Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1809
Altså, det har seg sånn at jeg sliter litt med søvn til tider, og har blitt vant til å legge meg mens jeg hører på Radio på PCen, det jeg lurer på er virkelig hvor farlig det er for selve pcen at den står på hele tiden? Jeg pleier å gi den en restart vær dag når jeg våkner, mulig det ikke er til stor forandring men det er nå jeg føler :P

Men bare generelt, er det mulig at noen komponenter i maskinen kan ta kveld pga at pcen står på hele tiden så mye?
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
har min pc på 24/7 uten restart funker helt fint det, er ikke noe i veien for det,
det er uansett ikke noe vits å restarte den hver morgen
MIB
Trådstarter
Sitat av Frufsa Vis innlegg
har min pc på 24/7 uten restart funker helt fint det, er ikke noe i veien for det,
det er uansett ikke noe vits å restarte den hver morgen
Vis hele sitatet...
Alright, godt å vite^^ Da kan vell en Admin bare slette denne tråden, har fått svar på mitt spørsmål
Sist endret av Sprengt; 13. september 2012 kl. 20:07.
Sitat av Sprengt Vis innlegg
Alright, godt å vite^^ Da kan vell en Admin bare slette denne tråden, har fått svar på mitt spørsmål
Vis hele sitatet...
Eller la den bli slik at andre som lurer på det samme finner svar uten å lage en ny tråd
MIB
Trådstarter
Sitat av Claryn Vis innlegg
Eller la den bli slik at andre som lurer på det samme finner svar uten å lage en ny tråd
Vis hele sitatet...
Ja det funker for min del det også
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Pass på at PCen ikke er full av støv osv. Om den er renslig og har grei kjøling skal det ikke være noe problem over hodet.
Stasjonær er vel ikke mye problem, en bærbar er vel kanskje litt mere betenksomt om burde stå på 24/7 vist denne har høy CPU bruk og annet som fører til en del varmeutvikling.

Er det en bærbar så vurder å sette det på en "kjøleplate" for å gi den ekstra god ventelering.

Men generelt sett så har ikke stasjonær pcer noen store utfordringer med å stå på 24/7 med mere det er i lukkede skap med utrolig dårlig ventelering.
Sist endret av Mantuz; 13. september 2012 kl. 20:18.
Windows trenger en reboot innimellom da minnehåndteringen er dust, unix er bare å kjøre.
MIB
Trådstarter
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Stasjonær er vel ikke mye problem, en bærbar er vel kanskje litt mere betenksomt om burde stå på 24/7 vist denne har høy CPU bruk og annet som fører til en del varmeutvikling.

Er det en bærbar så vurder å sette det på en "kjøleplate" for å gi den ekstra god ventelering.

Men generelt sett så har ikke stasjonær pcer noen store utfordringer med å stå på 24/7 med mere det er i lukkede skap med utrolig dårlig ventelering.
Vis hele sitatet...
Det er stasjonær heldigvis^^ Har opplevd at Laptopper har plutselig skrudd seg av pga varme før Og det med støv som en freak her sa noe om, jeg støvsuger også 1 gang i uken rundt pcen osv, så den er i det minste støvfritt rundt kabinettet, har dog ikke åpnet kabinettet og støvsuget inni der enda, men det er vell noe jeg kommer til å gjøre snart som mulig nå Og avkjøling får den nok av (håper jeg), det er rundt 6-7 vifter inni der som gjør jobben god nok for jeg håpe!
Du drar jo kraft fra PSU Den mister kraft etter hvert. Men det skal nok ta en lang tid før du legger merke til effekttap Har selv maskinen på mesteparten av tiden.
Sitat av Rediver Vis innlegg
Du drar jo kraft fra PSU Den mister kraft etter hvert. Men det skal nok ta en lang tid før du legger merke til effekttap Har selv maskinen på mesteparten av tiden.
Vis hele sitatet...
Er dette tilfellet? Interessant, fortell mer : )
Er ganske sikker på at jeg har hørt at en PC faktisk har bra av å stå på, eller rettere sagt å ikke bli slått av.
Altså, en pc kan stå på i 24/7, men komponentene vil jo da blir fortere slitt. En pc som du skrur av når den ikke er i bruk vil være lenger. Viftene på PSU, CPU og GPU vil jo forsette og spinne rundt. De kan holde på en god stund, men vil etter hvert stoppe.

