Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  145 29308
Hey!

Etter å ha kjørt litt rundt på en ATV i skogen i helga, har jeg blitt helt hekta, og tenkte jeg skulle skaffe meg ATV nå som jeg blir 16.

Søkt litt rundt, men ikke funnet noe ordentlig svar på hva jeg egentlig kan kjøre med hvilket sertifikat..

Vet at jeg kan kjøre 50cc med M sertifikat.. Usikker på hva jeg kan kjøre med A1..

Noen som vet med sikkerhet hvor mye jeg kan kjøre som 16 åring, og eventuelt pris for lappen + brukt ATV.

Takk
Selv med A1 sertifikat kan du bare kjøre 50ccm er jeg rimelig sikker på.
Ta traktor lappen! Da har du mye større utvalg.
du kan kjøre 50cc atv på traktor lappen(TROR jeg), pris er vel ca det samme som mopped kanskje 2k dyrere. man får ikke regga 125cc atv som lett mc
Sitat av rolls Vis innlegg
Selv med A1 sertifikat kan du bare kjøre 50ccm er jeg rimelig sikker på.
Ta traktor lappen! Da har du mye større utvalg.
Vis hele sitatet...
Stemmer dette! Vet at det finnes noen 125 atv'er registrert som A1(Fåtall), men det var før saken var oppe til høring. Nå er det ikke lov å registrere atv som klasse A1.

Så selv om du har A1 kan du bare kjøre 50ccm dessverre
Med A1 kan du kun kjøre firehjulinger registrert som Moped, altså 50cc. Med traktor er det ingen begrensninger annet enn at du ikke kan kjøre fortere enn 45km/t og ATV'n må registreres som Traktor.
Ta traktor lappen, kan kjøre så stor atv du vil, så lenge den er registrert som en traktor.
Edit: Var litt sein ja, men angående at den bare kan gå i 45 km/t, så er det meget lett og fjerne den sperra, mangen er bare låst i lavgir.
Sist endret av Godzillaa; 1. oktober 2012 kl. 23:17.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Såvidt jeg vet finnes det atv'er registrert som: moped, bil og traktor.
Moped er max 50ccm, bil er uendelig(men krever 18år) og traktor er max konstruktiv hastighet 55kmt. Så om du kjøper en atv med traktorlappen tror jeg du kan du kan kjøpe 500ccm som har godkjent plombe slik at den går i 55kmt, men denne plomben kan raskt fjernes (eller styres via en bryter om du skulle blitt stoppet)
Sitat av VHSspiller Vis innlegg
du kan kjøre 50cc atv på traktor lappen(TROR jeg), pris er vel ca det samme som mopped kanskje 2k dyrere. man får ikke regga 125cc atv som lett mc
Vis hele sitatet...
På traktor lappen kan man kjøre 50cc til 1000cc eller mer så lenge den er registrert som traktor og ikke går over 50km/t de første årene du har lappen, senere kan man kjøre 70 eller noe slikt. Dog, bare å fjerne sperren med engang da Vegvesenet ikke har tralle som man måle firehjulinger når de har kontroll. Kjør med hensyn så går det bra.
Sitat av Godzillaa Vis innlegg
Ta traktor lappen, kan kjøre så stor atv du vil, så lenge den er registrert som en traktor.
Edit: Var litt sein ja, men angående at den bare kan gå i 45 km/t, så er det meget lett og fjerne den sperra, mangen er bare låst i lavgir.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du mister lappen på sekundet om veivesnet står med kontroll for mopeder, i tillegg så vil ikke forsikringa ha noe å si om du skulle skade andre / degselv, du vil bli økonomisk ansvarlig
Kjørte fasttrac som 16-åring... Ble stoppet i kontroll en gang, kjørte fint videre, hadde kun kl T og M. Fasttracen gikk i 85 km/t og reg som traktor.

Edit: Leste no at det er for dei etter 2005 som bare har 40 kmt
Sist endret av TurboOlsen; 1. oktober 2012 kl. 23:21.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Problemet er at du mister lappen på sekundet om veivesnet står med kontroll for mopeder, i tillegg så vil ikke forsikringa ha noe å si om du skulle skade andre / degselv, du vil bli økonomisk ansvarlig
Vis hele sitatet...
Jeg kommer ikke til å bryte loven for å kjøre noen kilometer raskere på firehjulingen. Ville bare vite hvor raskt / hvilke ATV'er jeg kan kjøre som 16-åring.

