelskader som varige men. Og dette kan være for en sulten unge, som har stjålet et brød. Som da blir ute av evne til å fø seg selv senere, ved avhugging av lemmer. Bra tankegang!

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Hva som er en bagatell i Norge er ikke nødvendigvis det samme i Sudan.
Vis hele sitatet...
Nei, greit nok. Men er det så ille, at det forsvarer lemlestelse?



Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det er da ikke noe morsommere å møte på din søsters voldtektsmann kun året etter han begikk handlingen.
Vis hele sitatet...
Mitt inntrykk er på steder med slike skikker. Så er den gjengse praksis, at overgriper blir hyllet, men "din søster" blir steinet på torget. Fin og rettferdig rettspraksis det...
Sist endret av aluminiumfluorid; 5. januar 2014 kl. 23:44.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Hvorfor ses det på som så ille å drepe/kappe av hånda til folk som gjør gatene utrygge for lovlydige borgere?
Vis hele sitatet...
Det er det flere grunner til. Kanskje lovbryteren var nødt til å stjele for å overleve. Kanskje han eller hun er feilaktig anklaget – en slik dom er mildt sagt vanskelig å omgjøre. Dødsstraff har ingen avskrekkende effekt. Slik alle har rett på en rettferdig rettergang har alle rett på å unnslippe tortur. Hevn har ingen annen effekt enn å dekke og nære hevnlyst. Samfunn uten slike straffer er tydelig mer stabile og fredelige.

Dersom slike straffer var effektive, hvorfor fortsetter folk å stjele i så stor grad at Irans myndigheter utvikler automatiske metoder for avkapping av fingre? Dersom dødsstraff gjør samfunnet tryggere, hvorfor ser Iran seg nødt til å fortsette å henrette hundrevis, og noen ganger tusenvis, av mennesker hvert år? Burde ikke disse landene tvert i mot være frie for kriminelle?

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Piskingen ser da også vond ut, men ryggen din blir ikke annet enn fin og blå før du er ferdig straffet og kan vandre gatelangs som en fri mann.
Vis hele sitatet...
Som amdb73 påpeker gir pisking åpne sår og ofte permanent nerveskade. Tillat meg også å minne deg på at noen innlegg lenger opp står eksempelet med 14-åringen som døde av piskeslagene etter å ha blitt anklaget for å ha sex med en gift mann.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Hva som er en bagatell i Norge er ikke nødvendigvis det samme i Sudan.
Vis hele sitatet...
At det ikke behandles som bagateller er åpenbart for alle. Det betyr ikke at de gjør rett i å behandle det som noe annet enn bagateller. Om en kvinne går utendørs uten hodeplagg (eller en heldekkende badstue av en tøysekk), om en kvinne kjører bil eller befinner seg utendørs uten mannlig følge, om samtykkende voksne mennesker har seksuell omgang, hvilket kjønn man forelsker seg i, hvilke profeter man lager karikaturer av, hvilke religioner man forlater, kritiserer eller harselerer med. Dette er ikke en gang bagateller. Det er ikkesaker. Det er grunnleggende menneskerettigheter. Men også ting man tortureres og drepes for i flere av landene vi har diskutert, og som du jevnt og trutt snakker varmt om.

Jeg synes at dersom du synes disse landene er så flotte i sin nådeløse og brutale håndhevelse av et verdisystem avledet fra feberfantasiene til en røverbandeleder og krigsherre fra sekshundretallet, så er det jo besynderlig at du heller velger å bo i et liberalt, sekulært land som setter ytringsfriheten og menneskerettigheter såpass høyt.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det er da ikke noe morsommere å møte på din søsters voldtektsmann kun året etter han begikk handlingen.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det faktisk. Samtidig er det nettopp det å klare å skille egne voldsfantasier og hevntanker fra hvordan retts- og straffesystemet må fungere i et velfungerende samfunn som gjør det sivilisert.
@Baaaamse: Hvis du forherligerer den eksremmuslim-smørja du viser til. Hvorfor da ikke dra til Iran eller Afganistan? Der vil du få det helt fint, og du slipper mye av vinteren også. Der kan du antageligvis missbruke barn og kjerring, uten at naboer lager bråk om det.

For det som kommer fram, som det virker du står for, vil ALDRI bli akseptert i Norge! Og det er det Norge, og nesten alle dets borgere arbeider imot! Og det er nesten meninger du slipper ut her, som nesten gir lynsjestemning på gata. Og det du virkelig driver med, er å prøve å undergrave demokrati, et velfungerende rettsvesen og empirisk vitenskap. Men dette er noe vi tok til vettet, og fjernet oss ifra for flere hundrede år siden.
For det er bare steder der man tror på Muhammed, som fløy rundt på en bevinget hest. Eller Jesus som fløy som Karlson på taket til himmelen. Som faktisk har lignende regler du beskriver. Sammen med vitenskapelig framgang, som er så stor, at hjulet nesten virker som noe magisk. Sharia er rett og slett PRIMITIVT!
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Hvis man ikke hyller vårt moderne samfunn, og tar andre kulturers verdier og sosiale strukturer alvorlig, blir man fort angrepet som relativist. Jeg klarer ikke å se hva annet jeg har gjort.
Vis hele sitatet...
Tar du dem egentlig alvorlig? Du nekter å akseptere deres egne uttalelser om deres motivasjon for å gjøre som de gjør. De hevder å steine mennesker til døde fordi Gud har befalt det, mens du avfeier dette. For du vet bedre enn dem selv hva som er motivasjonen for deres handlinger. Samtidig nekter du å holde dem til de samme krav og forventninger som du gjør med oss; jeg kan erindre at du ganske nylig har kalt "oss" for rotter og fascister for å bry oss for lite om de mindre heldig stilte, mens når mennesker kues, drepes og tortureres over en lav sko i landene omtalt, er det bare slik deres kultur, eller sosiale samspill, fungerer.

Nei, Hardtliv, jeg synes ikke du tar dem alvorlig. Tvert i mot synes jeg holdningen du utviser overfor dem fremstår som ekstremt nedlatende. Som om de skulle være barn eller dyr som hverken vet hvorfor de gjør det de gjør eller kan forventes å handle bedre.
Sist endret av Provo; 7. januar 2014 kl. 09:19.
Sitat av Provo Vis innlegg
De hevder å steine mennesker til døde fordi Gud har befalt det, mens du avfeier dette.
Vis hele sitatet...
Hvor, når og hvordan har jeg avfeid det?

Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, Hardtliv, jeg synes ikke du tar dem alvorlig. Tvert i mot synes jeg holdningen du utviser overfor dem fremstår som ekstremt nedlatende. Som om de skulle være barn eller dyr som hverken vet hvorfor de gjør det de gjør eller kan forventes å handle bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kommer til den konklusjonen.
Når jeg ser over kommentarene så ser jeg hva trådstarter mener, men selve diskusjonen blitt utvannet i en "Islam er ondskapen selv diskusjon".

Forøvrig så er innvandring et tema som har vært gjenstand for diskusjon siden tidenes morgen. Mennesker har alltid vært skeptisk til det som er fremmed og i sin uvitenhet/ignoranse har vi som art lett for å være jævlige mot hverandre. Derimot så lever vi ikke på 1000 tallet lengre, vi er blitt siviliserte (dette kan diskuteres) og det er forventet at vi faktisk kan oppføre oss deretter.
Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Når jeg ser over kommentarene så ser jeg hva trådstarter mener, men selve diskusjonen blitt utvannet i en "Islam er ondskapen selv diskusjon".

Forøvrig så er innvandring et tema som har vært gjenstand for diskusjon siden tidenes morgen. Mennesker har alltid vært skeptisk til det som er fremmed og i sin uvitenhet/ignoranse har vi som art lett for å være jævlige mot hverandre. Derimot så lever vi ikke på 1000 tallet lengre, vi er blitt siviliserte (dette kan diskuteres) og det er forventet at vi faktisk kan oppføre oss deretter.
Vis hele sitatet...
Det finnes jo de som drar enhver forbanna innvandringsdiskusjon over til spørsmål om og over islam.

Men dette skjer ikke bare på Freak, - det er jo i mye større grad tilfelle på VGD, på nettsteder til høyre-tenketanker som Minervanett.as, også diskusjon.no.
Er det innvandring, så er det islam, uansett!

Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Hvor, når og hvordan har jeg avfeid det?

Jeg forstår virkelig ikke hvordan du kommer til den konklusjonen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke første gang motdebattanten din legger religion til grunn som _eneste_ forklaring på alt av ondskap, elendighet og urettferdighet.
Ikke bare i denne tråden, mange andre også..
Sist endret av aeon_illuminate; 7. januar 2014 kl. 13:23.
Det er jo de fra den islamske kulturen som virker mest fremmed og farlige. Vi har fått det printa inn i hodet siden 9\11, og prat om sharia ditt og datt gjør folk nervøse. Innvandrere fra tyskland eller brazil er liksom ikke så skumle. Vi har ikke like stor frykt for øst-asiatisk innvandring, det er mest det religiøse folk er redd for trur jeg. Ekstremt eller ikke, det er mye av den praktiserende religionen som er ganske fjernt fra det frie relativt likestillte Norge.
Det er også der det er mye krig og mange flyktninger, så det blir mer aktuelt enn innvandring fra andre steder.
Sist endret av Bothrops; 7. januar 2014 kl. 13:26.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er jo de fra den islamske kulturen som virker mest fremmed og farlige. Innvandrere fra tyskland eller brazil er liksom ikke så skumle. Vi har ikke like stor frykt for øst-asiatisk innvandring, det er mest det religiøse folk er redd for trur jeg. Ekstremt eller ikke.
Vis hele sitatet...
Der kom det gitt! Fantastisk kategorisering av mennesker, og fantastisk nyansert må jeg virkelig si!

