Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 7778
Hei, for en stund siden søkte jeg om drosjevandel fordi jeg hadde fått jobb hos et drosjeselskap. Jeg har hatt lappen i 8-9 år snart og har aldri blitt mistenkt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Jeg har aldri kjørt påvirket heller. Etter en god stund så får jeg 2 brev. Et avslag på Drosjevandel, og et brev med Forhåndsvarsel om teilbakekall av førerett I Medhold av forvaltningsloven p.16 varsles de om at politiet vurdere å treffe vedtak om:

1. Tilbakekall av retten til å føre motorvog, jf. vegtrafikkloven av 18. Juni 1965 p. 34

2. Ved eventuelt gjenverv av føreretten, må det avlegges full ny førerprøve jf. reflene i tapsforskriften kapittel 8, som gis tilsvarende anvendelse.

3. Ved et eventuelt gjenverv begrenses førerkortets gyldighets tid til 1 - et - år. jf. førerkortforskriften p. 4-3 første ledd nr. 3

Det vises til et forelegg utsted av Politimesteren i Rogaland for 8 mndr siden hvor de er bøtelagt for overtredelse av legemiddelloven p. 31 annet ledd jf. 24 første ledd bruk av narkotika(hasj) I politiavhør samme dag har de opplyst at de røykker hasj i helgene og at de har røykt hasj i 10-11 år. Det vises videre til to tidligere domfellelser for blandt annet overtredelse av legemiddelloven p.21 annet ledd jf. 24 førte ledd - bruk av narkotika/besittelse av narkotika(hasj) av tingretten 05.06.2007 og 21.11.2004

Etter politiets vurdering kan de på denne brakgrunn ikke anses skikket til å inneha førerett. Hensynet til trafikksikkerheten og allmenne hensyn gjørt det nødvendig å tilbakekalle deres førerrett.

Før politiet fatter vedtak, gis de anledning å uttale dem i saken. En eventuell uttalelse må i så fall være politiet i hende innen 2 uker.

--------------------------------------------------------------------------

Det første jeg tenkte var. Hva i alle dager? Jeg prøver å få meg jobb så mister jeg lappen? Jeg har kontaktet advokat, vi skal gå gjennom saken før jeg leverer en klage, men først vil jeg høre hva dere synes? er det noen som vet om dette er rimelig? Hvorfor mistet jeg ikke lappen 8 mndr siden? Hvorfor først nå når jeg prøver å komme meg videre i livet og ikke har brukt hasj på en god tid før jeg søkte om vandel. Dette bør også være en advarsel for folk flest som røyker av og til.
Du skal ikke se bort fra at det kan ha noe for seg å klage.
http://www.flickr.com/photos/7057522...n/photostream/
Dette høres jo helt fascistisk ut. Kan ikke tro at det fungerer på denne måten.
Før du gjør noe som helst så kontakter du en advokat, gjerne en som har tidligere erfaring med slike saker (Slike saker har vært oppe i media før, søk på google og finn navnet til de advokatene). Du kan også få behovsprøvd fri rettshjelp ved saker som omhandler tap av arbeidsforhold, så hvis du i praksis mister jobben i drosjeselskapet pga. tap av førerkort eller avslag på drosjevandel så kan det lønne seg å søke.
Fikk selv brev fra Fylkesmannen for to uker siden hvor han har bedt purken om å ta inn førerkortet mitt pga. mitt tidligere pillemisbruk.