Konklusjon:
Jeg kan ta traktorlappen og kjøre i 55km/h? Uavhengig av hvor mye CC det er?
Claryn: Er ikke det vi alle sier rett før vi får lappen ?
Her hos oss kan BT fint trallekjøre ATV, men bare ikke med 4WD innkoblet. Mange som har prøvd lure seg unna med "permanent 4WD", dog trur jeg de fleste har blitt målt uansett.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Jeg kommer ikke til å bryte loven for å kjøre noen kilometer raskere på firehjulingen. Ville bare vite hvor raskt / hvilke ATV'er jeg kan kjøre som 16-åring.

Konklusjon:
Jeg kan ta traktorlappen og kjøre i 55km/h? Uavhengig av hvor mye CC det er?
Vis hele sitatet...
Traktor: 40 km/t, og maks 3500 kg. CC spiller ingen rolle
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Traktor: 40 km/t, og maks 3500 kg. CC spiller ingen rolle
Vis hele sitatet...
Hvor raskt kan jeg kjøre på en lett-sykkel med A1 sertifikat?
Kun så strenge regler på ATV, eller i det hele tatt under 18?
Med A1 følger du vanlige trafikkregler, er fartssonen 120 så kjører du i 120 Anbefaler at du investerer i A1, det er ganske digg når jentene vil sitte bakpå. Men husk at det er litt vrient å få A1, kjøretimer, teori, oppkjøring etc.. Men det er verd det. Selv brukte jeg 20k på A1 sertifikatet.
Sist endret av Vod0; 1. oktober 2012 kl. 23:28.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Hvor raskt kan jeg kjøre på en lett-sykkel med A1 sertifikat?
Kun så strenge regler på ATV, eller i det hele tatt under 18?
Vis hele sitatet...
Hvis man har klB førerkort, eller C/CE kan du overstige vekt og hastighetsbegrensinger.

F.eks traktorreg atv som går i 100
Sitat av Settoz Vis innlegg
Med A1 følger du vanlige trafikkregler, er fartssonen 120 så kjører du i 120 Anbefaler at du investerer i A1, det er ganske digg når jentene vil sitte bakpå. Men husk at det er litt vrient å få A1, kjøretimer, teori, oppkjøring etc.. Men det er verd det. Selv brukte jeg 20k på A1 sertifikatet.
Vis hele sitatet...
Kan jeg ha noen bakpå med A1 og en 50cc ATV? Fortsatt maks 40km/h? Vil da tro at en lett-sykkel går raskere enn det.

Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Hvis man har klB førerkort, eller C/CE kan du overstige vekt og hastighetsbegrensinger.

F.eks traktorreg atv som går i 100
Vis hele sitatet...
Det får jeg som 16-åring? ATV opp til 100? O:
Sitat av Claryn Vis innlegg
Kan jeg ha noen bakpå med A1 og en 50cc ATV? Fortsatt maks 40km/h? Vil da tro at en lett-sykkel går raskere enn det.
Vis hele sitatet...
Om firehjulingen er registrert for 2 så kan du det, men litt kjip når du sliter deg opp bakken Anbefaler at du kjøper en ordentlig lettsykkel, veldig gøy å kjøre på fine dager. Også er det enda bedre når du kjører forbi mopedene mens du gir de et fint blikk
Sitat av Settoz Vis innlegg
Om firehjulingen er registrert for 2 så kan du det, men litt kjip når du sliter deg opp bakken Anbefaler at du kjøper en ordentlig lettsykkel, veldig gøy å kjøre på fine dager. Også er det enda bedre når du kjører forbi mopedene mens du gir de et fint blikk
Vis hele sitatet...
Hvor mye ville det ha kostet? Hvor fort kan jeg kjøre da?

Hovedpoenget var egentlig ATV, men om jeg kun får 50cc/40-50km/h var det ikke like fristende..

Har aldri kjørt et kjøretøy på land (utenom GoKart) som går raskere enn 20.. Ganske gøy og suse rundt i 40 på ATV i helga..
Sitat av Claryn Vis innlegg
Kan jeg ha noen bakpå med A1 og en 50cc ATV? Fortsatt maks 40km/h? Vil da tro at en lett-sykkel går raskere enn det.