Så folkens, skal vi være for en gangs skyld være dønn ærlige: det "vi"/dere egentlig er redd for er igrunn 'brune' og annerledes mennesker fra Midtøsten og pga de har mer temperament i oppførselen sin, mer konservativ holdning og klesstil, mer konservativt kvinnesyn, kommer fra mindre utviklede land (flesteparten), og at de har med seg skikker som virker foreldet her på berget...


Så hvis jeg tolket riktig, så må jeg gi Bothrops en grattis for å i alle fall være ærlig: Det æ'kke så mye islam som sådan vi er redd for (siden vi ikke kjenner til eller forstår den), men heller muslimer generelt og mennesker fra vest-Asia som har mye mer temperament enn nordmenn og annet kvinnesyn.
Folk fra Tyskland, UK, Sverige, ja til og med Italia er ikke innvandrere på samme måte..
Og nevnte noen at Brasil er sterkt preget av katolisismen og kulturen som følger deretter?

Sitat av alzamon91 Vis innlegg
Når jeg ser over kommentarene så ser jeg hva trådstarter mener, men selve diskusjonen blitt utvannet i en "Islam er ondskapen selv diskusjon".
Vis hele sitatet...
Utvannet er jo bare forordet..

....
@Bothrops; glem første setning. innlegget var bra og traff spikern på hodet.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
For det første er dette en praksis, som vi tok til vettet og avskaffet i Norge i middelalderen. Kanskje det burde si litt...
Vis hele sitatet...
Det sier meg ingenting. Hvorfor skal en anta at fordi Norge avskaffet det for lenge siden, så er det korrekt? Altså.. Du kan hate Sharia så mye du vil, men argumentet holder ikke.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Bra tankegang!
Vis hele sitatet...
Takk!

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Nei, greit nok. Men er det så ille, at det forsvarer lemlestelse?
Vis hele sitatet...
Synes ikke det er så ille om en gjør seg fortjent til det, nei. Kan ikke se for meg at nordmenn flest ønsker barneranerne som nylig ble tatt noe særlig mildere straff heller.

Må dog innrømme at snille straffer kan funke fint på papiret.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Mitt inntrykk er på steder med slike skikker. Så er den gjengse praksis, at overgriper blir hyllet, men "din søster" blir steinet på torget. Fin og rettferdig rettspraksis det...
Vis hele sitatet...
Utifra hva jeg har lest i mainstream medier må jeg si meg enig i at kvinner kan straffes da de kanskje ikke bør straffes. Hyllingen har jeg til gode å se.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er det flere grunner til. Kanskje lovbryteren var nødt til å stjele for å overleve. Kanskje han eller hun er feilaktig anklaget – en slik dom er mildt sagt vanskelig å omgjøre.
Vis hele sitatet...
Det kan vises skjønn, også i Sharia, og det kreves bevis. Akkurat som i Norge.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dødsstraff har ingen avskrekkende effekt. Slik alle har rett på en rettferdig rettergang har alle rett på å unnslippe tortur. Hevn har ingen annen effekt enn å dekke og nære hevnlyst. Samfunn uten slike straffer er tydelig mer stabile og fredelige.
Vis hele sitatet...
Kan ikke dokumentere at dødsstraff har en avskrekkende effekt, men tror ikke du kan dokumentere det motsatte heller. Har vanskelig for å tro at folk ikke tenker seg om to ganger før de raner/skader eller dreper et uskyldig vesen når de vet at en offentlig, og ikke minst pinlig straff venter om de blir tatt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Hevn har ingen annen effekt enn å dekke og nære hevnlyst.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om hevn. Det handler ikke om mer enn en lovbryter som tar straffen sin. Forskjellene ligger i at straffer basert på Sharia er strengere enn de fleste.

Sitat av Provo Vis innlegg
Samfunn uten slike straffer er tydelig mer stabile og fredelige.
Vis hele sitatet...
Det er flere faktorer som spiller inn. Fattigdom kan sies å være en ting.

Sitat av Provo Vis innlegg
Dersom slike straffer var effektive, hvorfor fortsetter folk å stjele i så stor grad at Irans myndigheter utvikler automatiske metoder for avkapping av fingre? Dersom dødsstraff gjør samfunnet tryggere, hvorfor ser Iran seg nødt til å fortsette å henrette hundrevis, og noen ganger tusenvis, av mennesker hvert år? Burde ikke disse landene tvert i mot være frie for kriminelle?
Vis hele sitatet...
Det en i det minste kan trøste seg med er at en avkappet hånd mest sannsynlig aldri vil stjele igjen, og at et livløst menneske aldri vil drepe igjen.

Sitat av Provo Vis innlegg
At det ikke behandles som bagateller er åpenbart for alle. Det betyr ikke at de gjør rett i å behandle det som noe annet enn bagateller. Om en kvinne går utendørs uten hodeplagg (eller en heldekkende badstue av en tøysekk), om en kvinne kjører bil eller befinner seg utendørs uten mannlig følge, om samtykkende voksne mennesker har seksuell omgang, hvilket kjønn man forelsker seg i, hvilke profeter man lager karikaturer av, hvilke religioner man forlater, kritiserer eller harselerer med. Dette er ikke en gang bagateller. Det er ikkesaker. Det er grunnleggende menneskerettigheter. Men også ting man tortureres og drepes for i flere av landene vi har diskutert, og som du jevnt og trutt snakker varmt om.
Vis hele sitatet...
Nåja. Det er nettopp både at kvinner velger å gå nærmest nakne og at menn elsker det som gjør at vi ikke lenger eier moral i vesten. Så lenge begge er ivrige er det ingenting som står i veien for at man har sex med hverandre. Gift eller ikke.

Det er manglende forståelse for tildekning blant mange. Enten er det påtvunget av mannen/broren, en risikerer straff om en lar vær, eller kanskje kvinnfolket bare er en skikkelig dust som ikke forstår sitt eget beste.
Det en ikke innser er at en kvinne som gjør seg attraktiv til syvende og sist vil bli sjekket opp av andre enn hennes mann. Kanskje en av disse er attraktiv i tillegg Veien til utroskap er plutselig ikke så lang lenger. Menn skal passe sine blikk, og det samme med kvinnen, men det er kvinnen som kan forføre uten engang å prøve særlig hardt.

-At kvinner ikke kan kjøre bil gjelder kun Saudia Arabia.
-Karikaturer av Muhammad er ikke annet enn et hån mot både han og muslimer og jeg klarer virkelig ikke se nødvendigheten ved det. Tegn det på fritiden, men at mediene velger å trykke det utelukkende for å skape hat og forhindre brobygging er kvalmt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg synes at dersom du synes disse landene er så flotte i sin nådeløse og brutale håndhevelse av et verdisystem avledet fra feberfantasiene til en røverbandeleder og krigsherre fra sekshundretallet, så er det jo besynderlig at du heller velger å bo i et liberalt, sekulært land som setter ytringsfriheten og menneskerettigheter såpass høyt.
Vis hele sitatet...
Jeg bor i Norge fordi jeg er norsk.
Trives godt her, men kan se for meg at jeg vil trives godt i flere muslimske land også. Er høyeste ønske fred og ro bosetter jeg meg selvfølgelig ikke midt i krigssonen.

Jeg misliker at nordmenn flest hater alt fremmed og hvordan medier opererer og hvordan "vi" velger å involvere oss i steder vi har null business for "fredens" skyld.

For utenom disse uenighetene er det ingenting som plager meg noe særlig. Bortsett fra alle disse avgiftene jeg en dag må forholde meg til da

Sitat av amdb73 Vis innlegg
@Baaaamse: Hvis du forherligerer den eksremmuslim-smørja du viser til. Hvorfor da ikke dra til Iran eller Afganistan? Der vil du få det helt fint, og du slipper mye av vinteren også. Der kan du antageligvis missbruke barn og kjerring, uten at naboer lager bråk om det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke ekstremislam.

Jeg elsker ikke krig og elendigheter. Det jeg sier er at forbrytere fortjener harde straffer. Ikke noe mer eller mindre.

Kvinne og barnemishandler er en beskrivelse som passer meg svært dårlig. Elsker barn (på den gode måten) og kan ikke se for meg at jeg noen gang skal skade en kvinne.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
For det som kommer fram, som det virker du står for, vil ALDRI bli akseptert i Norge! Og det er det Norge, og nesten alle dets borgere arbeider imot! Og det er nesten meninger du slipper ut her, som nesten gir lynsjestemning på gata. Og det du virkelig driver med, er å prøve å undergrave demokrati, et velfungerende rettsvesen og empirisk vitenskap. Men dette er noe vi tok til vettet, og fjernet oss ifra for flere hundrede år siden.
For det er bare steder der man tror på Muhammed, som fløy rundt på en bevinget hest. Eller Jesus som fløy som Karlson på taket til himmelen. Som faktisk har lignende regler du beskriver. Sammen med vitenskapelig framgang, som er så stor, at hjulet nesten virker som noe magisk. Sharia er rett og slett PRIMITIVT!
Vis hele sitatet...
Det er nettopp denne motarbeidingen som er så slitsom. Forstår det med straffene. Det er ikke en lett kamel å svelge for verken Erna, Jens eller Siv, men at en ikke skal få lov til å bruke hodeplagg and so on and so forth er ikke annet enn diskriminering av en minoritet. En diskriminering folk klapper frem fordi det er unorsk.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Synes ikke det er så ille om en gjør seg fortjent til det, nei. Kan ikke se for meg at nordmenn flest ønsker barneranerne som nylig ble tatt noe særlig mildere straff heller.
Vis hele sitatet...
Da trur jeg du overvurderer nordmenns blodtørstighet. Tror du virkelig at de fleste som blir frarana en iphone ønsker at raneren blir bokstavelig talt lemlesta? At en 13-åring med problemer som havner i et dårlig miljø og gjør noe dumt, skal straffes med å måtte leve resten av livet som handicappet?? Det høres helt fjernt ut, hvor har du dette fra?