Gikk til legen, viste brevet.
Vips, går på urinprøve 1 gang i uka, og får beholde kortet så lenge de er rene / viser at jeg bruker medisinene mine med måte (Får Stilnoct og BRUKER det, ikke misbruker.)
Du har jo deg selv å takke hvis du har innrømmet at du røyker i helgene, og har gjort dette i 11 år. Hva i alle dager fikk deg til å innrømme dette? Å innrømme bruk er i og for seg greit, men hvordan kunne du tjene på å innrømme omfang? Det er vel krav om "edruelig vandel" for å få/beholde førerrett, og med disse innrømmelsene har du satt deg selv i en veldig vanskelig situasjon.
Sist endret av Sjølvaste; 17. oktober 2012 kl. 16:35.
Trådstarter
5 2
Jeg har valgt å bruke 2 advokater i denne saken. En fra stavanger som virket som han hadde peiling på dette med førerkort, og en kompis av meg som nesten er ferdig med juss studiene sine. Jeg håper å få så mye folk som jeg kan involvert i dette slik at jeg kan finne en god løsning, da mange kompiser fra hvor jeg oprinnelig kommer fra også har mistet førerkortene sine pga. modera cannabis bruk.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du har jo deg selv å takke hvis du har innrømmet at du røyker i helgene, og har gjort dette i 11 år. Hva i alle dager fikk deg til å innrømme dette?
Vis hele sitatet...
Dette var en ren missforståelse, det var seriøse dialektforskjeller og jeg var veldig stresset pga at min dame hadde angstanfall over at 5 politimenn kom inn dørene for å ta oss for hasjbruk. Det jeg husker er at hun lurte på hvor lenge siden det var jeg røykte første gang og da svarte jeg 10-11 år. Og så var kom spørsmålet om når jeg eventuelt røyket. Svaret mitt var i helgene. For å tydeliggjøre at dette ikke skjer ofte. Jeg ville som sagt komme meg ut derfra for, så jeg skrev under på forklaringen min i hast uten å helt være klar over hva som ble formidlet.

Arestasjonen den dagen var ganske brutal. Vi ble vekket i sengene av politiet, med lommelykt rett i trynet. Så kjørt på stasjonen og rett ned i en glattcelle. For så å bli tatt opp til avhør mens huset ble endevendt. Det de kunne si om det hele var. "Det der små frøset på bladet må dokker bare ha" Så lot de mekket ligge.
Politiet har rett til å inndra førerkortet ditt, fordi du ikke er edruelig nok.
Trådstarter
5 2
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Politiet har rett til å inndra førerkortet ditt, fordi du ikke er edruelig nok.
Vis hele sitatet...
Kan du bevise det?
https://www.politi.no/nord_trondelag...Nyhet_9842.xml


Når du tok førerkortet, krysset du av for at du var normalt edruelig, de ser jo det som en løgn nå selvfølgelig, derfor har de tatt fra deg førerkortet. Nark og førerkort henger ikke sammen..
Hvis du leverer rene pisseprøver over en viss periode så får du det tilbake.

Men jeg synes jo at det er sykt at dem tar det opp først nå. Dette brevet burde du ha fått innen 3 uker etter at du ble tatt for bruk. Ikke 8mnd etterpå..
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
https://www.politi.no/nord_trondelag...Nyhet_9842.xml


Når du tok førerkortet, krysset du av for at du var normalt edruelig, de ser jo det som en løgn nå selvfølgelig, derfor har de tatt fra deg førerkortet. Nark og førerkort henger ikke sammen..
Vis hele sitatet...
Han er da normalt edruelig hvis han kun røyker i helgene? Hvis du mener at bruken fører til kronisk ruspåvirkning er dette en noe omdiskutert påstand.
Ref denne artikkelen, første avsnitt, og denne tråden fra Freak.
Study: Marijuana Not Linked With Long Term Cognitive Impairment
Sist endret av Vice; 17. oktober 2012 kl. 18:45.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
https://www.politi.no/nord_trondelag...Nyhet_9842.xml


Når du tok førerkortet, krysset du av for at du var normalt edruelig, de ser jo det som en løgn nå selvfølgelig, derfor har de tatt fra deg førerkortet. Nark og førerkort henger ikke sammen..
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du påstå at en som røyker hasj i helgene ikke er edruelig, mens folk som tar seg en fest med alkohol iblandt er?
Det er ikke han som påstår det. Det er realiteten og slike saker har vært oppe i retten tidligere.
En som har innrømmet langvarig narkobruk kan ikke regne med å beholde lappen. Det er jo dessuten ekstra strengt mtp rusbruk for yrkessjåfører.