Du kan tenke deg at du har på en lampe døgnet rundt, den pære vil slukke raskere enn en lampe som kanskje er slukket 12 timer i døgnet.
Du kan jo bruke denne http://download.cnet.com/Switch-Off/...-10056977.html

Da kan du sette en ''timer'' på en time eller to og da vil PC'en skrue seg av etter at du har sovnet.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Er ganske sikker på at jeg har hørt at en PC faktisk har bra av å stå på, eller rettere sagt å ikke bli slått av.
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri hørt om og tviler sterkt på at det stemmer
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Altså, en pc kan stå på i 24/7, men komponentene vil jo da blir fortere slitt. En pc som du skrur av når den ikke er i bruk vil være lenger. Viftene på PSU, CPU og GPU vil jo forsette og spinne rundt. De kan holde på en god stund, men vil etter hvert stoppe.

Du kan tenke deg at du har på en lampe døgnet rundt, den pære vil slukke raskere enn en lampe som kanskje er slukket 12 timer i døgnet.
Vis hele sitatet...
Hvordan blir komponentene slitt? En lampe baserer seg på å "smelte" en tråd. Når den tråden har brent x antall timer, ryker den. En PC ryker ikke plutselig.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hvordan blir komponentene slitt? En lampe baserer seg på å "smelte" en tråd. Når den tråden har brent x antall timer, ryker den. En PC ryker ikke plutselig.
Vis hele sitatet...
Hvordan komponenter blir slitt? Hvordan blir bildeler slitt?

HDD spinner jo rundt så lenge den er på, viftene spinner jo de også. Det er en levetid på alt. Samme med PSU og ladere til en bærbar pc. Finnes mekaniske deler inne i pc-en. De fleste har en satt levetid selv om noen produsenter operer med livstidsgaranti så må man som regel sende inn produktet etter en viss tid.

Har måtte bytte komponeter til pc-er på jobben grunnet at de står på omtrent hele tiden. Varmeutvikling og støv er også med på å redusere effekten på de enkelte delene samt at mekanikken kan takke for seg. Dette gjelder da spesilt GPU, PSU og HDD.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Hvordan komponenter blir slitt? Hvordan blir bildeler slitt?

HDD spinner jo rundt så lenge den er på, viftene spinner jo de også. Det er en levetid på alt. Samme med PSU og ladere til en bærbar pc. Finnes mekaniske deler inne i pc-en. De fleste har en satt levetid selv om noen produsenter operer med livstidsgaranti så må man som regel sende inn produktet etter en viss tid.

Har måtte bytte komponeter til pc-er på jobben grunnet at de står på omtrent hele tiden. Varmeutvikling og støv er også med på å redusere effekten på de enkelte delene samt at mekanikken kan takke for seg. Dette gjelder da spesilt GPU, PSU og HDD.
Vis hele sitatet...
Harddisker blir slitt, men en PC består av mye mer enn en harddisk.
La driten stå på, funker helt fint. Min maskin har stått på mer eller mindre hele tiden jeg har eid den, dvs snart 4 år.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Harddisker blir slitt, men en PC består av mye mer enn en harddisk.
Vis hele sitatet...
Ja, og jeg nevner da mer enn bare HDD?

Jeg skrev blandt annet vifter til GPU og PSU. Samt mekanikken i disse komponentene.

Leser du det jeg skriver?
Har aldri hørt om en slitt GPU, men om du sier det så...
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Altså, en pc kan stå på i 24/7, men komponentene vil jo da blir fortere slitt. En pc som du skrur av når den ikke er i bruk vil være lenger. Viftene på PSU, CPU og GPU vil jo forsette og spinne rundt. De kan holde på en god stund, men vil etter hvert stoppe.