Kan ikke dokumentere at dødsstraff har en avskrekkende effekt, men tror ikke du kan dokumentere det motsatte heller. Har vanskelig for å tro at folk ikke tenker seg om to ganger før de raner/skader eller dreper et uskyldig vesen når de vet at en offentlig, og ikke minst pinlig straff venter om de blir tatt.
Vis hele sitatet...
Alvorlige forbrytelser som vold og drap skjer ofte i affekt, mens folk er fulle av raseri, alkhol eller stoff. De stopper ikke opp og tenker over konsekvensene, de er alt for opptatt med å være sinte.

Anngående sex og blikk og plagg, ha litt mer tru på folk. Mennesker er ikke dyr, vi klarer å styre oss hvis vi bare vet at vi kan. Hvis man pakker alle inn fordi vi er så jævla kåte og ustyrlige så trur folk at vi faktisk er det, og går av hektene når noen ikke er pakka inn. Fordi de tror det er det de er ment til å gjøre.

Det er en holdning som beskytter voldtektsmenn, og er veldig skeivt fordelt imellom kjønnene. Hvorfor må ikke menn gå med burka og diverse hårplagg?

Nei for det er kvinnene som er det ustyrlige hysteriske vesenet som ikke skjønner sitt eget beste, og vil snu hele livet på hodet og selv en trofast husmor vil bli en tøs hvis hun bare treffer en riktig suave motherfucker.
Ha litt mer tru på folk
Sist endret av Bothrops; 7. januar 2014 kl. 21:09.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Ha litt mer tru på folk
Vis hele sitatet...
nå ja, folk er folk. Etter min erfaring så er det ikke mange en kan stole på.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det sier meg ingenting. Hvorfor skal en anta at fordi Norge avskaffet det for lenge siden, så er det korrekt? Altså.. Du kan hate Sharia så mye du vil, men argumentet holder ikke.
Vis hele sitatet...
Okey Baaamse hør nå her, nå er det så mye snakk rundt grøten at jeg mener tråden hadde hatt fint av noen meninger og prinsipper som egner ALLE.

Om Sharia straffer,
menneskeholdninger(referer mot kvinner og homofili),
og kulturen i de fleste muslimske land hadde vært noe for deg å beskytte, som du tydlig gjør og vil blande inn med den norske kulturen.

DA hadde ikke så mange ville flytte til norge, problemet vi diskuterer i denne tråden hadde aldri funnet sted!
Den norske kulturen er ikke perfekt, men den har tydelig vis fungert bra siden det er så mange som flytter inn i landet vårt.
Vi fungerer helt enkelt bra i det store hele.
Det er ikke mange land i hele verden som ligger over norge når det gjelder trivsel og andre goder.

Så JA det er store feil med hvordan mennesker blir behandlet der nede.
SÅ JA vi kan ikke ta inn for mange innvandere på en gang.
Det må gå over en periode. Vi stopper ikke å ta inn folk som trenger hjelp.
Innvandrerne må intigrere seg og bli en del av det norske samfunn sakte men sikkert.
Blir det for mye på for kort tid så kan holdningen og kulturen som invandrerne rømmer fra bli en del av den norske hverdagen også!

Det blir som å helle opp ett glass brus.
Det er ikke tema hvilket brus merke det er eller om vi vil ha brus eller ikke.
Heller du fort fort i glasset så bruser det over.
Enkelt å greit.


Jeg har mange muslimske venner og jeg har ingen problemer med noen av invandrerne som jeg skjenner.

Kommer derimot en innvandrer til norge, hør - samme fra hvilken nasjon det måtte være som ikke oppfører seg som folk. Så mener jeg de ikke har noe her å gjøre.
De har fått en god mulighet til å forbedre sin egen livsstandard, men velger SELV å drive med kriminalitet. Da har de ingen andre en seg selv å skylde på!

Velger de å bidra til å gjøre norge som en nasjon bedre gjennom samhold og gode gjerninger så bli så lenge dere ønsker! Gi dem mer betalt, belønn disse menneskene for det de gjør!

Om du har ett problem med dette så påpek gjerne hva og ikke minst hvorfor.

JaR
Sist endret av Noxaran86; 7. januar 2014 kl. 21:49.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Da trur jeg du overvurderer nordmenns blodtørstighet. Tror du virkelig at de fleste som blir frarana en iphone ønsker at raneren blir bokstavelig talt lemlesta? At en 13-åring med problemer som havner i et dårlig miljø og gjør noe dumt, skal straffes med å måtte leve resten av livet som handicappet?? Det høres helt fjernt ut, hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
Jeg har det fra kommentarer på internett skrevet av hvite nordmenn. (Fullt klar over at det er mange mindre intelligente vesener som benytter seg av disse kommentarfeltene) Altså. Selvfølgelig synes jeg alder og årsak bør være avgjørende faktorer for hvilken straff en gjerningsmann bør få.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Alvorlige forbrytelser som vold og drap skjer ofte i affekt, mens folk er fulle av raseri, alkhol eller stoff. De stopper ikke opp og tenker over konsekvensene, de er alt for opptatt med å være sinte.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at man kan ta loven i egne hender bare fordi straffen er streng. Enig i at det ville blitt dumt om alle skulle kunnet handle i affekt med loven bak seg.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Anngående sex og blikk og plagg, ha litt mer tru på folk. Mennesker er ikke dyr, vi klarer å styre oss hvis vi bare vet at vi kan. Hvis man pakker alle inn fordi vi er så jævla kåte og ustyrlige så trur folk at vi faktisk er det, og går av hektene når noen ikke er pakka inn. Fordi de tror det er det de er ment til å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at det ikke er slik at folk tørrjokker hva enn det måtte være av deilige damer på gata kun fordi en ikke kan styre seg i øyeblikket, men sett fra et islamsk synspunkt handler det om hva som leder til den seksuelle akten, og ikke bare akten alene.

Blikk -> prat -> møte -> kaboom!

Selv om fokuset ikke er så altfor stort så gjelder dette med å holde seg anstendig like fullt menn som kvinner, ser en bort i fra at kvinner må dekke seg til mer.
Menn skal bl.a ikke bruke tettsittende klær eller vise bar hud fra knær til navel.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er en holdning som beskytter voldtektsmenn, og er veldig skeivt fordelt imellom kjønnene. Hvorfor må ikke menn gå med burka og diverse hårplagg?
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke si meg enig i at denne holdningen beskytter voldtektsmenn. At en kvinne ikke dekker seg til gjør henne ikke til fritt vilt, selv om det motsatte kan være tilfelle enkelte plasser i enkelte land, uten at jeg egentlig klarer å se for meg at dette er normalt noen steder.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nei for det er kvinnene som er det ustyrlige hysteriske vesenet som ikke skjønner sitt eget beste, og vil snu hele livet på hodet og selv en trofast husmor vil bli en tøs hvis hun bare treffer en riktig suave motherfucker.
Ha litt mer tru på folk
Vis hele sitatet...
Jeg har troen på folk. Det skader fortsatt ikke å ta enkelte forhåndsregler både når det kommer til kropp og sinn.

Kvinner trenger ikke bruke stramme klær og masse sminke for å være vakre. Heller vakker enn sexy, eller hva?
Menn skal bl.a ikke bruke tettsittende klær eller vise bar hud fra knær til navel.

Jaggu, det var skikkelig strengt. Kan de ikke gå nakne altså? Ser du ikke den enorme forskjellen på kvinner som såvidt har lov til å vise ansikt, mens menn kan sprade rundt i shorts? Syntes du det er riktig?
Sist endret av Bothrops; 7. januar 2014 kl. 22:34.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Om Sharia straffer,
menneskeholdninger(referer mot kvinner og homofili),
og kulturen i de fleste muslimske land hadde vært noe for deg å beskytte, som du tydlig gjør og vil blande inn med den norske kulturen.
Vis hele sitatet...
Spør en praktiserende muslimsk kvinne, eller gjerne fler, om hvor undertrykket de egentlig er. Har til en viss grad prøvd å forklare tidligere, men folk står på sitt.
Det dumme er at når kvinner selv går ut i mediene og forteller sin side av saken blir de ikke engang trodd, fordi
A) De er hjernevasket
B) De tør ikke si noe annet fordi de har noen skumle folk som bare venter på en grunn til å banke dritten ut av dem.


Homofili er det svært lite to uenige parter får ut av å diskutere. De kan være snille som alle andre, og slemme som alle andre, og jeg personlig mener ikke at disse menneskene er ondsinnede pga legningen deres, men jeg mener fortsatt det er galt. Kort fortalt.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
DA hadde ikke så mange ville flytte til norge, problemet vi diskuterer i denne tråden hadde aldri funnet sted!
Den norske kulturen er ikke perfekt, men den har tydelig vis fungert bra siden det er så mange som flytter inn i landet vårt.
Vi fungerer helt enkelt bra i det store hele.
Det er ikke mange land i hele verden som ligger over norge når det gjelder trivsel og andre goder.
Vis hele sitatet...
Den norske kulturen er bra på mange måter. De aller fleste er økonomisk trygge og det er ikke særlig mye fare vi utsettes for, men det må jobbes med aksepten og vi må bli litt mer imøtekommende i mine øyne. At en Abdallah ikke blir kalt inn til intervju til noen jobbene han søker selv om han er overkvalifisert til jobben er trist. Tristere er det at om han skriver et norsk navn på den samme søknaden blir han innkalt.

Norge høres sikkert ut som et drømmeland om du lever i krig, og jeg nekter ikke for at vi har det bra her, men jeg vet med sikkerhet at de aller fleste har hjertene sine i landene de flyktet fra, men så seg nødt til å flykte da omstendighetene var fæle, og blir det noen gang fred i deres land er de de første til å reise tilbake. Ikke fordi de hater alt norsk, men mulig de ikke føler den samme tilhørligheten her?