Det får jeg som 16-åring? ATV opp til 100? O:
Vis hele sitatet...
Nei, når du har KL B, for BIL.
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Nei, når du har KL B, for BIL.
Vis hele sitatet...
Ja, nå tenker jeg på sertifikat som 16åring.
Mye bedre å suse rundt i 110 på rette veier i 25+ grader

Jeg vil tenke at du vil bruke rundt 20,000 på A1 om du tar det, samt rundt 20-25,000 på en lettsykkel. Lettsykkelen anbefaler jeg at du kjøper rett før du er ferdig med kjøretimer og slikt med mindre du har noen å øvelseskjøre med (noen med A / A1 lappen).
Sitat av Settoz Vis innlegg
Mye bedre å suse rundt i 110 på rette veier i 25+ grader

Jeg vil tenke at du vil bruke rundt 20,000 på A1 om du tar det, samt rundt 20-25,000 på en lettsykkel. Lettsykkelen anbefaler jeg at du kjøper rett før du er ferdig med kjøretimer og slikt med mindre du har noen å øvelseskjøre med (noen med A / A1 lappen).
Vis hele sitatet...
Dyrt D:

Hva er den lovlige grensen for en lett-sykkel?
Er ikke fartsgrense på A1, du må følge fartgrensa. Men samtidig så vil du få et overblikk over trafikken og du vil nok forstå reglene bedre, det kan spare seg når du skal ta billappen
Sist endret av Vod0; 1. oktober 2012 kl. 23:40.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Er ikke fartsgrense på A1, du må følge fartgrensa
Vis hele sitatet...
Skjer med teite regler på firehjuling da? Det er da mye tryggere enn å suse rundt på 2..
Sitat av Claryn Vis innlegg
Skjer med teite regler på firehjuling da? Det er da mye tryggere enn å suse rundt på 2..
Vis hele sitatet...
Nåja, er noe helt annet å kjøre firehjuling enn sykkel. Er jo snakk om eget sertifikat for Firehjuling, anbefaler at du tar A1, du vil ikke angre
Sitat av Settoz Vis innlegg
Nåja, er noe helt annet å kjøre firehjuling enn sykkel. Er jo snakk om eget sertifikat for Firehjuling, anbefaler at du tar A1, du vil ikke angre
Vis hele sitatet...
Og jeg anbefaler at du sparer pengene til B. Ingen vits i å bruke 50.000 for å kjøre i 2 år, pluss bensin, forsikring, veiavgifter, risikoen til å bli organdonor osv.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Nåja, er noe helt annet å kjøre firehjuling enn sykkel. Er jo snakk om eget sertifikat for Firehjuling, anbefaler at du tar A1, du vil ikke angre
Vis hele sitatet...
Jamen jeg vil ha ATV..
Jeg trenger egentlig ikke noe annet fremkomstmiddel enn sykkel og kollektivt, men ATV var så gøy..
Noen sjanser for at det kommer nye lover angående ATV over jul? D:
Ta mopedlappen da, da kan du kjøre 50cc. Koster rundt 20,000 for en helt ny ATV og 7-8000 for selve mopedkurset
Sitat av Settoz Vis innlegg
Ta mopedlappen da, da kan du kjøre 50cc. Koster rundt 20,000 for en helt ny ATV og 7-8000 for selve mopedkurset
Vis hele sitatet...
Jeg kan kjøre like fort med moped og traktorlappen? Hva er billigst?
Bare ta A1. Du kommer til å syntes det er jævlig gøy å kjøre på 2 hjul. Det er mye gøyere en 4. Spesielt når du lærer deg og legge deg litt ned. OG IKKE TA MOPEDLAPPEN. For noe dritt. har det sjæl. Er et helvete. Du kommer til å bli drittlei å ligge i 45. så du tar alle plomberingene dine til den går i 100, også blir du stoppet og har et helvete med bøter og visning.