Tror nok eneste veien ut av dette er å levere rene pisseprøver, det er mulig at det kan hjelpe.
Sist endret av ompapa; 17. oktober 2012 kl. 18:54.
Påstår ikke en drit jeg... Men de ser ikke på hasj som noe normalt rusmiddel, og de slår nok hardere ned på det enn alkohol.. En som drikker mye i helgene, kan også sette seg i samme situasjon som deg..

Politiet ser jo helst at narkotika ikke blandes med bilkjøring, i hvertfall ikke som yrkessjåfør, som ompapa skrev.. Da må man velge riktige ting i livet, 1) Narkotika 2) Førerkort.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Påstår ikke en drit jeg... Men de ser ikke på hasj som noe normalt rusmiddel, og de slår nok hardere ned på det enn alkohol.. En som drikker mye i helgene, kan også sette seg i samme situasjon som deg..

Politiet ser jo helst at narkotika ikke blandes med bilkjøring, i hvertfall ikke som yrkessjåfør, som ompapa skrev.. Da må man velge riktige ting i livet, 1) Narkotika 2) Førerkort.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo ikke så svart-hvitt som det fremstilles her, en person kan fint misbruke diverse reseptbelagte piller h@n har fått utskrevet av legen sin og dermed ikke være egnet til å kjøre, uten at dette nødvendigvis oppdages, men røyker vedkommende hasj og det blir oppdaget er h*n plutselig ikke i stand til å føre motorvogn.
En som er pillemisbruker mister førerkortet sitt på lik linje med de som har røykt hasj... ?

Misbruk er misbruk.. Lovlig eller ikke..
Det stemmer som noen sier over, misbruker man hasj eller andre narkotiske stoffer regnes en ikke som edruelig og kan som følge miste førerretten. Alkohol er et lovlig rusmiddel, og blir i jussen behandlet deretter. Med det mener jeg at lista ligger høyere for at konsumet skal bli definert som misbruk og at man som forbruker ikke blir ansett som en trafikkfare i samme grad. Hvorvidt dette er logisk er en annen debatt.
Sist endret av Lusekofte; 17. oktober 2012 kl. 20:08.
Trådstarter
5 2
Blir nok nødt til å teste den juridiske holdbarheten i dette og ta saken så langt som det går, jeg blir ikke et offer for en politiadvokat som ønsker å øke sin statistikk for å få seg en feit betalt advokat jobb senere. Faktumet er, at 2 av de 3 sakene er for gamle til å bruke i en vandelsjekk. Det eneste de kan brukes til er å kaste lyst over det som ble feiltolket i et avhør. De kan ikke vise til en forklaring som ikke er habil. Det skal ifølge en eller annen paragraf at ved edruelighets spørsmål skal feks. cannabis ikke gjørs noe forskjell på som feks. alkohol. Så det vil si at jeg som ikke drikker noe til vanlig har et mindre problem en noen som drikker hver helg. Jeg røykte kanskje hver tredje helg på det meste.

Kjenner noen andre til flere lignende saker? Vær så snill oppgi link. Jeg har satt 3 advokater på denne saken, og de finkjemmer lovboker, eldre og nyere dommer + Spørsmålet om avhøret av meg er bevis nok i det hele tatt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Veradar Vis innlegg
Blir nok nødt til å teste den juridiske holdbarheten i dette og ta saken så langt som det går
Vis hele sitatet...
Det virker ekstremt tåpeleg. Jussen her har vore prøvd før, og eg vil tru den er rimelig vanntett. Er det ikkje betre å prøve å vise at du ikkje har brote reglane? For førerkortforskrifta og vegtrafikklova §34 seier jo klart at det er vandelskrav forbunde med førerkort:
Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Veradar Vis innlegg
Det eneste de kan brukes til er å kaste lyst over det som ble feiltolket i et avhør.
Vis hele sitatet...
Har du ikkje rett til å lese gjennom, og korrigere misforståelser i eit avhøyr? Gjorde du ikkje det? Sjølv ikkje etter at du fekk forelegget som resultat av avhøyret?
Sitat av Veradar Vis innlegg
De kan ikke vise til en forklaring som ikke er habil. Det skal ifølge en eller annen paragraf at ved edruelighets spørsmål skal feks. cannabis ikke gjørs noe forskjell på som feks. alkohol.
Vis hele sitatet...
Kor står det at dei ikkje kan gjere skilnad på rusmiddel? Rettspraksis tyder vel på at dei kan gjere skilnad på det, og det verkar ikkje heilt urimeleg heller, med tanke på at det eine er lovleg, og det andre ulovleg. Rettssalen er feil plass for legaliseringskamp.
Sitat av Veradar Vis innlegg
Kjenner noen andre til flere lignende saker? Vær så snill oppgi link.
Vis hele sitatet...
https://www.politi.no/nord_trondelag...Nyhet_9842.xml
- Nr 1 – mann 19 år som prøvde narkotika for første gang syv måneder før inndragningen. Han ble flere ganger tatt for bruk av narkotika. Han ble tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand, men ruspåvirkningen var ikke høy nok til å få ham dømt for dette.
Vis hele sitatet...
http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article6240192.ece
http://www.dagbladet.no/2010/01/20/n...rhet/10015220/
http://www.ba.no/motormagasinet/article6251074.ece