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Blir det for mye på for kort tid så kan holdningen og kulturen som invandrerne rømmer fra bli en del av den norske hverdagen også!
Vis hele sitatet...
De rømmer ikke fra sin kultur. De elsker kulturen sin. De rømmer fra krigslystne mennesker. Ukultur er ukult, men god kultur synes jeg vi burde snappe opp uansett hvor den måtte komme fra. Det gjelder alle.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Kommer derimot en innvandrer til norge, hør - samme fra hvilken nasjon det måtte være som ikke oppfører seg som folk. Så mener jeg de ikke har noe her å gjøre.
De har fått en god mulighet til å forbedre sin egen livsstandard, men velger SELV å drive med kriminalitet. Da har de ingen andre en seg selv å skylde på!
Vis hele sitatet...
Jeg er enig. Synes fortsatt en skal få lov til å ytre seg om norges utenrikspolitikk uten å måtte puttes bak gitter.

Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Om du har ett problem med dette så påpek gjerne hva og ikke minst hvorfor.
Vis hele sitatet...
Neida, jeg er enig i alt det siste du skriver. Voldtar man eller begår andre lovbrudd som kan ses på truende ovenfor andre bør en ikke få særlig mange sjansene før en sendes tilbake. Litt respekt bør det kreves uansett hvor en kommer fra.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Menn skal bl.a ikke bruke tettsittende klær eller vise bar hud fra knær til navel.

Jaggu, det var skikkelig strengt. Kan de ikke gå nakne altså? Ser du ikke den enorme forskjellen på kvinner som såvidt har lov til å vise ansikt...
Vis hele sitatet...
Dessverre kan vi ikke det

Så vidt meg bekjent viser de fleste muslimske kvinner hele ansiktet sitt.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
mens menn kan sprade rundt i shorts? Syntes du det er riktig?
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er riktig av logiske grunner. En mann kan skjule sin kroppsfasong til en viss grad ved bare å bruke klær som er relativt normale. Kanskje ikke så lett for en muskelbunt, men da får han i så fall gjøre sitt beste ut av det.

En kvinne har både pupper og rompe som er blikkmagneter på delt 1.plass. Kanskje ikke så lett for en kvinne med enorme fasonger, men da får hun i så fall gjøre sitt beste ut av det.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det sier meg ingenting. Hvorfor skal en anta at fordi Norge avskaffet det for lenge siden, så er det korrekt? Altså.. Du kan hate Sharia så mye du vil, men argumentet holder ikke.
Vis hele sitatet...
Hva er korrekt? Å svinge kniven i hytt og pine, eller kaste i filler mennesker med stein, er iallfall mye lengre unna fra korrekt, enn behandling eller fengsel! Særlig når det gjelder ting, som egentlig kun angår en selv. Slik som at når kvinner har sex før ekteskap. Eller en utmagret person stjeler litt mat. Særlig hvis det er ifra en, som er rik på mat, "gods og gull"!
Men min magefølelse sier, at det er kåte grisemannfolk, som er rike på mat, "gods og gull", som lager slike regler. Rett og slett mannfolk som tenker mest med det "lille hodet". Og det burde si mye, når apestammer tar bedre på hverandre enn det her! Eller? Der taliban, og enkelte i Iran og Saudi-Arabia er gode eksempler. Bare det at taliban kan drepe jentebarn, for de vil gå på skole? Uten at dette sier noe om deg!



Takk!
Vis hele sitatet...
Ingen årsak!



Synes ikke det er så ille om en gjør seg fortjent til det, nei. Kan ikke se for meg at nordmenn flest ønsker barneranerne som nylig ble tatt noe særlig mildere straff heller.
Vis hele sitatet...
"På seg selv kjenner man andre"?


Utifra hva jeg har lest i mainstream medier må jeg si meg enig i at kvinner kan straffes da de kanskje ikke bør straffes. Hyllingen har jeg til gode å se.
Vis hele sitatet...
Uansett, det er bare meitemarkprimitivt og kvalmt! De mannfolkene kunne nesten få smake sin egen sharia-lov. Så kunne kvinnfolkene ha svingt kniven...


Det kan vises skjønn, også i Sharia, og det kreves bevis. Akkurat som i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er like bar beviser i dette, som bevisene som ble bruk i hekseprosessene i Europa for en del hundrede år siden. Da hekser fløt på vannet. Så dem kastet de mistenkte uti vannet. Druknet de, var de uskyldige (men de døde nå lell), mens fløt de på vannet, ble de brent levende på bålet.



Kan ikke dokumentere at dødsstraff har en avskrekkende effekt, men tror ikke du kan dokumentere det motsatte heller. Har vanskelig for å tro at folk ikke tenker seg om to ganger før de raner/skader eller dreper et uskyldig vesen når de vet at en offentlig, og ikke minst pinlig straff venter om de blir tatt.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor sette igang noe, som da ikke beviselig virker, bare for å pine noen? Og sammenlign kriminalstatistikken mellom USA og Norge. Vi har faktisk veldig lite kriminalitet pr. 1000 innbygger. Mens USA som har dødsstraff og hele pakka, har sprengfulle fengsler. Og en kan jo se på Iran? Hvordan er kriminalstatistikken der? Og ikke minst Kina?

Mitt inntrykk er, at det har noe med å rettferdig et samfunn er, og hvordan godene er fordelt, på hvor mye kriminalitet det er i et land. Og her er Skandinavia nesten i særklasse! Selv om vi også har nesten de mildeste straffene i verden. Men selvsagt vil psykopater og annen dritt dukke opp her også. For det viser seg at ca. 1,2% av befolkningen er psykopater. Og disse bør bures inne, så de ikke får laget kvalme for alle andre, uansett etnisitet!


Det handler ikke om hevn. Det handler ikke om mer enn en lovbryter som tar straffen sin. Forskjellene ligger i at straffer basert på Sharia er strengere enn de fleste.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal lovbryteren ha en slik straff, da det mest sannsynlig bare gjør lovbryteren enda mer rabiat.



Det er flere faktorer som spiller inn. Fattigdom kan sies å være en ting.
Vis hele sitatet...
Som jeg tar opp ovenfor.



Det en i det minste kan trøste seg med er at en avkappet hånd mest sannsynlig aldri vil stjele igjen, og at et livløst menneske aldri vil drepe igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sett noe bevis på, at en med en avkappet hånd, ikke har stjålet igjen. Mens et livløst menneske sier jo seg selv... Men det livløse mennesket kan ei eller gjøre det godt igjen! For en som ikke er psykopat eller komplett idiot. Kan faktisk få en idé, om hvor mye smerte han forårsaker andre, og så gjøre noe med dette.


Nåja. Det er nettopp både at kvinner velger å gå nærmest nakne og at menn elsker det som gjør at vi ikke lenger eier moral i vesten.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke kvinnene som går nakne, som er problemet! Det er de primitive mannfolkene, som ikke klarer å se forskjell på mitt og ditt, og som ikke klarer å heve seg over sitt forplantningsinstinkt, som er problemet hos mange av disse. Da mener jeg ikke de med et liv fullt med traumer, og har et liv solid fylt med overgrep.

Så lenge begge er ivrige er det ingenting som står i veien for at man har sex med hverandre. Gift eller ikke.
Vis hele sitatet...
Fint, at du har slike verdier!


Det er manglende forståelse for tildekning blant mange. Enten er det påtvunget av mannen/broren, en risikerer straff om en lar vær, eller kanskje kvinnfolket bare er en skikkelig dust som ikke forstår sitt eget beste.
Vis hele sitatet...
Hva med å begynne å lære mannfolkene, å holde seg i (pikk)skinnet? At det er ikke bare å forsyne seg, med alt en har lyst på her i livet!

Det en ikke innser er at en kvinne som gjør seg attraktiv til syvende og sist vil bli sjekket opp av andre enn hennes mann. Kanskje en av disse er attraktiv i tillegg Veien til utroskap er plutselig ikke så lang lenger.
Vis hele sitatet...
Men det er da ikke vårt problem, så lenge det ikke angår oss!

Menn skal passe sine blikk, og det samme med kvinnen, men det er kvinnen som kan forføre uten engang å prøve særlig hardt.
Vis hele sitatet...
Det kan jammen mannen og! Det er f.eks. mange tennåringsjenter, som blir hel våte (et vist sted), bare av å høre navnet Justin Bieber! Og denne (idol)listen er lang!

-At kvinner ikke kan kjøre bil gjelder kun Saudia Arabia.
Vis hele sitatet...
Hva med taliban? Klarer ikke å se for meg, at de kjører trafikkskole for damer!

-Karikaturer av Muhammad er ikke annet enn et hån mot både han og muslimer og jeg klarer virkelig ikke se nødvendigheten ved det. Tegn det på fritiden, men at mediene velger å trykke det utelukkende for å skape hat og forhindre brobygging er kvalmt.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det var tull jeg også! Men se nå på hvordan kristne oppfører seg, når noen har tegnet en karikaturtegning av f.eks. jesus. Selv om han er aller så hellig for dem. Så dette har noe med å akseptere andres syn. Og få inn i nøtta, at i andre land er tradisjoner og skikker helt annerledes.


Jeg misliker at nordmenn flest hater alt fremmed og hvordan medier opererer og hvordan "vi" velger å involvere oss i steder vi har null business for "fredens" skyld.
Vis hele sitatet...
Jeg selv har flere mennesker med annen etnisitet, som jeg er "på godfot med". Bl.a. i "innvandrerforetninger". Da jeg er meget glad i krydder. Og jeg har bl.a. fått høre, at jeg "lukter pakistaner".