Du kan tenke deg at du har på en lampe døgnet rundt, den pære vil slukke raskere enn en lampe som kanskje er slukket 12 timer i døgnet.
Vis hele sitatet...

Det som sliter mest på elektronikk er vel strengt tatt temperaturendringer, og derfor bør en pc som står på 24/7 faktisk ha lengre levetid.

En trenger jo ikke kjøre folding@home konstant. Når pcu bruk går ned utvikles mindre varme og viftene trenger ikke blåse for fult. Og uansett så er jo vifter så billige at hva gjør det om en kanskje må bytte vifte hvert andre år?

Filsereveren min stod på 24/7 i flere år. Tok den bare ned når jeg la til disker el.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Sprengt Vis innlegg
Altså, det har seg sånn at jeg sliter litt med søvn til tider, og har blitt vant til å legge meg mens jeg hører på Radio på PCen, det jeg lurer på er virkelig hvor farlig det er for selve pcen at den står på hele tiden? Jeg pleier å gi den en restart vær dag når jeg våkner, mulig det ikke er til stor forandring men det er nå jeg føler :P

Men bare generelt, er det mulig at noen komponenter i maskinen kan ta kveld pga at pcen står på hele tiden så mye?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare kjøpe en liten radio du kan høre på istede

Skru av pc'en, tenk på miljøet!
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har aldri hørt om en slitt GPU, men om du sier det så...
Vis hele sitatet...
Skjermkort og strømforsyninger er laget for å vare ca 5 år. I disse komponentene er så er mye som kan gå i stykker av "seg selv" uten at der er snakk om brukerfeil. Krester kan ryke grunnet varme over tid, isoleringen på ledninger kan gå i stykker i en PSU. Viftene som konstant går rundt vil etter tid blir såpass slitt at de vil ikke kunne yte 100 like god hastighet og kjøling.

Derfor får du komponenter som blir ødelagte over tid, eller slitt om du vil kalle det. En pc trenger vedlikehold omtrent som en bil eller alt annet.

Om du kjører en bil veldig mye hver dag kontra en bil som bare står i garasjen så vil den bilen som blir brukt daglig tilnære seg mer slitasje enn den bilen som ikke er i bruk. Samme gjelder med pc-er.
Jeg lar mine pc'er stå på i evigheter, problemfritt.
I starten må du regne med at de ryker rett som det er. Men det er bare på grunn av at du kjører møkk og drit, kjøpt fra jallaprodusenter.
Etter en stund, vil du ha "konsumert" alle mulige komponenter, og finne ut hvilke som fungerer best i praksis.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Skjermkort og strømforsyninger er laget for å vare ca 5 år.
Vis hele sitatet...
vel, hjemme står det en pc fra 90-tallet hvor skjermkort og strømforskyning fremdeles funker.
Ville ikke anbefale det hvis du har laptop, hadde en som sto på i to år under 30ish om natten til 70% load om dagen.

Den døde plutselig, åpnan for å se inni. All plastikken var smuldret opp...
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Nå kan jeg ikke i farten plukke opp kilder på at dette er tilfellet, men det som sliter mest på komponenter er nok når de blir skrudd på og av. Hvis man ser bort fra støvansamling så vil jeg tro at det er hakket sunnere for en maskin å stå påslått stort sett konstant. Det høres logisk ut i mitt hode ihvertfall. Vifter er nok et unntak, og muligens mekaniske harddisker.
Ny PSU er på vei i posten nå. Den forrige sto på ganske sammenhengende i rundt to-tre år før den døde.
Hardisker står jo ikke å spinner konstant lengre. Og disker liker heller ikke mye variasjon i temp jmfr Googles tester.

Svingninger i temp øker og minker overflaten på metaller, kanskje det er derfor stabil temp er best for elektronikk?