Det er ikkje første saka, og min spådom er at det er meir eller mindre fullstendig bortkasta tid å argumentere med at jussen ikkje held vatn - du må eventuelt prøve å overbevise om at du har kutta ut det livet, og at jobb er med på å halde deg ute av det.
Sist endret av vidarlo; 17. oktober 2012 kl. 20:35.
Trådstarter
5 2
Jeg husker ikke nesten ikke hva som ble sagt i det avhøret. Derfor skal jeg ned på politistasjonen imorgen og få innsikt i den. Jeg er klar over mine rettigheter og ja du har et godt poeng. Jeg var trøtt og sliten pga. på det tidspunktet så hadde jeg snudd opp ned døgnrytme, så jeg hadde sovet kanskje 1 time før avhøret og vært våken lenge før det. Jeg tok urinprøve så det var vel den de tok ut forlegg på. Jeg vet ikke hvordan forklaringen min er blitt vinklet, siden jeg ikke har lest den enda. Det var noe med at det var en dom/sak i lagmansretten 2012 eller 2010, mest sannsynlig 2012 hvor (Advokaten prøvde å forklare meg dette, hang ikke helt med) det ble festet,? noe om foreliggende arbeid og at, Legale og illegale stoffer, deriblandt alkohol, skal stilles på lik linje ved et edruelighetsspørsmål. Og at kjøreretten ikke kan tas vekk når det er snakk om sporadisk bruk. Kun når det får betegnelsen misbruk kan førerkort blit indratt. Jeg røyket på den tiden kanskje par ganger i løpet av noen år. Og drikker som sagt ikke alkohol. Så som du sikkert ser så er jeg en annen person en det de prøver å fremmstille meg som. Jeg misbruker ingenting og hadde til nylig en jobb som jeg kunne begynne på for snart 1 mnd siden. Jeg føler ting er veldig på trynet når slike ting kan skje.. Nå har jeg jo tid til å forberede klagen min før det går til tingretten, vist det går så langt at saken ikke bare blir henlagt når den kommer opp for jurist, og ser om bevis grunnlaget som er min forklaring er sterk nok til å ta frarøve meg kjøreretten

Nå har ikke jeg peiling på sånt, så om du kanskje leser mellom linjene kanskje du klarer å forstå deg på det
Det er som nevnt tidligere vanlig praksis.
Kompis av meg fikk ikke ta lappen før han hadde levert rene urinprøver i 12 måneder.
Tviler sterkt på at du kommer videre med saken din, men for all del...

Personlig synes jeg man burde beholde lappen såfremt man ikke kjører påvirket, men der er tydeligvis ikke politiet enige.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette vil ikke ha noe å si for TS da dette dreier seg om alkohol, og ikke narkotika. Dessuten fikk Thomas lappen tilbake etter at han anket til lagmanssretten.
Med en god advokat, hvorfor skal han ikke vinne. Ifølge paragrafen så burde nesten ingen i norge hatt førerkort. Edruelig betyr avholds, nesten ingen er avholds. Hadde det vært meg hadde jeg aldri gitt meg, enkelt og greit fordi det er blodig urettferdig å ta ifra noen førerretten når andre får beholde den. Kjøring i ruset tilstand skal selvfølgelig alltid uansett rusmiddel gi lappen en lang ferie.

