Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1033
Hei Freaks!

Jeg har satt opp en helt ny Gaming-PC oppsett! Budsjettet ligger vel rundt 20 000+- NOK KR. Er det noe dere ville ha anbefalt forandret/Fjernet i dette oppsettet?

Som f.eks bruk av 2011 istedenfor 1155 ? Skjermkortet/Hovedkort kan vel revurderes?

http://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mo...6-C5D7A90A9F1D

Takk for enhver kommentar!
Sist endret av TerryD; 24. august 2012 kl. 15:05.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Her var det mye feil, så jeg får vel bare begynne da...

kjøp 670 istedet for 680, da sparer du noen kroner, ytelsesforskjellen mellom 670 og 680 er minimal
PSU er ikke det beste valget til den prisen. Velg heller XFX XXX eller Corsair AX750
Hva skal du med adapter og hdmi kabel? Skjermen har DVI ingang, så da ville jeg så apsolutt brukt det over HDMI.
Skal du game klarer du deg lenge med 8gb ram.
Skal du game er i7 unødvendig og 3570k er et mye bedre valg.
CPU kjøler vet jeg ikke noe om, men vil anbefale deg og ta en titt på Noctua NH-L12 og NH-D14. da disse yter serdeles bra og er nermest lydløse.
SSD er søppel, Kjøp heller Crucial M4, Intel 330 eller Samsung 830

glemte og nevne at du klarer deg med billigere HK. Om du skal velge noe som er "overpriset" ville jeg sterkt vurdert ett som ikke ser helt j**** ut
BossToss
TerryD's Avatar
Trådstarter
5 0
Ok..

Jeg skrev jo at budsjettet lå opp imot 20k+ . Så hvorfor skal jeg da gå for billigere alternativer ?
Grafikkortet går jeg ikke under 680 beklagligvis, men derimot PSU kan jeg forandre på.
Adapter og HDMI kabel er pga. 2 skjermer, og det er ikke 2 DVI-D(i?) utganger på skjermkortet så man trenger overgangen, og HDMI kabel til skjermen. (Kan hende jeg har forstått dette helt feil)
Jeg klarer meg med 8gb RAM, men verden går jo videre og jeg ligger gjerne ikke etter hvis jeg først skal investere i en gaming-pc oppsett.
i7 er vel siste-gen hvis jeg ikke tar feil ? Og det er vel fremtiden antar jeg, antar at det ikke er noe vits å kjøpe noe gamlere enn det ?
SSD kan jeg vel bytte, ettersom jeg hadde lite peiling på dette selv.
Skjønner at mye ikke gir mening ettersom jeg kalte det en Gaming-PC oppsett, men derimot så ligger jo budsjettet rimelig høyt så jeg ser ikke helt feilen med å bruke litt penger på dette når jeg først skal investere.

Derimot så vil gjerne ha et svar på om jeg burde gå for Socket 1155 / 2011? Hva er det som er mest fremtidsrettet ? Jeg har hørt 1155 er bra til spill-sammenheng ?
Sist endret av TerryD; 24. august 2012 kl. 18:14.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Selv om budsjettet er på 20.000+ så må du jo ikke bruke penger på noe du ikke vil få bruk for.

Det finnes ikke fremtidsrettede PC-komponenter og i7 vil uansett ikke ha noen fordeler kontra i5 om et år eller to så lenge det er snakk om spill. Skal du bruke maskinen til redigering eller annet som nyttegjør seg av hyperthreading så blir saken en annen. Dog vil ytelsesøkningen bare ligge på oppimot 30% ved bruk av HT så du får nesten vurdere om det er verdt pengene hvis det nå er sånn at du tenker du vil ha nytte av det.

Hvorfor insisterer du på GTX680 når GTX670 yter like godt i spill? Førstnevnte har vel en fordel i 3D-animering ol. pga. et større antall CUDA-kjerner, men til spill er strengt tatt 680 bare en litt større e-penis enn 670. Mange betaler dog i dyre dommer for en stor e-penis så hva du velger å bruke penger på får være opp til deg. Jeg vil bare forsikre meg om at du vet hva du gjør

Den Intel-kjøleren er forresten ikke spesielt god, ihvertfall ikke til en het potet som 3770K med overklokk. Du får Corsair H100 til omtrent samme pris hos Dustinhome og bedre ytelse får du knapt før du begir deg ut på custom vannkjøling. Velg også en annen termisk pasta. Arctic Silver 5 er ledende og har 200 timers innkjøringstid. Arctic Cooling MX-4 eller MX-2 er like gode, men uten ulempene.
BossToss
TerryD's Avatar
Trådstarter
5 0
Hei!

Jeg har gått for forandringene dere foreslo og laget en ny liste.
Er denne noe dere kan se igjennom en gang til før jeg legger inn bestillingen?

http://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mo...4-795A2BF87904

Jeg har forresten også satt sammen samme liste på Dustinhome også med økning på pris.