Ta A1 kjøp deg en Yamaha YZF 125R. Lev lykkelig
Selv har jeg en Yamaha TZR (50cc moped). Passe modifisert.. Kjører nå i frykt for at purken skal stoppe meg...
Sist endret av iSatan; 1. oktober 2012 kl. 23:55.
du vil fort merke at atv på veien ikke er veldig kult... på grunn av den korte akselavstanden er de helt ekstremt ustabile, å egner seg best i terrenget og på is
Moped - 50cc ( Du har lov til å ha passasjer så lenge den er registrert for 2 og hjelm )
Traktor - 600cc ( Du kan kjøre opp til 600cc atv så lenge den er plombert som vil si 45 km/t, lov til å ha på passasjer så lenge registrert som 2 og hjelm )

Men! Du kan får ikke mopedlappen med på traktor, du får ( moped 147 ) som vil si tre- og firhjuling. Så vanlig moped er ikke tillat.
Sist endret av OrGASmic; 2. oktober 2012 kl. 13:09.
Sitat av iSatan Vis innlegg
Bare ta A1. Du kommer til å syntes det er jævlig gøy å kjøre på 2 hjul. Det er mye gøyere en 4. Spesielt når du lærer deg og legge deg litt ned. OG IKKE TA MOPEDLAPPEN. For noe dritt. har det sjæl. Er et helvete. Du kommer til å bli drittlei å ligge i 45. så du tar alle plomberingene dine til den går i 100, også blir du stoppet og har et helvete med bøter og visning.

Ta A1 kjøp deg en Yamaha YZF 125R. Lev lykkelig
Selv har jeg en Yamaha TZR (50cc moped). Passe modifisert.. Kjører nå i frykt for at purken skal stoppe meg...
Vis hele sitatet...
Dette fristet faktisk VELDIG.
Sykkelen er sykt dyr, da O:
600cc ATV er vanvittig kult offroad da, samt vinteren stopper deg ikke fra å kjøre. Mye mer praktisk på den måten, og med en 600cc som kan ha to passasjerer vil du aldri mangle drag i motbakker. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt opp til T og kjøpt en sånn, og heller bare tuklet litt med plomberingen så du får respektabel fart når det høver seg og gi på.


Du står og fritt til og ettermontere skjær samt vinsj så du kan tjene penger på det og.
http://pal.finn.no/pal/car1/mc/used/...nkode=37293332

Er det der noe som ser lovende ut?
Ettersom at jeg kun får lusne 50km/h på firehjuling, går jeg nok for A1.
Noen andre sykler som ikke koster noe mere enn 30k, som ser jævlig fete ut?
Edit: Kan det sitte 2 på lett-sykler?
Sist endret av Claryn; 2. oktober 2012 kl. 13:53.
Har kjørt Moped ATV i to vintere nå, den første var en jalla kina ATV som gikk dass, den andre var en smc mistral 50 sport som er stor, god å kjøre og ser kul ut. Den gikk også dårlig så kjøpte meg et trimsett med sylinder, variator, forgasser, reed og clutch, etter det ble det en drøm å kjøre! Den var også registert for to så jeg kunne ha en bakpå lovlig.

Det eneste minuset er at skruer og bakakslingen løsner ganske fort, grunnet mye vibrasjoner da det rister veldig når man kjører. Så derfor er det veldig viktig å vedlikeholde det ofte og stramme skruer og smøre diverse deler.

Og det hele kjøres på mopedlappen ( m146 )

Det er også veldig gøy å kjøre på vinteren når det er snø, da kan man slædde og ha det gøy!
Her er det mange fine!
Ja, kan sitte to på lettsykler. Ville tatt A1 og kjøpt meg Honda NSR, veldig fine sykler. Dog koster dette en del penger, som du kunne spart til bilsertifikatet..
Om sykkelen er registert for 2 så kan man sitte 2 på den, anbefaler Honda CBR 125cc, digge sykler!
Selv kjører jeg Kymco Quannon 125
Innen liggesykkel anbefaler jeg: Honda Nsr eller Cagiva Mito.
Og vist du vil ha SM så hadde jeg kjøpt Husqvarna eller Ktm.
Alle disse er 2-takt da jeg mener 4-takt hører hjemme på større kubikk.
Sist endret av Godzillaa; 2. oktober 2012 kl. 17:07.
Husqvarna får du som 2 og 4-takt i 125 klassen. Du får ingen KTM som SM originalt i 125 klassen mener jeg.
Sitat av Godzillaa Vis innlegg
Innen liggesykkel anbefaler jeg: Honda Nsr eller Cagiva Mito.
Og vist du vil ha SM så hadde jeg kjøpt Husqvarna eller Ktm.
Alle disse er 2-takt da jeg mener 4-takt hører hjemme på større kubikk.
Vis hele sitatet...
4-takt tåler mye mer og de holder myeee lengre enn 2-taktere, selv ville jeg ikke valgt noe annet enn 4-takter. Du kan ikke ligge å presse en 2-takter over lengre tid, noe du kan med 4-takter
[quote=Settoz;2716993]4-takt tåler mye mer og de holder myeee lengre enn 2-taktere, selv ville jeg ikke valgt noe annet enn 4-takter. Du kan ikke ligge å presse en 2-takter over lengre tid, noe du kan med 4-takter[/QUOT