Gjør du ikke en forseelse med bilen burde du ikke miste lappen så lenge du lever ett vanlig liv, er jo bare helt på trynet.
Politiet har blitt helt ville på dette de siste årene. Argumentet er enten at 1) personen har sagt til politiet (og det står i loggen deres) at vedkommende røyker ofte 2) at hasj sitter i kroppen lenge.

Det siste er omdiskutert, men Helsedirektoratet sier at cannabisstoffer som sitter igjen i kroppen "ikke er aktive". Og denne studien sier at cannabis ikke påvirker kjøreferdigheter 24 timer etter bruk.

Dette med russtoff i fttet er heller ikke noe som trekkes frem i noen særlig grad i andre land enn Norge og Sverige, og jeg vil tro at det rett og slett er en gammel løgnpropagandamyte som sitter særlig hardt, så ingen vil gi slipp på den. Det som sitter igjen i kroppen er avfallsstoffer som ikke påvirker deg, og man får slike også av en rekke krydder og mange lovlige midler på apoteket.

Så politiet er etter min mening på tynn is forskningsmessig når de påstår at cannabis sitter i kroppen lenge og gjør deg uskikket til å kjøre bil. Etter min mening er det en myte, og du fratas førerkortet basert på løgnpropaganda og fordi de ikke liker hasjrøykere eller hasj. Hadde du drukket alkohol hver helg hadde du blitt ansett som edruelig. Det er fordi det er ulovlig, og fordi hasjrøykere blir diskriminert mot. Og fordi de ikke vet bedre. Politiet er ikke rakettforskere og ikke helsepersonell. De er rett og slett bare fulle av det. Fulle av hat mot de som røyker hasj.

Jeg ville klaget på saken, og vist til forskningen over. Å påstå at en som har omtrent samme ansvarlig forbruk av hasj som en hvilkensomhelst nordmann som har et ansvarlig forbruk av alkohol "ikke er edruelig" er fullstendig feil.

Men jeg ville ikke giddet å bruke penger på advokat. Har gjort det selv, og han fakturerte over ti høvdinger for et dårlig formulert brev, og jeg endte opp med å tape saken. Politidirektoratet kan bruke opptil åtte måneder før de gjør det som er enklest for dem: å avvise klagen din.

Ville begynt å ta urinprøver hvis jeg var deg. For de sier antakelig nei. De har bedt om dette ikkesant? Det er nedverdigende å gjøre det og fastlegen liker det ikke. Gå til en privat klinikk og be om at en av samme kjønn gjør det. Slutt med hasj til du får tilbake førerkortet. Eller finn deg et annet yrke og lev uten bil, flytt til et mer liberalt og mindre moralistisk land.

Se forøvrig denne diskusjonen:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=231968

"Ofte" er vel alt som er mer enn et par ganger i året for politiet. Det er jo tross alt den forferdelige hasjisjen vi snakker om, som per definisjon gjør deg til medlem av en skitten pariakaste som selvfortjent fortjener å primitivt plages.

PS. pass også opp for barnevernet. Kanskje best å rømme landet?

Det er såpass mange som forsvarer THC-i-fettet-myten i Norge at politiet kan fortsette å spre den. Det er helt vanvittig, når forskerne strides om dette og Helsedirektoratet f.eks. sier at det ikke er slik. Og når forskning viser at det ikke påvirker bilkjøring. Politiet tror de som røyker hasj i helgene går og er rusa hele uka. Sånn blir folk stemplet som permanent evneveike og utstøtt av samfunnet også.

Drikk så mye at du ikke klarer å la være å pisse foran legen, for det er så krenkende og ubehagelig at du klarer det bare om du har skikkelig full blære. Kjøp noen tester og test deg selv og gå til det private legekontoret først når du har rene prøver hjemme. Badstu, svømming, spise god mat får det fortere ut.