Det er ikke ekstremislam.
Vis hele sitatet...
Sharia vil jeg si nærmer seg ekstremisme, ja.

Jeg elsker ikke krig og elendigheter.
Vis hele sitatet...
Fint!

Det jeg sier er at forbrytere fortjener harde straffer. Ikke noe mer eller mindre.
Vis hele sitatet...
Og hvorfor det, når verden beviselig ikke blir bedre?

Kvinne og barnemishandler er en beskrivelse som passer meg svært dårlig. Elsker barn og kan ikke se for meg at jeg noen gang skal skade en kvinne.
Vis hele sitatet...
Kjempebra, men uttalelsen var ikke direkte myntet til deg. For jeg mener at det er et problem, når eldre gubber kan gifte seg med 12-15 årige ungjenter. Og at hun skal knulles på bryllupsnatta, mens slekta sitter rundt teltet og heier. Så skal gubben vise frem bloddråpene på lommetørkleet, for å vise at hun er jomfru. Og er det ikke blod der, så blir det rabalder og horebeskyldninger. Slike ting synes jeg er AVSKYELIG!


Det er nettopp denne motarbeidingen som er så slitsom.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at nordmenn flest, som ikke er rasister, bryr seg ikke om, at noen ber til X i retning Y Z ganger i døgnet. Men når denne religionsutførelsen, går rett imot norske normer og regler, blir folk sure. Og mye av det du påstår, gjør akkurat det. Hvis en innvandrer ikke klarer å innfinne deg med, det som gjelder her av normer og regler, så mener jeg han har heller ikke noe her å gjøre.

Forstår det med straffene. Det er ikke en lett kamel å svelge for verken Erna, Jens eller Siv,
Vis hele sitatet...
Det er nå Siv og co., som har mast i alle år om strengere straffer! For det er det i "ammerika", og der "er alt så svært".


men at en ikke skal få lov til å bruke hodeplagg and so on and so forth er ikke annet enn diskriminering av en minoritet. En diskriminering folk klapper frem fordi det er unorsk.
Vis hele sitatet...
Om jenter bruker skaut/hijab på f.eks. skolen gjør det meg ingen verdens ting. Bare de ikke har gym (særlig svømming) i hijab og burka! Politiet og andre uniformerte yrker har sine uniformer. Vil en i dette yrket, må man pent bruke uniformen! Så enkelt er det!
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Spør en praktiserende muslimsk kvinne, eller gjerne fler, om hvor undertrykket de egentlig er. Har til en viss grad prøvd å forklare tidligere, men folk står på sitt.
Det dumme er at når kvinner selv går ut i mediene og forteller sin side av saken blir de ikke engang trodd, fordi
A) De er hjernevasket
B) De tør ikke si noe annet fordi de har noen skumle folk som bare venter på en grunn til å banke dritten ut av dem.
Vis hele sitatet...
Norge undertrkte også kvinner før itiden.
Vi har gjort forrandringen. Vi har gitt kvinnene en stemme og vi har gitt kvinnene friheten i å velge.
Vi sier ikke dette pga. vi synes dere er "dritt"
Vi sier det pga. vi har vært med på det samme selv å sett en klar forbedring.
Igjen på noe som har gjort norge til ett land mye veldig høy trivsel.

Homofili er det svært lite to uenige parter får ut av å diskutere. De kan være snille som alle andre, og slemme som alle andre, og jeg personlig mener ikke at disse menneskene er ondsinnede pga legningen deres, men jeg mener fortsatt det er galt. Kort fortalt
Vis hele sitatet...
Ett langt svar uten noe som helt poeng.
Enig det er ikke vits at 2 parter diskutere dette.
Det er kun en part som har noe imot ca. 9.7% av verdens befolkning.
Det er kun en part som behøver å bevise hvorfor de har ett grunnlag for å ha noe imot dem.
Til den dagen kommer så har du INGEN ting å stille opp med.
Dette du sier her er ikke bedre en norske skinheads som hatter alle med farvet hud. De har heller ikke ett godt nok agrument i hvorfor de er imot en hel menneskegruppe.
Hvorfor er det da greit at dere oppfører dere på denne måten?


Den norske kulturen er bra på mange måter. De aller fleste er økonomisk trygge og det er ikke særlig mye fare vi utsettes for, men det må jobbes med aksepten og vi må bli litt mer imøtekommende i mine øyne. At en Abdallah ikke blir kalt inn til intervju til noen jobbene han søker selv om han er overkvalifisert til jobben er trist. Tristere er det at om han skriver et norsk navn på den samme søknaden blir han innkalt.
Vis hele sitatet...
Vi må bli mer imøttekommende, jeg er helt enig med deg i dette.
Men moralen ligger på begge sider.
Dere også har ett ansvar som en ny og for noen en litt "skummel" forrandring å vise oss at dere ikke er skummle. Dere er faktisk helt okey.
Og ett av skrekk eksemplene som jeg hater å legge ved i sånne tråder er statestikken på prosent kriminelle invandrere sammenlignet med nordmenn.
Ting som dette gjør ikke ola nordmann mindre skeptisk.
Igjen EVIG urettferdig for alle de som flytter hit og oppfører seg..

Norge høres sikkert ut som et drømmeland om du lever i krig, og jeg nekter ikke for at vi har det bra her, men jeg vet med sikkerhet at de aller fleste har hjertene sine i landene de flyktet fra, men så seg nødt til å flykte da omstendighetene var fæle, og blir det noen gang fred i deres land er de de første til å reise tilbake. Ikke fordi de hater alt norsk, men mulig de ikke føler den samme tilhørligheten her?
Vis hele sitatet...
Det kan være nordmenns feil, at vi har feilbehandlet noen om dette du sier er tilfellet.
Men igjen jeg vet ikke hvordan jeg skal stille meg med en uttale uten noe større vekt hit eller dit. Legg mer bak svarene dine :/
"Jeg vet med sikkerhet at de fleste har hjerene sine" <- ser du hva jeg mener?


De rømmer ikke fra sin kultur. De elsker kulturen sin. De rømmer fra krigslystne mennesker. Ukultur er ukult, men god kultur synes jeg vi burde snappe opp uansett hvor den måtte komme fra. Det gjelder alle.
Vis hele sitatet...
Og hva kommer krigslysten av Bamse? Hvor er krigslysten i norge? Hvorfor er det ikke borgerkriger her?
Når du legger vekt på denne meningen så forventer jeg en grundig forklaring.


Jeg er enig. Synes fortsatt en skal få lov til å ytre seg om norges utenrikspolitikk uten å måtte puttes bak gitter.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det men forstår ikke hva du baserer deg på når du skriver dette.
Om du hadde ett argument så sa jeg også at du skulle skrive en begrunnelse.
Jeg har ikke hørt om noen saker der innvandrere har blitt fengslet for å utale seg om utenrikspolitikken i norge. Har du noen eksempler å komme med?
Vi har muslimske politikere, det er ikke som om dere er ekskludert fra dette området.


Bamse som jeg også ville få frem:

Det er nok mye som nordmenn forsatt kan lære også det å bli mer imøtekommende, jeg sier ikke vi er feilfrie når det gjelder fordommer og steriotyper.
Men dette kommer også av overgangs fasen jeg pratet om, hell opp brusen litt saktere så blir ikke de eldre nordmenn så skremt.

Dette er forsatt nytt for norge, vi må også få litt tid på oss å akspetere det at invandrere er ikke så mye anderledes en nordmenn, men ting kan virke skremmende med å starte med.

Neida, jeg er enig i alt det siste du skriver. Voldtar man eller begår andre lovbrudd som kan ses på truende ovenfor andre bør en ikke få særlig mange sjansene før en sendes tilbake. Litt respekt bør det kreves uansett hvor en kommer fra.
Vis hele sitatet...
Da er vi iallefall 100% enig på ett av punktene
Sist endret av Noxaran86; 7. januar 2014 kl. 23:33.
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Hvor, når og hvordan har jeg avfeid det?
Vis hele sitatet...
Du avfeier selvsagt ikke at de hevder det. Men du ser ut til å ganske tydelig avfeie det som drivende årsak for handlingene. Du virker også svært negativt innstilt til skarp kritikk av disse som grunnleggende umoralske og forferdelige. Du innvender og omtaler det blant annet som en annerledes prioritering som følge av andre fokus i et familiært samfunn, og forsvarsreaksjoner i en kultur jeg mangler forståelse av "rasjonalet" til. Deretter følger du opp med å omtale mine påpekninger av den religiøse motivasjonen som ikke mer enn en kjepphest jeg jager (?) igjen og igjen. Jeg har ut i fra dette problemer med å konkludere med at du er enig med meg i at den drivende årsaken til umoralen tidligere omtalt er detaljene i deres religiøse overbevisning, og med andre ord innholdet i Koranen og Hadith – slik de selv sier.

