Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1075
Hei! Jeg lurer enekelt og greit hvorfor jeg må lære fremedspråk på vgs?

Jeg var alltid sikker på at jeg skulle gå Studiespess når jeg skulle opp på vgs, men på ungdomskolen så måtte vi jo ha fremmedspråk. Av alle språk valgte jeg fransk og det var ikke et veldig lurt valg akkuratt. Jeg klarte rett og slett ikke å lære fransk og det ente opp med at jeg bare gruet meg til alle fremmedspråk timene.

Jeg hadde veldig gode karakterer når jeg gikk ut av 10. Men, fransk dro ned snittet mitt en god del.. Jeg ville så gjerne gå på studiespess men søkte meg heller inn på media og kommunikasjon fordi jeg rett og slett ikke taklet tanken på 2 år til med fremmedspråk. Nå angrer jeg litt, jeg svaner større faglig utfordring og de mer "teori fagene" spessielt samfunnsfag! Så spørsmålet er eneklt og greit, er det på noen mulig måte å gå studiespess men uten fremmedspråk?
Man må dessverre ha fremmedspråk på studiespesialiserende tror jeg. Men medialinjen er jo den minst yrkesfaglige linjen som faktisk er yrkesfaglig. Du har samfunnsfag der også, bare på andreåret mener jeg :-) Dersom du ikke er interessert i mediefag er det jo litt kjedelig, men bortsett fra det er jo media en kanon-linje.

Siste året er ofte påbygg ++ som gjør at man får studiekompetanse etter 3 år, men siste året er noe tungt.
Du kan jo bare velge fransk nivå 1. Burde gå greit å få en grei nok karakter siden du allerede kan litt da. Hvis du har veldig gode karakterer som du skriver vil du sikkert studere ved en høyskole/universitet, og da må du i de fleste tilfeller ha gått studiespess.

edit: evt. ta påbygg som blir nevnt over meg. Men da blir det siste året hardt.
Sist endret av Nature; 6. november 2012 kl. 12:33.
"Øko-Terrorist"
Humm, jeg trengte ikke fremmedspråk, vi fikk velge mellom fransk, tysk, og engelsk Fordypning.

Valgte selvsagt engelsk fordypning, da dette bare var litt mer avansert engelsk.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Humm, jeg trengte ikke fremmedspråk, vi fikk velge mellom fransk, tysk, og engelsk Fordypning.

Valgte selvsagt engelsk fordypning, da dette bare var litt mer avansert engelsk.
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som heter engelsk fordypning på vgs afaik...?
Sitat av complex Vis innlegg
Det er ingenting som heter engelsk fordypning på vgs afaik...?
Vis hele sitatet...
Jeg tok og engelsk fordypning på videregående istedenfor tysk..
Nå var jeg russ i 2006 da, så kan ha endret seg.
Få påvist en dyslektisk diagnose.
Jeg går jo på media nå, liker det jo er veldig gøy og sånn, men føler at jeg savner litt "høyere" krav i fag som eks; norsk, engelsk, matte, naturfag o.l.

Sitat av Nature Vis innlegg
Du kan jo bare velge fransk nivå 1. Burde gå greit å få en grei nok karakter siden du allerede kan litt da. Hvis du har veldig gode karakterer som du skriver vil du sikkert studere ved en høyskole/universitet, og da må du i de fleste tilfeller ha gått studiespess.

edit: evt. ta påbygg som blir nevnt over meg. Men da blir det siste året hardt.
Vis hele sitatet...

Jeg har planer om å studere etter vgs ja, det er også en av grunnene til at jeg vil gå studiespess.

Men er det ikke sånn at hvis jeg velger fransk 1, så må jeg ha tre år? Fremfor to?
Sitat av sparklingbow Vis innlegg
Jeg går jo på media nå, liker det jo er veldig gøy og sånn, men føler at jeg savner litt "høyere" krav i fag som eks; norsk, engelsk, matte, naturfag o.l.




Jeg har planer om å studere etter vgs ja, det er også en av grunnene til at jeg vil gå studiespess.

Men er det ikke sånn at hvis jeg velger fransk 1, så må jeg ha tre år? Fremfor to?
Vis hele sitatet...
Yep.

De som har hatt engelsk eller norsk fordypning på ungdumsskolen må du ha 3 år fremmedspråk på VGS.
Ja, saken er nå at jeg har hatt fransk i 3 år. Men må jeg da haå tre år til hvis jeg velger fransk 1 på vgs?
Systemet er helt forferdelig. Selv går jeg nå VG2 studiespess med gode karakterer, men jeg klarer ikke å lære tysk. Har 1. Det verste er at jeg gjerne skulle kunnet tysk.
Går Mk3 nå, det er tungt men det funker! Medier og kommunikasjon er jo slapt! Jeg har aldri slappet mere av enn på første og andre klasse på vgs!