Politiet kan ikke svare på hvor ofte og hvilke prøver du skal ta for å være "edruelig" og vil antakelig kaste ball med legen din og fraskrive seg ansvar. For meg var det greit med en gang i måneden i åtte måneder, søkte før den pålagte tiden som var 12.

Men måtte gjette meg fram til dette.

Føler meg utrolig krenket. Dette skjedde etter politiet hadde presset fram et utsagn om at jeg røyket ofte, fordi de sa de trodde jeg solgte siden jeg hadde over ti gram på meg. Jeg sa at jeg vanligvis ikke røyker så mye, men at det ble litt mer når kjæresten var bortreist. I politiloggen ble dette til "Har problemer med kjæresten. Hun har flyttet ut. Røyker mye". Ser du hvordan de får med hatfordommene sine når de skriver om pariakasten? Helt uakseptabelt mener jeg. Men du har ikke noe å stille opp mot mot politiet. De lyver og bruker skitne metoder. Når jeg skulle skrive under på boten (forelegg, kommer på rullebladet) så fikk jeg beskjed om at dette ikke har noe å si for førerkortet. Men det var jo bare bull.....

Skriv en velformulert klage der du henviser til de to øverste lenkene jeg ga deg og sammenlikner helgebruk av alkohol med helgebruk av hasj, og si at du ikke finner deg i det. Skriv den selv, ikke bruk penger på advokat.

Og så glemmer du det, ikke gidd å bruke energi på å bekymre deg for et urettferdig system. Finn noe annet å gjøre. Eller gå inn i det helvetet det er å ta urinprøver under oppsyn, hvis du gidder å plage deg selv med det. Utrolig nok kan en slik liten sak virkelig gå på nervene løs hvis man ikke passer seg. Kanskje bør du oppsøke psykolog. Fortrinnsvis en liberal fyr og ikke en konservativ gladkristen. Mange av de der du bor.

Du skulle aldri sagt noe om dine røykevaner. Evt. sagt at du røyker svært sjelden, to-tre ganger i året, eller at det var en engangsforeteelse. I dag mister du førerkortet om du sier noe som helst annet. Hvorfor i granskauen sa du dette?
Sist endret av rramjet; 18. oktober 2012 kl. 19:16.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Med en god advokat, hvorfor skal han ikke vinne. Ifølge paragrafen så burde nesten ingen i norge hatt førerkort. Edruelig betyr avholds, nesten ingen er avholds. Hadde det vært meg hadde jeg aldri gitt meg, enkelt og greit fordi det er blodig urettferdig å ta ifra noen førerretten når andre får beholde den. Kjøring i ruset tilstand skal selvfølgelig alltid uansett rusmiddel gi lappen en lang ferie.

Gjør du ikke en forseelse med bilen burde du ikke miste lappen så lenge du lever ett vanlig liv, er jo bare helt på trynet.
Vis hele sitatet...
Edruelig betyr avholds? Det heter ikke at du skal være "edruelig" du skal være "normalt edruelig", altså du skal ikke bruke ulovlige stoffer f.eks.
Ja ihvertfall det jeg får opp av edruelig når jeg sjekker definisjonen.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Edruelig betyr avholds? Det heter ikke at du skal være "edruelig" du skal være "normalt edruelig", altså du skal ikke bruke ulovlige stoffer f.eks.
Vis hele sitatet...
edruelig
adj. edruelig ( a2) [əˈdɾʉːəlɪ]
1 avholdende fra alkohol
en edruelig person

Edruelig er faktisk definert ifht alkohol. Slik jeg ser det er det ingen forskjell på om et stoff er ulovlig eller ikke når man skal vurdere en persons edruelighet. Det var også en sak i media en tid tilbake der en mistet føreretten på grunn av utagerende festing (alkohol) i helgene.

Det er med andre ord ingenting som tilsier at det skal være en veseforskjell mellom ulovlige rusmidler og alkohol når vi snakker om edruelighet mht trafikksikkerhet. Dermed vil det å kunne frata føreretten på bakgrunn av infrekvent hasjrøyking også tilsi at alle som tar seg en fest en gang i blandt burde få førerkortet inndratt.