Men for all del, jeg er oppriktig åpen for at jeg kan ta feil.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det er ikke første gang motdebattanten din legger religion til grunn som _eneste_ forklaring på alt av ondskap, elendighet og urettferdighet.
Ikke bare i denne tråden, mange andre også..
Vis hele sitatet...
Hver eneste gang vi ender i samme tråd om dette temaet gjentar du det her. Og hver eneste gang påpeker jeg at dette er en stråmann og en toskete feilslutning. Og hver eneste gang påpeker jeg at problemet her er dogmatikk, og selv om dogmatikk kan ta politisk drakt som i Stalins Russland, Nord-Korea og nazi-Tyskland, er det hovedsakelig utbredt i form av religion, slik som i dette tilfellet. Så du kommer med denne påstanden vel vitende om at det er et stråmannsargument. Det er med andre ord beint frem løgn.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det kan vises skjønn, også i Sharia, og det kreves bevis. Akkurat som i Norge.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke om man "viser skjønn" når lovverket man skal vise skjønn ut fra er så pill råttent som sharia er. Det er irrasjonelt basert og har barbariske straffer for bagateller. Skal man vise skjønn når man dreper homofile og apostater? Er det skjønn som lå til grunn når en 63 år gammel mann ble dømt til døden for blasfemi i slutten av forrige måned, fordi han hadde tegnet Muhammed på veggen inne i sitt eget hjem? Hadde det vært greit å piske den nevnte 14-åringen til døde dersom det var bevis for at hun hadde hatt sex med en gift mann? Selv om nazistene hadde utvist skjønn og krevd bevis for slektskap når de sendte jøder til Auschwitz, så hadde ikke Den endelige løsning blitt moralsk akseptabel.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Kan ikke dokumentere at dødsstraff har en avskrekkende effekt, men tror ikke du kan dokumentere det motsatte heller.
Vis hele sitatet...
Det første jeg kan påpeke, er at i det store og hele vil byrden for å bevise straffens effekt ligge på den som ønsker straffen i utgangspunktet. Man burde være svært sikker på at dødsstraff faktisk har en avskrekkende effekt før man ønsker å implementere den.

Men er du opptatt av det? Vil en sterk avskrekkende effekt være en forutsetning for deg for å støtte dødsstraff? Eller vil du være for det uansett så lenge det står i Koranen og Hadith?

Videre:
In this Article we report results from a survey of the world’s leading criminologists that asked their expert opinions on whether the empirical research supports the contention that the death penalty is a superior deterrent. The findings demonstrate an overwhelming consensus among these criminologists that the empirical research conducted on the deterrence question strongly supports the conclusion that the death penalty does not add deterrent effects to those already achieved by long imprisonment.
Vis hele sitatet...
http://www.deathpenaltyinfo.org/file...eStudy2009.pdf

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det handler ikke om hevn. Det handler ikke om mer enn en lovbryter som tar straffen sin. Forskjellene ligger i at straffer basert på Sharia er strengere enn de fleste.
Vis hele sitatet...
Argumentene dine appellerer til hevn, når du tidligere har forsvart dødsstraff med at du "hadde hatt null problemer med rive av både armer og ben på en som hadde voldtatt eller drept et familiemedlem av meg". Derfor nevnte jeg også at hevn kun dekker og nærer hevnlyst.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det er flere faktorer som spiller inn. Fattigdom kan sies å være en ting.
Vis hele sitatet...
Ja, det er flere faktorer som gjør samfunn ustabile, undertrykkende og voldelige. Rundhåndet utdeling av barbariske straffer for det som ellers anses som grunnleggende menneskerettigheter er én slik faktor.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Det en i det minste kan trøste seg med er at en avkappet hånd mest sannsynlig aldri vil stjele igjen, og at et livløst menneske aldri vil drepe igjen.
Vis hele sitatet...
Vi trenger ikke noe å trøste oss med. Vi trenger en total omveltning og en anerkjennelse og håndhevelse av menneskerettighetene. Du svarer dessuten ikke på spørsmålet.

Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Nåja. Det er nettopp både at kvinner velger å gå nærmest nakne og at menn elsker det som gjør at vi ikke lenger eier moral i vesten. Så lenge begge er ivrige er det ingenting som står i veien for at man har sex med hverandre. Gift eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det angå noen andre? Hvis to voksne, samtykkende mennesker ønsker å ha sex, hvorfor skal de drepes eller piskes for det? Det er en privatsak. Det er også en menneskerett å ha sitt seksualliv i fred. Utroskap er definitivt ikke bra, men det er heller ikke andres anliggende.

Og spør du meg ser det ut til at de mildt sagt også har problemer med seksualmoralen i for eksempel Egypt:
SEXUAL HARASSMENT IN EGYPT
Experienced by 98% of foreign women visitors
Experienced by 83% of Egyptian women
62% of Egyptian men admitted harassing women
53% of Egyptian men blame women for 'bringing it on'
Source: Egyptian Centre for Women's Rights

[T]he study concluded the majority of the victims of harassment were modestly dressed women wearing Islamic headscarves.
Vis hele sitatet...
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
-Karikaturer av Muhammad er ikke annet enn et hån mot både han og muslimer og jeg klarer virkelig ikke se nødvendigheten ved det. Tegn det på fritiden, men at mediene velger å trykke det utelukkende for å skape hat og forhindre brobygging er kvalmt.
Vis hele sitatet...
Hvis det var dette som var den egentlige årsaken til reaksjonene, så burde det være problemfritt for en person i et land hvor islam dominerer å publisere en slik tegning, eller en bok, eller en film, eller ytre seg svært kritisk til islam. Det vet du veldig godt at ikke er tilfelle, og eksempelet lenket til tidligere viser at man risikerer å bli drept også når man "tegner det på fritiden" inne i sitt eget hjem. Alle forstår også at de enorme og voldelige reaksjonene fra den muslimske verden på tegninger, bøker og filmer ikke akkurat bidrar til å forminske eventuelt hat eller skepsis, eller å bygge broer. Tvert i mot gjør de alvor av en vedvarende trussel om vold, drap og ødeleggelser ved det minste tegn av satire – og det er kun et spørsmål om tid før det skjer igjen. Når de samme land hvor opptøyene herjer som verst også nærmest kontinuerlig masseproduserer og publiserer svært rasistiske karikaturer og vitsetegninger om jøder i avisene, blottlegges den hyklerske asymmetrien. For det er ikke et krav om at alle skal vise respekt for hverandre – det er et krav om at alle andre skal vise et paralyserende nivå av respekt for islam.

Jeg vil ikke ha en bro der jeg blir kneblet på den andre siden. At du finner karikaturene av Muhammed kvalme er helt greit, men også fullstendig irrelevant for om det skal være lov og mulig å publisere hva man vil av tegninger, bøker og filmer uten å fengsles eller drepes for det. Dette er et aspekt av din religion, slik den praktiseres av muslimer flest, som er fullstendig uakseptabel og som må forkastes.
Sist endret av Provo; 9. januar 2014 kl. 09:58.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Så hvis jeg tolket riktig, så må jeg gi Bothrops en grattis for å i alle fall være ærlig: Det æ'kke så mye islam som sådan vi er redd for (siden vi ikke kjenner til eller forstår den), men heller muslimer generelt og mennesker fra vest-Asia som har mye mer temperament enn nordmenn og annet kvinnesyn.
Folk fra Tyskland, UK, Sverige, ja til og med Italia er ikke innvandrere på samme måte..
Og nevnte noen at Brasil er sterkt preget av katolisismen og kulturen som følger deretter?
Vis hele sitatet...
Problemet er ikke Islam alene, men som jeg prøvde å si innledningsvis og som i hvert fall Provo har gjentatt - problemet er primitive levesett forsøkt legitimert av religion. Jeg kunne ikke brydd meg mindre hva du kaller din usynlige venn så lenge den vil kappe hender, steine, brenne hekser eller noe annet. "Et annet kvinnesyn" må du lengre ut på landet med. Å hevde, slik mange religioner gjør, at kvinnen er underdanig mannen er og forblir en hårreisende påstand som bør bekjempes av alle som nyter den friheten vi idag har.

Hvis det skulle være relevant, så er jeg mann selv, men jeg elsker det faktum at kvinner kan gjøre det de vil, så lenge de ikke skader andre. Kvinner som veggpryd er særdeles lite interessant spør du meg, men jeg ville aldri nektet en annen å ha en kvinne som veggpryd, så lenge hun selv ønsket å være nettopp det. Jeg har aldri forstått hvordan man kan kalle det "et annet kvinnesyn" når det må minst en mann til for å vitne en kvinnessak, mens mannen kan stå der alene. Det er å direkte si at kvinner a) lyver kategorisk b) har mindre verdi i sine ord. Uansett hvilken du går for der, så er det hinsides hva man skal godta.

Problemet er ikke Islam alene, men som nevnt dogmatikken de bringer og sine barbariske straffer. Like fullt er jødenes lemlestelse av unge menns kjønnsorganer barbarisk. Like fullt er bibelens syn på kvinner, hvordan barn skal være mot foreldre og mye mer så hinsides at det er vanskelig å forstå hvordan dette kan tas seriøst. Etter hva jeg har lest på forumet så er Provo, Myo, amdb og jeg mindre brydd med hva du kaller boken eller religionen - heller er vi brydd med hva de bringer. Hvis katolsk ekstremisme hadde blitt et problem blandt innvandrere fra Italia hadde du i alle fall sett meg i samme tone. Det er ikke uten grunn at de fleste islamkritiske, på de siste sidene her i alle fall, også har vært å se som kristenkritiske. I så måte må vi være fiendtlige mot "etnisk norske", ser du ikke hvor idiotisk og fåfengt det er å prøve å fremstille det som om vi henger ut en enkelt folkegruppe?
Sitat av Xasma Vis innlegg
"Et annet kvinnesyn" må du lengre ut på landet med. Å hevde, slik mange religioner gjør, at kvinnen er underdanig mannen er og forblir en hårreisende påstand som bør bekjempes av alle som nyter den friheten vi idag har.
Vis hele sitatet...
Gjerne utdyp og reflekter litt rundt den påstanden. Hvorfor er det nødvendigvis en negativ, "hårreisende" holdning som bør bekjempes? Er det det i et samfunn som ikke opererer med de samme filosofiske grunnpåstandene om frihet og likhet (meg bekjent er disse ideene av temmelig ny dato, et par hundreår)?