Stemmer. Jeg hadde også valgt 4-takt over 2-takt på noe jeg skal bruke ofte over lengre tid, selv om jeg til cross bruker 2-takt.
Sitat av Claryn Vis innlegg
http://pal.finn.no/pal/car1/mc/used/...nkode=37293332

Er det der noe som ser lovende ut?
Ettersom at jeg kun får lusne 50km/h på firehjuling, går jeg nok for A1.
Noen andre sykler som ikke koster noe mere enn 30k, som ser jævlig fete ut?
Edit: Kan det sitte 2 på lett-sykler?
Vis hele sitatet...
Honda CBR og NSR er blant de mest populære lett-syklene.
Først og fremst bør du finne ut om du vil ha supermotard eller R-Sykkel.
En supermotard har for det meste det samme designet som en moped.
En R-Sykkel (også kjent som "Liggesykkel, asfaltsykkel, racingsykkel eller sportsykkel") har et design som er mer sportslig og tilpasset høye hastigheter.

Folk flest anbefaler supermotard, da de syns at R-Sykler er trassige og jævlig til nakke og rygg. Dette er bare tull. Så lenge du ikke spenner ryggen og sitter rolig og avslappet går det nok bra. Jeg vil anbefale deg å skaffe en R-Sykkel.

Når det kommer til kjøp av lett-mc, bør du helst gå for noe rundt 20-30k, med mindre du er rik da - for er du det, kan du godt kjøpe en splitter ny Yamaha TZR til rundt 45.000 eller en Aprilia RS4 til 50.000.

(Når det gjelder Honda NSR; du er heldig om du finner en NSR som ikke har gått alt for langt, og er i god stand til under 30 lapper.)

Jeg kjøpte nylig en Rieju RS2 125 til 24.000. Kjempefin sykkel. Har hørt at den har litt treg aks, men jeg har ikke merket noe særlig da jeg ikke bruker den så ofte som jeg burde.

Du trenger ikke gå for noe eksotisk. Jo flere som kjører samme sykkel, jo enklere er det å sskaffe deler til en eventuell reparasjon, finne mc-verksted og skifte slitedeler osv.

(Rieju er ikke akkurat noe eksotisk, men heller ikke noe av det mest kjente. Jeg vil ikke få problemer med å bytte slitedeler eller finne et mc-verksted, fordi Rieju bruker Yamaha motorer, som er et kjent merke.)

Her er en liste over noen populære liggesykler her i Norge.

Kode

Cagiva Mito
Aprilia RS
Honda NSR
Honda CBR
Yamaha YZF
Derbi GPR
Om du vil ha supermotard, er vel disse de mest populære syklene.

Kode

Husqvarna SM (S) 125
Husqvarna WR (E) 125
Derbi Senda
Suzuki DR
KTM EXC
KTM Duke
(Husk at KTM er svindyrt og kan fort koste deg rundt 50-60 lapper)

Når det gjelder 2 og 4 takt; les Settoz' innlegg 2 posts lenger opp. Det var akkurat derfor jeg valgte 4-takt.