For meg virker det som om det overhodet ikke er likhet for loven som teller her, men diskriminering av hasjrøykere.

Det er nok en grunn til at det å sette advokat på saken har en tendens til å resultere i tilbakelevering av førerkort.
Ja mulig advokaten vil lykkes men tviler sterkt, men siden alternativet er fotgjenger i ubestemt tid er det vel lite å tape på å forsøke å sette advokat på saken.

Årsaken til at dette med edruelighet ble et tema for politiet er jo at ts søkte om drosjevandel. Det ble gjort en rutinemessig kontroll av ts og da fant de tidligere saker på ts, hvor ts da har innrømmet langvarig narkotikabruk.
Da ble det plutselig svært vanskelig å godkjenne drosjevandel og det ledet nok til at lappen nå skal fratas. Antakeligvis kunne politiet tatt lappen for mange år siden, men det har blitt glemt, eller ikke vektlagt. Nå gjorde altså ts sin søknad at gamle opplysninger ble børstet støv av og da ble førerkort plutselig en aktuell problemstilling.

Slik jeg ser det har politiet sitt på det tørre, men om ts går til pissings evt. også deltar i rusavvenning eller hva han må love så kan det kanskje løse seg likevel mtp førerkort. Men drosjevandel den sitter nok langt inn, da må du nok vise rene prøver og tid tror jeg.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja mulig advokaten vil lykkes men tviler sterkt, men siden alternativet er fotgjenger i ubestemt tid er det vel lite å tape på å forsøke å sette advokat på saken.

Årsaken til at dette med edruelighet ble et tema for politiet er jo at ts søkte om drosjevandel. Det ble gjort en rutinemessig kontroll av ts og da fant de tidligere saker på ts, hvor ts da har innrømmet langvarig narkotikabruk.
Da ble det plutselig svært vanskelig å godkjenne drosjevandel og det ledet nok til at lappen nå skal fratas. Antakeligvis kunne politiet tatt lappen for mange år siden, men det har blitt glemt, eller ikke vektlagt. Nå gjorde altså ts sin søknad at gamle opplysninger ble børstet støv av og da ble førerkort plutselig en aktuell problemstilling.

Slik jeg ser det har politiet sitt på det tørre, men om ts går til pissings evt. også deltar i rusavvenning eller hva han må love så kan det kanskje løse seg likevel mtp førerkort. Men drosjevandel den sitter nok langt inn, da må du nok vise rene prøver og tid tror jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at poltiet har sitt på det tørre, det jeg ikke skjønner er hvorfor edruelighet med tanke på trafikksikkerhet defineres ut ifra hvorvidt rusmiddelet man benytter seg av er lovlig eller ikke.

Mener ikke å være vanskelig eller påståelig, jeg er bare nysgjerrig på hvordan denne forskjellsbehandlingen kan rettferdiggjøres ut ifra lovverket og formålet med det. Det er tross alt trafikksikkerhet som er temaet, ikke andre lovbrudd.

Burde det ikke enten være slik at edruelighet betyr at man avstår fra samtlige rusmiddler, eller at edruelighet bare betyr at man ikke er en hverdagsmissbruker som med overhengdende stor sannsynlighet vil ende opp bak rattet ruset? Om det at man bryter loven skal være en avgjørende faktor så burde jo også alle som ikke er avholds og dømt for hva som helst (feks vold eller tyveri) tilsi samme sanksjoner?

Hjelp meg å forstå.
Sist endret av Tøffetom; 19. oktober 2012 kl. 05:56.
Nå er vel rus og vold ting som vektlegges ekstra for yrkessjåfører såvidt jeg har hørt.

Tror at hovedskillet går på lovlig og ulovlig rus.

Men når det er sagt så har det jo som det er fremkommet i tråden vært et tilfelle hvor en ung mann i Egersund mistet lappen fordi han festet i helgene, og han drakk jo bare ikke noe illegalt på han. Så kanskje det viser at det faktisk er likhet for loven, bare at det ikke praktiseres i særlig grad.