Jeg er heller ikke kjent med, selv om jeg velger ovenfor å argumentere ut ifra dette, siden du gjør det, at det egentlig handler om underdanelse, men om ulike kjønnsroller, hvor man på visse områder selvfølgelig vil være underdanig den andre og omvendt.
Sist endret av Saksen; 9. januar 2014 kl. 16:11.
Sitat av Saksen Vis innlegg
Gjerne utdyp og reflekter litt rundt den påstanden. Hvorfor er det nødvendigvis en negativ, "hårreisende" holdning som bør bekjempes? Er det det i et samfunn som ikke opererer med de samme filosofiske grunnpåstandene om frihet og likhet (meg bekjent er disse ideene av temmelig ny dato, et par hundreår)?

Jeg er heller ikke kjent med, selv om jeg velger ovenfor å argumentere ut ifra dette, siden du gjør det, at det egentlig handler om underdanelse, men om ulike kjønnsroller, hvor man på visse områder selvfølgelig vil være underdanig den andre og omvendt.
Vis hele sitatet...
Først av alt er ikke tidfesting av en idé relevant på noen som helst måte.

I koranen kreves det minst en mann (helst også flere kvinner/menn) for å gå god for en kvinnes vitnemål i en shariadomstol, merk også at det må alltid være minst en mann. Det er det samme som å si at kvinnens ord betyr mindre enn mannens.

Som jeg nevner over, så har jeg ingenting imot kjønnsroller - annet enn de som blir presset på. Dersom en kvinne ønsker å bli tatt vare på, på en slik måte - så vær så god. Dersom en mann ønsker det samme - vær så god. Det viktige her, og det som skiller mitt syn fra de religiøse som prakker på andre - ønsker. Det religioner som islam, kristendom med flere skisserer opp er et dogmatisk skille mellom mann og kvinne der det ikke er noen reelle valg eller frihet.

For å gjøre det såre enkelt: 1. Du er en person uten fri vilje fordi sterkere menn holder deg i hjemmet, der må du bli eller bli drept. 2. Du er en person som av fri vilje velger å være hjemme og gjøre som du blir bedt om. Begge sakene går ut på det samme, men vesentlig er det at nr. 2 er et fritt valg. Hvis det ikke er åpenbart for deg at nr 1. gir mer lidelse enn frie valg, så foreslår jeg at du faktisk leser om hvordan personer som har opplevd det hadde det. Hvordan kan du på noen måte legitimere nr 1? Spesielt mtp. at dette er tekster fra en eller annen super-skapning som ikke har vist seg på flere tusen år, 2014 år eller 1400 år? Vennligst opplys meg, for jeg ser det ikke på noen måte hvordan man kan la slik lidelse skje uten å si det imot.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du avfeier selvsagt ikke at de hevder det. Men du ser ut til å ganske tydelig avfeie det som drivende årsak for handlingene. Du virker også svært negativt innstilt til skarp kritikk av disse som grunnleggende umoralske og forferdelige. Du innvender og omtaler det blant annet som en annerledes prioritering som følge av andre fokus i et familiært samfunn, og forsvarsreaksjoner i en kultur jeg mangler forståelse av "rasjonalet" til. Deretter følger du opp med å omtale mine påpekninger av den religiøse motivasjonen som ikke mer enn en kjepphest jeg jager (?) igjen og igjen. Jeg har ut i fra dette problemer med å konkludere med at du er enig med meg i at den drivende årsaken til umoralen tidligere omtalt er detaljene i deres religiøse overbevisning, og med andre ord innholdet i Koranen og Hadith – slik de selv sier.

Men for all del, jeg er oppriktig åpen for at jeg kan ta feil.
Vis hele sitatet...

Jeg er ellers enig med deg. Kultur skaper menneskenes handlinger.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 10. januar 2014 kl. 04:13.
Sitat av Hardtliv2013bwoi Vis innlegg
Jeg er ellers enig med deg. Kultur skaper menneskenes handlinger.
Vis hele sitatet...
Kultur er menneskenes handlinger. En gruppes kultur er deres handlinger, verdier, overbevisninger og sedvaner. Klart man skal være bevisst på at individet blir påvirket av verdiene det omgis av, og at en selv eller noen som står en nær kanskje hadde gjort det samme om man var oppvokst omringet av de samme holdningene og indoktrinert med de samme dogmene. Men det er handlingene som beskrives som umoralske. Å benekte at handlingene og verdiene er umoralske begrunnet i at det er deres kultur, er tautologisk og intetsigende.

Jeg aner også en dobbeltmoral her. Du har, som sagt, rimelig nylig kalt "oss" for både fascister og rotter, og ganske tydelig dømt vår moral nord og ned, men er ikke våre handlinger bare et produkt av vår kultur? Er det bare ikkevestlige som blir beæret med moralsk uangripelighet?
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg aner også en dobbeltmoral her. Du har, som sagt, rimelig nylig kalt "oss" for både fascister og rotter, og ganske tydelig dømt vår moral nord og ned, men er ikke våre handlinger bare et produkt av vår kultur? Er det bare ikkevestlige som blir beæret med moralsk uangripelighet?
Vis hele sitatet...
Det var en imponerende observasjon, Provo. Du tar det til nye høyder nå, kun for å dukke inn under huden min. Føler meg beæret. Men ærlig talt, det er vel relativt urimelig å angripe meg, for så å kreve en blottlegging av hele mitt syn på vestlig og muslimsk kultur, da alt jeg gjorde i denne tråden var å påpeke historiske feil, og et dogmatisk og ensidig fokus. Men hvis du er så fascinert av mitt synspunkt kan jeg godt utbrodere.

Da jeg skrev at kultur skaper handlinger, var ikke det et forsvar av steining - det var bare en anerkjennelse av at jeg er enig med deg i at den drivende kraften bak disse menneskenes handlinger er deres kultur. Det forsvarer ingenting; det er bare et perspektiv. Kulturen vil selvsagt igjen påvirkes av andre ting, som forhold til vesten, sosioøkonomi, osv. Jeg misliker også de muslimske statene, men de ligger jo samtidig veldig nær vår "kultur" (altså nasjonalstaten).

Selvsagt er det ting man kan kritisere i Midt-Østen. Problemet er bare at vi som skal kritisere (siviliserte Vest-Europa) tilhører den verste kulturkretsen noensinne. Derfor blir kritikken i stor grad preget av manglende forståelse, og dermed konstant på grensen til xenofobisk og etnosentrisk oppgulp. Det er fint at vi reagerer på urett, men når vi ser urett der det ikke er noen, som når vi krever at muslimske kvinner skal bli prostituerte konsumere lik våre egne, blir det bare en heksejakt.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 10. januar 2014 kl. 14:09.
I really didn't. Poenget med isbjørner er at selv om den er hvit så kaller jeg fortsatt det for en bjørn. De er like, eller samme rase om du vil. For å uttale analogiene våre her. Jeg vil fortsatt kalle isbjørnen hvit på samme måte som jeg kaller en hvit person hvit. Jeg fornekter ikke at det finnes forskjeller i farge. Men du misset poenget mitt med minst en mil. Poenget er at jeg ikke ser noen forskjell, fargen betyr ikke noe.
Vis hele sitatet...
Jeg vet jeg er litt sein, men det bare må kommenteres.

Følger man ikke med i timen eller læres man ikke lengre forskjellen på rase og art på skolen i disse dager? Søren ikke godt å si men det er viktig å forstå ordene man bruker.

Rent biologisk kan man si at to vesener tilhører to forskjellige arter, når de ikke kan pare seg med hverandre og få avkom som har evnen til å reprodusere på egenhånd. Eksempel på det er vel muldyret, som er laget av hest og zebra om jeg ikke tar feil. Det blir avkom, men avkommet er sterilt. Ergo er zebra og hest to forskjellige arter (og ikke raser, subtyper av samme art).

Raser derimot er når to vesener kan parre seg med hverandre, med fullt reproduktivt avkom, men likevel gir mening å ha en viss distinksjon. Et eksempel er typisk hunde og katteraser. Vi snakker om sjefere og pudler til eksempel. De er begge medlemmer av samme art, men ikke samme rase.

Men sånn helt seriøst, er dette tatt ut av pensum? Jeg hadde dette for omlag 11-12 år siden. Sabla rart at det er så store missforståelser når prinsippene ikke akkurat er vanskelige.

Selvsagt er det ting man kan kritisere i Midt-Østen. Problemet er bare at vi som skal kritisere (siviliserte Vest-Europa) tilhører den verste kulturkretsen noensinne.
Vis hele sitatet...
Det var en rar påstand, kan du forklare hva du mener med dette?
Sist endret av Petter H; 10. januar 2014 kl. 21:30.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Jeg vet jeg er litt sein, men det bare må kommenteres.

Følger man ikke med i timen eller læres man ikke lengre forskjellen på rase og art på skolen i disse dager? Søren ikke godt å si men det er viktig å forstå ordene man bruker.

Rent biologisk kan man si at to vesener tilhører to forskjellige arter, når de ikke kan pare seg med hverandre og få avkom som har evnen til å reprodusere på egenhånd. Eksempel på det er vel muldyret, som er laget av hest og zebra om jeg ikke tar feil. Det blir avkom, men avkommet er sterilt. Ergo er zebra og hest to forskjellige arter (og ikke raser, subtyper av samme art).

Raser derimot er når to vesener kan parre seg med hverandre, med fullt reproduktivt avkom, men likevel gir mening å ha en viss distinksjon. Et eksempel er typisk hunde og katteraser. Vi snakker om sjefere og pudler til eksempel. De er begge medlemmer av samme art, men ikke samme rase.

Men sånn helt seriøst, er dette tatt ut av pensum? Jeg hadde dette for omlag 11-12 år siden. Sabla rart at det er så store missforståelser når prinsippene ikke akkurat er vanskelige.