Jeg beklager forresten at dette innlegget er i feil sub-forum. Er faktisk noe jeg la merke til nå, hvis en moderator kunne flyttet den så hadde det vært snilt!
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Jeg får ikke linken til å funke :/
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Merkelige greier. Funket når jeg kopierte linken :/

Men over til oppsettet.

Jeg vil gjøre oppmerksom på at h100 bråker, nye vifter er en fordel.

16b ram er overkill. 8gb er plenty.

Jeg vill også anbefale deg og gå ned på hk. Og heller velge AX750 psu'en.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
16GB ram er aldeles ikke overkill, hvertfall ikke med tanke på dagens priser.
I en ren gaming maskin er 8GB plenty, men om du skal multitaske litt, ha 25 - 30 faner, et par VMs osv osv, er 8GB ALT for lite.

Jeg bruker i skrivende stund 14.2 GB, med en VM i bakgrunn, Skyrim og litt ymse

Just saying, vi må få drept denne "LOL; du er idiot som kjøper over 8GB ram" trenden som regjerer.

800 kr for 16GB ram? Det kan man unne som om man ikke er på ekstremt budsjett, eller KUN bedriver gaming, og ingenting annet.

Opera, skype og Skyrim i bakgrunn går ikke på 8GB....
Og det er egentlig ikke en uvanlig kombinasjon.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
16GB ram er aldeles ikke overkill, hvertfall ikke med tanke på dagens priser.
I en ren gaming maskin er 8GB plenty, men om du skal multitaske litt, ha 25 - 30 faner, et par VMs osv osv, er 8GB ALT for lite.

Jeg bruker i skrivende stund 14.2 GB, med en VM i bakgrunn, Skyrim og litt ymse

Just saying, vi må få drept denne "LOL; du er idiot som kjøper over 8GB ram" trenden som regjerer.

800 kr for 16GB ram? Det kan man unne som om man ikke er på ekstremt budsjett, eller KUN bedriver gaming, og ingenting annet.

Opera, skype og Skyrim i bakgrunn går ikke på 8GB....
Og det er egentlig ikke en uvanlig kombinasjon.
Vis hele sitatet...
Eneste gangen jeg slet med 8gb ram på craptoppen var når jeg brukte 3DS max, og jeg kjører til vanlig:
uTorrent
spotify
skype
Chrome, med alt for mange faner
TeamViewer
+et ramdom spill jeg spiller.

Så jeg vil si 8gb ram er PLENTY.

VMware er jo forresten for spesielt interreserte og at det bruker ram er jo en selvfølge.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Eneste gangen jeg slet med 8gb ram på craptoppen var når jeg brukte 3DS max, og jeg kjører til vanlig:
uTorrent
spotify
skype
Chrome, med alt for mange faner
TeamViewer
+et ramdom spill jeg spiller.

Så jeg vil si 8gb ram er PLENTY.

VMware er jo forresten for spesielt interreserte og at det bruker ram er jo en selvfølge.
Vis hele sitatet...
Du har SSD, så da er pagefile deaktivert(?)
Og vi kjører ca det samme oppsettet til daglig, (uten VM) og jeg ligger i overkant av 4 GB idle. så skal jeg ha et spill i bakgrunn, og gjerne fyre opp Skyrim mens jeg venter på BF3.

Da går RAMen, og dette er ikke uvanlige scenarioer.

8GB begynner å bli lite, og om man ikke har et ekstremt tett budsjett, er det latterlig å kjøpe mindre enn 16GB.

Forøvrig enig på siste punktet, men det er egentlig ikke så uvanlig.
Sist endret av CHillZoNE; 27. august 2012 kl. 17:45.
Sitat av TerryD Vis innlegg
Hei!

Jeg har gått for forandringene dere foreslo og laget en ny liste.
Er denne noe dere kan se igjennom en gang til før jeg legger inn bestillingen?

http://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mo...4-795A2BF87904

Jeg har forresten også satt sammen samme liste på Dustinhome også med økning på pris.

Jeg beklager forresten at dette innlegget er i feil sub-forum. Er faktisk noe jeg la merke til nå, hvis en moderator kunne flyttet den så hadde det vært snilt!
Vis hele sitatet...
du burde høre på frufsa for han har peiling
BossToss
TerryD's Avatar
Trådstarter
5 0
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Merkelige greier. Funket når jeg kopierte linken :/

Men over til oppsettet.

Jeg vil gjøre oppmerksom på at h100 bråker, nye vifter er en fordel.

16b ram er overkill. 8gb er plenty.

Jeg vill også anbefale deg og gå ned på hk. Og heller velge AX750 psu'en.
Vis hele sitatet...
Bråker den? har hørt den er forholdsvis stille? 30 DB er vel ikke så mye?