Men kanskje politiet har rettskraftige dommer å støtte seg på, eller retningslinjer til hvordan de skal tolke loven.
Sist endret av ompapa; 19. oktober 2012 kl. 06:09.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det virker ekstremt tåpeleg. Jussen her har vore prøvd før, og eg vil tru den er rimelig vanntett. Er det ikkje betre å prøve å vise at du ikkje har brote reglane? For førerkortforskrifta og vegtrafikklova §34 seier jo klart at det er vandelskrav forbunde med førerkort:
Vis hele sitatet...
Har den det? Altså vært prøvd for en høyere rettinstans før? Det eneste jeg personlig kan huske er 20åringen fra Egersund som mista lappen fordi han festet for mye og dermed ikke ble sett på som edruelig nok, mens som etter en avgjørelse i en høyere rettinstans fikk lappen tilbake igjen.

I mange saker ser det ganske ut som at politiet bruker disse bestemmelsene for å straffe eller skremme folk noe de ikke er ment til. Spesielt når ungdom som blir tatt for å røyke cannabis 1 gang for kan få en utsettelse på opptil 1 år. Gjelder det samme for alkohol, hvis det ikke gjør det og det ikke kan bevises at det er større sjangs for at en sporadisk cannabisbruker skal kjøre i ruset tillstand så ser en jo at det kun brukes som en slags dobbeltstraff.

Lykke til TS, om advokaten din ikke sier at det er helt umulig ville jeg helt klart satsa på å få tatt denne saken så høyt opp i rettsystemet som mulig!
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Med en god advokat, hvorfor skal han ikke vinne. Ifølge paragrafen så burde nesten ingen i norge hatt førerkort. Edruelig betyr avholds, nesten ingen er avholds. Hadde det vært meg hadde jeg aldri gitt meg, enkelt og greit fordi det er blodig urettferdig å ta ifra noen førerretten når andre får beholde den. Kjøring i ruset tilstand skal selvfølgelig alltid uansett rusmiddel gi lappen en lang ferie.

Gjør du ikke en forseelse med bilen burde du ikke miste lappen så lenge du lever ett vanlig liv, er jo bare helt på trynet.
Vis hele sitatet...
Edruelig betyr slett ikke avholds. Edruelig er i min verden en som har et moderat og kontrollert inntak av rus(brus). Avholds er en som aldri smaker.
Ingen trenger å være avholds for å kjøre bil, men vi må akseptere at det ikke er vår subjektive oppfatning av rusbruk som legges til grunne for vurdering av skikkethet ifb med førerkort.

Det er allerede en rekke ting som kan medføre tap av førerkort selv om de ikke har noe med bilkjøring å gjøre, alt fra hærverk, til vold på byen. Saker har vært i retten og politiet har vunnet. Derfor blir det nok vanskelig å vinne frem med slike klager.
Det er heller ikke vår subjektive mening om definisjonen av et ord som er relevant, det er den faktiske betydningen. Finn kilder som definerer flere/andre betydninger, da kan jeg revurdere min mening. Jeg ser jo ikke på cannabis som et narkotika engang, men når blir min mening om det relevant? Aldri.

Tar gjerne imot kilder på saker politiet har vunnet, spesielt ifra høyesterett.
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Miste lappen for og ha sitti hjemme å røyka cannabis 5-6 ganger iløpet av ett år... fy faen jeg blir forbanna, og uttalelser som at man da blir ubrukelig å helvete noen må finne disse politifolkene på etter arbeids tid når de sitter å spiser med familien, smelle opp døra, dra de til helvete ut på gata og bankes med balltre så inneforjævelig at de griner bæsj ut av trynet. Faen meg mangel på respekt her. PoltiSVHIIIN.

Sånn går det når de tar fra meg cannabisen, jeg blir så pumpa med uro og sinne at jeg går i taket. Legaliser så det blir mindre vold. Takk for meg.
Sist endret av deGrønne Skoger; 19. oktober 2012 kl. 18:44.