Det var en rar påstand, kan du forklare hva du mener med dette?
Vis hele sitatet...
Det er dessverre langt mer komplisert enn du beskriver. Du har for eksempel ringarter som bryter med denne fremstillingen. Og hva med utviklingen over tid? På grunn av evolusjonen er alle arter alltid i endring, men hvor store må endringene være før én art klart må skifte navn til noe annet? I tillegg har du veldig ofte omstruktureringer i livets tre - da jeg hadde biologi på videregående lærte jeg at hunder og ulver var to ulike arter i slekten Canis, henholdsvis C. familiaris og C. lupus. Da jeg hadde zoologi på universitetet noen år senere hadde imidlertid definisjonene endret seg; når er hunder formelt en underart av ulv, nemlig C. lupus familiaris.
Jeg er enig i at folk kan forsøke å lære seg slike ting og bruke begrepene riktig, men med tanke på at det er nokså vanlig å tro at edderkopper er en type insekter, så blir det litt i overkant optimistisk å forvente presis bruk av artsbegrepet.
Sitat av Petter H Vis innlegg
Følger man ikke med i timen eller læres man ikke lengre forskjellen på rase og art på skolen i disse dager? Søren ikke godt å si men det er viktig å forstå ordene man bruker.
Vis hele sitatet...
Enig, slike ting burde ha blitt terpet på mer i skolen.

Rent biologisk kan man si at to vesener tilhører to forskjellige arter, når de ikke kan pare seg med hverandre og få avkom som har evnen til å reprodusere på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Denne definisjonen er mere eller mindre utdatert, og var/er en sannhet med modifikasjoner. I dag blir det brukt DNA, for å bestemme om det er en egen art, og hvilket slektskap den har. Og dette er grunnen til de mange forandringene enn ser i "livets tre", som er gjort de siste 10-15 årene, og kommer til å skje i en god stund fremover. Slekta Salix (forskjellige selje, pil og vier) er et godt eksempel på hybrider som kan danne frå med andre hybrider og rene arter. Noe som kan gjøre bestemmelsene til et mareritt!

Et eksempel er Coprinopsis atramentaria (grå blekksopp). Den og de fleste andre andre som var i Coprinus ble tidligere sett på å være i slekta Coprinus (tidligere blekksoppslekta nå skjellblekksoppslekta). I denne familien er den vanligste arten idag Coprinus comatus (matblekksopp), men det er andre også.
De som ikke er i denne slekta i dag, ble skilt ut i andre slekter, som faktisk er i en helt annen familie. Dette ble gjort p.g.a. DNA funn. Mer om dette kan leses i Wikipedia-artikkelen.


Eksempel på det er vel muldyret, som er laget av hest og zebra om jeg ikke tar feil. Det blir avkom, men avkommet er sterilt. Ergo er zebra og hest to forskjellige arter (og ikke raser, subtyper av samme art).
Vis hele sitatet...
Muldyr har ikke noe med zebra å gjøre. Men det er en hybrid mellom hest og esel.

Raser derimot er når to vesener kan parre seg med hverandre, med fullt reproduktivt avkom, men likevel gir mening å ha en viss distinksjon. Et eksempel er typisk hunde og katteraser. Vi snakker om sjefere og pudler til eksempel. De er begge medlemmer av samme art, men ikke samme rase.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer delvis. Rase er noe som er menneskeskapt. Altså det er VI som har avlet frem dyrets egenskaper og utseende. Og de behøver ikke å få forplantningsdyktige avkom. Hvis du tar en gamp av Shire eller Ardenner og ei merr av Shetlandsponny og parrer disse. Vil antageligvis merra spontanabortere eller dø uten veterinærhjelp. Samme med st. Bernhard og Chihuahua.



Men sånn helt seriøst, er dette tatt ut av pensum? Jeg hadde dette for omlag 11-12 år siden. Sabla rart at det er så store missforståelser når prinsippene ikke akkurat er vanskelige.
Vis hele sitatet...
Det er nok en stand i skolen. Men mange er vel mere eller mindre våkne og konsentrerte vel?

Jeg tar også opp dette temaet her.
må si jeg personlig er veldig for innvandring, men jeg ser et par problemer med for mange innvandrere. dette har ingenting med rasisme osv. personlig syntes jeg det er oppfriskende at vi har et flerkulturelt samfunn, men det er det økonomiske som jeg ser som et problem. vi i Norge har en av de rikeste befolkningene i verden. det gjør landet vårt veldig attraktivt å flytte til. dette er ikke bare negativt for Norge, men fra landene disse folkene de flytter fra. de som har en utdanning, om det er medisin eller mekaniker, er viktige for samfunnet både i Norge og i utlandet. at disse personene har lyst til å tjene mer og leve her er på en måte deres egen sak, men de lar sitt eget land dø ut ettersom de vil miste veldig viktig kompetanse. dette gjelder først å fremst uland og generelt økonomisk svake land.

det er også en annen ting som er et problem som man ser i Norge. arbeidsplassene til de som har bodd i landet en lengre tid blir tatt over av utlendinger. dette er ikke bullshit selv om flere tror det, kan personlig ta fra transport yrkene som blir lagt helt om. dette er spesielt polske og andre europere som kommer for å tjene penger for å så bo hjemme. dette skaper et problem for den aktuelle yrkesgruppen med at de mister jobbene sine og at deres inntekt blir tydlig lavere. leste en artikkel om en Polsk bussjofør som bodde som en konge i polen med hjelp av en jobb som i Norge ikke er like atraktiv som mye annet. her ligger det en positiv og en negativ side. ja vi kan trenge flere personer i disse yrkene, men dette kan gjøre at lavt utdannede og liknende som har bodd i norge hele livet ikke får den muligheten og kan ende på nav eller likende. dette er et litt søkt eksempel jeg vet, men det viser litt av poenget mitt.

personlig håper jeg på at vi får en litt strenge innvandrings politikk, men ikke så streng at den kulturen vi skaper i dag blir borte. jeg tenker for meg selv at dette for det meste er viktigst for mennesker som kommer fra uland eller svake økonomiske land så de heller kan bruke egen kompetanse i landet sitt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tja, jeg er egoist og vil ikke dele landet mitt med noen. Hvorfor slippe inn 1000 invandrere når 1 av dem kommer til å voldta/ta livet av en av oss (eksempel)

Synd at TS, generelt av folk og regjeringen ikke føler det samme.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Tja, jeg er egoist og vil ikke dele landet mitt med noen. Hvorfor slippe inn 1000 invandrere når 1 av dem kommer til å voldta/ta livet av en av oss (eksempel)

Synd at TS, generelt av folk og regjeringen ikke føler det samme.
Vis hele sitatet...
Og jeg synes det er utrolig synd at du heller vil la 999 mennesker lide fordi 1 kanskje er en potensiell lovbryter.
Sist endret av etse; 5. juli 2014 kl. 20:37.
Sitat av etse Vis innlegg
Og jeg synes det er utrolig synd at du heller vil la 999 mennesker lide fordi 1 kanskje er en potensiell lovbryter.
Vis hele sitatet...
Er da forskjell på generell innvandring og folk som trenger hjelp dvs. flyktninger/asylsøkere?

Og en lider ikke (etter min mening) av å ikke bo i Norge. Da er det i såfall mange milliarder av triste skjebner der ute
Sitat av Mathias666 Vis innlegg
Er da forskjell på generell innvandring og folk som trenger hjelp dvs. flyktninger/asylsøkere?
Vis hele sitatet...
Men vi har innvandring-stopp i Norge (noe vi har hatt siden 1975). Så med mindre man kommer fra EU via EØS-avtalen, så må man være flyktning eller asylsøker. Så generelle innvandrere er jo ikke relevant å diskutere.
Sist endret av etse; 6. juli 2014 kl. 02:41.
Kommer nok til å bli verbalt slaktet for det jeg sier nå, men jeg mener at det er forskjellige menneskeraser, selv om det er upopulært å si det. For eksempel på en Engelsk setter, og en Gordon setter, er det så og si ingen annen synlig forskjell annet en fargen på pelsen. Det er små forskjeller, men det er også forskjeller som er større på menneskerasene. Det er forskjell imellom skjelettene på menneskerasene, forskjell på hjernene, forskjell på ting som neser, øyne, kjønnsorgan, hud. Hvis noen skal si jeg tar feil, så må vi eliminere mange hunderaser, og kalle engelsk setter og irsk setter for den samme rasen. Forskjellene er like store som fra en Asiater til en Somalier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Det er små forskjeller, men det er også forskjeller som er større på menneskerasene. Det er forskjell imellom skjelettene på menneskerasene, forskjell på hjernene, forskjell på ting som neser, øyne, kjønnsorgan, hud. Hvis noen skal si jeg tar feil, så må vi eliminere mange hunderaser, og kalle engelsk setter og irsk setter for den samme rasen. Forskjellene er like store som fra en Asiater til en Somalier.
Vis hele sitatet...
Kan du underbygge påstandane? Kan du vise til t.d. intelligenstester som viser skilnadane? Korleis er asiater som er oppvokst (i.e adoptert)? Havner dei ut identisk med nordmenn, eller nærare asiater?

Grovt sagt er debatten du kaster deg inn i 'født sånn eller blitt sånn' - er det gener, eller miljø som bestemmer, og svaret er ikkje eintydig, det er ofte ein kombinasjon.

Så er det neste spørsmålet: varierer genene meir mellom to tilfeldige nordmenn og ein tilfeldig nordmann og ein tilfeldig asiat? Om dei gjer det så er det rasebegrepet du forsøker å innføre verdilaust, og tilfører ingen ny kunnskap.

Kort sagt kjem du med påstander, utan å underbygge det, utan å sannsynleggjere det og utan å grunngje det. Bra jobba å komme med ein slik brannfakkel med så lite innhald. Det er ikkje utenkjeleg at du har rett, men du må ha solid datagrunnlag for å konkludere. https://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_intelligence tar for seg ein del av fallgruvene, men er ikkje nødvendigvis ein fasit på eit såpass komplekst tema.
Sist endret av vidarlo; 6. juli 2014 kl. 04:25.