(Her har jeg prøvd å skaffe så korrekt informasjon som mulig, og virke så lite krenkende over andres meninger som mulig. Om noe av det jeg har skrevet viser seg å være helt feil, vil jeg da be om unnskyldning - så kan dere være snille; og ikke gå helt "F*CK U", og bare rett på feilen på en grei måte. Takk)
Sist endret av WriteXRiot; 2. oktober 2012 kl. 18:07.
Jeg vil ikke anbefale deg CBR, liten, rister mye og ubehagelig å sitte på, skal du ha R-sykkel vil jeg anbefale deg Yamaha YZF, og om du vil ha SM så vil jeg anbefale deg Yamaha DT125X eller va den nå heter siden den har 4-takt og er mye mindre vedlikehold på, 2-takts crossere må bytte stempel ganske ofte.

Men om du vil ha en sykkel som er stor, og ikke ser ut som en lett-mc så vil jeg anbefale deg en Honda Varadero XL125V, den er meget behagelig å kjøre langt med, stor, bruker lite bensin og har en V-Twin motor som gjør at den drar bra selv med 2 stk på, har kjørt min 8600km siden 9. Juli og angrer ikke ett sekund.
Er ingen jeg prater med som tror det er en Lett-MC pga størrelse og lyd

Her er en video av lyden på den:
http://www.youtube.com/watch?v=REcvF...2&feature=plcp

Og en video der jeg kjører søndagstur med en Triumph Tiger 1050, klarte å holde følge med den hele veien, ( lå og cruiset i 80-100km/t)
http://www.youtube.com/watch?v=a5Bns...1&feature=plcp
Sist endret av HexUaV; 2. oktober 2012 kl. 19:22.
Sitat av HexUaV Vis innlegg
Jeg vil ikke anbefale deg CBR, liten, rister mye og ubehagelig å sitte på, skal du ha R-sykkel vil jeg anbefale deg Yamaha YZF, og om du vil ha SM så vil jeg anbefale deg Yamaha DT125X eller va den nå heter siden den har 4-takt og er mye mindre vedlikehold på, 2-takts crossere må bytte stempel ganske ofte.

Men om du vil ha en sykkel som er stor, og ikke ser ut som en lett-mc så vil jeg anbefale deg en Honda Varadero XL125V, den er meget behagelig å kjøre langt med, stor, bruker lite bensin og har en V-Twin motor som gjør at den drar bra selv med 2 stk på, har kjørt min 8600km siden 9. Juli og angrer ikke ett sekund.
Er ingen jeg prater med som tror det er en Lett-MC pga størrelse og lyd

Her er en video av lyden på den:
http://www.youtube.com/watch?v=REcvF...2&feature=plcp

Og en video der jeg kjører søndagstur med en Triumph Tiger 1050, klarte å holde følge med den hele veien, ( lå og cruiset i 80-100km/t)
http://www.youtube.com/watch?v=a5Bns...1&feature=plcp
Vis hele sitatet...
At 2-taks crossmotor må skifte stempel ofte, stemmer noenlunde, at 125CC 2-taktsmotor må gjøre det er tull. Kommer selvfølgelig ann på hva du mener ofte er, men et greit intervall er 35000 til 40000km, avhengig av flere faktorer.
Har kjørt cross og 125cc 2-takterne måtte bytte stempel vær 20-30 time, blir jo selvfølgelig Ikke like ofte på en nedblombert Lett-MC
Anbefaler ikke å kjøre opp til A1. Det er ekstremt dyrt, varer bare i to år og du kommer såvidt opp i 120. Mye bedre å bruke 7-8k på mopedlappen og 10-15k på en moped enn 60k på A1 og lettsykkel. Bedre å kjøpe ordentlig motorsykkel når du blir 18.
Hadde en Derbi GPR 125 2 takter, men har en Yamaha YZF r125 4-takter nå (den er helt ny).
2-taktere er selvfølgelig litt hissigere, de er også enklere å trimme men har flere slitedeler. 4-takterne krever mindre vedlikehold, de har mye grommere lyd med stock-anlegg(og med anlegg), de har ikke noe dårligere toppfart men hakket dårligere aks.

Du kan velge selv. Det eneste jeg vil fraråde deg er å kjøpe en liten Honda CBR hvis du er litt høy. Jeg er selv 195 og synes YZF'en har god størrelse.

Og Sinis: Hva faen slags drittsykkel har du kjørt som såvidt går i 120? Kommer lett opp i 130-140 km/t med sykkelen min.

I tillegg kan du registrere firhjulinger som traktor. En kar i gamleklassen min kjører rundt på et 500 kubikks beist av en ATV som er traktorregistrert.